DN København
Dato: 7. april 2025
Til: Økonomiudvalget, Københavns kommune og Folketingets Transportudvalg
Vedr. Aftale mellem regeringen og Københavns Kommune om:
Byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm
Det er vores vurdering at de forudsatte trafikinvesteringer ikke giver grundlag for den
udbygning med boliger og arbejdspladser, der forudsættes i aftalen. Med andre ord, vil de
forudsatte trafikinvesteringer ikke kunne tilgodese de behov, som udbygningen medfører.
Der er ikke fremlagt dokumentation for, at aftalen af 28. marts forholder sig hertil.
Det har
også været et gennemgående træk i planerne for Lynetteholmen, at man ikke har foretaget en
kvalificeret vurdering heraf.
Og det er dybt problematisk. En utilstrækkelig fysisk infrastruktur vil medføre en meget
mindre byudvikling, som igen vil betyde markant færre indtægter fra salg af byggeretter. Den
eksisterende metro har til og med også allerede en skrøbelig økonomi, hvor det er tvivlsomt
om den allerede eksisterende metrogæld kan tilbagebetales, som forudsat.
Samlet betyder det, at projektet kan blive en stor økonomisk belastning for København, der
kan få betydning for byens
grønne omstilling når det gælder f.eks. efterlevelse af de planetære
grænser, realisering af Københavns langsigtede klima- og miljømål, klimatilpasning
–
og
skabelse af nye rekreative muligheder for mennesker og plads til natur i byen.
Trafikbetjeningen er stærkt underdimensioneret
Vi mangler at indstillingen forholder sig til om de forudsatte trafikinvesteringer er fysisk er
tilstrækkelige til det antal beboere og arbejdspladser der forudsættes.
Allerede med Transportministeriets strategiske miljøvurdering af plan for byudvikling og
infrastruktur til Østhavnen, herunder Lynetteholm, fra august 2022 gik det galt. Ministeriet
forudsatte en udbygning af Østhavnen til 66.000 indbyggere og 54.300 arbejdspladser [3].
Men der blev ikke gennemført en seriøs vurdering af, om den planlagte infrastruktur (Østlig
Ringvej, metro og cykelforbindelser) havde fysisk kapacitet nok til at kunne betjene den nye
by, der primært skulle etableres på opfyld ude i Øresund. Den anvendte beregningsmodel
(OTM) forholder sig nemlig ikke til, om der er trafikkapacitet nok i metroen, det er en model-
forudsætning, at det er der bare
–
og derfor blev der heller ikke med de oprindelige OTM-
beregninger af havnesnittet fremlagt et brugbart politisk beslutningsgrundlag.
Det er Transportministeriet opfattelse, at når Københavns Kommune er planmyndighed for
Østhavnen, herunder Lynetteholm, så er det alene Københavns Kommunes opgave at vurdere
om der er tilstrækkelig trafikbetjening af byudviklingsområderne.
I Økonomiforvaltningens Lynetteholmssekretariats bemærkninger i høringsnotatet til bl.a.
høringssvar
324 og 748 argumenteres der med, at forvaltningen har
taget udgangspunkt i de
forudsætninger som blev anvendt i forbindelse med den Strategiske Miljøvurdering for
udvikling af Østhavnen [1] - som så er blevet opdateret med nye befolknings- og