Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 185
Offentligt
3003354_0001.png
Ekspertudvalg for kollektiv mobilitet i hele Danmark
02-04-2025
Bemærkninger til Ekspertudvalgets rapport om organisering af
kollektiv trafik og regionernes opgaver
I regionerne vil vi gerne kvittere for ekspertudvalgets arbejde, samt
konstruktive drøftelser med formand Helga Theil Thomsen om de tre indspil fra
Danske Regioner:
Fase 1 om
regionale hovednet og nye mobilitetsløsninger
(november 2023)
Fase 2 om
afdækning af økonomiske rammevilkår, zoner og takster
(maj 2024)
Fase 3 om
organisering og fremtidssikring af kollektiv mobilitet
(oktober 2024).
Danske Regioner vil også gerne kvittere for, at ekspertudvalget i fase 1 har taget
den regionale anbefaling med om at styrke det regionale hovednet, samt vores
anbefaling om udvikling af fleksible løsninger til dækning af mobilitet i
yderområder.
Ekspertudvalgets modeller for organisering
I ekspertudvalgets seneste rapport om organisering opstilles fire modeller.
Danske Regioner har en række bemærkninger til modellerne og
ekspertudvalgets pointgivning.
Model 1
forbedring af eksisterende model:
Danske Regioner er enige i, at der
med afsæt i den nuværende model kan ske en udvikling og forbedring af de
nuværende rammebetingelser
fx ved at den snævre lov om trafikselskaber
udvikles til en lov om kollektiv trafik og mobilitet, der understøtter fortsat
udvikling og innovation. Det vil være vigtigt at kunne gå i retning af større og
færre kontrakter både af prishensyn, og for operatørernes muligheder for at
innovere. Flerårige budgetter for trafikselskaberne vil også kunne understøtte
udvikling, lige som der kan ses på antallet af trafikselskaber. Desuden bør der
være fokus på, hvordan der opnås mest kollektiv trafik for pengene i de
områder, der har lokalbaner. Danske Regioner har i indspil til fase 2 peget på
investeringsbehovet på lokalbaneområdet.
Model 3
regional model:
I ekspertudvalgets regionale model får regionerne
alle opgaver
inkl. at udbyde kollektiv trafik. Der er tale om en væsentlig
anderledes model end den, som Danske Regioner har foreslået. I Danske
EMN-2025-00042
1762320
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 185: Kopi til orientering af Danske Regioners bemærkninger til Ekspertudvalgets rapport om organisering af kollektiv trafik og regionernes opgaver
Regioners indspil til ekspertudvalget betones et tæt samarbejde med
kommuner og trafikselskaber. Vi henviser til det svenske, formaliserede
trepartssamverkan,
hvor region, kommuner og operatører mødes og drøfter
drift og udvikling. Alle skånske kommuner har frivilligt valgt at placere udbud
og udvikling af kollektiv trafik og mobilitet hos regionen. I Skåne er
trafikselskabet en forvaltning under regionen. Danske Regioner foreslår
imidlertid, at trafikselskaberne består, da de har vist sig effektive til udbud.
Danske Regioner anerkender, at ekspertudvalget anfører som en mulighed, at
regionerne kan vælge at indgå samarbejder med kommuner og trafikselskaber,
men vi noterer os, at denne mulighed ikke synes afspejlet i pointgivningen.
I de to andre modeller er ansvaret placeret hos hhv. kommunerne og nye
mobilitetsselskaber i samarbejde med staten. Model 2 - Kommunalt og statsligt
ansvar løser ikke udfordringen med de mange bestillere og vil have vanskeligt
ved at prioritere udvikling af det regionale hovednet med fleksibel
tilbringertrafik og øvrige tværkommunale forbindelser. Model 4 med
mobilitetsselskaber har den udfordring, at selskaberne vil have fokus på
driftsøkonomi og ikke på politiske prioriteringer som af dækning i yderområder,
sund og aktiv mobilitet som cyklisme, samt på samarbejde med private
udbydere af delemobilitet. Den demokratiske og politiske forankring i
kommuner og regioner forsvinder i selskabsmodellen, og dermed også blikket
for, hvordan den kollektive trafik og mobilitet skal understøtte en attraktiv og
samlet udvikling i regionen. Desuden vil ministeren i model 2 og 4 blive direkte
ansvarlig for tilpasning af rutenettet og lukning af busruter.
Ekspertudvalget giver modellerne point ud fra seks kriterier. Den regionale
model får færrest point. Den konkrete pointgivning forekommer vanskelig at
forstå:
Den regionale model får
karakteren ’gul’
for strategiske hovednet, selv om
regionerne i dag er primus motor for udvikling og prioritering af netop disse
hovednet.
Tilsvarende får den regionale model karakteren
’gul’
for udvikling af nye
løsninger. Det er overraskende, da regionerne i dag arbejder med udvikling
og fremme af nye mobilitetsløsninger som samkørsel, delecykler etc.,
hvilket vi ikke ser tilstrækkeligt afspejlet i pointgivningen.
At en regional model får karakteren ’rød’ for lokalt forankret ansvar
forekommer besynderligt, og afspejler at udvalget har valgt at beskrive
modellen helt uden kommunal medvirken, hvor Danske Regioner har
foreslået, at kommuner netop skal inddrages tæt som led i en
samarbejdsmodel.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 185: Kopi til orientering af Danske Regioners bemærkninger til Ekspertudvalgets rapport om organisering af kollektiv trafik og regionernes opgaver
3003354_0003.png
Regionernes fremadrettede opgaver
Det følger af kommissoriet for ekspertudvalget, at ’arbejdet
med anbefalinger
til en ny organisering skal tage højde for Sundhedsstrukturkommissionens
arbejde’. Anbefalingen herfra var, at regionerne skulle være rene
sundhedsregioner. Siden kom regeringens udspil samt en ny politisk aftale om
en sundhedsreform. I begge har regionerne fortsat opgaver relateret til bl.a.
uddannelse, kollektiv trafik, miljø og råstoffer.
I lyset af, at Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger er blevet overhalet
af såvel regeringsudspil som politisk aftale om sundhedsreform, så er det
påfaldende, at Ekspertudvalgets væsentligste kritikpunkt af den regionale
model
tager udgangspunkt i Sundhedsstrukturkommissionen: ”Derudover
vil
modellen ikke være i tråd med tankerne fra Sundhedsstrukturkommissionen og
aftalen om en sundhedsreform om at begrænse regionernes opgaver med
henblik på at sikre fokus på sundhedsopgaven. Opgaven med den kollektive
transport vil i den forbindelse ikke have sammenhæng eller synergier i forhold
til sundhedsområdet og vil
sammenlignet med sundhedsopgaven
være
relativt lille.”
(s.16)
Danske Regioner vil gerne gøre opmærksom på, at regionernes opgaver inden
for uddannelsesområdet bliver udvidet med den kommende EPX-reform med
genopretningsplaner, elevfordeling mv. Der vil være betydelig synergi mellem
regionernes arbejde med uddannelse, campus-miljøer og sikring af en
velfungerende kollektiv trafik til og fra uddannelsessteder via regionale,
strategiske hovednet, nye mobilitets-løsninger, fremme af cyklisme mv.
Ovenstående vurdering fra Ekspertudvalget har måske sammenhæng til brevet
fra Transportministeriet til ekspertudvalget om at fremrykke arbejdet med
organisering og indarbejde Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger om
rene sundhedsregioner. Det kommer bag på os, at brevet er afsendt blot otte
dage inden regeringens reformudspil, hvor regionerne har en bredere
opgaveportefølje. Derfor bør der være grundlag for at se bort fra
Ekspertudvalgets centrale argument imod en model med regionalt ansvar.
Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde med ekspertudvalget og står til
rådighed for evt. uddybninger om Danske Regioners bidrag til de tre faser.
Venlig hilsen
Anders Kühnau
Formand Danske Regioner
Mads Duedahl
Næstformand Danske Regioner