Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2979611_0001.png
12. marts 2024
Renovering af tunnellen i Skjern samt etablering af ”åndehul” omkring det
fredede DSB-vandtårn
med stiforbindelse til Skjern station”.
Ansøgning og projektresume
I udmøntningsgrundlaget af 17. december 2021 for pulje til mere trygge og attraktive stationer står
der bl.a. følgende i aftalen: at
puljen kan gå til bedre og mere tryg indretning af stationer og tilstødende
områder.
Puljen kan også gå til ….
Det kunne eksempelvis
være ….. eller
forbedrede gangtunneller
Under puljens formål er et af
hovedformålene ”Initiativer som skal skabe bedre sammenhæng mellem
stationsområdet og tilstødende områder.”
Det er derfor vores opfattelse, at ansøgningen falder godt ind under flere af udmøntningsgrundlaget
udmøntningspræmisser og søger derfor om et tilskud på 6,6 mio. kr. til projektets realisering.
Projektet, der kort er beskrevet nedenfor, består af følgende fire elementer:
1. Renovering af tunnelen, herunder de stejle op- og nedkørsler
2.
”Åndehul” omkring det gamle og fredede DSB-vandtårn
3. Stiforbindelse mellem tunnellen og stationen
4. Lyskunstprojekt (Finansieres særskilt og er ikke en del af ovennævnte ansøgningsbeløb)
Projektbeskrivelse for
Når funktion bliver til oplevelse
Visionen for det samlede projekt kan ultrakort samles i overskriften
Når funktion bliver til oplevelse.
Tunnellens funktion er at forbinde de to bydele i Skjern for de bløde trafikanter, herunder at give
beboerne på vestsiden af banearealet en hurtig og sikker måde at komme til Skjern station. Funktionen
er vigtig og bliver endnu vigtigere i fremtiden, men desværre skæmmes funktionen af de utrygge
forhold, som er forbundet til benyttelsen af tunnellen i dag.
Det ønsker vi at ændre på, så funktionen bliver en del af noget større
nemlig at det bliver italesat og
forbundet med en oplevelse at færdes i og omkring tunnellen.
Vi ved, det er ambitiøst men tør godt vove transformationen.
Projektmålene er
1. Skabe en tryg tunnelforbindelse mellem Skjern øst og vest
2. Skabe en hurtig og sikker forbindelse fra Skjern vest til Skjern station
3.
Tunnel, ramper, sti og ”åndehul” udføres hver for sig som en integreret del af en samlet helhed, der
forener sammenhæng og fleksibilitet og samtidig transformere den nuværende utrygge funktion til
en oplevelse
4. Skabe en spændende helhed i og omkring tunnellen, hvor oplevelsen er lige så vigtig som
funktionen
5. Give Skjern en ny must-see lyskunstattraktion, der både er et kunstværk og en tryghedsskabende
installation.
Tunnellen, op- og nedkørslerne og de tilstødende arealer har altid fremstået som et utrygt, mørkt og
utilgængeligt område i Skjern, hvor op- og nedkørslerne ikke overholder lovgivningens krav til
hældning. Dette til trods for at tunnellen er den eneste deciderede gang- og cykelforbindelse mellem
Skjerns to voksende bydele øst og vest for banearealet.
Med den nye byudvikling, hvor Skjern boligmæssigt primært udvikler sig mod vest og nordøst, vil den
nye skoles placering på vestside samt Ungdomsskolens, Kultur- og idrætscentrets og en stor del af
byens erhvervsvirksomheder placering nord/øst for banen, lægge yderligere pres på brugen af
tunnellen.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Henvendelse af 19/2-25 fra borgmester Hans Østergaard og viceborgmester Søren Elbæk, Ringkøbing-Skjern Kommune om opgradering af adgangsforhold ved Skjern Station
2979611_0002.png
12. marts 2024
Dette sammenholdt med, at tunnellen er den primære adgang til bymidten og Skjern station for
gående og cyklende brugere fra den vestlige side af banen, gør en renovering af tunnelområdet absolut
nødvendig.
Det kan i øvrigt tilføjes, at tunnellen og området omkring tunnellen er en del af kommunens
helhedsplan for udvikling af Skjern.
Projektet, der er skitseret i vedlagte bilag, er delt op i følgende fire elementer og viser
1. Renovering af tunnellen
At området på begge sider af tunnellen åbnes op, så de mørke og stejle op- og nedkørsler bliver
lyse og adgangsvenlige.
At tunnellens op- og nedkørsler på begge sider af tunnellen udformes, så de overholder lovens krav
til hældning, der gør det muligt for handicappede og gangbesværede at benytte tunnelen.
At selve tunnellen bliver renoveret, så den fremstår imødekommende og sikker for tunnellens
brugere.
At tunnellens trafikale forhold for gående, cyklende og det øgede antal kabinescotere m.m.
forbedres ved brug af interaktiv belysning og en belægning, der understøtter shared-space for de
forskellige typer trafikanter
måske et pilotprojekt der kan være til inspiration for andre lignende
tunneller.
2. ”Åndehul”
omkring det gamle og fredede DSB-vandtårn
Det gamle DSB-vandtårn, som tidligere blev brugt af de gamle damplokomotiver, er symbolet på
baggrunden for Skjerns udvikling, der netop bygger på jernbanetrafikken nord/syd og øst/vest
gennem knudepunktet Skjern.
Med stor opbakning fra den lokale ejer af området omkring vandtårnet, er dette område tænkt ind i
projektet som en ny plads i Skjern. Pladsen bliver et naturligt bindeled for borgerne på vestsiden af
banen, der anvender tunnellen og skal videre til Skjern station samt for borgerne i den nye bydel i
Skjerns nord/østlige geografi, hvor et tidligere erhvervsområde er blevet ændret til beboelse.
Der bliver skabt en plads med flere funktioner:
Den bliver bindeled mellem tunnellens op- og nedkørsler og en ny sti til Skjern station,
Byens borgere vil skabe liv, mødes og bruge de forskellige opholds- og aktivitetsfaciliteter,
Mere liv på pladsen vil gøre det trygt og attraktivt for bløde trafikanter at benytte tunnellen som
førstevalg til at færdes mellem Skjern øst og vest, og
Øget tryghed mindsker behovet for, at bløde trafikanter skal bruge vejforbindelserne i hver ende af
byen.
3. Stiforbindelse mellem tunnellen og stationen
Projektet opererer med en ny stiforbindelse på det nedlagte jernbanespor mellem Skjern og Videbæk.
Stien forbinder tunnellen med Skjern station direkte hen til stationens cykelstativer.
Stien vil blive afgrænset mod banearealet med et bevokset trådhegn, som giver sikkerhed for
togtrafikken.
4. Lyskunstprojekt
Hele projektområdet bindes smukt sammen af en to-dimensionel kunstnerisk lysinstallation, der både
vil give området og byen et nyt must-see kunstværk og samtidig fungere som en tryghedsskabende
installation for brugerne af tunnellen, pladsen omkring det gamle vandtårn samt den nye
stiforbindelse til Skjern station.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Henvendelse af 19/2-25 fra borgmester Hans Østergaard og viceborgmester Søren Elbæk, Ringkøbing-Skjern Kommune om opgradering af adgangsforhold ved Skjern Station
12. marts 2024
Lyskunstprojektet vil blive finansieret som et selvstændig projekt og er ikke en del af ovennævnte
tilskudsbeløb. Det kan i den forbindelse oplyses, at kommunen har søgt og modtaget tilsagn om 1 mio.
kr. til lyskunst ved og omkring tunnelen fra Kulturministeriet, hvor eneste klausul er, at beløbet netop
skal anvendes til lyskunst.
Alt i alt er det vores opfattelse, at de fire elementer hænger godt sammen og vil indfri de opstillede
projektmål samt være med til at skabe et unikt tunnelområde, der vil blive besøgt og anvendt i et helt
andet omfang end tidligere. Området omkring vandtårnet har tidligere været ubenyttet, og byens
borgere har fundet andre måder at krydse banen på, fordi de føler stor utryghed ved at benytte den
nuværende tunnelfaciliteter.
Stor opbakning
Projektet har meget stor bevågenhed, idet alle ønsker den mørke og skumle tunnel gjort lys og venlig,
så den bliver attraktiv at anvende for børn, unge, forældre, ældre og gangbesværede. Det understreges
også af, at de lokale ejere af området omkring det fredede vandtårn og boligen på Poppelalle 4A har
accepteret, at en del af deres arealer inddrages i projektet. Samme positive holdning er der fra
kommunen.
Af samme årsag og set i forhold til byens udvikling og placering af byens arbejdspladser, skole,
ungdomsskole, sportsfaciliteter og kulturcenter har Ringkøbing-Skjern Kommune også en stor
interesse i, at projektet realiseres. Derfor har vi også indtænkt projektet i kommunens nye
helhedsplan for udvikling af Skjern.
Gerne en uddybende dialog
Den lokale arbejdsgruppe bag projektet samt kommunens kontaktperson står naturligvis gerne til
rådighed for en nærmere drøftelse af ansøgningen.