12. marts 2024
Renovering af tunnellen i Skjern samt etablering af ”åndehul” omkring det
fredede DSB-vandtårn
med stiforbindelse til Skjern station”.
Ansøgning og projektresume
I udmøntningsgrundlaget af 17. december 2021 for pulje til mere trygge og attraktive stationer står
der bl.a. følgende i aftalen: at
puljen kan gå til bedre og mere tryg indretning af stationer og tilstødende
områder.
Puljen kan også gå til ….
Det kunne eksempelvis
være ….. eller
forbedrede gangtunneller
…
Under puljens formål er et af
hovedformålene ”Initiativer som skal skabe bedre sammenhæng mellem
stationsområdet og tilstødende områder.”
Det er derfor vores opfattelse, at ansøgningen falder godt ind under flere af udmøntningsgrundlaget
udmøntningspræmisser og søger derfor om et tilskud på 6,6 mio. kr. til projektets realisering.
Projektet, der kort er beskrevet nedenfor, består af følgende fire elementer:
1. Renovering af tunnelen, herunder de stejle op- og nedkørsler
2.
”Åndehul” omkring det gamle og fredede DSB-vandtårn
3. Stiforbindelse mellem tunnellen og stationen
4. Lyskunstprojekt (Finansieres særskilt og er ikke en del af ovennævnte ansøgningsbeløb)
Projektbeskrivelse for
Når funktion bliver til oplevelse
Visionen for det samlede projekt kan ultrakort samles i overskriften
Når funktion bliver til oplevelse.
Tunnellens funktion er at forbinde de to bydele i Skjern for de bløde trafikanter, herunder at give
beboerne på vestsiden af banearealet en hurtig og sikker måde at komme til Skjern station. Funktionen
er vigtig og bliver endnu vigtigere i fremtiden, men desværre skæmmes funktionen af de utrygge
forhold, som er forbundet til benyttelsen af tunnellen i dag.
Det ønsker vi at ændre på, så funktionen bliver en del af noget større
–
nemlig at det bliver italesat og
forbundet med en oplevelse at færdes i og omkring tunnellen.
Vi ved, det er ambitiøst men tør godt vove transformationen.
Projektmålene er
1. Skabe en tryg tunnelforbindelse mellem Skjern øst og vest
2. Skabe en hurtig og sikker forbindelse fra Skjern vest til Skjern station
3.
Tunnel, ramper, sti og ”åndehul” udføres hver for sig som en integreret del af en samlet helhed, der
forener sammenhæng og fleksibilitet og samtidig transformere den nuværende utrygge funktion til
en oplevelse
4. Skabe en spændende helhed i og omkring tunnellen, hvor oplevelsen er lige så vigtig som
funktionen
5. Give Skjern en ny must-see lyskunstattraktion, der både er et kunstværk og en tryghedsskabende
installation.
Tunnellen, op- og nedkørslerne og de tilstødende arealer har altid fremstået som et utrygt, mørkt og
utilgængeligt område i Skjern, hvor op- og nedkørslerne ikke overholder lovgivningens krav til
hældning. Dette til trods for at tunnellen er den eneste deciderede gang- og cykelforbindelse mellem
Skjerns to voksende bydele øst og vest for banearealet.
Med den nye byudvikling, hvor Skjern boligmæssigt primært udvikler sig mod vest og nordøst, vil den
nye skoles placering på vestside samt Ungdomsskolens, Kultur- og idrætscentrets og en stor del af
byens erhvervsvirksomheder placering nord/øst for banen, lægge yderligere pres på brugen af
tunnellen.