Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 388
Offentligt
3056698_0001.png
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Enhed: Patientsikkerhed og
Lovkvalitet
Sagsbeh.: Christine Stausholm
Schjødt
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 224
Dok. nr.: 369617
Dato: 15-08-2025
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfag-
lig virksomhed (Kvote for antallet af autorisationsansøgninger fra tredjelande, afvisning af
allerede indgivne ansøgninger og afslag på ansøgninger om autorisationsopholdstilladelse,
afskæring af administrativ klageadgang i forbindelse med kvoter)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. juli 2025 til 4. august 2025 været i offentlig
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, AC Akademikerne, Advokatrådet, Akademikerne, Alkohol og Samfund, Alzheimerfor-
eningen, Amgros I/S, Angstforeningen, Ansatte Tandlægers Organisation (ATO), Astma-Al-
lergi Danmark, ATP, Bedre Psykiatri, Blå Kors, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vil-
kår, Center for Bioetik og Nanoetik, Center for Etik og Ret, Center for hjerneskade, Da-
nish.Care, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lungeforening, Danmarks Tekniske Uni-
versitet, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Center for Organdonation, Dansk Derma-
tolotisk Selskab (DDS), Dansk Epidemiologisk Selskab (DES), Dansk Erhverv, Dansk Farma-
ceutisk Industri a-s, Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk Fertilitetsselskab (DFS), Dansk Han-
dicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk IT
Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk
Jordemoderfagligt Selskab, DJS, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Neurokirurgisk Selskab
(DNKS), Dansk Neurologisk Selskab (DNS), Dansk Oftalmologisk Selskab, Dansk Psykiatrisk
Selskab (DPS), Dansk Psykolog Forening (DP), Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Pædiat-
risk Selskab (DPS), Dansk Samfundsmedicinsk Selskab (DASAMS), Dansk Selskab for Akutme-
dicin (DASEM), Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Anæstesiologi
og Intensiv Medicin (DASAIM), Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Selskab for Klinisk
Farmakologi (DSFK), Dansk Selskab for Klinisk Onkologi (DSKO), Dansk Selskab for Palliativ
Medicin (DSPaM), Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS!), Dansk Selskab for Retsmedicin,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Sy-
geplejeråd (DSR), Dansk Tandsundhed, Dansk Transplantations Selskab (DTS), Danske Advo-
kater, Danske Bioanalytikere
dbio, Danske Dental Laboratorier (DDL), Danske Diakonhjem,
Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Dan-
ske Osteopater, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Tandplejere,
Danske Universiteter, Danske Ældreråd, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De praktiserende psy-
kiateres organisation (DPBO), De Videnskabsetiske Komiteer for Region Hovedstaden, De
Videnskabsetiske Komitéer for Region Midtjylland, Demenskoordinatorer i Danmark, Den
Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Den
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 388: Høringsnotat og høringssvar til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Videnskabsetiske Komité for Region Nordjylland, Den Videnskabsetiske Komité for Region
Sjælland, Den Videnskabsetiske Komité for Region Syddanmark, Depressionsforeningen,
Det Børne- og ungdomspsykiatriske selskab (BUP-DK), Det Centrale Handicapråd (DCH), Det
Etiske Råd, Det grønlandske sundhedsdepartement, Det Sociale Netværk, Diabetesforenin-
gen, DiaLab, Dansk Diagnostika- og Laboratorieforening, DIGNITY
Dansk Institut mod Tor-
tur, DØNHO (Danske Øre- Næse- Halslægers Organisation), Epilepsiforeningen, Ergotera-
peutforeningen (Etf), Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer, Fagligt Sel-
skab af Kliniske Diætister i Kost og Ernæringsforbundet (FaKD), Farmakonomforeningen,
Finn Nørgaard Foreningen (FNF), FOA, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af danske sund-
hedsvirksomheder
Sundhed Danmark, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn
og unge (FADD), Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark (FSD), Foreningen af Speciallæger (FAS), Foreningen af udlændingeretsadvokater
Foreningen for Ledere af Offentlig Rusmiddelbehandling (FLOR), Foreningen for Parallelim-
portører af Medicin (FPM), Forsikring & Pension (F&P), Færøernes landsstyre, Gigtforenin-
gen, Heilsumálaráðið (det færøske sundhedsministerium), Heilsust�½rið (den færøske sund-
hedsstyrelse), Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, HOME-START, Høre-
foreningen, IGL - Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler, Indvandrer-
rådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Intact Denmark, International Commu-
nity/Erhverv Aarhus, IT-Universitetet i København, Jordemoderforeningen, Kirkens Kors-
hær, KL, Kost og Ernæringsforbundet, Kristelig Lægeforening (KLF), Kræftens Bekæmpelse,
KVINFO, Københavns Byret, Københavns Universitet, Landsforeningen af Kliniske Tandtekni-
kere (LKT), Landsforeningen Børn og Forældre, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade (LMS), Landslægen på Færøerne, LAP - Landsforeningen af nuværende og tidli-
gere psykiatribrugere, Ledernes Hovedorganisation, Lev
livet med udviklingshandicap,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen, Manderådets Udvalg for Familieret, Med-
borgernes Menneskerettighedskommission (MMK), MEDCOM, Medicoindustrien, Menig-
hedsplejen i Danmark, Muskelsvindfonden, Nationale Videnskabsetiske Komité, Nationalt
Center for Etik, Nomeco A/S, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), OCD-foreningen, Op-
tikerforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber (LVS), Osteoporosefor-
eningen - landsforeningen mod knogleskørhed, Patienterstatningen, Patientforeningen,
Pharmadanmark, Pharmadanmark, Pharmakon, PolioForeningen, Praktiserende Lægers Or-
ganisation (PLO), Praktiserende Tandlægers Organisation (PTO), Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Psoriasisforeningen, Psykiatrifonden, Psykolog-
nævnet, Radiograf Rådet, Retspolitisk Forening, Roskilde Universitet, Rådet for Digital Sik-
kerhed, Rådet for Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sex og Samfund, Sikkerhedsforenin-
gen, SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes
Landsforbund (SL), Specific Pharma A/S, SUFO - Landsforeningen for ansatte i SUndheds-
fremmende FOrebyggende hjemmebesøg, Syddansk Universitet, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Tjellesen Max Jenne A/S,Tolkebureauernes
Brancheforening (TBBF), Udbetaling Danmark, Udlændingenævnet, Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF), UlykkesPatientForeningen, VaccinationsForum, ViNordic, VIVE - Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Yngre Læger, Ældre sagen, Øjenfore-
ningen, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar uden bemærkninger fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Kiropraktor Forening, Ergoterapeutforeningen, Heil-
sust�½rið, Medicoindustrien, Nomeco A/S, Patienterstatningen og Tjelle Max Jenne A/S.
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 388: Høringsnotat og høringssvar til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3056698_0003.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra:
Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog Forening (DP), Dansk Selskab for Klinisk Fysio-
logi og Nuklearmedicin, Dansk Selskab for Klinisk Onkologi (DSKO), Dansk Sygepleje Selskab
(DASYS), Dansk Sygeplejeråd, Danske Osteopater, Landsforeningen af Kliniske Tandtekni-
kere, Lægeforeningen, Tandlægeforeningen og Udlændingenævnet.
Jordemoderforeningen og Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber (LVS) har desu-
den anmodet om fristforlængelse og ikke afgivet høringssvar.
Psykolognævnet har meddelt, at høringen ikke er relevant for nævnet, og Vestre Landsret
har svaret, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Dataetisk Råd har meddelt, at rådet har valgt ikke at udarbejde et egentligt høringssvar til
høringen. Dataetisk Råd bemærker dog, at rådet generelt anbefaler, at ministerier redegør
for de dataetiske konsekvenser af lovforslag.
Datatilsynet har oplyst, at tilsynet ikke har læst det fremsendte høringsmateriale, da frem-
sendelsesmailen og høringsbrevet ikke omtaler databeskyttelsesretlige forhold, og hørin-
gen ikke ses at være stilet direkte og udelukkende til Datatilsynet.
Danske Tandplejere har afgivet et høringssvar, der omhandler tandplejernes virksomheds-
område, hvilket ikke behandles i lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Høringssvar og
bemærkninger, der ikke er relevante for lovforslaget, er ikke behandlet i nærværende hø-
ringsnotat.
De enkelte høringsparter er understregede. Indenrigs- og Sundhedsministeriets og Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer er
kursiverede.
2. Generelle bemærkninger
2.1. Høringsfrist
Dansk Sygeplejeråd, Jordemoderforeningen, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevi-
denskabelige Selskaber (LVS) og Tandlægeforeningen kritiserer, at lovforslaget har været i
høring i sommerferieperioden.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at det har været et politisk ønske at frem-
sætte lovforslaget i august 2025. I forlængelse heraf har det ikke været muligt for ministe-
riet at sætte en længere høringsfrist.
3. Bemærkninger til lovforslagets del om sundhedspersoners fra tredjelande
3.1. Den foreslåede kvoteordning
Dansk Selskab for Klinisk Fysiologi og Nuklearmedicin, Dansk Selskab for Klinisk Onkologi
(DSKO), Dansk Sygeplejeråd (DSR) og Dansk Sygepleje Selskab (DASYS) er overordnet posi-
tive i forhold til en kvoteordning, som skal sikre sammenhæng mellem antallet af modtagne
autorisationsansøgninger fra sundhedspersoner fra tredjelande og det behov, der vurderes
at være efter den pågældende faggruppe i sundheds- og plejesektoren i Danmark.
Lægeforeningen anerkender, at det grundlæggende kan være fornuftigt at tilpasse antallet
af ansøgere til den aktuelle efterspørgsel.
Side 3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 388: Høringsnotat og høringssvar til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3056698_0004.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig høringsparternes generelle opbakning til
lovforslagets del om en kvoteordning.
Dansk Psykolog Forening (DP), Lægeforeningen og Tandlægeforeningen efterspørger, at
fastsættelsen af kvoter sker ud fra transparente og fagligt begrundede kriterier, herunder
med inddragelse af relevante aktører, som fx faglige organisationer og patientforeninger.
Tandlægeforeningen efterspørger desuden, at kriterier, metoder og involverede parter ud-
dybes i lovforslaget.
Dansk Kiropraktor Forening efterspørger at blive hørt i forbindelse med fastsættelsen af
kvoter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enigt i, at en kvote skal fastsættes på et så fagligt
grundlag som muligt. Vurderingen af behovet for en kvote for en given faggruppe, herunder
kvotens størrelse, skal baseres på tilgængelige data, fremskrivninger og skøn fra arbejdsgi-
vere og aftagere af de udenlandsk uddannede sundhedspersoner. Ministeriet arbejder såle-
des med KL og Danske Regioner for at finde en konkret model for indrapportering af efter-
spørgsel efter sundhedspersoner fra tredjelande i kommuner og regioner.
Ministeriet skal dertil bemærke, at der ved fastsættelsen af en kvote vil skulle foretages en
bekendtgørelsesændring, hvor parterne kan blive hørt.
Udlændingenævnet foreslår, at det beskrives mere detaljeret i bemærkningerne til autori-
sationslovens § 4 b, stk. 1, hvilke regler der forventes fastsat i medfør af bestemmelsen. Det
kunne med fordel bl.a. fremgå, om der vil være perioder for åbning og lukning af kvoten.
Derudover bør det præciseres, hvor og hvordan ansøgere kan få adgang til information om
kvotens aktuelle status.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig Udlændingenævnets bemærkning.
Det bemærkes, at der ved en kvotefastsættelse vil skulle foretages en bekendtgørelsesæn-
dring, hvori nærmere detaljer vil blive beskrevet. Derudover vil Styrelsen for Patientsikkerhed
sikre, at der er behørig information om kvoten på deres hjemmeside.
3.1.1. Personkreds
Dansk Sygeplejeråd er bekymret for, at der fastlægges en kvote på 0 for tredjelandssygeple-
jersker allerede pr. 1. oktober 2025 og henviser til en stigning i antallet af årsværk på of-
fentlige sygehuse samtidig med et næsten uændret antal sygeplejersker, en højere forgæ-
ves rekrutteringsrate for sygeplejersker og et optag på sygeplejerskeuddannelsen under di-
mensioneringen siden 2022.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig Dansk Sygeplejeråds bekymring. Det er
ministeriets vurdering, at der i dag er en større søgning mod Danmark af sygeplejersker fra
tredjelande, end der er efterspørgsel efter og evalueringsansættelser til. Det er således også
vurderingen, at der på nuværende tidspunkt er behov for at begrænse påbegyndelsen af
flere autorisationsprocesser for udenlandske sygeplejersker fra tredjelande. Ministeriet for-
venter derfor, at der i første omgang fastsættes en kvote på 0 for sygeplejersker fra tredje-
lande. Ministeriet vil på baggrund af indrapporteret efterspørgsel fra KL og Danske Regioner
tage stilling til, hvornår der igen skal åbnes op for autorisationsansøgninger fra sygeplejer-
sker fra tredjelande.
Danske Osteopater er bekymret for, om forslaget tilsigter at ramme udenlandske osteopa-
ter, der søger autorisation i Danmark, og henviser til, at osteopati er en
Side 4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 388: Høringsnotat og høringssvar til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3056698_0005.png
autoriseret sundhedsprofession i Danmark uden en dansk akkrediteret universitetsuddan-
nelse, men derimod en overbygning på en forudgående sundhedsfaglig baggrund valideret
af britiske universiteter.
Dansk Kiropraktor Forening efterspørger, at der vil være en kvote på minimum 1 for kiro-
praktik med fastsættelsen af en kvote for kiropraktik.
Dansk Selskab for Klinisk Onkologi (DSKO) fremfører, at der med udsigt til mange danskud-
dannede læger de kommende år, næppe kan tilbydes evalueringsansættelser til læger fra
tredjelande, og at en kvote derfor giver god mening.
Dansk Psykolog Forening er optaget af, hvordan en kvote vil påvirke psykologer fra tredje-
lande, og henviser til tilfælde hvor en ansøger har et konkret jobtilbud.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig de fremførte synspunkter. Ministeriet kan
oplyse, at det afgørende for, om der for de enkelte faggrupper fastsættes en kvote vil være,
om det aktuelle eller fremtidige behov for den pågældende faggruppe i den danske
sundheds- og plejesektor vurderes at stå i misforhold til det antal ansøgninger om
autorisation, som Styrelsen for Patientsikkerhed modtager fra personer fra den pågældende
faggruppe.
Ministeriet kan oplyse, at der ikke på nuværende tidspunkt forventes at blive fastsat en
kvote for osteopater, kiropraktorer eller psykologer. Opstår der på et tidspunkt et behov for
at fastsætte en kvote for en af de ovenstående faggrupper, vil der skulle foretages en
bekendtgørelsesændring, hvor ovenstående parter vil blive hørt.
En eventuel fremtidig kvote vil alene omfatte tredjelandsborgere. Danske statsborgere eller
EU/EØS-statsborgere, der har taget en uddannelse uden for Danmark, vil således ikke være
omfattet af kvoten.
Ministeriet er ved at afklare autorisationsprocessen for psykologer fra tredjelande.
Dansk Sygeplejeråd mener ikke, at rekruttering via partnerskaber med tredjelande bør
være undtaget fra en kvote. Derudover påpeger Dansk Sygeplejeråd, at det også bør være
muligt at afgrænse kvoten ud fra sygeplejefaglige specialer, f.eks. operations- og anæstesi-
sygeplejersker.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig Dansk Sygeplejeråds holdning, men vurde-
rer fortsat, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at omfatte sundhedspersoner fra eventuelle
partnerskaber i en kvoteordning. Det skyldes, at de rekrutterede sundhedspersoner vil skulle
have mulighed for at arbejde i Danmark.
Det bemærkes, at den foreslåede kvote vil kunne fastsættes for og omfatte enhver sund-
hedsfaglig gruppe, der autoriseres efter autorisationsloven. Det gælder bl.a. læger, tandlæ-
ger og sygeplejersker. Kvoten vil også kunne afgrænses ud fra specialer. Det vil sige, at fag-
grupper med specialuddannelse vil kunne undtages fra en kvote, eksempelvis lægelige,
tandlægefaglige og sygeplejefaglige specialer.
3.2. Afvisning af allerede indgivne ansøgninger
Side 5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 388: Høringsnotat og høringssvar til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3056698_0006.png
Dansk Sygeplejeråd, Lægeforeningen og Tandlægeforeningen finder det betænkeligt, at der
med lovforslaget lægges op til at kunne give afslag på allerede angivne ansøgninger, når en
kvote på 0 træder i kraft.
Tandlægeforeningen opfordrer til, at der ikke gives mulighed for afslag på allerede indgivne
ansøgninger om autorisation i Danmark på baggrund af ny lovgivning. Tandlægeforeningen
henviser til, at der kan være ansøgere, som har igangsat en autorisationsproces og i visse
tilfælde opholder i sig Danmark, som
efter Tandlægeforeningens opfattelse
vil risikere
at få afslag med tilbagevirkende kraft.
Lægeforeningen anbefaler, at sager, hvor sagsbehandlingen allerede er igangsat og ansøge-
ren afventer en evalueringsansættelse, færdigbehandles i tilfælde, hvor ordningen udvides
til at omfatte læger fra tredjelande.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at lovforslaget et blevet tilpasset efter hørin-
gen. Der lægges med lovforslaget op til, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan afvise ansøg-
ninger, som allerede er indgivet forud for ikrafttrædelse af en kvote på 0. Det vil sige verse-
rende autorisationssager hos Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det er blevet uddybet i bemærkningerne, at afvisning kun kan ske i verserende sager, hvor
ansøgeren ikke har et opholdsgrundlag på tidspunktet for ikrafttrædelse af kvoten. Ansø-
gere med lovligt ophold i Danmark påvirkes således ikke af lovforslaget.
Det bemærkes endvidere i lovforslaget, at en ansøger, der pga. en kvote får afvist sin sag, vil
få tilbagebetalt det fulde ansøgningsgebyr.
Dansk Sygeplejeråd opfordrer til behørig vejledning og begrundelse i afslaget.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enige i og opmærksom på, at der ved afvisning af eller
afslag på en ansøgning skal gives den nødvendige og tilstrækkelige information og vejled-
ning.
3.3. Overgangsbestemmelse om afslag på ansøgning om opholdstilladelse med henblik på
opnåelse af autorisation
Udlændingenævnet bemærker, at der bør skabes klarhed over, hvorvidt et afslag meddelt i
medfør af udkastets § 2, stk. 4, skal sidestilles med en afvisning i forhold til tilbagebetaling
af gebyret i udlændingeretlig forstand, herunder om udlændingemyndighederne skal tilba-
gebetale det fulde gebyr, eller om tilbagebetalingen skal ske med fradrag af et administrati-
onsgebyr, navnlig i de tilfælde, hvor ansøgningen ikke realitetsbehandles.
Udlændingenævnet bemærker endvidere, at det bør præciseres i lovbemærkningerne,
hvorvidt den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 4, 1. pkt., også omfatter familiemedlem-
mer, som søger opholdstilladelse efter, at hovedpersonen (den udenlandske sundhedsper-
son) har fået opholdstilladelse, men hvor kvoten i mellemtiden er udnyttet, samt at klage-
frist og gebyr i forbindelse med klager til Udlændingenævnet bør fremgå af lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der med den foreslåede
overgangsbestemmelse i lovforslagets i § 2, stk. 4, lægges op til, at Styrelsen for Internatio-
nal Rekruttering og Integration meddeler afslag på ansøgning om opholdstilladelse både i
forhold til de ansøgninger, som Styrelsen for International Rekruttering og Integration alle-
rede har modtaget og som ikke er færdigbehandlet på dette tidspunkt, og ansøgninger, som
Styrelsen for International Rekruttering og Integration modtager efter at kvoten er fastsat.
Der er således valgt en løsning med afslag (og ikke afvisning) i begge situationer
og
Side 6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 388: Høringsnotat og høringssvar til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3056698_0007.png
dermed sikres det, at borgeren tilbagebetales det fulde gebyr uanset om ansøgningen reali-
tetsbehandles eller ej.
Det bemærkes endvidere, at overgangsbestemmelsen kun gælder i forbindelse med den
kvote, som fastsættes første gang i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets §
1, stk. 2, det vil sige den kvote, der fastsættes samtidig med eller umiddelbart efter lovens
ikrafttræden. Det betyder også, at i forbindelse med en efterfølgende ny kvote, hvorved der
på ny åbnes op for indgivelse af ansøgninger (fra udenlandske sygeplejersker) i Styrelsen for
Patientsikkerhed, skal Styrelsen for International Rekruttering og Integration i disse sager
træffe afgørelse om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk. 4.
Det er præciseret i lovforslaget, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration
skal tilbagebetale det fulde gebyr ved afslag på ansøgning om opholdstilladelse efter den
foreslåede overgangsbestemmelse.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at det tydeligt fremgår af be-
mærkningerne til lovforslagets i § 2, stk. 4, 2. pkt., om ansøgninger fra medfølgende familie-
medlemmer, at bestemmelsen alene finder anvendelse i de tilfælde, hvor der er meddelt el-
ler meddeles afslag på opholdstilladelse til den udenlandske sundhedsperson (hovedperso-
nen) i henhold til overgangsbestemmelsen. Udlændinge- og Integrationsministeriet har der-
for ikke fundet anledning til at præcisere bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 4, 2. pkt.
Det bemærkes, at klagefrist og gebyr for klager til Udlændingenævnet over afgørelser i hen-
hold til overgangsbestemmelsen er præciseret i lovforslaget.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at ministeriet efter høringen har besluttet, at
lovforslagets dele vedrørende afskæring af klageadgang over Styrelsens for Patientsikker-
heds afgørelser om autorisation og ændret autorisation for kliniske tandteknikere udgår af
lovforslaget. Herefter er det foreslåede § 2, stk. 4, blevet til det foreslåede § 2, stk. 2.
Udlændingenævnet bemærker, at det bør uddybes i bemærkningerne, om det er hensig-
ten, at ansøgere som får en positiv vurdering fra Styrelsen for Patientsikkerhed og efterføl-
gende ansøger om opholdstilladelse hos Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion, men hvor kvoten lukkes i mellemtiden, skal søge på ny om autorisation hos Styrelsen
for Patientsikkerhed og betale endnu et gebyr til styrelsen, eller om autorisationsprocessen
skal gennemføres på kortere tid.
Udlændingenævnet foreslår endvidere, at en positiv vurdering fra Styrelsen for Patientsik-
kerhed bør ledsages af en grundig vejledning om, at en positiv vurdering ikke nødvendigvis
fører til en opholdstilladelse. Udlændingenævnet bemærker videre, at Styrelsen for Patient-
sikkerhed bør pålægges en skærpet vejledningspligt over for denne gruppe af ansøgere, da
de ikke får tilbagebetalt deres ansøgningsgebyr, hvis de senere får meddelt afslag på autori-
sationsophold af Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har justeret lovforslaget efter høringen. Det lægges med
lovforslaget op til, at de omtalte ansøgere vil få afvist deres verserende sag af Styrelsen for
Patientsikkerhed og samtidig få tilbagebetalt det fulde ansøgningsgebyr af Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed.
Udlændingenævnet foreslår, at det bør fremgå af bemærkningerne, at Styrelsen for Pati-
entsikkerhed skal informere Styrelsen for International Rekruttering og Integration såvel
som Udlændingenævnet om, hvornår kvoten er opbrugt eller er sat til 0,
Side 7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 388: Høringsnotat og høringssvar til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3056698_0008.png
genåbning af kvoten og en ny kvote, samt afgrænsning af målgrupper inden for kvoten. Ud-
lændingenævnet henviser her til, at kvotens status kan være afgørende for partshøring, jf.
forvaltningslovens § 19, såfremt et afslag gives under henvisning til kvoten.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enigt i og opmærksomt på, at der skal foretages den
nødvendige og tilstrækkelige information og vejledning til relevante parter, herunder ansø-
gere, myndighederne m.v.
3.4. Afskæring af administrativ klageadgang
Dansk Psykolog Forening, Dansk Sygeplejeråd og Tandlægeforeningen opfordrer til at op-
retholde klagemuligheden i autorisationssager for at sikre den grundlæggende retssikker-
hed.
Lægeforeningen vurderer, at afskæring af klageadgangen er en indgribende indskrænkning
af de retssikkerhedsmæssige garantier, og anbefaler at denne del udgår af lovforslaget og
underlægges en normal høringsproces.
Dansk Sygeplejeråd mener desuden, at en henvisning til Folketingets Ombudsmand eller
domstolene i praksis er illusorisk, da det er besværligt og der ikke er tale om en egentlig ret
til at klage til ombudsmanden.
Dansk Sygeplejeråd og Tandlægeforeningen finder ikke, at klageadgangen bør være betin-
get af Indenrigs- og Sundhedsministeriets kompetencer. Dansk Sygeplejeråd henviser desu-
den til, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan gøre brug af sagkyndig bistand.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig de fremførte synspunkter om lovforslagets
del om afskæring af administrativ klageadgang. Ministeriet har efter høringen besluttet, at
lovforslagets del vedrørende afskæring af klageadgang over Styrelsens for Patientsikkerheds
afgørelser om autorisation udgår af lovforslaget.
4. Bemærkninger til lovforslagets del om kliniske tandteknikere
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere og Tandlægeforeningen støtter forslaget om at
meddele autorisation til
kliniske tandteknikere med professionsuddannelse i klinisk
tandteknik efter endt uddannelse af hensyn til en mere ensartet autorisationsproces.
Tandlægeforeningen finder det dog afgørende, at tilladelse til selvstændigt virke fortsat bør
være betinget af, at den kliniske tandtekniker har opnået klinisk erfaring i en underordnet
stilling som assistent hos en klinisk tandtekniker i en afgrænset periode, da direkte kontakt
med patienter sammen med et selvstændigt ansvar for behandlingsforløb kræver klinisk
erfaring.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig opbakningen og bemærkninger til at
ændre autorisationsordningen for kliniske tandteknikere i overensstemmelse med
lovforslaget. Det er siden høringen besluttet, at lovforslagets del om ændret
autorisationsproces for kliniske tandteknikere udgår af lovforslaget.
Ministeriet kan dog oplyse, at kliniske tandteknikere ikke har en ordning for ret til
selvstændigt virke i dag, og at der ikke lægges op til at indføre en sådan.
Side 8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 388: Høringsnotat og høringssvar til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Side 9