Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 385
Offentligt
3055761_0001.png
Dato 11.08.2025
Anmodning om foretræde ved Sundhedsudvalget vedr. autorisation af osteopater.
Jeg har før haft foretræde for Sundhedsudvalget og ønsker, at supplere udvalget med seneste nyt i
sagen. Der er væsentlige fejl og mangler ved gældende love og administrative bestemmelser som både
hindrer opnåelse af autorisationslovens formål og opfyldelse af Danmarks internationale forpligtigelser.
Hvis denne autorisationsordningen for osteopater, der end ikke opfylder definitionen af at være et
lovreguleret erhverv for lov at passere ukorrigeret, så er der ikke længere patientsikkerhed i Danmark.
Ligesom i Støjbergsagen, dikterer en ulovlig instruks en systematisk ulovlig praksis.
Instruks 7806 har ikke hjemmel i anerkendelsesloven = den mangler hjemmel. Instruksen gør det samme
som Fru Inger Støjbergs ulovlige instruks: den tilsidesætter de pligtmæssige vurderinger i de individuelle
sager. Styrelsen for Patientsikkerhed har, i ond tro, vildledt EU i proportionalitetstesten og ministeren.
Sundhedsministeren har på baggrund af vildledning fra embedsværket vildledt Folketinget.
Patientsikkerheden i Danmark er i fare.
Der er indført en helt afgørende principændringer uden Folketingets stillingtagen. Embedsværket
disrespekterer dermed den lovgivende magt (Folketinget) i strid med grundlovens §3 (magtens tredeling).
Principændringen mangler lovhjemmel og strider med EU anerkendelsesdirektiv (art. 3 litra e), som er et
bindende retsinstrument. Den krævede nationale uddannelse, som er knyttet til en lovreguleret titel skal
være specifikt rettet på udøvelse af den virksomhed som titlen er knyttet til. Når dette grundprincip
smides over bord (uden gyldig hjemmel), så er der ikke længere nogen garanti for at en autoriseret
sundhedsfaglig er kvalificeret indenfor den virksomhed de udøver. Det betyder i praksis, at eksempelvis
en jordemoder i stedet for at være uddannet jordemoder kan være uddannet fysioterapeut og at en
abdominalkirurg i stedet for at være specialiceret i kirurgi kan være specialiseret i at læse scannings-
billeder. Uddannelsesniveauet og studietiden er som krævet, men kvalifikationerne er ikke de rette.
Principændrigen strider med grundloven §74 og EU charteret Art. 14 og 15.
Principændringen hindrer opnåelse af autorisationslovens formål (§1). Ordningen går dermed langt videre
end hvad der skal til for at opnå formålet, helt uden at opnå formålet. Proportionalitetsprincippet som er
et grundliggende EU-retligt princip, der skal overholdes, krænkes og det samme gør Grundloven:
§74 Alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som ikke er begrundede i det almene
vel, skal hæves ved lov.
En billigere og mindre indgribende RAB ordningen ville sikre patientsikkerheden og kvaliteten af
sundhedsvæsnets ydelser bedre, da en RAB-ordning ville sætte minimumskrav til selve den osteopatiske
uddannelse, hvilket autorisationsordningen slet ikke gør (i strid med både loven og forarbejdet, L170.)
Den pligtmæssig vurdering skal jf. gældende ret foretages, men den kan ikke foretages.
Den akademiske anerkendelse af ansøgernes uddannelseskvalifikationer er aldrig hverken indhentet eller
foretaget iht. Gældende regler i sager om autorisation af osteopater igennem 7 år. Det skyldes at
autorisationsgrundlaget fortsat mangler. Derfor er der risiko for at samtlige afgørelser om autorisation af
osteopater er ugyldige. Den pligtmæssige vurdering som kræves i anerkendelsesbekendtgørelsen §2 Stk.
4 er den lovpligtige vurdering af ansøgernes uddannelseskvalifikationer der skal foretages iht. Lov om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer mv. Det er jf. §3 en “sammenligning
af de
slutkompetencer, som henholdsvis de udenlandske og de danske uddannelseskvalifikationer er udtryk for.”
Den pligtmæssige slutkompetencevurdering er den vurdering der er
“nødvendigt med henblik på at
klarlægge eventuelle substantielle forskelle i forhold til den krævede nationale uddannelse i overens-
stemmelse med artikel 14.”
som der står i EU anerkendelsesdirektiv bilag VII punkt 1b. Den “krævede
nationale uddannelse” findes
ikke da
osteopatuddannelsen
ikke er blevet lovreguleret eller anerkendt.
Når vurdering ikke foretages kan der ikke træffes afgørelse efter anerkendelsesloven.
Styrelsens for
Patientsikkerhed hævder den 23 maj 2025 i afslag på aktindsigt i den pligtmæssige vurdering, at de er
fritaget fra anerkendelsesbekendtgørelsen §2 stk. 4 og har været det siden sommeren 2021 (før
ministersvaret fra 2022).
Det oplyste er falsum og strider med det som Sundhedsministeren oplyste
Folketinget om i svar på spørgsmål 173 stillet af UFU Alm. del.
Ministeren oplyste til folketinget, at
Styrelsen altid foretager en slutkompetencevurdering i de individuelle sager. Men det gør Styrelsen aldrig.
Styrelsen for Patientsikkerheds faste praksis i autorisationsordningen for osteopater er nedfældet i
Instruks 7806 som strider med gældende ret samt det som Folketinget har notificeret overfor EU.
”Pligtmæssig vurdering:
Som led i behandlingen af autorisationsansøgninger indhenter de kompetente myndigheder hos
Styrelsen for International Uddannelse en vurdering af ansøgerens uddannelseskvalifikationer.
Side 1:2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 385: Henvendelse af 11/8-25 fra Janne E. Høyrup, Osteopath D.O. MSCCO, MDO, om foretræde om autorisationsordning for osteopater m.v.
3055761_0002.png
Dato 11.08.2025
Styrelsen indhenter en faglig udtalelse fra den relevante uddannelsesinstitution, inden styrelsen
afgiver vurderingen. De kompetente myndigheder skal følge styrelsens vurdering, for så vidt angår
uddannelseskvalifikationer og efter en samlet vurdering af uddannelseskvalifikationer og den
eventuelle relevante erhvervserfaring, træffer den kompetentemyndighed den endelige afgørelse
om autorisation”
Og
”Anerkendelsesdirektivet er et bindende retsinstrument, som har til formå l at sikre
medlemsstaternes statsborgere den traktatfæstede ret til at udøve lovregulerede erhverv som
selvstændig eller lønmodtager i den anden medlemsstat end den, hvor de har opnå et deres
erhvervsmæssige kvalifikationer. Det følger af direktivet, at medlemsstaternes kompetente
myndigheder ikke på egen hånd kan vælge hvilket anerkendelsessystem de vil anvende
(akademisk eller erhvervsmæssigt anerkendelsessystem), når de behandler
autorisationsansøgninger, som er omfattet af direktivet.”
Kilde: Folketingets besvarelse til Hr. Malcolm Harbour, Formand for Udvalget for Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse, Europa Parlamentet d. 27 sep. 2010 i forbindelse med besvarelse af
spørgeskemaet vedrørende de danske erfaringer med implementeringen af direktivet 2005/36/EF om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Side 7 og 11.
EU anerkendelsesdirektiv er forkert implementeret.
Uddannelsesinstitution (den kompetente myndighed) som skal være bemyndiget til at udstede og
modtage uddannelsesbeviser, er ikke blevet bemyndiget. Og ingen kan bemyndiges fordi osteopat-
uddannelsen ikke er blevet lovreguleret (i strid med EU anerkendelsesdirektiv, bl.a. artikel 3 litra e, og
Bilag VII punkt 1b), hvorfor den kompetente myndighed som anerkendelsesloven og EU
anerkendelsesdirektiv Artikel 56,3 med senere ændringer forudsætter ikke findes.
"The obligation to designate the competent authorities, which exists in the law as it stands, also
applies to those authorities responsible for issuing the relevant documents. General system and
sectoral: the extension of this obligation to designate to include the authorities responsible for
issuing the documents is new and must be implemented. Recognition of professional experience:
the law as it stands is maintained."
Kilde, punkt 3 i UFMs vejledning om korrekt implementering af dikretivet: https://ufm.dk/uddannelse/
anerkendelse-og-dokumentation/guide-til-anerkendelse/kompetente-myndigheder/ spm-svar
Osteopati er ikke et lovreguleret erhverv jf. definitionen.
Anerkendelsesloven ratificerer EU anerkendelsesdirektiv. Anerkendelseslovens grundliggende
forudsætninger er ikke opfyldt. 1. Den kompetente myndighed der skal være
“bemyndiget til at udstede
og modtage uddannelsesbeviser”
findes ikke. (Lovkravet der en ratificering af EU anerkendelsesdirektiv
artikel 56,3 og de senere ændringer der skal implementeres). 2. Den krævede nationale uddannelse findes
heller ikke. 3. De krævede bestemte kvalifikationer der skal udgøre objektet for anerkendelse (den faglige
norm for den osteopatiske uddannelse og profession), er ikke defineret hverken direkte eller inddirekte (i
strid med direktivets Artikel 3 litra a). Osteopati er ikke et lovreguleret erhverv jf. definitionen.
Autorisationslovens grundliggende forudsætninger er ikke opfyldt.
Der findes ikke regler (§15 Stk. 1) om den tilsvarende danske grunduddannelse (§2 Stk. 1) som §70b er
under lagt. Der findes ingen uddannelsesinstitution der kan træffe afgørelse efter disse regler (§15 Stk. 2)
Der kan derfor ikke meddeles autorisation efter lovens bestemmelser med gyldig hjemmel jf. §15.
BEK nr 981 af 28/06/2018 har ikke hjemmel i hverken autorisationslovens §15 (Regler om uddannelse af
sundhedspersoner, der kan autoriseres efter denne lov,) eller national uddannelseslovgivning = den er en
del af de danske uddannelsessystem. Den kan derfor ikke danne grundlag meddelelse af autorisation.
Legalitetsprincippet er ikke overholdt.
Autorisationslovens formål kan ikke opnåes når den pligtmæssige vurdering af ansøgernes uddannelses-
kvalifikationer ikke foretages, da man derved ikke sikrer at en autoriseret har de rette kvalifikationer i
tilstrækkeligt omfang. De penge der er afsat til den eksterne pligtmæssige vurdering på finansloven
bruges i stedet på at varetage private erhvervsdrivendes interesser (møder med interessenter hvis ord og
ønsker erstatter gældende ret i strid med regler om inhabilitet). Manglende overholdelse af EU-retten,
herunder proportionalitetsprincippet kan aktivere myndighedernes EU-retlige erstatningspligt.
Vh. Janne Egede Høyrup
Uddannet Osteopat D.O. ved International Academy of Osteopathy.
Whistleblower & tidligere insider i den juridiske person (kartel) som råder Styrelsen for Patientsikkerhed.
Side 2:2