Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 384
Offentligt
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 384: Henvendelse af 11/7-25 fra Janne E. Høyrup, Osteopath D.O. MSCCO, MDO, om autorisationsordning for osteopater m.v.
3055749_0002.png
Vejledning om pligtmæssig vurdering
14.
juli
2003
J.nr. 2003-2223-J
Til kompetente myndigheder, faglige udvalg og Landbrugsuddannelses-
rådet (Landbrugsuddannelsesudvalget)
Med vedtagelsen af L 176,
Forslag til lov om ændring af lov om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer,
som trådte i kraft den l. juli 2002, indførtes nye bestemmelser
vedr. bl.a. pligtmæssig vurdering af en ansøgers uddannelseskvalifikationer.
Center for Vurdering CVUU ønsker med denne skrivelse af gøre særligt opmærksom på § 2 a
i lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., jf. lbkg. nr. 74 af 24.
januar 2003. Bestemmelsen omhandler pligt for de myndigheder, faglige udvalg, herunder
Landbrugsuddannelsesrådet (fremover Landbrugsudddannelsesudvalget), der træffer afgørelse
om hhv. adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv, hhv. afkortning
af
uddannelsestid, til at
få foretaget en vurdering af en ansøgers udenlandske uddannelseskvalifikationer.
Bestemmelsen omhandler endvidere undtagelser til denne pligt og muligheder for hel eller
delvis fritagelse af en myndighed, der træffer afgørelse om adgang til udøvelse af
lovregulerede erhverv.
Denne skrivelse skal ses i sammenhæng med en netop udstedt bekendtgørelse om vurdering
af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., nr. 602 af 25. juni 2003, idet
bekendtgørelsen udmønter lovens bestemmelser om pligtmæssig vurdering.
Om begrebet pligtmæssii: vurdering og dets begrundelse:
I medfør af§ 2 a, stk. I skal kompetente myndigheder, der træffer afgørelse om adgang til
udøvelse af lovregulerede erhverv indhente centrets vurdering af en ansøgers udenlandske
uddannelseskvalifikationer, dvs. at centrets vurdering
af
pågældendes udenlandske
uddannelseskvalifikationer skal indgå i anerkendelse af ansøgerens samlede uddannelses- og
erhvervsmæssige kvalifikationer. Tilsvarende gælder for faglige udvalg, henholdsvis
Landbrugsuddannelsesudvalget, der træffer afgørelse om afkortning af uddannelsestid.
Begrebet pligtmæssig vurdering indebærer at en part indhenter en vurdering hos CVUU. Der
vil som udgangspunkt være tale om en såkaldt ækvivalensvurdering af en ansøgers
uddannelseskvalifikationer, hvor ansøgers uddannelseskvalifikationer sammenholdes med den
tilsvarende bestemte danske uddannelse. Dette til forskel fra en såkaldt niveauvurdering, hvor
en ansøgers uddannelseskvalifikationer vurderes i forhold til niveauer i den danske
uddannelsesstruktur, og
fx.
findes at svare til en dansk kandidatgrad indenfor den
samfundsvidenskabelige område.
Med støtte i en ækvivalensvurdering indhentet via pligtmæssig vurdering vil myndigheden
kunne påpege væsentlige forskelle mellem ansøgerens uddannelseskvalifikationer, og kunne
identificere et eventuelt behov for udligningsforanstaltninger som ansøger skal gennemgå, for
at få adgang til at udøve et lovreguleret erhverv i Danmark.
Dokument i Microsoft Internet Explorer - 2.2.2007
I
af
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 384: Henvendelse af 11/7-25 fra Janne E. Høyrup, Osteopath D.O. MSCCO, MDO, om autorisationsordning for osteopater m.v.
3055749_0003.png
I nogle tilfælde kan CVUU vælge selv at foretage vurderingen, men ofte vil centret anmode
en relevant uddannelsesinstitution om at foretage vurderingen. Uanset om CVUU vælger at
høre en uddannelsesinstitution eller ej, foretages den endelige vurdering af ansøgers
udenlandske uddannelseskvalifikationer dog af CVUU.
Ordningen med pligtmæssig vurdering skal ses i lyset af, at det i nogle tilfælde har vist sig
vanskeligt for kompetente myndigheder tilstrækkeligt hurtigt og på tilfredsstillende vis at
tilvejebringe en vurdering af ansøgeres udenlandske uddannelseskvalifikationer.
Tilvejebringelsen af en vurdering gennem centret understøtter og letter de kompetente
myndigheders sagsbehandling på en måde, så de kompetente myndigheder får et godt
grundlag for at træffe hurtige og gennemsigtige afgørelser om adgang til udøvelse af
lovregulerede erhverv. Tilsvarende hensyn gør sig gældende for så vidt angår faglige råd, og
Landbrugsuddannelsesudvalget, der træffer afgørelser for så vidt angår afkortning af
uddannelsestid.
Rækkevidden af ordningen med pligtmæssig vurdering
I de tilfælde som er nævnet i lovens
§
2 a, stk. 2 vil det ikke være nødvendigt at få foretaget
centrets vurdering af ansøgers udenlandske uddannelseskvalifikationer.
§
2 a, stk. 2, er udtryk for det synspunkt, at det er en forudsætning for pligten til at indhente en
vurdering, at vurderingen vil være relevant og give en merværdi. I
§
2 a, stk. 2, nr. I, fastslås,
at kompetente myndigheders, faglige udvalgs og Landbrugsuddannelsesudvalgets pligt til at
høre centret ikke gælder i de tilfælde:
hvor der foreligger en ansøgning, der på det foreliggende grundlag kan imødekommes
fuldt ud for så vidt angår anerkendelse af den pågældendes uddannelseskvalifikationer.
Det gælder fx på områder, hvor man i kraft af en samordning af mindstekravene til
EU-landenes uddannelser som EU-statsborger er sikret gensidig anerkendelse af
uddannelsen uden nærmere vurdering fra den kompetente myndigheds side. Det er fx
tilfældet på de såkaldte EF-sektordirektivers område (læge, sygeplejerske, jordemoder,
fannaceut, tandlæge, dyrlæge og arkitekt).
Der er heller ikke pligt til at høre centret, hvis en kompetent myndighed inden for de
generelle EF-direktivers område følger direktivernes generelle udgangspunkt om
umiddelbar anerkendelse af eksamensbeviser eller certifikater, der i hjemlandet
kvalificerer til udøvelse af et erhverv, som er lovreguleret i Danmark.
Undtagelsen fra høringspligteo vil tilsvarende være relevant i den situation, hvor en
kompetent myndighed på grund af tidligere erfaringer med ansøgere med samme
uddannelse fra samme land på forhånd ved, at uddannelsen kan sidestilles med den
danske tilsvarende uddannelse. Anvendelsen af denne undtagelse fra pligten til at høre
centret, forudsætter at det ud fra ansøgningen entydigt kan fastslås, hvilken dansk
uddannelse den pågældende ønsker sine udenlandske uddannelseskvalifikationer
sidestillet med.
Efter§ 2, stk. 2, nr. 2 gælder pligten til at få foretaget en vurdering heller ikke, hvis
udøvelse af et lovreguleret erhverv efter dansk lovgivning er ufravigeligt betinget af,
at ansøgeren har en dansk uddannelseskvalifikation.
Dokument
i
Microsoft Internet Explorer - 2.2.2007
2
af
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 384: Henvendelse af 11/7-25 fra Janne E. Høyrup, Osteopath D.O. MSCCO, MDO, om autorisationsordning for osteopater m.v.
3055749_0004.png
Efter§ 2 a, stk. 2,
nr.
3 gælder pligten til at få foretaget en vurdering heller ikke, hvor
visse udenlandske uddannelseskvalifikationer fra bestemte lande kan opfylde
lovgivningens krav, fx i tilfælde hvor kravet om, at ansøgeren har en dansk
uddannelseskvalifikation efter lovgivningen
1
kan fraviges i medfør af et EF-direktiv,
men hvor ansøgeren ikke har erhvervet sin kvalifikation i et land, hvis
uddannelseskvalifikationer kan anerkendes efter en sådan regel, eller ikke opfylder
betingelsen om statsborgerskab i et EU- eller et EFfA-land. Det gælder fx personer,
der har opnået beskikkelse som advokat i et 3. land, og for en EUÆFfA statsborger
som har erhvervet sine uddannelsesmæssige kvalifikationer uden for fællesskabet.
Reglen finder tilsvarende anvendelse i andre tilfælde, hvor det på grund af andre
ufravigelige krav i den danske lovgivning, er udelukket at tillade ansøgeren at udøve
det lovregulerede erhverv.
Pligten gælder heller ikke hvor der foreligger et forhold som gør, at ansøgeren ikke
kan få adgang til udøvelse af det bestemte erhverv (forældet uddannelse, straffeforhold
m.m.)
Mulighed for fritagelse fra pligten til at indhente en vurdering
Efter§ 2 a stk. 3 i loven kan undervisningsministeren fastsætte regler om hel eller delvis
fritagelse af en myndighed, der træffer afgørelse om adgang til udøvelse af lovregulerede
erhverv, fra pligten til at høre centret i forbindelse med vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer.
Sådanne regler er nu fastsat i bekendtgørelse om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v.,
nr.
602 af 25. juni 2003.
Formålet med fritagelsen fra vurderingspligten er, at imødekomme det forhold, at nogle
kompetente myndigheder, allerede har udviklet
tilstrækkelige
rammer for vurdering af
ansøgeres udenlandske uddannelseskvalifikationer, sådan at disse myndigheder kan
fortsætte med at træffe ovennævnte afgørelser uden at indhente centrets vurdering af
udenlandske uddannelseskvalifikationer.
Beslutningen om fritagelse tager udgangspunkt i en redegørelse fra myndigheden om
myndighedens praksis, procedurer og kriterier for vurdering af ansøgers udenlandske
uddannelseskvalifikationer. Pågældende myndighed skal kunne godtgøre, at
myndighedens praksis, procedurer og kriterier er tilstrækkelige til at sikre anerkendelse af
disse kvalifikationer.
Fritagelsen for pligtmæssig vurdering kan finde sted i forbindelse med et eller flere
erhverv, som administreres af en kompetent myndighed. Det forudsættes, at den konkrete
kompetente myndighed godtgør for praksis, procedurer og kriterier i forhold til hvert
enkelt erhvervsområde.
Betingelser for fritagelse for pligten til at indhente vurderingssvar
Den kompetente myndighed som ønsker fritagelse fra pligtmæssige vurdering skal
tilvejebringe tilstrækkelig dokumentation for sin praksis, procedurer og kriterier på
området, der synliggør anerkendelse af anerkendelse af udenlandske
uddannelseskvalifikationer.
Dokument i Microsoft Internet Explorer - 2.2.2007
3
af
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 384: Henvendelse af 11/7-25 fra Janne E. Høyrup, Osteopath D.O. MSCCO, MDO, om autorisationsordning for osteopater m.v.
3055749_0005.png
Ansøgningen om fritagelse skal som minimum indeholde oplysninger om følgende:
-
-
på baggrund af hvilke kriterier afgøres det, om den pågældende udenlandsk
uddannelse i det væsentlige svarer til en tilsvarende dansk uddannelse
hvilke erfaringer og resultater for så vidt angå vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer myndigheden har opnået inden for det bestemte
erhvervsområde
hvilke kundskaber og færdigheder der skal til, for at en udenlandsk uddannelse kan
sidestilles med tilsvarende dansk uddannelse
hvilke oplysninger om ansøgerens uddannelseskvalifikationer tages i betragtning
hvilke dokumentations- og andre krav stilles til ansøgere i forbindelse med vurdering
af pågældendes uddannelseskvalifikationer
hvilke sprogkrav stilles til ansøgere
hvilke metoder bruges i forbindelse med vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer
inden for hvilken tidsfrist foretages den nævnte vurdering
hvorvidt er ansøgeren oplyst om behandlingens forløb
hvilken holdning har pågældende myndighed
i
forhold til ansøgere der af objektive
grunde ikke er i stand til at fremlægge et eller flere officielle dokumenter af betydning
for vurderingen
hvilken holdning har den kompetente myndighed i forhold til kvalificerede personer
med en midlertidig opholdstilladelse
hvorvidt ansøgerens erhvervserfaring kan kompensere for væsentlige forskelle i
uddannelseskvalifikationer
hvorvidt de ansøgere hvis udenlandske uddannelseskvalifikationer ikke kan sidestilles
med tilsvarende dansk uddannelse får klar besked om, hvori forskellene består.
hvorvidt oplyses ovennævnte ansøgere om muligheder for fornødne supplering af
medbragte uddannelseskvalifikationer
øvrige oplysninger om myndighedens anerkendelsespraksis ptl det bestemte
erhvervsområde
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Undervisningsministeriet forbeholder sig ret til ved behandling af anmodning om fritagelse at
anmode den kompetente myndighed om yderligere oplysninger om praksis, procedurer og
kriterier i forhold til hvert enkelt erhvervsområde.
Fritagelsens varighed
Den fastsatte fritagelse udstedes af undervisningsministeren for en tidsubegrænset periode,
men kan under visse forudsætninger tilbagekaldes, jf. nedenfor.
Tilbagekaldelse af den uddelte fritagelse
Tilbagekaldelse af den meddelte fritagelse vil først og fremmest finde sted i tilfælde af, at en
myndighed ikke længere opfylder det grundlag, den er blevet fritaget på eller hvis praksis,
procedurer og kriterier i forbindelse med vurdering af ansøgers udenlandske uddannelses-
kvalifikationer ikke længere er tilstrækkelig med henblik på at sikre anerkendelse af ansøgers
udenlandske uddannelseskvalifikationer.
Dokument i M
icrosoft
Internet Explorer - 2.2.2007
4
af5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 384: Henvendelse af 11/7-25 fra Janne E. Høyrup, Osteopath D.O. MSCCO, MDO, om autorisationsordning for osteopater m.v.
3055749_0006.png
Tilbagekaldelse af den uddelte fritagelse for en myndighed under en anden ministers område
sker efter forhandling med den kompetente myndighed og det ministerium, myndigheden
hører under.
Fastsættelse af fritagelse fra pligtmæssig vurdering og tilbagekaldelse af den uddelte fritagelse
foretages af Undervisningsministeriet.
Kompetente myndigheders indberetning af oplysninger om afgørelser
I henhold til§ 9 i bekendtgørelse om vurdering af udenlandske uddannelser m.v. skal
myndigheder, der træffer afgørelse om adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv,
indberetter årligt senest den 1. oktober til centret om de afgørelser myndigheden har truffet i
perioden fra den 31. august året før til den 1. september i året for indberetningen.
Disse indberetninger skal medvirke til at gøre centret i stand til at varetage sin funktion som
videncenter for vurdering og anerkendelse af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.
Orienteringen indgår samtidig som en del af grundlaget for en beretning om vurdering og
anerkendelse af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., som undervisningsministeren
afgiver til Folketinget ved årets slutning.
Centret beslutter proceduren for indberetning og fastlægger orienteringens indhold.
Indberetningspligt vedrørende EU-statsborgernes adgang til udøvelse af Jovregulerede
erhverv
For så vidt angår afgøreiser, som kompetente myndigheder træffer i forbindelse med EU-
statsborgeres adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv her i landet, skal det understreges,
at kompetente myndigheder fortsat skal underrette centret om myndighedernes endelige
afgøreiser truffet efter den generelle ordning for gensidig anerkendelse af eksamensbeviser'.
Spørgsmål i forbindelse med pligtmæssig vurdering og fritagelse fra vurderingspligten kan
rettes til undertegnede.
Indholdet af denne skrivelse er tilgængelig på internettet på:
http://cvuu.uvm.dk/saadan/kompetentemyndigheder.htm?menuid= l 025
Med venlig hilsen
Thomas Roed Jakobsen
Fuldmægtig
Direkte tlf. 3395 4620
E-mail: [email protected]
1
Rådets direktiv 89/48ÆØF. Rådets direktiv 92/51ÆØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 99/42ÆF
Dokument
i
Microsoft Internet Explorer
-
2.2.2007
S
af
5