Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 366
Offentligt
UDKAST
Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del - Bilag 366
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Behandling af let til moderat depression og angst for personer mellem 18
og 24 år)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 275 af 12. marts 2025, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 15 a indsættes i
afsnit V:
»
Kapitel 15 b
Behandling af let til moderat depression og angst for personer mel-
lem 18 og 24 år
§ 73 j.
Regionsrådet i bopælsregionen yder vederlagsfri behandling til
personer, der er henvist til behandling for let til moderat depression og
angst,
og som på henvisningstidspunktet er mellem 18 og 24 år.
Stk. 2.
Regionsrådet i bopælsregionen skal senest 8 hverdage efter, at
regionen har modtaget henvisning efter stk. 1, meddele personen, om
regionsrådet kan tilbyde behandling inden for 1 måned, og i bekræf-
tende fald meddele en dato for første kontakt.
Stk. 3.
Kan regionsrådet i bopælsregionen ikke påbegynde behandling
inden for 1 måned, jf. stk. 2, kan personen vælge at blive behandlet på
et privat behandlingssted, som har indgået aftale med regionen herom.
Stk. 4.
Regionsrådet i bopælsregionen kan tilvejebringe behandling i
henhold til stk. 1 ved at etablere tilbuddet på egne behandlingssteder
eller ved at indgå aftaler herom med andre regionsråd eller private be-
handlingssteder.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler
om behandling efter stk. 1.
Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler
om regionsrådets forpligtelser efter stk. 2 og 3.
«
2.
I
§ 234
ændres »og §§ 66-72« til: »§§ 66-72 og § 73 j«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2026.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for personer, som på ikrafttrædelses-
tidspunktet er i et aktivt behandlingsforløb. For sådanne personer finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3051838_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Behandling af let til moderat depression og angst for per-
soner mellem 18 og 24 år
Gældende ret
Sundhedsloven og bekendtgørelse om psykologbehand-
ling
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Regionale konsekvenser, herunder landdistrikter
Konsekvenser for FN’s verdensmål
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.1.
2.1.1.
2.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget udmønter initiativet ”Unge skal have ret til hurtig behandling
for angst og depression” fra
Aftale om en samlet 10-årsplan for psykiatrien
fra maj 2025 indgået af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Modera-
terne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Alternativet.
I den gældende psykologordning tilbydes unge mellem 18 og 24 år med de-
pression og angst vederlagsfri psykologbehandling hos en praktiserende
psykolog med ydernummer efter henvisning fra egen alment praktiserende
læge.
Aktiviteten i psykologordningen har de seneste år imidlertid været stigende,
og særligt indførslen af henvisning af personer med let til moderat depres-
sion og angst i psykologordningen, herunder vederlagsfri behandling til
unge med disse diagnoser, har bidraget hertil. Dette har medført stigende
ventetider i alle dele af psykologordningen, men særligt unge, der henvises
med let til moderat depression og angst, har ventet længe på at komme i
behandling, og dermed har de risikeret at få det værre, mens de har ventet
på hjælp.
Regeringen ønsker at gøre op med de lange ventetider og sikre hurtigere
hjælp tættere på. Det fremgår derfor også af regeringsgrundlaget, at
”der
gennemføres en gennemgribende modernisering af psykologsystemet, så det
matcher det ændrede sygdomsbillede, hvor flere lider af angst og depres-
sion, og så patienterne sikres egentlige rettigheder til hurtig behandling.
Styrkede digitale tilbud og geografisk tilgængelighed indgår som væsentlige
parametre i moderniseringen”.
Som opfølgning på regeringsgrundlaget, har en tværsektoriel arbejdsgruppe
i 2024 drøftet mulige scenarier for modernisering af psykologordningen.
Der var i arbejdsgruppen grundlæggende enighed om, at særligt lidelserne
depression og angst hos de 18-24-årige har presset den samlede kapacitet i
ordningen og medført lange ventetider. Der blev i arbejdsgruppen peget på
forskellige forslag til at løse udfordringerne i den nuværende psykologord-
ning. Heraf gik flere af forslagene på et øget regionalt ansvar og samarbejde
mellem psykologpraksis og regioner.
Drøftelserne fra den tværsektorielle arbejdsgruppe indgik som en del af
grundlaget for, at der med
Aftale om en samlet 10-årsplan for psykiatrien
fra maj 2025 indgået af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Modera-
terne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Alternativet blev aftalt at flytte ansvaret for behandling af per-
soner mellem 18 og 24 år med let til moderat depression og angst fra psy-
kologpraksis med ydernummer til regionerne. Samtidig blev det aftalt at
give denne patientgruppe ret til hurtig behandling, ved at få mulighed for at
vælge et privat behandlingssted, hvis regionerne ikke kan tilbyde behand-
ling inden for 1 måned (30 dage).
Med lovforslaget udmøntes denne del af
Aftale om en samlet 10-årsplan for
psykiatrien,
idet det foreslås at lade ansvaret for den vederlagsfrie behand-
ling for de 18-24-årige med let til moderat depression og angst overgå fra
praktiserende psykologer med ydernummer til regionerne.
Samtidig foreslås det, at de unge kan vælge at blive behandlet på et privat
behandlingssted, som har indgået aftale med regionen herom, såfremt regi-
onsrådet ikke selv er i stand til at påbegynde behandling inden for 1 måned
(30 dage).
Lovforslaget har til hensigt at nedbringe de lange ventetider på behandling,
som unge med depression og angst oplever i dag og sikre et tilbud af høj
kvalitet. Samtidig vil de unge få mulighed for at vælge et privat behand-
lingssted, hvis regionerne ikke kan tilbyde behandling inden for 1 måned
(30 dage). På den måde får de unge en reel ret til hurtig hjælp og behandling
for depression og angst uden egenbetaling, så forværring af sygdom kan fo-
rebygges.
Ved at lade behandlingsansvaret overgå til regionerne, får de større fleksi-
bilitet til at sammensætte behandlingen på rette niveau, herunder i form af
gruppebehandling eller digitale tilbud, og patienterne vil opleve et mere
sammenhængende forløb. Regionerne vil samtidig få ansvar for at sikre en
passende geografisk dækning af behandlingen til målgruppen.
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
2. Behandling af let til moderat depression og angst for personer
mellem 18 og 24 år
2.1. Gældende ret
2.1.1. Sundhedsloven og bekendtgørelse om psykologbehandling
Praksissektorens ydelser fastsættes i §§ 57-73 i afsnit V i sundhedsloven.
Det fremgår af § 57 i sundhedsloven, at regionsrådet har ansvaret for at til-
vejebringe og sikre tilbud om behandling hos praktiserende sundhedsperso-
ner efter afsnit V.
Det fremgår af § 69 i sundhedsloven, at regionsrådet yder tilskud til behand-
ling hos psykolog efter lægehenvisning.
Det fremgår af § 72 i sundhedsloven, at indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler for tilskud efter lovens §§ 66-71.
Det fremgår af § 73 i sundhedsloven, at kommunalbestyrelsen undtagelses-
vis kan yde hjælp til supplering af de i §§ 60, 64, 64 b og 66-71 omhandlede
ydelser.
Det fremgår af bemærkningerne til §§ 66-73 i sundhedsloven, jf. Folketings-
tidende 2004-05, tillæg A, L 74 som fremsat, side 67, at §§ 66-70 og §§ 72-
73 er en videreførelse af sygesikringslovens § 9, som blev nyaffattet ved §
1, nr. 3, i lov nr. 267 af 11. maj 1998.
Det fremgår af bemærkningerne til §§ 66-73, jf. Folketingstidende 2004-05,
tillæg A, L 74 som fremsat, side 67, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 72
skal anvendes til at videreføre bl.a. bekendtgørelse om tilskud efter sygesik-
ringsloven til psykologbehandling for særligt udsatte grupper.
Det fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 892 af 25. juni 2025 om psykolog-
behandling i praksissektoren for særligt udsatte persongrupper, at gruppe 1-
sikrede og gruppe 2-sikrede personer, jf. § 2, har ret til tilskud til behandling
hos psykolog, hvis de
1) har været ofre for røveri, vold eller voldtægt,
2) har været ofre for trafikulykker eller andre ulykker,
3) er pårørende til alvorligt psykisk syge personer,
4) er ramt af en alvorligt invaliderende sygdom,
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
5) er pårørende til personer, der er ramt af en alvorligt invaliderende syg-
dom,
6) er pårørende ved dødsfald,
7) har forsøgt selvmord,
8) har fået foretaget provokeret abort efter 12. graviditetsuge,
9) inden de er fyldt 18 år, har været ofre for incest eller andre seksuelle
overgreb,
10) har en let til moderat depression, jf. bilag 1, og på henvisningstidspunk-
tet er fyldt 18 år, eller
11) lider af let til moderat angst, herunder let til moderat OCD, jf. bilag 1,
og på henvisningstidspunktet er fyldt 18 år.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, at tilskud til psykologbehand-
ling til både gruppe 1-sikrede og gruppe 2-sikrede personer er betinget af,
at behandlingen ydes af en psykolog, der har tilsluttet sig den gældende
overenskomst mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk Psy-
kolog Forening.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 5, stk. 1, at tilskud til behandling hos
psykolog ydes af Regionsrådet i den sikredes bopælsregion.
Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 5, stk. 2, at regionsrådet yder
et tilskud på 60 pct. af de i overenskomst mellem Regionernes Lønnings- og
Takstnævn og Dansk Psykolog Forening fastsatte honorarer pr. konsulta-
tion, jf. dog § 5, stk. 4 og 5.
Det fremgår af § 5, stk. 5, at for personer fra 18 år til og med 24 år, som er
omfattet af § 1, nr. 10 og 11, yder regionsrådet et tilskud på yderligere 40
pct. af de i overenskomsten mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn
og Dansk Psykolog Forening fastsatte honorarer pr. konsultation.
Det fremgår af bekendtgørelsens bilag 1 om afgrænsning af persongrupper
omfattet af bekendtgørelsens § 1, at følgende kriterier skal være opfyldt for,
at personer med let til moderat depression er omfattet af ordningen:
1) Personen skal være lægefagligt diagnostisk udredt i henhold til gældende
kliniske retningslinjer på området herunder skal der være foretaget en psy-
kometrisk test.
7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
2) Personens funktionsevne skal være nedsat i lettere til moderat grad pga.
depressionen.
3) Personen vil ifølge en lægefaglig vurdering kunne profitere af behandling
hos psykolog, og det vurderes, at behandling i almen praksis ikke vil kunne
stå alene.
Det fremgår videre af bekendtgørelsens bilag 1, at følgende kriterier skal
være opfyldt, for at personer med let til moderat angst er omfattet af ordnin-
gen:
1) Personen skal være lægefagligt diagnostisk udredt i henhold til gældende
kliniske retningslinjer på området herunder bør der almindeligvis være fo-
retaget en psykometrisk test.
2) Den praktiserende læge skal have diagnosticeret personen med en af ne-
denstående diagnoser (i henhold til ICD 10-klassifikationen):
F40. 0 Agorafobi
fobisk angst for at færdes alene (med og uden panik-
angst)
F40. 1 Socialfobi
fobisk angst i sociale situationer
F41. 0 Panikangst (moderat og svær)
F41. 1 Generaliseret angst
F41. 2 Lettere angst-depressionstilstand
F41. 3 Anden blandet angsttilstand
F41. 8 Andre angsttilstande
F41. 9 Angsttilstand, uspecificeret
F42 Obsessiv-kompulsiv tilstand
3) Personens funktionsevne skal være nedsat i lettere til moderat grad pga.
angsttilstanden.
4) Personen vil ifølge en lægefaglig vurdering kunne profitere af behandling
hos psykolog, og det vurderes, at behandling i almen praksis ikke vil kunne
stå alene.
8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Personer, der kæmper med psykiske lidelser og men som følge af traumati-
ske livsbegivenheder, oplever alt for ofte at vente længe på at modtage den
nødvendige hjælp.
I dag har personer, der har en let til moderat depression eller angst, mulighed
for at blive henvist fra egen alment praktiserende læge til psykologbehand-
ling under psykologordningen. Personer, der er henvist for let til moderat
depression eller angst, og som på henvisningstidspunktet var mellem 18 og
24 år, kan få et tilskud til psykologbehandling på 100 procent.
Der er de seneste år sket en generel stigning i aktivitet i psykologordningen.
Særligt tilføjelsen af depression og angst som henvisningsårsag samt indfø-
relsen af vederlagsfri behandling herfor for personer mellem 18 og 24 år har
bidraget til stigningen. Dette har medført stigende ventetider i alle dele af
ordningen. Psykologordningen er ligeledes præget af geografiske udfordrin-
ger i adgangen til psykologbehandling, da det ikke lykkes fuldt ud at få yder-
numre i udkantsområder besat.
Regeringen ønsker at sikre, at unge, der oplever depression eller angst, skal
behandles hurtigt, inden problemerne vokser sig så store, at de overtager
styringen med livet og gør det svært at passe uddannelse og arbejde og indgå
i sociale relationer. Mange unge venter i dag længe på at komme i behand-
ling, og derfor risikerer de at få det værre, mens de venter på hjælp.
Derudover er der behov for at sikre et behandlingstilbud af ensartet høj kva-
litet med ensrettede overordnede rammer på tværs af regioner, således at
geografi ikke bliver afgørende for den behandling, der tilbydes.
Som en del af
Aftale om en samlet 10-årsplan for psykiatrien,
som regerin-
gen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) i maj 2025 indgik med Dan-
marksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konser-
vative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Al-
ternativet, var der enighed om
initiativet ”Unge
skal have ret til hurtig be-
handling for angst og depression”.
Det fremgår af aftalen, at aftalekredsen
er enige om, at den lange ventetid for unge til behandling for depression og
angst er uholdbar, og at der skal sikres en hurtigere behandling. Det er såle-
des aftalt, at lade ansvaret for behandlingen uden egenbetaling for de 18-24-
årige med let til moderat depression og angst overgå fra psykologpraksis
med ydernummer til regionerne. Samtidig blev det aftalt, at målgruppen skal
9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
have ret til hurtig behandling. Hvis regionen ikke kan tilbyde behandling
inden for 30 dage, vil målgruppen få ret til at modtage behandling hos et
privat alternativ. Med dette lovforslag udmøntes initiativet fra
Aftale om en
samlet 10-årsplan for psykiatrien.
Det foreslås derfor, at der i sundhedsloven indsættes et nyt kapitel 15 b med
bestemmelsen § 73 j, hvor regionsrådet i bopælsregionen efter bestemmel-
sens stk. 1 vil blive forpligtet til at yde vederlagsfri behandling til personer
med let til moderat depression og angst, og som på henvisningstidspunktet
er mellem 18 og 24 år.
Behandlingstilbuddet vil blive en ydelse i praksissektoren, jf. sundhedslo-
vens afsnit V, og der er således ikke tale om en sygehusydelse omfattet af
rettighedskataloget i sundhedslovens afsnit VI om sygehusydelser, herunder
retten til frit valg og udvidet frit sygehusvalg.
Forslaget vil medføre, at behandlingsansvaret for den vederlagsfrie behand-
ling af personer mellem 18 og 24 år med let til moderat depression og angst
overgår fra de praktiserende psykologer med ydernummer til regionerne,
som samtidig får fleksibiliteten til at tilrettelægge og sammensætte behand-
lingen på rette niveau. Eksempelvis vil det med forslaget være muligt for
regionerne at tilbyde gruppebehandling, digitale behandlingsforløb eller lig-
nende. Det vil desuden give bedre mulighed for overblik over og udnyttelse
af den aktuelle kapacitet, systematisk kvalitetssikring og skabe sammen-
hæng med den regionale psykiatri.
Det foreslås derudover med § 73 j, stk. 2, at regionsrådet i bopælsregionen
senest 8 hverdage efter, at regionen har modtaget henvisning af en patient,
skal meddele, om regionsrådet kan tilbyde behandling inden for 1 måned
(30 dage) og i bekræftende fald meddele en dato for første kontakt.
Kan regionsrådet i bopælsregionen ikke tilbyde behandling inden for 1 må-
ned (30 dage), kan personen efter den foreslåede § 73 j, stk. 3, vælge at blive
behandlet på et privat behandlingssted, som har indgået aftale med regionen
herom.
Det vil være op til regionerne at indgå aftaler med private behandlingssteder,
der kan gøres brug af, hvis regionen ikke selv kan påbegynde behandling
inden for 1 måned (30 dage).
Det vil på linje med normal praksis for brug af private leverandører være et
regionalt ansvar at fastsætte de faglige vilkår og krav til kvaliteten for
10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
tilbuddet, så det private behandlingssted matcher det tilbud, som regionerne
ville kunne tilbyde ved samme problemstilling.
Behandlingen, der tilbydes patienten i tilfældet af, at denne vælger at gøre
brug af sin ret til hurtig behandling, skal grundlæggende varetage patientens
behandlingsbehov, som er fagligt vurderet af regionen, men behøver ikke
nødvendigvis at svare én til én og være lig med det behandlingsforløb, der
er tilbudt i regionen. Således skal det private behandlingssted kunne be-
handle den diagnose, som patienten er henvist for, og sammensætte det kon-
krete behandlingsforløb herefter.
Den foreslåede ordning vil medføre, at regionsrådet skal tilbyde vederlagsfri
behandling af let til moderat depression og angst for personer mellem 18 og
24 år. Regionen skal senest 8 hverdage efter at have modtaget en henvisning
fra den alment praktiserende læge vurdere, hvorvidt personen kan tilbydes
behandling inden for 1 måned (30 dage) og i bekræftende fald oplyse pati-
enten om dato for første kontakt.
Herudover indebærer den foreslåede ordning, at hvis regionen allerede ved
modtagelsen af henvisningen eller i løbet af den efterfølgende måned (30
dage) bliver klar over, at det ikke er muligt at påbegynde behandling inden
for fristen, har personen mulighed for at vælge at modtage behandling på et
privat behandlingssted, som regionen har indgået aftale med. Det vil i en
kommende bekendtgørelse med hjemmel i den foreslåede § 73 j, stk. 6, blive
fastsat nærmere regler om blandt andet regionrådets forpligtelser til at sikre
klar og tydelig information om retten til hurtig behandling.
Formålet med forslaget er at sikre, at personer mellem 18 og 24 år får ret til
hurtig vederlagsfri behandling. Derudover har forslaget til formål at imøde-
komme den stigende efterspørgsel på behandling af depression og angst, så-
ledes at de lange ventetider nedbringes. Det vil være op til regionerne at
tilrettelægge den konkrete behandlingsindsats, således at denne tilpasses
den enkeltes behov.
Den foreslåede ordning vil desuden medføre, at regionerne vil have ansvaret
for at sikre en passende geografisk dækning af behandlingstilbuddet. Det
foreslås med § 73 j, stk. 4, at regionsrådet kan tilvejebringe behandling i
henhold til stk. 1 ved at etablere tilbuddet på egne behandlingssteder eller
ved at indgå aftaler herom med andre regionsråd eller private behandlings-
steder.
Dette vil medføre, at regionen kan tilvejebringe det nødvendige behand-
lingstilbud selv eller træffe aftale med andre regioner eller private
11
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
behandlingssteder om at stille behandlingstilbud til rådighed. Det kan ek-
sempelvis være ved en kombination af regionale klinikker og aftaler med
privathospitaler eller -klinikker eller autoriserede psykologer.
Regionerne vil ligeledes have fleksibiliteten til at tilrettelægge behandlings-
tilbuddet inden for egne bygningsmæssige rammer.
Regionen bør løbende vurdere, om efterspørgslen i regionen overstiger ka-
paciteten i det behandlingstilbud, som regionen kan etablere på egen hånd,
samt om det vil give bedre kapacitetsmæssig og faglig mening at aftale op-
gaveløsningen med andre regioner eller private behandlingssteder. Her bør
et tungtvejende hensyn være at sikre geografisk tilgængelighed af behand-
lingstilbuddet samt høj kvalitet i behandlingen med de fornødne kompeten-
cer.
Det foreslås endeligt, at der indsættes bemyndigelsesbestemmelser i § 73 j,
stk. 5 og stk. 6, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler for henholdsvis behandlingstilbuddet og regionsrådets for-
pligtelser i relation til dette.
Det er forventningen, at der i bekendtgørelserne vil kunne blive fastsat nær-
mere regler om f.eks. det regionale behandlingstilbuds målgruppe og be-
handlingsmæssige indhold, aftalevilkår mellem regioner og private behand-
lingssteder, samarbejde med alment praktiserende læge, udveksling af op-
lysninger mellem regioner og ydernummerpsykologer, behandlingsover-
gange mellem ydernummerpsykologer og regioner, rammer for det konkrete
valg af privat behandlingssted, samt indhold og udformning af informati-
onsmateriale om behandlingstilbuddet om retten til hurtig behandling, her-
under regionernes forpligtelser til at oplyse herom.
Formålet hermed er at sikre ensartet høj kvalitet på tværs af behandlingstil-
buddene, herunder at de overordnede rammer for behandlingstilbuddet skal
være ens på tværs af regioner, således at geografi ikke bliver afgørende for
den behandling, som patienterne tilbydes.
Opgaverne i det foreslåede behandlingstilbud vil være at betragte som sund-
hedsfaglig behandling, idet opgaver i det foreslåede behandlingstilbud vil
omfatte behandling, forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den en-
kelte patient, jf. sundhedslovens § 5.
Foretages behandlingen af sundhedspersoner, der er ansat i behandlingstil-
buddet, vil disse kunne betragtes som sundhedspersoner i overensstemmelse
med sundhedslovens § 6.
12
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Den behandling, der udøves i det foreslåede behandlingstilbud, vil således
også være underlagt de almindelige regler om klageadgang og tilsyn med
sundhedsfaglig behandling.
Det foreslåede behandlingstilbud vil desuden være omfattet af Styrelsen for
Patientsikkerheds organisatoriske tilsyn med behandlingssteder, jf. sund-
hedslovens § 213, stk. 1, og stk. 2.
Den behandling, der foretages i det foreslåede tilbud, vil desuden skulle ske
i overensstemmelse med de grundlæggende regler om patienters retstilling i
sundhedslovens afsnit III, herunder bl.a. regler om informeret samtykke til
behandling og regler om videregivelse af oplysninger. De almindelige be-
stemmelser i sundhedslovens kapitel 9 om tavshedspligt, videregivelse og
indhentning af helbredsoplysninger m.v. vil ligeledes finde anvendelse for
det foreslåede behandlingstilbud. Sundhedspersoner i det foreslåede be-
handlingstilbud vil med patientens samtykke kunne videregive oplysninger
til andre sundhedspersoner om helbredsforhold og andre fortrolige oplys-
ninger i forbindelse med behandling af patienten, jf. sundhedslovens § 41,
stk. 1, dog også med de undtagelser, der gælder efter sundhedslovens kapitel
9.
Det fremgår af sundhedslovens § 195, at det påhviler bl.a. regionsråd og
autoriserede sundhedspersoner at give oplysning om virksomheden til de
centrale sundhedsmyndigheder m.fl. Af sundhedslovens § 195, stk. 3, føl-
ger, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger der skal gives til de centrale sundhedsmyndigheder.
Der vil således være mulighed for, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger regionsrådene vil skulle
indberette om behandlingstilbuddene til de centrale sundhedsmyndigheder.
Formålet hermed skulle være at sikre den nødvendige og fortsatte adgang til
nødvendige oplysninger om udviklingen af den foreslåede ordning.
Da behandlingen vil være at betragte som sundhedsfaglig, kan Sundheds-
styrelsen vejlede om udførelsen af sundhedsfaglige opgaver i tilbuddet, jf.
sundhedslovens § 214.
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
3. Regionale konsekvenser, herunder landdistrikter
Lovforslaget forventes at have positive regionale konsekvenser og en posi-
tiv påvirkning af landsdistriktsområder, da behandlingstilbuddet for perso-
ner mellem 18 og 24 år med let til moderat depression og angst på tværs af
landet styrkes. Det har til hensigt at skabe en mere tidlig og sammenhæn-
gende behandlingsindsats for den enkelte borger, uanset hvor man bor i lan-
det, og som tager udgangspunkt i den enkeltes behov. Dette forventes sær-
ligt at komme områder til gavn, hvor det i dag er vanskeligt at få psykolog-
ydernumre besat. Forslaget skal samlet bidrage til at sikre geografisk og ka-
pacitetsmæssig tilgængelighed af behandling for unge med let til moderat
depression og angst, således ventetiden på behandling ikke er bestemt af
bopæl.
4.
Konsekvenser for FN’s verdensmål
Lovforslaget har ikke direkte positive konsekvenser for FN’s verdensmål,
men der forventes at opstå afledte positive konsekvenser for verdensmål 3
for sundhed og trivsel. Der kan således være afledte positive konsekvenser
med hensyn til delmål 3.4, hvorefter mental sundhed og trivsel skal frem-
mes.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget, som udmønter et initiativ fra
Aftale om en samlet 10-årsplan
for psykiatrien
fra maj 2025, vil i overensstemmelse med aftalen have øko-
nomiske konsekvenser for det offentlige, som fremgår nedenfor.
Den foreslåede ændring om at flytte behandlingsansvaret for personer mel-
lem 18 og 24 år med let til moderat depression og angst fra psykologpraksis
med ydernummer til regionerne forudsætter, at den vederlagsfrie psykolog-
overenskomstramme på 81 mio. kr. årligt flyttes til regionerne til behandling
af let til moderat depression og angst hos personer mellem 18 og 24 år. Sam-
tidig overføres en del af den øvrige psykologoverenskomstramme på 19
mio. kr. årligt til regionerne.
Den foreslåede ændring om at give personer mellem 18 og 24 år med let til
moderat depression og angst ret til hurtig behandling vil forventeligt med-
føre en merudgift på 93 mio. kr. i 2026, 124 mio. kr. i 2027, 93 mio. kr. i
2028 og 62 mio. kr. i 2029 og frem (2025-pl) for regionerne.
Med
Aftale om en samlet 10-årsplan for psykiatrien
fra maj 2025 er der afsat
93 mio. kr. i 2026, 124 mio. kr. i 2027, 93 mio. kr. i 2028 og 62 mio. kr.
varigt fra 2029 (2025-pl) til behandling af let til moderat depression og angst
14
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
for personer mellem 18 og 24 år i regionerne. Der afsættes 124 mio. kr. til
at afvikle ventelister i 2026-2028 samt 62 mio. kr. varigt fra 2026 og frem
til indførelse af hurtig ret til behandling til målgruppen. Det er en forudsæt-
ning, at udgifterne til behandlingstilbuddet holder sig inden for den afsatte
økonomiske ramme.
Som konsekvens af de regionale merudgifter vil den regionale finansiering
samlet set blive forøget med 193 mio. kr. i 2026, 224 mio. kr. i 2027, 193
mio. kr. i 2028 og 162 mio. kr. i 2029 og frem (2025-pl), hvormed behand-
lingstilbuddet vil være fuldt finansieret for regionerne.
De nuværende takster for psykologbehandling tager højde for administrativt
arbejde, og overførsel af den økonomiske ramme til regionerne vil dermed
også omfatte midler til administration.
Hvis en person vælger at gøre brug af muligheden for hurtig behandling på
et private behandlingssted, vil prisen pr. patientforløb på det private behand-
lingssted skulle afspejle det visiterede tilbud fra regionen. Midlerne vil på
den måde følge patienten og være med til at sikre, at patienten tilbydes et
privat tilbud, der matcher det vurderede behandlingsbehov. Samtidig sikres
det, at der ikke bruges flere offentlige midler, end hvis behandlingen var
foregået i regionen.
Lovforslaget forventes på sigt at have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser for både kommuner, regioner og stat, idet flere unge med let til mo-
derat depression og angst vil få en tidlig behandlingsindsats efter sundheds-
loven, så de psykiske lidelser behandles i tide og dermed ikke forværres.
Her kan der f.eks. være et potentiale i, at unge kan gennemføre uddannelse
og beskæftigelse og dermed ikke være afhængige af offentlige overførsels-
indkomster. De potentielle positive samfundsøkonomiske konsekvenser kan
imidlertid ikke kvantificeres med sikkerhed.
Det forventes, at den foreslåede ordning vil kunne medføre besparelser i
regionerne som følge af mere effektiv udnyttelse af ressourcer gennem øget
anvendelse af digitale tilbud og gruppeforløb, hvor patienter behandles på
det rette niveau.
Lovforslaget forventes ikke at give merudgifter til kommunerne eller staten.
Lovforslaget forventes at have implementeringskonsekvenser for regio-
nerne af et vist omfang, og det må forventes, at det vil tage tid at implemen-
tere og tilpasse behandlingstilbuddet. Alle regioner vil skulle forholde sig
til, hvordan behandlingstilbuddet skal implementeres lokalt med afsæt i
15
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
lovforslaget og en kommende bekendtgørelse, der nærmere fastsætter regler
om tilbuddets indhold, målgruppe m.v., idet regionerne får en ny opgave,
hvor implementeringen bl.a. vil betyde omlægning af arbejdsgange, opbyg-
ning og rekruttering af evt. nye kompetencer. Lovforslaget medfører dog
som udgangspunkt ikke, at det er nødvendigt at oprette nye administrative
enheder.
Endvidere forventes omlægningen af behandlingstilbuddet, til at blive et re-
gionalt ansvar, at bidrage til bedre sammenhæng med de øvrige regionale
sundhedstilbud, herunder den regionale psykiatri og Internetpsykiatrien.
Når behandlingstilbuddet er blevet implementeret, forventes omlægningen
af arbejdsgange bl.a. at udgøre stordriftsfordele, eksempelvis ved brug af
fælles IT-systemer, ledelsesophæng og arbejdstilrettelæggelse mv.
Det vil være nødvendigt, at alle regioner vurderer, om etablering af det fo-
reslåede behandlingstilbud skal ske på egen hånd, eller om det vil give bedre
faglig mening at indgå aftaler herom med andre regionsråd eller private be-
handlingssteder. Her bør et tungtvejende hensyn være at sikre geografisk
tilgængelighed og et behandlingstilbud af høj kvalitet med de fornødne
kompetencer.
Indhold i og målgruppe for tilbuddet m.v. vil blive beskrevet i en kommende
bekendtgørelse. Lovforslaget samt en kommende bekendtgørelse vil imid-
lertid også efterlade en betydelig grad af frihed til, at regionerne selv og i
samarbejde med private behandlingssteder kan beslutte, hvordan behand-
lingstilbuddet bedst organiseres og implementeres lokalt. Endvidere forven-
tes det, at behandlingstilbuddet i høj grad vil kunne trække på eksisterende
kompetencer og erfaringer i regionerne bl.a. ud fra, at behandlingstilbuddet
forventes at have store ligheder med f.eks. den regionale psykiatri, herunder
behandling af depression og angst samt gruppebehandlingsforløb, og Inter-
netpsykiatrien.
Lovforslagets forventes ikke at have implementeringskonsekvenser for
kommunerne eller staten.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning har ikke relevans for lov-
forslaget. Lovforslaget indeholder således ikke forslag til ændringer af alle-
rede eksisterende it-systemer.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget kan have økonomiske konsekvenser for hhv. psykologer, som
har tilsluttet sig den gældende overenskomst mellem Regionernes Løn-
nings- og Takstnævn og Dansk Psykolog Forening, og privat praktiserende
16
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
psykologer, idet behandling af personer mellem 18 og 24 år med let til mo-
derat depression og angst udgør en andel af flere psykologers indtægtskilde.
Hvis regionerne vælger at ansætte psykologer til at varetage den vederlags-
frie behandling af unge mellem 18 og 24 år med let til moderat depression
og angst, kan det indebære, at en del af arbejdsstyrken søger offentlig an-
sættelse. Da regionerne vil have fleksibilitet i tilrettelæggelsen af behand-
lingen, er det uklart, hvor mange psykologer regionerne vil vælge at ansatte,
og hvor meget de vil benytte sig af privat praktiserende psykologer.
Den nye ansvarsfordeling for behandling af let til moderat depression og
angst hos personer mellem 18 og 24 år, kan potentielt være en attraktiv ny
karrieremulighed for psykologer, eksempelvis for de psykologer, som ikke
har lyst til eller endnu ikke er parate til at være selvstændige og drive egen
praksis.
Lovforslaget kan have positive økonomiske konsekvenser for privat prakti-
serende psykologer, hvis regionerne vælger at indgå aftale med disse. Be-
handling af personer mellem 18 og 24 år med let til moderat depression og
angst vil således udgøre en indtægtskilde i de tilfælde, hvor regionen ikke
kan tilbyde behandling inden for 1 måned (30 dage), og patienterne vælger
at gøre brug af retten til hurtig behandling på et privat behandlingssted.
Ændringen udgør ikke et indgreb af ekspropriativ karakter, idet lovforslaget
vil træde i kraft i 2026, hvor den nuværende overenskomst på området skal
genforhandles, samt efterspørgslen på private psykologydelser antages at
være tilstrækkelig fremover for at kunne erstatte den tabte omsætning.
Lovforslaget forventes at have positive implementeringskonsekvenser for
psykologer, som har tilsluttet sig den gældende overenskomst mellem Re-
gionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk Psykolog Forening. Det for-
ventes, at flytningen af behandlingsansvaret for personer mellem 18 og 24
år med let til moderat depression og angst til regionerne vil forenkle arbejds-
gangene for psykologerne, idet det vil bidrage til mere overskuelige rammer
og mere enkel administration.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
17
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3051838_0018.png
UDKAST
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [10. juli 2025 til den 21. august
2025] (42 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Angstforeningen, Ankestyrelsen, Bedre Psykiatri, Danske Patienter, Danske
Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog For-
ening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Pædiatrisk Selskab, Dansk Sel-
skab for Folkesundhed, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Syge-
pleje Selskab, Dansk Sygeplejeråd, Datatilsynet, De praktiserende psykia-
teres organisation, Depressionsforeningen, Det Børne- og ungdomspsykia-
triske selskab, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge,
Foreningen af danske sundhedsvirksomheder
Sundhed Danmark, Forenin-
gen af Speciallæger, Forsikring & Pension, KL, Landsforeningen af nuvæ-
rende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen Børn og Foræl-
dre, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Lægeforeningen,
OCD-foreningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Pati-
entforeningen, Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Psykiatrifonden,
Psykolognævnet og SIND
Landsforeningen for psykisk sundhed.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Det forventes, at lovforslaget på sigt Det forventes, at lovforslaget vil
konsekvenser for vil medføre potentielle positive sam- medføre merudgifter til regioner,
stat, kommuner fundsøkonomiske konsekvenser for mens lovforslaget ikke forventes at
og regioner
både kommuner, regioner og staten i give merudgifter til kommuner eller
kraft af tidligere behandling af let til staten.
moderat depression og angst hos
Med
Aftale om en samlet 10-årsplan
unge mellem 18 og 24 år og forebyg-
for psykiatrien
fra maj 2025 er der
gelse af forværring heraf, f.eks. posi- afsat 93 mio. kr. i 2026, 124 mio. kr.
tive konsekvenser ift. gennemførelse i 2027, 93 mio. kr. i 2028 og 62
af uddannelse og beskæftigelse og
mio. kr. varigt fra 2029 (2025-pl) til
dermed minde brug af overførselsind- behandling af let til moderat depres-
komster.
sion og angst for personer mellem
18 og 24 år i regionerne.
18
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3051838_0019.png
UDKAST
Der kan forventes besparelser i regio-
ner som følge af mere effektiv udnyt-
telse af ressourcer gennem øget an-
vendelse af digitale tilbud og gruppe-
forløb, hvor patienter behandles på det
rette niveau.
Implemente-
Det forventes, at lovforslaget vil
ringskonsekven- medføre implementeringskonsekven-
ser for stat, kom- ser for regionerne af et vist omfang.
muner og regio- Når behandlingstilbuddet er blevet
ner
implementeret, forventes omlægnin-
gen af arbejdsgange bl.a. at udgøre
stordriftsfordele, eksempelvis ved
brug af fælles IT-systemer, ledelses-
ophæng og arbejdstilrettelæggelse
mv.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Det forventes, at lovforslaget vil
medføre negative implementerings-
konsekvenser for regionerne af et
vist omfang og vil bl.a. betyde om-
lægning af arbejdsgange, opbygning
og rekruttering af evt. nye kompe-
tencer.
Lovforslaget forventes ikke at have
negative implementeringskonse-
kvenser for kommuner eller staten.
Lovforslaget kan have positive økono- Lovforslaget kan have økonomiske
miske konsekvenser for privat prakti- konsekvenser for hhv. psykologer,
serende psykologer, hvis regionerne som har tilsluttet sig den gældende
vælger at indgå aftale med disse.
overenskomst mellem Regionernes
Lønnings- og Takstnævn og Dansk
Psykolog Forening, og privat prakti-
serende psykologer, hvor behand-
ling af personer mellem 18 og 24 år
med let til moderat depression og
angst udgør en indtægtskilde.
Det antages, at private eller offent-
lige indtægtskilder vil være tilstræk-
kelige til fremover at kunne erstatte
den tabte omsætning.
Lovforslaget forventes at medføre
forenklede arbejdsgangene for psyko-
loger, som har tilsluttet sig den gæl-
dende overenskomst mellem Regio-
nernes Lønnings- og Takstnævn og
Dansk Psykolog Forening, og bidrage
til mere overskuelige rammer og
mere enkel administration.
Ingen
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
19
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3051838_0020.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af sundhedslovens afsnit V, at regionsrådet har ansvaret for at
tilvejebringe og sikre tilbud om behandling hos praktiserende sundhedsper-
soner efter afsnit V. Der er ikke fastsat regler i sundhedsloven om, at regi-
onsrådet er forpligtet til at tilbyde specifikke indsatser og tilbud til personer
med let til moderat depression og angst mellem 18 og 24 år.
For en nærmere beskrivelse af sundhedslovens afsnit V henvises til pkt. 2.1
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i sundhedsloven efter kapitel 15 a indsættes et kapitel 15
b med overskriften
Behandling af let til moderat depression og angst, for
personer mellem 18 og 24 år,
og at der i kapitel 15 b indsættes § 73 j.
Det foreslås i
§ 73 j, stk. 1,
at regionsrådet i bopælsregionen yder vederlags-
fri behandling til personer, der en henvist til behandling for let til moderat
depression og angst, og som på henvisningstidspunktet er mellem 18 og 24
år.
Forslaget vil medføre, at regionerne forpligtes til at yde vederlagsfri behand-
ling til personer med let til moderat depression og angst, som på henvis-
ningstidspunktet er mellem 18 og 24 år.
Behandlingstilbuddet vil blive en ydelse i praksissektoren, jf. sundhedslo-
vens afsnit V, og der er således ikke tale om en sygehusydelse omfattet af
rettighedskataloget i sundhedslovens afsnit VI om sygehusydelser, herunder
retten til frit valg og udvidet frit sygehusvalg.
Med ”vederlagsfri” forstås, at borgere vil skulle tilbydes behandling efter §
73 j, stk. 1, uden at skulle afholde udgifter hertil.
Det vil være regionsrådet i bopælsregionen, der afholder udgifter hertil, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, hvormed det foreslås, at bopælsregionen skal afholde
udgifterne til den vederlagsfrie behandling til personer, der er henvist til be-
handling for let til moderat depression og angst, og som på henvisningstids-
punktet er mellem 18 og 24 år.
Side 21/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Dette omfatter udgifter til behandling i tilbuddet. Det omfatter også udgifter
til de regler om behandling i tilbuddet og regionrådets forpligtelser efter de
foreslåede § 73 j, stk. 5 og 6, som vil blive fastsat i en bekendtgørelse.
Med ”behandling” forstås en
sundhedsfaglig behandlingsindsats af let til
moderat depression og angst.
Opgaverne i det foreslåede behandlingstilbud vil således være at betragte
som sundhedsfaglig behandling, idet opgaverne i det foreslåede behand-
lingstilbud vil omfatte behandling, forebyggelse og sundhedsfremme i for-
hold til den enkelte patient, jf. sundhedslovens § 5.
Foretages den sundhedsfaglige behandling af sundhedspersoner, der er ansat
i behandlingstilbuddet, vil disse i denne situation kunne betragtes som sund-
hedspersoner i overensstemmelse med sundhedslovens § 6.
Den sundhedsfaglige behandling, der vil blive udøvet i henhold til det fore-
slåede behandlingstilbud, vil således også være underlagt de almindelige
regler om klageadgang og tilsyn med sundhedsfaglig behandling. Det bety-
der bl.a., at klage over den sundhedsfaglige behandling vil skulle rettes til
Styrelsen for Patientklager. Det gælder både klage over behandlingsstedet
og klager over konkrete sundhedspersoner i behandlingstilbuddet.
Det foreslåede regionale behandlingstilbud vil desuden være omfattet af
Styrelsen for Patientsikkerheds organisatoriske tilsyn med behandlingsste-
der, jf. sundhedslovens § 213, stk. 1, og stk. 2. Styrelsens tilsyn med de
enkelte sundhedspersoner omfatter alene autoriserede sundhedspersoner.
Den behandling, der vil blive foretaget i henhold til det foreslåede tilbud, vil
desuden skulle ske i overensstemmelse med de grundlæggende regler om
patienters retstilling i sundhedslovens afsnit III, herunder bl.a. regler om in-
formeret samtykke til behandling og regler om videregivelse af oplysninger.
Det bør også fremhæves, at de almindelige bestemmelser i sundhedslovens
kapitel 9 om tavshedspligt, videregivelse og indhentning af helbredsoplys-
ninger m.v. vil finde anvendelse for det foreslåede behandlingstilbud. Sund-
hedspersoner i det foreslåede behandlingstilbud vil med patientens sam-
tykke kunne videregive oplysninger til andre sundhedspersoner om hel-
bredsforhold og andre fortrolige oplysninger i forbindelse med behandling
af patienten, jf. sundhedslovens § 41, stk. 1, dog også med de undtagelser,
der gælder efter sundhedslovens kapitel 9. At kunne videregive oplysninger
til andre sundhedspersoner vurderes bl.a. at være en forudsætning for, at
unge kan henvises videre fra det regionale behandlingstilbud til den øvrige
Side 22/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
regionale psykiatri, samt en forudsætning for, at bl.a. den unges alment prak-
tiserende læge kan inddrages, hvis der vurderes at være behov herfor.
Endelig betyder det forhold, at behandlingen af let til moderat depression og
angst for personer mellem 18 og 24 år vil være at betragte som sundheds-
faglig behandling, at Sundhedsstyrelsen vejleder om udførelsen af sund-
hedsfaglige opgaver i tilbuddet, jf. sundhedslovens § 214.
Med ”let
til moderat depression”
forstås følgende kriterier, som skal være
opfyldt, for at en person vil være opfattet af målgruppen for behandlingstil-
buddet:
1) Personen skal være lægefagligt diagnostisk udredt i henhold til gældende
kliniske retningslinjer på området herunder skal der være foretaget en psy-
kometrisk test.
2) Personens funktionsevne skal være nedsat i lettere til moderat grad pga.
depressionen.
3) Personen vil ifølge en lægefaglig vurdering kunne profitere af behandling
hos det regionale tilbud, og det vurderes, at behandling i almen praksis ikke
vil kunne stå alene.
Med ”let til moderat angst” forstås følgende kriterier, som skal være opfyldt,
for at en person vil være opfattet af målgruppen for behandlingstilbuddet:
1) Personen skal være lægefagligt diagnostisk udredt i henhold til gældende
kliniske retningslinjer på området herunder bør der almindeligvis være fo-
retaget en psykometrisk test.
2) Den praktiserende læge skal have diagnosticeret personen med en af ne-
denstående diagnoser (i henhold til ICD 10-klassifikationen):
F40. 0 Agorafobi
fobisk angst for at færdes alene (med og uden panik-
angst)
F40. 1 Socialfobi
fobisk angst i sociale situationer
F41. 0 Panikangst (moderat og svær)
F41. 1 Generaliseret angst
F41. 2 Lettere angst-depressionstilstand
Side 23/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
F41. 3 Anden blandet angsttilstand
F41. 8 Andre angsttilstande
F41. 9 Angsttilstand, uspecificeret
F42 Obsessiv-kompulsiv tilstand
3) Personens funktionsevne skal være nedsat i lettere til moderat grad pga.
angsttilstanden.
4) Personen vil ifølge en lægefaglig vurdering kunne profitere af behandling
hos det regionale tilbud, og det vurderes, at behandling i almen praksis ikke
vil kunne stå alene.
Med forslaget vil ansvaret for den vederlagsfrie behandling af personer mel-
lem 18 og 24 år med let til moderat depression og angst under psykologord-
ningen blive overflyttet fra praktiserende psykologer med ydernummer til
regionerne, som samtidig får fleksibiliteten til at tilrettelægge behandlings-
tilbuddet.
Eksempelvis vil det med forslaget være muligt for regionerne at tilbyde
gruppebehandling, digitale behandlingsforløb eller lignende. Det vil desu-
den give bedre mulighed for overblik over og udnyttelse af den aktuelle ka-
pacitet, systematisk kvalitetssikring og skabe sammenhæng med den regio-
nale psykiatri.
Den foreslåede ordning vil desuden medføre, at regionerne vil have ansvaret
for at sikre en passende geografisk dækning af behandling. Det kan f.eks.
være ved en kombination af regionale klinikker, privathospitaler og -klinik-
ker eller aftaler med autoriserede psykologer.
Regionerne vil ligeledes have fleksibiliteten til at tilrettelægge behandlings-
tilbuddet inden for egne bygningsmæssige rammer. Eksempler herpå kunne
være eksisterende sygehuse eller ambulatorier, lokaler andre steder i regio-
nen eller brug af lokaler i regionsklinikker i regi af almen praksis.
De beføjelser, der er omfattet af dette lovforslag, foreslås således tildelt re-
gionsrådet i bopælsregionen. Der er ikke efter bestemmelsen krav om, at
sagen skal behandles af regionsrådet på et møde. Beføjelserne vil efter de
almindelige styrelsesretlige regler i regionsloven kunne delegeres til ved-
kommende udvalg og til forvaltningen. Sagen vil skulle henhøre under
Side 24/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
vedkommende sundhedsråd i det omfang, dette følger af de almindelige reg-
ler herom i regionsloven.
Formålet med behandlingen i tilbuddet er at løfte den enkeltes funktionsni-
veau i hverdagen, at forebygge forværring af psykisk lidelse og at reducere
eller helt fjerne psykisk lidelse. Regionerne vil således få ansvaret for at
tilrettelægge den konkrete behandlingsindsats, som er tilpasset den enkeltes
behandlingsbehov.
Det foreslås i
§ 73 j, stk. 2,
at regionsrådet i bopælsregionen senest 8 hver-
dage efter, at regionen har modtaget henvisning efter stk. 1, skal meddele
personen, om regionsrådet kan tilbyde behandling inden for 1 måned og i
bekræftende fald meddele en dato for første kontakt.
Henvisningen skal, som under de gældende regler, komme fra en alment
praktiserende læge. Således kan andre sundhedspersoner eller kommunale
tilbud ikke forestå henvisningen. Tidsfristen på 1 måned skal forstås som 30
dage, og fristen beregnes fra det tidspunkt, hvor henvisningen modtages i
regionen.
Det vurderes, at en frist på 8 hverdage vil være tilstrækkelig til, at re-
gionsrådet vil kunne vurdere, om det kan tilbyde behandlingen inden
for 1 måned (30 dage) og samtidig kunne fastsætte tidspunktet for før-
ste kontakt.
Det foreslås i
§ 73 j, stk. 3,
at kan regionsrådet i bopælsregionen ikke påbe-
gynde behandling inden for 1 måned, jf. stk. 2, kan personen vælge at blive
behandlet på et privat behandlingssted, som har indgået aftale med regionen
herom.
Det kan fx være kapacitetsmæssige årsager, der gør, at bopælsregionen ikke
kan påbegynde behandlingen.
De foreslåede bestemmelser vil medføre, at regionen, såfremt den ved hen-
visningens modtagelse er eller i løbet af 1 måned (30 dage) bliver klar over,
at det ikke er muligt at tilbyde behandling inden for 1 måned (30 dage), skal
oplyse herom, hvorefter personen kan vælge at blive behandlet på et privat
behandlingssted. Regionen skal oplyse herom senest 8 hverdage efter, at
henvisningen er modtaget i regionen. Tidsfristen på 1 måned skal forstås
som 30 dage, som gælder fra det tidspunkt, hvor henvisningen fra den al-
ment praktiserende læge er modtaget i regionen.
Side 25/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Hvis en person vælger at gøre brug for sin ret til hurtig behandling, kan
vedkommende selv vælge blandt de private behandlingssteder, som regio-
nen har indgået aftale med. Retten til hurtig behandling vil bortfalde, hvis
ventetiden på det private behandlingssted overstiger ventetiden i regionen.
De nærmere rammer for retten til hurtig behandling vil blive fastsat i en
kommende bekendtgørelse.
Med
”privat
behandlingssted” forstås sundhedsfaglige selvejende institutio-
ner eller sundhedsfaglige private behandlingssteder, som har de fornødne
faglige kompetencer til at kunne behandle let til moderat depression og
angst, og som regionen har indgået aftale med.
Det vil være op til regionerne at indgå aftaler med private behandlingssteder,
f.eks. autoriserede psykologer, der kan gøres brug af, hvis regionen ikke selv
kan varetage behandlingen inden for 1 måned (30 dage).
Behandlingen, der tilbydes patienten i tilfældet af, at denne vælger at gøre
brug af sin ret til hurtig behandling, skal grundlæggende varetage patientens
fagligt vurderede behandlingsbehov, som regionen har vurderet faglige re-
levant, men behøver ikke nødvendigvis at svare én til én og være lig med
det behandlingsforløb, der er tilbudt i regionen. Således skal det private be-
handlingssted kunne behandle den diagnose, som patienten er henvist for,
men det vil være op til behandleren at sammensætte det konkrete behand-
lingsforløb. Det private tilbud bør følge det behandlingsbehov, som fagligt
bliver vurderet relevant af regionen.
For at foretage en faglig vurdering af den enkeltes patients behandlingsbe-
hov, samt vurdere hvorvidt patienten kan tilbydes behandling inden for 1
måned (30 dage), kan regionerne eksempelvis oprette centrale visitationer,
som med fordel kan lægges i eksisterende visitationer for at sikre, at henvi-
ste patienter tilbydes det rette behandlingsforløb. Den centrale visitation kan
henvise til behandling på forskellige niveauer på baggrund af en faglig vur-
dering af patientens behandlingsbehov. Ud fra en stepped care-tilgang kan
der f.eks. gøres brug af digitale tilbud samt gruppetilbud. Det vil desuden
give bedre mulighed for overblik over og udnyttelse af den aktuelle kapaci-
tet, systematisk kvalitetssikring og skabe sammenhæng med den regionale
psykiatri. Kontakt til visitationen kan ske efter henvisning fra almen praksis
på samme måde, som den nuværende psykologordning også forudsætter.
Formålet med forslaget er at sikre, at personer med let til moderat depression
og angst mellem 18 og 24 år gives mulighed for hurtig vederlagsfri
Side 26/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
behandling. Forslaget har ligeledes til formål at imødekomme den stigende
efterspørgsel på behandling af let til moderat depression og angst for perso-
ner mellem 18 og 24 år, således at de lange ventetider herpå nedbringes.
Det foreslås i
§ 73, stk. 4,
at regionsrådet i bopælsregionen kan tilvejebringe
behandling i henhold til stk. 1 ved at etablere tilbuddet på egne behandlings-
steder eller ved at indgå aftaler herom med andre regionsråd eller private
behandlingssteder.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den enkelte region, som er an-
svarlig for at tilrettelægge behandlingstilbuddet, kan tilvejebringe det nød-
vendige behandlingstilbud ved, at regionen selv etablerer behandlingstilbud
eller ved, at regionen indgår aftale med andre regioner eller private behand-
lingssteder om at stille behandlingstilbud til rådighed. Regionen bør i den
forbindelse løbende vurdere, om efterspørgslen efter behandlingstilbuddet i
regionen overstiger kapaciteten i det behandlingstilbud, som regionen kan
etablere på egen hånd, samt om det vil give bedre kapacitetsmæssig og fag-
lig mening at aftale opgaveløsningen med andre regioner eller private be-
handlingssteder. Her bør regionen lægge betydelig vægt på at sikre geogra-
fisk tilgængelighed af behandlingstilbuddet samt høj kvalitet med de for-
nødne kompetencer.
Med
”private
behandlingssteder” forstås private behandlingssteder eller
selvejende institutioner, som har de fornødne faglige kompetencer til at
kunne behandle let til moderat depression og angst, og som regionen har
indgået aftale med.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre geografisk og kapaci-
tetsmæssig tilgængelighed af behandlingstilbuddet, således ventetiden af
behandling ikke er bestemt af patienternes bopæl samt rummeligheden af de
behandlingstilbud, som regionerne kan etablere på egen hånd.
Det foreslås i
§ 73 j, stk. 5,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om behandling efter stk. 1.
Forslaget vil medføre, at indenrigs- og sundhedsministeren vil få bemyndi-
gelse til at fastsætte regler om behandlingstilbuddets overordnede rammer.
Det forventes således, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at udstede en
bekendtgørelse, som bl.a. fastsætter regler om tilbuddets målgruppe og be-
handlingsmæssige indhold, så det bliver af ensartet høj kvalitet. Desuden vil
der kunne fastsættes regler om f.eks. samarbejde med alment praktiserende
læge, deling af data mellem f.eks. regioner og ydernummerpsykologer samt
Side 27/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
behandlingsovergange mellem ydernummerpsykologer og regioner. Der vil
også kunne fastsættes regler om journalføring og dokumentation.
Det foreslås i
§ 73 j, stk. 6,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om regionsrådets forpligtelser efter stk. 2 og 3.
Forslaget vil medføre, at indenrigs- og sundhedsministeren vil få bemyndi-
gelse til at fastsætte regler om regionsrådenes forpligtelser i relation til det
foreslåede behandlingstilbud. Det forventes således, at bemyndigelsen vil
blive anvendt til at udstede en bekendtgørelse, som bl.a. fastsætter regler om
aftalevilkår mellem regioner og private behandlingssteder, rammer for det
konkrete valg af privat behandlingssted samt indhold og udformning af in-
formationsmateriale om behandlingstilbuddet og retten til hurtig behand-
ling, herunder regionernes forpligtelser til at oplyse herom.
Bemyndigelserne til at fastsætte nærmere regler om behandling og regions-
rådets forpligtelser i de foreslåede bestemmelser i § 73 j, stk. 5 og 6, giver
fleksibilitet til at tilpasse de nærmere regler gennem en bekendtgørelse i takt
med, at der indsamles erfaringer fra behandlingstilbuddets implementering
og drift.
For så vidt angår gældende retstilstand angående indenrigs- og sundhedsmi-
nisterens bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om regionsrådets for-
pligtelser i relation til det foreslåede behandlingstilbud, henvises til pkt. 2.1.
og 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ifølge den gældende § 234 i sundhedsloven afholder bopælsregionen udgif-
ter til ydelser efter §§ 60-64, § 64 b, stk. 1, og §§ 66-72.
Det foreslås
at ændre ”og
§§ 66-72”
til ”§§ 66-72 og § 73 j”. Dette vil inde-
bære, at bopælsregionen skal afholde udgifterne til den vederlagsfrie be-
handling til personer, der er henvist til behandling for let til moderat depres-
sion og angst, og som på henvisningstidspunktet er mellem 18 og 24 år.
Dette omfatter udgifter til behandling i tilbuddet. Det omfatter også udgifter
til de regler om behandling i tilbuddet og regionsrådets forpligtelser efter de
foreslåede § 73 j, stk. 5 og 6, som vil blive fastsat i en bekendtgørelse.
Side 28/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2026.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke finder anvendelse for personer, som på
ikrafttrædelsestidspunktet er i et aktivt behandlingsforløb. For sådanne per-
soner finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Forslaget vil betyde, at adgangen til vederlagsfri psykologbehandling for
personer, der lider af let til moderat depression og angst, og på henvisnings-
tidspunktet er mellem 18 år og 24 år og den 1. juli 2026 er i et aktivt be-
handlingsforløb fortsat vil være omfattet af de gældende regler herom i
sundhedslovens § 69 og § 1, nr. 10 og 11 i bekendtgørelse om psykologbe-
handling i praksissektoren for særligt udsatte persongrupper.
Det vil indebære, at personer, som på ikrafttrædelsestidspunktet den 1. juli
2026 har et igangværende behandlingsforløb hos en praktiserende psykolog
under psykologordningen vil skulle færdiggøre forløbet her.
Det vil også indebære, at personer, der henvises efter ikrafttrædelsestids-
punktet den 1. juli 2026, skal behandles i det nye regionale behandlingstil-
bud og dermed også vil være omfattet af retten til hurtig behandling.
De personer, der på ikrafttrædelsestidspunktet den 1. juli 2026 har en aktiv
henvisning til psykologbehandling, men afventer at modtage behandling, vil
ligeledes overgå til det nye regionale behandlingstilbud og dermed også om-
fattes af retten til hurtig behandling.
De personer, der efter ikrafttrædelsestidspunktet modtager en genhenvis-
ning i relation til tidligere afholdt behandlingsforløb, som er afsluttet før
ikrafttrædelsestidspunktet, er ikke at betragte som værende i et aktivt be-
handlingsforløb, hvorfor genhenvisningen og det efterfølgende behand-
lingsforløb vil blive omfattet af det nye regionale behandlingstilbud og der-
med også blive omfattet af retten til hurtig behandling.
Grundet de nuværende lange ventetider i psykologordningen, særligt ift. den
vederlagsfrie behandling af unge mellem 18 og 24 år med let til moderat
depression og angst, vil regionerne fra ikrafttrædelsestidspunktet overtage
et behandlingsefterslæb, som skal afvikles. Det vil være op til regionerne at
tilvejebringe det nødvendige behandlingstilbud ved, at regionen selv etable-
rer behandlingstilbud eller ved, at regionen indgår aftale med andre regioner
eller private behandlingssteder om at stille behandling til rådighed. I en
Side 29/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
overgangsperiode må det derfor forventes at blive nødvendigt for regionen
at indgå flere aftaler med andre regioner eller private behandlingssteder før
en normaliseret tilstand uden lange ventetider kan forventes.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at loven ikke gælder for Færø-
erne og Grønland.
Det følger dog af § 278, stk. 2, at §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel
61 og 66-68, §§ 266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272,
273 og 276 ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige færøske forhold tilsiger. Lo-
vens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Det følger videre af § 278, stk. 3, at kapitel 12 og kapitel 54-57 ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmel-
ser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter for Færøerne. ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de afvigelser,
som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det følger heraf, at sundhedslovens afsnit V om praksissektorens ydelser
ikke gælder for og heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Da indsættelsen af § 73 j er omfattet af § 278 stk. 1, betyder det, at loven
ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Side 30/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3051838_0031.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
[tom]
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 275 af 12. marts 2025, fo-
retages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 15 a indsættes i
af-
snit V:
»Kapitel 15 b
Behandling af let til moderat de-
pression og angst for personer mel-
lem 18 og 24 år
§ 73 j.
Regionsrådet i bopælsregio-
nen yder vederlagsfri behandling til
personer, der er henvist til behand-
ling for let til moderat depression
og angst, og som på henvisnings-
tidspunktet er mellem 18 og 24 år.
Stk. 2.
Regionsrådet i bopælsregio-
nen skal senest 8 dage efter, at regi-
onen har modtaget henvisning efter
stk.1, meddele personen, om regi-
onsrådet kan tilbyde behandling in-
den for 1 måned og i bekræftende
fald meddele en dato for første kon-
takt.
Stk. 3.
Kan regionsrådet
i bopæls-
Lovforslaget
[tom]
[tom]
[tom]
[tom]
regionen
ikke påbegynde behand-
ling inden for 1 måned, jf. stk. 2,
kan personen vælge at blive be-
handlet på et privat behandlings-
sted, som har indgået aftale med re-
gionen herom.
Stk. 4.
Regionsrådet i bopælsregio-
nen kan tilvejebringe behandling i
henhold til stk. 1 ved at etablere
[tom]
Side 31/32
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 366: Lovudkast - Høringspakke LF om behandling af let til moderat depression og angst for 18-24-årige, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3051838_0032.png
UDKAST
[tom]
[tom]
§ 234.
Bopælsregionen afholder
udgifter til ydelser efter §§ 60-64,
§ 64 b, stk. 1, og §§ 66-72.
tilbuddet på egne behandlingsste-
der eller ved at indgå aftaler herom
med andre regionsråd eller private
behandlingssteder.
Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren kan fastsætte nærmere
regler om behandling efter stk. 1.
Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren kan fastsætte nærmere
regler om regionsrådets forpligtel-
ser efter stk. 2 og 3.«
2.
I
§ 234
ændres »og §§ 66-72« til:
»§§ 66-72 og § 73 j«.
Side 32/32