Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 355
Offentligt
3049444_0001.png
24. juni 2025
Til: SUU Formand Rasmus Lund-Nielsen, Næstformand Rasmus Horn Langhoff, Camilla Vejlø Hartling
Vedr: Potentiale for besparelser med den kommende permanente lov for medicinsk cannabis
Jeg håber at dette input til arbejdet med bekendtgørelser og beslutninger omkring loven for medicinsk
cannabis kan bidrage til besparelser i sundhedsbudgettet. Jeg vil være taknemmelig, hvis denne skrivelse
formidles til de relevante personer og evt arbejdsgrupper.
Resumé: Denne skrivelse dokumenterer, hvordan samfundet i dag betaler mere end nødvendigt for medicinsk
cannabis – fordi kun 19 % af medicinen ordineres via Forsøgsordningen, selvom denne tilbyder samme
terapeutiske virkning som magistral medicin, til lavere pris pr. enhed og med lavere offentligt tilskud per
patient. Magistral fremstillet medicin er oftest første valg – selv i tilfælde hvor identisk eller tilsvarende
medicin allerede findes i Forsøgsordningen. Som det fremgår af følgende skrivelse, koster et givent produkt i
Forsøgsordningen samfundet kr. 631 pr. patient i tilskud, hvor et tilsvarende magistralt produkt koster
samfundet kr. 2.125 i tilskud.
Den permanente lov for medicinsk cannabis og de tilhørende bekendtgørelser giver mulighed for besparelser
uden dette påvirker behandlingen af patienterne. Denne skrivelse har til formål at bidrage med faktuelle data
om samfundets omkostninger til behandling med medicinsk cannabis i Danmark, som kan indgå i
bestræbelserne på at optimere budgettet til medicin.
Dette vil dog kræve, at der i Ministeriet tages stilling til følgende fakta, herunder at Sundhedsstyrelsen og
Lægemiddelstyrelsen modtager retningslinjer til deres arbejde med vejledninger og retningslinjer.
Baseret på data fra Lægemiddelstatistikregistret og medicinpriser.dk deler vi tre vigtige fakta:
1) Fakta: Kun 19 % af medicinsk cannabis kommer fra Forsøgsordningen i 2018-2023
2) Fakta: Forsøgsordningen har den billigste receptpligtige medicin (=laveste omkostning)
3) Fakta: Forsøgsordningen modtager det mindste tilskud per patient (=laveste omkostning)
Konklusion: Medicin i Forsøgsordningen tilbyder samme terapeutiske effekt til en lavere pris for samfundet.
Fakta: Kun 19 % af medicinsk cannabis kommer fra Forsøgsordningen
Behandling med medicinsk cannabis har længe været muligt i Danmark, også før forsøgsordningen blev
introduceret i 2018. Den magistrale ordning og Godkendte medicin har således været de primære kilder til
medicinske cannabis behandling. Fordelingen for de fire ordninger ses i tabel 1.
Tabel 1 - Omsætning
Primær sektoren
Samtalet omsætning 2018-2023 Samlet tilskud 2018-2023
De 4 ordninger:
andel i kr
andel i %
andel i kr
andel i %
Magistraleprodukter
157.733.181
51%
114.447.440
53%
Godkendte produkter
70.156.519
23%
64.951.350
30%
Forsøgsordningsprodukter
65.083.388
21%
24.735.503
11%
Udleveringstilladelseprodukter
13.749.658
4%
13.132.117
6%
306.722.745
100%
217.266.411
100%
Kilde: Lægemiddelstatistikregistret (data ikke tilgængelig for 2024 eller 2025)
Sygehus sektoren
TOTAL
Samtalet omsætning 2018-2023
2018-2023
andel i kr
andel i %
i kr
i%
4.031.419
10%
161.764.600
46%
36.338.630
86%
106.495.149
31%
14.707
0%
65.098.095
19%
1.804.192
4%
15.553.849
4%
42.188.948
100%
348.911.693 100%
Kilde: Lægemiddelstatistikregistret (data ikke tilgængelig for 2024 eller 2025)
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 355: Henvendelse af 24. juni 2025 fra Stenocare om input til økonomiske besparelser under den permanente lov for medicinsk cannabis
3049444_0002.png
24. juni 2025
Specielt fordelingen mellem Magistral medicin (46%) og Forsøgsordningens medicin (19%) er genstand for
undren. Der har været en praksis for, at Magistral medicn er ordineret selvom der i Forsøgsordningen findes
samme type medicin med samme terapeutiske virkning.
Vi vurderer at dette er i strid med Apotekerlovens intentioner omkring magistralfremstilling: ”Private
apoteker (i primærsektoren) må ikke fremstille magistrale lægemidler, hvis der er markedsført lægemidler
med samme terapeutiske virkning (§ 13, stk. 2, i lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse 801 af 12.
juni 2018)”. Stenocare og branchen har været i dialog med Lægemiddelstyrelsen omkring dette, som har
fremført at teknisk set er medicin under Forsøgsordningen ikke et såkaldt ”markedsført lægemiddel”. Derfor
tillades der at fremstille magistral medicin, som ikke har været igennem samme kvalitetskontrol og
dokumentationskrav hos Lægemiddelstyrelsen, som Forsøgsordningens medicin. Som det vil fremgå senere,
betyder dette at der ordineres magistral medicin som typisk har en højere pris og som samtidig modtager
højere enkelttilskud per patient.
Konklusion: Der ordineres magistral medicin, hvor der findes tilsvarende medicin i Forsøgsordningen.
Fakta: Forsøgsordningen har den billigste receptpligtige medicin
Ser man priserne i medicinpriser.dk og Lægemiddelstatistikregistret ser man at prisudviklingen viser et fald
for medicin i forsøgsordningen, mens Godkendt medicin har et stabilt prisniveau. Den magistrale medicin
har ikke en offentlig tilgængelig pris, da disse i teorien tilberedes til den enkelte patient og at dette sker hvis
der ikke allerede findes noget alternativ. Et konkret priseksempel: +
Tabel 2 - Medicinpriser.dk
Ordning:
Godkendte produkter
Godkendte produkter
Magistrale produkter *
Magistrale produkter *
Forsøgsordningsprodukter
Forsøgsordningsprodukter
Forsøgsordningsprodukter
Forsøgsordningsprodukter
Forsøgsordningsprodukter
* Priser oplyst af Apotek
Produkt:
Epidyolex (CBD100)
Sativex (THC27/CBD25)
THC27/CBD25
CBD100
CBD100
THC15/CBD24
THC25
Bedrocan
Bediol
Størrelse:
100 ml
30 ml
30 ml
30 ml
30 ml
30 ml
30 ml
5 gram
5 gram
Pris per produkt:
12.223
2.998
2.500
2.454
1.986
1.262
691
450
429
Tabel 3 - Priser for det aktive stof (cannabis)
Ordning:
Handelsnavn
Enhed
Godkendte produkter Sativex
Kroner pr. DDD
Godkendte produkter Epidyolex
Kroner pr. DDD
Magistrale produkter Dronabinol (THC)
Kroner pr. mg (aktivt stof)
Magistrale produkter Cannabisekstrakt 27+25 mg/ml
Kroner pr. mg (aktivt stof)
Magistrale produkter Dronabinol/cannabidiol (THC/CBD) Kroner pr. mg (aktivt stof)
Forsøgsordningen
Bediol "Scanleaf"
Kroner pr. mg (aktivt stof)
Forsøgsordningen
Bedrocan "CannGros"
Kroner pr. mg (aktivt stof)
Forsøgsordningen
CBD100 Olie "Stenocare"
Kroner pr. mg (aktivt stof)
Forsøgsordningen
THC 25 "Scanleaf"
Kroner pr. mg (aktivt stof)
Forsøgsordningen
THC/CBD Olie "STENOCARE"
Kroner pr. mg (aktivt stof)
Udleveringstilladelse
Marinol
Kroner pr. mg (aktivt stof)
Kilde: Lægemiddelstatistikregistret
DDD = Den antagede gennemsnitlige daglige vedligeholdelsesdosis
2025-01
89,6
862,9
8,9
1,7
5,5
0,5
0,6
0,7
0,9
1,1
45,3
2024-04
91,7
869,2
9,3
1,7
5,6
0,7
0,7
0,8
1,1
46,4
2024-03
91,7
862,7
9,5
1,7
5,4
0,9
0,7
1,1
1,2
46,4
2024-02
91,7
839,4
9,1
1,7
5,2
0,9
0,7
1,4
1,7
46,4
2024-01
92,2
842,5
8,9
1,7
5,4
1
0,6
1,9
-
Konklusion: Der er besparelser ved at sikre en praksis for lægernes ordination, hvor de skal vælge et
medicinprodukt fra Forsøgsordningen – fremfor et magistralt produkt – såfremt lignende produkter findes.
Dette vil kræve, at Ministeriet/Sundhedsstyrelsen/Lægemiddelstyrelsen udarbejder nye retningslinjer til
ordination.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 355: Henvendelse af 24. juni 2025 fra Stenocare om input til økonomiske besparelser under den permanente lov for medicinsk cannabis
3049444_0003.png
24. juni 2025
Fakta: Forsøgsordningen modtager det mindste patienttilskud (=lavere omkostninger)
De fire forskellige ordninger der giver adgang til medicinsk cannabis produkter, har ikke samme
tilskudsordninger. Lægerne overvejer bla. hvilken ordning der er mest fordelagtig for deres patienter, hvor
deres fokus bør være at vælge den rette medicin. De godkendte produkter følger de almindelige
tilskudsregler for medicin med egenbetalingsloft. Magistraltilskud gives via enkelttilskud på f.eks. 85% uden
loft, og Forsøgsordningen giver 50% tilskud med loft på kr 20.000. Følgende tabel 4 viser det faktuelle
tilskud, hvor Forsøgsordningen udgør 11% af det samlede tilskud i perioden 2018-2023:
Tabel 4 - Tilskud per patient
Primær sektoren
Samtalet omsætning 2018-2023 Samlet tilskud 2018-2023
De 4 ordninger:
andel i kr
andel i %
andel i kr
andel i %
Magistraleprodukter
157.733.181
51%
114.447.440
53%
Godkendte produkter
70.156.519
23%
64.951.350
30%
Forsøgsordningsprodukter
65.083.388
21%
24.735.503
11%
Udleveringstilladelseprodukter
13.749.658
4%
13.132.117
6%
306.722.745
100%
217.266.411
100%
Kilde: Lægemiddelstatistikregistret (data ikke tilgængelig for 2024 eller 2025)
Beregnet tilskud
per patient
73%
93%
38%
96%
Stenocare har konstateret at størrelsen på tilskuddet til patienter styrer ordination væk fra Forsøgsordningen
til den magistrale ordning. Dette medfører højere samfundsomkostninger. Et konkret eksempel:
Magistral THC/CBD olieprodukt koster kr 2500, og med 85% enkelttilskud betaler patienten kr 375
Det svarer til en samfundsomkostning på kr 2125 per patient
Forsøgsordningsprodukt THC/CBD koster kr 1262, og med 50% tilskud betaler patienten kr 631
Det svarer til en samfundsomkostning på kr 631 per patient
Konklusion: Det offentlige medicinbudget betaler et højere tilskud end nødvendigt.
Såfremt der skulle være behov for opfølgende information, så bidrager jeg gerne med dette.
Med venlig hilsen
Thomas Skovlund Schnegelsberg
CEO, STENOCARE A/S