24. juni 2025
Til: SUU Formand Rasmus Lund-Nielsen, Næstformand Rasmus Horn Langhoff, Camilla Vejlø Hartling
Vedr: Potentiale for besparelser med den kommende permanente lov for medicinsk cannabis
Jeg håber at dette input til arbejdet med bekendtgørelser og beslutninger omkring loven for medicinsk
cannabis kan bidrage til besparelser i sundhedsbudgettet. Jeg vil være taknemmelig, hvis denne skrivelse
formidles til de relevante personer og evt arbejdsgrupper.
Resumé: Denne skrivelse dokumenterer, hvordan samfundet i dag betaler mere end nødvendigt for medicinsk
cannabis – fordi kun 19 % af medicinen ordineres via Forsøgsordningen, selvom denne tilbyder samme
terapeutiske virkning som magistral medicin, til lavere pris pr. enhed og med lavere offentligt tilskud per
patient. Magistral fremstillet medicin er oftest første valg – selv i tilfælde hvor identisk eller tilsvarende
medicin allerede findes i Forsøgsordningen. Som det fremgår af følgende skrivelse, koster et givent produkt i
Forsøgsordningen samfundet kr. 631 pr. patient i tilskud, hvor et tilsvarende magistralt produkt koster
samfundet kr. 2.125 i tilskud.
Den permanente lov for medicinsk cannabis og de tilhørende bekendtgørelser giver mulighed for besparelser
uden dette påvirker behandlingen af patienterne. Denne skrivelse har til formål at bidrage med faktuelle data
om samfundets omkostninger til behandling med medicinsk cannabis i Danmark, som kan indgå i
bestræbelserne på at optimere budgettet til medicin.
Dette vil dog kræve, at der i Ministeriet tages stilling til følgende fakta, herunder at Sundhedsstyrelsen og
Lægemiddelstyrelsen modtager retningslinjer til deres arbejde med vejledninger og retningslinjer.
Baseret på data fra Lægemiddelstatistikregistret og medicinpriser.dk deler vi tre vigtige fakta:
1) Fakta: Kun 19 % af medicinsk cannabis kommer fra Forsøgsordningen i 2018-2023
2) Fakta: Forsøgsordningen har den billigste receptpligtige medicin (=laveste omkostning)
3) Fakta: Forsøgsordningen modtager det mindste tilskud per patient (=laveste omkostning)
Konklusion: Medicin i Forsøgsordningen tilbyder samme terapeutiske effekt til en lavere pris for samfundet.
Fakta: Kun 19 % af medicinsk cannabis kommer fra Forsøgsordningen
Behandling med medicinsk cannabis har længe været muligt i Danmark, også før forsøgsordningen blev
introduceret i 2018. Den magistrale ordning og Godkendte medicin har således været de primære kilder til
medicinske cannabis behandling. Fordelingen for de fire ordninger ses i tabel 1.
Tabel 1 - Omsætning
Primær sektoren
Samtalet omsætning 2018-2023 Samlet tilskud 2018-2023
De 4 ordninger:
andel i kr
andel i %
andel i kr
andel i %
Magistraleprodukter
157.733.181
51%
114.447.440
53%
Godkendte produkter
70.156.519
23%
64.951.350
30%
Forsøgsordningsprodukter
65.083.388
21%
24.735.503
11%
Udleveringstilladelseprodukter
13.749.658
4%
13.132.117
6%
306.722.745
100%
217.266.411
100%
Kilde: Lægemiddelstatistikregistret (data ikke tilgængelig for 2024 eller 2025)
Sygehus sektoren
TOTAL
Samtalet omsætning 2018-2023
2018-2023
andel i kr
andel i %
i kr
i%
4.031.419
10%
161.764.600
46%
36.338.630
86%
106.495.149
31%
14.707
0%
65.098.095
19%
1.804.192
4%
15.553.849
4%
42.188.948
100%
348.911.693 100%
Kilde: Lægemiddelstatistikregistret (data ikke tilgængelig for 2024 eller 2025)