Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 353
Offentligt
3049203_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr
(Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr)
§1
I lov om medicinsk udstyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 682 af 29. maj 2023,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 5 c indsættes:
»§
5 d.
Lægemiddelstyrelsen kan påbyde kommuner og regioner at indbe-
rette oplysninger om forbrug og lagerbeholdning af kritisk medicinsk ud-
styr, tilbehør til medicinsk udstyr eller dele og komponenter hertil for at
afbøde en forsyningsmæssig nødsituation eller krisesituation.
Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen fastsætter nærmere regler om indberetningen,
herunder formkrav, efter stk. 1.«
2.
Efter § 5 d indsættes:
»§
5 e.
Indenrigs- og sundhedsministeren etablerer et statsligt beredskab
for kritisk medicinsk udstyr, som skal give Lægemiddelstyrelsen mulighed
for at iværksætte foranstaltninger i form af
påbud, forbud eller dispensa-
tion over for kommuner og regioner for at afbøde en forsyningsmæssig
nødsituation eller krisesituation. Beredskabet kan aktiveres helt eller del-
vist af ministeren efter indstilling fra Lægemiddelstyrelsen.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om ind-
holdet af foranstaltninger, jf. stk. 1, herunder regler om
flytning og spred-
ning, fremstilling og oplagring, udlevering af kritisk medicinsk udstyr.
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen kan suspendere en dispensation givet i medfør
af stk.1, hvis en kommune eller region ikke efterlever vilkår og betingelser
givet i en dispensation fra Lægemiddelstyrelsen.
3.
Efter § 5 e indsættes:
§ 5 f.
Lægemiddelstyrelsen kontrollerer i beredskabssituationer overhol-
delsen af de foranstaltninger, der er fastsat i medfør af regler udstedt efter
§ 5 e, stk. 2, til medicinsk udstyr, og til de kommuner og regioner, der
håndterer medicinsk udstyr.
Stk. 2.
For at varetage kontrolopgaver efter stk. 1 har Lægemiddelstyrel-
sens repræsentanter mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang
til lokationer, lagre, kontorer og andre bygninger tilhørende kommuner og
regioner eller lokationer tilhørende juridiske personer, der oplagrer eller
opbevarer medicinsk udstyr på vegne af kommuner og regioner.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0002.png
Stk. 3.
For at varetage kontrolopgaver efter stk. 1 kan Lægemiddelstyrelsen
vederlagsfrit mod kvittering udtage eller kræve udleveret vareprøver af
medicinsk udstyr. Lægemiddelstyrelsen kan kræve alle oplysninger, der er
nødvendige for kontrolvirksomheden efter 1. pkt. og stk. 1 og 2.«
4.
I
§ 6, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 5 b, stk. 2« til: »§ 5 e, stk. 1«
5.
I
§ 6, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 5 b, stk. 2« til: »§ 5 f, stk. 2«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Indberetning af lagerbeholdning af kritisk medicinsk
udstyr
Gældende ret
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk
udstyr
Gældende ret
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0004.png
1. Indledning
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at en stigende usik-
kerhed i forsyningen af medicinsk udstyr gør det nødvendigt at indføre for-
anstaltninger, som i fremtiden kan afbøde og forberede Danmark på konse-
kvenserne af en national eller global hændelse, der kan have konsekvenser
for forsyningen af medicinsk udstyr.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at Lægemiddelstyrelsen får mulighed
for at få indblik i lagerbeholdninger af kritisk medicinsk udstyr hos kommu-
ner og regioner for at kunne vurdere, om der er risiko for forsyningsvanske-
ligheder.
Med lovforslaget foreslås endvidere, at der oprettes et beredskab for kritisk
medicinsk udstyr, der kan imødegå, håndtere og begrænse konsekvenserne
af en eventuel forsyningsmæssig nødsituation eller krisesituation.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indberetning af lagerbeholdning af kritisk medicinsk udstyr
2.1.1. Gældende ret
Der findes ikke en pligt for kommuner og regioner i lov nr. 682 af 29. maj
2023 om medicinsk udstyr til at indberette lagerbeholdning af kritisk medi-
cinsk udstyr til Lægemiddelstyrelsen.
Der fremgår af art. 10a i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2017/745 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr og ophævelse af Rådets di-
rektiv 90/385/EØF og 93/42/EØF (herefter: MDR) og Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2017/746 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr
til in vitro-diagnostik og om ophævelse af direktiv 98/79/EF og Kommissi-
onens afgørelse 2010/227/EU (herefter: IVDR) alene en forpligtelse for pro-
ducenter af medicinsk udstyr til at underrette om forsyningsafbrydelser. Be-
stemmelsen trådte i kraft den 10. januar 2025 og omfatter alt udstyr undta-
gen medicinsk udstyr efter mål, og for hvilke det rimeligt kan forudses, at
en forsyningsafbrydelse eller ophør vil kunne medføre alvorlig skade eller
risiko for alvorlig skade på patienter eller folkesundheden i én eller flere
medlemsstater. Pligten omfatter som udgangspunkt ikke kommuner og re-
gioner, med mindre de agerer som producenter af medicinsk udstyr.
Der var under covid-19 pandemien fastsat midlertidige regler i bekendtgø-
relser for bl.a. kommuner og regioner til at indberette lagerbeholdning af
kritisk medicinsk udstyr til Lægemiddelstyrelsen med henblik på at sikre
forsyningen af medicinsk udstyr til det danske sundhedsvæsen.
Sundheds- og Ældreministeriet havde med hjemmel i den nu ophævede lov-
bekendtgørelse nr. 285 af 27. februar 2021, som ændret ved lov nr. 1441 af
29. juni 2021 om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme (epidemiloven) udstedt bekendtgørelse
nr. 2039 af 15. december
2020 om særlige foranstaltninger vedrørende forsyning af medicinsk udstyr
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0005.png
og personlige værnemidler i forbindelse med covid-19 håndteringen, hvor
Lægemiddelstyrelsen blandt andet kunne påbyde kommuner og regioner at
indberette oplysninger om størrelsen af lager og forventet forbrug af
be-
stemte medicinsk udstyr og personlige værnmidler.
Der findes i dag en pligt for apoteker og lægemiddelsgrossister i henhold til
§ 75 a i lov nr. 339 af 15. marts 2023 om lægemidler til at indberette deres
lagerbeholdning af godkendte apoteksforbeholdte kritiske lægemidler til
Lægemiddelstyrelsen.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at der generelt opleves
et stigende pres på forsyningskæderne af kritisk medicinsk udstyr. Udvik-
lingen skal ses i lyset af den aktuelle geopolitiske situation med større risiko
for regionale konflikter, samtidig med at erfaringer fra COVID-19-pande-
mien viser, hvordan sundhedskriser kan påvirke forsyningssikkerheden af
bl.a. medicinsk udstyr i Danmark.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at de opbyggede erfaringer og redskaber fra
COVID-19-pandemien kan bruges til at imødegå og afbøde forsyningsvan-
skeligheder og konsekvenserne heraf og dermed forebygge mangel af kritisk
medicinsk udstyr, jf. afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurderer derfor, at der er behov for, at
myndighederne får et overblik over forsyningssituationen med henblik på at
kunne iværksætte de fornødne foranstaltninger, som skal bidrage til at sikre
folkesundheden og kritisk infrastruktur.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at indsigt i kommuner
og regioners lagerbeholdning af kritisk medicinsk udstyr er en forudsætning
herfor.
Lægemiddelstyrelsen mangler efter gældende ret beføjelser til at indhente
oplysninger fra kommuner og regioner med henblik på at kunne tage stilling
til behovet for at iværksætte tiltag med henblik på at sikre fordelingen af
kritisk medicinsk udstyr, herunder omfordeling af kritisk medicinsk udstyr
til dem med størst behov, hvis der viser sig behov herfor, jf. afsnit 2.2.2.
Det foreslås derfor, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om medicinsk
udstyr som § 5 d, hvorefter kommuner og regioner kan forpligtes til at ind-
berette deres forbrug og lagerbeholdning af kritisk medicinsk udstyr til Læ-
gemiddelstyrelsen.
Lægemiddelstyrelsen kan således aggregere data fra kommuner og regioner
for så vidt angår lagerbeholdning af kritisk medicinsk udstyr, tilbehør til
kritisk medicinsk udstyr eller dele og komponenter hertil. Herudover kan
Lægemiddelstyrelsen anmode om data vedrørende nuværende og forventet
forbrug af kritisk medicinsk udstyr med henblik på at skabe overblik over
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0006.png
omfanget af efterspørgslen efter og efterspørgselsprognoser for sådant ud-
styr.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer ikke, at der er behov for en fast,
løbende indberetningspligt, som gælder for kritiske lægemidler. Det vurde-
res tilstrækkeligt, at Lægemiddelstyrelsen kan udstede påbud i den konkrete
situation på baggrund af en faglig vurdering af, hvornår det er nødvendigt
at igangsætte dataindsamling hos kommuner og regioner.
Det omfattede kritiske medicinske udstyr skal afgrænses i den konkrete si-
tuation ud fra en faglig vurdering af, hvilket udstyr der vurderes at have
alvorlige patientsikkerhedsmæssige konsekvenser. Under COVID-19-pan-
demien var der tale om mundbind, sprit, visirer og respiratorer. Hvilket me-
dicinsk udstyr, der anses for at være kritisk, beror på en konkret faglig vur-
dering i den gældende forsyningsmæssige nødsituation eller krise, og som
derfor skal afstedkomme et påbud.
Det er ikke intentionen med den foreslåede ordning, at der skal foretages en
tidsubegrænset, permanent indberetning af lagerstatus for medicinsk udstyr.
Derimod er det intentionen, at Lægemiddelstyrelsen kan udstede påbud i
særlige forsyningsmæssige nødsituationer eller kriser, hvor et sådant anses
for nødvendigt af hensyn til at sikre patientsikkerheden.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at Lægemiddelstyrel-
sens indsigt i lagerbeholdningerne og forbruget hos kommuner og regioner
vil betyde, at borgere, kommuner og regioner oplever, at situationer, hvor
kritisk medicinsk udstyr mangler, hurtigere kan afhjælpes. Dette skal ses i
lyset af den foreslåede § 5 e om etablering af et statsligt beredskab for kritisk
medicinsk udstyr, hvor Lægemiddelstyrelsens indsigt i lagerbeholdningen
og forbruget vurderes at være en forudsætning for at beredskabsforanstalt-
ninger kan iværksættes, når en krise er nært forstående eller indtræffer.
Det forudsættes med den foreslåede ordning, at der fastsættes regler for, i
hvilket format oplysningerne om lagerbeholdningerne skal indberettes,
hvordan oplysningerne skal indberettes og stilles til rådighed for Lægemid-
delstyrelsen samt om hyppigheden af indberetningen. Det er i den forbin-
delse forventningen, at kommuner og regioner skal indberette lagertal i en
af Lægemiddelstyrelsen driftet platform gennem system-til-system integra-
tion med sikker filoverførsel (SFTP) svarende til den tekniske løsning, der i
dag anvendes i forbindelse med tilsvarende indberetninger med hjemmel i
lægemiddelberedskabet. Oplysninger skal indberettes gennem system-til-
system integration med sikker filoverførsel, da systemet skal kunne under-
støtte alle typer kriser.
Lægemiddelstyrelsen vil indsamle data på et aggregeret niveau om lagerbe-
holdning og forbrug af kritisk medicinsk udstyr fra regioner og kommuner.
De indberettede oplysninger fra kommuner og regioner er ikke personføl-
somme efter databeskyttelsesforordningens regler.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer, at det på et senere tidspunkt
kan være relevant, at de indberettede oplysninger til Lægemiddelstyrelsen
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0007.png
deles med kommuner og regioner. Det vil give kommuner og regioner mu-
lighed for at afhjælpe forsyningsudfordringer, idet de vil få indsigt i hinan-
dens lagerbeholdninger og derved af egen drift kan initiere en bedre forde-
ling af produkterne på frivillig basis. En sådan løsning vil imidlertid forud-
sætte en IT-understøttelse, som ikke findes på nuværende tidspunkt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer, at den foreslåede indberet-
ningsordning er tilstrækkelig til at opnå formålet, og at kommuner og regi-
oner, der bliver omfattet af indberetningspligten, ikke bliver pålagt unødige
administrative byrder i forbindelse hermed.
2.2. Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr
2.2.1. Gældende ret
På området for medicinsk udstyr findes ikke et statsligt beredskab og lov
om medicinsk udstyr indeholder ikke bestemmelser, der muliggør oprettel-
sen eller aktivering af et nationalt beredskab for medicinsk udstyr. Lov om
medicinsk udstyr indeholder således ikke regler om, at der kan iværksættes
foranstaltninger med henblik på at sikre forsyningen af medicinsk udstyr
eller afbøde konsekvenserne i forsyningsmæssige nødsituationer eller krise-
situationer.
Loven indeholder for nuværende en række kontrol- og overvågningsbestem-
melser og muligheder for at udstede forbud og påbud til en række primært
erhvervsdrivende aktører, ligesom der er mulighed for at indhente nødven-
dige oplysninger fra disse aktører som led i myndighedernes forpligtelse til
at varetage overvågning af medicinsk udstyr. De nuværende bestemmelser
i loven er primært knyttet til forpligtelserne i MDR og IVDR.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter § 1 i lov om medicinsk udstyr
fastsætte de regler, der er nødvendige for gennemførelsen og anvendelsen
her i landet af Den Europæiske Unions retsforskrifter om medicinsk udstyr.
Ministeren kan blandt andet fastsætte bestemmelser om forbud mod eller
indskrænkning i adgangen til markedsføring, forhandling, distribution og
ibrugtagning, ligesom der kan fastsættes bestemmelser om myndighedstil-
syn og -kontrol.
På lægemiddelområdet findes et statsligt beredskab (lægemiddelberedska-
bet), som er reguleret i § 76 i lov nr. 339 af 15. marts 2023 om lægemidler.
Lægemiddelberedskabet skal i tilfælde af forsyningsmæssige nødsituationer
samt på tidspunkter, hvor en sådan situation må anses for at være nært fore-
stående, sikre opretholdelse af forsyningen af lægemidler i Danmark. Inden-
rigs- og sundhedsministeren har med hjemmel i lægemiddellovens § 76, stk.
6, udstedt bekendtgørelse nr. 305 af 27. februar 2021 om lægemiddelbered-
skabet, hvorefter Lægemiddelstyrelsen efter forudgående aktivering af in-
denrigs- og sundhedsministeren i medfør af § 5 kan påbyde virksomheder
og personer omfattet af bekendtgørelsens § 1, stk. 3 at øge lagre af bl.a.
lægemidler, der er godkendt eller markedsført i Danmark.
7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0008.png
Der blev med vedtagelsen af forslag til lov om ændring af lov om lægemid-
ler og sundhedsloven af 28. november 2023 besluttet at permanentgøre en
række midlertidige beredskabsinitiativer, der var etableret som følge af kri-
sesituationer, men som blev vurderet hensigtsmæssige at opretholde også
uden for en krisesituation. Der blev herunder indført § 75 a i lægemiddello-
ven, hvorefter en række virksomheder og personer forpligtes til at indberette
deres lagerbeholdning af godkendte apoteksforbeholdte kritiske lægemidler
til mennesker til Lægemiddelstyrelsen, jf. afsnit 2.1.1. i lovforslagets almin-
delige bemærkninger.
Der findes både regionale og kommunale lægemiddelberedskaber, som er
nærmere beskrevet i bekendtgørelse nr. 150 af 12. februar 2025 om plan-
lægning af sundhedsberedskabet. Bekendtgørelsen har hjemmel i § 210, stk.
4, i sundhedsloven, hvoraf det fremgår, at indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler for regionsråds og kommunalbestyrelsers plan-
lægning og varetagelse af sundhedsberedskabet. De regionale og kommu-
nale lægemiddelberedskaber omfatter beredskabet af lægemidler og medi-
cinsk udstyr, og indgår i henholdsvis de enkelte regioners og kommuners
samlede sundhedsberedskab. Det skal blandt andet indgå i beredskabet,
hvordan regionen eller kommunen skal sikre, at ændrede krav til forbrug,
forsyning og distribution, som må forudses ved beredskabshændelser, kan
imødekommes.
Der blev i forbindelse med udbruddet af COVID-19 indført midlertidige
regler om et statsligt beredskab for medicinsk udstyr grundet tiltag omkring
karantæne og midlertidig lukning af produktionsapparater i verden.
Det daværende Sundheds- og Ældreministerium kunne således tidligt under
COVID-19-pandemien konstatere, at reglerne for medicinsk udstyr ikke var
tilstrækkelige til at sikre en ligelig fordeling af medicinsk udstyr på tværs af
kommuner og regioner i Danmark.
Der blev derfor udstedt bekendtgørelser i medfør af den daværende epide-
milovs § 12 f og videreført i medfør af § 68, stk. 3 i lov nr. 285 af 27. februar
2021 om lov om epidemier med henblik på at sikre og opretholde forsynin-
gen af medicinsk udstyr i forbindelse med COVID-19-håndteringen.
Lægemiddelstyrelsen kunne efter regler fastsat i bekendtgørelse nr. 2039 af
15. december 2020 om særlige foranstaltninger vedrørende forsyning af me-
dicinsk udstyr og personlige værnemidler i forbindelse med COVID-19-
håndteringen iværksætte en række konkrete foranstaltninger med henblik på
at sikre og opretholde forsyningen af medicinsk udstyr og personlige vær-
nemidler.
Foranstaltninger kunne være indberetning af oplysninger om størrelsen af
lagre og forventet forbrug, opbygning af lagre, fordeling af bestemte typer
medicinsk udstyr og personlige værnemidler til andre regioner eller kom-
muner samt sanktioner for overtrædelse af påbud og forbud udstedt i medfør
af bekendtgørelsen.
8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0009.png
Bekendtgørelsen blev ophævet den 7. maj 2021 ved bekendtgørelse nr. 803
af 4. maj 2021 om ophævelse af visse bekendtgørelser efter lov om foran-
staltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme. Baggrunden
for ophævelsen var, at sundhedsmyndighederne ikke længere vurderede, at
COVID-19 udgjorde en sundhedskrise i Danmark.
Lægemiddelstyrelsen kunne efter regler fastsat i bekendtgørelse nr. 1948 af
10. december 2020 om særlige foranstaltninger vedrørende forsyningen af
mundbind i forbindelse med COVID-19-håndteringen efter ansøgning til-
lade, at en fysisk eller juridisk person måtte sælge mundbind i mindre enhe-
der fra større pakninger til borgerne og fastsætte vilkår for en sådan tilla-
delse.
Bestemmelserne i bekendtgørelsen blev videreført med bekendtgørelse nr.
645 af 8. april 2021 om særlige foranstaltninger vedrørende forsyningen af
mundbind i forbindelse med håndteringen af COVID-19, som blev ophævet
den 14. maj 2021 og erstattet af bekendtgørelse nr. 860 af 6. maj 2021 om
regler vedrørende vederlagsfri udlevering af mundbind i forbindelse med
håndteringen af COVID-19. Denne bekendtgørelse blev ophævet den 27.
august 2021.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer, at de gældende regler for me-
dicinsk udstyr, henset til det stigende pres på forsyningskæderne for medi-
cinsk udstyr, er utilstrækkelige i forhold til at kunne etablere og fremadrettet
aktivere et beredskab i forbindelse med at en forsyningsmæssig nødsituation
eller krisesituation indtræffer eller må anses for at være nært forestående.
Der vurderes derfor at være behov for at etablere et statsligt beredskab for
kritisk medicinsk udstyr, der supplerer de eksisterende kommunale og regi-
onale beredskaber, særligt hvad angår fordelingen af kritisk medicinsk ud-
styr i og mellem kommuner og regioner i Danmark samt en overordnet sty-
ring af fordelingen i landet under nød- eller krisesituationer, eller hvor så-
danne er nært forestående.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets hensigt med den foreslåede ord-
ning, at der etableres et statsligt beredskab for medicinsk udstyr til sikring
af fordelingen af kritisk medicinsk udstyr imellem kommuner og regioner i
tilfælde, hvor det ud fra en faglig vurdering anses som nødvendigt for at
bidrage til at sikre folkesundheden.
Beredskabet vil i udgangspunktet fungere uafhængigt af de regionale og
kommunale beredskaber for medicinsk udstyr, som indgår i regionernes og
kommunernes respektive sundhedsberedskabsplanlægning.
Der kan forekomme situationer, hvor en koordination med de kommunale
og regionale beredskaber kan blive nødvendig. Disse beredskaber vedrører
regionernes og kommunernes operative indsats i forbindelse med en lokal
9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0010.png
krise, der bl.a. vedrører medicinsk udstyr. En aktivering af de kommunale
og regionale beredskaber sker særskilt afhængigt af situationen og vil derfor
ikke automatisk blive aktiveret, når det statslige beredskab for medicinsk
udstyr aktiveres. Det er således fortsat også regionerne og kommunerne, der
i udgangspunktet træffer beslutning om at aktivere henholdsvis regionale og
kommunale beredskaber.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet foreslår, at Lægemiddelstyrelsen kan
træffe beslutning om at iværksætte foranstaltninger i form af påbud, forbud
eller dispensation over for kommuner og regioner, når det statslige bered-
skab for medicinsk udstyr er aktiveret. Dette vil give Lægemiddelstyrelsen
mulighed for at træffe de foranstaltninger, som vurderes relevante i en op-
stået eller forventet krise- eller nødsituation, der kan påvirke forsyningen
med kritisk medicinsk udstyr.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet foreslår endvidere, at beredskabet for
medicinsk udstyr kan aktiveres, når en krisesituation eller nødsituation vur-
deres nært forestående, og hvor Lægemiddelstyrelsen på baggrund af ind-
berettet data fra kommuner og regioner, jf. den foreslåede § 5 d, kan iværk-
sætte foranstaltninger med henblik på at undgå eller afbøde mangel af kritisk
medicinsk udstyr.
Det forudsættes med den foreslåede ordning, at Lægemiddelstyrelsens an-
vendelse af de foranstaltninger, der følger i medfør beredskabet for kritisk
medicinsk udstyr, sker under iagttagelse af gældende faglige anbefalinger
og i samarbejde med relevante myndigheder i det omfang, det er relevant og
muligt i den pågældende nød- eller krisesituation.
Med den foreslåede ordning vil kommuner og regioner kunne blive påbudt
at øge eller omfordele deres lagre af nærmere angivne typer medicinsk ud-
styr i tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt for at værne Danmark mod en
forestående forsyningsmæssig nødsituation eller krisesituation, og hvor de
enkelte typer af medicinsk udstyr anses for at være kritiske i den pågældende
situation. Der kan fastsættes nærmere regler om, at Lægemiddelstyrelsen
under aktiveringen af det statslige beredskab for medicinsk udstyr ud fra
sundhedsfaglige og forsyningsmæssige aspekter og under hensyn til propor-
tionalitetsprincippet kan beslutte, at lagre af medicinsk udstyr, tilbehør til
medicinsk udstyr og dele og komponenter hertil, skal flyttes eller spredes
mellem kommuner, mellem regioner eller mellem kommuner og regioner,
herunder forbyde spredningen.
Med den foreslåede ordning vil der desuden blive indført en mulighed for,
at Lægemiddelstyrelsen kan udstede særlige tidsbegrænsede dispensationer
til fremstilling, indførsel, oplagring, fordeling, udlevering, opsplitning og
ompakning af medicinsk udstyr, tilbehør til medicinsk udstyr eller dele og
komponenter hertil under særlige vilkår, der kan fordele medicinsk udstyr
hos kommuner og regioner med henblik på at undgå eller afbøde en kritisk
mangelsituation.
Med den foreslåede ordning vil Lægemiddelstyrelsen endvidere kunne be-
slutte at begrænse udleveringen af medicinsk udstyr fra regioner og
10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0011.png
kommuner til patienter og borgere. Dette vil betyde, at Lægemiddelstyrelsen
vil kunne træffe beslutning om, at medicinsk udstyr kun må udleveres i en
mindre mængde end i den oprindelige pakning, og at kommunerne eller re-
gionerne som en konsekvens heraf må opsplitte og ompakke medicinsk ud-
styr efter vilkår fastsat af Lægemiddelstyrelsen. I forbindelse hermed vil der
kunne fastsættes regler om, at Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte prisen på
ompakket medicinsk udstyr, samt at bestemt medicinsk udstyr kun må ud-
leveres til nærmere angivne patientgrupper.
Med den foreslåede ordning vil Lægemiddelstyrelsen desuden kunne be-
grænse udførslen af medicinsk udstyr samt påbyde kommuner og regioner
at indkøbe visse typer af medicinsk udstyr med omfordeling for øje. Ord-
ningen vil ligeledes kunne anvendes til at fastsætte regler om, at Lægemid-
delstyrelsen kan beslutte at omfordele medicinsk udstyr, så det anvendes til
behandlingen af de patienter eller udlevering til de fysiske eller juridiske
personer, der har det største behov. Det foreslås desuden, at der kan fastsæt-
tes regler om, at Lægemiddelstyrelsen skal kunne beslutte, at kommuner og
regioner, skal kunne levere medicinsk udstyr, tilbehør til medicinsk udstyr
eller dele og komponenter hertil til hinanden, for at sikre fordelingen af me-
dicinsk udstyr.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet forudsætter, at Lægemiddelstyrelsen ved
påbud om fordeling af kritisk medicinsk udstyr mellem enten regioner og
kommuner samtidig tager stilling til afregning mellem den afgivende og
modtagende enhed med henblik på at sikre, at den kommune eller region,
der skal aflevere bestemt kritisk medicinsk udstyr til anden enhed, får dæk-
ket sine udgifter. Lægemiddelstyrelsen vil med mindre andre væsentlige
hensyn taler imod, tage udgangspunkt i den på tidspunktet for påbuddet gæl-
dende markedspris. Formålet hermed er at understøtte en hensigtsmæssig
incitamentsstruktur, så kommuner og regioner også efter indførelsen af den
foreslåede ordning har incitament til at indkøbe kritisk medicinsk udstyr i
perioder uden forsyningsmæssige udfordringer, herunder til de kommunale
og regionale beredskaber, idet de ved et påbud om spredning skal afholde
udgifter svarende til en markedspris, der alt andet lige vil være højere i en
indtruffet eller nært forestående forsyningsmæssig nødsituation eller krise-
situation.
Det forudsættes med den foreslåede ordning, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren ved bekendtgørelse fastsætter nærmere regler om indholdet af for-
anstaltningerne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet foreslår, at det statslige beredskab for
medicinsk udstyr skal kunne aktiveres helt eller delvist af indenrigs- og
sundhedsministeren efter en faglig indstilling herom fra Lægemiddelstyrel-
sen. Det vurderes hensigtsmæssigt, at beredskabet ikke nødvendigvis skal
aktiveres i sin helhed, men at der kan være tale om delvis aktivering i form
af aktivering af dele af de beføjelser, som vurderes nødvendige af hensyn til
at kunne afbøde eller minimere konsekvenserne af et kritisk forsyningssvigt.
Baggrunden herfor er, at kriser og katastrofer i ind- og udland i høj grad kan
påvirke forsyningen af medicinsk udstyr, og myndighederne bør derfor
11
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0012.png
kunne reagere, når en krise eller katastrofe, som vurderes at kunne påvirke
forsyningen af kritisk medicinsk udstyr, er nært forestående eller indtruffet,
således at Danmark i mindst muligt omfang ender i en forsyningsmæssig
nødsituation. Under COVID-19-pandemien var det ikke alene udbruddet i
Danmark, der fik afgørende betydning for forsyningen af medicinsk udstyr,
men også særligt smittetallet og nedlukninger samt vurderinger i andre lande
af et større behov for eksempelvis mundbind, sprit, visirer og respiratorer,
der medførte forstyrrelser i fremstilling og distributionskanaler. COVID-19-
pandemien understregede vigtigheden af at kunne afbøde og forberede Dan-
mark på konsekvenserne af en hændelse uden for Danmark, som kan have
konsekvenser for forsyningen af kritisk medicinsk udstyr til Danmark.
Det statslige beredskab for medicinsk udstyr vil bidrage til at sikre, at me-
dicinsk udstyr anvendes der, hvor der er størst behov og følgelig med mindst
risiko for folkesundheden og kritisk infrastruktur under en forsyningsmæs-
sig nødsituation eller krisesituation. Koordineringen af beredskabet for me-
dicinsk udstyr vil ligge hos Lægemiddelstyrelsen, som efter behov vil koor-
dinere med Sundhedsstyrelsen, der er den overordnede ansvarlige myndig-
hed for sundhedsberedskabet i Danmark og for det regionale og kommunale
sundhedsberedskab.
Den forsyningsmæssige situation skal overvåges, analyseres og imødegås
løbende fra det tidspunkt, at en forsyningsmæssig nødsituation eller krisesi-
tuation antages at være nært forstående, til at den indtræffer, og frem til at
situationen anses som afværget eller overstået, og der således ikke længere
findes et sundhedsfagligt eller forsyningsmæssigt behov for fortsat aktive-
ring af beredskabet.
Da visse beføjelser kan være af særlig indgribende karakter, skal de enkelte
beføjelser kunne aktiveres og deaktiveres løbende og uafhængigt af hinan-
den fra det tidspunkt, at en forsyningsmæssig nødsituation eller krisesitua-
tion er nært forstående, til at den er afværget eller overstået. Aktivering og
deaktivering af de enkelte beføjelser skal bero på en løbende, konkret sund-
hedsfaglig og forsyningsmæssig vurdering af den enkelte situation, således
at aktiveringen af beredskabet til enhver tid baseres på proportionalitetsprin-
cippet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det væsentligt, at det bliver muligt
at føre en effektiv kontrol og håndhævelse af foranstaltninger under et helt
eller delvist aktiveret beredskab, som afspejler behovet for at kunne reagere
hurtigt, hvis en region eller kommune ikke efterlever en af de foranstaltnin-
ger, der har hjemmel i de foreslåede bestemmelser.
Det er på den baggrund Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurdering, at der
bør være adgang til at suspendere dispensationer givet til kommuner og re-
gioner, der ikke efterlever dispensationens vilkår i en beredskabssituation.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet lægger her vægt på, at muligheden for at
kunne udstede påbud, forbud og dispensationer beror på et behov for en hur-
tig indgriben med henblik på at sikre den bedst mulige fordeling af medi-
cinsk udstyr til det offentlige sundhedsvæsen, patienter og borgere.
12
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0013.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet foreslår, at den der ikke efterkommer et
påbud udstedt af Lægemiddelstyrelsen i medfør af en beslutning truffet efter
den foreslåede ordning, kan straffes med bøde på samme vis, som der alle-
rede efter den nuværende lovgivning kan straffes med bøde, hvor en aktør
ikke efterlever kravene i lov om medicinsk udstyr.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet foreslår derudover, at Lægemiddelstyrel-
sen skal have mulighed for at føre tilsyn og kontrol med overholdelsen af
krav og særlige tilladelser under et helt eller delvist aktiveret beredskab for
medicinsk udstyr.
Det forudsættes med den foreslåede ordning, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren ved bekendtgørelse fastsætter nærmere regler om indholdet af til-
synet, herunder adgang til lokaliteter, der er omfattet af beredskabets anven-
delsesområde, uden retskendelse og mulighed for at kræve relevant doku-
mentation eller vareprøver udleveret.
I forbindelse hermed foreslås det, at den, der undlader at efterkomme et på-
bud eller en oplysningspligt, eller nægter repræsentanter fra Lægemiddel-
styrelsen adgang, vil kunne straffes med bøde.
Lægemiddelstyrelsen er omfattet af forvaltningslovens regler i sin håndte-
ring af beredskabet og dermed også af proportionalitetsprincippet. Læge-
middelstyrelsen skal således sikre, at alle foranstaltninger, som styrelsen
iværksætter, står i rimeligt forhold til det, man vil opnå. Samtidig betyder
det, at Lægemiddelstyrelsen ikke må vælge en mere indgribende foranstalt-
ning, hvis styrelsen vurderer, at en mindre indgribende foranstaltning er til-
strækkelig til at sikre fordelingen af medicinsk udstyr.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører et udgiftsbehov for Lægemiddelstyrelsen. Finansie-
ring til Lægemiddelstyrelsens opgavevaretagelse er afsat ifm. finansloven
for 2025.
Udgiftsbehovet dækker Lægemiddelstyrelsens tilsyn, kontrol, håndtering af
dispensationsanmodninger, information og vejledning til kommuner og re-
gioner mv. Der forventes administrationsomkostninger på i alt 2,2 mio. kr.
årligt.
Hertil kommer udviklingsomkostninger på 6 mio. kr. til udvikling af den
digitale platform, som skal understøtte Lægemiddelstyrelsens arbejde med
beredskab for kritisk medicinsk udstyr. Anlægsinvesteringen afskrives over
10 år. Hertil kommer1 mio. kr. i årlige driftsomkostninger ift. licenser mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for kommu-
ner og regioner.
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0014.png
Der kan dog isoleret være øgede administrative udgifter i de situationer,
hvor det vurderes sundhedsfagligt og forsyningsmæssigt nødvendigt at på-
byde kommuner og regioner at indberette oplysninger om lagre af kritisk
medicinsk udstyr. Det samme gælder for de situationer, hvor der sker en
aktivering af beredskabet for medicinsk udstyr.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer, at omfanget af kommuner og
regioners udgifter forbundet med såvel indberetning af oplysninger om la-
gerbeholdninger samt iværksatte foranstaltninger i medfør af det statslige
beredskab for medicinsk udstyr vil afhænge af den konkrete situation. Ud-
gifterne vurderes generelt at blive opvejet af de gavnlige effekter af, at
konsekvenserne ved alvorlige forsyningssvigt af kritisk medicinsk udstyr
afhjælpes eller afbødes ved hjælp af de foreslåede bestemmelser.
Det vurderes, at lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning, og det bemærkes, at bestemmelserne i lovforslaget er udarbejdet
så enkelt og klart som muligt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Da lovforslaget har til hovedformål at sikre et beredskab for medicinsk ud-
styr, hvor der kan ske omfordeling og spredning af udstyr mellem kommu-
ner og regioner, som er centrale aktører i det nationale, offentlige sundheds-
væsen, så regulerer lovforslaget udelukkende organiseringen og strukture-
ringen af det nationale sundhedsvæsen, herunder styringen af sundhedstje-
nesteydelser, der inkluderer medicinsk udstyr, som hører under kommu-
nerne og regionernes public service-forpligtelser. Da kommunerne og regi-
onernes primære rolle i forbindelse med medicinsk udstyr er at yde sund-
hedstjenesteydelser som led i udøvelsen af de sundhedsfaglige pligter, som
de er pålagt gennem national lov, vil de som udgangspunkt ikke indgå som
markedsaktør i distributions- og forsyningskæden i et EU markedsretligt
perspektiv. Kommunerne og regionerne vil set i lyset af EU harmoniserings-
lovgivningen således fungere som slutbrugere af medicinsk udstyr, hvor så-
dant udstyr anvendes i udførslen af sundhedstjeneste- og plejeydelser.
Oprettelsen af et beredskab for medicinsk udstyr, som kun vedrører kom-
muner og regioner, kan derfor rummes inden for Danmarks kompetence til
at organisere, strukturere og levere sundhedstjenesteydelser og behandling
14
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0015.png
på sundhedsområdet jf. TEUF artikel 168, stk. 7. Da beredskabet ikke har
til hensigt at regulere markedsaktører, som indgår i forsynings- og distribu-
tionskæden, men udelukkende har til hensigt at regulere omfordeling og
spredning af udstyr mellem slutbrugere, er det Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriets vurdering, at lovforslaget ikke har konsekvenser i forhold til over-
holdelse af bestemmelserne om varernes frie bevægelighed jf. TEUF artikel
34-36.
Mens lovforslaget i sin helhed ikke søger at implementere eller gennemføre
EU-retsakter, indeholder det beredskabsmæssige beføjelser over for kom-
muner og regioner, som kan være nødvendige for at overholde Danmarks
EU-retslige forpligtelser i forbindelse med folkesundhedsmæssige krisesi-
tuationer, jf. EU-forordningen om EMAs kriseberedskab og krisestyring
med hensyn til lægemidler og medicinsk udstyr.
Efter forordning (EU) 2022/123 af 25. januar 2022 om styrkelse af Det Eu-
ropæiske Lægemiddelagenturs (EMA) rolle i forbindelse med krisebered-
skab og krisestyring med hensyn til lægemidler og medicinsk udstyr, er
EMA ansvarlig for at overvåge mangel på kritisk medicinsk udstyr, der vil
kunne føre til en krisesituation, samt rapportere om forsyningsudfordringer
på kritisk medicinsk udstyr under en krise. Efter forordningens artikel 27,
stk. 2, skal medlemslandene indberette mangel på et kritisk medicinsk ud-
styr til EMA. Oplysningerne om lagerbeholdninger af kritisk medicinsk ud-
styr, som Lægemiddelstyrelsen modtager som følge af lovforslaget, kan bru-
ges til indberetning til EMA.
Beredskabsbeføjelserne i lovforslaget supplerer således EU-forordningen
om EMA’s kriseberedskab og krisestyring gennem at indføre en forpligtelse
overfor kommuner og regioner, som anses for at være sundhedstjeneste-
ydere, til at indberette data vedrørende kritisk medicinsk udstyr til Læge-
middelstyrelsen, såfremt Lægemiddelstyrelsen på baggrund af en konkret
faglig vurdering udsteder påbud herom.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli 2025 til den 21. august
2025 (52 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Danske Regioner, KL, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Ansatte Tandlæ-
gers Organisation, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Selskab for Almen
Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Hygiejnesygeplejersker, Dansk Sel-
skab for Infektionsforebyggelse, Dansk Selskab for Klinisk Mikrobiologi,
Dansk Sygeplejeråd (DSR), Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagi-
ster, Danske Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeu-
ter, Ergoterapeutforeningen, Foreningen af Speciallæger, Jordemoderfor-
eningen, Kristelig Lægeforening, Landsforeningen af Kliniske Tandtekni-
kere, Lægeforeningen, Lægevidenskabelige Selskaber, Praktiserende Læ-
gers Organisation, (PLO), Praktiserende Tandlægers Organisation, Radio-
graf Rådet, Tandlægeforeningen, Yngre Læger, Danmarks Lungeforening,
Dansk Handicap Forbund, Danske Handicaporganisationer, Danske
15
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0016.png
Patienter, Danske Ældreråd, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerne-
sagen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Kræf-
tens Bekæmpelse, Muskelsvindfonden, Osteoporoseforeningen - landsfor-
eningen mod knogleskørhed, Patientforeningen, Patientforeningen i Dan-
mark, Patientforeningernes Samvirke, Polioforeningen, Scleroseforenin-
gen, Sjældne Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund, UlykkesPa-
tientForeningen, Ældresagen, Ambu A/S, Advokatrådet, Center for Bioetik
og Nanoetik, Center for hjerneskade, Coloplast Danmark A/S, Danish
Care, Danmarks Apotekerforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk IT
Råd for IT-og personda-
tasikkerhed, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Standard, Danske
Dental Laboratorier, Danske Seniorer, Demenskoordinatorer i Danmark,
Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, DiaLab, Farmakonomforenin-
gen, Forbrugerrådet Forsikring & Pension, GCP-enheden ved Aalborg og
Aarhus Universitetshospitaler, GCP-enheden ved Odense Universitetsho-
spital, GCP-enheden ved Københavns Universitet, MEDCOM, Medicoin-
dustrien, Medtronic, Nationale Videnskabsetiske Komité, Nomeco A/S,
Novo Nordisk, Olympus, Patienterstatningen, Pharmadanmark, Pharma-
kon, Radiometer, Specific Pharma A/S, Sundhed Danmark - Foreningen af
danske sundhedsvirksomheder, Tandlægeforeningens Tandskadeerstat-
ning, Tjellesen Max Jenne A/S.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
Lovforslaget medfører et udgiftsbe-
konsekvenser for
hov for Lægemiddelstyrelsen på 2,2
stat, kommuner
mio. kr. i 2025, 4,4 mio. kr. i 2026
og regioner
og frem.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Forslaget medfører administrative
konsekvenser for Lægemiddelstyrel-
sen, svarende til to årsværk.
Forslaget medfører desuden admini-
strative konsekvenser for kommuner
og regioner afhængigt af den kon-
krete forsyningsmæssige situation.
Det vurderes, at de negative admini-
strative konsekvenser opvejes af de
gavnlige effekter af forslaget i form
af, at forsyningsvanskeligheder af-
bødes.
Ingen
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
16
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0017.png
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
Ingen
Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
Ingen
Ingen
konsekvenser
Miljø- og natur-
Ingen
Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
Efter forordning (EU) 2022/123 af 25. januar 2022 om styrkelse af Det Eu-
EU-retten
ropæiske Lægemiddelagenturs rolle i forbindelse med kriseberedskab og
krisestyring skal nationale myndigheder indberette oplysninger om deres
lagerbeholdninger af kritisk medicinsk udstyr under en krise. Oplysnin-
gerne, som Lægemiddelstyrelsen modtager kan bruges til Det Europæiske
Lægemiddelagenturs (EMA).
Lovforslaget understøtter således forpligtelsen til Danmarks efterlevelse af
artikel 27, stk. 2, i EU-forordningen om EMAs kriseberedskab og krisesty-
ring med hensyn til lægemidler og medicinsk udstyr.
Er i strid med de
Ja
Nej
fem principper
for implemente-
[X]
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
17
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0018.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende lov om medicinsk udstyr indeholder ikke regler om, at kom-
muner og regioner skal indberette oplysninger om lagerbeholdninger af me-
dicinsk udstyr.
Det foreslås, at der indsættes en
§ 5 d.
Efter det foreslåede
stk. 1
vil Lægemiddelstyrelsen kunne påbyde kommu-
ner og regioner at indberette oplysninger om kritisk medicinsk udstyr, tilbe-
hør til kritisk medicinsk udstyr samt dele og komponenter hertil for at af-
bøde en forestående eller indtruffet forsyningsmæssig nødsituation eller kri-
sesituation.
Ifølge bestemmelsen vil Lægemiddelstyrelsen kun kunne påbyde kommu-
ner at indberette oplysninger om lagerbeholdninger og forbrug af kritisk me-
dicinsk udstyr ved en forsyningsmæssig nødsituation eller en krisesituation.
Ved »en nært forestående forsyningsmæssig nødsituation« i den foreslåede
bestemmelse forstås tilfælde, hvor det kan konstateres, at der er opstået stor
nedgang i produktionen eller distributionen af bestemte typer kritisk medi-
cinsk udstyr, f.eks. på grund af et udbrud af en smitsom sygdom, betydelige
produktionssvigt, ulykker eller katastrofer i udlandet eller i Danmark, hvor-
efter det vurderes, at der vil være behov for at iværksætte konkrete foran-
staltninger for at sikre fordelingen af medicinsk udstyr, tilbehør til medi-
cinsk udstyr eller dele og komponenter hertil i Danmark.
Ved »en krisesituation« i den foreslåede bestemmelse forstås en uforudsi-
gelig, uundgåelig eller udefrakommende hændelse, som påvirker eller har
potentiale til at påvirke samfundet eller dets infrastruktur i ikke uvæsentlig
grad. En krisesituation forudsætter ikke nødvendigvis forstyrrelser i de nor-
male forsyningskæder, men er karakteriseret ved et akut opstået behov ud-
over det sædvanlige, som ikke kan håndteres inden for rammerne af den
almindelige, løbende forsyning af medicinsk udstyr.
Der skal være tale om en beredskabsmæssig nødsituation eller krisesituation
og ikke alene f.eks. en mere generel belastning af forsyningen af medicinsk
udstyr. Dette skete f.eks. i forbindelse med udbruddet af covid-19-pande-
mien i Kina og Indien.
Efter det foreslåede
stk. 2
kan Lægemiddelstyrelsen fastsætte regler om
formkrav til indberetninger og lignende, som skal indsendes til Lægemid-
delstyrelsen i medfør af stk. 1.
Side 18/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0019.png
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Lægemiddelstyrelsen kan be-
slutte, i hvilket format og med hvilken frekvens oplysningerne skal indsen-
des til styrelsen.
Det er i den forbindelse forventningen, at kommuner og regioner skal rap-
portere oplysninger om lagerbeholdninger og forbrug i en af Lægemiddel-
styrelsen driftet platform, som understøtter et nationalt overblik for kritisk
medicinsk udstyr. Indberetningen kan eventuelt ske til Lægemiddelstyrel-
sens IT-system Minerva gennem system-til-system integration med sikker
filoverførsel (SFTP) svarende til den tekniske løsning, der i dag anvendes i
forbindelse med tilsvarende indberetninger med hjemmel i lægemiddelbe-
redskabet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit
2.1.2.
Til nr. 2
Den gældende lov om medicinsk udstyr indeholder ikke regler om oprettelse
af et beredskab for medicinsk udstyr.
Det foreslås, at der indsættes en
§ 5 e
om et statsligt beredskab for kritisk
medicinsk udstyr.
Efter det foreslåede
stk. 1
skal indenrigs- og sundhedsministeren etablere et
beredskab for medicinsk udstyr, som skal sikre fordelingen af medicinsk
udstyr i Danmark i tilfælde af forsyningsmæssige nødsituationer eller krise-
situationer samt på tidspunkter, hvor en sådan situation må anses for at være
nært forestående.
Ved »en nært forestående forsyningsmæssig nødsituation« i den foreslåede
bestemmelse forstås tilfælde, hvor det kan konstateres, at der er opstået stor
nedgang i produktionen eller distributionen af bestemte typer kritisk medi-
cinsk udstyr, f.eks. på grund af et udbrud af en smitsom sygdom, betydelige
produktionssvigt, ulykker eller katastrofer i udlandet eller i Danmark, hvor-
efter det vurderes, at der vil være behov for at iværksætte konkrete foran-
staltninger for at sikre fordelingen af medicinsk udstyr, tilbehør til medi-
cinsk udstyr eller dele og komponenter hertil i Danmark.
Ved »en krisesituation« i den foreslåede bestemmelse forstås en uforudsi-
gelig, uundgåelig eller udefrakommende hændelse, som påvirker eller har
potentiale til at påvirke samfundet eller dets infrastruktur i ikke uvæsentlig
grad. En krisesituation forudsætter ikke nødvendigvis forstyrrelser i de nor-
male forsyningskæder, men er karakteriseret ved et akut opstået behov ud-
over det sædvanlige, som ikke kan håndteres inden for rammerne af den
almindelige, løbende forsyning af medicinsk udstyr.
Der skal være tale om en beredskabsmæssig nødsituation eller krisesituation
og ikke alene f.eks. en mere generel belastning af forsyningen af medicinsk
Side 19/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0020.png
udstyr. Dette skete f.eks. i forbindelse med udbruddet af COVID-19-pande-
mien i Kina og Indien.
Oprettelsen af beredskabet for medicinsk udstyr vil ligge hos Lægemiddel-
styrelsen, som har den fornødne faglige viden om medicinsk udstyr, der skal
til for at kunne træffe proportionelle foranstaltninger for så vidt angår for-
delingen af medicinsk udstyr i forhold til regioner og kommuner, som en
forsyningsmæssig nødsituation vil kunne nødvendiggøre.
Beredskabet for medicinsk udstyr vil dog fortsat være en del af det samlede
sundhedsberedskab under Sundhedsstyrelsen. Herved sikres det, at der er en
koordination mellem bl.a. Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen i
større krisesituationer. Da der kan opstå hændelser, hvor det kan blive rele-
vant alene at aktivere beredskabet for medicinsk udstyr helt eller delvist
uden at det samlede sundhedsberedskab aktiveres, vil
bestemmelsen sikre,
at beredskabet for medicinsk udstyr kan aktiveres uafhængigt deraf.
Den foreslåede bestemmelse medfører endvidere, at
det statslige beredskab
for medicinsk udstyr alene kan aktiveres helt eller delvist af indenrigs- og
sundhedsministeren efter en faglig indstilling fra Lægemiddelstyrelsen.
Lægemiddelstyrelsen vil, forud for beslutning om at indstille en aktivering
af beredskabet, skulle iagttage proportionalitetsprincippet, hvilket betyder,
at styrelsen skal overveje, hvorvidt dialog eller frivillige aftaler med kom-
muner og regioner i relation til nært forestående forsyningsproblemer kan
afbøde behovet for en aktivering af beredskabet.
Når beredskabet aktiveres helt eller delvist, vil Lægemiddelstyrelsen som
udgangspunkt skulle udfærdige en liste over kritisk medicinsk udstyr, base-
ret på den pågældende forsyningsmæssige nødsituation eller krises natur og
omfang.
Beredskabet vil efter hel eller delvis aktivering af indenrigs- og sundheds-
ministeren give Lægemiddelstyrelsen beføjelser til at træffe beslutninger om
udstedelse af påbud, forbud samt dispensationer afhængigt af, om beredska-
bet aktiveres i sin helhed eller hvilke elementer i beredskabet, som delvist
aktiveres. Denne ordning er valgt med henblik på sikre, at foranstaltnin-
gerne, der skal sikre fordelingen af medicinsk udstyr, tilbehør til medicinsk
udstyr eller dele og komponenter hertil er proportionelle og nødvendige i
forhold til den konkrete situation.
Da reglerne, der kan fastsættes efter lovforslaget, er af varierende indgri-
bende karakter, vil indenrigs- og sundhedsministeren kunne vælge en delvis
aktivering af beredskabet, som vil omfatte de elementer af beredskabsfor-
anstaltningerne, der er nødvendige og proportionelle for at imødekomme det
aktuelle forsyningsmæssige trusselsbillede og behov, således at ministeren
kan sikre, at Lægemiddelstyrelsen kun får de beføjelser, der er nødvendige
til at håndtere og imødekomme den konkrete forsyningsmæssige nødsitua-
tion eller krisesituation.
Side 20/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0021.png
Indenrigs- og sundhedsministeren vil efter faglig indstilling fra Lægemid-
delstyrelsen løbende kunne udvide eller indskrænke aktiveringen af bered-
skabet til at omfatte færre eller flere af de i loven omfattede beredskabsfor-
anstaltninger i takt med, at den aktuelle forsyningsmæssige nødsituation el-
ler krisesituation udvikler sig. Dette skal sikre, at aktiveringsniveauet til en-
hver tid iagttager proportionalitetsprincippet set ud fra det konkrete forsy-
ningsmæssige trusselsbillede, som kan variere fra tidspunktet, hvor en for-
syningsmæssig nødsituation eller krisesituation er nært forestående, til den
indtræffer og er afværget eller overstået.
Aktivering af beredskabet vil f.eks. også kunne ske i forbindelse med større
ulykker i ind- eller udland, der kan medføre et brud i forsyningskæden af
medicinsk udstyr til Danmark og dermed kan forårsage en forsyningsmæs-
sig nødsituation. Det kan ligeledes ske i forbindelse med andre hændelser
såsom, men ikke begrænset til, terror, krig, kemiske udslip, geomagnetiske
solstorme, udbrud af smitsomme sygdomme, naturkatastrofer eller ekstreme
vejrhændelser, transport- eller maritime ulykker, cyberhændelser samt i ud-
landet indførte eksportforbud eller handelsrestriktioner. Nogle dele af be-
redskabet vil først være relevante at aktivere, hvor den forsyningsmæssige
nødsituation eller krisesituation er indtruffet, hvilket betyder, at Danmark
f.eks. allerede er i en situation, hvor der er mangel på medicinsk udstyr.
Anvendelsesområdet for det statslige beredskab for medicinsk udstyr vil bi-
drage til at sikre, at medicinsk udstyr anvendes der, hvor der er størst behov
og følgelig med mindst risiko for folkesundheden og kritisk infrastruktur
under en forsyningsmæssig nødsituation eller krisesituation.
Det foreslås, at når beredskabet for medicinsk udstyr er aktiveret, kan Læ-
gemiddelstyrelsen træffe beslutning om at iværksætte foranstaltninger i
form af påbud, forbud eller dispensationer over for kommuner eller regio-
ner.
Lægemiddelstyrelsens bemyndigelse vil til enhver tid være begrænset til de
dele af beredskabet, som er aktiveret. Hvor beredskabet kun er delvist akti-
veret, vil Lægemiddelstyrelsen således alene kunne træffe beslutninger om
foranstaltninger i form af påbud, forbud og dispensationer for de dele af be-
redskabet, som er blevet aktiveret af indenrigs- og sundhedsministeren.
Påbud og forbud vil kunne være relevante, hvis koordinering og dialog ikke
skulle være tilstrækkelig f.eks. i forhold til fordeling af kritisk medicinsk
udstyr, tilbehør til medicinsk udstyr eller dele og komponenter hertil i og
mellem regioner og kommuner.
Dispensationer vil kunne være relevant for at fjerne restriktioner i reglerne
på området, der f.eks. hindrer fordelingen eller anvendelsen af medicinsk
udstyr, tilbehør til medicinsk udstyr eller dele og komponenter hertil. Der
kunne f.eks. være tale om dispensationer fra sprogkrav til mærkning og
brugsanvisninger til medicinsk udstyr, hvor kommunerne og regionerne på-
tager sig opgaver med at fremstille visse typer kritisk medicinsk udstyr.
Side 21/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0022.png
Påbud, forbud og dispensationer vil kunne udstedes til kommuner og regio-
ner og de juridiske enheder, der hører under disse. Det kan være sygehuse,
hjælpemiddelcentraler, offentlig tandpleje m.fl.
Efter det foreslåede
stk. 2
kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte
nærmere regler om indholdet af foranstaltninger, som Lægemiddelstyrelsen
kan iværksætte efter
stk. 1.
Der vil kunne fastsættes regler om, at Lægemiddelstyrelsen kan påbyde
kommuner og regioner at flytte eller sprede deres lagre af medicinsk udstyr,
tilbehør til medicinsk udstyr eller dele og komponenter hertil i eller mellem
kommuner eller regioner, samt at Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte nær-
mere betalings- og leveringsbestemmelser i den forbindelse.
Lægemiddelstyrelsen vil endvidere kunne få mulighed for at forbyde spred-
ning af lagre med medicinsk udstyr, tilbehør til medicinsk udstyr eller dele
og komponenter hertil.
Formålet vil bl.a. være at kunne sikre, at der er tilstrækkeligt tilgængeligt
medicinsk udstyr for befolkningen under f.eks. en rationering til visse pati-
ent- og borgergrupper, institutioner eller lignende i en forsyningsmæssig
nødsituation eller krisesituation.
Det forudsættes, at Lægemiddelstyrelsens vurdering af behov baseres på en
samlet faglig vurdering af, hvorledes spredning eller flytning bør ske for i
videst muligt omfang at afbøde fare for folkesundheden og kritisk infra-
struktur. En sådan faglig vurdering f.eks. om behovet for rationering til be-
stemte personer eller institutioner, bør, afhængigt af den forsyningsmæssige
nødsituations eller krisesituations karakter og omfang, træffes efter samråd
med øvrige myndigheder, i særdeleshed de myndigheder, som indgår i det
samlede sundhedsberedskab, såsom Sundhedsstyrelsen.
Samtidig vil ministeren efter den foreslåede bemyndigelse kunne fastsætte
regler om, at Lægemiddelstyrelsen vil kunne påbyde kommuner og regioner
at nedbringe deres lagre af medicinsk udstyr, tilbehør til medicinsk udstyr
eller dele og komponenter hertil efter nærmere vilkår. Det kan f.eks. blive
relevant at fastsætte, at lokaldepoter i kommuner og regioner maksimalt må
have medicinsk udstyr, tilbehør til medicinsk udstyr eller dele og kompo-
nenter hertil, til en nærmere afgrænset periodes forbrug for at sikre at den
primære beholdning forbliver på centrale lagre med henblik på at skabe flek-
sibilitet og effektivitet i forhold til potentiel spredning eller flytning af me-
dicinsk udstyr mellem kommuner og regioner.
I det omfang ministeren fastsætter regler herom, vil Lægemiddelstyrelsen
efter aktivering af beredskabet kunne påbyde kommuner og regioner at
sprede og fordele visse typer medicinsk udstyr, tilbehør til medicinsk udstyr
eller dele og komponenter hertil kan begrænses og styres, f.eks. hvis en re-
gion har et større lager af et bestemt medicinsk udstyr, så det sikres, at dette
spredes hensigtsmæssigt til regioner og kommuner, hvor der er akut mangel,
Side 22/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0023.png
eller hvor spredning set fra et nationalt perspektiv vil være nødvendigt for
at afbøde fare for folkesundheden eller kritisk infrastruktur.
Det forudsættes, at Lægemiddelstyrelsen vil kunne fastsætte betalings- og
leveringsbetingelser i forbindelse med flytning eller spredning, hvilket bl.a.
kunne være relevant i forhold til regulering af prisen mellem giver og aftager
af det pågældende udstyr, hvem der hæfter for transport- og leveringsom-
kostninger, frist for levering og emballagekrav m.v. Formålet er bl.a. at
sikre, at ingen lider uforholdsmæssige økonomiske tab eller nyder økono-
misk gunst, hvor Lægemiddelstyrelsen påbyder flytning eller spredning.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil med forslaget have mulighed for at
fastsætte regler om Lægemiddelstyrelsens muligheder for at beslutte foran-
staltninger i forhold til fremstilling og oplagring af medicinsk udstyr, tilbe-
hør til medicinsk udstyr eller dele og komponenter hertil i forsyningsmæs-
sige nødsituationer eller krisesituationer.
Det er hensigten med bestemmelsen at give Lægemiddelstyrelsen en bred
adgang til at påbyde fremstilling af medicinsk udstyr, tilbehør til medicinsk
udstyr eller dele og komponenter hertil hos kommuner og regioner eller
fremstilling til deres kritiske behov. Det forudsættes således, at Lægemid-
delstyrelsen skal kunne fastsætte vilkår for en sådan fremstilling. Baggrun-
den er, at det under COVID-19 viste sig at være relevant at få fremstillet
visse typer af medicinsk udstyr i store mængder og så hurtigt som muligt,
hvor store dele af verdensmarkedet også forsøgte at indkøbe det samme ud-
styr
særligt i form af værnemidler. Det kunne også være relevant under en
nødsituation eller krisesituation at påbyde opsplitning, ompakning eller æn-
dring af kritisk medicinsk udstyr.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil med forslaget kunne fastsætte regler
om Lægemiddelstyrelsens foranstaltninger i forhold til kommuner og regi-
oners udlevering af medicinsk udstyr til patienter og borgere, herunder be-
grænsninger i udleveringen.
En rationering kan således være relevant i tilfælde af forsyningsmæssige
nødsituationer eller krisesituationer. Rationeringen kan både ske i forhold
til patienter i forhold til sundhedsvæsnet, men også f.eks. i forhold til bor-
gere, der modtager hjælpemidler fra kommunen eller regionen samt i for-
hold til eventuelle andre institutioner eller brancher, der i en nødsituation
eller krisesituation er afhængige af at modtage medicinsk udstyr for at op-
retholde kritisk infrastruktur. En rationering, der udelukkende foretages med
henblik på folkesundheden i forhold til prioritering af patienter og patient-
grupper, bør forelægges og koordineres sammen med Sundhedsstyrelsen.
I forsyningsmæssige nødsituationer eller krisesituationer, hvor der endvi-
dere skal tages højde for opretholdelsen og den fortsatte drift af kritisk in-
frastruktur, f.eks. hvor medicinsk udstyr er en forudsætning for, at persona-
let kan opretholde driften af den kritiske infrastruktur, vil Lægemiddelsty-
relsen kunne påbyde rationering baseret på en samlet vurdering ud fra de
Side 23/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0024.png
faglige vurderinger, som Lægemiddelstyrelsen måtte modtage fra de myn-
digheder, som indgår i det nationale beredskab.
Det foreslås med
stk. 3,
at Lægemiddelstyrelsen kan suspendere en dispen-
sation udstedt i medfør af
stk. 2,
hvis kommunen eller regionen ikke efter-
lever vilkår og betingelser givet i en dispensation fra Lægemiddelstyrelsen.
Hensynet bag den foreslåede bestemmelse er, at kommuner og regioner, der
er omfattet af beredskabet, ikke skal forsinke en beslutning om foranstalt-
ninger truffet af Lægemiddelstyrelsen i en situation, hvor der f.eks. kan være
overhængende fare for den samlede befolknings helbred og liv samt kritisk
infrastruktur.
Til nr. 3
Det fremgår af § 3 i lov om medicinsk udstyr, at Lægemiddelstyrelsen er
kompetent myndighed vedrørende medicinsk udstyr, og at Lægemiddelsty-
relsen har ansvaret for bemyndigede organer og varetager bemyndigelses-,
godkendelses-, overvågnings-, tilsyns- og kontrolforanstaltninger efter lov
om medicinsk udstyr, regler fastsat i medfør af loven og EU-retlige regler
om medicinsk udstyr.
Ifølge § 3, stk. 2 kan Lægemiddelstyrelsen kontrollere, at medicinsk udstyr
og de aktører, der er registreret hos Lægemiddelstyrelsen, overholder krav
fastsat i lov om medicinsk udstyr, i regler fastsat i medfør af loven og i EU-
retlige regler om medicinsk udstyr.
Det foreslås at indsætte en § 5 f om tilsyn.
Efter den foreslåede § 5 d, stk. 1, får Lægemiddelstyrelsen beføjelser over
for regioner og kommuner, der kan anvendes til at gennemføre nødvendige
foranstaltninger for at kunne sikre fordelingen af medicinsk udstyr, tilbehør
til medicinsk udstyr eller dele og komponenter hertil under en forsynings-
mæssig nødsituation eller krisesituation, og i tilfælde, hvor en sådan situa-
tion må anses for at være nært forestående. Det vil derfor være nødvendigt,
at Lægemiddelstyrelsen kan føre tilsyn med kommuner og regioner, hvor
aktiviteterne finder sted, uden retskendelse.
Lægemiddelstyrelsen får med den foreslåede
§ 5 f
mulighed for at føre tilsyn
og kontrol med overholdelsen af de foranstaltninger, som styrelsen udsteder
under et helt eller delvist aktiveret beredskab. Den foreslåede bestemmelse
giver Lægemiddelstyrelsen en tilsvarende kompetence, som styrelsen har til
at føre kontrol efter de almindelige regler i lov om medicinsk udstyr, herun-
der kontrol med aktører, der er registreret hos Lægemiddelstyrelsen efter §
3 i lov om medicinsk udstyr.
Side 24/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0025.png
Der foreslås samtidig en oplysningspligt med henblik på, at styrelsen kan
kræve alle relevante oplysninger, der er nødvendige for kontrolvirksomhe-
den.
Med den foreslåede
§ 5 f, stk.
1, vil Lægemiddelstyrelsen kunne kontrollere,
at overholdelsen af de krav, der fremgår af regler udstedt efter den nye be-
stemmelse i § 5 d, stk. 2, til medicinsk udstyr, og til de kommuner og regi-
oner, der håndterer medicinsk udstyr.
Lægemiddelstyrelsen får med bestemmelsen mulighed for at føre tilsyn og
kontrol med overholdelsen af de foranstaltninger, som styrelsen udsteder
under et helt eller delvist aktiveret beredskab. Den foreslåede bestemmelse
giver Lægemiddelstyrelsen en tilsvarende kompetence, som styrelsen har til
at føre kontrol efter de almindelige regler i lov om medicinsk udstyr, herun-
der kontrol med aktører, der er registreret hos Lægemiddelstyrelsen efter §
3 i lov om medicinsk udstyr.
Lægemiddelstyrelsen vil kunne kræve meddelt alle oplysninger, der er nød-
vendige for kontrolvirksomheden.
Det foreslås med
§ 5 f, stk. 2,
at Lægemiddelstyrelsens repræsentanter mod
behørig legitimation og uden retskendelse skal have adgang til lokationer,
lagre, kontorer og andre bygninger tilhørende kommuner og regioner eller
lokationer tilhørende juridiske personer, der oplagrer eller opbevarer medi-
cinsk udstyr på vegne af kommuner og regioner.
Bestemmelsen vil medføre, at Lægemiddelstyrelsen har adgang til lokatio-
ner, der er omfattet af beredskabet for medicinsk udstyrs anvendelsesom-
råde for at sikre, at Lægemiddelstyrelsen kan føre en effektiv kontrol med
særlige tilladelser, forbud og påbud under beredskabet for medicinsk udstyr.
Inspektioner skal ske i overensstemmelse med lov nr. 442 af 9. juni 2004
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplys-
ningspligter med senere ændringer.
Det forudsættes, at der ved bekendtgørelse fastsættes regler om, at Læge-
middelstyrelsens repræsentanter mod behørig legitimation og uden retsken-
delse skal have adgang til lokationer, lagre, kontorer og andre bygninger
tilhørende kommuner og regioner eller lokationer tilhørende juridiske per-
soner, der oplagrer eller opbevarer medicinsk udstyr på vegne af kommuner
og regioner.
Det foreslås i
5 f, stk. 3,
at Lægemiddelstyrelsen vederlagsfrit mod kvitte-
ring vil kunne udtage eller kræve vareprøver af medicinsk udstyr udleveret
fra kommuner og regioner
Udleveringen sker med henblik på kontrol under en forsyningsmæssig nød-
situation eller krisesituation. Dette kunne f.eks. være relevant for at sikre
kvaliteten af udleveret udstyr.
Side 25/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0026.png
Der foreslås samtidig en oplysningspligt med henblik på, at styrelsen kan
kræve alle relevante oplysninger, der er nødvendige for kontrolvirksomhe-
den.
Til nr. 4
Loven indeholder en sanktionsbestemmelse i § 6.
Den gældende lovs § 6, stk. 1, nr. 2 fastsætter, at den, der undlader at efter-
komme et påbud eller forbud efter § 3, stk. 3, eller § 5 b, stk. 2, eller en
oplysningspligt efter § 5 eller § 5 a, kan straffes med bøde.
Derudover kan den, der undlader at efterkomme et påbud, et forbud eller en
oplysningspligt efter MDR, IVDR eller forordninger, der er vedtaget i hen-
hold til disse forordninger om medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik, straffes med bøde eller fængsel op indtil 1 år og måneder,
i medfør af lovens § 6, stk. 2, nr. 2.
Det foreslås, at der i
§ 6, stk. 1, nr. 2,
efter »eller § 5 b, stk. 2« ændres til: »,
eller § 5 e, stk. 1«
Efter den foreslåede ændring af
§ 6, stk. 1, nr. 2,
vil kommuner og regioner
der undlader at efterkomme et påbud eller forbud efter den foreslåede
§ 5 e,
stk. 1,
kunne sanktioneres med bøde. Sanktionsbestemmelsen findes alle-
rede i den gældende lov om medicinsk udstyr, hvorfor der udelukkende er
tale om tilføjelse af sanktionsmuligheder ved manglende efterlevelse af den
foreslåede bestemmelse.
Til nr. 5
Loven indeholder en sanktionsbestemmelse i § 6.
Den gældende lovs § 6, stk. 1, nr. 3 indeholder en adgang til at straffe den,
der nægter Lægemiddelstyrelsen adgang efter § 3, stk. 4, eller § 5 b, stk. 2,
med bøde.
Det foreslås, at der i
§ 6, stk. 1, nr. 3,
efter »eller § 5 b, stk. 2« ændres til: »,
eller § 5 e, stk. 1«
Efter den foreslåede ændring af
§ 6, stk. 1, nr. 3,
vil kommuner og regioner,
der ikke tillader Lægemiddelstyrelsens repræsentanter adgang til at kunne
udføre tilsyn og kontrol efter den foreslåede
§ 5 e, stk. 2,
kunne sanktioneres
med bøde. Sanktionsbestemmelsen findes allerede i den gældende lov om
medicinsk udstyr, hvorfor der udelukkende er tale om tilføjelse af sankti-
onsmuligheder ved manglende efterlevelse af den foreslåede bestemmelse.
Til§ 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Side 26/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0027.png
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da det følger af § 8 i lov om
medicinsk udstyr, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Side 27/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0028.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om medicinsk udstyr, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 682 af 29. maj
2023 foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 5 c indsættes:
»§
5 d.
Lægemiddelstyrelsen kan
påbyde kommuner og regioner at
indberette oplysninger om lagerbe-
holdning af kritisk medicinsk ud-
styr, tilbehør til medicinsk udstyr
eller dele og komponenter hertil.
Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen fast-
sætter nærmere regler om indberet-
ningen efter stk. 1.«
2.
Efter § 5 d indsættes:
»§
5 e.
Indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren etablerer et statsligt bered-
skab for kritisk medicinsk udstyr,
som skal give Lægemiddelstyrel-
sen mulighed for at iværksætte for-
anstaltninger i form af
påbud, for-
bud eller dispensation over for
kommuner og regioner for at af-
bøde en forsyningsmæssig nødsi-
tuation eller krisesituation. Bered-
skabet kan aktiveres helt eller del-
vist af ministeren efter indstilling
fra Lægemiddelstyrelsen.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren fastsætter nærmere regler
om indholdet af foranstaltninger,
jf. stk. 1, herunder regler om
flyt-
ning og spredning, fremstilling og
oplagring, udlevering af kritisk
medicinsk udstyr samt om kontrol
af overholdelsen heraf.
Side 28/29
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 353: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049203_0029.png
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen kan
suspendere en dispensation givet i
medfør af stk. 2, hvis en kommune
eller region ikke efterlever vilkår
og betingelser givet i en dispensa-
tion fra Lægemiddelstyrelsen.
3.
Efter § 5 e indsættes:
§ 5 f.
Lægemiddelstyrelsen kon-
trollerer i beredskabssituationer
overholdelsen af de foranstaltnin-
ger, der er fastsat i medfør af reg-
ler udstedt efter § 5 e, stk. 2, til
medicinsk udstyr, og til de kom-
muner og regioner, der håndterer
medicinsk udstyr.
Stk. 2.
For at varetage kontrolop-
gaver efter stk. 1 har Lægemiddel-
styrelsens repræsentanter mod be-
hørig legitimation og uden retsken-
delse adgang til lokationer, lagre,
kontorer og andre bygninger tilhø-
rende kommuner og regioner eller
lokationer tilhørende juridiske per-
soner, der oplagrer eller opbevarer
medicinsk udstyr på vegne af kom-
muner og regioner.
Stk. 3.
For at varetage kontrolop-
gaver efter stk. 1 kan Lægemiddel-
styrelsen vederlagsfrit mod kvitte-
ring udtage eller kræve udleveret
vareprøver af medicinsk udstyr.
Lægemiddelstyrelsen kan kræve
alle oplysninger, der er nødven-
dige for kontrolvirksomheden efter
1. pkt. og stk. 1 og 2.«
§ 6, stk. 1, nr. 2:
» undlader at efterkomme et påbud
eller forbud efter § 3, stk. 3, eller §
5 b, stk. 2, eller en oplysningspligt
efter § 5 eller § 5 a eller«
§ 6, stk. 1, nr. 3:
»nægter Lægemiddelstyrelsens re-
præsentanter adgang efter § 3, stk.
4, eller § 5 b, stk. 2.«
3.
I
§ 6, stk. 1, nr. 2,
ændres »eller
§ 5 b, stk. 2« til: », § 5 b, stk. 2«
4.
I
§ 6, stk. 1, nr. 3,
ændres »eller
§ 5 b, stk. 2« til: », § 5 b, stk. 2 eller
§ 5 e, stk. 2«
Side 29/29