Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 352
Offentligt
3049191_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 01-07-2025
Enhed: Center for det
behandlende sundhedsvæsen
Sagsbeh.: gkh
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 812
Dok. nr.: 336042
Høring over udkast til forslag til lov om ny organisering af det
almenmedicinske tilbud
./.
Vedlagt fremsendes udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven
(Indførelse af national opgavebeskrivelse og basisfunktion for det almenmedicinske
tilbud, aftale om vilkår for alment praktiserende læger, differentieret
honorarstruktur, praksisklagenævn m.v.). i offentlig høring.
Nedenfor beskrives 1) Baggrunden for lovforslaget, 2) Lovforslagets indhold og 3)
Frist og kontaktoplysninger.
1. Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget er en del af den anden lovpakke, der har til formål at udmønte dele af
Aftale om en sundhedsreform 2024 (herefter sundhedsreformaftalen), som blev
indgået den 15. november 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre.
Lovforslaget er anden del af den anden lovpakke og forventes at blive fremsat i
november 2025. I den første del af den anden lovpakke indgik forslag til lov om
opgaveflytning, national sundhedsplan, nærsundhedsplaner mv., forslag til lov om
Digital Sundhed Danmark samt forslag til lov om ændring af sundhedsloven og
forskellige andre love (følgelovgivning). Disse forventes at blive fremsat umiddelbart
efter Folketingets åbning i oktober.
Dette lovforslag indeholder dele af de lovgivningsmæssige ændringer, der følger af
sundhedsreformaftalen vedrørende det almenmedicinske tilbud. Lovforslaget skal
således ses i nær sammenhæng med den første lovpakke, der har til formål at
udmønte dele af sundhedsreformaftalen, og lov om ændring af sundhedsloven
(national fordeling og styring af lægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud,
begrænsning i antal ydernumre ejet af én læge og flere og nye klinikformer i det
almenmedicinske tilbud m.v.).
2. Lovforslagets indhold
2.1. National opgavebeskrivelse og basisfunktion
Lovforslagets første del fastlægger den juridiske ramme for udmøntning af
reformaftalens indhold vedrørende den nationale opgavebeskrivelse med en
basisfunktion, som fra den 1. januar 2027 skal fastsætte opgaver og krav m.v. til det
almenmedicinske tilbud. Formålet er, at det almenmedicinske tilbud i højere grad
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 352: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Indførelse af national opgavebeskrivelse og basisfunktion for det almen-medicinske tilbud, aftale om vilkår for alment praktiserende læger, diffe-rentieret honorarstruktur, praksisklagenævn m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
skal afspejle sundhedsvæsenets aktuelle behov og levere mere ensartet, høj kvalitet
under hensyn til den strategiske sundhedsplanlægning i det samlede sundhedsvæsen
og inden for rammerne af den kommende nationale sundhedsplan.
Med lovforslaget forpligtes regionsrådet til at efterleve opgavebeskrivelsen, mens
klinikker i det almenmedicinske tilbud forpligtes til at efterleve basisfunktionen. Dertil
lægges der op til, at regionsrådet kan fastsætte rammerne for samarbejdet med
klinikker.
Med lovforslaget lægges der desuden op til, at indenrigs- og sundhedsministeren
bemyndiges til at fastlægge nærmere regler om den nationale opgavebeskrivelse og
basisfunktion, som udmøntes ved bekendtgørelse. Ved udmøntningen vil indenrigs-
og sundhedsministeren anmode Sundhedsstyrelsen om at fastlægge den nationale
opgavebeskrivelse og basisfunktion med inddragelse af relevante, faglige aktører.
2.2. Aftale om vilkår for alment praktiserende læger
Lovforslagets andet hovedpunkt tilvejebringer de lovgivningsmæssige rammer for en
ny, smallere aftalemodel, der primært fastsætter vilkår, der vedrører økonomi for de
alment praktiserende læger, og som fra 1. januar 2027 erstatter overenskomst om
almen praksis.
Med lovforslaget lægges der op til, at en ny aftale om vilkår for de alment
praktiserende læger vil skulle tage højde for og afspejle den øvrige regulering af det
almenmedicinske tilbud. Den vil f.eks. skulle afstemmes i forhold til det faglige
indhold, som følger af Sundhedsstyrelsens basisfunktion for det almenmedicinske
tilbud.
Endelig lægges der med lovforslaget op til, at regionsrådet kan indgå lokale aftaler
med almenmedicinske tilbud, herunder udbudsklinikker.
2.3. Differentieret honorarstruktur
Med dette lovforslag laves der lovhjemmel til at Regionernes Lønnings- og Takstnævn
og en organisation, som repræsenterer de alment praktiserende læger skal aftale en
honorarstruktur for alment praktiserende læger, som honorerer og understøtter det
almenmedicinske tilbuds efterlevelse af de krav og opgaver, der beskrives i
basisfunktionen. Af bemærkningerne til bestemmelsen følger, at en ny
honorarstruktur skal understøtte en prioritering og fokusering af opgaverne i det
almenmedicinske tilbud.
Derudover fastlægges det ved lov, at honoreringen af det almenmedicinske tilbud
skal differentieres med udgangspunkt i den nationale fordelingsmodel. Parterne bag
aftale om vilkår for det almenmedicinske tilbud forpligtes dermed til at aftale en
differentiering af honorarer mhp. at understøtte at patienter med størst behov får
mest behandling.
2.4. Forhåndsgodkendelse af læger ved erhvervelse af et ydernummer
Med lovforslaget fastlægges, at en læge ved køb af et ydernummer skal
forhåndsgodkendes af regionsrådet ud fra en vurdering af, om det kan
sandsynliggøres, at lægen kan og vil efterleve gældende regler og krav samt aftaler
indgået mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og PLO.
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 352: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Indførelse af national opgavebeskrivelse og basisfunktion for det almen-medicinske tilbud, aftale om vilkår for alment praktiserende læger, diffe-rentieret honorarstruktur, praksisklagenævn m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049191_0003.png
2.5. Opfølgning på nationale krav over for de almenmedicinske tilbud og etablering
af et praksisklagenævn
Lovforslaget giver regionerne hjemmel til at følge op overfor lægerne i de
almenmedicinske tilbud ift. efterlevelse af de nationale krav og aftaler indgået med
Regionernes Lønnings- og Takstnævn. Regionerne kan ved mistanke om manglende
overholdelse gå i dialog med ejerlæge om konkrete forhold, tilbyde rådgivning og
vejledning samt give en henstilling om at tilpasse en konkret adfærd. Hvis regionen
har udtømt mulighederne og forholdet ikke er bragt i orden, skal regionen træffe en
forvaltningsretlig afgørelse.
Dertil fastlægges de juridiske rammer for et klagenævn til at behandle klager fra
læger i de almenmedicinske tilbud over afgørelser fra regionsrådet
(Praksisklagenævnet). Formålet er, at give regionerne et styrket lovmæssigt grundlag
for at efterleve sin myndighedsforpligtigelse til at tilvejebringe almenmedicinske
tilbud i henhold til de nationalt fastsatte krav og aftaler.
2.6. Øvrige ændringer: Ny lovstruktur for bestemmelser vedr. etableringen af
almenmedicinske tilbud
Med lovforslaget foretages der ændringer med en ny lovstruktur for bestemmelser i
sundhedsloven, der vedrører etableringen af almenmedicinske tilbud. Formålet er at
lette læsevenligheden i sundhedslovens § 227 og tydeliggør de lovgivningsmæssige
rammer for den del af praksissektoren, der regulerer aftaler og organisationsformer
for det almenmedicinske tilbud.
Med lovforslaget foreslås det samtidig tilføjet, at det tydeliggøres, at det alene er
speciallæger i almen medicin, der har adkomst til et ydernummer og at regionsrådet
ved udbud af et almenmedicinsk tilbud skal lægge vægt på kvalitet i tilbuddene.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke vil gælde for Færøerne og Grønland.
3. Frist og kontaktoplysninger
./.
Der vedlægges en oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle
bemærkninger til udkastet senest
den 21. august 2025.
Bemærkningerne bedes
fremsendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Evt. spørgsmål til pkt. 2.1 ovenfor om den nationale opgavebeskrivelse og
basisfunktion kan rettes til Gro Holen ([email protected])
Evt. spørgsmål til pkt. 2.2 ovenfor om aftale om vilkår for de alment praktiserende
læger kan rettes til Annika Bonde ([email protected])
Evt. spørgsmål til pkt. 2.3 ovenfor om differentieret honorarstruktur kan rettes til
Catrine Falbe Pedersen ([email protected]).
Evt. spørgsmål til pkt. 2.4 ovenfor om forhåndsgodkendelse af læger ved erhvervelse
af et ydernummer kan rettes til Mari Louise Bro Larsen ([email protected]).
Side 3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 352: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Indførelse af national opgavebeskrivelse og basisfunktion for det almen-medicinske tilbud, aftale om vilkår for alment praktiserende læger, diffe-rentieret honorarstruktur, praksisklagenævn m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049191_0004.png
Evt. spørgsmål til pkt. 2.5 ovenfor om opfølgning på nationale krav over for de
almenmedicinske tilbud og etablering af et praksisklagenævn kan rettes til Astrid Line
Kristensen ([email protected]).
Evt. spørgsmål til pkt. 2.6 ovenfor om øvrige ændringer kan rettes til Annika Bonde
([email protected]).
Med venlig hilsen
Mari Louise Bro Larsen
Side 4