Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 351
Offentligt
UDKAST
Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del - Bilag 351
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne
(Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om
adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne)
§1
I lov nr. 316 af 17. maj 1995 om lov om sundhedsvæsenet på Færøerne,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 2
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2026.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049179_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
Indledning
Retten til at modtage ydelser i Færøernes sundhedsvæsen
Gældende ret
Den nuværende persongruppe, som har ret til at modtage
ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.1.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
1. Indledning
Retten til at fastsætte regler om adgang til ydelser i det færøske sundheds-
væsen, herunder den nærmere persongruppe, er reguleret gennem den dan-
ske rammelov
lov om sundhedsvæsenet på Færøerne.
For at sikre, at det færøske hjemmestyre lettere og hurtigere kan fastsætte
regler om adgangen til det færøske sundhedsvæsen og derved sikre en større
fleksibilitet og hensyntagen til de særlige ønsker, behov og forhold, som gør
sig gældende på Færøerne, finder Indenrigs- og Sundhedsministeriet og
Heilsumálaráðið det hensigtsmæssigt, at Færøernes hjemmestyre får mulig-
hed for selv at fastsætte nærmere regler om adgangen til ydelser i det færø-
ske sundhedsvæsen, herunder den nærmere persongruppe, der skal have ad-
gang til ydelser i det færøske sundhedsvæsen.
Heilsumálaráðið har derfor anmodet Indenrigs- og Sundhedsministeriet om
at ændre den gældende lov om sundhedsvæsenet på Færøerne.
2. Retten til at modtage ydelser i Færøernes sundhedsvæsen
2.1. Gældende ret
De færøske myndigheder har efter hjemmestyrelovens § 9 og i medfør af
lov nr. 316 af 17. maj 1995 om sundhedsvæsenet på Færøerne
rammeloven
overtaget den regelfastsættende og administrative kompetence på dele af
sundhedsområdet.
Således fastsætter Færøernes hjemmestyre efter rammelovens § 1, stk. 1,
regler om sundhedsvæsenets opgaver, ydelser og administration.
Efter § 1, stk. 2, nr. 1-7, omfatter sundhedsvæsenets opgaver og ydelser i
henhold til stk. 1 sygehusvæsen, kommunelægeordning, sundhedsplejeord-
ning, hjemmesygeplejeordning, skolelægeordning, tandplejeordning og sy-
geforsikring.
Rammeloven er udmøntet i en række lagtingslove. Det gælder lagtingslov
om hjemmetjeneste, ældrepleje m.m., 2014 (Løgtingslóg nr. 19 frá 7. apríl
2014 um heimatænastu, eldrarøkt v.m. við seinni broytingum); lagtingslov
om børne- og ungdomspleje, 1998 (Løgtingslóg nr. 23 frá 6. mars 1998 um
barna- og ungdómstannrøkt við seinni broytingum); lagtingslov om sund-
hedstjenester i lokalområdet, 2025 (Løgtingslóg nr. 66 frá 28. apríl 2025 um
at skipa heilsutænastur í nærumhvørvinum hjá borgaranum); lagtingslov om
forbud mod visse dopingmidler, 2004 (Løgtingslóg nr. 88 frá 7. juni 2020
um doping og óreiðiliga ávirkan í ítrótti, við seinni broytingum); lagtingslov
om sygehusvæsenet, 2005 (Løgtingslóg nr. 64 frá 17. mai 2005 um
sjúkrahúsverkið, við seinni broytingum); lagtingslov om forebyggende
sundhedsordninger for børn og unge, 2005 (Løgtingslóg nr. 63 frá 17. mai
2005 um fyribyrgjandi heilsutænastur til børn og ung, við seinni broytin-
gum); lagtingslov om gratis vaccination mod visse smitsomme sygdomme,
2007 (Løgtingslóg nr. 118 frá 12. desember 2007 um ókeypis koppseting
móti ávísum smittandi sjúkum, við seinni broytingum); lagtingslov om of-
fentlig sygesikring, 2009 (Løgtingslóg nr. 178 frá 22. desember 2009 um
almenna heilsutrygd, við seinni broytingum).
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Reguleringen af hvilken personkreds, der har ret til at modtage ydelser i
Færøernes sundhedsvæsen, følger af lovens § 2. Det fremgår af § 2, stk. 1,
at personer, der har bopæl på Færøerne, har ret til at modtage ydelser efter
§ 1, stk. 2.
Det betyder, at personer med bopæl på Færøerne har ret til de ydelser, som
det færøske sundhedsvæsen omfatter i henhold til lovens § 1, stk. 2.
Efter § 2, stk. 2, 1. pkt., har personer, som har bopæl andetsteds i riget,
men som opholder sig midlertidigt på Færøerne, ret til at modtage ydelser
efter § 1, stk. 2, såfremt formålet med opholdet på Færøerne ikke har været
at opnå sygehusbehandling og at patienten ikke tåler, at blive flyttet til et
andet sygehus i bopælsamtskommunen eller i øvrigt trænger til øjeblikke-
lig hjælp.
Det fremgår af § 2, stk. 3, 1. pkt., at personer, der flytter til Færøerne fra
udlandet først har ret til ydelser på de områder, der er nævnt i § 1, stk. 2, 6
uger efter tilflytningen. Efter stk. 3, 2. pkt., har personer, der tilflytter fra
den øvrige del af riget, ret til ydelser på de områder, der er nævnt i § 1, stk.
2, straks efter tilflytningen. Efter stk. 3, 3. pkt., kan Landsstyret fastsætte
regler om, at nærmere angivne persongrupper har adgang til ydelser på de
områder, der er nævnt i § 1, stk. 2, umiddelbart efter tilflytningen eller ef-
ter kortere tids bopæl end 6 uger.
Det følger af § 2, stk. 4, at regeringen kan indgå overenskomst med andre
stater om gensidig ydelse af sygehjælp efter denne lov.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Heilsumálaráðið er opmærksomme
på, at retten til at fastsætte regler om adgang til ydelser i det færøske sund-
hedsvæsen, herunder den nærmere persongruppe, er reguleret gennem dansk
lovgivning. Det betyder, at reguleringen af området, herunder ændringer,
ikke kan initieres eller foretages af de færøske myndigheder alene, men skal
ske gennem en proces i Folketinget.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Heilsumálaráðið finder det hensigts-
mæssigt, at Færøernes hjemmestyre får mulighed for selv at fastsætte nær-
mere regler om adgangen til ydelser i det færøske sundhedsvæsen, herunder
den nærmere persongruppe, der skal have adgang til ydelser i det færøske
sundhedsvæsen. Det vil medføre, at det færøske hjemmestyre lettere og hur-
tigere kan fastsætte regler om adgangen til det færøske sundhedsvæsen og
derved sikre en større fleksibilitet og hensyntagen til de særlige ønsker, be-
hov og forhold, som gør sig gældende på Færøerne.
Det foreslås derfor, at de gældende regler om adgangen til ydelser i Færøer-
nes sundhedsvæsen, der er fastsat direkte i loven, ophæves, og at Færøernes
hjemmestyre i stedet bemyndiges til at kunne fastsætte regler herom gennem
lagtingslove.
Med forslaget vil de færøske myndigheder herefter frit kunne fastsætte reg-
ler om adgangen til bl.a. sygehusvæsen, kommunelægeordning, offentlig
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
sygesikring, forebyggende sundhedsordninger for børn og unge m.m. efter
lovens § 1, stk. 1, herunder også regler om hvilke persongrupper, der har
adgang til ydelserne.
Med forslaget vil Lagtinget også frit kunne fastsætte nærmere regler for,
hvilke persongrupper fra udlandet, der skal have adgang og ret til ydelser i
sundhedsvæsenet på Færøerne gennem lagtingslove.
Endelig vil Lagtinget inden for rammerne af en eventuel lagtingslov kunne
bemyndige Landsstyret til at fastsætte regler herom.
Den forslåede ændring vil give det færøske hjemmestyre større selvbestem-
melse og frihed til selv at fastsætte regler om hvilke persongrupper, der skal
have adgang til ydelser i det færøske sundhedsvæsen. Den foreslåede æn-
dring af loven vil også gøre det hurtigere og lettere for Færøernes hjemme-
styre at fastsætte regler om personkredsen, der har adgang til ydelser i Fæ-
røernes sundhedsvæsen ud fra de særlige ønsker, behov og forhold, som gør
sig gældende på Færøerne.
Det forudsættes, at der sikres gensidighed i adgangen til sundhedsvæsnet
mellem landene i rigsfællesskabet, således at der en gensidig og lige adgang
til sundhedsvæsenets ydelser landene imellem. Herved skal det sikres, at
borgere med bopæl i Danmark eller i Grønland har lige adgang til ydelser i
sundhedsvæsenet på Færøerne, som personer med bopæl på Færøerne har,
når de opholder sig i Danmark eller i Grønland.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser og implemen-
teringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli 2025 til den 26. august
2025 (56 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
På Færøerne:
Socialministeriet (Almanna- og Mentamálaráðið), Børne- og uddannelses-
ministeriet (Barna- og útbúgvingarmálaráðið), Sundhedsstyrelsen på Færø-
erne (Heilsust�½rið), Sygehusvæsenet (herunder Landssygehuset, Klaksvig
sygehus og Suderø sygehus), Den offentlige sygeforsikring (Heilsutrygd),
Den forebyggende sundhedstjeneste (Gigni), Apotekervæsenet (Apoteks-
verkið), Landsapotekeren (Landsapotekarin), Social forvaltningen (Alman-
naverkið), Kommuneforeningen (Kommunufelagið), Kommunulæknafela-
gið (Kommunelægeforeningen), Felagið føroyskir sjúkrarøktarfrøðingar
(Foreningen af færøske sygeplejersker), Tannlæknafelagið (Tandlægefor-
eningen).
I Danmark:
Danske Regioner og KL.
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049179_0007.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
Negative konsekven-
dre udgifter (hvis ja, angiv om- ser/merudgifter (hvis ja, angiv
fang/hvis nej, anfør »Ingen«) omfang/hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering (der i rele-
vant omfang også gælder ved
implementering af ikke-er-
hvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov nr. 316 af 17. maj 1995 om sundhedsvæsenet
på Færøerne, at personer, der har bopæl inden for Rigsfællesskabet, har ad-
gang til at modtage ydelser på de områder, der er nævnt i § 1, stk. 2.
Efter § 1, stk. 2, omfatter sundhedsvæsenets opgaver og ydelser i henhold
til stk. 1, sygehusvæsnet, kommunelægeordningen, sundhedsplejeordnin-
gen, hjemmesygeplejeordningen, skolelægeordningen, tandplejeordningen
og sygeforsikring.
Bestemmelserne betyder, at personer med fast bopæl inden for Rigsfælles-
skabet har adgang til at modtage ydelser inden for de områder, som det fæ-
røske sundhedsvæsen omfatter.
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov om sundhedsvæsenet på Færøerne, at perso-
ner, der har bopæl andetsteds end i lande inden for Rigsfællesskabet, men
som opholder sig midlertidigt på Færøerne, har adgang til at modtage ydel-
ser på de områder, der er nævnt i § 1, stk. 2, såfremt hensigten med opholdet
ikke har været at opnå sygehusbehandling, og patienten ikke tåler at blive
flyttet til et sygehus i bopælsamtskommunen eller i øvrigt trænger til øje-
blikkelig hjælp.
Efter § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om sundhedsvæsenet på Færøerne har personer,
der flytter til Færøerne fra andre lande end Danmark og Grønland, først ret
til ydelser på de områder, der er nævnt i § 1 stk. 2, 6 uger efter tilflytningen.
I henhold til § 2, stk. 3, 2. pkt., har personer, der flytter til Færøerne fra de
øvrige lande i Rigsfællesskabet, ret til ydelser på de områder, der er nævnt i
§ 1, stk. 2, straks efter tilflytningen. Efter § 2, stk. 3, 3. pkt., kan Landsstyret
fastsætte nærmere regler om at grupper af personer, som tilflytter til Færø-
erne, skal gives adgang til ydelser på de områder, der er nævnt i lovens § 1,
stk. 2, umiddelbart efter tilflytningen eller efter kortere tids bopæl end 6
uger.
Det foreslås, at § 2 ophæves.
Forslaget vil betyde, at de nærmere regler om retten til ydelser i sundheds-
væsenet på Færøerne vil blive ophævet.
Færøernes hjemmestyre vil herefter selv
uafhængigt af danske myndighe-
der
kunne fastsætte regler om adgangen til bl.a. sygehusvæsen,
Side 8/10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
kommunelægeordning, forebyggende sundhedsordninger for børn og unge
m.m. efter lovens § 1, stk. 1.
Herved fastsættes en mere generel ramme for, at Færøernes hjemmestyre
kan fastsætte regler om adgangen til ydelser i det færøske sundhedsvæsen.
Forslaget medfører dermed også, at Færøernes hjemmestyre opnår større
selvbestemme i forhold til at fastsætte egne regler om hvilke persongrupper,
der skal have adgang til ydelser i det færøske sundhedsvæsen.
Det forudsættes, at der sikres gensidighed i adgangen til sundhedsvæsnet
mellem landene i rigsfællesskabet, således at der en gensidig og lige adgang
til sundhedsvæsenets ydelser landene imellem. Herved skal det sikres, at
borgere med bopæl i Danmark eller i Grønland har lige adgang til ydelser i
sundhedsvæsenet på Færøerne, som personer med bopæl på Færøerne har,
når de opholder sig i Danmark eller i Grønland.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2026.
Side 9/10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 351: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne (Udvidelse af Hjemmestyrets muligheder for at fastsætte regler om adgangen til ydelser i sundhedsvæsenet på Færøerne), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3049179_0010.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sundhedsvæsenet på
Færøerne jf. lovbekendtgørelse nr.
316 af 17. maj 1995, foretages
følgende ændringer:
§ 2.
Personer, der har bopæl på Færø-
1.
§ 2 ophæves.
erne, har ret til at modtage ydelser på de
områder, der er nævnt i § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Personer, som har bopæl andet-
steds i Kongeriget Danmark, men som
opholder sig midlertidigt på Færøerne,
har ret til at modtage ydelser på de om-
råder, der er nævnt i § 1, stk. 2, såfremt
hensigten med opholdet ikke har været
at opnå sygehusbehandling og patienten
ikke tåler at blive flyttet til et sygehus i
bopælsamtskommunen eller i øvrigt
trænger til øjeblikkelig hjælp.
Stk. 3.
Personer, der flytter til Færø-
erne fra udlandet, har først ret til ydelser
på de områder, der er nævnt i § 1, stk. 2,
6 uger efter tilflytningen. Personer, der
tilflytter fra den øvrige del af Kongeri-
get Danmark, har dog ret til ydelser på
de områder, der er nævnt i § 1, stk. 2,
straks efter tilflytningen. Landsstyret
kan fastsætte regler om, at nærmere an-
givne persongrupper har adgang til
ydelser på de områder, der er nævnt i §
1, stk. 2, umiddelbart efter tilflytningen
eller efter kortere tids bopæl end 6 uger.
Stk. 4.
Regeringen kan indgå overens-
komst med andre stater om gensidig
ydelse af sygehjælp efter denne lov.
Side 10/10