Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 323
Offentligt
3040880_0001.png
Dato 13-06-2025
Sagsnr. 05-0400-573
SYFO
Opgørelse over udrednings- og behandlingsforløb på kræftområ-
det omfattet af reglerne om de maksimale ventetider
1. kvartal
2025
1.
Formål og baggrund for overvågning
Formål
I denne opgørelse præsenteres data for udrednings- og behandlingsforløb
1
på kræftområdet
omfattet af reglerne om maksimale ventetider, hvor udredning eller behandling er opstartet på
et offentligt sygehus i Danmark
2
, i 1. kvartal 2025. Formålet med en national overvågning af
overholdelsen af reglerne om de maksimale ventetider, herunder viden om årsager til over-
skridelse af de maksimale ventetider, er, at kunne følge op med den enkelte region eller tvær-
regionalt ved tegn på potentielle systematiske udfordringer med overholdelsen af maksimale
ventetider fx pga. kapacitetsudfordringer.
Opgørelsen er lavet på baggrund af regionernes indberetninger af aggregerede data til Sund-
hedsdatastyrelsen, som udarbejder dataopgørelser til Sundhedsstyrelsen, regionerne m.fl. Ind-
beretningerne er baseret på de enkelte regionale elektroniske patientjournalsystemer.
Opgørelsen giver et nationalt overblik over udrednings- og behandlingsforløb omfattet af reg-
lerne om de maksimale ventetider på kræftområdet. Behandlingsforløb omfatter både initial
behandling og efterbehandling
3
. I Bilag 2-6 fremgår opgørelserne over udrednings- og be-
handlingsforløb på kræftområdet i hver af de fem regioner med flere detaljer.
I opgørelsen bliver overholdelsen af reglerne om de maksimale ventetider opdelt i følgende
tre kategorier (for nærmere uddybning af nedenstående kategorier henvises til Bilag 1):
Udrednings- og behandlingsforløb inden for de maksimale ventetider:
Forløb, hvor reglerne om de maksimale ventetider er overholdt, og patienterne fik en
tid til opstart af udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider.
Udrednings- og behandlingsforløb, hvor reglerne om de maksimale ventetider er over-
holdt, men de maksimale ventetider er overskredet:
Forløb, hvor patienterne fik en tid til opstart af udredning eller behandling, som lå se-
nere end de maksimale ventetider grundet patientens eget ønske, af hensyn til patien-
tens helbredstilstand eller grundet manglende kapacitet, hvor den regionale handlepligt
(uddybes under
Baggrund for overvågning)
er overholdt, og reglerne om de maksi-
male ventetider derfor er overholdt.
Udrednings- og behandlingsforløb, hvor reglerne ikke er overholdt:
1
Opgørelsen vedrører antal forløb og ikke antal unikke patienter. Dermed kan den samme patient både have ud-
rednings- og et eller flere behandlingsforløb registreret i opgørelsen.
2
Forløb, hvor der er viderehenvist til udredning eller behandling i udlandet indgår på nuværende tidspunkt ikke i
opgørelsen.
3
For behandlingsforløb fremgår i denne opgørelse samlet antallet af behandlingsforløb vedrørende initial be-
handling (kirurgisk, medicinsk og stråleterapi) samt efterbehandling (kirurgisk, medicinsk og stråleterapi).
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 323: Rapporterne Monitorering af forløbstider på kræftområdet – 1. kvartal 2025 og Opgørelse over udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af de maksimale ventetider – 1. kvartal 2025, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3040880_0002.png
Forløb, hvor reglerne om de maksimale ventetider ikke er overholdt, da patienten fik
en tid til opstart af udredning eller behandling senere end de maksimale ventetider, og
regionen ikke har overholdt sin handlepligt ved at tilbyde henvisning til andet syge-
hus, der kan starte udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider. Ty-
pisk er der tale om menneskelige fejl, fx i forbindelse med booking af undersøgelse
eller operation eller en uforudset situation i forbindelse med planlægning.
Som illustreret herover er der forløb, hvor reglerne om de maksimale ventetider er overholdt,
selvom patienten har fået en tid til opstart af udredning eller behandling senere end de maksi-
male ventetider. Læs mere om de forskellige variable anvendt i opgørelsen i Bilag 1.
Sundhedsstyrelsen offentliggør årligt fire kvartalsopgørelser over indberetninger af udred-
nings- og behandlingsforløb omfattet af reglerne om de maksimale ventetider på kræftområ-
det og desuden en årsstatus, som ser på tværs af de fire kvartalsopgørelser og viser udvik-
lingstendenser mv.
Denne kvartalsopgørelse er udarbejdet på baggrund af indberetninger med afsæt i gældende
vejledning om maksimale ventetider
4
. Formatet for opgørelserne vil blive tilpasset efter be-
hov. Kvartalsopgørelsen er primært deskriptiv, mens årsrapporten forventes at indeholde kon-
krete vurderinger og sammenligning på tværs af kvartaler.
Baggrund for overvågning
Reglerne om maksimale ventetider er patienters rettigheder til hurtig udredning og behandling
uden unødig ventetid
5
. Reglerne beskriver, hvor længe patienter maksimalt må vente, fra de er
hhv. henvist til udredning ved mistanke om kræft, til udredningens opstart og undersøgelser
og henvist til behandling for kræft, indtil behandling opstartes.
Det er den enkelte region, som er ansvarlig for at tilbyde patienter med bopæl i regionen start
på udredning eller behandling inden for den maksimale ventetid. Hvis regionen ikke selv kan
tilbyde start på udredning eller behandling, har regionen en handlepligt, som indebærer, at re-
gionen aktivt skal tilbyde patienten henvisning til et andet sygehus i Danmark eller udlandet,
som kan starte udredning eller behandling inden for den maksimale ventetid. Der skal være
tale om et realistisk tilbud til patienten om at blive henvist
6
.
Daværende Sundhedsministerium indførte fra januar 2012 krav til regionerne om indberetning
af overholdelsen af reglerne om de maksimale ventetider. Kravene indebar, at regionerne må-
nedligt skulle indberette antal og oplysninger om de forløb, hvor reglerne om de maksimale
ventetider ikke havde været overholdt til Sundhedsstyrelsen. På Sundhedsstyrelsens hjemme-
side
7
fremgår opgørelser af overskridelser af reglerne om de maksimale ventetider samt nota-
ter for hver måned, der beskriver overskridelserne.
4
5
Den gældende vejledning for opgørelsen for 1. kvartal 2025 er VEJ nr. 9185 af 10/04/2024.
Reglerne om de maksimale ventetider er fastsat ved bekendtgørelse nr. 584 af 28. april 2015, som er udstedt i
medfør af sundhedslovens § 88, stk. 6 og § 89, stk. 5.
6
Hvis regionen ikke kan tilvejebringe et tilbud om start på udredning eller behandling inden for den maksimale
ventetid kan handlepligten overdrages til Sundhedsstyrelsen, såfremt patienten samtykker til det, og visse krav er
opfyldt. Læs mere på Sundhedsstyrelsen hjemmeside:
Maksimale ventetider ved kræft og bestemte hjertesyg-
domme | Borger | Sundhedsstyrelsen.
7
Regionernes overholdelse af reglerne om maksimale ventetider på kræft- og hjerteområdet | Fagperson | Sund-
hedsstyrelsen
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 323: Rapporterne Monitorering af forløbstider på kræftområdet – 1. kvartal 2025 og Opgørelse over udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af de maksimale ventetider – 1. kvartal 2025, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3040880_0003.png
Som følge af initiativet
Forstærket indberetning til myndighederne
fra Indenrigs- og
Sundhedsministerens genopretningsplan fra marts 2023 udarbejdede Sundhedsstyrelsen i sam-
arbejde med Sundhedsdatastyrelsen og regionerne en forstærket overvågningsmodel der om-
handler alle udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af reglerne om de
maksimale ventetider. Den forstærkede nationale overvågning blev konkretiseret i Sundheds-
styrelsens anbefalinger til
Forstærket overvågning og indberetning af ventetider på kræftom-
rådet
8
af 12. december 2023, og blev påbegyndt fra januar 2024.
For yderligere information om reglerne om de maksimale ventetider se:
Bekendtgørelse om maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande
ved iskæmiske hjertesygdomme
9
Vejledning om maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande ved
iskæmiske hjertesygdomme
10
Sundhedsstyrelsens hjemmeside
11
2.
Nationalt overblik
På landsplan blev der i 1. kvartal 2025 registreret i alt 65.527 udrednings- og behandlingsfor-
løb på kræftområdet, som er omfattet af reglerne om de maksimale ventetider. I 99,92 % af
det samlede antal udrednings- og behandlingsforløb var reglerne om maksimale ventetider
overholdt.
8
Forstaerket-indberetning-og-overvaagning-af-ventetider-paa-kraeftomraadet.ashx (sst.dk)
9
BEK nr. 584 af 28/04/2015
10
VEJ nr. 9185 af 10/04/2024.
11
Maksimale ventetider ved kræft og hjertesygdom | Borger | Sundhedsstyrelsen
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 323: Rapporterne Monitorering af forløbstider på kræftområdet – 1. kvartal 2025 og Opgørelse over udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af de maksimale ventetider – 1. kvartal 2025, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3040880_0004.png
Figur 1:
Antal udrednings- og behandlingsforløb (initial behandling samt efterbehandling) på kræftom-
rådet, der er omfattet af reglerne om de maksimale ventetider på nationalt plan, 1. kvartal 2025.
Antal forløb hvor reglerne ikke er overholdt
Udredning: 36
Behandling: 19
Udredning: 2484
Antal forløb, hvor reglerne er overholdt, men de
maksimale ventetider overskredet
Behandling: 1308
Udredning: 50496
Behandling: 11184
Antal forløb indenfor de maksimale ventetider
0
10000
20000
30000
40000
50000
60000
70000
Udredningsforløb
Behandlingsforløb
Den nationale andel af udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet der blev påbegyndt
inden for de maksimale ventetider var i denne periode 94,13 %. I disse forløb fik patienterne
tid til start på udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider.
I 5,79 % af alle udrednings- og behandlingsforløb var reglerne om de maksimale ventetider
overholdt, men de maksimale ventetiders frister overskredet. Blandt disse forløb var årsagen i
71,39 % af udrednings- og behandlingsforløbene (4,13 % af alle udrednings- og behandlings-
forløbene omfattet af reglerne om de maksimale ventetider) patientens eget ønske, 26,48 %
(1,53 % af alle udrednings- og behandlingsforløb omfattet af reglerne om de maksimale ven-
tetider) grundet hensyn til patientens helbred, mens 2,13 % (0,12 % af alle udrednings- og be-
handlingsforløb omfattet af reglerne om de maksimale ventetider) skyldtes manglende kapaci-
tet, hvor regionen dog har opfyldt handlepligten.
I 0,08 % af alle udrednings- og behandlingsforløb var reglerne om de maksimale ventetider
ikke overholdt. Det vil sige, at patienterne ventede længere end den maksimale ventetid på en
tid til start på udredning eller behandling, og den regionale handlepligt i form af at tilbyde
henvisning til andet sygehus, der kunne starte udredning eller behandling inden for de maksi-
male ventetider har ikke været overholdt.
Udredningsforløb
Andelen af udredningsforløb påbegyndt inden for de maksimale ventetider var i 1. kvartal
2025 95,25 %. I 4,69 % af udredningsforløbene var reglerne om de maksimale ventetider
overholdt, men de maksimale ventetiders frister overskredet. Blandt disse forløb var årsagen i
92,75 % af udredningsforløbene (4,35 % af alle udredningsforløb omfattet af reglerne om de
maksimale ventetider) patientens eget ønske, 6,48 % (0,30 % af alle udredningsforløb omfat-
tet af reglerne om de maksimale ventetider) var grundet hensyn til patientens helbred, mens
0,36 % (0,04 % af alle udredningsforløb omfattet af reglerne om de maksimale ventetider)
skyldtes manglende kapacitet.
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 323: Rapporterne Monitorering af forløbstider på kræftområdet – 1. kvartal 2025 og Opgørelse over udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af de maksimale ventetider – 1. kvartal 2025, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3040880_0005.png
I 0,07 % af alle udredningsforløb var reglerne om de maksimale ventetider ikke overholdt.
Det vil sige, at patienterne ventede længere end den maksimale ventetid på en tid til start på
udredning, og den regionale handlepligt i form af at tilbyde henvisning til andet sygehus, der
kunne starte udredning inden for de maksimale ventetider har ikke været overholdt.
Behandlingsforløb
Andelen af behandlingsforløb påbegyndt inden for de maksimale ventetider var i 1. kvartal
2025 89,39 %. I 10,45 % af behandlingsforløbene var reglerne om de maksimale ventetider
overholdt, men de maksimale ventetiders frister overskredet. Blandt disse forløb var årsagen i
30,81 % af behandlingsforløbene (3,22 % af alle behandlingsforløb omfattet af reglerne om
de maksimale ventetider) patientens eget ønske, 64,45 % (6,74 % af alle behandlingsforløb
omfattet af reglerne om de maksimale ventetider) var grundet hensyn til patientens helbred,
mens 4,74 % (0,50 % af alle behandlingsforløb omfattet af reglerne om de maksimale venteti-
der) skyldtes manglende kapacitet.
I 0,15 % af alle behandlingsforløb var reglerne om de maksimale ventetider ikke overholdt.
Det vil sige, at patienterne ventede længere end den maksimale ventetid på en tid til start på
behandling, og den regionale handlepligt i form af at tilbyde henvisning til andet sygehus, der
kunne starte behandling inden for de maksimale ventetider har ikke været overholdt.
I Tabel 1 ses andelen af udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af reg-
lerne om de maksimale ventetider i 1. kvartal 2025 fordelt på regioner. I de efterfølgende to
tabeller, fremgår data for henholdsvis udredningsforløb (Tabel 1a) og behandlingsforløb (Ta-
bel 1b).
Tabel 1.
Antal udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet (omtales som kræftforløb i tabellen),
der er omfattet af reglerne om de maksimale ventetider på nationalt plan, 1. kvartal 2025.
Region
Region
Region
Region
Region
Alle kræftforløb
Hovedsta-
Sjæl-
Syddan-
Midtjyl-
Nordjyl- Total (%)
den
land
mark
land
land
Antal kræftforløb inden
61.680
for de maksimale venteti-
16.466
8.484
14.700
15.036
6.994
(94,13)
der
Patien-
2.707
tens
735
268
732
574
398
(4,13)
ønske
Antal kræft-
Patien-
forløb, hvor
tens
1004
reglerne er
198
132
310
282
82
(1,53)
overholdt, men
helbreds-
tilstand
de maksimale
ventetider
81
Kapacitet
33
22
17
9
0
overskredet
(0,12)
3.792
Total
966
422
1059
865
480
(5,79)
Antal kræftforløb hvor
55
18
1
16
14
6
reglerne ikke er overholdt
(0,08)
65.527
Total
17.450
8.907
15.775
15.915
7.480
(100)
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 323: Rapporterne Monitorering af forløbstider på kræftområdet – 1. kvartal 2025 og Opgørelse over udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af de maksimale ventetider – 1. kvartal 2025, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3040880_0006.png
Tabel 1a.
Antal udredningsforløb, der er omfattet af reglerne om de maksimale ventetider på nationalt
plan, 1. kvartal 2025.
Region
Region
Region
Region
Region
Udredningsforløb
Hovedsta- Sjælland
Syddan-
Midtjyl-
Nord-
Total (%)
den
mark
land
jylland
Antal udredningsforløb
50.496
inden for de maksimale
13.371
7.104
12.036
12.140
5.845
(95,25)
ventetider
Patien-
2.304
tens
603
217
652
474
358
Antal udred-
(4,35)
ønske
ningsforløb,
Patien-
hvor
tens
161
reglerne er
24
38
36
43
20
helbreds-
(0,30)
overholdt,
men de maksi-
tilstand
male venteti-
19
Kapacitet
6
12
-
1
-
der overskre-
(0,04)
det
2.484
Total
633
267
688
518
378
(4,69)
Antal udredningsforløb
36
hvor reglerne ikke er
10
1
13
8
4
(0,07)
overholdt
53.016
Total
14.014
7.372
12.737
12.666
6.227
(100)
Tabel 1b.
Antal behandlingsforløb, der er omfattet af reglerne om de maksimale ventetider på nationalt
plan, 1. kvartal 2025.
Region
Region
Region
Region
Region
Behandlingsforløb
Hoved- Sjælland Syddan- Midtjyl- Nordjyl- Total (%)
staden
mark
land
land
Antal behandlingsforløb inden
for de maksimale ventetider
Patientens
ønske
Patientens
helbredstil-
stand
Kapacitet
Total
Antal behandlingsforløb hvor
reglerne ikke er overholdt
Total
3.095
132
174
27
333
8
3.436
1.380
51
94
10
155
-
1.535
2.664
80
274
17
371
3
3.038
2.896
100
239
8
347
6
3.249
1.149
40
62
0
102
2
1.253
11.184
(89,39)
403
(3,22)
843
(6,74)
62
(0,50)
1.308
(10,45)
19
(0,15)
12.511
(100)
Antal behand-
lingsforløb, hvor
reglerne er over-
holdt, men de
maksimale vente-
tider overskredet
Såfremt et forløb, omfattet af reglerne om maksimale ventetider, afbrydes inden start af
udredning eller behandling, indberettes dette forløb, særskilt fra de øvrige forløb, som
værende afbrudt. I 1. kvartal 2025 blev færre end fem forløb afbrudt, hvor de maksimale
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 323: Rapporterne Monitorering af forløbstider på kræftområdet – 1. kvartal 2025 og Opgørelse over udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af de maksimale ventetider – 1. kvartal 2025, fra indenrigs- og sundhedsministeren
ventetider samtidig var overskredet. Et forløb kan f.eks. afbrydes, fordi en henvist patient
alligevel ikke ønsker udredning eller behandling.
3.
Regionalt overblik
I Bilag 2-6 præsenteres data på regionsniveau. For alle regioner præsenteres fire tabeller, der
fremstiller:
Antal udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet omfattet af reglerne om de mak-
simale ventetider fordelt på 1) forløb inden for de maksimale ventetider, 2) forløb hvor
reglerne er overholdt, men de maksimale ventetider overskredet og 3) forløb hvor reglerne
ikke er overholdt.
Antal udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet inden for de maksimale venteti-
der fordelt på kræftform.
Antal udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet, hvor reglerne er overholdt, men
de maksimale ventetider overskredet fordelt på årsag samt varigheden af overskridelsen af
den maksimale ventetid.
Antal udrednings- og behandlingsforløb på kræftområdet, hvor reglerne om de maksimale
ventetider ikke er overholdt samt varigheden af overskridelsen af den maksimale ventetid.
Informationer om årsager til, at reglerne om de maksimale ventetider ikke overholdes indgår
ikke som en del af regionernes indberetning og fremgår ikke af denne opgørelse. Overskridel-
ser, herunder årsager samt forebyggende tiltag drøftes i regi af Task Force for Patientforløb på
Kræft- og Hjerteområdet. Sundhedsstyrelsen kan anmode regionerne at redegøre nærmere for
årsager til overskridelser samt iværksatte forebyggende tiltag.
7