Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 316
Offentligt
3038256_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Indenrigs- og sundhedsministeren
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 11-06-2025
Enhed: Center for det
behandlende sundhedsvæsen
Sagsbeh.: Emilie Laura Hansen-
Ingram
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 4568
Dok. nr.: 331471
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne: Rigsrevisionens
beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til
tandlægebehandling
1
Indledende bemærkninger
Statsrevisorerne har den 7. april 2025 afgivet bemærkninger til Rigsrevisionens
beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling. I den
forbindelse har Statsrevisorerne bedt om en redegørelse for de foranstaltninger og
overvejelser, som beretningen har givet anledning til. Redegørelsen adresserer både
beretningens indhold og konklusioner samt Statsrevisorernes bemærkninger. Der er
indhentet udtalelser fra regionsrådene, som kommenteres i redegørelsen.
Rigsrevisionens undersøgelse fokuserer på, om regionerne har ført en
tilfredsstillende før- og efterkontrol med udbetalingen af tilskud til
tandlægebehandling. Herudover fokuserer undersøgelsen på, hvordan Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har håndteret reduktioner i tilskuddet til tandlægebehandling i
forbindelse med rammeoverskridelser. Endelig undersøger Rigsrevisionen, om
ministeriet har fulgt op på årsagerne til budgetoverskridelserne samt tandlægernes
anvendelse af Sundhedsstyrelsens retningslinje fra 2013 om fastlæggelse af
intervaller mellem diagnostiske undersøgelser i tandplejen.
1.1
Regionernes efterkontrol med tilskud til tandlægebehandling
Statsrevisorerne bemærker, at dele af den regionale efterkontrol med udbetaling af
tilskud til tandlægebehandling er mangelfuld og ikke er risikobaseret.
Regionsrådene har bidraget med udtalelser til Statsrevisorernes bemærkninger og
Rigsrevisionens beretning. Regionerne er enige med Statsrevisorerne i, at der fortsat
er behov for at styrke efterkontrollen. Regionerne bakker derfor også op om
anvendelsen af risiko- og væsentlighedsanalyser som grundlag for efterkontrollen.
Det er vigtigt, at kontrollen af honorarudbetalingen til de praktiserende tandlæger er
så effektiv som overhovedet mulig. Det er derfor også min forventning, at regionerne
som myndighedsansvarlige vil forbedre deres kontrol af området.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 316: Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling, fra indenrigs- og sundhedsministeren
1.2
Indenrigs- og Sundhedsministeriets regulering af tilskud til tandlægebehandling
Statsrevisorerne bemærker, at de finder det utilfredsstillende, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har reduceret tilskuddet til tandlægebehandlinger med frie
priser i strid med et princip i bilag 1 til
Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos
praktiserende tandlæge.
Statsrevisorerne finder det ligeledes utilfredsstillende, at der
ikke er fulgt op på årsagerne til budgetoverskridelserne i voksentandplejen.
Det er naturligvis vigtigt, at forvaltningen af området følger de gældende regler, og at
ministeriet har et overblik over udgiftsudviklingen på området. Jeg tager derfor også
Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning til efterretning.
Jeg noterer mig samtidig, at det af beretningen fremgår, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriet med det samme ændrede sin praksis, da man blev opmærksom
på problemstillingen, således at reguleringen af ydelserne nu følger princippet i bilag
1 til
Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge.
Jeg noterer
mig i forlængelse heraf, at det er ministeriets vurdering, at den hidtidige praksis, der
har været i forbindelse med reguleringen af tilskuddet til ydelser med frie priser, ikke
har haft betydning for patienternes egenbetaling.
2
2.1
Baggrund
Regulering af tilskud til tandlægebehandling
Tilskud til tandlægebehandling i voksentandplejen udgør et særligt reguleret område
inden for praksissektoren. Ligesom på øvrige praksisområder har voksentandplejen
traditionelt været reguleret via en overenskomst mellem Regionernes Lønnings- og
Takstnævn (RLTN) og den relevante faglige organisation, i dette tilfælde
Tandlægeforeningen. I 2018 opsagde RLTN overenskomsten på baggrund af
længerevarende og resultatløse forhandlinger om at finde en løsning på gentagne
markante overskridelser af den økonomiske ramme på op mod 300 mio. kr. årligt,
som udfordrede regionernes budgetter.
Som følge heraf indgik et enigt Folketing samme år en politisk aftale om at regulere
voksentandplejen via en særlov, indtil der kunne fastlægges en ny og samlet model
for voksentandplejen. Lovforslaget herom trådte i kraft den 1. juni 2018. Formålet
med særloven var at sikre borgernes fortsatte adgang til tandlægehjælp med
offentligt tilskud, indtil der blev udviklet en ny model for voksentandplejen. Dertil var
der et hensyn om at sikre, at den gældende økonomiske ramme for voksentandplejen
blev overholdt mhp. at sikre regionerne budgetsikkerhed for området.
De fleste af særlovens bestemmelser bygger direkte på den tidligere overenskomst
mellem RLTN og Tandlægeforeningen. I praksis blev overenskomsten således
videreført i sundhedsloven og i tilhørende bekendtgørelser, hvilket betød, at de
regler og forhold, som parterne selv havde forhandlet sig til, og var blevet enige om
gennem årene, blev videreført i lovgivningen.
Dog havde den eksisterende modregningsmekanisme i tandlægeoverenskomsten
ikke været i stand til at modvirke de store overskridelser af regionernes økonomiske
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 316: Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling, fra indenrigs- og sundhedsministeren
ramme til tilskud til behandling hos tandlæge. Derfor indførte ministeriet en
modregningsmekanisme, som muliggør krav om tilbagebetaling fra tandlægerne
svarende til den fulde overskridelse af rammen.
2.2
Ny model for voksentandplejen
I den politiske aftale fra 2018 blev der lagt op til, at der skulle udvikles en ny model
for voksentandplejen. Modellen skulle i højere grad kunne imødekomme de
nuværende og fremtidige behov i voksentandplejen.
Arbejdet med udviklingen af den nye model for voksentandplejen er beklageligvis
blevet udskudt under skiftende regeringer, særligt på grund af håndteringen af
COVID-19-relaterede opgaver og senere pga. prioriteringen af andre større opgaver i
ministeriet. Her kan fremhæves, at regeringen i november sidste år indgik en bred
politisk aftale om en sundhedsreform, som er den største i næsten 20 år. Det store
forberedende og komplekse arbejde til reformen har trukket mange ressourcer i
Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Det er derfor også nu på høje tid, at vi får set på, hvordan vi kan styrke
voksentandplejen. Det er vigtigt, at der kommer en ny og bedre model. Derfor
genoptog regeringen arbejdet sidste år og det første politiske møde med Folketingets
partier er afholdt.
I en ny model for voksentandplejen skal vi bl.a. blive enige om en ny styrings- og
tilskudsmodel for området. En ny model skal styrke gennemsigtigheden på området,
hvorfor vi også kigger på konkurrencevilkårene i branchen. Samtidig fortsætter vi
med at udvikle den digitale tandlægevælger, som skal gøre det nemmere for
borgerne at sammenligne priser hos forskellige tandlæger. Den digitale
tandlægevælger skal også sikre, at man let kan vælge tandlæge ved flytning og ved
overgangen fra børne- og ungdomstandplejen til voksentandplejen.
3
Konkrete bemærkninger
I nedenstående kommenteres beretningens hovedpunkter:
3.1 Regionernes kontrol med udbetaling af tilskud til tandlæger
3.2 Reduktion af tilskud til tandlægebehandlinger med frie priser
3.3 Indsigt i årsager til budgetoverskridelser i voksentandplejen
3.4 Tandlægers anvendelse af patientkategorier
3.1 Regionernes kontrol med udbetaling af tilskud til
tandlæger
Statsrevisorerne bemærker, at regionerne bør styrke deres efterkontrol med tilskud
til tandlægebehandling. I modsætning til den automatiske og omfattende førkontrol,
fremstår efterkontrollen som usystematisk og reaktiv, idet den primært iværksættes
ved sager, hvor der er en konkret mistanke, fx på baggrund af patienthenvendelser
eller i forlængelse af undersøgelser af tandlæger med afvigende behandlingsmønstre.
Efterkontrollen bør derfor tilrettelægges systematisk og baseres på analyser af, hvilke
udbetalinger der er mest risikofyldte og økonomisk væsentlige.
Side 3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 316: Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3.1.1
Regionsrådenes bemærkninger
Regionsrådene bemærker, at de allerede nu har fokus på efterkontrollen med
tilskudsafregningen. De anerkender, at der er et behov for at styrke efterkontrollen
med udbetaling af tilskud til tandlægebehandling.
Samtidig bakker de op om anbefalingen om at tilrettelægge kontrollen mere
systematisk og risikobaseret. Regionerne har siden 2023 haft et løbende
tværregionalt samarbejde om strategisk kontrol ud fra en risiko- og
væsentlighedsvurdering. Formålet har været at udvikle efterkontrollen og sikre
ensartethed i indsatsen på tværs af regionerne.
Flere af regionerne støtter herudover Rigsrevisionens konklusion om, at
kontrolindsatsen vil kunne forbedres med klarere lovgivningsmæssige rammer for
efterkontrollen. Region Hovedstaden bemærker fx, at de lovgivningsmæssige rammer
ikke i tilstrækkelig grad understøtter regionens forpligtelse til at føre en effektiv
efterkontrol af de praktiserende tandlæger i regionen.
3.1.2
Indenrigs- og sundhedsministerens bemærkninger
Regionerne skal som myndighedsansvarlige foretage de fornødne kontroller af
udbetalingen af honorarer til tandlæger. Det betyder, at regionerne skal sikre, at en
ydelse afregnes i henhold til reglerne på området, og svarer til det, der fremgår af
regningen. Det er samtidig regionerne, der er ansvarlige for løbende at observere og
påpege om, og hvordan, kontrollen kan forbedres.
Det er vigtigt, at kontrollen med tandlægers honorarafregning er så effektiv som
mulig. Det er derfor også min forventning, at regionerne som myndighedsansvarlige
vil forbedre deres kontrol af området.
Det er samtidig vigtigt at understrege, at vi har videreført de kontrolrammer, som er
aftalt mellem parterne, og at vi ikke tidligere er blevet gjort opmærksom på de
konkrete udfordringer, som nogle regioner nu peger på. Jeg er naturligvis åben for at
justere de lovgivningsmæssige rammer, hvis det viser sig, at regionerne ikke har de
rette rammer for at kunne føre en effektiv efterkontrol.
3.2 Reduktion af tilskud til tandlægebehandlinger med frie
priser
Statsrevisorerne hæfter sig ved, at ministeriet siden 2018 har reduceret tilskuddet til
tandlægebehandlinger i alt ti gange som følge af budgetoverskridelser. En del af
reduktionen er sket for behandlinger, hvor tandlægerne frit kan bestemme prisen.
Dette er i strid med reglerne.
3.2.1
Indenrigs- og sundhedsministerens bemærkninger
Det fremgår af
Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge,
at Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal reducere tandlægernes honorarer og
tilskuddet til tandlægehjælp, hvis den økonomiske ramme for voksentandplejen på
ca. 1,6 mia. kr. årligt overskrides. Der findes både behandlinger, hvor der er en fast
pris og behandlinger med frie priser, hvor tandlægerne selv kan fastsatte prisen. I
Side 4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 316: Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling, fra indenrigs- og sundhedsministeren
bilag 1 til bekendtgørelsen er det præciseret, at reduktionen i tilskuddene og
honorarerne kun må foretages for behandlinger, hvor prisen er fast for patienten.
Princippet om ikke at reducere tilskuddene for ydelser med frie priser blev indført på
baggrund af, at der med lovforslaget i 2018 krævedes en markant udgiftsreduktion på
ca. 300 mio. kr., som følge af den tilsvarende rammeoverskridelse i 2017. Tilskuddene
til behandlinger med faste priser blev reduceret med i gennemsnit knap 21 pct.
Princippet om ikke at nedsætte tilskuddene for ydelser med frie priser blev derfor
fastsat i 2018, da der var tale om en væsentlig udgiftsreduktion, der ville øge
borgernes egenbetaling, hvis overskridelsen også blev modregnet tilskudsydelser
med fri prissætning. Siden indførelsen af modregningsmekanismen i 2018 er
eventuelle overskridelser af den økonomiske ramme blevet håndteret gennem en 1:1
tilbagebetaling fra tandlægerne året efter. Af den grund har overskridelserne af den
økonomiske ramme været væsentligt mindre end i 2017. Budgetoverskridelserne har
siden 2018 været på ca. 40 millioner kr. årligt svarende til ca. 2,5 pct. Princippet om
ikke at reducere tilskuddene til ydelser med frie priser har altså fået en mindre
praktisk betydning i takt med, at behovet for store udgiftsreduktioner er aftaget.
Jeg anerkender, at ministeriet ikke har været opmærksomme på princippet i bilag 1
til
Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge
om at
undtage reduktioner i tilskuddet for behandlinger med frie priser. Jeg noterer mig
dog også, at ministeriet med det samme justerede bekendtgørelsen, da de blev gjort
opmærksom på uoverensstemmelsen i forbindelse med Rigsrevisionens
undersøgelse, så reguleringen af ydelserne nu følger princippet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker hertil, at reguleringen af ydelserne
foretages under inddragelse af Danske Regioner og Tandlægeforeningen, og at
hverken ministeriet eller parterne beklageligvis har været opmærksomme på
princippet i bekendtgørelsen.
Ministeriet bemærker i forlængelse heraf, at det kun har været i 4 ud af 12
reguleringer siden 2018, at modregningen i tilskuddet til ydelser med frie priser har
resulteret i, at tilskuddet er faldet. Det skyldes, at den løbende pris- og lønregulering i
øvrige tilfælde har været større end modregningen i tilskuddet. Samtidig er det vigtigt
at understrege, at de fire reduktioner i tilskuddet har udgjort 1-2 kr. per behandling.
Det har alene medført en midlertidig forskydning af tilskud mellem ydelser med faste
og frie priser, hvorfor borgerne samlet set har fået det samme i tilskud. Det er således
ministeriets vurdering, at modregningen i ydelser med frie priser ikke har haft en reel
betydning for patienternes egenbetaling, som var hele årsagen til indførelsen af
princippet til at begynde med.
3.3 Indsigt i årsager til budgetoverskridelser i
voksentandplejen
Statsrevisorerne hæfter sig ved, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke har
undersøgt, hvad budgetoverskridelserne skyldes, eller om tandlægerne kategoriserer
patienterne i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens retningslinjer for
Side 5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 316: Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling, fra indenrigs- og sundhedsministeren
fastlæggelse af intervaller mellem diagnostiske undersøgelser i tandplejen. Der er en
grundlæggende forskel mellem tandlægernes vurdering og Sundhedsstyrelsens
forventninger til danskernes tandsundhed. Dette kan være med til at forklare de
gentagne budgetoverskridelser.
3.3.1
Indenrigs- og sundhedsministerens bemærkninger
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne vurderer, at der er behov for en øget indsigt i
årsagerne til budgetoverskridelserne i voksentandplejen. Jeg er enig i, at det er
vigtigt, at ministeriet har et overblik over udgiftsudviklingen på området, herunder
ift. eventuelle budgetoverskridelser.
Som jeg har redegjort for, blev der i perioden frem til 2017 konstateret store
budgetoverskridelser, som til sidst medførte, at overenskomsten blev opsagt og
erstattet af den midlertidige særlov. På denne baggrund har ministeriets fokus i
perioden siden 2018 primært været på at sikre budgetsikkerhed gennem den
lovfastsatte modregningsmekanisme. Modregningsmekanismen har bidraget
væsentligt hertil og har medført, at budgetoverskridelserne har været væsentligt
mindre end tidligere. Siden 2018 har der alene været mindre overskridelser af den
samlede økonomiske ramme i branchen på ca. 40 millioner kr. årligt svarende til ca.
2,5 pct.
Rammeoverskridelser i den størrelsesorden er forventelige og ikke usædvanlige, og
har således ikke ført til beslutninger om at ændre på tilskuddenes størrelse, ikke
mindst fordi rammeoverskridelsen tilbagebetales af tandlægerne året efter. Af den
årsag har ministeriet heller ikke fundet det nødvendigt at gennemføre analyser af de
bagvedliggende årsager til budgetoverskridelserne. Dertil kommer, at der er tale om
en midlertidig ordning, hvilket ifølge ministeriet har mindsket behovet for at
gennemføre omfattende analyser af de bagvedliggende årsager til
budgetoverskridelserne.
Regionerne fremsender halvårligt ministeriet en oversigt over ydelsesforbruget på
alle ydelser med tilskud i voksentandplejen. Denne oversigt indeholder også
opgørelser over en eventuel rammeoverskridelse. Regionerne har i disse forbindelser
ikke gjort ministeriet opmærksom på markante afvigelser i forbruget af specifikke
ydelser.
Det er vigtigt, at regionerne har mulighed for at styre de samlede udgifter i
voksentandplejen, og at ressourcerne anvendes så effektivt som muligt til gavn for
patienterne. Derfor er jeg også først og fremmest glad for, at der siden 2018 har
været væsentligt mindre rammeoverskridelser end tidligere, og at regionerne
dermed har fået budgetsikkerhed på området.
I en ny model for voksentandplejen skal vi også aftale en ny tilskudsmodel, som skal
sikre fortsat budgetsikkerhed på området samtidig med, at vi skal sikre os, at
midlerne udnyttes bedst muligt til gavn for patienterne. Derfor er vi også ved at se
på, om den nuværende tilskudsstruktur kan indrettes på en anden og bedre måde.
Side 6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 316: Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3.4 Tandlægers anvendelse af patientkategorier
Statsrevisorerne bemærker, at ministeriet ikke har fulgt op på, hvordan tandlægerne
anvender Sundhedsstyrelsens retningslinje fra 2013 om fastlæggelse af intervaller
mellem diagnostiske undersøgelser i tandplejen, herunder hvordan patienterne
placeres i kategorierne rød, gul og grøn. Denne kategorisering har betydning for
intervallet mellem fx statusundersøgelser, og hvor ofte der kan gives tilskud til
behandlinger og undersøgelser.
Statsrevisorerne bemærker herudover, at patienter med raske tænder oftere tager til
statusundersøgelser end patienter med tandsygdomme. Dette mener de er i
modstrid med intentionerne i retningslinjen, der skulle bidrage til en bedre
ressourceudnyttelse, idet besparelserne på tilskud til behandling af patienter med
raske tænder kunne bruges på patienter med tandsygdomme.
3.4.1
Indenrigs- og sundhedsministerens bemærkninger
Den kliniske retningslinje fra Sundhedsstyrelsen fungerer som en anbefaling til
tandlæger om fastlæggelsen af intervaller mellem diagnostiske grundundersøgelser.
Den vedrører ikke selve behandlingen af tandsygdomme, men har til formål at
tilrettelægge de diagnostiske undersøgelser ud fra et individuelt behov og
understøtte en mere behovsorienteret tandpleje med fokus på individuel indsats
samt en rationel ressourceudnyttelse i voksentandplejen.
Det er vigtigt at bemærke, at det har været vanskeligt at udarbejde et måltal for
inddeling af borgerne i rød, gul og grøn kategori. Sundhedsstyrelsen har oplyst, at
deres tidligere måltal fra 2017 byggede på usikre estimater. På grund af manglende
evidens i litteraturen var det ikke muligt at underbygge en præcis fordeling, og
måltallene er derfor behæftet med betydelig usikkerhed.
Ifølge Rigsrevisionens undersøgelse overholder tandlægerne retningslinjen ved at
indkalde patienterne inden for det anbefalede interval på 12-24 måneder mellem
statusundersøgelser, uanset hvilken kategori patienten tilhører.
Den relativt lille forskel i hyppigheden af statusundersøgelser mellem de tre
patientkategorier kan skyldes, at patienter i gul og rød kategori ofte har behov for en
målrettet indsats som følge af aktiv tandsygdom, hvilket kan inkludere hyppigere
kontrolbesøg (fokuserede undersøgelser) frem mod næste statusundersøgelse. Dette
kan medføre længere intervaller mellem statusundersøgelserne for disse patienter,
sammenlignet med patienter i grøn kategori, som ikke har behov for supplerende
kontroller. De hyppigere statusundersøgelser blandt patienter i grøn kategori
afspejler derfor ikke nødvendigvis en uhensigtsmæssig anvendelse af tilskudsmidler.
En anden væsentlig faktor er patienternes egenbetaling. Da tandlægebehandling i høj
grad er omfattet af egenbetaling, kan økonomiske forhold have en betydning for,
hvor ofte patienter vælger at opsøge deres tandlæge. Personer med lav indkomst har
ofte færre økonomiske ressourcer til at prioritere tandlægebesøg, hvilket kan
medføre, at de søger tandlægehjælp mindre hyppigt. Der er samtidig en tendens til,
Side 7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 316: Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2024 om forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3038256_0008.png
at tandsundheden i denne gruppe er dårligere. I forbindelse med arbejdet med en ny
model for voksentandplejen vil vi derfor have fokus på, hvordan vi kan sikre større
lighed i adgangen til tandpleje og dermed gøre det lettere for patienter med dårligere
tandsundhed at opsøge tandlægen regelmæssigt.
Jeg er enig i, at tandlægernes kategorisering af patienterne kan have en indvirkning
på de samlede udgifter til tilskud. Derfor skal tandlægerne også betale en eventuel
rammeoverskridelse tilbage, hvis der benyttes flere tilskudsmidler, end der er afsat.
Endelig er det vigtigt at bemærke, at tandlæger er forpligtede til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed i deres arbejde, jf. § 17 i autorisationsloven. Dette indebærer,
at tandlægerne følger de regler og vejledninger, der gælder inden for området.
Tandlæger, der yder behandling med tilskud fra regionen, skal bl.a. følge de faglige
anbefalinger i Sundhedsstyrelsens retningslinje om fastlæggelse af intervaller mellem
diagnostiske undersøgelser i tandplejen. Dette skal ske på baggrund af en vurdering
af patientens aktuelle tandsundhed.
4
Afsluttende bemærkninger
Samlet set understreger Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes
bemærkninger, at der er behov for, at forvaltningen af tilskud til tandlægebehandling
forbedres.
Jeg har en klar forventning om, at regionerne vil adressere Statsrevisorernes og
Rigsrevisionens kritik og således styrke efterkontrollen af tilskud til
tandlægebehandling.
Som led i arbejdet med en ny model for voksentandplejen vil vi se på, hvordan
tilskudsordningen kan tilrettelægges bedst muligt. Det er afgørende, at vi har en
effektiv forvaltning af tilskud til tandpleje, og derfor vil vi tage samlet stilling til
organiseringen og styringen af området. Målet er at indrette tilskudsordningen på en
måde, der sikrer, at ressourcerne anvendes der, hvor behovet er størst.
En kopi af dette brev er fremsendt elektronisk til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 8