Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 284
Offentligt
3031196_0001.png
E
T MERE TRANSPARENT
INDIVIDTILSYN
21.05.2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 284: Orientering om forslagskatalog vedr. Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynspraksis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3031196_0002.png
Et mere transparent individtilsyn
1
På baggrund af evalueringen af Styrelsen for Patientsikkerheds (STPS) sundhedsfaglige tilsyn har
'
arbejdsgruppen om Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynspraksis identificeret en række løsninger til de
identificerede udfordringer, som sundhedspersoner oplever i forbindelse med individtilsynet, og som
arbejdsgruppen har drøftet.
De identificerede udfordringer der peges på af arbejdsgruppen, er opregnet nedenfor, jf.
arbejdsgruppens kommissorium med temaerne A-I og tilhørende løsninger 1-14. De initiativer, der
allerede er implementeret af Styrelsen for Patientsikkerhed fremgår umiddelbart herunder.
Allerede implementerede initiativer
Arbejdsgruppen noterer sig, at Styrelsen for Patientsikkerhed i 2024 har iværksat og implementeret
følgende initiativer, som skal medvirke til at forbedre nogle af de identificerede udfordringer
vedrørende behovet for ”Øget
gennemsigtighed om tilsynets virksomhed
(A)”
og
”Optimering af den
skriftlige og mundtlige kommunikation med sundhedspersoner (E)”:
Forbedret informationen om individtilsynet samt offentliggjort nøgletal/data om individtilsynet på
Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside, herunder med flere eksempler på en tilsynssags
forløb
2. Præcisering på hjemmesiden og andet relevant materiale om Styrelsen for Patientsikkerheds
vurderinger af bekymringshenvendelse
3. Uddybning af information eller data om individtilsyn som et fast årligt punkt til Det Rådgivende
Udvalg for Tilsyn.
4. Forbedret information på hjemmesiden om ordinationsovervågningsprogrammet og tilsynet med
ordination af afhængighedsskabende lægemidler.
5. Sprogprojekt med gennemskrivning af samtlige 175 brev- og afgørelsesskabeloner i
individtilsynssager.
6. Feedback fra Lægeforeningen, DSR, Tandlægeforeningen og FOA til de nye breve.
7. Sprogpolitik, en skriveguide og etableret et E-learningskursus til medarbejdere i Styrelsen for
Patientsikkerhed om ”bedre breve” til understøttelse af bedre skriftlig kommunikation.
8. Intern undervisning af medarbejdere med ibrugtagning af de nye skabeloner.
9. Revideret intern guide til medarbejdere til brug for afholdelse af samtaler med sundhedspersoner.
10. Styrkelse af vejledningen på hjemmesiden om indgivelse af anonyme henvendelser.
Forslag til nye løsningsinitiativer
Arbejdsgruppen peger på en række nye konkrete løsningsinitiativer til de øvrige temaer i
kommissoriet, som Styrelsen for Patientsikkerhed med fordel kan implementere som supplement til de
allerede implementerede initiativer. Løsningerne opridses her og udfoldes i bilaget til dette notat:
A.
1.
2.
Øget gennemsigtighed om tilsynets virksomhed
Orienteringsbrev til sundhedspersoner i de sager, hvor kritik fra Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn ikke vurderes at give anledning til tilsynsmæssige undersøgelser.
Data over antallet af individtilsynssager oprettet på baggrund af anonyme
bekymringshenvendelser på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside.
1.
Første løsningsinitiativ implementeres i første halvår 2025, mens det andet implementeres i andet
halvår 2025.
B.
3.
Grundlag for og sagsskridt i tilsynsforløb, der startes på baggrund af anonyme henvendelser
Informationsmateriale til sundhedspersoner, der involveres i en tilsynssag, om Styrelsen for
Patientsikkerheds pligt til at undersøge forholdet ved anonym henvendelse, herunder justering af
brevskabeloner.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 284: Orientering om forslagskatalog vedr. Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynspraksis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3031196_0003.png
Et mere transparent individtilsyn
2
Løsningsinitiativet implementeres i første halvår 2025.
'
C.
4.
5.
Faktum i en tilsynssag
relationen mellem påstande fremsat af indberetter eller klager kontra
faktum
Tydeligere indkaldelsesbreve til samtale på baggrund af en anonym henvendelse.
Styrkelse af kommunikation (klarhed i forhold til, dels hvad Styrelsen for Patientsikkerhed
undersøger, dels hvad Styrelsen for Patientsikkerhed lægger til grund).
Løsningsinitiativerne implementeres i første halvår 2025.
D. Praksis, grundlag og hjemmel for aflæggelse af urinprøve eller øvrige kontrolforanstaltninger
6. Omlægning af Styrelsen for Patientsikkerheds praksis for urinprøvekontrol.
7. Grundig begrundet beslutning ved anmodning om urinprøve eller anvendelse af alkometer i
faglighedssager.
8. Informationsmateriale om urinprøvekontrollen, herunder længden af kontrollen samt forhold, der
kan indebære en forlængelse af perioden.
9. Informationsmateriale om konsekvenserne ved aflæggelse af urene urinprøver eller manglende
overholdelse af vilkårene i afgørelsen (fx ved udeblivelse fra kontrol).
Løsningsinitiativer implementeres i første halvår af 2025.
F. Inddragelse af sundhedspersoners oplevelser med at være underlagt tilsyn
10. Styrelsen for Patientsikkerhed afholder bilaterale møder med organisationerne med fokus på
sundhedspersoners oplevelser med individtilsynet.
Løsningsinitiativet implementeres i løbet af 2025.
G. Læring om praksis i tilsynssager
11. Informationsmateriale til læger og tandlæger om ordination af afhængighedsskabende
lægemidler.
12. Relancering af informationsindsats om ordination og administration af risikosituationslægemidler i
samarbejde med faglige organisationer.
13. Relancering af informationsindsats om journalføring i samarbejde med faglige organisationer.
Løsningsinitiativerne implementeres i 2026.
H. Styrket vejledning til sundhedspersoner om mulighed for generhvervelse af indskrænket eller
frataget/selvfraskrevet autorisation kan generhverves samt hvornår en virksomhedsindskrænkning
ophæves
14. Udarbejdelse af generel vejledning om mulighederne for generhvervelse af (fuld) autorisation,
som gives til sundhedspersonen i forbindelse med afgørelsen.
Løsningsinitiativet implementeres i 2. halvår 2025.
I) Retssikkerhed for sundhedspersoner, der fratages autorisation midlertidigt grundet mistanke om
krænkelser
Arbejdsgruppen vurderer, at det inden for arbejdsgruppens rammer ikke er muligt at finde en løsning
på udfordringen, men Indenrigs- og Sundhedsministeriet bør indlede dialog med Justitsministeriet og
Rigspolitiet om at fremme disse sager.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 284: Orientering om forslagskatalog vedr. Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynspraksis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3031196_0004.png
Et mere transparent individtilsyn
3
'