Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 280
Offentligt
3029372_0001.png
Til Folketingets
Sundhedsudvalg
Erhvervsudvalg
Henvendelse fra Nærbutikkernes Landsforening vedrørende konsekvenser
som følge af forslag om færre salgssteder for tobak og nikotin
Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
udtalte
d. 7. maj 2025 til TV2, at:
”…vi synes at det er tid til nu at få set på, hvordan vi kan få reduceret antallet af salgsste-
der. Der er i dag mere end 7000 fysiske steder, og hertil kommer onlinesalg. Det niveau
synes vi er alt for højt, og vi vil også gerne skele til de erfaringer man har gjort sig i udlan-
det og bruge det som inspiration til, hvordan vi kan gøre det på en klog måde i Danmark
(…)
det
er vigtigt for os, at vi får reduceret antallet af salgssteder, hvor man kan sælge
tobak og nikotin”
Af samme artikel fremgår det, at man nu vil sætte gang i en analyse, som skal undersøge,
hvordan man kan skære ned på salgsstederne "på
en fornuftig måde".
På baggrund af indenrigs- og sundhedsministerens udtalelser og udmeldingen om en kom-
mende analyse, der skal lægge til grund for en potentiel begrænsning af antallet af salgsste-
der for tobak og nikotin, en analyse hvis omfang og indhold fortsat er ukendt, føler vi os i
Nærbutikkernes Landsforening nødsaget til at gøre opmærksom på de konsekvenser, som
forslaget risikerer at få for handlen – både for vores medlemmer og ikke mindst for de lo-
kalområder, de indgår i.
Nærbutikkernes Landsforening er en brancheforening, der repræsenterer kiosker, nærbu-
tikker og specialbutikker.
Salget af tobaks- og nikotinprodukter udgør for mange nærbutikker og kiosker landet over
en stor del af omsætningen, og fungerer ikke mindst som en magnetvare for rigtig mange af
vores medlemmer. Vi retter henvendelse til udvalget, idet vi frygter at en begrænsning af
salgssteder for tobak og nikotin vil medføre, at de mange mindre butikker rundt om i landet
må dreje nøglen om som følge af tabt omsætning og færre kunder.
Dette vil i særdeleshed få konsekvenser i de danske landdistrikter, hvor der – i modsætning
til i de større byer – ikke er de samme gode muligheder for at handle lokalt, og udfordrin-
gerne med butiksdød i landdistrikterne vil derfor blot blive forstærket.
Grænsehandlen og den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter er sti-
gende
Efter to store afgiftsstigninger i 2020 og 2022 er cigaretter i Danmark betydeligt dyrere end
i de nabolande, som danskerne grænsehandler i. Seneste version af Skatteøkonomisk Rede-
gørelse
1
viser, at grænsehandlen med tobak siden 2019 er steget med over 200%, og at vær-
dien af grænsehandlen fra 2019-2023 er steget med ca. 1,1 mia. kroner. Samtidig udgør
grænsehandlen med nikotinposer og -væsker i 2023 105 mio. kroner.
1
Skatteministeriet: Skatteøkonomisk Redegørelse 2025. Tilgængelig på:
Skatteøkonomisk Redegørelse 2025 Skatteministeriet
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 280: Henvendelse af 23/5-25 fra Nærbutikkernes landsforening, om forslaget om færre udsalgssteder for tobak og nikotin
3029372_0002.png
Til Folketingets
Sundhedsudvalg
Erhvervsudvalg
Som belyst i
Danskernes grænsehandel
udarbejdet af De Samvirkende Købmænd
2
, er der
tale om indkøb og omsætning, der ellers i vid udstrækning ville være kommet ikke mindst
de danske butikker til gode, og at en hjemtagning af grænsehandlen ville skabe ca. 4.800
danske fuldtids- og deltidsjobs.
En del af grænsehandlen skønnes endvidere at udgøres af illegal handel, hvor varerne ind-
føres til Danmark med henblik på videresalg, uden at der afregnes moms og afgifter. Dansk
Erhverv påpeger i analysen
Grænsehandel og illegal handel 2024
3
,
at 9% af de danske hus-
stande har købt nydelsesmidler, der er indført i Danmark uden for det danske moms- og
afgiftssystem. Dette svarer til hele 240.000 husstande, og samtidig mener mere end hver
femte dansker, at illegal handel er i orden – en andel, der har været stigende de seneste fem
år.
Ovenstående data peger på en markant udfordring for vores samfund, og understreger de
udfordringer, som grænsehandel og illegal handel udgør for de mange kiosker, nærbutikker
og specialbutikker rundt om i landet. Der er ikke alene tale om tabt omsætning som følge af
grænsehandel, men om varer, der købes illegalt uden afregning af moms og afgifter i Dan-
mark. Vi ser også hvordan
ulovlige produkter i stigende grad sælges via sociale medier i
Danmark.
Seneste forebyggelsespakke fra 2023
4
indeholder en række initiativer, der endnu ikke er im-
plementeret, herunder bl.a. digital aldersverificering, der netop har til hensigt at styrke ind-
satsen mod mindreåriges forbrug af de omtalte produkter. På den baggrund mener vi, at
man bør afvente at se effekten af de vedtagne initiativer fra den seneste forebyggelsesaftale,
inden nye tiltag introduceres.
Strammere regulering vil lede til øget illegal handel
Toldstyrelsen havde i 2020 knap 700 sager om forsøg på ulovlig indførsel af tobak til Dan-
mark. Det tal var i 2023 steget til næsten 1.100 sager, svarende til en stigning på ca. 56%
5
.
Det dækkede over fund og konfiskation af 1 million cigaretter i 2023. Samme tendens er
fortsat i 2024, hvor Toldstyrelsen alene i første halvår tilbageholdt ca. 530.000 cigaretter.
Vi ønsker derfor at understrege, at en eventuel begrænsning af salgssteder for tobaks- og
nikotinprodukter kan medføre en række utilsigtede konsekvenser, herunder:
Øget illegal handel som følge af efterspørgsel via alternative kanaler, som f.eks. soci-
ale medier, hvor sælgere ikke kontrolleres eller salgsaldergrænser håndhæves
Et ureguleret marked uden sikkerhedskontrol med cigaretter og nikotinprodukter
Voksende grænsehandel og tabt afgiftsbetaling for statskassen
Butiksdød i landdistrikterne
De Samvirkende Købmænd: Danskernes Grænsehandel. Tilgængelig på:
https://dsk.dk/wp-content/uploads/2024/07/Danskernes-graensehandel.pdf
Dansk Erhverv: Grænsehandel og illegal handel 2024. Tilgængelig på:
gransehandel-og-illegal-handel-2024.pdf
4
Indenrigs- og Sundhedsministeriet: En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol. Tilgængelig på:
Aftaletekst.pdf
5
Toldstyrelsen: Toldere stopper 1.100 forsøg på ulovlig indførsel af tobak. Tilgængelig på:
Toldere stopper 1.100 forsøg på ulovlig indførsel af tobak Toldstyrelsen
2
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 280: Henvendelse af 23/5-25 fra Nærbutikkernes landsforening, om forslaget om færre udsalgssteder for tobak og nikotin
3029372_0003.png
Til Folketingets
Sundhedsudvalg
Erhvervsudvalg
Hvis adgangen til tobaks- og nikotinprodukter begrænses, kan det føre til øget efterspørgsel
på det illegale marked. Der er risiko for, at forbrugerne i stedet vil søge efter mere lettilgæn-
gelige alternativer – også uden for det lovlige marked.
Når salget af tobak i stigende grad fjernes fra det regulerede detailmarked, bliver det samti-
dig vanskeligere for myndighederne at overvåge og kontrollere produkterne. Legale salgs-
steder er underlagt krav om produktkvalitet, afgiftsbetaling og alderskontrol – krav som ikke
gælder på det illegale marked. Det betyder, at en større andel af tobaksprodukterne poten-
tielt kan blive solgt uden kontrol, hvilket svækker det forebyggende formål med regulerin-
gen.
Vi frygter at yderligere restriktive tiltag såsom en begrænsning af salgssteder for tobak og
nikotin ikke alene vil få store konsekvenser for vores medlemmer, men også flytte forbruget
fra den danske handel til udlandet eller til det illegale marked.
Vores anbefalinger
På baggrund af ovenstående opfordrer Nærbutikkernes Landsforening derfor til, at en ana-
lyse vedrørende antallet af salgssteder for tobak og nikotin fokuserer på følgende:
1. Grundig konsekvensanalyse forud for beslutningstagen
Før der træffes beslutning om at reducere antallet af salgssteder for tobak og nikotin,
bør der gennemføres en grundig konsekvensanalyse. For mange nærbutikker og kio-
sker er salget af tobak og nikotinprodukter en afgørende del af indtjeningen. Hvis
antallet af salgssteder begrænses, risikerer mange mindre butikker at lukke – særligt
i landområder, hvor der i forvejen er dårlige muligheder for at handle lokalt. Dette vil
ikke kun skade den lokale økonomi, men også borgernes adgang til dagligvarer og
service. Derfor bør den kommende analyse som minimum indeholde perspektiver på
følgende:
1) forslagets betydning for grænsehandlen og den illegale handel
2) de forventede forebyggelseseffekter
3) de danske butikkers juridiske rettigheder hvad angår salg af de omtalte pro-
dukter.
2. Styrk kontrollen frem for at svække det lovlige marked
I stedet for at fjerne tobaks- og nikotinprodukter fra de lovlige, regulerede butikker,
bør indsatsen rettes mod øget kontrol og håndhævelse over for illegalt salg af de om-
fattede produkter. Nærbutikkernes Landsforening støtter op om og stiller sig til hver
en tid til rådighed for at samarbejde med myndighederne om koordinerede indsatser
rettet mod illegalt salg af tobaks- og nikotinprodukter.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 280: Henvendelse af 23/5-25 fra Nærbutikkernes landsforening, om forslaget om færre udsalgssteder for tobak og nikotin
3029372_0004.png
Til Folketingets
Sundhedsudvalg
Erhvervsudvalg
Såfremt denne henvendelse giver anledning til spørgsmål, står Nærbutikkernes Landsfor-
ening til rådighed for at besvare disse.
Med venlig hilsen
Jesper Lundberg, Landsformand, Nærbutikkernes Landsforening