Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 277
Offentligt
3026403_0001.png
Jesper Mehlsen, cand. med.
[email protected]
Folkets Alle 2
2000 Frederiksberg
Styrelsen for Patientsikkerhed udviser magtfuldkommenhed og bryder loven
Jeg har været læge i over 40 år og har de seneste knapt 7 år drevet en privatklinik for patienter
med komplekse lidelser. Flertallet af patienterne har fået diagnosen Myalgisk Encefalomyelitis
(ME) efter gældende internationale konsensuskriterier og har søgt klinikken efter langvarig
udredning i det offentlige sygehusvæsen og i almen praksis uden at opnå viden om eller
bedring i deres tilstand.
Jeg har i de mange år som læge ikke modtaget en eneste patientklage, derimod har pårørende
til ME-patienter sidste år foretaget en underskriftindsamling, hvor mere end 1.200
patienter/pårørende har skrevet under på følgende:
”Vi, der underskriver denne erklæring, står
samlet i vores støtte til Klinik Mehlsen, der behandler ME i overensstemmelse med
internationalt anerkendte retningslinjer og opdateret forskning. De fleste ME-patienter har
været igennem lange, nytteløse forløb i det offentlige sundhedsvæsen, kun for at blive mødt
med bagatellisering, manglende anerkendelse, manglende viden og ofte direkte forværrende
behandlinger.
Først hos Klinik Mehlsen er de blevet taget alvorligt. Som landets eneste seriøse
behandlingstilbud til ME-patienter arbejder klinikkens personale hårdt for at hjælpe alle
patienter. Oven i det kommer tilstrømningen af patienter med senfølger efter Covid-19.
Internationale retningslinjer og biomedicinsk evidens om ME bliver fuldstændig tilsidesat af
Sundhedsstyrelsen, og i det danske sundhedssystem er der stærke kræfter, som klinikken
jævnligt må forsvare sig imod bag kulisserne.
Vi bakker hermed op om klinikken og dens medarbejdere, der har modet til at gå forrest i
kampen for en ordentlig udredning og en evidensbaseret behandling af ME-patienter. Vi håber
klinikkens ekspertise bliver anerkendt, som den fuldt fortjener.”
Jeg er af fagfæller blevet valgt som formand for European ME Clinician’s Council, for European
ME Research Group og senest som næstformand i en gruppe for udvikling af behandling til ME
under National Institute of Health i USA. Jeg har sidste efterår deltaget i møde med direktøren
for WHO-Europa, hvor det blev gjort klart, at WHO’s holdning er, at ME er en somatisk sygdom
i lighed med Folketingets udtalelse fra 2019 (V82) og at manglende varetagelse af patienter
med denne diagnose er et brud på menneskerettighederne.
Gennem det meste af min kliniks eksistens har jeg modtaget flere trusler fra Styrelsen for
Patientsikkerhed (STPS) om midlertidig frakendelse af min lægelige autorisation - senest den I
begrundelsen for dette alvorlige indgreb har STPS valgt at benytte påstande om overskridelser
af Bekendtgørelsen om Journalføring (BEK nr. 713 af 12/06/2024) og af Vejledning om
ordination og håndtering af lægemidler (VEJ nr. 9079 af 12/02/2015) De påståede
overskridelser har ikke haft grundlag i selve bekendtgørelsen eller i vejledningen, men er
derimod STPS’s til lejligheden opfundne regler eller begrundet i STPS’s manglende kendskab
til indholdet i den seneste version af VEJ nr. 9079 af 12/02/2015. STPS påtager sig derved
rollen som lovgiver, fremsætter anklager på dette grundlag og dømmer mig til at ophøre med
min funktion som læge. STPS bryder derved Grundlovens §3 om magtens tredeling.
1
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Henvendelse af 19/5-25 fra Jesper Mehlsen, cand med., om baggrunden for, at han frasiger sig sin lægelige autorisation m.m.
3026403_0002.png
Jesper Mehlsen, cand. med.
[email protected]
Folkets Alle 2
2000 Frederiksberg
Når STPS fremsætter trusler om alvorlige afgørelser, har STPS forpligtelse til at indhente
partshøring inden for en passende frist. STPS har - efter min vurdering - gjort den fejl, som
Folketingets Ombudsmands anfører generelt, at STPS i skrivelsen til mig glemmer at
præcisere, at der er tale om en frist for partshøring. STPS har således frataget mig min
autorisation uden partshøring, hvilket er et klart brud på bestemmelserne i Forvaltningsloven.
Hvad gør man i en sådan situation? Man kan klage til Folketingets Ombudsmand, til
Ankenævnet… og man kan anlægge en retssag mod STPS ved domstolene. I alle tre tilfælde vil
ventetiden på afgørelser være af måneders varighed og ventetiden har ingen opsættende
virkning på den afgørelse STPS træffer.
Man kan spørge sig, hvorfor STPS vælger at overskride love, vejledninger og bekendtgørelser,
for at stoppe min mulighed for at behandle patienter med en specifik og i Danmark
omdiskuteret lidelse. Det er nærliggende at antage at STPS har taget stilling til og blander sig i
en langvarig, faglig kamp om, hvor patienter med Myalgisk Encefalomyelitis og følgetilstande
til COVID19 skal have den nødvendige hjælp.
Jeg har besluttet mig for selv at frasige mig min autorisation så jeg uden indblanding fra STPS
kan arbejde for anerkendelsen af ME som en somatisk sygdom og for at der udarbejdes
retningslinjer herom på linje med de andre Norge Sverige, Finland, Island, Tyskland,
Storbritannien, Østrig Schweitz og USA.
2