Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 252
Offentligt
3011783_0001.png
Ekspertmøde om
skærmforbrug og sociale
mediers betydning for
børn og unges mentale
sundhed
Sundhedsudvalget
Tirsdag 29. april kl. 14.00
15.15
Folketinget
| 29. april 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0002.png
Introduktion ved
Rasmus Lund Nielsen
(M)
Formand for Sundhedsudvalget
Folketinget
| 29. april 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0003.png
Anders Grøntved
Cand. Scient. Professor og forskningsleder,
Syddansk Universitet
Ekspertmøde i Sundhedsudvalget
Folketinget
| 29. april 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0004.png
Hvad ved vi om skærmforbrugets betydning for børn
og unges mentale sundhed?
Anders Grøntved (Cand.scient., MPH, PhD)
Professor og forskningsleder
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0005.png
Er der en kausal effekt af brug af skærm for mental sundhed hos børn og unge?
LODTRÆKNINGSEKSPERIMENT
KONTROL
Positiv fremgang
Ingen ændring
LODTRÆKNING
Tilbagegang
SKÆRM REDUKTION
NATURLIGT EKSPERIMENT
EKSTERN ´HÆNDELSE´
-
UDRULNING AF BREDBÅND
-
ADGANG TIL MEDIER
-
UÆNDRET
MULIGHED FOR
SKÆRMBRUG
(KONTROL)
God mental sundhed
Dårlig mental sundhed
FORBEDRET (ELLER
FORRINGET)
MULIGHED FOR
SKÆRMBRUG
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0006.png
SCREENS eksperimentet
Baselinemåling
Opfølgningsmåling
N=45 FAMILIER
MÅLINGER
Reduktion af skærmbrug i fritiden
Børn
SDQ
Følelsesmæssige
symptomer
Adfærdsmæssige
symptomer
Sociale styrker
N=89 FAMILIER
LODTRÆKNING
N=44 FAMILIER
Kontrol
N=181 børn (gns: 9 år)
N=164 voksne (gns: 42 år)
Voksne:
WHO-5, POMS
Generel trivsel
Humør
SDU Device Tracker applikationer
Rasmussen et al. 2020 BMC Pub Health
Rasmussen et al. 2021 PLOS ONE
Pedersen et al. 2022 JAMA Pediatrics
Pedersen et al. 2022 Npj Mental Health research
Schmidt-Persson et al. 2024 JAMA Network Open
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0007.png
SCREENS trial: Børn og forældres mentale sundhed
SDQ
BØRN
Forældrerapporteret
Til fordel for skærmreduktion
Til fordel for kontrol
WHO-5
Profile of moods
VOKSNE
Selvrapporteret
Til fordel for skærmreduktion
Til fordel for kontrol
Gennemsnitlig forskel (95% CI) mellem skærmreduktion og kontrol
Pedersen et al. 2022 Npj Mental Health
Schmidt-Perrson et al. 2024 JAMA Network Open
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0008.png
SCREENS trial: Forældrenes oplevelse af familiens deltagelse i eksperimentet
Oplevede du positive ændringer i perioden hvor familiens skærmtid skulle reduceres?
Sørensen et al. (Research Square preprint)
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0009.png
Randomiserede kontrollerede eksperimenter gennemført blandt børn eller unge (inkl. unge voksne)
Studie
Pieh et al.
Davis et al.
Brailovskaia et al.
Sagaribay et al.
Schmidt-Persson et
al.
Walsh et al.
Brown et al.
Thai et al.
Hasselle et al.
Lambert et al.
Brailovskaia et al.
Schwarz et al.
Collis et al.
Thai et al.
Hall et al.
Fioravanti et al.
Agadullina et al.
Mosquera et al.
Allcott et al.
Valley et al.
År
2025
2025
2024
2024
2024
2024
2024
2024
2024
2022
2022
2022
2022
2021
2021
2020
2020
2020
2020
2019
Interventionstype
Smartphone reduktion (3 uger)
Sociale medier reduktion (3 uger)
Smartphone reduktion (1 uge)
Sociale medier pause (1 uge)
Generel skærmreduktion (2 uger)
Sociale medier pause eller smartphone
begrænsning (8 dage)
Sociale medier pause (1 uge)
Sociale medier reduktion (3 uger)
Sociale medier pause (2 uger)
Sociale medier pause (1 uge)
Smartphone begrænsning eller reduktion (1
uge)
Instagram pause (1 uge)
Social medier begrænsning (2 måneder)
Social medier reduktion (3 uger)
Social medier reduktion (1 til 4 uger)
Instagram pause (1 uge)
Sociale medier begrænsning (4 uger)
Facebook pause (1 uge)
Facebook pause (4 uger)
Social medier pause (1 uge)
Positiv effekt
Mindre depression og stress, og bedre generel trivsel
Signifikant reduceret depression, angst og FoMO
Reduceret depression, øget positiv mental tilstand
Reduceret depression, angst, stress; forbedret
kropsbillede og søvn
Forbedring af internaliserende symptomer og øgning i
sociale styrkesider
Forbedret velbefindende, reduceret ensomhed og stress,
øget autonomi
Øget velbefindende, reduceret ensomhed
Forbedret kropsbillede
Mindre stress og ensomhed, forbedret generel trivsel
Forbedret generel trivsel, reduktion i depression og
angst
Forbedret livstilfredshed, mindre depression og angst
Reduceret depression og angst, forbedret livstilfredshed
Ingen effekt
Negativ effekt
Ingen effekt på generel trivsel
Forbedret kropsbillede, mindre angst
Ingen effekt på generel trivsel
eller ensomhed
Forbedring i generel velbefindende
Ingen effekt på ensomhed
Mindre depression, forbedret generel trivsel
Forbedret generel trivsel, mindre depression
Reduceret stress og ensomhed, forbedret generel trivsel
Reduceret oplevelse af
positive følelser (kun blandt
deltagere der aktivt poster på
sociale medier)
Reduceret ensomhed, angst og depression
Reduceret stress
Øget livstilfredshed og generel trivsel
Øget generel trivsel
Hanley et al.
Hunt et al.
Turel et al.
Tromholt
Wolf et al.
2019
2018
2018
2016
2016
Facebook og Instagram pause (1 uge)
Sociale medier begrænsning (3 uger)
Sociale medier begrænsning (1 uge)
Facebook pause (1 uge)
Facebook pause (2 uger)
(igangværende arbejde ved Vidensråd for Forebyggelse og Sundhedsstyrelsen)
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0010.png
Naturlige eksperimenter blandt børn og unge (inkl. unge voksne)
Studie
Ekstern påvirkning af skærmbrug
Datakilde til mental sundhed
Nationale registre over psykologiske
lægekonsultationer
Tidsperiode
Resultat
Reduktion i psykologiske helbredsrelaterede
sundhedskonsultationer (lægekonsultationer) for
piger (ingen effekt blandt drenge)
Reduktion i mobning (selvrapporteret)
Stigning i hyppigheden af mental disorders
Reduktion i generel trivsel (ingen effekt blandt
mænd)
Stigning i hyppigheden af mental disorders blandt
blandt unge (større effekter blandt piger)
Stigning i symptomer for depression og angst
(større effekter for kvinder)
Abrahamsen (2024)
Donati et al. (2022)
Indførelse af smartphone-`forbud´ i
skoler i Norge
Udrulning af bredbåndsinternet i
Italien
Surveydata (mobning)
2010–2018
Registerdata (kliniske diagnoser
mental
disorders)
2001–2011
Udrulning af bredbåndsinternet i
Golin (2022)
Tyskland
Udrulning af bredbåndsinternet i
Arenas-Arroyo et al. (2022) Spanien
Braghieri et al. (2022)
Introduktion af Facebook på
universiteter i USA
Individuel internetadgang i
Storbritannien
Surveydata (generel trivsel)
2008–2012
Registerdata (kliniske diagnoser
mental
disorders)
2007–2019
Surveydata (symptomer for depression og
angst)
2004–2008
McDool et al. (2020)
Surveydata (generel trivsel)
2016–2018
Reduktion i generel trivsel (større effekt for piger)
(igangværende arbejde ved Vidensråd for Forebyggelse og Sundhedsstyrelsen)
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0011.png
Brug af skærm og mental sundhed blandt børn og unge: forklaringsmekanismer
HØJT FORBRUG AF SKÆRM
`Erstatningseffekter´
Konstant
digital
stimulering
`Indholdseffekter´
Forringet
søvnkvalitet og
søvnmængde
Mindre fysisk
aktivitet
Øget eksponering for
idealiserede
fremstillinger af
andres liv
Digital status- og
hierarki
Mindre fysisk face-to-
face kontakt med
venner, familie og
andre nære relationer
Færre muligheder
for at udvikle
sociale færdigheder
Emotionel påvirkning
Risiko for
adfærdsproblemer
på længere sigt
Kognitiv
overbelastning
og udmattelse
Eksponering for
skadeligt eller ekstremt
indhold (fx selvskade,
vold, selvmord,
mishandling)
Øget social
sammenligning
Psykisk
belastning,
påvirkning af
adfærd
Øget socialt pres
og
marginalisering
online
Øget risiko for stress,
angst, depression og
ensomhed
Utilstrækkelighedsfølelse
Følelse af
ensomhed
Lavt selvværd og
emotionel påvirkning
(igangværende arbejde ved Vidensråd for Forebyggelse og Sundhedsstyrelsen)
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0012.png
Foreløbige konklusioner på tværs af studier (lodtrækningsstudier og naturlige eksperimenter)
De fleste lodtrækningsstudier (RCT) finder, at mindre skærmbrug forbedrer mental
sundhed på tværs af flere mål (f.eks. generel trivsel, stress, symptomer for depression)
Effekterne i RCT-studier er typisk små til moderate efter kortere perioder med reduceret
skærmtid
Naturlige eksperimenter viser tilsvarende resultater, men med mindre effektstørrelser
hvilket er forventeligt, da de undersøger indirekte påvirkninger af skærmbrug
Effekterne er generelt større blandt unge kvinder/piger end blandt unge mænd/ drenge
Mulige forklaringsmekanismer inkluderer både “erstatningseffekter” (mindre fysisk social
kontakt, søvnforringelse etc.) og “indholdseffekter” (social sammenligning, eksponering
for skadeligt indhold)
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0013.png
Aida Bikic
Psykolog, ph.d. samt lektor og forsker på Klinisk Institut,
Syddansk Universitet, Forskningsenheden i Børne-og
Ungdomspsykiatri i Odense
Folketinget
| 29. april 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0014.png
Hvordan beskyttes børn og unge mod usunde
skærmvaner?
Hvad kan politik og hvad kan forældre gøre?
Aida Bikic
Psykolog, ph.d., lektor
Klinisk Institut, Syddansk Universitet
Forskningsenheden i Børne-og Ungdomspsykiatri i Odense
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0015.png
Ph.d. i kognitiv træning
Tradition for træning med særlige computerspil ved hjerneskade eller ADHD.
Typisk en halv time om dagen.
Effekt vedligeholdes over 3-6 måneder
Opmærksomhed og hukommelse kan trænes!
29-04-2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0016.png
Hjernen er plastisk
Påvirkelig og formbar af ydre stimuli
Skærmindhold påvirker hjernen
Børn og unges hjerne er
umoden og formbar,
på godt og ondt
Særligt sensitive perioder i barndommen
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0017.png
Opmærksomhedsøkonomien
Mangel på opmærksomhed:
Mennesker kan kun fokusere på en begrænset mængde indhold ad gangen.
Økonomisk værdi af opmærksomhed:
Den virksomhed der fastholder opmærksomheden, tjener mest
(TikTok, Meta, Snapchat og gaming industri )
Målet er at gøre indholdet så engagerende som muligt
ved hjælp af
manipulerende teknikker fra psykologien
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0018.png
Uforudsigelig belønning
Endless scrolling
Andre elementer
Kilde:
Hvorfor er skærmens tiltrækningskraft så svær at modstå? Sådan er telefonen designet til at stjæle din tid - politiken.dk
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0019.png
Digital Dannelse:
Børn og unge skal lære at styre det selv?
Hjernen er umoden
Impulskontrol er færdigudviklet i begyndelsen af 20'erne
Fysiologisk umuligt for børn og unge at modstå fastholdelsesmekanismer.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0020.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0021.png
Paradokset
Naturlig udvikling
Børn skal lære at udsætte behov
Evnen at koncentrere sig øges
Skærmindhold
træner børn i at blive belønnet hele tiden
Konsekvens:
Hjernen lærer ikke at udsætte behov og at fordybe sig
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0022.png
Langtidsstudier og ADHD-symptomer…
3000 teenagere fulgt fra 10-12 klasse
Hyppig check af SoME i løbet af dagen:
forbundet med udviklingen af ADHD-symptomer over 2 år
Ra CK, Cho J, Stone MD, et al. Association of Digital Media Use With Subsequent Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Among Adolescents.
JAMA.
2018;320(3):255–263. doi:10.1001/jama.2018.8931
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0023.png
Langtidsstudier og ADHD-symptomer…
4000 gymnasieelever fulgt over 5 år:
Øget skærmtid inden for et givet år svarede til forværrede ADHD-symptomer i
løbet af samme periode
Især brug af
sociale medier
en betydelig
langvarig sammenhæng med ADHD
symptomer
➔impulsivitet
og efterfølgende ændringer i responskontrol
Wallace J BE, Ouellet J, Afzali MH, Conrod P. Screen time, impulsivity, neuropsychological functions and their relationship to growth in adolescent attention-deficit/hyperactivity
disorder symptoms. Sci Rep. 2023 Oct 23;13(1):18108.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0024.png
Nedsat koncentrationsevne
Studerende, der ser mange hurtige videoer
(TikTok videoer/ IG reels/shorts)
scorer lavere på evnen til at udsætte øjeblikkelig tilfredsstillelse ift. langsigtede
læringsmål
nedsat hukommelse
sværere at fordybe sig i opgaver
angst og depressions symptomer
nedsat
selveffektivitet
Xia LL, Li JD, Duan F, Zhang J, Mu LL, Wang LJ, et al. Effects of Online Game and Short Video Behavior on Academic Delay of Gratification - Mediating
Effects of Anxiety,
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0025.png
Afhængighed
26% af de danske piger har
moderate til svære afhængighedssymptomer
25% af amerikanske børn i alderen 11-15 har afhængighedssymptomer
Gaming disorder er snart en officiel diagnose i Danmark (ICD-11)
Kilde: Rapport Konkurrence- og Forbrugerstyrelsenstyrelse 2025
Nagata et al., 2025: Prevalence and Patterns of Social Media Use in Early Adolescents Academic Pediatrics,
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0026.png
Højere risiko for andre afhængigheder?
Via træning af belønningssystemet
Mere tid på sociale medier som 14-årig
højere risiko for alkoholforbrug og
binge drinking som 17-årig.
Hjernescanninger:
Højt skærmforbrug (9-10 år)
øget belønningssøgen (Chen et al., 2023).
Mere ængstelighed og tristhed 2 år senere (Zhao et al., 2023)
Purba AK, et al. "The relationship between time spent on social media and adolescent alcohol use: a longitudinal analysis
of the UK Millennium Cohort Study." European Journal of Public Health, 2023
Chen YY YH, Lee TH. Negative impact of daily screen use on inhibitory control network in preadolescence: A two-year follow-up study. Dev Cogn Neurosci. 2023
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0027.png
Forskning
Umuligt at lave et 100% kausalitetsstudie
Longitudinelle studier viser en sammenhæng over tid
Sig. resultater gennem associations- og skærmreduktionsstudier
Tilstrækkelig viden til at vi bør anvende
et forsigtighedsprincip
Retten til deltagelse vs. Retten til beskyttelse
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0028.png
Forklaringsmodeller skadelige effekter
1) direkte skadelige effekter af skærmaktiviteterne
træning af hjernens belønningssystem og koncentration pga belønnings- og
fastholdelsesmekanismer i designet
Skadeligt indhold (vold/vægttab/urealistiske kropsidealer/ekstremismus)
2) indirekte skadelige effekter
mindre tid til de aktiviteter, som er vigtige for børns udvikling og trivsel
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0029.png
Beskyttelse af børn og unge på sociale medier og i gaming
inspiration fra spillelovgivningen
Forbud mod manipulerende og afhængighedsskabende mekanismer
fx loot
boxes, uendelig scrolling, tilfældige belønninger
Effektiv aldersverifikation
krav om sikker alderskontrol før adgang.
Begrænsning af markedsføring
–af
skadeligt indhold mod børn og unge.
Oplysning om risici
tydelig information til brugere og forældre om afhængighed.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0030.png
Forældre
- Svært at gå alene imod en hel kultur
- Kollektive løsninger
- Hjælp gennem forældrekontrakter
igangsat af skoler
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0031.png
Tak for jeres
opmærksomhed!
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0032.png
Kathrine Elmose
Jørgensen
Cand.scient.soc. og Ph.D, ekspert i digitale medier, Børns Vilkår
Folketinget
| 29. april 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0033.png
UDFORDRINGER PÅ DIGITALE MEDIER
HVORDAN OPLEVES DE AF BØRN OGUNGE?
FOLKETINGETS SUNDHEDSUDVALG, D. 29. APRIL 2025
Kathrine Elmose Jørgensen, ph.d., Digital medieekspert
1
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0034.png
Skærmbrug påvirker små børn følelsesmæssigt
(Hutton et al. 2020; Madigan et al. 2020;
Law et al. 2023; Takahashi et al. 2023;
Yang et al. 2023; Statens Institut for
Folkesunhed, 2020; Jusiene et al. 2019)
(Børns Vilkår, 2023)
Børns Vilkår
34
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0035.png
Digital mobning
(Børns Vilkår og TrygFonden, 2023)
Børns Vilkår
35
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0036.png
”Når
jeg spawner [kommer
ind i spillet, red.], arresterer
de mig, og det gør de hele
tiden. Sådan gør de hele
tiden, indtil jeg i k k e synes,
det er sjovt mere og går ind i
et andet spil. Og så gør de
helt det sam m e igen. Så det
var
sådan…
Og så dagen
efter spurgte jeg Carl, hvad
der var galt med ham, men
han gad så i k k e at tale med
mig. Og så blev det så til
generelt
mobberi.”
William, 8. klasse
Børns Vilkår
36
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0037.png
Børns Vilkår
37
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0038.png
38
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0039.png
”Når
man scroller på tiktok
og ser alle de perfekte og
sm u kke piger med en
perfekt tynd krop og et
smukt ansigt tænker man
hvorfor ser jeg i k k e sådan
ud? jeg har brugt mange
aftner hvor jeg har grædt
over hvordan jeg ser
ud. jeg ved i k k e hvad jeg
skal
gøre.”
Pige 12 år
Designs, funktioner og kulturer
Mobning og eksklusion
FOMO
Svarpres og stress
Sammenligning
Snævre normer
(Børns Vilkår & TrygFonden, 2020)
Børns Vilkår
39
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0040.png
77 pct.
af børnene i 7. klasse ser
indhold fra influencere på
sociale medier
Børns Vilkår
40
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0041.png
Hvorfor ser
børn i 7. klasse
indhold fra
influencere?
74%
De poster sjovt indhold
Vi har fælles interesser (fx sport,
gaming, musik, mode, makeup)
29%
50%
44%
47%
52%
41%
20%
38%
29%
16%
25%
21%
17%
21%
20%
16%
7%
11%
7%
7%
7%
4%
4%
4%
0%
Drenge
Piger
20%
Samlet
40%
60%
67%
70%
De inspirerer mig
De deler ærligt og personligt
indhold
Jeg ser op til dem
Fordi de er kendte
De har ofte konkurrencer
Fordi mine venner gør det
Andre grunde
80%
Børns Vilkår
9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0042.png
Indhold der appellerer
til børns
følelser
Spænding og underholdning
Funny fails og react-videoer
Selvskade
Mishandling af dyr
Vold og drab
Klimaforandringer
Krig
Skinnytok
Børns Vilkår
42
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0043.png
Børns Vilkår
43
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0044.png
Jeg har to dage om ugen, hvor jeg overhovedet ikke skal lave
noget som helst. Og det var en af de dage i går. Hvad brugte jeg
den på? At se på telefonen hele dagen. Og det synes jeg er lidt
irriterende, fordi jeg sad bare og gloede på de der videoer, og jeg
vidste ikke engang, der var gået så lang tid. Og så er det meget
svært for mig at lægge mobilen. Når jeg først er gået i gang med
at se, så er det svært for mig at ligge den igen
(…)
Jeg fik sådan
meget ondt i hovedet, at jeg sad på den [mobilen] hele tiden.
Molly, 10 år
44
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0045.png
Det bedste ved
sociale medier
At jeg kan se videoer
71%
70%
65%
74%
At jeg kan snakke med mine venner
59%
43%
47%
48%
44%
29%
37%
43%
36%
44%
28%
29%
24%
22%
18%
22%
0%
4. klasse
7. klasse
20%
40%
60%
At jeg kan spille spil
At jeg kan lære nye ting
At jeg kan se på andre, der spiller/gamer
At jeg kan se andres hverdag fx kendte personer eller
venner
At jeg kan finde svar på spørgsmål
At jeg kan møde folk med de samme interesser som
mig
At jeg kan dele min hverdag med andre
At andre kan reagere på mine billeder/videoer mv.
80%
100%
Børns Vilkår
45
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0046.png
77 pct.
har prøvet at skrive med My AI
Børns Vilkår
46
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0047.png
49 pct.
i 4. klasse
31 pct.
i 7. klasse
…er
bange for hvad My AI ved om dem
Børns Vilkår
47
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0048.png
Udfordringer
forstærkes…
Hvert andet barn er på sociale
medier, før de er fyldt 10 år
Næsten alle børn har en profil
på et socialt medie, før de er
fyldt 13 år
Social skævhed
Børnene peger pilen indad
Manglende støtte og digitale
rollemodeller
Store modstridende interesser
48
Børns Vilkår
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0049.png
Potentialer og muligheder i børn og
unges digitale liv
Andel børn i 8. klasse, der er på sociale medier for at
dyrke venskaber, fordelt på køn
Venskaber, relationer,
flirts og fællesskaber
Interesser
Uafhængighed af tid og
rum
Identitet og seksualitet
Viden og hjælp
Inspirerende, lærerigt og
underholdende indhold
(Børns Vilkår og TrygFonden, 2023)
Børns Vilkår
17
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0050.png
TAK FOR NU!
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0051.png
Børns Vilkår anbefaler
Spørg nysgerrigt og anerkendende ind til barnets interesser online
Tal med barnet om fordele og ulemper ved forskellige platforme
Sæt enkle og letforståelige rammer for dit barns skærmbrug og inddrag barnet i
rammesætningen på en måde, som passer til barnets alder
Fokusér mere på,
hvad
dit barn laver på skærmen og med
hvem,
end hvor længe barnet
er på skærm
og om det gør dit barn glad eller trist
Vær opmærksom på, at streamingtjenester, sociale medier og spil er designet til at
tiltrække og fastholde brugerens opmærksomhed for at tjene penge, og at børn og
unge derfor har brug for hjælp til at styre forbruget
Vær en god digital rollemodel for dit barn
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0052.png
Mie Oehlenschläger
Cand.mag. i moderne kultur og er kulturformidling, uafhængig
tech- og policyrådgiver, medlem af Etisk Råd og af
Trivselskommissionen.
Folketinget
| 29. april 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0053.png
Trivselskommissionens afrapportering 2025 side 68
53
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0054.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0055.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0056.png
Meget komplekst og sammenfiltret
-”In addition to the 4Cs, the new CO:RE classification recognises important cross-cutting
risks, notably to children’s privacy,
health
and fair treatment. These risks, we suggest,
can occur in relation to any and all of content, contact, conduct and contract risks”.
-”Det er vigtigt at bemærke, at selv om nogle risici er særligt tværgående, så krydser
mange af onlinerisiciene for børn hinanden og blander sig, afhængigt af
omstændighederne, og i endnu højere grad efterhånden som det digitale miljø udvikler
sig. Derfor tilbydes klassifikationen og dens eksempler her som en måde at organisere
og åbne op for yderligere undersøgelser på, snarere end at antyde, at risici er enkle eller
usammenhængende”.
Egen oversættelse
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0057.png
Kræver ‘ud af boksen’-tænkning
ift.forebyggelse og regulering
DE KLASSISKE POLITISKE RESSORT-
OMRÅDER ER BLEVET UDFORDRET AF
ET DIGITALT MILJØ, HVOR
RISIKOFAKTORER OG SKADELIGE
KONSEKVENSER GÅR PÅ TVÆRS AF
KLASSISKE DOMÆNER OG
KRYDSBESTØVER HINANDEN
GENSIDIGT.
DET KAN
UDEFRA SET
FREMSTÅ
UKLART, HVORDAN FX DE
FORSKELLIGE POLITISKE UDVALG
KOBLER SIG SELV PÅ BREDDEN AF
DISSE RISIKOFAKTORER SÆRLIGT IFT.
FOREBYGGELSE?
FX DSA’EN, HVOR DER NU SKAL
INDSAMLES ‘DOKUMENTATION FOR
SKADE’ –
HVILKEN ROLLE SPILLER FX.
DET DANSKE SUNDHEDSSYSTEM
HER?
DER BRUG FOR MERE SAMARBEJDE PÅ
TVÆRS AF POLITISKE DOMÆNER.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0058.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0059.png
Spørgsmål og
drøftelse
Folketinget
| 29. april 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 29/4-25 om skærmforbrug og sociale mediers betydning for børn og unges mentale sundhed
3011783_0060.png
Afrunding ved
Rasmus Lund Nielsen
(M)
Formand for Sundhedsudvalget
Folketinget
| 29. april 2025