Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2983660_0001.png
Antimikrobiel resistens (AMR): Anbefalinger til Danmarks nationale AMR-
handlingsplan fra AIDS-Fondet og Læger uden Grænser
Baggrund
Antimikrobiel resistens er en stigende global trussel, der kræver en omfattende forståelse og
tilgang på tværs af landegrænser. AIDS-Fondet og Læger uden Grænser har derfor en række
anbefalinger til at styrke Danmarks fokus på de internationale udfordringer med AMR i
regeringens kommende nationale AMR-handlingsplan.
AMR forekommer, når bakterier, virus, svampe eller parasitter ikke længere responderer på
antimikrobiel medicin. Som et resultat af denne resistens bliver antibiotika samt andre typer
antimikrobiel medicin ineffektiv, og infektioner bliver sværere eller umulige at behandle. Dette
øger risikoen for spredning af flere resistente former af infektionssygdomme som hiv og
tuberkulose. AMR øger risikoen for komplikationer samt flere alvorlige sygdomstilfælde og
dødsfald, som i sidste ende kan true vores indsatser mod AMR - også i Danmark.
AIDS-Fondet og Læger uden Grænser arbejder i lavindkomstlande og humanitære kontekster,
hvor vi er vidne til en lang række kontekstbestemte faktorer, der driver resistente bakterier:
Manglende adgang til rent vant, sanitets- og hygiejnetjenester
Ineffektive sygdomsforebyggende indsatser, svage sundhedssystemer og manglende
mikrobiologi
Manglende adgang til forebyggelse, kvalitetsvacciner, -diagnostik og -medicin
Begrænset viden, ressourcer og træning blandt sundheds- og plejepersonale
Svage love, politikker, forvaltning og håndhævelse af korrekt diagnosticering og brug af
antibiotika og medicin
Uetisk farmaceutisk promovering af antibiotika og svage lovpligtige tilsyn
Klimaforandringer og klimarelaterede katastrofer
Krige, konflikter og mennesker drevet på flugt, der lever under dårlige forhold
Verdenssundhedsorganisationen (WHO) vurderer, at konsekvenserne af AMR vil have en række
negative effekter på flere af
FN’s
Verdensmål, herunder økonomisk udvikling, fattigdom, lighed
og muligheden for at leve et sundt liv. AMR truer derfor med at underminere årtiers udvikling og
sundhedsindsatser. På globalt plan anslog WHO, at AMR var den direkte årsag til 1.27 millioner
dødsfald i 2019 og yderligere 5 millioner årlige dødsfald på grund af AMR-relaterede årsager
1
.
Hvis ikke AMR kommer under kontrol, kan det udslette årtiers fremskridt i kampen mod en bred
vifte af sygdomme, koste millioner af liv og hundredvis af milliarder kroner ekstra i
1
Læs mere på
WHO’s hjemmeside
Side 1 af 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Henvendelse af 24/2-25 fra AIDS-Fondet og Læger uden Grænser om anbefalinger til Danmarks nationale AMR-handlingsplan
sundhedsudgifter. Som AMR spreder sig, bliver vi nødt til også at adressere udfordringerne i
lavindkomstlande og humanitære kontekster.
Anbefalinger til den kommende nationale handlingsplan
Den danske handlingsplan på AMR bør styrkes med et afsnit, der forholder sig til og indtænker
internationale udfordringer, samarbejder og behov. Danmark kan og bør arbejde for en
ambitiøs indsats mod AMR som også fokuserer på lavindkomstlande og humanitære
kontekster. Det kræver, at Danmark er villig til at integrere globale politiske forpligtelser i den
nationale handlingsplan, der handler udover Danmarks grænser. Vi anbefaler Danmark at:
1.
Styrke sit engagement i sundhedsfremmende multilaterale institutioner og sikre
en meningsfuld inddragelse af civilsamfunds- og humanitære aktører.
Kontekstbestemte erfaringer fra civilsamfundet skal inddrages i alle relevante
beslutnings- og handlingsfora for at sikre tværsektorielle og langsigtede løsninger både
i national implementering og gennem internationalt samarbejde.
2.
Støtte forbedringer af sundhedsinfrastrukturer i lavindkomstlande og humanitære
kontekster til udrulning af nationale AMR-handlingsplaner og indsatser.
Stærke
sundhedssystemer, universel sundhedsdækning, vaccinationskampagner,
kapacitetsopbygning, laboratorier, infektionsovervågning og antibiotikaregulering er
grundsten i indsatser mod AMR og skal prioriteres i samarbejder og danske bidrag.
Desuden er adgangen til rent vand og sanitet helt afgørende i bekæmpelsen af AMR
samt en lang række andre infektionssygdomme.
3.
Arbejde og advokere for lige adgang til kvalitetsdiagnostik-, medicin- og
antibiotika.
Lavindkomstlandes lokale medicinske forsyningskæder, produktion og
kvalitetssikring af antibiotika er ikke stærke nok til at sikre den nødvendige adgang for
alle, særligt de mest sårbare befolkningsgrupper. Dette skal styrkes. I dette arbejde bør
der også sikres adgang til
medicin fra WHO’s liste over essentielle
lægemidler.
4.
Fremme forskning og udvikling af og adgang til nye typer antibiotika.
Antimikrobielle
produkter, som er udviklet gennem pull-incitamenter, er omkostningseffektive. Ved at
fremme pull-incitamenter med klare globale adgangs- og forvaltningsbetingelser kan
flere lande få adgang til nye og effektive antimikrobielle produkter. Dette vil især
forbedre adgangen til kvalitetsprodukter i kontekster med begrænsede
sundhedsfaciliteter.
5.
Fremme ikke-for-profit og andet adgangsgivende forskning samt udvikling af
diagnostik og antibiotika.
Investeringer i forskning og udvikling med klare krav om
adgang, gennemsigtighed og tilgængelighed skal prioriteres. Der er brug for at reducere
økonomiske barrierer for nye antibiotika ved at investere i ikke-for-profit-forskning og
understøtte fælles indkøbsmekanismer, så prisen på kvalitetsantibiotika nedsættes.
Side 2 af 2