Socialudvalget
Til:
Dato:
Social- og boligministeren
4. august 2025
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SOU alm. del
Spørgsmål 720
Mange i målgruppen for det sociale frikort er digitalt udsatte og har begrænset tillid
til det offentlige system. Derfor er det problematisk, at ansøgning til det sociale frikort
udelukkende kan foregå digitalt eller via en sagsbehandler. Denne tilgang risikerer at eks-
kludere netop de borgere, ordningen er skabt for at støtte. Derudover er det administrativt
kompliceret for virksomheder at udbetale løn til borgere med socialt frikort, da frikortet
ikke er fuldt integreret i SKAT’s systemer på lige fod med almindelige frikort og bikort. For
eksempel kan man ikke logge ind på skat.dk og aktivere det sociale frikort, sådan som
man kan med et bikort, hvis man både har lønindkomst og modtager SU. Vil ministeren
redegøre for, hvordan det sociale frikort kan gøres mere brugervenligt og tilgængeligt for
både borgere og virksomheder?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alexander Ryle (LA).
På udvalgets vegne
Nanna W. Gotfredsen
formand
1/1