Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 454
Offentligt
3065192_0001.png
Takstgennemsigtighed på det specialiserede område
PS Contact ønsker at gå foran i arbejdet med takstgennemsigtighed. Vores mål er at sikre, at
kommunerne tydeligt kan se, hvordan de penge, vi modtager, bliver anvendt. Dette gælder både
fordeling af udgifter og opbygningen af vores priser.
Vi håber, at denne gennemsigtighed kan gøre det lettere for sagsbehandlere at sammenligne tilbud
og priser på tværs af forskellige aktører og dermed træffe beslutninger, der bedst muligt
understøtter borgernes behov.
Nedenstående understøtter muligheden for at sammenligne pris og indhold, at borgeren får det
bedst mulige tilbud og indsats til prisen, samtidig med at kommunen får mest muligt for deres
penge.
I nedenstående vises gennem forskellige beregninger, hvordan vores takst/timepris i Udekørende
Team er sammensat.
Opbygning af pris og takst i vores udekørende team
PS Contact stræber efter at placere sig omkring midten af markedet, når det kommer til lønniveau
for vores medarbejdere. Dette princip er konsekvent anvendt på tværs af organisationen.
For vores pædagogiske medarbejdere er gennemsnitslønnen beregnet med udgangspunkt i
følgende:
Beregning af løn til Specialpædagogisk medarbejder pr. måned
Bruttoløn gn
33.500
AES inkl. Udvidet voldsrisiko
500
Pension arbejdsgiver andel 10,4%
3.484
Ferietillæg 1,45%
486
Sundhedsforsikring
215
Julegave
0
Julefrokost
0
Sociale bidrag
550
ATP arbejdsgiver
195
Sygdom
1675
Ferie 12,5% (5 uger)
4.188
Total pr. medarbejder
44.793
10,4 %
75
37,5
5 %
12,5 %
PS Contact ApS
Teknikvej 6 • 4532 Gislinge • TLF. 5337 5514 • CVR-nr. 42470775 •
www.pscontact.dk
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065192_0002.png
Fordeling af tid og ressourcer
For at skabe gennemsigtighed i forhold til, hvordan ressourcer anvendes i opgaveløsningen,
præsenterer vi her en beregning af, hvor stor en andel af en fuldtidsansats tid, der er afsat til
administration (timeindberetninger, journalnotater og statusskriv), personalemøder, supervision og
kørsel mellem borgerne. Vi prioriterer supervision og jævnlige personalemøder, da disse tiltag er
afgørende for at sikre høj kvalitet i opgaveløsningen, og har en central rolle i fastholdelsen af vores
medarbejdere. Dette tal
er vigtigt at kende, da det viser hvor mange timer vi kan ”sælge” til
kommunerne til borgerrettet tid = fakturerbar tid
Nedenstående beregning viser, hvordan timerne for en fuldtidsansat er fordelt i gennemsnit pr.
måned:
Beregning af fakturerbar tid pr. måned
Fuldtidsansat
160,33
P-møder 2 * 2 timer pr. måned
-5 P-møder
2 timer hver anden uge
Administration
-8 ADMIN
Uddannelse og opkvalificering
-2 Uddannelse
Supervision gruppe
-0,5 Supervision
Helligdage
-4,3 Helligdage
Kørsel
-10 0,5 time pr. dag
Gn fakt.bare timer pr. måned
130,53 *
*130, 53 timer svarer til, at 82% af en fuldtidsansats tid kan faktureres.
Direkte udgifter forbundet med Udekørende afdeling på Sjælland
På tværs af organisationen prioriterer vi, at hver afdeling har sin egen daglige leder samt en
teamkoordinator. I vores Udekørende Team, fordeles den daglige leders tid således, at cirka 75 % går
til direkte sparring på borgersager, statuslæsning, kontrakter og visitationer, også kaldet Indirekte
Borgertid, mens de resterende 25 % afsættes til personaleledelse, hvilket vi betegner som
organisatorisk personaletid. Teamkoordinatoren anvender 100 % af sin tid på organisatorisk
personaletid. Vores Teamkoordinator i Udekørende afdeling sidder primært med afstemning af
vagtplaner, indberetninger til løn samt sikring af korrekt timeforbrug på alle sager.
Dette set-up sikrer nærledelse, som efter vores erfaring ikke blot bidrager til højere kvalitet i
opgaveløsningen, men også til fastholdelse af medarbejdere og er med til at understøtte et solidt
fundament i vores organisation på tværs. I kan nedenfor se hvor stor en del af timeprisen bliver
påvirket af denne prioritering af organisationsopbygning.
Nedenstående beregning viser ydermere udgifter til supervision ved ekstern supervisor,
arbejdsredskaber som mobil telefon og Chromebook til hver medarbejder.
Posten ”lokaleudgifter”
er en andel af den samlede husleje på vores administrationsbygning på Teknikvej, som Udekørende
afdeling råder over.
PS Contact ApS
Teknikvej
6 • 4532 Gislinge • TLF. 5337 5514 • CVR-nr. 42470775 •
www.pscontact.dk
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065192_0003.png
Det betyder at nedenstående er beregnet på baggrund af udgifter direkte forbundet til afdelingens
administration, herunder afdelingens ledelse og medarbejderudvikling. Beregningen for Udekørende
Team tager udgangspunkt i en nulpunktsomsætning, som er betinget af et gennemsnit på 1.900
fakturerbare timer pr. måned henover et år:
Beregning af timepris
Måned
Daglig leder og teamkoordinator
78.688 41,41
Husleje inkl. Forbrug
6.000
3,16
Supervision gruppe
4.000
2,11
Dokumentationssystem
8.125
4,28
Uddannelse og opkvalificering
1.042
7,98
Chromebook/mobiltelefon/abonnementer
272
2,08
Medarbejder løn total
44.793 343,16
Gn. Kilometergodtgørelse 8 km pr. besøg
30,48
Samlet udgifter pr. fakturerbar time medarbejder
434,66
HQ Administration
11,5 56,61
Fortjeneste 5 %
0,2
0,98
Timepris
492,25
BEREGNING AF TIMEPRIS
Personale
Ledelse og teamkoordinator
12% 0%
6%
2%
8%
Admin
Km penge
HQ
Fortjeneste
72%
Som i kan se i ovenstående lagkage og prisberegning, er der en såkalt ”nulpunktsomsætning” ved
gennemsnitligt 1.900 fakturerbare timer pr. måned. Nogle vil så måske spørge ”Hvorfor er det så
overhovedet interessant for PS Contact at have denne afdeling?”
For PS Contact giver det mening, i forhold til at vi får et bidrag ind i vores HQ, samt muligheden for at
gøre brug af en form for stordrifts fordel, da vi ved behov kan understøtte vores botilbud hvis de har
brug for ekstra ressourcer ved ex. Sygdom eller akut behov for opnormering.
PS Contact ApS
Teknikvej
6 • 4532 Gislinge • TLF. 5337 5514 • CVR-nr. 42470775 •
www.pscontact.dk
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065192_0004.png
Fordeling af udgifter i hovedadministrationen
Hovedadministrationen udgør en central funktion i vores organisation, der sikrer effektiv styring og
support til kerneopgaverne. Afdelingen omfatter vores administrerende direktør, Pia Saaby
Sørensen, og driftschef, Louise Sjørslev, som har ansvar for den daglige drift, ledelse af
afdelingsledere og håndtering af HR-funktioner.
Derudover inkluderer hovedadministrationen (HQ) nøgleområder som Økonomi, Ejendomme og
Vedligehold, IT og Administration, Sekretariatet samt Visitationen, Kommunikation og
Bestyrelsesbetjening. I alt dækkes hovedadministrationen, inklusive den øverste ledelse, af 14
medarbejdere, hvoraf 5 er på fuldtid. Som organisation prioriterer vi muligheden for at vores
medarbejdere også kan arbejde på nedsat tid, ligesom vi også har en ansat i fleksjob i vores HQ.
I 2024 var de samlede udgifter til hovedadministrationen/HQ på 9.918.530 kr., svarende til cirka 16,1
% af organisationens samlede omsætning. Udgifterne fordeles som følger:
1.
Lokaleomkostninger (9,25 %),
dvs. udgifter til kontorlokaler til det administrative personale,
samt fælles mødelokaler, som anvendes til personalemøder, undervisning og temadage på
tværs af organisationen. Udgifterne til lokaleomkostningerne i HQ er renset for de andele
som hører til de forskellige underafdelinger, som også har adresse på vores HQ adresser på
henholdsvis Teknikvej 6 i Gislinge, samt Alhøjvej 2, 8660 Skanderborg
2.
Løn (63,85 %),
dvs. lønudgifter til medarbejdere og ledelsen i hovedadministrationen.
3.
Administrationsomkostninger (23,24 %),
dvs. udgifter til IT-systemer, hard- og software,
revision, forsikringer og medarbejderkurser, herunder efteruddannelse for ledelsen og
administrative medarbejdere.
4.
Autodrift (3,5 %),
dvs. transport og kørselsrelaterede omkostninger. Denne post dækker
blandt andet firmabiler til vores håndværker, samt til øverste ledelse hvor firmabiler indgår
som en del af Direktør og Driftschefs løn, samt kilometer godtgørelse til når vores IT
ansvarlige er ude på de forskellige tilbud.
Denne fordeling understreger vores prioritering af løn som den største udgiftspost, hvilket afspejler
vigtigheden af at fastholde kvalificerede medarbejdere og sikre kompetent ledelse. Samtidig
afspejler udgifterne til drift og administration nødvendigheden af en effektiv understøttelse af
organisationens samlede aktiviteter. Ligesom resten af virksomheden, har vi også i vores
hovedadministration og øverste ledelse en målsætning om ikke at være førende i markedet, men
stiler efter at placere os cirka i midten.
PS Contact ApS
Teknikvej
6 • 4532 Gislinge • TLF. 5337 5514 • CVR-nr. 42470775 •
www.pscontact.dk
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065192_0005.png
Gennemsigtighed i hvad der er indeholdt i vores Hovedadministration/HQ
I forhold til takstgennemsigtighed, er det også vigtigt at vise hvordan udgifterne i HQ fordeler sig og
anvendes. Det har vi forsøgt at vide nedenfor:
Udekørende Teams andel af udgifter til HQ er lavere
For vores udekørende afdeling er der beregnet en lavere andel af de gennemsnitlige udgifter fra
hovedadministrationen, som udgør 11,5 %. Denne beregning tager højde for, at afdelingen har
mindre interaktion med den øverste ledelse og færre opgaver relateret til drift og vedligehold af
bygningerne. Derudover er bestyrelseshonorarer trukket ud af udgifterne til hovedadministrationen
i forhold til den udekørende afdeling, da denne post ikke vedrører afdelingens daglige aktiviteter.
PS Contact ApS
Teknikvej
6 • 4532 Gislinge • TLF. 5337 5514 • CVR-nr. 42470775 •
www.pscontact.dk
5