Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 454
Offentligt
3065191_0001.png
Inspiration til beregning af 1:1 tid i et botilbud
(Light/Pixi-udgave)
For at beregne, hvor meget
1:1 tid
et tilbud indeholder, kan man tage udgangspunkt i de samlede
medarbejdertimer, der er borgerrettede – altså den tid, hvor personalet er "ude på gulvet" og til
rådighed for beboerne ved fuld belægning.
En metode til at strukturere beregningen er at opdele tiden i forskellige kategorier og sikre, at alle
beregninger tager udgangspunkt i, at
1 time svarer til 60 minutter.
1. Kortlægning af personaleressourcer
Start med at identificere, hvor mange medarbejdertimer der er indregnet i vagtplanen pr.
uge/måned. I denne beregning holdes
nattevagter udenfor,
da primære pædagogiske indsatser
forventes at understøtte en normal døgnrytme.
2. Opdeling af medarbejdertid
1:Gruppe tid
Dette er den tid, der bruges på fælles opgaver og aktiviteter i beboernes miljø. Eksempler:
Madlavning til fællesspisning
Rengøring af fællesarealer
Indkøb af dagligvarer
Fællesaktiviteter (på matriklen eller ude af huset)
Indirekte borgertid
Tid anvendt på administrative og dokumentationsopgaver, der er borgerrelaterede, men hvor
borgeren
ikke
er direkte involveret. Eksempler:
Daglig dokumentation
Brøset-vurderinger
Statusskrivning
Borgerrelaterede p-møder
Supervision og medicinhåndtering
Planlægning, forberedelse og overlevering
Organisatorisk personaletid
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065191_0002.png
Tid brugt på administrative og organisatoriske opgaver, som ikke er direkte borgerrettede.
Eksempler:
Vagtplanlægning
Arbejdsmiljøopgaver (AMR)
Personalesupervision og ansættelser
Onboarding af nye medarbejdere
Udarbejdelse af procedurer og vejledninger
Uddannelse, undervisning og kompetenceudvikling
Ledelse og administration
1:1 tid
Når alle ovenstående elementer er kortlagt, kan man beregne, hvor mange timer der reelt er tilbage
til
1:1 kontakt.
Dette er den tid, hvor en medarbejder har
fuldt fokus
på én borger, eksempelvis:
Individuelle samtaler
Aktiviteter uden for matriklen
Lukkede møder med borgeren
3. Eksempel på en beregning
Forudsætninger:
Antal pladser:
14 fordelt i to huse
Medarbejdertimer i vagt (kl. 08-22):
70 timer pr. dag
1 time = 60 minutter
Tidsfordeling:
Kategori
Timer pr. uge (à 60 min.)
Samlet personaletid (08-22)
490 timer
Daglig leder (administration, inkl. 10 timer i normeringen)
-27 timer
Indirekte borgertid & organisatorisk personaletid
-73,5 timer
1:Gruppe tid (2 medarbejdere á 12 timer pr. dag)
-168 timer
Tilbageværende tid til 1:1 kontakt
221,5 timer
Fordeling pr. beboer
Kategori
1:1 tid
1:Gruppe tid
Timer pr. uge (à 60 min.) Timer pr. dag (à 60 min.)
15,82 timer
2,26 timer
12 timer
1,71 timer
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065191_0003.png
Rådighed (nattevagter)
10 timer
1,42 timer
4. Rådighed (nattevagtstid)
I det fiktive botilbud er der to nattevagter á 10 timer pr. vagt:
10 timer * 2 medarbejdere =
20 timer
pr. døgn
Fordelt på 14 beboere =
1,42 time pr. beboer
i rådighedstid
5. Fleksibilitet i leveringen af 1:1 tid
Nogle tilbud leverer et gennemsnit af de beregnede 1:1 timer pr. dag, mens andre, som PS Contact,
arbejder med en mere fleksibel tilgang.
I stedet for at fordele præcis det samme antal timer hver dag, leveres den samlede månedlige tid
med en naturlig variation. Nogle dage kan borgeren modtage færre timer (f.eks. 1,5 time), mens
andre dage kan indeholde mere intensiv støtte (f.eks. 3 timer). Over tid vil det dog stadig svare til
det beregnede gennemsnit pr. dag pr. borger.
Denne fleksibilitet giver mulighed for at tilpasse indsatsen efter borgerens behov, dagsform og
aktiviteter, hvilket sikrer en mere målrettet støtte.
Konklusion
Ved at strukturere og opdele medarbejdertimerne i disse kategorier får man et klart billede af, hvor
meget
1:1 tid
borgerne reelt modtager. Modellen kan justeres efter behov, afhængigt af tilbuddenes
organisering og ressourcefordeling.
Ved at specificere, at
1 time altid regnes som 60 minutter,
sikrer vi, at beregningerne er præcise
og anvendelige på tværs af forskellige administrative systemer.