Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 454
Offentligt
3065190_0001.png
Handout til Socialudvalget ifm. foretræde
Den 4. September 2025
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0002.png
Præsentation
Pia Saaby Sørensen; stifter og
eneejer af virksomheden PS
Contact ApS
PS Contact har eksisteret i 20 år
PS Contact driver 5 botilbud
indenfor voksenområdet (§107)
Vi giver støtte til ca. 120
borgere, der bor i eget hjem
(§85)
Vi driver beskyttet
beskæftigelse
Og så har vi et mindre STU
tilbud (Særligt Tilrettelagt
Uddannelse).
Vi beskæftiger i alt ca. 150
medarbejdere, hvoraf ca. 10% er i
fleksjob
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0003.png
Erfaring med takstgennemsigtighed gennem 20 år
Jeg er her i dag for at dele mine erfaringer gennem 20 år fra
min landsdækkende virksomhed, hvor:
takstgennemsigtighed er velimplementeret i hele
organisationen, både på Botilbud (SEL
§107)
og i timer i
eget hjem (SEL
§85)
gennemsigtighed, ærlighed og åbenhed er de
væsentligste trædested i PS Contacts samarbejde med
flere kommuner i Danmark
Jeg er ikke her i dag for at repræsentere os private
leverandører, men fordi jeg brænder for området og ønsker at
være med til at styrke og optimere udviklingen af
styringsredskaber på det specialiserede socialområde helt
generelt. Så vi netop kan få en bedre styring af særligt
økonomien
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0004.png
Udfordringer når vi ikke har takstmodeller
Det vi oplever, der er svært på området generelt:
Sagsbehandlernes mulighed for at
sammenligne indhold i tilbud
At
forventningsafstemme
uden et klart og gennemsigtigt grundlag
hvad bliver bestilt
hvad bliver leveret? Hvad kan vi holde hinanden
op på
At sikre borgeres rettigheder
(retssikkerhed),
dvs. får borgeren det,
de er berettiget til og det som bliver bestilt, hvis ikke leverandøren
kan vise, hvordan de bruger de købte timer?
Det vi oplever takstmodeller kan:
Ud fra vores erfaring i arbejdet med takstmodeller kan vi klart sige, at
takstmodeller imødekommer de nævnte udfordringer langt hen ad vejen.
Vi får en højere grad af sammenlignelighed imellem tilbud
Vi har bedre mulighed for at afstemme både inden vi indgår et samarbejde og
undervejs i samarbejdet
Borgeren ved, hvad der er blevet købt og betalt for, dvs. de kan holde os som
leverandør op på, at der også bliver leveret det, der er aftalt
Og endelig er det at arbejde med en takstmodel et væsentligt og værdifuldt
styringsredskab
både internt hos os i virksomheden og som vi ser det også i
kommunerne.
At
styre og gennemskue økonomien
både internt hos leverandøren
og hos kommunen
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0005.png
Udfordringer og bekymringer,
når vi arbejder med takstmodeller - I
Uddybning:
En helt tom ramme er en ramme, der indeholder alle udgifter, der ikke lige omfatter
individuel hjælp og støtte til borgeren. Dvs. husleje, nattevagt evt. køkkenpersonale
og pedel, udgifter til headquaters osv.
Takstmodel ud fra en
ramme
Sårbarheden ved en tom ramme vil variere alt efter beboernes
funktionsniveau/kompleksitet/støttebehov.
Til de bedre fungerende målgrupper kan en tom ramme godt fungere, men det vil
altid kræve tæt samarbejde mellem leverandør og myndighed (kræver smidig
sagsbehandling). Og disse borgere vil i dag primært bo i eget hjem eller i
opgangsfællesskaber.
I de lidt mere komplekse målgrupper, har beboerne som regel brug for fleksibel og
flydende adgang til personale. I disse tilfælde er vores anbefaling, at den tomme
grundramme udvides med et lag af pædagogiske timer. Vores erfaring er, at det bliver
sårbart, med en tom ramme, fordi det ofte er langt fra at alle borgere er helt
velbeskrevet eller kendt af sagsbehandlerne.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0006.png
Udfordringer og bekymringer,
når vi arbejder med takstmodeller - II
Uddybning
Hos PS Contact er 1 time købt til borgeren lig 60 minutters ATA tid sammen med
borgeren
For os er det logik og den eneste måde kommunen kan vide, at det, de udmåler
som borgerens behov, også rent faktisk er det, som borgeren får. Men vi har
erfaret, at det mere er reglen end undtagelsen, at det ikke er afstemt, hvorvidt
indirekte omkostninger er en del af borgerrettet tid.
Her er et eksempel.
Det varierer fra leverandør til leverandør om fx opkvalificering af medarbejdere,
deltagelse i møder, ferie, sygdom osv. indgår som en del af borgerrettet tid. Dvs. at
når en kommune bestiller en time hos leverandør X
kan
det betyde, at det kun
REELT er 40 minutter hos borgeren. Fordi de øvrige indirekte omkostninger indgår
i leverandørens borgerrettet tid. Det kan godt være, at det er helt ok, men det er i
vores optik meget lidt gennemskueligt, slet ikke sammenligneligt og meget lidt
retssikkert for den borger, der ved, at deres behov og ret til 1:1 hjælp er x timer.
At en time ikke alle
steder er 60 minutter
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0007.png
Udfordringer og bekymringer,
når vi arbejder med takstmodeller - III
Uddybning
Pakker betyder, at der opereres i pakker/trin, hvor der ligger et defineret antal
timer på hvert trin.
Støtteindsats tildelt
som pakker
Her bliver det utydeligt, hvor mange timer en borger egentlig skal have.
Der opstår alt for ofte et skævt incitament mellem myndighed og leverandør.
Myndighed vil forsøge at presse borgerne ned på det lavest mulige trin, mens
leverandøren gerne vil sikre sig bedst mulige arbejdsbetingelser i forhold til
borgeren, og dermed gerne vil have beboeren op på et højere trin.
Incitamenter og best/worst case kommer således til at styre mere end det
reelle behov. Ligesom det over tid, kan bliver ret mange penge over tid, der så
egentlig betales for meget eller lidt
Det vi anbefaler er, at borgerens behov beskrives, og at man laver en
takstmodel med så få gråzoner som muligt
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0008.png
Eksempel
den svære forventningsafstemning
Eksemplet viser, to botilbud under
PS Contact, med samme
målgruppe, men hvor det ene har
en væsentlig højere grundtakst end
den anden.
Man kan umiddelbart ikke se, hvad
man får for pengene, hvis ikke
tilbuddet kan udspecificere de
borgerrettede timer
dvs. eksklusiv
møder, uddannelse mv.
Det gør det svært og
uigennemsigtigt for
sagsbehandlerne at sammenholde
tilbud og gennemskue, hvor meget
støtte der egentlig er i taksten,
samt hvad den reelle timepris
egentlig er
To tilsyneladende ens tilbud, samme målgruppe
to forskellige priser
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0009.png
Takstmodel er grundlag for alt det andet
I PS Contact ser vi tre steps i at
sikre området mod bedre styring,
som samtidig vil gøre sværere for
”Brodne Kar” at operere på
markedet. De tre steps, der giver
samtidig sagsbehandlerne et
bedre grundlag at vurdere og
sammenholde ud fra.
Vi ser takstmodellen som et
nødvendigt step 1 som bl.a.
kvalitets- og
organisationsopbygningen står
ovenpå
Køkkeneksempel
se med
kursiv
9
Step 1
Takstgennemsigtighed
Step 2
Kvalitet og effekt
Step 3
Organisationsopbygning
Timer/timepris
Andel af faglært
arbejdskraft
Effektmålinger og
progression
Organisatoriske principper
og virksomhedsdrift
Hvad har vi brug for I
vores køkken
opvaskemaskine, ovn, vask
osv.
Hvem skal levere køkkenet
(kvalitet): Svane. HTH,
Invita, Ikea osv.
Etiske overvejelser ind I
bl.a. ESG
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0010.png
Invitation til opfølgende samarbejde
Vi vil gerne invitere jer til en
fordybelsesdag
med mulighed for:
En tur i maskinrummet! At se og høre om, hvordan vi i praksis arbejder med gennemsigtighed i vores
takster
se vores styringsark og hvad der ligger til grund for disse.
At få indblik i, hvad det kræver at udarbejde og vedligeholde de systemer/data, der er nødvendige
At møde vores daglige ledere, der arbejder ud fra gennemsigtighed i deres samarbejde med
kommunerne og få deres perspektiver på betydningen heraf
At drøfte, hvor vi ser de største fordele og ulemper i takstgennemsigtighed, og hvad vi drømmer om fra
politisk hold
Vi inviterer også kommunale aktører med til fordybelsesdagen. De er vores daglige samarbejdspartnere
og
kan med deres perspektiv bidrage til at vi bliver klogere i fællesskab
PS Contact og jeg deltager også gerne i relevante fora, der har takstgennemsigtighed med mere som fokus
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 454: Supplerende materiale fra PC Contact ifm. foretræde den 4/11-25 om et nyt takstsystem for det specialiserede socialområde
3065190_0011.png
Kontaktoplysninger
Tak for at jeg måtte komme i dag og fortælle jer
om vores erfaringer med takstgennemsigtighed i
dag.
Mit væsentligste budskaber, at vi både kan og
bør arbejde med takstgennemsigtighed på
tværs af tilbud i socialpsykiatrien. Privat,
Kommunalt og Regionalt.
Hvis I har spørgsmål eller kommentarer står jeg
altid til rådighed for uddybning
Pia Saaby Sørensen
Admin Direktør
Mobil: +45 2212 5514
Hovednummer: +45 5337 5514
www.pscontact.dk
PS Contact ApS
Teknikvej 6
4532 Gislinge
11