Socialudvalget 2024-25, Indenrigsudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 448, INU Alm.del Bilag 68
Offentligt
3063405_0001.png
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
19. august 2025
Ankestyrelsens bidrag til Ministerredegørelse til
Statsrevisorerne: Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om
Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud
jeres j.nr. 2024-9950
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 11. juli 2025 anmodet
Ankestyrelsen om et bidrag til ministerredegørelsen vedrørende
Rigsrevisionens undersøgelse af tilsynet på socialområdet.
Rigsrevisionen konkluderer i beretning nr. 18/2024, at Ankestyrelsen
samlet set ikke fører et tilfredsstillende tilsyn.
Rigsrevisionen konkluderer, at Ankestyrelsens tilrettelæggelse af tilsynet
er tilfredsstillende, men at der er mangler i måden, som tilsynet udføres
på. Det skyldes ifølge undersøgelsen, at tilsynet er præget af lange
sagsbehandlingstider.
Samtidig arbejder tilsynet ikke systematisk med at
indhente
dokumentation
og
følge op
på sager. Endelig konstaterer
Rigsrevisionen, at så længe lovens betingelser for at anvende
sanktioner
er, som de er, vil tilsynet sjældent kunne anvende disse.
Ankestyrelsens bidrag:
1. Ankestyrelsens tilsyns sagsbehandlingstider
Ankestyrelsen bemærker, at Ankestyrelsens tilsyn i sine kvitteringsbreve
til interessenterne oplyser følgende:
”Vi
skriver til dig igen, hvis du ikke
har fået svar fra os inden 8 måneder. Her vil vi oplyse, hvornår vi
forventer at kunne svare dig”.
J.nr. 25-72316
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-tors kl. 9.00-15.00
fre kl. 9.00-13.00
Åbningstid - telefon:
man-tirs kl. 9.00-15.00
ons lukket
tors-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 448: Orientering om ministerredegørelse til Statsrevisorerne: Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud, fra indenrigs- og sundhedsministeren
I kvitteringsbrevet oplyses interessenten om den forventede
gennemsnitlige sagsbehandling på tilsynssager. Denne forventning er
blandt andet baseret på sagsbehandlingstiden i 80 procent af
alle
tilsynssager, dog er tilsynssager om aktindsigt undtaget. Forventningen
er også baseret på Ankestyrelsens vurdering af, hvordan
sagsbehandlingstiden vil udvikle, fx i forhold til antallet af indkomne
sager og ressourcer til sagsbehandlingen. Denne praksis for meddelelse
af forventet sagsbehandlingstid anvender Ankestyrelsen også i
klagesagerne, og forventningen er differentieret i forhold til de konkrete
sagsområder.
Ankestyrelsens sagsbehandlingstider inden for tilsynssager
og alle
øvrige sagsområder inden for Ankestyrelsens bevillingsfinansierede
område
er afhængige af, om der er balance mellem antallet af
indkomne sager og Ankestyrelsens ressourcer til at afgøre det
tilsvarende antal sager. Tilsynet har fokus på de ældste sager, men
foretager løbende en konkret vurdering af, om der er sager, der skal
behandles forlods og således hurtigere end andre tilsynssager. Det kan
fx være tilfældet for fogedsager
hvor en kommune ikke vil følge en
afgørelse fra Ankestyrelsen som klageinstans
eller ved sager med stor
mediebevågenhed, hvor tilsynet skal reagere hurtigt.
I Ankestyrelsens resultatplan for 2025 er der to mål, som vedrører
sagsbehandlingstiderne på tilsynsområdet. Det første mål vedrører
aktindsigtssager på tilsynsområdet, hvor 80 pct. af sagerne skal afgøres
inden for 20 arbejdsdage. Derudover er der et mål om andelen af ældre
sager i tilsynet. Målet er max 130 verserende tilsynssager på over 12
måneder ved årets udgang.
Som det også fremgår af Rigsrevisionens beretning, så har Ankestyrelsen
pr. 1. maj 2025 foretaget en organisationsændring. Ændringen
indebærer, at der bliver brugt færre ressourcer på tilsynet som helhed.
Ankestyrelsen bemærker i den forbindelse, at der særligt fra 1. januar
2024 og frem til maj 2025 har været prioriteret flere ressourcer til Tilsynet,
end Ankestyrelsen har modtaget bevilling til siden overtagelse af opgaven
fra Statsforvaltningen i 2017, henset til andelen af ældre tilsynssager.
Baggrunden for at bringe ressourceforbruget mere i overensstemmelse
med bevillingen til tilsynsområdet og overføre yderligere ressourcer fra
tilsynsområdet til klagesagsområdet pr. 1. maj 2025 har været, at
sagsbehandlingstiden i klagesager
på især det sociale område
er
blevet uforholdsmæssigt høj, henset til sagernes økonomiske og
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 448: Orientering om ministerredegørelse til Statsrevisorerne: Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3063405_0003.png
personlige betydning for de konkrete borgere, som har påklaget en
afgørelse til Ankestyrelsen.
Som det også fremgår af Rigsrevisionens beretning, så bliver
Ankestyrelsens tilsyn på socialområdet udført af 4-5 årsværk i 2024.
Styrelsen forventer at fastholde dette niveau indtil videre. Tilsynssager
på det sociale område har fortsat høj prioritet for Ankestyrelsen, blandt
andet som følge af aftalen om Børnene først fra 2021, hvor der blev tilført
en årlig varig bevilling på 3 millioner kr.
Ankestyrelsen bemærker, at omprioriteringen af ressourcer fra
tilsynsområdet til klagesagsområdet på socialområdet pr. 1. maj 2025 vil
føre til stigende gennemsnitlig sagsbehandlingstid på tilsynsområdet.
Nedenfor ses en status på sagsbehandlingstider på afsluttede tilsynssager i
perioden 1. januar til 30. juni 2025:
Tabel 1 - Udvalgte sagsbehandlingstider inden for tilsynet (uger)
Tilsynssager i alt
Tilsynssager ekskl. tilsyn med
aktindsigt
Tilsynets socialsager i alt
-
heraf tilsynets socialsager -
børn
-
heraf tilsynets socialsager -
voksne
Fogedsager
80 pct. af
sagerne
Gennemsnitlig
er afgjort
sagsbehandlingstid indenfor
19 uger
26 uger
24 uger
17 uger
11 uger
20 uger
11 uger
33 uger
29 uger
17 uger
33 uger
10 uger
Kilde: Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem. Data er trukket den 12. august 2025 og er
opgjort fra den 1. januar 2025 til og med 30. juni 2025.
Note: Bemærk, at der er tale om data, sådan som de på nuværende tidspunkt fremgår af
vores sagsbehandlingssystem. For at sikre de mest aktuelle data sker der løbende
efterregistreringer i data. Dette kan skabe uoverensstemmelser med tidligere offentliggjorte
data for samme tidsperiode.
Med hensyn til, hvad der fremgår som forventet sagsbehandlingstid i
tilsynets kvitteringsbreve til interessenter, så vurderer Ankestyrelsen på
nuværende tidspunkt dermed fortsat, at 8 måneder er en retvisende
forventet sagsbehandlingstid, da den nuværende sagsbehandlingstid på
33 uger inden for tilsynssager, dog tilsynssager om aktindsigt undtaget,
svarer til ca. 8 måneder.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 448: Orientering om ministerredegørelse til Statsrevisorerne: Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3063405_0004.png
Ankestyrelsen følger løbende udviklingen i sagsbehandlingstider inden for
tilsynet, og hvis fx antallet af indkomne sager stiger, eller hvis sagerne
bliver mere ressourcekrævende, så vil Ankestyrelsen justere den
forventede sagsbehandlingstid, hvis der er flere sager, end det er muligt
at afgøre inden for styrelsens bevilling.
2. Dokumentation
En kommune er som offentlig myndighed underlagt en sandhedspligt,
der indebærer en forpligtelse til at give korrekte og retvisende
oplysninger fx til en anden offentlig myndighed. Når en kommune
således i en tilsynssag oplyser Ankestyrelsens tilsyn om, at der er eller
vil blive rettet op på en ulovlig praksis, skal tilsynet som udgangspunkt
skulle kunne lægge kommunens oplysninger til grund.
Tilsynet er som offentlig myndighed underlagt det forvaltningsretlige
undersøgelsesprincip. Princippet indebærer en pligt for tilsynet til at
undersøge en sag tilstrækkeligt og vurdere sagen ud fra objektive og
saglige hensyn. Princippet er samtidigt et udtryk for, at tilsynet som
myndighed ikke må overoplyse en sag og heller ikke inddrage
uvedkommende hensyn som fx en ubegrundet mistillid til en anden
myndighed (saglig sagsbehandling).
Sagsoplysningen og dokumentation
Når tilsynet retter henvendelse til en kommune og beder om en
redegørelse fx som følge af oplysninger fra flere borgere om en mulig
ulovlig praksis, kan tilsynet allerede i dag som følge af
undersøgelsesprincippet anmode kommunen om at indsende fx skriftlige
praksisbeskrivelser sammen med deres redegørelse.
Som følge af Rigsrevisionens anbefalinger har tilsynet udarbejdet nye
skriftlige retningslinjer om, at tilsynets sagsbehandlere altid skal tage
stilling til, om kommunen - sammen med kommunens redegørelse til
tilsynet - også skal fremsende eventuelle skriftlige praksisbeskrivelser
eller lignende. Det kan dog ikke forventes, at kommunen i alle tilfælde
har skriftlig dokumentation for fx deres praksis på et område.
Opfølgning og dokumentation
I forhold til spørgsmålet om opfølgning i afsluttede tilsynssager og
dokumentation for, at kommunen har rettet op på den ulovlige praksis
og etableret ny lovlig praksis, så kan der være tilfælde, hvor der er
konkret anledning til, at tilsynet beder kommunen om skriftlig
dokumentation, som kan understøtte, at en hidtidig ulovlig praksis er
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 448: Orientering om ministerredegørelse til Statsrevisorerne: Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud, fra indenrigs- og sundhedsministeren
ophørt. Det er fx tilfældet i sager, hvor en kommunes kvalitetsstandard
er i strid med regler og praksis og derfor skal ændres. I de sager beder
tilsynet kommunen om at indsende den nye kvalitetsstandard, når denne
er vedtaget i kommunen.
Som følge af Rigsrevisionens anbefalinger er Ankestyrelsen i gang med
at udbygge de allerede foreliggende retningslinjer for tilsynets
sagsbehandlere. De nye retningslinjer skal sikre, at tilsynets
sagsbehandlere altid tager stilling til, om der skal ske opfølgning,
herunder om kommunen skal indsende dokumentation i forhold til ny
lovlig praksis, når en tilsynssag er afsluttet.
3. Opfølgning
For at tilsynet kan tage en sag op skal der, jf. kommunestyrelseslovens §
48 a, være en tilstrækkelig
anledning
hertil. Tilsynets mest anvendte
reaktion er en vejledende udtalelse efter kommunestyrelseslovens § 50.
En udtalelse efter kommunestyrelseslovens § 50 har ikke en selvstændig
retsvirkning, men hvis udtalelsen ikke efterleves af kommunen, kan
Ankestyrelsen efter omstændighederne følge op ved at anvende de
reaktionsmuligheder, som tilsynet er tildelt i §§ 50 a-51 i
kommunestyrelsesloven.
Ved udtalelser efter kommunestyrelseslovens § 50 er det tilsynets praksis,
at kommunen som udgangspunkt altid skal oplyse, hvad udtalelsen giver
anledning til, mens det ved tilsynsager, der bliver afsluttet efter
undersøgelse - dvs. uden en reaktion efter kommunestyrelsesloven - vil
bero på en konkret vurdering, om der er grundlag for, at tilsynet følger op
over for kommunen på et senere tidspunkt.
Der blev som led i aftalen om Barnets Lov fra maj 2021 afsat ressourcer til
en styrkelse af tilsynet på det sociale område. Tilsynet har som følge af
denne bevilling haft fokus på øget opfølgning i tilsynssager på det sociale
område. Det har fx været sager, hvor en kommune - for at rette op på
ulovlig sagsbehandling i forvaltningen - iværksætter en større
genopretningsplan, som skal implementeres over en længere periode.
Tilsynet beder allerede i dag i sådanne sager kommunen om en status i
forhold til de initiativer, som kommunen sætter i gang for at rette op på
en hidtidig forkert praksis.
Det kan også være sager om kvalitetsstandarder, hvor kommunen skal
ændre ordlyden i kvalitetsstandarden, fordi den har været i strid med
regler og praksis. Når kommunen i de sager tilkendegiver, at de vil
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 448: Orientering om ministerredegørelse til Statsrevisorerne: Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud, fra indenrigs- og sundhedsministeren
ændre i ordlyden i kvalitetsstandarden, så den er i overensstemmelse
med regler og praksis, følger tilsynet ved afslutningen af sagen op ved at
bede kommunen om at indsende den ændrede kvalitetsstandard, når
denne foreligger.
Tilsynet har således allerede i dag en praksis for opfølgning i visse typer
sager på socialområdet. Denne praksis er nu skriftligt beskrevet i
tilsynets håndbog for sagsbehandlere.
Yderligere systematisk opfølgning vil kræve lovændring og flere
økonomiske ressourcer.
4. Sanktioner
Rigsrevisionen konstaterer, at som reglerne er udformet, vil tilsynet
sjældent kunne anvende sanktioner som reaktion på en ulovlig
administration i en kommune.
Ankestyrelsen har ikke bemærkninger til denne konstatering, og
Rigsrevisionen har ikke ud over denne konstatering udtalt en kritik på
dette punkt og heller ikke kommet med anbefalinger.
Venlig hilsen
Cathrine Due Billing
6