Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 442
Offentligt
3061939_0001.png
Rapport om tilsynsundersøgelse:
2025
Myndighedernes praksis i sager
om anerkendelse af udenlandske
ægteskaber med mindreårige
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
Indhold
1.
2.
3.
Indledning ........................................................................................................................1
Sammenfatning ................................................................................................................4
Sager hvor Social- og Boligministeriet udtaler kritik..........................................................7
3.1 Gennemgang af sagerne ........................................................................................7
3.2 Social- og Boligministeriets reaktion .....................................................................10
Sager hvor Social- og Boligministeriet ikke udtaler kritik ................................................13
Antal sager hos hver myndighed med og uden kritik ............................................16
Oplyste vielseslande og antal ægteskaber for hvert land ......................................20
4.
Bilag 1
Bilag 2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0003.png
1. Indledning
Social- og Boligministeriet har gennemført en tilsynsundersøgelse vedrørende anerkendelse
af udenlandske ægteskaber med mindreårige.
Den 1. februar 2017 blev der indført et alderskrav på 18 år for at blive viet i Danmark. Samti-
dig blev muligheden for at anerkende et udenlandsk ægteskab begrænset, sådan at det ikke
kan ske, hvis en part ved vielsen ikke var fyldt 18 år, medmindre der foreligger tvingende
grunde til at anerkende ægteskabet, og parterne stilles i en urimelig situation, hvis det ikke
sker. Undtagelsen har et snævert anvendelsesområde. Alderskravet gælder ikke for EU-
/EØS-borgere og disses ægtefæller.
Det er parternes alder på vielsestidspunktet, der er afgørende for, om et udenlandsk ægte-
skab kan anerkendes i Danmark. Parternes alder på tidspunktet for myndighedens behand-
ling af en sag om anerkendelse af ægteskabet, er uden betydning for spørgsmålet om aner-
kendelse. Regelgrundlaget fremgår af boks 1 nedenfor.
Boks 1
Regelgrundlaget - § 22 b i ægteskabsloven
§ 22 b.
Et
ægteskab,
der er indgået i udlandet, anerkendes, hvis ægteskabet er gyldigt i
det land, hvor ægteskabet er indgået, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Et ægteskab, der er indgået i udlandet, anerkendes ikke,
1) hvis parterne ikke var samtidig til stede ved vielsen,
2) hvis der er bestemte grunde til at antage, at der er tale om et proformaægteskab, der
blev indgået med det afgørende formål at opnå ret til ophold i Danmark, i et land, der er
tilsluttet Den Europæiske Union eller er omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomi-
ske Samarbejdsområde, eller i Schweiz,
3) hvis en part ved vielsen ikke var fyldt 18 år, eller
4) hvis anerkendelse af ægteskabet strider mod grundlæggende danske retsprincipper.
Stk. 3.
Uanset
stk. 2 anerkendes ægteskabet, hvis der foreligger tvingende grunde herfor
og parterne stilles i en urimelig situation, hvis ægteskabet ikke anerkendes.
Stk. 4.
Betingelsen
i stk. 2, nr. 3, gælder ikke for EU-/EØS-borgere og disses ægtefæller.
Ministeriet modtog i januar 2024 fra CPR-kontoret en liste over en række myndigheder, der
siden februar 2017 til og med 2023 i CPR har registreret omkring 270 udenlandske ægteska-
ber, hvor en af parterne var mindreårig på vielsestidspunktet.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0004.png
På den baggrund har ministeriet – som det også fremgår af
Aftale af 27. november 2024 mel-
lem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet om
undersøgelse af ægteskaber med mindreårige –
fundet anledning til gennem sit ulovbe-
stemte ressorttilsyn at iværksætte en egen undersøgelse af, om myndighedernes praksis for
anerkendelse i hver enkelt af disse sager er i overensstemmelse med det gældende alders-
krav og de gældende regler herom. Det påhviler således den myndighed, der til brug for sin
sagsbehandling har behov for at tage stilling til anerkendelse af et ægteskab, at anvende reg-
lerne korrekt.
Denne rapport om tilsynsundersøgelsen vedrører dermed alene myndighedernes praksis om
anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige og ikke ægteskaber indgået i
Danmark. Boks 2 nedenfor indeholder en beskrivelse af designet for tilsynsundersøgelsen.
Boks 2
Design for tilsynsundersøgelsen
Tilsynsundersøgelsen blev igangsat af ministeriet ved i maj 2024 og igen i juni 2024 at
skrive til de myndigheder, der ifølge oplysningerne i CPR har registreret disse ægteska-
ber i perioden februar 2017 til og med 2023. Disse sagsbehandlende myndigheder er
kommuner, sogne og statslige myndigheder. Fremsøgningen af disse sager og de an-
svarlige myndigheder er baseret på et anonymiseret udtræk fra CPR fra CPR-kontoret i
Digitaliseringsministeriet.
Ministeriet bad myndighederne om en anonymiseret udtalelse om hver af disse sager,
hvor myndigheden har anerkendt/registreret et sådant ægteskab. Myndighederne blev
bedt om at oplyse:
På hvilket faktisk grundlag og med hvilken hjemmel i ægteskabslovens § 22 b
ægteskabet er blevet anerkendt.
Om sagen har været forelagt for Familieretshuset, hvis ægteskabet er aner-
kendt efter ægteskabslovens § 22 b, stk. 3.
I hvilket land vielsen er foretaget, jf. bilag 2.
Om parterne i forbindelse med myndighedens behandling af anerkendelsessa-
gen havde eller ventede fælles børn, og om disse oplysninger eventuelt har
haft betydning for myndighedens afgørelse om at anerkende ægteskabet.
Ministeriet har i den efterfølgende periode modtaget udtalelserne fra myndighederne.
Den seneste udtalelse er modtaget i april 2025.
Det er myndighedernes udtalelser, der udgør datagrundlaget for denne rapport, og der er
alene bedt om udtalelser i relation til spørgsmålet om mindreårige. Ministeriet har ikke
herudover adgang til myndigheders data i konkrete sager.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0005.png
Denne rapport indeholder således en beskrivelse af de sager om anerkendelse af udenland-
ske ægteskaber med mindreårige, som ministeriet har modtaget udtalelser om. Læs mere
herom i sammenfatningen under punkt 1.2 samt i punkt 2 og 3.
Det bemærkes, at rapporten alene forholder sig til, om der er grundlag for at udtale kritik af
myndighedernes behandling af sager om anerkendelse af udenlandske ægteskaber med
mindreårige. Der ses således alene på, om parterne var over eller under 18 år på vielsestids-
punktet. Rapporten indeholder i bilag 2 en oversigt over de lande, ægteskaberne efter det op-
lyste er indgået i, men den indeholder ikke oplysninger om parternes nationalitet.
Undersøgelsen er gennemført på baggrund af de oplysninger, som fremgår af de modtagne
udtalelser. Udtalelserne varierer i form og indhold, herunder i forhold til beskrivelsen af de
konkrete faktiske omstændigheder. Udtalelserne er anonymiserede og indeholder dermed
ikke konkrete oplysninger om parternes navne, adresser, CPR-numre eller lignende identifi-
cerbare personoplysninger.
Ministeriet har på baggrund af de modtagne udtalelser om 272 sager
1
fundet grundlag for at
udtale kritik af sagsbehandlingen i 86 tilfælde, mens der i 186 sager ud fra den beskrivelse,
der er modtaget fra myndighederne, efter ministeriets opfattelse ikke er grundlag for at udtale
kritik.
Efter iværksættelsen af tilsynsundersøgelsen i foråret 2024 er der i november 2024 indgået
Aftale mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alter-
nativet om undersøgelse af ægteskaber med mindreårige
om at gennemføre en historisk og
nutidig afdækning af praksis for håndtering af ægteskaber med personer under 18 år. Afdæk-
ningen vil have form af en uvildig undersøgelse, der skal afdække, om sagerne er behandlet
korrekt ud fra gældende lovgivning, herunder med et særligt fokus på sager efter 1. februar
2017.
Social- og Boligministeriet har bedt VIVE om at foretage denne bredere undersøgelse, der
således ikke kun vedrører udenlandske ægteskaber med mindreårige, men også ægteskaber
med mindreårige indgået i Danmark før februar 2017.
CPR-kontoret i Digitaliseringsministeriet har sideløbende med Social- og Boligministeriets til-
synsundersøgelse igangsat en kvalitetssikring af data i CPR vedrørende ægteskaber med
mindreårige – både i relation til ægteskaber indgået i Danmark og til udenlandske ægteska-
ber, der er registreret i CPR. Når det samlede resultat af denne kvalitetssikring foreligger, vil
Social- og Boligministeriet overveje, om resultatet af kvalitetssikringen giver anledning til at
foretage yderligere.
1
En enkelt kommune har trods anmodning herom ikke indsendt en udtalelse til ministeriet. Denne sag indgår der-
for ikke i rapportens gennemgang af sager.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0006.png
2. Sammenfatning
Ministeriet har modtaget udtalelser fra myndighederne om i alt 272 udenlandske ægteskaber
med mindreårige, der er registreret i CPR i perioden fra februar 2017 til og med 2023.
Myndighedernes udtalelser peger på, at der ligger flere forskellige forklaringer bag anerken-
delsen og registreringen af de 272 ægteskaber. Sagerne fordeler sig på 86 sager, hvor mini-
steriet finder grundlag for at udtale kritik af myndighedens håndtering af sagen, og 186 sager,
hvor ministeriet ikke finder grundlag for at foretage yderligere, jf. figur 1.
Figur 1
Antal sager med og uden kritik
Sager med kritik
86
Sager uden kritik
186
Anm.: Figuren viser fordelingen af antal sager med og uden kritik ud af 272 sager om udenlandske ægteskaber
med mindreårige, ministeriet har modtaget en udtalelse om.
Kilde: Egne tal på baggrund af det antal udenlandske ægteskaber, der er modtaget udtalelse om.
Undersøgelsen viser, at der ud af de i alt 272 ægteskaber er 86 sager om anerkendelse af et
ægteskab med mindreårige, hvor der på baggrund af myndighedernes udtalelse efter mini-
steriets opfattelse er grundlag for at udtale kritik af myndighedens håndtering af sagen. I ho-
vedparten af disse sager (80) har den registrerende myndighed ifølge udtalelserne ikke haft
tilstrækkelig opmærksomhed på parternes alder på vielsestidspunktet og dermed problemstil-
lingen med mindreårige ægtefæller. Derudover er der 6 af de 86 sager, hvor kommunen kon-
kret har anerkendt ægteskabet efter ægteskabslovens undtagelsesregel om tvingende
grunde, og hvor de meget snævre betingelser for at anerkende et udenlandsk ægteskab med
mindreårige på baggrund af tvingende grunde efter ministeriets umiddelbare opfattelse ikke
var opfyldte, sådan som sagen er beskrevet af myndighederne. De 86 sager er beskrevet
nærmere nedenfor i boks 3 og 4 og i punkt 3.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0007.png
Ud af de i alt 272 ægteskaber er der 186 af disse, hvor der på baggrund af myndighedernes
udtalelse efter ministeriets opfattelse enten ikke er grundlag for at udtale kritik af myndighe-
dens håndtering af sagen, eller hvor sagen på anden måde falder uden for undersøgelsens
afgrænsning.
Ifølge udtalelserne er der i disse sager bl.a. tale om fejlregistreringer af f.eks. vielsesdato
og/eller fødselsdato, hvorved ægteskabet har fremstået som indgået af en mindreårig, hvilket
dog ikke var tilfældet. I en anden stor del af sagerne er ægteskaber indgået af mindreårige af
borgere i et EU-land og er dermed omfattet af ”EU-undtagelsen” fra hovedreglen om, at
udenlandske ægteskaber med mindreårige ikke anerkendes. Der er også sager, hvor myn-
digheden har oplyst, at anerkendelse er sket før februar 2017 og dermed er afgjort efter den
tidligere gældende praksis før indførelsen af § 22 b i ægteskabsloven.
Endvidere er der 1 sag, hvor myndigheden har anerkendt ægteskabet efter undtagelsen om
tvingende grunde, og hvor betingelserne herfor ud fra oplysningerne i udtalelsen efter mini-
steriets opfattelse var opfyldt. Der er også en sag, hvor myndigheden i første omgang har re-
gistreret ægteskabet i CPR, men efterfølgende har genoptaget sagen og afslået at aner-
kende ægteskabet.
De 186 ægteskaber er beskrevet nærmere nedenfor i boks 3 og i punkt 4. Selvom ministeriet
dermed ikke udtaler kritik af disse 186 sager i relation til spørgsmålet om mindreårige, skal
det understreges, at det er myndighedernes ansvar at følge ægteskabslovens regler om an-
erkendelse af udenlandske ægteskaber, herunder reglerne om i hvilke tilfælde udenlandske
ægteskaber ikke anerkendes – både i forhold til spørgsmålet om mindreårige og de øvrige
tilfælde, hvor ægteskaber ikke anerkendes.
Boks 3
Hovedresultater og centrale pointer i rapporten i forhold til hovedparten af de 272 sager
I 71 sager har myndigheden oplyst, at der ikke er taget stilling til anerkendelse af ægte-
skabet, f.eks. fordi en anden myndighed har taget stilling hertil.
I 69 sager har myndigheden oplyst, at ægteskabet er anerkendt efter ægteskabslovens
undtagelsesbestemmelse om EU-/EØS-borgere og disses ægtefæller (EU-undtagelsen).
I 28 sager er der tale om tastefejl (f.eks. fejl i fødselsdato eller vielsesdato), administra-
tive fejl eller fejl i vielsesdokumenterne.
Der er 11 sager, der af forskellige andre årsager efter ministeriets opfattelse falder uden
for undersøgelsen, jf. nedenfor under punkt 4.
I 80 sager har myndigheden ikke været tilstrækkeligt opmærksom på aldersspørgsmålet.
I 7 sager har myndigheden anerkendt ægteskabet, fordi myndigheden har vurderet, at
der foreligger tvingende grunde herfor, og at parterne ville blive stillet i en urimelig situa-
tion, hvis ægteskabet ikke blev anerkendt.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0008.png
Boks 4
Social- og Boligministeriet udtaler kritik i 86 sager
Ministeriet udtaler kritik af, at myndighederne i perioden 1. februar 2017 til og med 2023 i
80 sager ikke har været tilstrækkeligt opmærksomme på aldersspørgsmålet.
Ministeriet udtaler kritik i 6 af de 7 sager, hvor myndigheden har anerkendt ægteskabet,
fordi myndigheden har vurderet, at der foreligger tvingende grunde herfor, og at parterne
ville blive stillet i en urimelig situation, hvis ægteskabet ikke blev anerkendt. Efter mini-
steriets umiddelbare opfattelse har myndighederne i disse 6 sager ikke anvendt reglerne
om anerkendelse korrekt, da de situationer, der er beskrevet i udtalelserne, ikke lever op
til lovens meget strenge krav for at anvende undtagelsen.
Ministeriet vil kontakte hver af de myndigheder, der har behandlet spørgsmålet om aner-
kendelse i ovennævnte 86 sager og oplyse, at myndigheden bør overveje, om og i givet
fald hvad der juridisk skal ske i forhold til den konkrete sag, samt hvad den administra-
tive håndtering af sagen måtte give anledning til.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0009.png
3. Sager hvor Social- og Boligmini-
steriet udtaler kritik
3.1
Gennemgang af sagerne
Som nævnt ovenfor er der 86 sager, hvor Social- og Boligministeriet finder grundlag for at ud-
tale kritik af myndighedens håndtering af sagen. Disse 86 sager fordeler sig på to kategorier,
jf. figur 2.
Figur 2
Sager med kritik
Tvingende grunde, jf.
ægteskabslovens § 22 b,
stk. 3, og/eller EMRK
artikel 8.
6 sager
Manglende
opmærksomhed på
spørgsmålet om
mindreårige.
80 sager
Anm.: Figuren viser 80 sager, hvor myndigheden ikke var opmærksom på spørgsmålet om mindreårige, og 6 sa-
ger, hvor myndigheden efter ministeriets umiddelbare opfattelse ikke har anvendt reglerne om anerkendelse kor-
rekt.
Kilde: Egne tal på baggrund af det antal udenlandske ægteskaber, der er modtaget udtalelse om.
Det fremgår af de udtalelser, ministeriet har modtaget, at den hyppigste årsag til anerken-
delse i situationer, hvor en af ægtefællerne var mindreårig, er, at myndigheden ikke har væ-
ret opmærksom på aldersspørgsmålet. Dette omfatter 80 ud af de 86 sager. For en del af
disse sager har myndigheden selv oplyst dette direkte i udtalelsen, mens ministeriet på bag-
grund af oplysningerne i udtalelserne for den resterende del af sagerne (uden at dette frem-
går eksplicit af udtalelsen) har vurderet, at dette må være tilfældet. I nogle udtalelser har
myndigheden oplyst, at den manglende opmærksomhed på aldersspørgsmålet enten skyldes
ukendskab til ægteskabslovens § 22 b om anerkendelse af udenlandske ægteskaber i Dan-
mark, eller at myndigheden ved sin gennemgang af sagen ikke har været opmærksom på, at
en af parterne på vielsestidspunktet, som i flere af sagerne ligger en del år tilbage i tid, var
mindreårig.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0010.png
Boks 5
Social- og Boligministeriet udtaler kritik
Ministeriet udtaler kritik af, at myndighederne i perioden 1. februar 2017 til og med 2023 i
80 sager ikke har været tilstrækkeligt opmærksomme på aldersspørgsmålet.
Blandt de 36 kommuner, 2 sogne og 2 statslige myndigheder, der har behandlet sager om
anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige i den 7-års periode (1. februar
2017 til og med 2023), som tilsynsundersøgelsen vedrører, og hvor ministeriet udtaler kritik i
relation til manglende opmærksomhed på aldersspørgsmålet, har de fleste myndigheder haft
1-2 sager herom i denne 7-årsperiode, og ingen myndighed har haft mere end 8 sager i peri-
oden 2017-2023.
Ud af de 86 sager er der 6 sager, hvor kommunen har oplyst, at ægteskabet er anerkendt,
fordi der foreligger tvingende grunde herfor, og at parterne ville blive stillet i en urimelig situa-
tion, hvis ægteskabet ikke blev anerkendt, og hvor ministeriet er af den umiddelbare opfat-
telse, at de meget restriktive betingelser for at anerkende et ægteskab af tvingende grunde,
ikke var opfyldt. I det følgende beskrives disse sager overordnet:
Sag nr. 1
vedrører ukrainske flygtninge, hvor kommunen har oplyst, at der ikke er nogen al-
dersforskel mellem ægtefællerne. Kommunen har lagt vægt på, at ægteskab må have været
en samfundsnorm i Ukraine dengang, hvor vielsen blev foretaget. Kommunen har også vur-
deret, at Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8 giver familien ret
til at kunne fortsætte i den struktur, de har fungeret under de seneste 29 år inden ophold i
Danmark. Kommunen har endvidere lagt vægt på, at Ukraine er et europæisk land, som sø-
ger optagelse i EU. Kommunen har derfor vurderet, at Ukraine rent samfundsmæssigt er
sammenlignelig med Danmark. Kommunen har vurderet, at der foreligger tvingende grunde,
hvor parterne vil stilles i en urimelig situation, hvis kommunen ikke anerkendte ægteskabet.
Sag nr. 2
vedrører syriske flygtninge, hvor kommunen har oplyst, at manden var indrejst i
Danmark først, hvorefter ægtefællen og børnene er blevet familiesammenført. Kommunen
har vurderet, at der er tale om en familie i en sårbar situation, da de er flygtet fra hjemlandet.
Kommunen har lagt vægt på, at ægteskabet er indgået 14 år tidligere, og der er tilkommet tre
mindreårige børn. Manglende anerkendelse vil ifølge kommunen stride mod EMRK artikel 8
om ret til respekt for privatliv og familieliv. Kommunen har oplyst, at familien efterfølgende er
udrejst fra Danmark. Kommunen har vurderet, at der foreligger tvingende grunde, hvor par-
terne vil stilles i en urimelig situation, hvis kommunen ikke anerkendte ægteskabet.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0011.png
Sag nr. 3
vedrører iranske flygtninge. Kommunen har oplyst, at Udlændinge- og Integrations-
ministeriet
2
i en konkret sag har vurderet vielsen som ugyldig. Kommunen har ved en sags-
behandlingsfejl dog registreret parret som værende gift. Ministeriet har forstået udtalelsen så-
dan, at parret forud for indrejsen i Danmark de seneste 10 år havde været i et allerede aner-
kendt ægteskab. På nuværende tidspunkt påtænker kommunen ikke at ophæve ægteskabet,
da parret har fået barn sammen i mellemtiden. Kommunen har vurderet, at der foreligger tvin-
gende grunde, hvor parterne vil stilles i en urimelig situation, hvis kommunen ikke anerkendte
ægteskabet.
Sag nr. 4
vedrører syriske flygtninge, hvor kommunen har oplyst, at der var tale om familie-
sammenføring, hvor familien er indrejst sammen (inkl. to børn). Kommunen har konkret vur-
deret, at der er tale om en familie i en sårbar situation, da de er flygtet fra hjemlandet. Kom-
munen har lagt vægt på, at ægteskabet er indgået 24 år forud for deres indrejse i Danmark,
og at der er tilkommet to mindreårige børn. Manglende anerkendelse vil ifølge kommunen
stride mod EMRK artikel 8 om ret til respekt for privatliv og familieliv. Kommunen har vurde-
ret, at der foreligger tvingende grunde, hvor parterne vil stilles i en urimelig situation, hvis
kommunen ikke anerkendte ægteskabet.
Sag nr. 5
vedrører et syrisk par, der er gift i Syrien. Kommunen kan desværre ikke forevise
dokumentation for parrets vielse i Syrien. Ministeriet har forstået kommunens udtalelse så-
dan, at parret var kommet til Danmark sammen, og at deres søn efterfølgende blev familie-
sammenført med sine forældre. Kommunen har oplyst at have anerkendt ægteskabet mellem
parterne efter ægteskabslovens § 22 b, stk. 3, om tvingende grunde, og at afgørelsen beror
på, at ægteparret blev familiesammenført med deres søn.
Sag nr. 6
vedrører et ukrainsk par. Kommunen har oplyst, at der i forbindelse med registre-
ringen af ægteskabet i CPR ikke er foretaget en undersøgelse ift. anerkendelse af vielsen, og
der har ikke været opmærksomhed på, at en af parterne var under 18 år. Kommunen har i en
supplerende udtalelse efterfølgende oplyst, at ægteskabet er anerkendt på baggrund af do-
kumentation for, at parterne ventede fælles barn ved indgåelse af ægteskabet, samt at der
nu er fremlagt dispensation for indgåelse af ægteskabet, som er oversat og påført apostille.
Ministeriet har forstået dette således, at der er fremlagt en ukrainsk dispensation for indgå-
else af ægteskabet.
I 3 af disse 6 sager har kommunen således ud over tvingende grunde efter ægteskabslovens
§ 22 b, stk. 3, også henvist til EMRK artikel 8 om retten til privat- og familieliv. I 5 af de 6 sa-
ger har kommunen navnlig lagt vægt på, at parterne har børn sammen. I nogle af sagerne
har kommunen også lagt vægt på parternes langvarige tilknytning til hinanden.
Det fremgår af forarbejderne til § 22 b i ægteskabsloven, at et ægteskab indgået af en min-
dreårig undtagelsesvist kan anerkendes, hvis der foreligger tvingende grunde herfor, og en
2
Ministeriet lægger til grund, at dette må være enten Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration (SIRI), da Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke behandler sådanne sager.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0012.png
manglende anerkendelse vil stille parterne i en urimelig situation, jf. ægteskabslovens § 22 b,
stk. 3.
Er det således f.eks. på grund af en af parternes dødsfald umuligt at løse de retlige udfordrin-
ger, der opstår, fordi det udenlandske ægteskab ikke anerkendes, kan det efter forarbejderne
tale for, at ægteskabet alligevel anerkendes. Denne situation kan f.eks. opstå i forhold til at
fastslå faderskabet til fælles børn og parternes gensidige arveret.
Muligheden for at bruge denne undtagelse og anerkende ægteskabet trods parternes alder
skal ifølge forarbejderne anvendes i et meget begrænset omfang. En myndighed, som skal
tage stilling til, om der foreligger sådanne tvingende grunde, skal således anlægge en yderst
restriktiv vurdering.
Det fremgår også af forarbejderne, at det forhold, at parterne har eller venter et fællesbarn,
ikke alene vil kunne begrunde en anerkendelse af ægteskabet. Ægteskabet kan heller ikke
uden videre anerkendes, selvom parterne har haft en langvarig tilknytning til hinanden. Dette
gælder uanset, om de har levet sammen gennem længere tid eller har indgået ægteskab i et
land, hvor samfundsnormer tilsiger, at samliv kun kan foregå inden for rammerne af et ægte-
skab. Det vil bero på en konkret vurdering i den enkelte sag, om ægteskabet helt undtagel-
sesvist kan anerkendes.
Boks 6
Social- og Boligministeriet udtaler kritik i 6 sager
Ministeriet udtaler kritik i 6 sager i perioden 1. februar 2017 til og med 2023, hvor myn-
digheden har anerkendt ægteskabet, fordi myndigheden har vurderet, at der foreligger
tvingende grunde herfor, og at parterne ville blive stillet i en urimelig situation, hvis ægte-
skabet ikke blev anerkendt. Efter ministeriets umiddelbare opfattelse har myndighederne
i disse 6 sager ikke anvendt reglerne om anerkendelse korrekt, da de situationer, der er
beskrevet i udtalelserne, ikke lever op til lovens meget strenge krav for at anvende und-
tagelsen.
3.2
Social- og Boligministeriets reaktion
Tilsynsundersøgelsen har vist, at 86 ægteskaber ud af i alt 272 ikke er behandlet korrekt af
myndighederne, og ministeriet finder som nævnt ovenfor anledning til at udtale kritik heraf.
Ministeriet finder det nødvendigt at adressere dette direkte over for myndighederne. Dette
gælder særligt i forhold til de myndigheder, der har behandlet sagerne om de 86 ægteskaber,
men vil være relevant i forhold til alle myndigheder, der behandler sager om anerkendelse af
udenlandske ægteskaber.
Det bemærkes i den forbindelse, at ministeriet ikke har hjemmel (hverken i ægteskabsloven
eller anden lovgivning) til at gå ind i de konkrete sager om anerkendelse af ægteskaber og
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0013.png
f.eks. som klagemyndighed tage stilling til og ændre afgørelsen i de sager, hvor en myndig-
hed efter ministeriets umiddelbare opfattelse har anerkendt et ægteskab i strid med § 22 b i
ægteskabsloven.
Hvis der er en klagemyndighed på det pågældende retsområde, hvor en myndighed som en
del af sagen har taget stilling til anerkendelse af et ægteskab, vil det være den almindelige
klageadgang på dette retsområde, der er afgørende for, om en evt. klageinstans kan gå ind i
sagen.
Den myndighed, der har behandlet en sag om anerkendelse af et ægteskab, har uanset en
evt. klageadgang mulighed for at tage stilling, om og i givet fald hvad der juridisk skal ske i
forhold til den konkrete sag, samt hvad den administrative håndtering af sagen måtte give an-
ledning til.
Ministeriet finder på den baggrund anledning til at udsende en orienteringsskrivelse (et ”hyr-
debrev”) til de myndigheder, der normalt behandler sager om anerkendelse af udenlandske
ægteskaber, hvori reglerne om anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige
indskærpes.
Endvidere vil ministeriet i tråd med den politiske aftale af 27. november 2024 om undersø-
gelse af ægteskaber med mindreårige konkret kontakte hver af de myndigheder, der har be-
handlet spørgsmålet om anerkendelse i de 86 sager, hvor myndigheden enten ikke var til-
strækkeligt opmærksom på aldersspørgsmålet eller efter ministeriets umiddelbare opfattelse
har anerkendt ægteskabet i strid med forarbejderne til § 22 b i ægteskabsloven, og gøre
disse myndigheder særskilt opmærksomme på, at de – hvis de ikke allerede har gjort det –
bør overveje, om og i givet fald hvad der juridisk skal ske i forhold til den konkrete sag, samt
hvad den administrative håndtering af sagen måtte give anledning til. Der vil i den sammen-
hæng særligt være opmærksomhed på de 6 sager, hvor reglerne om dispensation vurderes
at være anvendt forkert.
Boks 7
Social- og Boligministeriet reaktion i sager, hvor ministeriet udtaler kritik
Ministeriet vil udsende en orienteringsskrivelse til de myndigheder, der normalt behand-
ler sager om anerkendelse af udenlandske ægteskaber, hvori reglerne om anerkendelse
af udenlandske ægteskaber med mindreårige indskærpes.
Ministeriet vil kontakte hver af de myndigheder, der har behandlet spørgsmålet om aner-
kendelse i ovennævnte 86 sager og oplyse, at myndigheden bør overveje, om og i givet
fald hvad der juridisk skal ske i forhold til den konkrete sag, samt hvad den administra-
tive håndtering af sagen måtte give anledning til.
Resultatet af ministeriets tilsynsundersøgelse som led i det ulovbestemte ressorttilsyn vil
blive sendt til Ankestyrelsen, der varetager det kommunale tilsyn.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
Ministeriet har noteret sig, at CPR-kontoret i Digitaliseringsministeriet har oplyst, at CPR-sy-
stemet i februar 2025 blev tilpasset, sådan at en sagsbehandler bliver præsenteret for en ad-
varsel, hvis vedkommende er ved at registrere et ægteskab, hvor én eller begge ægtefæller
ikke var fyldt 18 år på datoen for ægteskabets indgåelse. Den konkrete ”advarsel” vil af-
hænge af, i hvilken sammenhæng ægteskabet indberettes, f.eks. ved registrering af en vielse
her i landet eller ved tildeling af personnummer ved indrejse.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0015.png
4. Sager hvor Social- og Boligmini-
steriet ikke udtaler kritik
Som nævnt ovenfor er der 186 sager, hvor der på baggrund af de modtagne udtalelser efter
ministeriets opfattelse enten ikke er grundlag for at udtale kritik af myndighedens håndtering
af sagen i relation til spørgsmålet om mindreårige, eller hvor sagen på anden måde falder
uden for undersøgelsens afgrænsning. Disse 186 sager fordeler sig på en række kategorier,
jf. figur 3.
Figur 3
Sager uden kritik
Antal
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Myndighed har ikke
taget konkret stilling til
anerkendelse.
EU-undtagelsen.
28
11
71
69
Antal
80
70
60
50
40
30
20
4
Sagsbehandlingsfejl.
10
0
Tastefejl, administrativ
Ikke omfattet af de
fejl eller fejl i
sager, der er bedt om
vielsesdokument.
udtalelser om.
Anm.: Antal sager om udenlandske ægteskaber med mindreårige registreret i CPR i perioden februar 2017 til og
med 2023, hvor der ikke er grundlag for at udtale kritik. Figuren omfatter de fem mest forekommende sagstyper,
hvilket dækker over 183 af de 186 sager. Der er derudover 1 sag, hvor sagen er videresendt til rette myndighed,
1 sag, hvor ægteskabet ikke kan anerkendes, og 1 sag, hvor ægteskabet er anerkendt pga. tvinge grunde, jf. æg-
teskabslovens § 22 b, stk. 3.
Kilde: Egne tal på baggrund af det antal udenlandske ægteskaber, der er modtaget udtalelse om.
I 71 af de 186 sager er det i udtalelsen oplyst, at myndigheden ikke har taget stilling til aner-
kendelse af ægteskabet – navnlig fordi en anden myndighed tidligere har taget stilling hertil
(f.eks. at udlændingemyndighederne har anerkendt ægteskabet i forbindelse med en sag om
ægtefællesammenføring, og den pågældende myndighed, der har afgivet udtalelsen, herefter
blot har registreret ægteskabet i CPR), eller f.eks. at den pågældende myndighed ikke har
registreret ægteskabet i CPR, og at det er en anden eller ukendt myndighed, der har foreta-
get registreringen (dette er f.eks. tilfældet for 26 af de 39 sager, Udlændingestyrelsen har af-
givet udtalelse om). Ministeriet har lagt disse oplysninger til grund for vurderingen af disse
sager i kontekst af undersøgelsen. Da der er tale om anonymiserede udtalelser, kan ministe-
riet ikke undersøge disse sager nærmere. Det understreges i den forbindelse, at det er den
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
myndighed, der behandler sager om anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindre-
årige, at der har ansvaret for, at betingelserne for anerkendelse er opfyldt.
I 69 af de 186 sager er det i udtalelsen oplyst, at myndighederne har anerkendt ægteskabet
efter EU-undtagelsen i ægteskabslovens § 22 b, stk. 4. De 69 anerkendelser vedrører både
tilfælde, hvor myndigheden har oplyst, at ægteskabet er anerkendt efter EU-undtagelsen, og
sager, hvor ministeriet på baggrund af myndighedens oplysning om vielseslandet, kan kon-
statere, at ægteskabet i sagen er omfattet af EU-undtagelsen. I forlængelse heraf kan som
eksempel på den hyppigste anvendelse af ”EU-undtagelsen” fremhæves 37 af de 69 sager,
hvor ægteskabet er indgået i Rumænien af EU-borgere.
I en række af udtalelserne har myndighederne oplyst, at der er tale om tastefejl (f.eks. fejl i
fødselsdato eller vielsesdato), administrative fejl eller fejl i vielsesdokumenterne. Det drejer
sig om 28 af de 186 sager. Der er f.eks. tale om tastefejl, som har medført, at ægteskabet i
CPR fremstod som indgået med en mindreårig, og hvor det efter rettelse af eksempelvis viel-
sesdatoen eller en af parternes fødselsdato fremgår, at der ikke er tale om et ægteskab med
en mindreårig.
På baggrund af oplysningerne i udtalelserne er der 11 af de 186 sager, der efter ministeriets
opfattelse falder uden for undersøgelsen. Dette dækker over 10 sager, hvor ægteskabet pga.
tekniske årsager i CPR fremstår som registreret efter den 1. februar 2017, men hvor ægte-
skabet er anerkendt før dette tidspunkt og dermed er afgjort efter den tidligere gældende
praksis før ikrafttræden af § 22 b i ægteskabsloven, og 1 sag, hvor kommunen har oplyst, at
der er tale om et ægteskab indgået i Danmark i 1989, hvor der var givet aldersdispensation
(”kongebrev”).
I 4 af de 186 sager har myndigheden oplyst, at der er tale om en sagsbehandlingsfejl. Ek-
sempelvis kan nævnes en sag, hvor myndigheden har oplyst, at der i forbindelse med en ind-
rejsesag ikke var foretaget et nødvendigt notat i CPR. Myndigheden har hertil oplyst, at den
pågældende sag vil blive genoptaget.
Desuden er der 1 af de 186 sager, hvor myndigheden efterfølgende har truffet afgørelse om,
at ægteskabet ikke kan anerkendes, fordi der var tale om mindreårige. Endvidere er der 1 af
de 186 sager, hvor myndigheden har anerkendt ægteskabet, fordi der forelå tvingende
grunde. I denne sag har myndigheden lagt vægt på, at den ene part var død, og at den efter-
levende ægtefælle ville blive stillet i en urimelig situation, hvis ægteskabet ikke blev aner-
kendt.
Endelig er der 1 af de 186 sager, som ifølge registreringen i CPR fremstod som anerkendt af
en bestemt myndighed, men hvor denne myndighed har oplyst at have videresendt ministeri-
ets anmodning om en udtalelse til en anden myndighed, fordi den registrerede myndighed i
CPR var forkert, og den anden myndighed reelt er den registrerende myndighed.
Da der i ovennævnte 186 sager er tale om situationer, hvor anerkendelsen eller afslag herpå
er sket i overensstemmelse med reglerne, eller hvor tastefejl og lignende eller andre forhold
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
har betydet, at anerkendelsen indledningsvist så ud til at falde inden for undersøgelsens af-
grænsning, men efter nærmere vurdering efter ministeriets opfattelse falder uden for denne,
har ministeriet i relation til disse sager ikke fundet anledning til at foretage yderligere.
Det understreges i den forbindelse, at det er myndighedernes ansvar at følge ægteskabslo-
vens regler om anerkendelse af udenlandske ægteskaber, herunder reglerne om i hvilke til-
fælde udenlandske ægteskaber ikke anerkendes – både i forhold til spørgsmålet om mindre-
årige og de øvrige tilfælde, hvor ægteskaber ikke anerkendes.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0018.png
Bilag 1 Antal sager hos hver myn-
dighed med og uden kritik
Nedenstående skema indeholder en oversigt over antallet af sager om udenlandske ægte-
skaber med og uden kritik hos hver myndighed, som har indsendt en udtalelse i forbindelse
med tilsynsundersøgelsen.
Tabel 1
Oversigt: Antal sager med og uden kritik hos hver myndighed
Sager med kritik
(Regler ikke an-
vendt korrekt)
2
1
1
2
1
2
1
1
3
2
1
3
1
4
6
2
5
5
3
3
3
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
-
-
4
-
-
-
-
-
-
Sager med kritik
(Manglende op-
mærksomhed)
-
-
-
-
-
-
1
1
1
-
1
-
1
-
-
1
-
4
2
-
2
Sager uden
Kritik
2
1
1
2
1
2
-
-
1
2
-
3
-
4
2
1
5
1
1
3
1
Myndighed
Albertslund Kommune
Assens Kommune
Ballerup Kommune
Billund Kommune
Bornholms Regionskom-
mune
Brøndby Kommune
Budolfi Sogn
Dragør Kommune
Esbjerg Kommune
Favrskov Kommune
Faxe Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Furesø Kommune
Gentofte Kommune
Gladsaxe Kommune
Glostrup Kommune
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Haderslev Kommune
Samlet antal
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0019.png
Tabel 1 (fortsat)
Oversigt: Antal sager med og uden kritik hos hver myndighed
Sager med kritik
(Regler ikke an-
vendt korrekt)
1
2
1
3
8
1
1
1
2
3
3
2
1
2
2
2
2
3
23
4
2
2
2
1
1
1
2
1
1
8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
-
Sager med kritik
(Manglende op-
mærksomhed)
-
2
-
3
8
1
-
-
-
1
-
1
1
-
-
-
2
1
4
-
2
-
-
1
-
-
-
-
-
5
Sager uden kri-
tik
1
-
1
-
-
-
1
1
2
2
3
1
-
2
2
2
-
2
19
4
-
2
2
-
1
-
2
1
1
3
Myndighed
Halsnæs Kommune
Hedensted Kommune
Helsingør Kommune
Herlev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Ikast-Brande Kommune
Ishøj Kommune
Jammerbugt Kommune
Kalundborg Kommune
Kerteminde Kommune
Kolding Kommune
Københavns Kommune
Køge Kommune
Lejre Kommune
Lemvig Kommune
Lolland Kommune
Morsø Kommune
Norddjurs Kommune
Nordfyns Kommune
Nyborg Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Samlet antal
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0020.png
Tabel 1 (fortsat)
Oversigt: Antal sager hos hver myndighed
Sager med kritik
(Regler ikke an-
vendt korrekt)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sager med kritik
(Manglende op-
mærksomhed)
1
-
1
3
1
1
1
-
-
-
-
5
1
-
Myndighed
Odsherred Kommune
Præstebro Sogn
Præstevang Sogn
Randers Kommune
Rebild Kommune
Ringkøbing-Skjern Kom-
mune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Rødovre Kommune
Silkeborg Kommune
Skattestyrelsen
Slagelse Kommune
Solrød Kommune
Sorø Kommune
Styrelsen for International
Rekruttering og Integra-
tion (SIRI)
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Tårnby Kommune
Udlændingestyrelsen
Vallensbæk Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kom-
mune
Viborg Kommune
Vordingborg Kommune
Samlet antal
1
1
1
5
1
5
2
2
3
3
9
5
1
1
Sager uden kritik
-
1
-
2
-
4
1
2
3
3
9
-
-
1
2
2
4
2
3
1
39
3
3
2
4
2
5
3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
2
-
1
6
2
1
-
1
-
-
-
1
2
3
-
3
-
33
1
2
2
3
2
5
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0021.png
Tabel 1 (fortsat)
Oversigt: Antal sager hos hver myndighed
Sager med kritik
(Regler ikke an-
vendt korrekt)
1
5
11
272
-
-
-
6
Sager med kritik
(Manglende op-
mærksomhed)
-
3
2
80
Sager uden kri-
tik
1
2
9
186
Myndighed
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
I alt
Samlet antal
Anm.: Antal sager om anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige registreret i CPR i perioden
februar 2017 til og med 2023 med og uden kritik.
Kilde: Egne tal på baggrund af det antal udenlandske ægteskaber, der er modtaget udtalelse om.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0022.png
Bilag 2 Oplyste vielseslande og an-
tal ægteskaber for hvert
land
Nedenstående skema indeholder en oversigt over de oplyste vielseslande og antal ægteska-
ber for hvert land.
Tabel 2
Oversigt: Oplyste vielseslande og antal ægteskaber for hvert land
Vielsesland
Antal ægteskaber
Afghanistan
Bangladesh
Bulgarien
Canada
Cypern
Danmark
Eritrea
Guinea
Indien
Irak
Iran
Irland
Jugoslavien (nuværende land ikke oplyst)
Jugoslavien (nu Nordmakedonien)
Kosovo
Kroatien
Libanon
Litauen
3
11
3
10
1
1
1
2
1
1
5
9
1
1
2
1
1
5
1
3
Vielse indgået i Danmark i 1989 på baggrund af dispensation fra alderskravet (”kongebrev”).
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 442: Offentliggørelse af rapport om tilsynsundersøgelse af anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige, fra social- og boligministeren
3061939_0023.png
Tabel 2 (fortsat)
Oversigt: Oplyste vielseslande og antal ægteskaber for hvert land
Vielsesland
Antal ægteskaber
Marokko
Myanmar
Nepal
Pakistan
Polen
Rumænien
Sri Lanka
Storbritannien
Sverige
Syrien
Tyrkiet
Tyskland
Ukraine
Venezuela
Østrig
Ikke oplyst
I alt
2
1
15
6
9
37
1
1
1
34
2
4
32
1
2
67
272