Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 439
Offentligt
3060408_0001.png
Evaluering af ledsageordningen til
blinde og svagsynede over 67 år
-
tilfredshed, effekter og fremtidig forankring
FOTO TIL FORSIDE
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0002.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Evalueringen er udarbejdet for Dansk Blindesamfund
af chefkonsulent, partner Lars Skytte Petersen
Forsidefoto: Fotograf Henrik Frydkjær, stilet til rådighed af Dansk Blindesamfund
August 2025
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0003.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
Indledning
2.1 Formål med evaluering
2.2 Baggrund om ledsageordningen
2.3 Beskrivelse af målgruppen for ledsageordningen
3
3
4
7
2.
Vurdering
af ledsageordningen
2.1 Tilfredshed med ledsageordningen
2.2 Effekter
af ledsageordningen
3.3 Organisering
og
forankring
11
11
15
19
3.
Konklusion
og anbefalinger
3.1 Konklusion
3.2 Anbefalinger
21
21
22
Rapportens
bilag:
Bilag 1: DOUS tilfredshedsmålinger
Bilag 2: Evaluators interviewguide
Bilag 3: Evalueringens metode
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0004.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
1. Indledning
Dette er evaluering af forsøgsordningen om ledsagelse for blinde og svagsynede, som er
udarbejdet af konsulentfirmaet DECIDE for Dansk Blindesamfund.
Ledsageordningen er en landsdækkende forsøgsordning, der har kørt siden 2021. Ord-
ningen giver mulighed for at tilbyde ledsagelse til en gruppe borgere over 67 år med et
alvorligt synshandicap, der ikke er dækket af andre ledsageordninger. Dansk Blindesam-
fund har modtaget tilskuddet til at etablere og visitere borgere til ledsageordningen,
mens den konkrete daglige drift og administration sker via leverandøren DUOS.
1
Efter aftale med Dansk Blindesamfund skal denne evaluering belyse tilfredshed, effekter
og fremtidig forankring af forsøgsordningen om ledsagelse. Evalueringen skal være med
til at danne grundlag for beslutninger om evt. videreførelse af ordningen.
2.1 Formål med evaluering
Formålet med evalueringen er:
”at
vurdere hvordan ledsageordningen er blevet implementeret, og
om den er kommet de ældre blinde og svagsynede til gavn.”
Dette formål er nærmere udmøntet i fem hovedspørgsmål:
1. Hvordan opleves ledsageordningen af den primære målgruppe (de ældre) og an-
dre interessenter (f.eks. pårørende og fagpersoner på synsområdet)?
2. Hvilke effekter som ordningen har haft for målgruppen og bredere set?
3. Hvordan har organiseringen af ledsageordningen fungeret?
4. Om der er gennemført en bred informationsindsats om ordningen?
5. Står indsatsens effekter mål med midlerne anvendt til ledsageordningen, og kan
det tale for, at der sker en permanentgørelse af ordningen?
1
DUOS er en virksomhedsgruppe, der bl.a. består af DUOS Personlig Assistance A/S, som beskæf-
tiger sig med for ydelser indenfor ledsagelse, aflastning, særligt plejekrævende borgere, respira-
torisk overvågning, socialpædagogisk støtte, SPS, mv.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0005.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
2.2 Baggrund om ledsageordningen
I dette afsnit beskrives baggrunden for etablering af ledsageordningen og det nærmere
indhold af ordningen. Desuden gives en kortfattet karakteristik af målgruppen via for-
skellige data og med udgangspunkt i DECIDEs interviewundersøgelse, hvor bl.a. otte æl-
dre
som har benyttet ordningen
er blevet interviewet.
Bevilling, formål og indhold af ledsageordningen
I finansloven for 2019 blev der afsat 20 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022 til en lands-
dækkende forsøgsordning om ledsagelse til ældre, som er fyldt 67 år og som er blinde
eller har et alvorligt synshandicap. Målgruppen er mere præcist defineret som personer
med en synsrest på 10 procent eller mindre, der ikke allerede er omfattet af ledsageord-
ningen efter servicelovens § 97.
Den kommunale ledsageordning efter § 97 er alene tilgængelig for personer, der er visi-
teret, inden de fylder 67 år
herefter kan ordningen ikke søges. Forsøgsordningen om
ledsagelse giver derfor en mulighed for ældre borgere, som ellers ville være afskåret fra
ledsagelse. Før forsøgsordningen var der de facto en aldersdiskrimination i lovgivningen
for den gruppe af ældre, som i dag er omfattet af forsøgsordningen. Den eneste årsag til,
at de ikke kunne få ledsagelse bevilget fra kommunerne var, at deres alvorlige synshan-
dicap var indtruffet efter at være fyldt 67 år.
Formålet med forsøgsordningen om ledsagelse er:
”at
give de ældre med alvorligt synshandicap eller blindhed bedre
mulighed for at deltage i samfundslivet og modvirke ensomhed og
isolation.” (fra aftaletekst til finansloven)
Hovedelementerne i ledsageordningen var ved opstarten af ordningen i 2020/2021:
Tilbud om ledsagelse op til 7 timer pr. måned
Tilbuddet om ledsagelse skal være landsdækkende
Tilbuddet omfatter ledsagelse til aktiviteter efter personens eget valg og de
funktioner, der er direkte forbundet med ledsagelsen
En mindre del af midlerne i ordningen kan anvendes til at dække en ledsagers
transport- og/eller entré-udgifter
Dansk Blindesamfund er bevillingsmodtager, men skal indgå samarbejde med en
ekstern leverandør om ordningen
Borgeren må ikke i forvejen være tildelt ledsagelse efter § 97 i serviceloven.
Forsøgsordningen om ledsagelse blev medio 2024 forlænget og tidsmæssigt udvidet, så
de ældre kunne få ledsagelse op til 15 timer pr. måned mod tidligere 7 timers ledsa-
gelse. Efter denne ændring er forsøgsordningen om ledsagelse blevet ligestillet
tids-
mæssigt
med ledsageordningen efter § 97 i serviceloven.
Dansk Blindesamfund kan anvende op til 4 pct. af bevillingen til administration. Resten
skal så vidt muligt gå til selve ledsagelsen.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0006.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Bevillingen til ledsageordningen på 80 mio. kr. er tidsmæssigt blevet forlænget fra den
oprindelige bevillingsperiode (2019-2022). I 2020 blev desuden øremærket 10 mio. kr. af
bevillingen til en særlig COVID-19-pulje, så den faktiske økonomiske ramme til ordnin-
gen har været 70 mio. kr. Af tabellen nedenfor ses de faktiske løbende årlige omkostnin-
ger til ledsageordningen.
Tabel 1 Oversigt over økonomien i ledsageordningen (2021-2025)
År
2021
2022
2023
2024*
2025**
Omkostning
3,8
9,5
12,2
20,3
19,8
(mio. kr.)
*2024 dækker både over en periode med 7 og 15 timers ledsagelse pr. måned.
**I 2025 dækker perioden over 1. januar-31. juli 2025 (7 måneder), og i hele denne periode var
der tilbud om 15 timers ledsagelse pr. måned.
Kilde: Data fra Dansk Blindesamfund
Det ses, at omkostningerne til ledsageordningen løbende er steget i takt med, at flere er
rekrutteret til ordningen og efter udvidelsen fra 7 til 15 timers ledsagelse pr. måned.
Dansk Blindesamfund vurderer, at den samlede årlige udgift til ledsageordningen vil løbe
op i ca. 42-47 mio. kr. årligt (2026 og frem), hvis den fortsættes uændret med 15 timers
ledsagelse pr. måned. Ved 42 mio. kr. vil den årlige udgift pr. borger være ca. 46.500 kr.
Der er en del usikkerhed forbundet med dette skøn, fordi timeforbruget til ledsagelse
kan svinge og optaget i ordningen kan være usikkert (det aktuelle gennemsnitlige for-
brug af timer for de ældre brugere af ordningen er på ca. 12,5 timer pr. måned, og det
adskiller sig dermed ikke fra visiterede under 67 år., som er på ledsageordningen efter
servicelovens § 97).
Data om ledsageordningen fra DUOS
Fra ledsageordningens reelle opstart i 2021 har der været en løbende vækst i antallet af
ældre omfattet af ordningen. Antallet af åbne borgere i ordningen er pr. august 2025 på
946 personer, mens 861 personer er aktive i ordningen.
2
”Åbne” er
alle ældre, som er
indskrevet i ordningen, mens ”aktive” er dem, der
aktuelt benytter
ordningen. Forskellen mellem, åbne og aktive på 85
personer, er såkaldte ”hvilende” personer,
der af forskellige årsager (f.eks. sygdom) ikke aktuelt kan benytte ledsageordningen, men kan
blive aktive igen på et senere tidspunkt.
2
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0007.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Figur 1 Oprettede, åbne, afsluttede og aktive i ledsageordningen
Kilde: Data stillet til rådighed af DUOS.
Som det ses af figuren, er 540 afsluttede, fordi de er døde eller af andre årsager som
f.eks. alvorlig helbredsmæssig forværring. Det kan også være, fordi de ikke finder, at
ordningen er noget for dem. Den mest almindelige årsag til afslutning er dog dødsfald,
hvorefter følger alvorlig helbredsmæssig forværring.
Det samlede timeforbrug i ledsageordningen er steget løbende. Figurerne nedenfor viser
væksten i det samlede timeforbrug, og det gennemsnitlige timeforbrug pr. borger fra
starten af 2024 til maj 2025.
Figur 2 Samlet og gennemsnitligt timeforbrug i ledsageordningen
Samlet timeforbrug i
ledsageordningen
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2024-01
2024-03
2024-05
2024-07
2024-09
2024-11
2025-01
2025-03
2025-05
Gennemsnitligt timeforbrug pr.
borger
15,0
Timer
Timer
10,0
5,0
0,0
Kilde: Data stillet til rådighed af DUOS.
Det ses af ovennævnte figurer, at både det samlede og gennemsnitlige timeforbrug er
steget fra 2024 og frem, og at en større stigning satte ind medio 2024, hvilket passer
med at ledsageordningen blev udvidet til 15 timers ledsagelse pr. måned. De ældre bor-
gere på ledsageordningen har altså forholdsvist hurtigt gjort brug muligheden for flere
timer til ledsagelse, og det gennemsnitlige timeforbrug ligger i dag på ca. 12,5 timer pr.
måned.
Data fra DOUS viser også, at der er en bred geografisk tilslutning til ordningen, så den
opfylder hensigten om at være landsdækkende.
Aktuel status og justering af ordningen
Ledsageordningens succes med at rekruttere borgerne i målgruppen
og udvidelsen til
6
2025-05
2024-01
2024-03
2024-05
2024-07
2024-09
2024-11
2025-01
2025-03
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0008.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
de 15 timer
har betydet, at der er fare for, at ledsageordningen må lukkes, fordi pulje-
midlerne er ved at løbe ud. På denne baggrund har Dansk Blindesamfund
efter aftale
med DUOS
lavet en række justeringer af ledsageordningen, så de resterende økonomi-
ske midler kan strækkes længere. Dansk Blindesamfund har truffet aftale med DUOS om
følgende forringelser af ordningen pr. 1. august 2025:
Der er maksimalt 7 timers ledsagelse pr. måned til rådighed
Opsparing af timer vil ikke længere være muligt
Eventuelle opsparede timer fra tidligere måneder vil ikke kunne bruges
Det årlige aktivitetstilskud på 400 kr. vil ikke blive udbetalt
Der kan ikke optages ikke flere ældre i ordningen.
Brugerne er blevet orienteret om forringelserne i løbet af juli 2025 og deres ledsagere
har også fået information om ændringerne. Desuden er andre samarbejdspartnere ble-
vet informeret om ændringerne. Ifølge Dansk Blindesamfund er hensigten med forrin-
gelserne at undgå en fuldstændig nedlukning af ordningen. Det vil dels have alvorlige
konsekvenser for de mange ældre, der benytter ordningen, dels være problematisk i for-
hold til de ansatte ledsagere og generelt kunne skabe stor utryghed.
2.3 Beskrivelse af målgruppen for ledsageordningen
Blinde og mennesker med alvorligt synshandicap kan i dag få hjælp fra kommunale syns-
centraler og kommunikationscentre samt fra tilbud i regi af Dansk Blindesamfund. De
kommunale tilbud retter sig mod forskellige aspekter ved synstab, men mange af tilbud-
dene har fokus på uddannelses- og erhvervsaktive borgere. Tilbuddene til gruppen af æl-
dre er mest fokuseret på hjælpemidler og til dels træning af færdigheder (mobility), der
kan hjælpe de ældre med at begå sig i hverdagen.
Flere undersøgelser har vist, at gruppen af ældre, som er blinde eller har alvorligt syns-
handicap, er en særlig sårbar og udsat gruppe. Af en undersøgelse af VIVE ses, at grup-
pen af ældre (+65 år) med synshandicap (sammenlignet med baggrundbefolkningen af
ældre) har:
dårligere økonomi (bl.a. udgifter til befordring som følge af synshandicappet)
i mindre grad kan være alene og uden besvær udføre hverdagsaktiviteter
får mere hjemmehjælp
i mindre grad vurderer deres helbred
som ”meget godt” eller ”godt”
i mindre grad overordnet set er tilfredse med livet
har højere risiko for ensomhed, isolation og lavere livskvalitet.
3
VIVEs undersøgelse viser også, at 33 % ofte eller af og til oplever at være alene (mod 18
% i baggrundbefolkningen), og at 33 %
føler sig ”ofte” eller ”af og til” isolerede
(mod 7 %
i baggrundsbefolkningen).
4
”Ældre blinde og stærkt svagsynedes levevilkår”,
VIVE Det nationale forsknings- og analysecen-
ter for velfærd, 2019.
4
Sammenlignet med gruppen af 65-81 årige i baggrundsbefolkningen.
3
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0009.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Størrelse, køn og alder på gruppen af ældre medborgere
Dansk Blindesamfund har ca. 6.500 medlemmer. Ny forskning viser, at antallet af blinde
og stærkt svagsynede er på 12.500 personer i alle aldersgrupper. Majoriteten af disse
personer vil være ældre, da der er en klar sammenhæng mellem alder og synshandicap.
5
En del af gruppen af ældre med alvorligt synshandicap vil være omfattet af den eksiste-
rende ledsageordning efter servicelovens § 97. Der vil desuden være en række borgere,
som ikke ønsker
eller føler de har behov for
ledsagelse. Dansk Blindesamfund har på
denne baggrund og forud for forsøgets igangsættelse skønnet, at den relevante mål-
gruppe for forsøgsordningen er i størrelsesordenen 1.000 personer i Danmark.
Data fra DUOS viser, at mere end 75 % af brugerne af forsøgsordningen om ledsagelse er
kvinder. En forklaring på denne skæve kønsfordeling kan være forskelle mellem køn-
nene, hvor kvinder typisk er
”mere
sociale” end mænd, og ledsageordningen kan derfor
appellere mere til kvinderne
6
. Undersøgelser har også vist, at mænd er dårligere end
kvinder til f.eks. at opsøge læge og gøre brug af sundhedsvæsenets tilbud.
7
Aldersmæssigt er størstedelen af de ældre, der benytter ledsageordningen, mellem 70-
94 år. Den ældste gruppe over 94 år, som benytter ledsageordningen, består stor set
kun af kvinder. Udover den skæve kønsforfordeling i ordningen spiller den generelt læn-
gere levetid for kvinder givet også ind på dette forhold. Figuren nedenfor viser fordelin-
gen efter alder og køn i ledsageordningen.
Figur 3 De ældre i ledsageordningen fordelt efter aldersgruppe og køn
Anm.: Data fra august 2025, og bygger på
”åbne” borgere i ledsageordningen.
Kilde: Data stillet til rådighed af DUOS.
Hvem er de ældre brugere af ledsageordningen?
I dette afsnit belyses det mere kvalitativt, hvem de ældre borgere, der benytter ledsage-
ordningen, er. Generelt er det en gruppe mennesker, der er meget udfordret af deres
synshandicap, som de har erhvervet sent i livet. På grund af deres alder har de næsten
alle også andre funktionsnedsættelser og kroniske sygdomme, som de skal håndtere i
Jf. oplysninger fra Dansk Blindesamfunds hjemmeside, se
https://blind.dk/viden-om-synshandi-
cap/fakta-om-synshandicap/
6
Dette synspunkt har bl.a. Dansk Blindesamfunds konsulenter bekræftet i DECIDEs interviewun-
dersøgelse.
7
Jf. bl.a. Höhn A, Gampe J, Lindahl-Jacobsen R, et al:
“Do men avoid seeking medical advice?
A
register-based analysis of gender-specific changes in primary healthcare use after first hospitali-
sation at ages 60+ in Denmark”,
J Epidemiol Community Health 2020;74:573-579.
5
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0010.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
deres hverdag. Ensomhed og isolation, som fører til lav livskvalitet og dårlig mental
sundhed, er en stor risiko for gruppen, fordi synshandicappet
sammen med funktions-
nedsættelser og kroniske sygdomme
ofte gør det vanskeligt at komme ud af hjemmet
og pleje og vedligeholde sociale relationer. Risikoen for depression er givet også stor for
gruppen, da undersøgelser viser, at synshandicap generelt er associeret med en øget fo-
rekomst af depression.
8
Nedenfor gives en kort beskrivelse af fire af de otte personer, som evaluator har inter-
viewet som led i evalueringen. Hensigten med beskrivelserne er at give et indblik i livs-
omstændigheder og komme med konkrete eksempler på brug af ledsageordningen. Be-
skrivelserne bygger på de faktiske personer, men er anonymiserede.
9
Freshcilia Oktaviyani:
““Prevalence
of Depression in Patients with Visual Impairment in Cataract:
A Systematic Literature Review”,
Sriwijaya Journal of Ophthalmology Vol 5 Issue 1 2022.
9
Navnene er ændret og beskrivelserne er anonymiseret.
8
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0011.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Eleonora er stærkt svagsynet med kun 5 % syn og er bundet til en kørestol. Hun
lider af svær leddegigt og har vanskabte fingre, hvilket gør hende meget afhængig
af hjælp. Hun bor alene, men får besøg af sine døtre. Ledsageordningen er afgø-
rende for, at hun kan komme udenfor hjemmet to gange om ugen – til bl.a. indkøb,
fodterapeut og socialt samvær. Hendes faste ledsager gennem flere år er blevet en
fortrolig ven, som også ringer og besøger hende på sygehuset.
Eleonora, 75 år
Bente bor alene i et stort hus med have. Hun har fået lidt syn tilbage efter en kom-
pliceret øjenoperation, men ser stadig kun med ét øje. Hun klarer sig godt hendes
høje alder taget i betragtning og laver f.eks. selv mad, men har ingen familie tæt
på. Ledsageren hjælper hende med praktiske opgaver som affaldskørsel, indkøb
og ledsagelse til læge mv. Ordningen giver Bente frihed og mulighed for at blive
boende i eget hjem – og hun udtrykker stor taknemmelighed over ordningen.
Bente, 94 år
Frederik bor på plejehjem og er blind efter to blodpropper. Han klarer sig nogen-
lunde i sin bolig, men har svært ved alt udenfor værelset. Datteren hjælper med
det praktiske, men han bruger ledsageordningen fuldt ud. Hans tidligere ledsager
var en vigtig samtalepartner, som både støttede med indkøb og samtaler om poli-
tik og livet. Frederik ser ledsagelsen som en mulighed for at komme ud af den fysi-
ske og mentale ensomhed, som hans liv på plejehjemmet kan være præget af.
Frederik, 80 år
Birthe er stærkt svagsynet, fysisk skrøbelig og har ikke børn. Hun har tidligere
haft et langt arbejdsliv og kæmper nu med smerter og funktionsnedsættelser, bl.a.
efter en mislykket operation i armen. Før hun fik ledsager, var hun socialt isoleret.
I dag mødes hun fast med sin ledsager og deltager i sociale aktiviteter, udflugter
og fællesspisning. Ledsageren er et vigtigt holdepunkt i hendes liv, og Birthe kal-
der hende en livslinje. For hende er ledsageordningen afgørende for at undgå en-
somhed og opretholde en vis livskvalitet.
Birthe, 88 år
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0012.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
2. Vurdering
af ledsageordningen
Ledsageordningen vurderes i det følgende med udgangspunkt i:
1. tilfredshed
2. effekter (primære og sekundære)
3. organisering/forankring.
Desuden belyses de fem overordnede evalueringsspørgsmål.
2.1 Tilfredshed med ledsageordningen
Vurderingen af tilfredsheden med ordningen bygger på to kvantitative målinger, som le-
verandøren DUOS har gennemført. Desuden har evaluator gennemført en interviewun-
dersøgelse med otte ældre fra målgruppen, to pårørende, tre ledsagere samt en række
relevante fagpersoner og interessenter, der har været involveret i drift mv. af ledsage-
ordningen. I bilag 1 er DUOS afrapportering fra de to tilfredshedsmålinger vedlagt. Og
der henvises til bilag 3 for en nærmere beskrivelse af evalueringens metode og data-
grundlag.
Overordnet tilfredshed med ledsageordningen
DUOS to tilfredshedsmålinger blandt de ældre, som har modtaget ledsagelse, er gen-
nemført i starten af 2024 i foråret 2025. Den første måling blev gennemført, mens til-
buddet om ledsagelse var på 7 timer pr. måned, mens den anden tilfredshedsmåling
blev gennemført, da ordningen omfattede 15 timers ledsagelse. Af figuren nedenfor ses
hovedresultatet om tilfredshed med ordningen fra de to målinger.
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0013.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Figur 4 Overordnet tilfredshed med blandt de ældre med ordningen om ledsagelse
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
154
I meget høj
grad tilfreds
52
I høj grad
tilfreds
7
1
0
Slet ikke
tilfreds
Nogenlunde I mindre grad
tilfreds
tilfreds
2025
2024
Det fremgår af figuren, at der er meget stor tilfredshed med ledsageordningen, da mere
end 70 % i begge målinger svarer
”i meget høj grad tilfreds”,
og mere end
20 % svarer ”i
høj grad tilfreds”. Der er ikke stor forskel på tilfredsheden, når man sammenligner mel-
lem 2024- og 2025-målingen, dog er tilfredsheden lidt højere ved den seneste måling,
hvor timetallet er hævet til 15 timers ledsagelse.
10
DECIDEs interviewundersøgelse med de ældre og pårørende, der har erfaringer med
brug af ledsageordningen, bekræfter også billedet af den høje tilfredshed. Brugerne af
ordningen fortæller blandt andet, at ledsagelsen opleves som en uundværlig støtte i
hverdagen. De fortæller, at de med ledsageordningen får løst en række praktiske opga-
ver som indkøb, lægebesøg og lignende. Mange bruger ordningen til besøg på café eller
restaurant. Ordningen benyttes også til f.eks. kulturelle aktiviteter og i stor udstrækning
til gåture. En enkelt person i DECIDEs interviewundersøgelse benytter kun ledsagelsen til
gåture, men det mest hyppige er, at ordningen anvendes til en bred vifte af forskellige
former for aktiviteter.
Alle de interviewede i DECIDEs undersøgelse siger, at ordningen giver tryghed og mod til
at forlade hjemmet. Nogle af de ældre kan godt bevæge sig uden for deres matrikel
uden ledsagelse, men mange er afhængige af ledsageren. For de ældre giver ledsagelsen
en følelse af sikkerhed og tryghed, som kan handle om trafikken (f.eks. biler, cykler mv.),
manglende motoriske evner, frygten for ulykker (kantsten, mv.). Foruden disse konkrete
Når forskellen ikke er større, kan det skyldes, at det store spring for de ældre har været selve
etableringen af ledsageordningen. Dette bekræftes til dels af DECIDEs interviewundersøgelse,
hvor de ældre udtrykker stor taknemmelighed for, at der overhoveder er kommet en ledsageord-
ning. Desuden er DUOS’ 2. måling foretaget forholdsvis tæt på udvidelsen fra 7 til 15 timers led-
sagelse, så det kan have været vanskeligt for de ældre at vurdere forskellen mellem de to ordnin-
ger. Endelig kan man pege en mulig
”ceiling effect”,
dvs. at tilfredsheden allerede i 1. måling er så
høj, at det er svært at forbedre den yderligere.
10
Anm.: Spørgsmål: ”I hvilken grad er du tilfreds med din ledsageordning?”
Kilde: DUOS tilfredshedsmålinger, måling primo 2024 (N=218) og forår 2025 (N=214).
12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0014.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
gevinster ved ledsageordningen fremhæver stort set alle de ældre ledsagernes engage-
ment og den menneskelige kontakt som et stort plus. Det sociale element er centralt og
kan vanskeligt adskilles fra den praktiske ledsagelse med at komme fra A til B.
Samlet giver de ældre udtryk for stor tilfredshed med ledsageordningen, jf. nedenstå-
ende citater:
”Jeg fik ganske enkelt et nyt liv, da jeg fik mulighed for ledsagelse. Så enkelt kan
det siges. Naturligvis krydser jeg fingre for, at ordningen vil fortsætte efter prøve-
tiden.”
(ældre bruger, DUOS måling)
”Jeg er så glad for min ledsager, som hjælper mig med mange gøremål jeg ikke er
i stand til.”
(ældre bruger, DUOS måling)
”Betyder meget at man ikke skal ulejlige andre for at få hjælp, eller at gå med til
læge eller til arrangementer.”
(ældre bruger, DUOS måling)
"Jeg har virkelig været glad for, at jeg har en ledsager til at hjælpe mig. Ellers
kom jeg aldrig nogensinde ud." (ældre bruger, DECIDE interview)
"For mig er ordningen med ledsagelse guld værd. Jeg er meget begejstret for mu-
ligheden. Jeg ønsker det fortsætter."
(pårørende til ældre bruger, DECIDE inter-
view)
Ledsagernes rolle og tilfredsheden med ledsagerne
Proceduren ved match mellem den ældre medborger og ledsager er, at leverandøren
DUOS umiddelbart efter visitation til ordningen finder en ledsager til den ældre. DUOS
oplyser, at de ringer til borgeren dagen efter, at de har modtaget oplysning fra Dansk
Blindesamfund om, at en ny ældre medborger er visiteret til ordningen. De ældre med-
borgere matches herefter af DUOS med en ledsager ud fra en dialog om ønskerne til led-
sager. Brugerne har også selv mulighed for selv at pege på en ledsager, der dog må ikke
må være en person, som de bor sammen med. Herefter sættes hurtigst muligt en aftale i
stand om et møde mellem borger og ledsager. De ældre borgere får som udgangspunkt
tilbudt en fast ledsager, men har også mulighed for at bruge vikarservice.
I de fleste tilfælde opnås gode match mellem borgere og ledsagere, men i de tilfælde,
hvor matchet ikke er velfungerende, er det vigtigt, at leverandøren DUOS har øje for,
hvordan man på en god og omsorgsfuld måde kan skifte ledsager, da det kan være en
ømtålelig situation, når matchet ikke er det rigtige
eller hvis den ældre bruger af ledsa-
geordningen ønsker et skift af ledsager senere i forløbet. DECIDEs interviewundersø-
gelse peger på, at leverandøren DUOS har været gode til at løse denne opgave.
Det er lykkes DUOS at skaffe en korps af ledsagere i takt med, at ledsageordningen er
udviklet og vokset. De to fagpersoner på synsområdet, som DECIDE har interviewet, an-
erkender denne indsats fra DUOS side af. I nogle tilfælde er det dog vanskeligt at skaffe
ledsagere, særligt i udkantsområder af Danmark. Desuden har mange ældre et ønske om
adgang til bil, hvilket også kan give udfordringer i forhold til rekrutteringen af ledsagere.
På trods af disse vanskeligheder har DUOS opbygget et velfungerende ledsagekorps, der
er landsdækkende.
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0015.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Ledsagernes rolle er ofte bred og går fra at fungere som praktisk hjælp til at komme fra
A til B over til at være en ven og social støtte for de ældre. De ældre fremhæver i DECI-
DEs interviewundersøgelse, at vigtige egenskaber for en ledsager er tålmodighed, situa-
tionsfornemmelse og evnen til at tilpasse sig brugerens tempo og behov. For mange be-
tyder ledsagerens engagement og den sociale kontakt mindst lige så meget som de for-
melle ledsageopgaver, der løses.
De fleste oplever, at ledsagerne er professionelle, fleksible og lydhøre over for deres øn-
sker. Enkelte peger dog på, at kontinuitet i forholdet er vigtig, hvorfor det rigtige match
er så vigtigt. Hvis ledsageren skal udskiftes, kan det tage tid igen at opbygge tillid og for-
ståelsen for den ældres livssituation mv.
Tekstboks 1 Hvem er ledsagerkorpset?
Leverandøren DUOS har opbygget et ledsagerkorps bestående af ca. 800 ledsagere.
DUOS oplyser om følgende om ledsagerkorpset:
Består af flest kvinder i alderen 30
70 år, men også af en del mænd
Har generelt meget forskellige baggrunde. Mange er dog studerende, kunstnere,
førtidspensionister, flexjobber og personer med deltidsjob.
Kilde: Oplysning fra DUOS.
Visitation og praktiske/administrative forhold i ordningen
Visitationen til forsøgsordningen gennemføres af Dansk Blindesamfund og bygger på
medlemskab af Dansk Blindesamfund og/eller dokumenteret synshandicap med maksi-
malt 10 % restsyn. DECIDE interviewundersøgelse peger på, at visitationsprocessen kla-
res hurtigt og er uproblematisk for de ældre, der ønsker at gøre brug af ordningen. De
synsfaglige eksperter og andre interessenter fortæller, at visitationen er enklere og hur-
tigere end til den kommunale ledsageordning efter § 97. En synsfaglig ekspert siger
også, at det er ”mærkeligt”,
at Dansk Blindesamfund varetager en traditionel myndig-
hedsopgave som visitation.
DECIDEs interviewundersøgelse viser, at de ældre brugere generelt oplever en høj grad
af tilfredshed med den praktiske og administrative håndtering af ordningen. De ældre
finder det generelt uproblematisk at indgå i ordningen, og de praktiske/administrative
forhold fylder derfor ikke meget for hverken de ældre eller deres pårørende. Den fleksi-
bilitet, som ordningen giver i forhold til valg af aktiviteter og ledsager, værdsættes. Fag-
personerne og andre interessenter peger på, at den direkte og enkle tilgang i forsøgs-
ordningen om ledsagelse er en stor fordel.
Er 7 eller 15 timers ledsagelse passende?
I perioden fra 2021 til medio 2024 var der mulighed for 7 timers ledsagelse pr. måned,
mens der derefter var mulighed for 15 timers ledsagelse. Hovedparten af de ældre (fem
personer), som evaluator har interviewet, har benyttet ordningen med både med 7- og
15 timers ledsagelse. Interviewundersøgelsen viser, at der generelt er stor tilfredshed
med udvidelsen til 15 timers ledsagelse, og mange finder, at de 15 timers ledsagelse er
et fornuftigt niveau. Med 15 timer får de bedre mulighed for at sprede ledsagelsen ud
over måneden og stadig have mulighed for længere ture eller spontane arrangementer.
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0016.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
De ekstra timer gør det lettere for de ældre at bevare et aktivt og varieret hverdagsliv,
hvilket også bidrager til følelsen af selvstændighed.
Af DUOS undersøgelser blandt de ældre fremgår det, at mere end 70 % af de ældre bru-
gere vurderer, at de i
”meget
høj grad” eller
”i
høj grad” har mulighed for at få opfyldt
deres ønske om aktivitetsniveau med ordningen (lidt flere vurderer det efter indfasnin-
gen af 15-timers ordningen). På tværs af begge DUOSs undersøgelser vurderer en
gruppe ældre brugere på ca. 20-25 %, at de alene i
”nogen
grad” eller
”i
mindre grad” får
opfyldt deres ønske om aktivitetsniveau.
Der er således en majoritet (ca. 70 %) af ældre, der vurderer, at ledsageordningen med
15 timers ledsagelse har nået et fornuftigt niveau i forhold til deres behov, mens en min-
dre, men dog forholdsvis stor gruppe (ca. 20- 25 %), ønsker flere timer. Umiddelbart kan
ordningen med 15 timers ledsagelse altså imødekomme de flestes behov, og parallelite-
ten ift. den kommunale § 97-ordning kan også tale for, at 15 timers ledsagelse er et for-
nuftigt niveau.
Ledsageordningens betydning for de pårørende
Flere af de interviewede i DECIDEs undersøgelse fremhævede, at ledsageordningen var
med til lette presset på deres pårørende. For mange ældre med alvorligt synshandicap
er familie eller nære venner ofte dem, der træder til ved lægebesøg, indkøb eller sociale
arrangementer. Med adgang til en fast ledsager gennem ordningen kunne pårørende i
højere grad bruge deres tid sammen med den ældre på samvær og oplevelser, frem for
at have fokus på det praktiske og logistiske.
Ledsageordningen kan give de pårørende en tryghed i hverdagen. De ved, at den ældre
kan deltage i aktiviteter og klare nødvendige gøremål ledsaget af en pålidelig person.
Det er med til at reducere bekymringer for de pårørende, giver dem mindre dårlig sam-
vittighed og kan frigøre ressourcer hos dem. Nogle ledsagere bidrager med formidling af
praktisk information mellem den ældre og de pårørende. En af de interviewede pårø-
rende siger:
”Min
mors ledsager kommer onsdag og fredag, hvor hun går en tur med hende.
Hvis det er rigtig dårligt vejr, så sidder hun med hende i hånden. Det er enormt væ-
sentligt for os, at vi har den hjælp. De kan trille en tur ned til fjorden og snakke lidt,
og det elsker min mor. Hun elsker at være ude. Selv om hun er blind, kan hun sag-
tens fornemme, at hun er ude og mærke vinden og luften.”
(pårørende til ældre
bruger, DECIDE interview)
2.2 Effekter af ledsageordningen
I det følgende undersøges de primære og sekundære effekter af ledsageordningen med
udgangspunkt i ordningens formål. De primære effekter knytter sig direkte til formålet
med ordningen, som er at give de ældre med et alvorligt synshandicap bedre mulighed
for at deltage i samfundslivet og modvirke ensomhed og isolation. De sekundære (eller
afledte effekter) kan f.eks. være påvirkning af de ældres fysiske helbred, mindre træk på
andre offentlige ydelser, bidrag til jobskabelse for mennesker på kanten af arbejdsmar-
kedet, osv.
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0017.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Primære effekter
deltagelse i samfundsliv og modvirke ensomhed og isolation
Når vi skal besvare spørgsmålet om, hvorvidt ledsageordningen har givet de ældre bedre
mulighed for at deltage i samfundslivet, kan vi undersøge, hvad ledsageordningen bru-
ges til af de ældre. DUOS har spurgt ind til dette i deres to undersøgelser.
Figur 5 Hvilke aktiviteter benyttes ledsageordningen til?
Anm.: Spørgsmål: ”Hvilke aktiviteter bruger du din ledsageordning til?”
Kilde: DUOS tilfredshedsmålinger, måling primo 2024 og forår 2025.
Det ses, at ledsageordningen især bruges til følgende aktiviteter (i prioriteret række-
følge): 1. Indkøb og andre praktiske ærinder, 2. gåtur, fysiske aktiviteter, 3. på café, re-
staurant, bar ol., 4. læge, tandlæge, fysioterapi ol. og 5. biograf, koncert og andre kultu-
relle aktiviteter. Det ses også af figuren, at der er sket en øgning i brugen af ordningen til
alle de ovennævnte aktiviteter fra 2024- til 2025-målingen, hvor ordningen blev udvidet
fra 7 til 15 timers ledsagelse. Den øgede aktivitet fordeler sig forholdsvis jævnt i forhold
til de forskellige aktivitetskategorier, som DUOS har spurgt ind til. Dog er det værd at be-
mærke, at den største øgning er sket hvad angår
”besøge familie, venner ol.” og ”læge,
tandlæge, fysioterapi, ol.”.
DUOS målinger viser, at ledsageordningen har levet op til hensigten om at give de ældre
bedre mulighed for at deltage i samfundslivet, og at stigningen fra 7 til 15 timers ledsa-
gelse har betydet, at de ældre kan deltage i en bredere pallette af aktiviteter. DECIDEs
interviewundersøgelse bekræfter også, at ledsageordningen giver de ældre bedre mulig-
hed for at deltage i samfundslivet, og at løftet til de 15 timer ses som en stor gevinst for
de fleste, da 7 timers ledsagelse hurtigt blev brugt for mange. En lidt længere tur (3-4 ti-
mer) lægger f.eks. beslag på halvdelen af timerne.
Den mest hyppige bruger af ordningen i DECIDEs interviewundersøgelse var enlige og
bosiddende i eget hjem.
11
Disse brugere anvendte typisk ordningen til en bred vifte af
11
Det gjaldt fem af otte borgere i interviewundersøgelsen. To var gift/samboende. To boede på
plejehjem.
16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0018.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
aktiviteter. Der var to af de ældre, som boede på plejehjem, og de anvendte også ledsa-
geordningen til en forholdsvis bred vifte af aktiviteter. Der var en enkelt af de ældre bru-
gere, der alene brugte ordningen til gåture, fordi han var gift, og hans kone ikke ønskede
at gå lange ture. Det kan ses som en styrke ved forsøgsordningen om ledsagelse, at der
ikke er rigide kriterier for anvendelsen af timerne til ledsagelse. Anvendelsesmulighe-
derne er noget bredere end i den kommunale ledsageordning efter § 97, da ledsagelse
f.eks. også kan anvendes til lægebesøg. Det gør det muligt at tilpasse aktiviteterne til de
ældres behov, som kan være forskellige afhængig af helbred, boform, samlivsstatus og
personlige præferencer.
Ledsageordningen rummer et stort socialt element ud over den praktiske ledsagelse.
Det sociale element kan både ligge i, at ordningen muliggør deltagelse i samfundslivet,
så man som borger selv kan varetage basale opgaver som indkøb eller at få kørt haveaf-
fald til genbrugsstationen. Det kan være cafébesøgene eller de kulturelle aktiviteter, de
giver en følelse af være en del af samfundet. Mindst lige så vigtig som selve aktiviteterne
er dog relationen mellem ledsageren og den ældre. De to elementer kan være svære at
skille fra hinanden, og mange af de ældre tillægger den menneskelige og sociale kontakt,
som de har til ledsageren, meget stor værdi i sig selv.
"Vi gik rigtig godt i spænd. [...] Han var et rart og positivt menneske. Udadvendt.
Det kunne jeg godt lide."
(ældre bruger, DECIDE interview)
"Det fungerer rigtig fint. [...] Min søster kan bedst lide, at tingene er i skema. [...]
Det er min søster rigtig glad for, og hun ville nødigt undvære hende."
(pårørende
til ældre bruger, DECIDE interview)
Det sociale bliver en integreret del af ledsagelsen. Mange drikker kaffe sammen, går på
café eller restaurant osv. med deres ledsager. Dette viser, at ledsageordningen bidrager
til at modvirke isolation og ensomhed blandt de ældre. Det ses også af, at næsten alle de
ældre selv vurderer, at de har fået større livskvalitet som følge af ordningen, jf. figuren
nedenfor.
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0019.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Figur 6 Ledsageordningens bidrag til øget livskvalitet blandt de ældre
Anm.: Spørgsmål:
”I hvilken grad bidrager din ledsageordning til øget livskvalitet?”
Kilde: DUOS tilfredshedsmålinger, måling primo 2024 og forår 2025.
Ordningen rummer flere positive sekundære effekter
I det følgende skal kort belyses en række sekundære (afledte) effekter, som også kan til-
skrives ledsageordningen. De sekundære effekter er bl.a. følgende:
Helbredsmæssige forhold:
Ledsageordningen bidrager til, at gruppen af ældre
med synshandicap får rørt sig mere. Der kan være megen utryghed knyttet til at
bevæge sig uden for hjemmet som svagsynet eller blind
og særligt når synsli-
delsen er erhvervet i en sen alder. Det øgede aktivitetsniveau giver positive hel-
bredsmæssige effekter og kan forbygge, at andre lidelser og sygdom opstår.
Selv en lille ekstra mængde motion i en sen alder, kan have store effekter.
12
Et
bedre helbred kan indebære et mindre træk på bl.a. sundhedsvæsenets ydel-
ser.
Styrket mental sundhed:
Sociale relationer og et liv, der ikke begrænser sig til
hjemmets fire vægge, vil have en positiv indflydelse på de ældres mentale sund-
hed. Deres oplevelse af mestring og af at være selvhjulpen kan styrkes. Desuden
vil den øgede fysiske aktivitet være med til at forbedre deres kognitive funktio-
ner.
13
Jf.
“Small Increases in Physical Activity Produce Meaningful Benefits in Older Adults”,
https://www.fightaging.org/archives/2025/07/small-increases-in-physical-activity-produce-
meaningful-benefits-in-older-adults/?utm_source=chatgpt.com
13
Jf. Tinôco, M.A.; Nascimento, M.d.M.; Marques, A.; Gouveia, É.R.; Miguel, S.; Santos, F.; Ihle, A.:
“The Relationship between Physical Fitness and Cognitive Functions in Older People: A Systematic
Review.”
Sustainability 2023, 15, 16314.
12
18
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0020.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
Offentlige ydelser på social- og ældreområdet:
Ledsageordningen kan være
med til at aflaste andre offentlige ordninger såsom hjemmehjælp. Man kan se
ledsageordningen som et supplement til hjemmehjælpen, da ledsagelsen f.eks.
kan bruges til indkøb, hvilket den kommunale hjemmehjælp ikke må. For bebo-
ere på plejehjem kan ordningen aflaste plejepersonalet, så de bedre kan løse
deres opgaver og bliver mindre stressede og nedslidte.
Bidrag til et rummeligt arbejdsmarked:
Ledsageordningen skaber tilknytning til
arbejdsmarkedet for gruppe mennesker (ledsagerne), der ofte ikke kan vare-
tage jobs på ordinære vilkår. En del ledsagere er førtidspensionister, pensioni-
ster, flexjobbere eller på anden måde på
”kanten
af arbejdsmarkedet”.
Det er ikke muligt
og det ligger uden for denne evaluerings opgave
at svare konkret
på, om forsøgsordningen er omkostningseffektiv for de offentlige kasser.
14
Tager vi både
de primære og sekundære effekter i betragtning, er der dog stærke argumenter for, at
ordningen har store gevinster
og som minimum er økonomisk neutral for de offentlige
kasser.
3.3 Organisering og forankring
Dette afsnit belyser, om Dansk Blindesamfund har levet op til kravet om information om
ledsageordningen. Desuden ses på, hvordan interessenterne vurderer organisering og
forankring af ledsageordningen med Dansk Blindesamfund som ansvarlig og DUOS som
leverandør.
Er der skabt den fornødne synlighed om ordningen?
Ifølge tilskudsbrevene fra Socialstyrelsen skal Dansk Blindesamfund sikre
”en
bred infor-
mationsindsats om ordningen, herunder også til kommunerne, så de kan vejlede deres
borgere om ordningen.”
15
Dansk Blindesamfund oplyser selv, at deres informationsind-
sats har bestået i en bred vifte af tiltag gennem egne konsulenter, i eget medlemsblad,
på Facebook, breve til samtlige kommuner og kommunikationscentre, kampagne på re-
gionale radiostationer, mv.
16
Evaluator har interviewet to fageksperter på synsområdet om, hvorvidt der er skabt syn-
lighed om ordningen. De siger, at der har været en udmærket informationsindsats. Der
peges på, at Dansk Blindesamfund generelt har et godt kendskab til målgruppen og kan
nå bredt ud. Den ene fagperson siger også, at der godt kunne gøres mere for at få infor-
mationen om ordningen endnu bredere ud.
Generelt sker rekrutteringen af ældre til ordningen sket ad to hovedkanaler: 1) Den ge-
nerelle informationsindsats, hvor kommuner og synsfaglige aktører kan henvise til ord-
ningen, og 2) Dansk Blindesamfunds netværk med informations- og medlemsaktiviteter
14
15
Det ville kræve, at man lavede en samfundsøkonomisk analyse af ordningen.
Jf. bl.a. brev af 21. januar 2021 fra Socialstyrelsen (Center for Tilskudsforvaltning og Civilsam-
fund) til Dansk Blindesamfund.
16
Jf. Dansk Blindesamfunds ”Erklæringer om anvendelse af tilskud” til Socialstyrelsen og DECIDEs
interviewundersøgelse.
19
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0021.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
samt konsulenter. Begge kanaler har været vigtige, men den ene synfaglige ekspert pe-
ger også på, at det er godt, at der ikke kræves medlemskab Dansk Blindesamfund for at
kunne gøre brug af ordningen, da dette ville ekskludere en gruppe mennesker.
Evaluator finder, at Dansk Blindesamfund har opfyldt kravet om en informationsindsats.
Dansk Blindesamfund skønnede, at der ville være ca. 1.000 ældre, som var i målgruppen
for ordningen. De seneste opgørelser viser som tidligere vist, at ordningen næsten har
nået 1.000 aktive ældre brugere. På særlige områder kan man argumentere for, at der
kunne gøres mere i forhold til information og rekruttering. Det gælder især i forhold til
at tiltrække og rekruttere mænd til ordningen.
Forankringen af ordningen hos Dansk Blindesamfund og DUOS
De ældre brugere af ledsageordningen samt de pårørende udtrykker generelt stort til-
fredshed med såvel Dansk Blindesamfund som DUOS som leverandør. De to synsfaglige
eksperter finder også, at samarbejdet har været velfungerende, og de roser DUOS for en
effektiv rekruttering af ledsagere og en smidig administration af ordningen. Flere peger
generelt på, at ordningen har fordele frem for § 97-ordningen ved at være mere smidig
og fleksibel med hurtigere visitation. Desuden er den ikke plaget af skift af leverandører
som nogle af de kommunale ledsageordninger kan være underlagt.
Som tidligere nævnt er der dog en synsfaglig ekspert, der undrer sig over, at Dansk Blin-
desamfund varetager visitationen til ordningen, da det en traditionel myndighedsop-
gave. Hvis forsøgsordningen blev permanentgjort og skrevet ind i serviceloven, ville den
være ligestillet med den kommunale ordning efter § 97. En anden løsning er at forlænge
ordningen i en længere periode, mens der arbejdes på, hvordan en permanentgørelse
kan ske. Endelig kan det besluttes, at ordningen som udgangspunkt skal være forankret i
Dansk Blindesamfund, fordi det hidtidige setup har været velfungerende.
I forhold til en forankring af ledsageordningen er det centralt, at der hurtigst muligt
kommer en afklaring, da mange ældre borgere er utrygge ved, at de ikke ved om ordnin-
gen fortsætter. Både DUOSs tilfredshedsmålinger og DECIDEs interviewundersøgelse vi-
ser, at de ældre og pårørende har et stort ønske om en permanentgørelse af ledsage-
ordningen. Mange af de ældre har vænnet sig til ledsagelsen, og den er blevet en inte-
greret del af deres hverdagsliv og mulighed for livsudfoldelse.
20
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0022.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
3. Konklusion
og anbefalinger
3.1 Konklusion
Evalueringen viser, at forsøgsordningen om ledsagelse for blinde og stærkt svagsynede
over 67 år har været en succes både i forhold til tilfredshed, effekter og organisering.
Meget høj tilfredshed blandt brugerne
DUOSs tilfredshedsmålinger og evaluators interviewundersøgelse dokumenterer en me-
get høj tilfredshed blandt brugerne. Omkring 90 % angiver at være tilfredse i høj eller
meget høj grad, og interviewene viser, at ledsageordningen for mange er blevet en
uundværlig del af hverdagen. Ledsagernes indsats, personlige engagement og relation til
de ældre fremhæves som en af de væsentligste årsager til tilfredsheden.
Primære og sekundære effekter af ledsageordningen
Ordningen har levet op til sit formål om at give de ældre med alvorligt synshandicap
bedre mulighed for at deltage i samfundslivet og modvirker isolation og ensomhed. Akti-
viteterne spænder fra indkøb og lægebesøg til sociale arrangementer, gåture og kultu-
relle oplevelser. Udvidelsen fra 7 til 15 timers ledsagelse har medført øget deltagelse i
stort set alle aktivitetskategorier, og flertallet vurderer, at 15 timer pr. måned er et pas-
sende niveau. De sekundære effekter af ordningen er også betydelige: Bedre fysisk og
mental sundhed, aflastning af hjemmehjælpen og plejehjemspersonale og beskæftigelse
til personer, der kan have svært ved at opnå ordinær ansættelse.
Brugere og interessenter vurderer organiseringen som velfungerende
Organiseringen med Dansk Blindesamfund som bevillingsmodtager og DUOS som leve-
randør vurderes at fungere effektivt. Rekruttering, visitation og match mellem brugere
og ledsagere håndteres generelt godt. Informationsindsatsen har været tilstrækkelig til
at nå den estimerede målgruppe, og ca. 900 ældre er nu omfattet af ordningen. Kønsfor-
delingen i ledsageordningen er dog skæv med klart flest kvinder tilknyttet.
Forankring og behov for videreførelse af ledsageordningen
Evalueringen viser stor opbakning blandt brugere, pårørende og fagpersoner til at vide-
reføre ordningen
helst som en permanent rettighed på linje med ledsagelse efter ser-
vicelovens § 97. Mange fremhæver, at det er uheldigt, at ledsageordningen er midlerti-
dig, da det skaber stor usikkerhed for en svag gruppe af ældre, som har stor glæde af
ordningen. Mange af de ældre har svært ved at se, hvordan de skal klare sig uden mulig-
heden for ledsagelse. En afvikling vurderes derfor at ville få store negative konsekven-
ser.
21
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0023.png
EVALUERING AF LEDSAGEORDNINGEN
3.2 Anbefalinger
Forsøgsordning kan forlænges uden justeringer af det nuværende setup, hvor Dansk
Blindesamfund sammen med DUOS står for ordningen. En mere langsigtet løsning vil
imidlertid være, at der træffes beslutning om en permanentgørelse af ledsageordningen,
da det vil fjerne den usikkerhed som mange ældre og pårørende oplever, fordi de ikke
ved, om ledsageordningen kan forsætte. I sidste ende er det en politisk beslutning om
ledsageordningen skal fortsætte.
17
De overordnede anbefalinger
i prioriteret rækkefølge
fra evaluator er følgende:
1. Sikre en permanentgørelse af ledsageordningen
Evalueringen viser, at ordningen har høj værdi for målgruppen, er efterspurgt og le-
ver op til sit formål. Desuden modvirker ordningen den tidligere aldersdiskrimina-
tion i lovgivningen om ledsagelse. En permanentgørelse vil skabe tryghed for bru-
gerne og deres pårørende, kunne sikre driften og undgå den usikkerhed, som en
midlertidig ordning indebærer. Det er lykkes DUOS at sikre et velfungerende korps
af ledsagere, og en fast forankring af ordningen vil styrke den langsigtede fasthol-
delse, planlægning og rekruttering af ledsagere.
2. Fastholdelse af 15 timers ledsagelse pr. måned
Udvidelsen fra 7 til 15 timer har givet positive effekter på aktivitetsniveau og livskva-
litet. Flertallet af brugerne finder timeniveauet passende, og det sikrer ligestilling
med ledsageordningen efter servicelovens § 97. At fastholde dette niveau vil mind-
ske risikoen for forskelsbehandling og sikre, at brugerne kan opretholde de aktivite-
ter, de har opbygget gennem ordningen.
3. Indsatser for at tiltrække flere mænd til ordningen
Over 75 % af brugerne er kvinder. Ældre mænd med synshandicap har givet mindst
lige så stort et behov for tilbud om ledsagelse som kvinder (hvis ikke mere). Det an-
befales at gennemføre målrettet information og en opsøgende indsats rettet mod
mænd
f.eks. via målrettede budskaber til mænd, mandefællesskaber eller rele-
vante patientforeninger
for at sikre, at flere mænd med behov får adgang til ord-
ningen.
17
Såfremt det politisk besluttes at lukke forsøgsordningen, bør den udfases ved, at der ikke opta-
ges nye borgere i ordningen, så ledsageordningen kan afvikles via naturligt frafald (død/helbreds-
forringelse). Herved kan der tages hensyn til de nuværende ældre brugere af ordningen, så de
ikke oplever pludseligt at miste en ordning med stor betydning for deres hverdag og livskvalitet.
22
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0024.png
Bilag
1:
Tilfredshedsmålinger fra
DUOS
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0025.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0026.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0027.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0028.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0029.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0030.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0031.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0032.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0033.png
Bilag
2:
Interviewguide
-
primære
målgruppe
og
pårørende
Dette
er
en
interviewguide
til
brag
for
evalueringen
af
forsøgsordningen
med
landsdæk-
kende
ledsagelse
til
blinde
og
svagsynede
over
67
år.
Interviewguiden
indeholder
spørgsmål
til
den
primære
målgruppe,
som
er
ældre
blinde
og
svagsynede
og
over
67
ir.
der
har
benyttet
ledsageordningen.
Desuden
indgår
spørgsmål
til
pårørende
til
de
ældre.
Evaluator
skal
interviewe
8
personer
fra
den
primære
målgruppe
og
2
pårørende
med
en
bred
geografisk
spredning
i
Danmark.
Interviewene
gennemføres
i
marts/april
-
ned
2D25.
1.
Baggrund
2.
Indledende
spørgsmål
venner,
skavanker,
andet?)
Fortæl
gerne
lidt
om
dig
selv?
(Alder,
bopælstype,
blind/svagsynet,
familieforhold,
Hvordan
fandt
du ud
af.
at
der
var
mulighed
for
at
hjælp
til
ledsagelse?
Kan
du
huske,
hvordan.
du
blev
visiteret
til
ledsageordningen
?
Ved
du,
hvem
der
er
ansvarlig
for
at
drive
ledsageordningen?
Er
du
medlem
af
Dansk
Blindesamfund?
Hvor
meget
har
du
brugt
ledsageordningen?
Hvor
mange
timer
om
måneden
bruger
du
cirka
ledsageordningen?
indtil
juli
2024?
tallet
er
hævet?
Har
du
brugt
muligheden
for
op
til
7
timers
ledsagelse
om
måneden,
som
man
kunne
Ved
du,
at
ledsageordningen
er
udvidet
til
op
til
15
timers
ledsagelse
fra
juli
2024?
Hvis
ja.
hvad
tænker
du
om
denne
udvidelse?
Hvad
har
det
betydet
for
dig.
at
time
-
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0034.png
3.
De
praktiske
forhold
om
ordningen
Hvordan
synes
du,
at
alt
det
praktiske
ved
ledsageordningen
fungerer?
Visitationen
til
ordningen
via
Dansk
Blindesamfund?
Match
af
ledsager
-
egen
valgte
ledsager
eller
en
ledsager
valgt
via
DUOS?
Den
første
indledende
dialog
med
DUOS
om
ordningen?
Har
du
forslag
til
ændringer
af
de
praktiske
forhold
vedrørende
ledsageord
-
ningen?
Bestilling
af
tid
til
ledsagelse?
Dialogen
med
ledsager
om
det
praktiske?
4.
Om
din
ledsager
Kan
du
fortælle
lidt
om
din
nuværende
ledsager?
Hvad
kan
du
godt
lide
ved
vedkommende?
Hvad
kan
være
udfordrende
ved
ledsageren?
Har
du
haft
andre
ledsagere?
Hvis
ja,
fortæl
gerne
om
vedkommende?
Hvad
skal
man
kunne
som
ledsager,
for
at
være
er.
god
ledsager?
gen?
Hvordan
fungerer
det
i
praksis,
når
du
bliver
hentet
din
ledsager?
Giv
gerne
eksem
-
pler
ture,
som
I
har
været
på,
og
hvordan
det
fungerede?
Hvor
godt
klædt
til
at
løse
ledsageopgaven.
vurderer
du.
at
din
ledsager
er?
Har
du
nogle
forslag
til,
hvordan
man
finder
de
bedste
ledsagere
til
ledsageordnin
-
sen?
Hvad
betyder
det
for
dig.
at
din
ledsager
får
betaling
for
at
hjælpe
dig
med
ledsagel
-
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0035.png
5.
Det
sociale
og
helbredsmæssige
Hvordan
fungerer
din
hverdag?
Hvad
er
du
glad
for?
Hvad
er
du
ked
af,
eller
kunne
du
tænke
dig
blev
bedre?
Gør
ledsageordningen
en
forskel
for
dig
i
forhold
til
dit
sociale
liv?
Ser
du
f.eks.
ven
-
nerne
og
familien mere?
Hvordan?
Gør
ledsageordningen
en
forskel
for
dig
i
forhold
til
de
praktiske
forhold
i
din
hver
-
dag.
f.eks.
indkøb?
Forklar
gerne
hvordan?
nok.
Er
det
også
et
problem
for
dig?
Hvordan?
den
lukke?
Det
kan
være
vanskeligt
som
ældre
med
blindhed
eller
svagsynethed
at
rørt
sig
Har
ledsageordningen
betydet.
at
du
er
blevet
mere
aktiv,
altså
at
du
rører
dig
mere?
Hvad
vil
det
betyde
for
dig.
hvis
ledsageordningen
ikke
får
lov
at
fortsætte,
altså
at
Hvordan
vil en
evt.
lukning
påvirke
dig
konkret?
(f.eks.
socialt,
helbredsmæssigt,
en
-
somhed,
mulighed
for
deltagelse
i
kulturtilbud,
andet]
6.
Afsluttende
spørgsmål
velkomment?
bedre
ved
ledsageordningen?
Er
der
noget
andet,
som
du
gerne
vil
sige
om
ledsageordningen?
Ris
eller
ros
-
alt
er
Har
du
nogle
forslag
eller
ønsker
til
noget,
som
du
synes
kunne
ændres
eller
være
7.
Spørgsmål
til
pårørende?
Vil
du
fortælle
om.
hvem
du
er
pårørende
til.
som
har
benyttet
ledsageordningen
for
Hvordan
fandt
I
ud
af.
at
der
var
mulighed
for
at
bruge
ledsageordningen?
Var
det
dig
eller
din
pårørende,
der
havde
hørt
om
ordningen?
blinde
og
svagsynede
over
67
år?
Hvilken
forskel
har
det
gjort,
at
din
pårørende
har
kunne
benytte
ledsageordningen?
Hvor
meget har
din
pårørende
benyttet
sig
af
ledsageordningen?
til
15
timers
ledsagelse,
som
startede
i
juli
2024?
Har
I
både
benyttet
ordningen
med
7
timers
ledsagelse
om
måneden,
og
den
med
op
Hvordan
fungerede
det
med
at
din
pårørende
visiteret
til
ledsageordningen?
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060408_0036.png
Hvordan
fungerer
det
i
praksis
med
at
bestille
tid
til
ledsagelse?
Hjælper
du
med
det
praktiske
eller
er
det
din
pårørende.
som
står
for
det
praktiske?
Gør
ledsageordningen
en
forskel
i
forhold
til
din
pårørendes
sociale
liv?
Har
ledsageordningen
betydet,
at
din
pårørende
er
blevet
mere
aktiv?
Hvordan
har
din
pårørendes
ledsager
været?
Gør
ledsageordningen
en
forskel
i
forhold
til
de
mere
praktiske
forhold
for
din
pårø
-
rende,
f.eks.
indkøb?
Hvad
skal
man
kunne
som
ledsager,
for
at
være
en
god
ledsager?
Er
der
noget
andet,
som
du
gerne
vil
sige
om
ledsageordningen?
Ris
eller
ros
-
alt
er
velkomment?
Har
du
nogle
forslag
eller
ønsker
til
noget
som
du
synes
kunne
ændres
eller
være
bedre
ved
ledsageordningen?
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
Bilag
3:
Evalueringens metode
Evalueringer er derudover baseret på følgende tre datakilder:
Grundlaget for evalueringen af ledsageordningen har været et projektoplæg, som er af-
talt mellem evaluator og Dansk Blindesamfund.
1. Studie af materiale om forsøgsordningen og ledsagelse mv.
2. DUOS to tilfredshedsmålinger fra hhv. primo 2024 og forår 2025
3. Interviewundersøgelse gennemført af evaluator med 22 personer.
Studiet af materiale om ledsageordningen har bestået af baggrundsmateriale, rapporter,
interne dokumenter, mv. som evaluator har fået tilsendt fra Dansk Blindesamfund eller
fundet via åbne kilder.
Otte brugere af forsøgsordningen om ledsagelse
Interviewundersøgelsen er gennemført i perioden april til august 2025. Alle interviews
er gennemført virtuelt. Enkelte interviews har været gruppeinterview, men hovedparten
er gennemført som personlige interview. Følgende personkreds er interviewet:
To personer med særlig synsfaglige ekspertise
Tre personer, som har været ledsagere, for de ældre brugere
To pårørende til brugere af ledsageordningen
En svaghed ved metoden i evalueringen er, at der ikke har været muligt at indsamle data
til brug for før- og eftermålinger. Når man ser bort fra denne svaghed, er det evaluators
vurdering, at denne evaluering kommer godt rundt om de vigtigste aspekter ved ledsa-
geordningen, og at evaluator har haft frie hænder til at analysere og konkludere på bag-
grund af de åbne kilder og en bred vifte tilvejebragte data.
Formanden for Dansk Blindesamfunds forretningsudvalg og de tre medlemmer
af projektgruppen om ledsageordningen i Dansk Blindesamfund.
Tre konsulenter fra Dansk Blindesamfunds konsulentordning