Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 439
Offentligt
3060407_0001.png
Permanentgør forsøg med ledsagelse til ældre med synshandicap
– en
investering i livskvalitet og samfundsøkonomi
August 2025
Den landsdækkende forsøgsordning med ledsagelse til ældre med synshandicap har siden 2021
gjort en mærkbar forskel for ældre synshandicappedes livskvalitet, selvstændighed og deltagelse i
samfundet. Men ordningen udløber snart medmindre der findes politisk vilje og finansiering til en
permanent løsning.
Ældre med synshandicap har lavere livskvalitet og højere risiko for ensomhed
Ældre med synshandicap har 22 procentpoint lavere sandsynlighed for at være tilfredse med livet
sammenlignet med andre ældre. Dette afspejler sig i et generelt dårligere helbred, en øget risiko
for ensomhed og en markant lavere livskvalitet.
1
Ensomhed har alvorlige konsekvenser – både for den enkelte og for samfundet. For den enkelte
medfører ensomhed ofte ringere livskvalitet, svækket helbred og nedsat evne til at komme sig efter
sygdom. Samtidig medfører manglende sociale relationer en øget sårbarhed over for både fysiske
og psykiske lidelser. På samfundsniveau fører ensomhed til betydelige økonomiske udgifter. Ifølge
rapporten
”Sygdomsbyrden i Danmark – risikofaktorer” (2022)
koster ensomhed samfundet
omkring 5,5 mia. kr. årligt i udgifter til pleje, behandling og tabt produktion.
2
Ledsageordningen virker – og gør en mærkbar forskel
Ledsageordningen til blinde og stærkt svagsynede over 67 år er et vigtigt redskab i indsatsen mod
isolation og ensomhed. Ordningen betyder for mange muligheden for trygt at kunne forlade eget
hjem og fx gå en tur, købe ind eller deltage i sociale og kulturelle aktiviteter. I en
tilfredshedsundersøgelse fra juni 2025 oplyste 92 % af de adspurgte, at ledsageordningen i høj
eller meget høj grad bidrog til øget livskvalitet. Den eksterne evaluering (august 2025) peger på, at
forsøgsordningen har været en succes både i forhold til tilfredshed, effekter og organisering.
En permanentgørelse af forsøget med ledsageordningen bør derfor ses som en investering – ikke
blot i den enkeltes livskvalitet, men også i fællesskab og samfundsøkonomien.
1
Anna Amilon, Freya Casier og Maria Røgeskov: ”Ældre blinde og stærkt svagsynedes levevilkår” (2019) Link:
https://www.vive.dk/media/pure/5xpqe4v7/2724247
2
Stine Schramm, Maja Bramming, Michael Davidsen, Heidi Amalie Rosendahl Jensen og Janne Tolstrup, Statens Institut for Folkesundhed,
Syddansk Universitet. Sygdomsbyrden i Danmark – risikofaktorer. København: Sundhedsstyrelsen; 2022. Link:
https://www.sst.dk/-
/media/Udgivelser/2023/Sygdomsbyrden-2023/Risikofaktorer-Sygdomsbyrden-
2023.ashx?sc_lang=da&hash=1A0F303CCC4B3BA4CF37D65ECAE2575A
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 439: Henvendelse af 29/8-25 fra Dansk Blindesamfund om foretræde vedr. permanentgørelse af ledsageordning for ældre med synshandicap
3060407_0002.png
En overskuelig investering med stor effekt
Siden forsøgets opstart i april 2021 er knap 1.500 borgere blevet visiteret til ledsageordningen for
ældre med synshandicap. Pr. august 2025 er der knap 1.000 åbne ordninger.
De omkostninger, der er forbundet med en permanentgørelse, afhænger - udover antallet af
visiterede - også af antallet af ledsagertimer pr. måned.
Dansk Blindesamfund anbefaler,
at der afsættes 15 ledsagertimer pr. måned så
synshandicappede over 67 år, ligestilles med synshandicappede under 67 år. Erfaringerne med at
løfte timetallet fra 7 til 15 timer peger entydigt på, at blinde og stærkt svagsynede over 67 år har
akkurat de samme behov og forbrugsmønstre ift. til ledsagelse, som blinde og stærkt svagsynede
under 67 år.
Med en årlig udgift på ca.
46.500 kr. pr. borger
kan man dermed tage et væsentligt skridt i retning
af at sikre, at ældre med synshandicap får mulighed for aktiv deltagelse i samfundet – og for at
modvirke ensomhed og isolation.
Samlet udgift pr. år:
ca. 42 – 47 mio. kr.
(2026-tal)
Prisoverslaget tager afsæt i 2026-tal, og tager udgangspunkt i en nettotilgang af borgere på 10 %.
Prisoverslaget er baseret på det erfaringsbaserede forbrug og udnyttelsesgraden ved 15 timers
ledsagelse pr. måned, og inkluderer alle udgifter i forbindelse med selve ledsagelsen samt til
administration af ordningen (4 %).
Der skal bemærkes, at der er en relativt stor omsætning i ordningen, da knap 50 % af de visiterede
er 85 år eller ældre. En permanent ordning vil derfor ikke udløse en eksponentiel vækst i
efterspørgslen. Det er dog vigtigt at understrege, at antallet af visiterede til ordningen ikke har nået
et naturligt mætningspunkt, da der i 2025 har været en nettotilgang på ca. 10 borgere pr. måned.
Kort om ledsageordningen
Den fireårige, landsdækkende forsøgsordning med ledsagelse til ældre med synshandicap
er finansieret gennem
finansloven for 2019
(80 mio. kr.).
Ordningen blev i starten af 2024 forlænget med virkning til senest marts 2026 – betinget af,
at midlerne rækker.
Forsøgsordningen er forankret hos Dansk Blindesamfund, der står for visitationen af blinde
og stærkt svagsynede borgere, der er fyldt 67 år og ikke modtager ledsagelse efter
Servicelovens §97. Tilbuddet er ikke betinget af medlemskab af Dansk Blindesamfund.
Vores samarbejdspartner
DUOS
står for den praktiske del, herunder ansættelse og
uddannelse af ledsagere.
Ved opstart blev der tilbudt 7 timers ledsagelse pr. måned. Fra 1. juli 2024 er dette hævet til
15 timer pr. måned, og pr. 1. august 2025 igen nedsat til 7 timer pr. måned.
Der er udarbejdet tilfredsmålinger i hhv. juni 2024 og juni 2025.
Den eksterne evaluering
er offentliggjort i august 2025.
Læs mere her:
www.blind.dk/ledsageordning