Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 433
Offentligt
3061531_0001.png
Til:
Folketingets Socialudvalg
Den 1. september 2025
Vedrørende:
Manglende sagsbehandlingsfrister for reparation af særlig indretning i handicapbil –
serviceloven § 114
Kære medlemmer af Socialudvalget
Vi ønsker at gøre udvalget opmærksom på en alvorlig og systemisk problemstilling, som vi allerede
den 28. december 2022 indberettede til Ankestyrelsens Tilsyn. Problemet er kommunernes
manglende offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister for reparation af særlig indretning i
handicapbil efter servicelovens § 114.
1. Baggrund og retligt grundlag
Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2 pålægger kommunalbestyrelsen at fastsætte og offentliggøre
frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet.
Denne frist har en afgørende betydning for borgerens mobilitet og livskvalitet. For mange er en
specialindrettet handicapbil deres eneste transportmulighed. Hvis bilen, f.eks. med automatgear,
går i stykker, er de afskåret fra at komme på arbejde eller handle ind. Borgeren må ikke bestille tid
på et værksted eller få reparationen udført, før kommunen har givet en afgørelse, fordi bilen
betragtes som et hjælpemiddel. At skulle vente i uvished på kommunens sagsbehandling for at
kunne genoprette sin mobilitet, er en uacceptabel konsekvens af de manglende frister.
Socialministeren præciserede allerede i brev af 8. september 2005 til Folketingets Lovsekretariat,
at fristen for reparation af særlig indretning i handicapbil skal være meget kort.
Ministeren fulgte
dette op med et orienteringsbrev til alle kommuner og amtskommuner. Dette som følge af en
række § 20-spørgsmål.
2. Vores dokumentation
Vi har foretaget en unik kortlægning af samtlige 98 kommuners sagsbehandlingstider og
offentliggjorte frister.
Vores analyse af sagsbehandlingstider for 2024, baseret på kommunernes egne
indberetninger til Danmarks Statistik, viser et klart og alarmerende mønster. Hele
52
kommuner
overholdt ikke deres egne offentliggjorte frister.
Dette problem er endnu mere grelt, når det gælder reparation af særlig indretning. Hele
71
kommuner
har ingen frist for dette område, og af de resterende har kun
en lille håndfuld
en frist, der reelt tager højde for, hvor hurtigt en afgørelse er nødvendig.
Oversigt med sagsbehandlingstider vedlægges som bilag.
3. Tilsynets manglende reaktion
Vi indsendte vores dokumentation til Tilsynet den 28. december 2022 og har løbende fulgt op.
Alligevel har Tilsynet i ingen af sine ca. 40 tilsynsudtalelser om offentliggørelse af
sagsbehandlingsfrister taget spørgsmålet om manglende frister for reparation op.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 433: Henvendelser af 24/8-25 og 1/9-25 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om systemfejl og manglende retssikkerhed for borgere
3061531_0002.png
Dette viser, at Tilsynet systematisk har undladt at reagere på en åbenbar og veldokumenteret
mangel, hvilket blotlægger et dybere problem i den offentlige forvaltning.
SOU, Alm. del - 2024-25 -
Spørgsmål 295: Spm. om, at kommunerne ikke har overholdt lovgivningen i 27 år / Folketinget
4. Spørgsmål til ministeren
Vi anmoder Socialudvalget om at rejse følgende spørgsmål på det kommende samråd den 11.
september 2025, hvor Indenrigs- og Sundhedsministeren er indkaldt på baggrund af
Rigsrevisionens beretning af 2. juni 2025 om Tilsynets manglende brug af reaktioner.
Dette samråd er en perfekt anledning til at belyse den
strukturelle udfordring,
hvor Tilsynet – der
sorterer under Indenrigs- og Sundhedsministeriet – har ignoreret et problem på socialområdet,
som Social- og Boligministeriet ellers er ansvarlig for. Vores dokumentation er et konkret og
håndgribeligt bevis på, at ansvarsdelingen mellem ministerierne forhindrer effektiv sagsbehandling
for borgerne.
Hvordan kan det forklares, at Tilsynet – på trods af vores dokumentation, der viser et
mønster på tværs af samtlige 98 kommuner – aldrig har undersøgt eller nævnt de
manglende frister for reparation af særlig indretning i handicapbil?
Hvad agter ministeren at foretage sig for at sikre, at Ankestyrelsens Tilsyn aktivt bruger den
tilsynsforpligtelse, som Rigsrevisionen har kritiseret, til at reagere på konkret og bredt
dokumenteret ulovlighed som den, vi har påvist?
5. Vedlagte bilag
2024 - Danmarks Statistik handicapbil sagsbehandlingstider gennemsnit ift. frister på
hjemmesiden 30-08-2025.docx
Ankestyrelsens generelle udtalelse om sagsbehandlingsfrister 15. december 2023
hvor
vores henvendelse af 28. december 2022 specifikt refereres på side 4 om manglende
frister for reparation af særlig indretning
Med venlig hilsen
På vegne #enmillionstemmer
Peter Hansen og Elizabeth Christensen