Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 433
Offentligt
3058321_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W www.sum.dk
Elizabeth Trøstrup Christensen
Peder Hansen
[email protected]
Dato: 31-01-2023
Enhed: Forvaltningsjura
Sagsbeh.: Linnea Withøft Nielsen
Sagsnr.: 2023-42
Dok. nr.: 587854
Svar på henvendelse til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Ved e-mail af 2. januar 2023 med bilag har I på vegne af #Enmillionstemmer skrevet
til indenrigs- og sundhedsministeren om samtlige 98 kommuners overholdelse af
bestemmelser i lov om retssikkerhed og administration om sagsbehandlingsfrister.
Det fremgår af henvendelsens bilag, at I den 28. december 2022 har sendt en
henvendelse til Ankestyrelsen om samme emne.
I har samtidig sendt en enslydende henvendelse til beskæftigelsesministeren.
Ministeren modtager mange henvendelser, og det er derfor Indenrigs- og
Sundhedsministeriets kontor for Forvaltningsjura, der besvarer jeres henvendelse.
Det er aftalt med Beskæftigelsesministeriet, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet
besvarer jeres henvendelse også på vegne af Beskæftigelsesministeriet.
I har bl.a. anført følgende i jeres e-mail af 2. januar 2023:
”Vi
henvender os til Indenrigsministeren og Beskæftigelsesministeren på vegne af
folkebevægelsen #enmillionstemmer, der arbejder for at sikre retssikkerhed for mennesker
med handicap og psykisk sårbarhed og deres pårørende i hele landet.
Ingen af vores 98 kommunalbestyrelser overholder
Retssikkerhedsloven
§ 3, stk. 2, dvs. de
mangler at vedtage sagsbehandlingsfrister for alle
ansøgnings§§
på det sociale område,
herunder beskæftigelsesområdet iht.
Tilsynets brev til Høje-Taastrup Kommune j.nr. 20-
1043
af 6. marts 2020.
Derfor anmoder vi om at begge ministerier tager sagen op til behandling, idet vi finder den
af principiel/generel betydning og har alvorlig karakter, da det omhandler samtlige kommuner i
hele landet.
[…]
Ankestyrelsens Tilsyn har ofte sager/henvendelser om bestemmelsen liggende i flere år, før
der tages stilling til om der skal sendes et "Høringsbrev om mulig Tilsynssag" til en
kommunalbestyrelse. Ligesom svar fra kommuner kan ligge i 3 år hos Tilsynet, før der træffes
afgørelse. se fx.
Endeligt svar fra Tilsynet
efter 28 måneders ventetid (cpdanmark.dk).
Dette
uden at kommunens hjemmeside bliver tjekket, før der sendes en afgørelse om at man stoler
på det kommunen skrev 3 år tidligere. I mellemtiden får den/de der indberettede til Tilsynet
breve hver 6. måned om yderligere forlængelse pga. mange sager.
Til eksempel vedlægges Tilsynets afgørelser om hhv. Gribskov kommune og Hillerød kommune,
samt 2 klager der tidligere er fremsendt til vurdering af Folketingets Ombudsmand (Dok.nr.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 433: Henvendelser af 24/8-25 og 1/9-25 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om systemfejl og manglende retssikkerhed for borgere
22/04932-2/BES og Dok.nr. 22/05482-2/LNI) ift. vurdering af om Tilsynets sagsbehandling er
rimelig eller hensigtsmæssig, eller om sagsbehandlingen i øvrigt er i overensstemmelse med
principperne
for god forvaltningsskik.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har forstået jeres henvendelse sådan, at I ønsker,
at Ankestyrelsen skal rejse en tilsynssag om samtlige kommuners overholdelse af
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Ministeriet forstår endvidere henvendelsen som en
klage over Ankestyrelsens sagsbehandling i forbindelse med henvendelser om
kommuners manglende overholdelse af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Ministeriet kan generelt oplyse, at det almindelige tilsyn med kommuner og regioner
varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet som overordnet
tilsynsmyndighed.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er som led i det kommunale og regionale tilsyn
ikke i almindelighed klageinstans over for Ankestyrelsen.
Ministeriet kan af egen drift tage spørgsmål om lovligheden af kommunale og
regionale dispositioner eller undladelser, som Ankestyrelsen har udtalt sig om som
tilsynsmyndighed, op til behandling, når ministeriet skønner, at sagen er af principiel
eller generel betydning eller har alvorlig karakter. Det samme gælder, hvis
Ankestyrelsen har besluttet ikke at tage spørgsmål om lovligheden af kommunale og
regionale dispositioner eller undladelser op til behandling. Der henvises til § 53, stk.
1, i lov om kommunernes styrelse.
Ministeriet har ikke som overordnet tilsynsmyndighed mulighed for at tage stilling til,
om Ankestyrelsens sagsbehandling, herunder sagsbehandlingstid, er rimelig eller
hensigtsmæssig.
Ministeriet har d.d. sendt jeres henvendelse med bilag til Ankestyrelsen, så
Ankestyrelsen kan få mulighed for at vurdere, om henvendelsen giver Ankestyrelsen
anledning til at rejse en sag som led i det kommunale og regionale tilsyn. Ministeriet
sender desuden henvendelsen til Ankestyrelsen, så Ankestyrelsen i forbindelse med
behandlingen af jeres henvendelse har mulighed for at forholde sig til det, I har
anført om styrelsens sagsbehandlingstid i forbindelse med konkrete sager om
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Med venlig hilsen
Linnea Withøft Nielsen
Side 2