Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 433
Offentligt
3058320_0001.png
Til:
Folketingets Socialudvalg, Indenrigsudvalg, Retsudvalg, Beskæftigelsesudvalg og Statsrevisorerne
Den 24. august 2025
Emne:
Baggrundsmateriale til
Socialudvalget - 11-09-2025: Åbent samråd om opfølgning på
Rigsrevisionens beretning om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud / Folketinget
Kære medlemmer af udvalgene og kære Statsrevisorer
I forbindelse med det forestående samråd, som Torsten Gejl og Rosa Lund har indkaldt til,
fremsender vi hermed baggrundsmateriale, der illustrerer den systematiske fejlkonstruktion, som vi
ser på tværs af social-, beskæftigelses-, rets- og indenrigsområdet.
Vores dokumentation viser, at den manglende retssikkerhed for borgerne ikke blot er en konsekvens
af et mangelfuldt tilsyn. Det er en
fejlkonstruktion
af selve den ministerielle og udvalgsmæssige
opdeling. Rigsrevisionens beretning fra juni 2025 sætter en tyk streg under den samme problematik,
som vi har dokumenteret i årtier.
Som et led i dette fremsender vi de følgende bilag, som I kan bruge under samrådet. Derudover
foreslår vi, at I stiller de otte spørgsmål, som vi har indsat i selve brevet her, til ministeren.
Spørgsmål til samrådet
1. Fejlkonstruktion af systemet
Spørgsmål 1:
Vil ministeren anerkende, at den manglende retssikkerhed for borgere på
tværs af social- og beskæftigelsesområdet skyldes en
fejlkonstruktion
af det ministerielle
ansvar, hvor der ikke findes én minister, der reelt har det fulde ansvar for at sikre
lovmedholdelighed i kommunerne?
2. Manglende handling og Ankestyrelsen Tilsynets rolle
Spørgsmål 2:
I Rigsrevisionens beretning fra juni 2025 kritiseres Ankestyrelsens tilsyn for
ikke at være effektivt i sin brug af reaktioner. Hvordan vil ministeren som ansvarlig for det
kommunale tilsyn sikre, at der denne gang sker en reel og varig forbedring, når
Rigsrevisionen allerede i 2015 påpegede de samme mangler ved tilsynet, da det lå under
Statsforvaltningen?
Spørgsmål 3:
Vil ministeren love, at Ankestyrelsens Tilsyn får de nødvendige beføjelser,
såsom påbud og bindende frister, til at håndhæve loven over for kommuner, der tilsidesætter
borgernes rettigheder?
Spørgsmål 4:
Ministeren har redigeret et svar til spørgsmål 623.
Hvad er ministerens
forklaring på, at Tilsynet igen og igen udsætter aktindsigten om de 54 kommuner, som blev
oversendt til Tilsynet af ministeriet den 8. juli 2025, og som der er klaget over til Folketingets
Ombudsmand?
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 433: Henvendelser fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om systemfejl og manglende retssikkerhed for borgere
3058320_0002.png
Spørgsmål 5:
I ministerens besvarelse af spørgsmål 661 (alm. del 2024-25) udtaler hun, at
hun vil se på mulige lovændringer i den kommunale styrelseslov.
Hvorfor vil ministeren kun
se på én lov, når problemet ifølge Rigsrevisionen og vores dokumentation er en
fejlkonstruktion af et helt system?
Spørgsmål 6:
I ministerens besvarelse af spørgsmål 682 (SOU, Alm. del - 2024-25) udtaler
hun, at hun ikke har været i dialog med justitsministeren om de retssikkerhedsmæssige
udfordringer på socialområdet.
Hvorfor har ministeren ikke inddraget justitsministeren i
dialogen, når problematikken i høj grad handler om borgernes grundlæggende
retssikkerhed?
3. Politisk ansvar og handling
Spørgsmål 7:
Indenrigs- og Sundhedsministeren, Justitsministeren, Social- og
Boligministeren og Beskæftigelsesministeren har ansvaret for hvert sit område, men intet
organ har det fulde ansvar for borgernes retssikkerhed. Denne fejlkonstruktion har
Rigsrevisionen og vi dokumenteret gentagne gange
i
. Vil ministeren derfor forpligte sig til at
indkalde til et møde med de relevante ministre for at nedsætte en tværministeriel
arbejdsgruppe, der kan udarbejde en samlet plan for at rette op på fejlkonstruktionen, så
ansvaret ikke længere kan skubbes fra et ministerium til et andet?
Spørgsmål 8:
Hvis ministeren ikke vil forpligte sig til et sådant tværministerielt samarbejde,
hvordan vil ministeren da forklare, at regeringen accepterer en grundlæggende systemfejl,
som koster borgerne deres retssikkerhed?
Foruden spørgsmålene fremsender vi de følgende bilag:
Bilag 1:
Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar af 31. januar 2023 på vores henvendelse
af 2. januar 2023, hvor vi dokumenterede systemfejl i alle 98 kommuner. Ministeriets svar
understreger, at det ikke tog vores sag op, selvom den er af principiel og alvorlig karakter.
Bilag 2:
Kopi af vores klage til Folketingets Ombudsmand af 6. juli 2025 over Indenrigs- og
Sundhedsministeriets manglende tilsyn med Ankestyrelsens kommunale tilsyn
Bilag 3:
Supplerende klage til Folketingets Ombudsmand af 22. august 2025 om ministerens
rettelse af svar samme dato på spørgsmål 623 og Tilsynets gentagne udsættelser af svar på
anmodet aktindsigt 6. juli 2025 i sager om retssikkerhedsloven § 3, stk. 2
Bilag 4:
Aktindsigt anmodet 6. juli 2025, ikke besvaret d.d. (bilag 10, Ombudsmanden)
Vi håber, at I vil bruge dette materiale til at presse ministeren på de dybereliggende, systemiske
problemer. Ministeriet kan ikke løse problemet alene, og det er afgørende, at Folketingets udvalg og
Statsrevisorerne tager ansvaret for at rette op på systemfejlen.
Med venlig hilsen
På vegne #enmillionstemmer
Peter Hansen og Elizabeth Christensen
Beretning om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud | Rigsrevisionen
nr. 18/2024,
Beretning om
Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne | Rigsrevisionen
12/2015, vores henvendelser til Folketinget senest
SOU, Alm. del - 2024-25 - Bilag 405 - om svagheder i Ankestyrelsens tilsyn med kommunernes sagsbehandling
pa socialområdet / Folketinget, INU bilag 64
og
REU bilag 291
i