Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 415
Offentligt
3054845_0001.png
Elizabeth Trøstrup Christensen
Frederikshave 16, 1. th
3400 Hillerød
Ankestyrelsens svar på henvendelse vedr. registreringspraksis og
forpligtende samarbejde i relation til Danmarkskortet 2018-2022
Ankestyrelsen modtog den 21. juli 2025 følgende spørgsmål fra
#enmillionstemmer vedr. registreringspraksis i relation til
danmarkskortene 2018-2022.
Spørgsmål
”Vi
skriver for at få afklaret, hvordan Ankestyrelsen i perioden 2018 til og
med 2022 har registreret klagesager i de tilfælde, hvor en mindre
kommune har haft et forpligtende samarbejde med en større kommune
om socialfaglige myndighedsopgaver.
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning af 2. juni 2025 (beretning nr.
18/2024) på s. 16, at tilsynet i Ankestyrelsen har ændret
registreringspraksis i 2023 i løbet af undersøgelsesperioden.
På den baggrund vil vi gerne have bekræftet:
8. august 2025
J.nr. 25-75875
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-tors kl. 9.00-15.00
fre kl. 9.00-13.00
Åbningstid - telefon:
1. Er det korrekt, at Ankestyrelsen i Danmarkskortet for årene 2018 til
og med 2022 har registreret sager under den kommune, der reelt har
behandlet sagen
og ikke under den kommune, som borgeren formelt
hører til?
2. Gælder dette særligt i de tilfælde, hvor der har været et forpligtende
samarbejde om socialfaglige myndighedsopgaver?
Eksempler på kommuner, hvor dette kan have haft betydning, er bl.a.
Læsø (Frederikshavn), Fanø j.nr. 24-14548 (Esbjerg), Ærø og Langeland
(Svendborg), Dragør j.nr. 23-589 (Tårnby), Samsø j.nr. 23762 (Aarhus)
samt Vallensbæk j.nr. 24-14576 (Ishøj).
man-tirs kl. 9.00-15.00
ons lukket
tors-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 415: Henvendelser af 8/8-25 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Ankestyrelsens registreringspraksis ift. Danmarkskort over omgørelsesprocenter i kommunerne
3054845_0002.png
Vi beder om en tydelig og skriftlig afklaring, da denne
registreringspraksis
hvis den ikke tog højde for forpligtende
samarbejde
kan have medført systematiske fejl i opgørelserne i
Danmarkskortet, herunder kommunernes omgørelsesprocenter og antal
klagesager. Det vil også kunne have konsekvenser for ministeriets brug
af Danmarkskortet
som styringsværktøj.”
Ankestyrelsens besvarelse
I Ankestyrelsen behandler vi en lang række sager herunder kommunale
social- og beskæftigelsessager og tilsynssager. Nedenfor forklarer vi
forskellen på de to i relation til Social- og Boligministeriets danmarkskort
samt vores registreringspraksis i forhold til kommunale forpligtende
samarbejder.
Kommunale social- og beskæftigelsessager
Kommunale social- og beskæftigelsessager er klagesager, hvor en
kommune er førsteinstans. Dette er sager inden for fx lov om social
service, aktivloven, barnets lov mv. Social- og Boligministeriets
danmarkskort viser omgørelsesprocenter for kommunale social- og
beskæftigelsessager inden for lov om social service og barnets lov
herunder voksen- og børnehandicap.
Du kan læse mere om Ankestyrelsens håndtering af kommunale social-
og beskæftigelsessager i
lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
Derudover kan du læse om Social- og Boligministeriets danmarkskort på
siden her:
https://www.sm.dk/danmarkskort
Tilsynssager
Tilsynssager dækker blandt andet det kommunale og regionale tilsyn.
Disse sager omhandler tilsyn med kommuner og regioner samt
kommunale og regionale fællesskaber. Der bliver ført tilsyn med, at
kommuner og regioner overholder den lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder. Tilsynssager kan rejses af borgere, på baggrund
af henvendelser fra kommuner eller regioner, og Tilsynet kan også selv
tage sager op fx på baggrund af omtale i medierne.
Rigsrevisionens beretning af 2. juni 2025 (beretning nr. 18/2024)
omhandler tilsynssager.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 415: Henvendelser af 8/8-25 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Ankestyrelsens registreringspraksis ift. Danmarkskort over omgørelsesprocenter i kommunerne
3054845_0003.png
Vi bemærker, at tilsynssager ikke indgår i danmarkskortene. De sager,
der henvises til i jeres mail af 21. juli, er alle tilsynssager og indgår
således ikke i de data, som ligger til grund for tallene i danmarkskortene.
Du kan læse mere om tilsynssager, og hvordan vi behandler disse på
vores hjemmeside:
https://ast.dk/tilsynet
Kommunale forpligtende samarbejder
I kommunale forpligtende samarbejder har den bemyndigede kommune
truffet afgørelse efter delegation fra den delegerende kommune.
Det fremgår af § 5 i lov om forpligtende kommunale samarbejder, at
afgørelser, der er truffet efter bemyndigelse, ikke kan påklages til den
delegerende kommunalbestyrelse.
Klage over afgørelser, der er truffet efter bemyndigelse, skal indbringes
for den myndighed, der er klageinstans i forhold til den delegerende
kommunalbestyrelses afgørelser.
I tilfælde, hvor der i lovgivningen er fastsat en remonstrationsordning,
skal sagen forinden behandling i klageinstansen revurderes af den
myndighed, der har truffet afgørelsen, dvs. den bemyndigede kommune.
Det er derfor den bemyndigede kommune, som har behandlet og
genvurderet sagen samt indsendt klagen til Ankestyrelsen.
I Ankestyrelsen behandler vi således de kommunale social- og
beskæftigelsessager i forhold til den kommune, som har truffet afgørelse
i førsteinstans. I tilfælde af, at borgeren klager over en afgørelse truffet
af en anden kommune (X) end borgerens opholdskommune (Y), er det
den kommune (X), der bliver registreret på sagen. De data, som indgår i
Social- og Boligministeriets danmarkskort, kommer fra Ankestyrelsens
sagsbehandlingssystem, som også fremgår af Ankestyrelsens talportal.
Vi sender vores afgørelse til den bemyndigede kommune samt
registrerer udfaldet af afgørelsen for den pågældende kommune.
Det vil sige, hvis Ankestyrelsen fx modtager en afgørelse truffet (og
genvurderet) af Esbjerg Kommune (den bemyndigede kommune) efter
delegation fra Fanø Kommune (den delegerende kommune), er det
Esbjerg Kommune, som registreres som førsteinstans i den konkrete
klagesag i vores sagsbehandlingssystem. Og det betyder dermed også,
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 415: Henvendelser af 8/8-25 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Ankestyrelsens registreringspraksis ift. Danmarkskort over omgørelsesprocenter i kommunerne
3054845_0004.png
at udfaldet af afgørelsen kommer til at indgå i Esbjerg Kommunes
omgørelsesprocent på talportalen og på danmarkskortene. Vi bemærker,
at der ikke har været ændring i denne praksis siden 2018.
På den baggrund påvirker resultatet af Ankestyrelsens behandling
ankestatistikken for den kommune (X), som har behandlet og afgjort
sagen og dermed omgørelsesprocenten for den pågældende kommune
på Social- og Boligministeriets danmarkskort. Se Ankestyrelsens talportal
med ankestatistikken
her.
Venlig hilsen
Cathrine Due Billing
4