Aarhus d. 18-09-2025
Opfølgning forud for foretræde d. 2. oktober 2025
Børn og voksne, som er afhængige af respiratorisk hjemmebehandling fratages helt unødvendigt
muligheder for at deltage i livet. Problemet opstår, fordi personer med en respiratorisk hjælperordning,
bliver fanget i skellet mellem sundheds- og socialsektoren. Begge sektorer besværliggør eller afviser helt at
bidrage til, at barnet eller den voksne kan deltage i livet udenfor hjemmet. Anmodning om foretræde ved
Folketingets Socialudvalg og Sundhedsudvalg
SOU Alm.del Bilag 413
Ankestyrelsen har ændret deres afgørelse, så kommunen
skal
dække hjælperrelaterede merudgifter
forbundet med ophold udenfor hjemmet, når de respiratoriske hjælpere varetager både kommunale og
regionale opgaver. Ankestyrelsen udgav på baggrund af afgørelsen en Principmeddelelse, som kan læses
her.
Foretrædet er dog fortsat meget relevant. Dels fordi der er en række andre udfordringer med sektorskellet.
Dels fordi Ankestyrelsens afgørelse ikke længere løser 13årige Xs problem. Som det fremgår af denne
artikel, så er der blot opstået nye bespænd som gør, at X ikke kan komme med sine venner på lejr:
https://www.paerspektiv.dk/nu-kan-boern-som-sander-komme-paa-sommerlejr/
De konkrete benspænd består nu i at:
•
X kan ikke være sikker på at have hjælpere med udenfor Region Hovedstaden
–
det er ifølge
oplysninger fra Regionen op til den enkelte hjælper, om de vil tage med X. X er derfor afhængig af
hjælpernes velvillighed for at kunne få hans livsnødvendige behandling med udenfor
regionsgrænsen.
•
Efter Ankestyrelsens nye afgørelse har regionen og kommunen oplyst familien om, at den
samarbejdsaftale, som er mellem region og kommune, kun gælder indenfor kommunegrænsen.
Ved ophold udenfor kommunegrænsen mener de nu, at det er den stedlige kommune, som skal
levere personlig- og praktisk hjælp til X.
Hvis Xs respiratoriske hjælpere frivilligt melder sig til at tage med X på ophold udenfor regionen, så må de
tilsyneladende ikke bistå X med personlig- og praktisk hjælp. Der skal i stedet komme en hjemmehjælper
fra fx Slagelse kommune og udføre de kommunale opgaver ved X, alt imens Xs respiratoriske hjælpere kun
kan stå og se på - selvom de dagen forinden har udført nøjagtig de samme opgaver.
Når de respiratoriske hjælpere ikke længere må udføre de kommunale opgaver, så er der ikke længere
fælles opgaveløsning og så vil den Principmeddelelse, som Ankestyrelsen netop har udgivet på baggrund af
Xs sag ikke være gældende og familien kan derfor heller ikke få dækket de ekstra udgifter, som følger med
at have de respiratoriske hjælpere med på lejerophold.
Lige nu afventer familien besked fra kommunen i forhold til om kommunen virkelig mener, at Xs hjælpere
ikke må hjælpe X, når han opholder sig udenfor kommunegrænsen. Hvis kommunen fastholder deres
beslutning, så skal afgørelsen naturligvis ankes. X efterlades dog igen i en sektorkløft, hvor han hverken kan
være sikker på:
•
om hjælperne vil følge med ved ophold udenfor regionen
•
om han skal have uendelig mange besøg fra den stedlige hjemmepleje med skiftende personaler
•
om hans forældre kan få dækket ekstraudgifterne til hjælpernes ophold udenfor hjemmet