Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 395
Offentligt
3050459_0001.png
Gadejuristen
Skindergade 44A, baghuset
1159 København K
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 3401
Doknr.
18695051
Dato
04-07-2025
Svar på klage over håndtering af ansøgningspulje
Gadejuristen har den 4. juni 2025 klaget over Social- og Boligministeriets og
Social- og Boligstyrelsens håndtering af ansøgningspuljen til retshjælp på
gadeplan for de mest sårbare og udsatte borgere i Danmark efter
bekendtgørelse nr. 338 af 1. april 2025.
Gadejuristen oplyser, at klagen er indgivet, fordi Gadejuristen indsendte en fuld
og rettidig ansøgning den 8. maj 2025 via Tilskudsportalen, som opfyldte
samtlige krav i bekendtgørelsen og dokumenterede en eksisterende og
opsøgende retshjælpspraksis i samtlige danske regioner. Gadejuristen
henviser til, at man tilbyder fast fysisk tilstedeværelse i hele landet,
samarbejder med en bred vifte af aktører og planlægger yderligere geografisk
udbredelse, hvilket er i overensstemmelse med puljens formål.
Gadejuristen finder, at Stenbroens Jurister ved sine henvendelser til Social- og
Boligministeriet og Social- og Boligstyrelsen, herunder klage af 9. maj 2025
over bekendtgørelse nr. 338 af 1. april 2025, har haft adgang til særbehandling,
som har medført, at bekendtgørelsen blev suspenderet, fordi Stenbroens
Jurister ellers ikke ville kunne komme i betragtning til ansøgningspuljen, og at
processen omkring udmøntningen af puljen således har været præget af ulovlig
forskelsbehandling, tilsidesættelse af gældende forvaltningsretlige principper
og en de facto skræddersyning af puljens kriterier til fordel for Stenbroens
Jurister.
Social- og Boligministeriet har nu behandlet Gadejuristens klage.
1. Social- og Boligministeriets vurdering
Det er Social- og Boligministeriets opfattelse, at kriterierne for ansøgning om
puljen til retshjælp på gadeplan for de mest sårbare og udsatte borgere i
Danmark, som disse fremgår af bekendtgørelse nr. 338 af 1. april 2025,
beklageligvis ikke er i fuld overensstemmelse med aftaleteksten om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på social- sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet (SSA) 2025-2028 punkt 6.17.
Social- og Boligministeriet vurderer i den forbindelse ikke, at der er sket
forskelsbehandling af de organisationer, som kan komme i betragtning til
ansøgningspuljen, eller inddraget usaglige hensyn i håndteringen af
ansøgningspuljen.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 395: Orientering om svar til Gadejuristen, fra social- og boligministeren
3050459_0002.png
Der henvises til begrundelsen nedenfor.
2. Sagens baggrund
Ved aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet (SSA) punkt 6.17 blev der afsat 4,9 mio.
kr. i 2025 til
”Ansøgningspulje om retshjælp på gadeplan for de mest sårbare
og udsatte borgere i Danmark.” Følgende fremgår af aftaleteksten:
”Formål:
At udbrede specialiseret retshjælp på gadeplan til de mest sårbare
og udsatte borgere på tværs af Danmark.
Målgruppe:
Udsatte og sårbare borgere i Danmark, der lever på gaden, og
som har brug for juridisk rådgivning og støtte. Målgruppen kan være borgere i
hjemløshed, stofafhængige og borgere i andre udsatte positioner.
Ansøgerkreds:
Organisationer, der udbyder specialiseret retshjælp i form af
juridisk rådgivning og støtte til udsatte og sårbare borgere i Danmark. Det er et
krav for at modtage midler fra ansøgningspuljen, at puljemodtagerne kan
tilbyde specialiseret retshjælp på tværs af Danmark og er fast tilstede flere
steder i landet.”
Den 6. februar 2025 vejledte Social- og Boligministeriet skriftligt Social- og
Boligstyrelsen om udformning af puljekriterierne. Dette skete efter Social- og
Boligstyrelsens anmodning herom. Social- og Boligministeriet oplyste i den
forbindelse, at det var Social- og Boligministeriets opfattelse, at
ansøgerkredsen er organisationer, der allerede i dag tilbyder specialiseret
retshjælp på gadeplan til udsatte borgere.
I forhold til kriteriet om, at ansøgerne skal være fast til stede flere steder i
landet, oplyste Social- og Boligministeriet til Social- og Boligstyrelsen, at
Fagkontoret vurderer, at der med denne formulering skal forstås således, at
organisationen, der skal modtage midler, skal være fysisk til stede flere steder i
landet til at kunne levere retshjælp på gadeplan. Det vil derfor ikke være
tilstrækkeligt, at en organisation alene tilbyder retshjælp på gadeplan i fx
København”.
Den 17. februar 2025 bekræftede Social- og Boligministeriet endvidere skriftligt
over for Social- og Boligstyrelsen, at
”Formål: Ansøgningspuljens formål er at udbrede specialiseret retshjælp på
gadeplan til de mest sårbare og udsatte borgere på tværs af Danmark.
Formålet skal forstås
således, at ansøger skal ”udbrede” deres eksisterende
retshjælp på gadeplan, fx ved en øget aktivitet på eksisterende lokationer i
gademiljøet, udbredelse af deres målgruppe (hvis ansøger ikke allerede
dækker hele målgruppen) eller ved en udbredelse til nye fysiske lokationer i
gademiljøet.
Ansøgerkreds: Ansøgerkredsen omfatter udelukkende organisationer, som i
forvejen udbyder specialiseret retshjælp til målgruppen på gadeplan. Det
betyder, at organisationer, som kun udbyder specialiseret retshjælp i fx
kontorer, og som ønsker at udbrede deres retshjælp til gadeplan, ikke er
omfattet af ansøgerkredsen”.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 395: Orientering om svar til Gadejuristen, fra social- og boligministeren
3050459_0003.png
Den 1. april 2025 udstedte Social- og Boligstyrelsen bekendtgørelse nr. 338
om ansøgningspuljen til retshjælp på gadeplan for de mest sårbare og udsatte
borgere i Danmark.
Det fremgik af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, pkt. 4, at
”Ansøger skal være
fysisk til stede flere steder på tværs af Danmark”.
Det fulgte af
bekendtgørelsens § 6, stk. 1, pkt. 5, at
”Ansøger skal udbrede den
specialiserede retshjælp på gadeplan, som ansøger i forvejen udbyder til
målgruppen.”
Den 11. april 2025 kontaktede Stenbroens Jurister Social- og Boligministeriet
og gjorde opmærksom på, at de udmeldte kriterier for puljen til retshjælp på
gadeplan efter organisationens opfattelse ikke var i overensstemmelse med
den politiske aftale.
Den 8. maj 2025 fremsendte Gadejuristen en ansøgning til puljen via
Tilskudsportalen.
Den 9. maj 2025 fremsendte Stenbroens Jurister skrivelser til Social- og
Boligministeren og Socialudvalget, herunder et notat om puljen til retshjælp på
gadeplan, hvor Stenbroens Jurister blandt andet gjorde opmærksom på, at
puljekriterierne i bekendtgørelse nr. 338 af 1. april 2025 efter organisationens
opfattelse ikke var i fuld overensstemmelse med aftaleteksten i den politiske
aftale.
Den 9. maj 2025 oplyste Social og Boligministeriet ved e-mail til Social- og
Boligstyrelsen, at ministeriet havde vurderet SSA-aftaleteksten og den udstedte
bekendtgørelse med henblik på at efterse og sikre, at bekendtgørelsen stemte
overens med det, der politisk var aftalt med SSA25.
Social og Boligministeriet oplyste i den forbindelse, at der beklageligvis sås at
være en uoverensstemmelse mellem initiativbeskrivelsens formulering om at
være ”fast tilstede” og bekendtgørelsens
formulering om, at ansøger skal være
”fysisk til
stede”. Social- og Boligministeriet indstillede på den baggrund til, at
bekendtgørelsen hurtigst muligt blev bragt i overensstemmelse med den
politisk aftalte initiativbeskrivelse og herefter blev genudmøntet.
Den 13. maj 2025 blev der på puljeopslaget på Social- og Boligstyrelsens
hjemmeside tilføjet, at ansøgningspuljen om retshjælp på gadeplan for de mest
sårbare og udsatte borgere i Danmark var lukket for indsendelse af
ansøgninger den 13. maj 2025 kl. 07.00, da den skulle genudmeldes.
Den 15. maj 2025 anmodede Gadejuristen om aktindsigt hos Social- og
Boligstyrelsen på følgende måde:
”Beslutningsgrundlaget for at
”Ansøgningspulje om retshjælp på
gadeplan for de mest sårbare og udsatte borgere i
Danmark”
genudmeldes.
Stenbroens Juristers klage vedr.
Bekendtgørelse om ansøgningspuljen
til retshjælp på gadeplan for de mest sårbare og udsatte borgere i
Danmark nr 338 af 01/04/2025
eller andre klager, som måtte være
indgivet af dem eller enhver vedr. denne pulje eller den oprindelige
aftaletekst med økonomioversigt og puljekriterier.
Proces og al kommunikation vedr. udformningen af aftaletekstens
punkt 6.17 Ansøgningspulje om retshjælp på gadeplan for de mest
sårbare og udsatte borgere i Danmark. Specifikt processen omkring
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 395: Orientering om svar til Gadejuristen, fra social- og boligministeren
3050459_0004.png
tilføjelsen af sætningen "tilstede flere steder i landet" som tydeligvis er
kopieret ind, da både skriftstørrelse og skrifttype er afvigende som den
eneste sætning i hele dokumentet. Hvem har tilføjet det, hvorfor og
hvem kom udformningen af teksten fra - med andre ord, hvad er kilden,
som teksten er kopieret og sat ind i aftaleteksten fra. Teksten er
vedhæftet denne mail.”
Den 26. maj 2025 besvarede Social- og Boligministeriet Gadejuristens
anmodning om aktindsigt.
Den 3. juni 2025 fremsendte Social- og Boligministeriet et supplerende svar på
Gadejuristens anmodning om aktindsigt og oplyste i den forbindelse, at
”Ministeriet
efterfølgende er blevet opmærksom på, at relevante sms-
korrespondancer relateret til en af de sager, ministeriet har anset som omfattet
af anmodningen om aktindsigt, beklageligvis endnu ikke var blevet journaliseret
på den pågældende sag. Da ministeriet i sin vurdering af anmodningen om
aktindsigt har gennemgået alle journaliserede akter på relevante sager, har
ministeriet derved ved ikke fået omfattet sms-korrespondancerne, som derfor
heller ikke har fremgået af det hidtidige svar sendt d. 26. maj 2025.”
Social- og Boligministeriet fremsendte i den forbindelse de omtalte SMS-
korrespondancer til Gadejuristen.
Den 4. juni 2025 klagede Gadejuristen over Social- og Boligministeriets og
Social- og Boligstyrelsens håndtering af ansøgningspuljen til retshjælp på
gadeplan for de mest sårbare og udsatte borgere i Danmark efter
bekendtgørelse nr. 338 af 1. april 2025.
3. Social- og Boligministeriets begrundelse for afgørelsen
Social- og Boligministeriet har lagt til grund, at de udmeldte ansøgningskriterier
til puljen om retshjælp på gadeplan ikke var i overensstemmelse med de
kriterier, som fremgår af aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger
på social- sundheds- og arbejdsmarkedsområdet punkt 6.17 om
”Ansøgningspulje om retshjælp på gadeplan for de mest sårbare og udsatte
borgere i Danmark”. Ministeriet er af den opfattelse, at der skal være
overensstemmelse.
Da Social- og Boligministeriet den 9. maj 2025 blev opmærksomt på, at
puljekriterierne i bekendtgørelse nr. 338 af 1. april 2025 ikke var i fuld
overensstemmelse med de kriterier, som fremgår af aftaleteksten, blev det
derfor vurderet, at det var nødvendigt at trække puljeopslaget tilbage og ændre
bekendtgørelsen for at bringe ordlyden af puljekriterierne heri i fuld
overensstemmelse med aftaleteksten.
Ministeriet er opmærksomt på, at Gadejuristen har lavet en rettidig ansøgning
den 8. maj 2025 til puljen til retshjælp på gadeplan ud fra de puljekriterier, som
fremgik af bekendtgørelse nr. 338 af 1. april 2025 på dette tidspunkt.
Social- og Boligministeriet er også opmærksomt på, at Gadejuristen finder, at
håndteringen af ansøgningspuljen har været præget af forskelsbehandling og
manglende iagttagelse af forvaltningsretlige principper som lighedsprincippet,
legalitetsprincippet og saglighedsprincippet.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 395: Orientering om svar til Gadejuristen, fra social- og boligministeren
3050459_0005.png
Social- og Boligministeriet finder dog at måtte lægge afgørende vægt på, at
puljekriterierne bør være helt overensstemmende med aftalen bag puljen, og
dette uanset hvordan en sådan uoverensstemmelse måtte være blevet
ministeriet bekendt.
Ministeriet finder på den baggrund ikke, at der ved håndteringen af
ansøgningspuljen om retshjælp på gadeplan har været forskelsbehandling eller
manglende iagttagelse af forvaltningsretlige principper.
Ministeriet bemærker, at Gadejuristen på ny kan ansøge om puljen til retshjælp
på gadeplan, når denne genudmeldes.
Ministeriet foretager sig ikke yderligere i anledning af klagen.
Ministeriet skal beklage de vanskeligheder, forløbet måtte have medført.
Ministeriet skal vejledende oplyse, at der ikke er mulighed for indbringelse af
denne afgørelse for højere administrativ myndighed. Gadejuristen kan
indbringe Social- og Boligministeriets afgørelse for Folketingets Ombudsmand
eller domstolene.
Med venlig hilsen
Anita Hørby
Kontorchef, Center for Jura og Internationale Opgaver
5