Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 394
Offentligt
3050323_0001.png
Sagsnr.
2022-4452
Doknr.
20968133
Dato
04-07-2025
Vejledning om udarbejdelse af husordener på
botilbud m.v.
Indholdsfortegnelse
Kapitel 1 - Indledning
Kapitel 2 - Det retlige grundlag
Kapitel 3
Tilbuddets overvejelser
Kapitel 4
Hvad kan husordener indeholde
Kapitel 5
Sanktionsmuligheder
Kapitel 6 - Klage
Kapitel 1
Indledning
Denne vejledning omhandler regelgrundlaget for udarbejdelse af
husordener på botilbud m.v. (herefter tilbud). En husorden kan også
også betegnes som ordensregler.
Formålet med vejledningen, som alene har betydning for botilbud og
dag- og døgntilbud på voksenområdet, er at give et overblik over de
lovmæssige rammer for udarbejdelse af husordener på tilbud og over
de rammer, der gælder for husordener udarbejdet med hjemmel i
såkaldte anstaltsforhold.
Formålet med vejledningen er endvidere at fungere som en guide
ved et tilbuds udarbejdelse af husordener og angiver således også
forhold, tilbuddet skal være opmærksom på ved udarbejdelse af
husordener, men vejledningen indeholder ikke en omfattende eller
udtømmende gennemgang af, hvad husordener kan og ikke kan
indeholde.
Vejledningen henvender sig primært til ledere af tilbud og det
personale, der er ansat på tilbuddene. Vejledningen kan dog også
læses af borgere, herunder pårørende til personer, der har bolig eller
sin daglige gang på tilbud.
I kapitel 2 gennemgås det retlige grundlag for udarbejdelse af
husordener. I kapitel 3 gennemgås de overvejelser, tilbuddet bør
have ved udarbejdelse af husordener, i kapitel 4 gennemgås
sanktionsmuligheder og kapitel 5 omhandler klage.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0002.png
Der henvises i øvrigt til vejledning nr. 10148 af 14. december 2019
om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over
for voksne, herunder pædagogiske principper, kapitel 10 c om
husorden. Som bilag til denne vejledning er der et eksempel på en
husorden fastsat efter § 123 i serviceloven.
Social- og Boligministeriet yder vejledning over for borgere, ledere af
tilbud m.fl. om indholdet af denne vejledning.
Kapitel 2
Det retlige grundlag for udarbejdelse af husordener
Lov om social service, § 123
Retsgrundlaget for husordener er forskelligt alt efter, hvilket tilbud
og målgruppe, der er tale om.
Det følger af § 123 i serviceloven, at lederen af et bo- eller dagtilbud
med beboere eller brugere med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne kan fastsætte en vejledende husorden, der angiver de
nærmere regler og retningslinjer for ophold på bo- eller
dagtilbuddets fællesarealer. Fastsættes der en husorden, skal
beboere og brugere i bo- eller dagtilbuddet og deres pårørende af
hensyn til fællesskabet inddrages i arbejdet med udarbejdelse af
husordenen. Husordener fastsat efter § 123 vil alene være
vejledende, og kan ikke kan danne grundlag for magtanvendelse
eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten. Husordenerne vil
endvidere alene gælde på tilbuddets fællesarealer og dermed ikke i
den del af et botilbud, der er beboernes egne boliger.
Det er kun bo- og dagtilbud, hvor der opholder sig beboere eller
brugere med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der
er omfattet af bestemmelsen i § 123. Hermed menes f.eks.
midlertidige boformer efter servicelovens § 107 og længerevarende
boformer efter servicelovens § 108.
Bo- og dagtilbud for udsatte beboere/ brugere, der har sociale
problemstillinger af forskellig karakter og kompleksitet, men som
ikke har betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, er ikke
omfattet af servicelovens § 123.
Personer anbragt på botilbud ved dom
I forhold voksne personer med nedsat psykisk funktionsevne, som i
henhold til en strafferetlig afgørelse afsagt ved dom eller kendelse er
anbragt i et tilbud, jf. serviceloven § 108, herunder på en særligt
sikret afdeling, gælder reglerne i servicelovens kap. 24 d. Kapitlet
indeholder en række bestemmelser om indgreb, der kan anvendes
overfor den pågældende målgruppe, og som skal bidrage til at sikre,
at en strafferetlig afgørelse kan fuldbyrdes efter sit formål. Dette
omhandler bl.a. mulighed for undersøgelse af vedkommendes
opholdsrum, inddragelse af effekter og visse typer af aflåsning.
Hensigten er at forebygge eller forhindre kriminalitet samt sikre
orden og sikkerhed i de boformer, hvor der bor personer, hvis ophold
skyldes en strafferetlig afgørelse. Der sondres i kapitel 4 nedenfor
mellem husordener og de særlige regler, som gælder for personer,
som er anbragt pga. dom eller i varetægtssurrogat.
Husordener med hjemmel i anstaltsforhold
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0003.png
Der er ikke i anden lovgivning tilsvarende hjemmel som
servicelovens § 123 til at fastsætte en vejledende husorden på
tilbud, hvor beboerne/brugerne ikke er omfattet af målgruppen
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne.
Når hjemlen i serviceloven ikke finder anvendelse, kan et tilbud
under nærmere forudsætninger med hjemmel i det såkaldte
anstaltsforhold fastsætte de nærmere regler og træffe de konkrete
beslutninger vedrørende beboernes/brugernes forhold, der måtte
være nødvendige for tilbuddets virke.
Den ulovbestemte regulering med hjemmel i anstaltsforhold kan
både ske ved, at der indføres generelle regler, f.eks. husordener, og
ved, at der træffes konkrete beslutninger i forhold til enkelte
borgere, f.eks. bortvisning for overtrædelse af husordener.
Ved vurderingen af, om et indgreb kan finde hjemmel i
anstaltsforhold, er der nogle almindelige forvaltningsretlige
grundsætninger, der skal være opfyldt. Kravene gælder for såvel helt
generelle husordener fastsat i medfør af anstaltsforhold som
konkrete indgreb over for bestemte borgere. De begrænsninger, der
kan fastsættes for borgere med hjemmel i anstaltsforhold, må
således alene:
1) forfølge saglige formål (krav om saglighed) og
2) ikke have mere indgribende karakter, end hvad der i det konkrete
tilfælde må anses for nødvendigt for at tilgodese væsentlige hensyn
til myndighedens forvaltning (krav om proportionalitet).
Det forudsættes endvidere, at tilfælde, der er ens, behandles på
samme måde (ligebehandlingsprincip). Desuden skal begrænsningen
som udgangspunkt være tidsbegrænset.
Derudover kan borgernes friheds- og menneskerettigheder, først og
fremmest i Grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, medføre nogle væsentlige
begrænsninger i, hvordan man ud fra anstaltsforholdet kan regulere
borgernes forhold.
Ad 1) Kravet om saglighed kan f.eks. være opfyldt, hvis indgrebet
bygger på hensyn til ro og orden og beskyttelse af medarbejdere,
således at myndighedens overordnede funktion kan varetages.
Det kan f.eks. være begrænsning af en altid højtråbende,
udadreagerende og truende borgers adgang til borgerservice.
Ad 2) Ved vurderingen af proportionalitet skal myndigheden inddrage
alvoren og karakteren af de pågældende handlinger eller
hændelser mv. Der skal være sammenhæng mellem de
handlinger, der er årsag til indgrebet, og indgrebets virkninger,
og indgrebet skal være nødvendigt. Desuden må en borger som
nævnt i eksemplet ovenfor ikke udelukkes fuldstændigt fra at
kommunikere med kommunen.
En myndighed skal vurdere situationen på det tidspunkt, hvor
indgrebet besluttes. Der skal være konkrete indikationer på, at det
er nødvendigt med et indgreb for eksempelvis at opretholde ro og
orden, herunder konkret dokumentation for, at andre brugere,
medarbejderne og/eller andre personer på stedet f.eks. føler sig
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0004.png
utrygge. Henvisning til en generel utryghed vil ikke være
tilstrækkelig.
En anden væsentlig ting, som myndigheden skal være opmærksom
på, er, at det skal overvejes, om indgrebets karakter gør, at der over
for den enkelte borger er tale om en forvaltningsretlig afgørelse. I
givet fald betyder det, at borgeren er tillagt en række
partsbeføjelser, f.eks. ret til partaktindsigt og partshøring. Desuden
stilles en række krav til selve afgørelsens udformning, f.eks. krav om
begrundelse og klagevejledning.
Som eksempel herpå kan nævnes, at ombudsmanden i en sag
1
fandt, at på grund af et højt konfliktniveau mellem pårørende og
plejepersonalet havde kommunen hjemmel i anstaltsforhold til at
begrænse de pårørendes adgang til at besøge en plejehjemsbeboer.
Ombudsmanden fandt i øvrigt, at beslutningen om
adgangsbegrænsning var af så indgribende karakter, at der var tale
om en afgørelse i forvaltningslovens forstand. På baggrund af sagen
blev der efterfølgende indsat bestemmelser om besøgsrestriktioner i
servicelovens §§ 137 a
137 d, som alene gælder i forhold til
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne.
Dokumentation
Tilbuddet skal kunne forklare og dokumentere, at et indgreb
f.eks.
bortvisning eller karantæne fra fællesrum
er nødvendigt, og at det
ikke er tilstrækkeligt med andre, mindre indgribende reaktioner i
forhold til borgeren.
Hvis tilbuddet i forbindelse med en beslutning om at give en borger
en sanktion for en bestemt hændelse tillige har lagt vægt på ældre
episoder, eller der er tale om gentagelse af tidligere hændelser, er
det vigtigt, at tilbuddet kan dokumentere disse hændelser.
Kapitel 3
Tilbuddets overvejelser
Det er vigtigt, at der er gode og stabile forhold på tilbud. Det gælder
både i forhold til beboerne/brugerne, men også i forhold til
personalet og tilbuddets formål og virke. Med henblik på at sikre, at
der er en fælles forståelse af de rammer, som både brugere,
besøgende og personale skal holde sig inden for, kan det derfor være
hensigtsmæssigt at udforme husordener, der udstikker retningslinjer
for dagligdagen.
I praksis vil det formentligt vise sig, at uanset hvor gennemtænkte
husordenerne er, vil der opstå tilfælde, der ikke er tænkt på. Det vil
derfor være en god idé, at tilbuddet revurderer husordenerne
jævnligt, f.eks. én gang årligt.
Det følger af § 123, stk. 2, i serviceloven, at fastsættes der en
husorden, skal beboere og brugere i bo- eller dagtilbuddet og deres
pårørende af hensyn til fællesskabet inddrages i arbejdet med
udarbejdelse af husordenen. Det er således forudsat, at hensynet til
fællesskabet er en vigtig grund til at udarbejde en husorden. En
husorden kan medvirke til at forebygge konflikter mellem beboere og
1 1
FOB 2010 20-7
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0005.png
mellem beboere og personale og dermed også personalets brug af
magt, da den giver en fælles forståelse af og ramme for, hvad der er
god og hensynsfuld adfærd. Det er en vigtig forudsætning, at
beboere, brugere og pårørende inddrages i udarbejdelsen af en
husorden. Dels for at sikre den dialog, der gør, at alle føler ejerskab
til husordenen, og dels med henblik på at sikre, at alle får forståelse
for nødvendigheden af overholdelse af reglerne.
En husorden kan medvirke til at skabe klare og trygge rammer for
fællesskabet med plads til forskelligheder. En husorden vil alene
gælde på tilbuddets fællesarealer og dermed ikke i den del af et
botilbud, der er beboernes egne boliger. Fællesarealerne betegnes
som de arealer, der anvendes til fælles aktiviteter for beboerne.
Fællesarealer omfatter også fælles gangarealer.
Tilsvarende gør sig gældende for så vidt angår husordenener, der
udarbejdes med hjemmel i anstaltsforhold.
Husordener må ikke stride mod lovgivningen. Hvis der er en lov, der
regulerer et område, skal loven overholdes, og husordenerne kan
ikke bruges til at omgå loven.
Inddragelse af beboerne/brugerne
Udover i tilfælde omfattet af bestemmelsen om husordner i § 123,
hvor det følger, at brugere, beboere og pårørende skal inddrages, vil
det generelt være en god idé at inddrage beboerne og brugerne i
udarbejdelsen af husordenerne. Det er med til at sikre, at alle føler
ejerskab for husordenerne og får en større forståelse for
nødvendigheden af overholdelse af reglerne.
Formålet med husordenerne er at skabe nogle gode rammer for både
beboere, brugere og personale. Tilbuddet bør derfor sikre sig, at ikke
kun personalet, men også brugerne er bekendt med husordenerne.
Det kan enten ske ved opslag et synligt sted, at de ligger fremme,
eller ved udlevering af husordenerne til de enkelte beboere/brugere.
Kapitel 4
Hvad kan husordener indeholde
Indholdet af husorden afhænger af, hvilken type tilbud og
målgruppe, der er tale om. På nogle tilbud, hvor der også tilbydes en
vis form for beskæftigelse, vil det kunne give mening at der også
fastsættes bestemmelser, der har til formål at formindske risikoen
for at beboerne/brugerne udsættes for arbejdsskader, mens det ikke
vil give mening på andre tilbud.
Ved udarbejdelse af en husorden er det vigtigt at være opmærksom
på, at husordenen er tilrettet tilbuddets målgrupper, og at den ikke
er overregulerende henset til tilbuddets formål. Afhængigt af
målgruppen vil der være en forventelig adfærd, som ikke kan
reguleres væk i en husorden. Husordenen må således ikke være til
hinder for, at tilbuddet kan rumme den eller de målgrupper, tilbuddet
har til formål at hjælpe.
Dette skal også ses i sammenhæng med sanktionsmulighederne. Det
vil således ikke give mening at fastsætte en regel om, at der aldrig
må råbes højt på et herberg for personer i hjemløshed.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0006.png
Generelt kan det siges, at husordener efter omstændighederne vil
kunne regulere forholdet brugerne imellem og forholdet til personale,
spisetider, støjende adfærd, sortering af affald, dyrehold,
besøgstider, herunder overnattende gæster, afspilning af musik,
badetider, ophold på fællesregler, våbenbesiddelse, brug af rusmidler
og rygning. Der er alene tale om eksempler og ikke en udtømmende
opremsning.
Eksempler på forhold, der ikke kan reguleres i en husorden, er regler
om, at personalet må åbne beboernes post uden beboerens
samtykke, og regler om, at beboerne ikke må forlade botilbuddet.
Baggrunden herfor er, at der er tale om indgribende foranstaltninger,
som udgør indgreb i de grundlovssikrede rettigheder om hhv.
boligens ukrænkelighed (brud på posthemmeligheden, grundlovens §
72) og frihedsberøvelse (grundlovens § 71).
Anstaltsbetragtninger kan således ikke legimitere hvad som helst.
Det er almindeligt antaget, at jo mere intensivt, der gribes ind i
personers grundlæggende rettigheder, f.eks. frihedsrettigheder, jo
større krav stilles der til hjemlen. Nedenfor er givet eksempler på
områder, som i arbejdet med at udarbejde husordener skønnes at
kunne give de største udfordringer og overvejelser.
Værelsesransagninger, herunder ransagning af privat indbo
En brugers bolig på et døgntilbud er vedkommendes private bolig,
hvorfor personalet på tilbuddet som udgangspunkt ikke uden
lovhjemmel må ransage vedkommendes bolig.
Der kan dog være tilfælde, hvor tilbuddet kan skaffe sig adgang som
led i den almindelige drift af tilbuddet og i forbindelse med f.eks.
misligholdelse. Det kan f.eks. være tilsyn og vedligeholdelse af
diverse installationer.
Når botilbuddet skaffer sig adgang til en brugers værelse skal dette
altid ske ud fra et sagligt hensyn og under iagttagelse af de
almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder om
proportionalitet.
Tilbuddet skal som udgangspunkt indhente brugerens samtykke,
men der kan opstå akutte situationer, hvor det kan være nødvendigt,
at personalet skaffer sig adgang uden samtykke, f.eks. ved brand,
vandskade eller lignende. Serviceloven § 128 h regulerer særskilt
situationer, hvor der kan gives tilladelse til, at en aflåst eller sikret
yderdør til en bolig i et botilbud må åbnes, når dette er absolut
nødvendigt for at undgå en væsentlig og nærliggende risiko for, at
beboeren forårsager væsentlig og alvorlig personskade på sig selv
eller andre, eller en væsentlig sundhedsmæssig risiko for beboeren
eller andre. § 128 h gælder for personer med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne.
Efter servicelovens § 137 h gælder det dog for borgere, som efter en
strafferetlig afgørelse afsagt ved dom eller kendelse er anbragt i en
boform efter servicelovens § 108, at kommunalbestyrelsen uden
retskendelse kan træffe afgørelse om undersøgelse af den anbragtes
opholdsrum og ejendele, når dette skønnes nødvendigt af ordens-
eller sikkerhedsmæssige hensyn, herunder for at forebygge eller
forhindre kriminalitet.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0007.png
Vold og trusler om vold
Der kan i husordener fastsættes bestemmelser om, at vold mod
andre brugere, besøgende eller personalet på tilbuddets område vil
medføre en sanktion, som i grove tilfælde kan være bortvisning.
Kropsvisitation
Kropsvisitation udgør et sådant indgreb i brugeres personlige frihed,
at det kræver lovhjemmel. Der er i serviceloven ikke hjemmel til, at
personalet på et botilbud kan kropsvisitere en beboer.
For personer, som efter en strafferetlig afgørelse afsagt ved dom
eller kendelse er anbragt i en boform efter servicelovens § 108, kan
der efter servicelovens § 137 h uden retskendelse træffes afgørelse
om undersøgelse af den anbragtes opholdsrum og ejendele, når det
skønnes nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn,
herunder for at forebygge eller forhindre kriminalitet.
Bestemmelsen i § 137 h indeholder ikke hjemmel til at foretage
kropsvisitation.
Brug af euforiserende stoffer
Der kan i husordener fastsættes regler om, at det er ikke tilladt at
besidde, indtage eller sælge nogen former for rusmidler, fx
narkotika/euforiserende stoffer og/eller alkohol på tilbuddet eller dele
af tilbuddets område.
Rusmiddeltest, f.eks. urinprøver og pusteprøver (alkohol)
Afkrævning af en rusmiddeltest må anses for et så sådant indgreb i
brugeres personlige frihed, at det kræver lovhjemmel. Dette gælder
også selv om det fremgår af tilbuddets husordener, at brugerne ikke
må være påvirket af rusmidler.
Der er ikke i serviceloven eller anden lovgivning hjemmel til, at tilbud
kan afkræve en rusmiddeltest af brugeren.
Rusmiddeltest vil kunne foretages med informeret samtykke, men at
det skal sikres, at samtykket er frivilligt. Et samtykke, der er givet
under trussel om, at pågældende f.eks. vil blive bortvist, hvis
brugeren ikke frivilligt går med til at aflægge rusmiddeltesten, kan
ikke anses for at være et gyldigt samtykke.
Det vil bero på en konkret vurdering, om der foreligger et gyldigt
frivilligt samtykke. Ved vurderingen heraf, kan der lægges vægt på
den information, der givet i forbindelse med indgrebet.
Kapitel 5
Sanktionsmuligheder
Det kan i en husorden besluttes, at hvis den ikke overholdes, kan der
efter omstændighederne
og altså uden særskilt lovhjemmel
sanktioneres over for den beboer, der ikke overholder husordenen.
En sanktion kan f.eks. bestå i en tilrettevisning/påtale, advarsel eller
i visse nærmere afgrænsede tilfælde en bortvisning, jf. nedenfor
under
bortvisning.
Det understreges, at bortvisning ikke kan finde anvendelse for
personer med betydeligt og varigt nedsat
psykisk
funktionsevne,
som opholder sig på tilbud efter servicelovens § 108. Dertil
bemærkes, at flytning uden samtykke forudsætter, at betingelserne
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0008.png
for optagelse i et bestemt tilbud efter serviceloven §§ 129, 129 a
eller 136 f er opfyldt.
Personer med betydeligt og varigt nedsat
fysisk
funktionsevne, som
opholder sig på tilbud efter servicelovens § 108 kan ikke bortvises og
kun flyttes med samtykke f.eks. ved behov for et andet tilbud.
For beboere i længerevarende botilbud efter servicelovens § 108
gælder desuden reglerne om opsigelse i bekendtgørelse om
lejerrettigheder for beboere i visse tilbud efter lov om social service.
Ift. § 107 midlertidige botilbud gælder, at der ikke kan ske
bortvisning, men kommunen kan udskrive/udvisitere, når kommunen
efter en konkret vurdering af personens behov for hjælp og støtte,
finder at indsatsen har opfyldt sit formål, eller at personen skal
tilbydes en anden social indsats.
Proportionalitetsprincipper sætter som nævnt under afsnit 2 en
grænse for valget af sanktionsmuligheder. Der må ikke vælges en
sanktionsmulighed, der er mere indgribende en nødvendigt ved den
konkrete overtrædelse af husordenen. Sanktionen skal således stå i
rimeligt forhold til overtrædelsen af husordenen.
Det bør være lederen eller den, som lederen har delegeret
kompetencen til, der træffer beslutning om advarsel eller
bortvisning.
Tilrettevisning/påtale
Overtrædelse af husordenen bør som udgangspunkt i første omgang
medføre en tilrettevisning eller evt. påtale med meddelelse om, at
næste overtrædelse af husordenen kan medføre en skarpere
sanktion.
En tilrettevisning kan f.eks. gå ud på, at der tages en samtale med
brugeren om, hvordan denne fremadrettet kan ændre sin adfærd, så
vedkommende ikke fremover overtræder husordenen.
Advarsel
Er der tidligere givet tilrettevisning eller påtaler uden virkning, kan
det
afhængig af overtrædelsens grovhed - overvejes, om der skal
gives en mundtlig eller skriftlig advarsel med meddelelse om, at
næste overtrædelse af [de samme] bestemmelser i husordenen vil
medføre bortvisning.
Før advarslen gives, kan det være en god idé at tage en snak med
beboeren eller brugeren om dennes adfærd. Måske er der en
forklaring, der kræver en anden tilgang til håndtering af
beboerens/brugerens overtrædelse af husordenen, herunder en
socialfaglig indsats. Det kan f.eks. være, at beboeren /brugeren har
fået dårlige nyheder i relation til sin familie, sin økonomi eller sit
helbred.
Det vil være en god idé at følge en advarsel op med en dialog om,
hvordan husordenen fremadrettet kan overholdes.
Der kan dog være tilfælde, hvor overtrædelsen af husordenen er af
så grov karakter, at en advarsel ikke er tilstrækkelig og fortsat
ophold på stedet ikke vil være muligt af hensyn til de andre brugeres
og personalets sikkerhed og tryghed. Læs mere herom nedenfor.
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0009.png
Hvis tilbuddet giver en bruger en skriftlig advarsel, udgør det en
afgørelse i forvaltningslovens forstand, og det betyder, at
forvaltningslovens regler finder anvendelse.
Forud for en skriftlig advarsel skal der således foretages partshøring,
og afgørelsen skal begrundes og indeholde en korrekt
klagevejledning. Advarslen skal ligeledes indeholde en konkret
beskrivelse af overtrædelsen. Det skal endvidere fremgå klart, om
der er tale om en generel advarsel, der vil kunne
have betydning, uanset hvilken forseelse brugeren senere måtte
begå, eller om der er tale om en konkret advarsel, der alene vil
kunne have betydning, hvis brugeren begår en forseelse af samme
art som den oprindelige. Af hensyn til elevernes retsstilling anbefales
det, at advarsler i videst muligt omfang gøres
konkrete og således rettes mod fremtidige forseelser af samme art
som den oprindelige.
En skriftlig advarsel har ikke i sig selv nogen retsvirkninger, ud over
at den kan indgå i vurderingen af iværksætte af mere indgribende
sanktioner i tilfælde af efterfølgende overtrædelser af husordenerne.
Det bør fremgå af advarslen, hvor lang tid, den gælder.
Bortvisning
Bortvisning er en alvorlig sanktion. Lederens vurdering af, om der er
grund til en bortvisning, altid skal derfor foretages ud fra en konkret
og individuel vurdering af forholdene og omstændighederne i øvrigt.
I den forbindelse bør lederen ligesom ved overvejelser om at give en
advarsel være opmærksom på, om der foreligger undskyldelige
forhold, som var årsag til den udviste adfærd.
En egentlig vurdering af, om et forhold kan falde ind under lovlig
nødret/nødværge og dermed i strafferetlig forstand ikke vurderes at
kunne begrunde straf, foretages af politimyndigheden ifm. deres
behandling og håndtering af sager om overtrædelse af straffeloven
mv. Det vil således ikke være lederen af botilbuddet, der foretager
denne vurdering.
Før der sker bortvisning af en beboer eller bruger bør der som
udgangspunkt først være givet en advarsel vedr. samme forhold.
Forhold af særlig grov karakter vil dog afhængigt at de konkrete
omstændigheder kunne medføre bortvisning uden forudgående
varsel. Det kan f.eks. være ildspåsættelse, vold eller trusler mod
andre beboere/brugere eller personale.
Ved overvejelse om, hvorvidt der skal ske bortvisning, er det vigtigt
at være opmærksom på proportionalitetsprincippet. Sanktionen skal
stå i rimeligt forhold til den handling, der begrunder at en sanktion
overvejes. Er en mindre sanktion tilstrækkelig, kan der ikke ske
bortvisning. I de tilfælde, hvor sanktionen er bortvisning, vil den
tidsmæssige udstrækning af bortvisningen kunne indgå i vurderingen
af sanktionens rimelighed i forhold til den handling, der har
begrundet bortvisningen.
Det følger videre af proportionalitetsprincippet, at en sanktion i form
af en bortvisning, der viser sig at være uberettiget, skal ophæves.
Ligeledes kan en bortvisning, der ikke længere er nødvendig, idet
formålet med den er opfyldt, ikke opretholdes.
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Orientering om udkast til vejledning om udarbejdelse af husordener på botilbud m.v. sendt i offentlig høring den 1. juli 2025 med høringsfrist den 20. aug. 2025, fra social- og boligministeren
3050323_0010.png
Det bør fremgå af bortvisningen, i hvor lang tid den gælder.
Der vil ikke kunne ske bortvisning af en beboer på et døgntilbud,
hvor det er beboerens hjem, eller dagtilbud, som forudsætter
kommunal visitation. Om ophold på botilbud, jf. ovenfor under
sanktionsmuligheder.
Bortvisning er således en sanktion, der primært vil kunne finde
anvendelse på krisecentre (servicelovens § 109) og herberger
(servicelovens § 110), der alene tilbyder ophold af kortere tids
varighed.
Kapitel 6
Klage
Servicelovens § 123
Fastsættelse af husorden efter servicelovens § 123 er ikke
magtanvendelse, og foranstaltningen skal derfor ikke registreres og
indberettes, og der er ikke klageadgang efter servicelovens § 133.
Bortvisning
Bortvisning er et alvorligt indgreb i brugerens frihedsrettigheder. Der
vil derfor kunne klages over en afgørelse om bortvisning, jf.
servicelovens § 166, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsens
afgørelser efter serviceloven kan indbringes for Ankestyrelsen efter
reglerne i kapitel 10 i retssikkerhedsloven, medmindre andet er
fastsat i serviceloven eller retssikkerhedsloven.
Hvis lederen af f.eks. et herberg træffer afgørelse om udskrivning i
form af bortvisning begrundet i overtrædelse af boformens
husordener, kan denne afgørelse således påklages til Ankestyrelsen
En bortvisning er at betragte som en udskrivning. Der gælder
således de samme forvaltningsretlige forpligtelser om vejledning om
klageadgang, uanset om der er tale om en afgørelse om udskrivning
eller en bortvisning.
En afgørelse om at udskrive eller bortvise en borger fra en boform
efter § 110, kan træffes mundtligt eller skriftligt. En afgørelse om
udskrivning er en forvaltningsretlig afgørelse. Det indebærer bl.a., at
forvaltningslovens § 25 om vejledning om klageadgang til en anden
forvaltningsmyndighed finder anvendelse på lederens afgørelse om
udskrivning. Det vil sige, at en skriftlig afgørelse, der kan påklages til
en anden forvaltningsmyndighed, skal ledsages af en
klagevejledning, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den
pågældende part medhold.
Som det fremgår af kapitel 5 er bortvisning en sanktion, der primært
vil kunne finde anvendelse på krisecentre og herberger.
10