Når unge har det allersværest, skal vi passe allerbedst på dem
–
behov for reelle
løsninger når børn og unge skal anbringes akut
FADD, Børns Vilkår og De Anbragtes Vilkår anbefaler en ny model for at
imødekomme behovet for akutanbringelser og at muligheden for anbringelse i
ikke-godkendte tilbud bliver fjernet.
Vi er nødt til at trække i håndbremsen. Erfaringerne med anbringelse af børn og
unge i ikke-godkendte tilbud kalder på en erkendelse. Vi har oplevet alt for
mange sager, hvor der:
Ikke kan redegøres for kvaliteten af det, som midlertidigt er hjem, for de børn unge,
der anbringes,
Akutbestemmelsen bruges forkert,
Man forsømmer at informere tilsynene, som loven foreskriver
Og hvor de enkelte tilbud samtidig er uforholdsmæssigt dyre.
Kæden er hoppet af!
Der er i sig selv ikke noget galt med, at der er rammer for, at man kan handle akut,
når der er brug for det. I sig selv er der heller ikke noget galt med, at man kan
stykke en løsning sammen, som er særligt tilrettelagt til en bestemt ung med
bestemte behov og muligheder.
Akutanbringelser præget af panik og tilfældigheder
Men på det seneste er det blevet tydeligt for mange, hvad få tættere på systemet
har vidst længe. Modellen, som den er nu, fungerer ikke.
I mange tilfælde er sagen, at anbringende kommune står med ryggen mod
muren og typisk med afslag fra flere godkendte/etablerede tilbud og mangler et
sted, som kan gribe en ung
–
det er det typisk
–
som har det meget svært
–
det er
det også typisk.
I den situation er kommunen presset til det yderste og er derfor en svag
forhandlingspart, som vil være tilbøjelig til at købe hvad som helst, for at få den
unge placeret. Realiteten er, at løsningen ofte bliver både dyr og dårlig. Når man
laver en ad hoc akutløsning, hvor man køber fx et ”enkeltmandsprojekt” i et
sommerhus, hvor en ung mandsopdækkes i døgndrift, så laver man opbevaring.
Det er som oftest utrygt for den unge, som sjældent får det bedre.
Det kan vi gøre bedre.
1