Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 340
Offentligt
3022350_0001.png
Folketingets socialudvalg
København d. 15. maj 2025
Retsmedicinsk screening kan erstatte krisecentererklæring fsva. børn
På baggrund af forarbejdet til TV 2 dokumentaren ”Spillet om børnene” bragt 14. maj 2025, hvori
det er blevet dokumenteret at krisecentererklæring anvendes som eneste grundlag i forbindelse
med §29 b afgørelser, hvor Familieretshuset ikke sikrer børn kontaktbevarende samvær, skal
Delebarnets Vilkår henlede opmærksomheden på tidligere fremsat forslag.
Krisecentererklæring skal ikke udarbejdes for børn, der tager ophold på et krisecenter sammen
med en forælder. Således skal §29 b i Forældreansvarsloven enten reformuleres eller bortfalde.
I stedet skal der udarbejdes en retsmedicinsk screening på et regionalt børnehus.
En retsmedicinsk screening kan udarbejdes på under en uge, hvilket er gennemtestet og
evalueret i forbindelse med et toårigt forsøg i Region Hovedstaden.
”Systematisk retsmedicinsk screening” opnåede 3. plads blandt 17 nominerede projekter ved
The European Crime Prevention Award 2022.
En systematisk retsmedicinsk screening udarbejdes af uvildige specialiserede fagprofessionelle
– psykologer, læger/sygeplejerske og politi.
En sådan retsmedicinsk screening skal iværksættes uden unødigt ophør, når det kommer til
kommunens kendskab, at et barn opholder sig på et krisecenter sammen med en forælder, der
udtrykker at barnet har været voldsudsat.
Kommunen skal også, når forholdet kommer til kommunens kendskab, uden unødigt ophør
kontakte den anden forælder med henblik på at afdække om dennes kontakt til barnet er
uønsket afbrudt.
Hvis kontakten mellem barn og forælder (der ikke har taget krisecenterophold) er uønsket
afbrudt, skal kommunen bistå forælderen uden kontakt til at ansøge om midlertidigt
kontaktbevarende samvær.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Henvendelse af 15/5-25 fra Delebarnets Vilkår om, at retsmedicinsk screening kan erstatte krisecentererklæring fsva. børn
3022350_0002.png
Med denne tilgang
- reduceres tvivl om krisecentres mulige interessekonflikt,
- sikres at det er reelle fagprofessionelle, der forstår udredning,
- sikres at der i vurderingen af barnets situation ikke sker indlæsning af aktørers egne forhistorier
eller holdninger,
- tilføjes kommunen en handlepligt, der skal tidsfastsættes (24 eller 48 timers frist),
- sikres at fagprofessionelt grundlag, der også kan bruges til vurdering af om der er behov for en
mere omfattende retsmedicinsk udredning af barnet.
Med denne tilgang gives også mulighed for
- at udvide kommunens handlepligt til at omfatte indhentning af partsudsagn fra den forælder,
der ikke har taget ophold på krisecenter,
- at udvide kommunens handlepligt til at omfatte initiativer, der har til formål at støtte / hjælpe
den forælder, der ikke har taget ophold på krisecenter,
- at indføre processer, der sikrer at Familieretshuset eller Familieretten agerer hurtigt og effektivt,
således at en igangværende konflikt afhjælpes i stedet for eskaleres – og først og fremmest at
barnet oplever at dets ret til familieliv og bevarelse af familiemiljø beskyttes i henhold til FNs
børnekonvention samt afgørelser truffet ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Delebarnets Vilkår bistår gerne med international indsigt i, hvorledes man i andre lande er tilgået
krisecenterområdet på en vis, der har haft fokus på at afbøde effekterne på børn, hvis forældre
søger bistand på krisecentre.
Delebarnets Vilkår skal ved denne lejlighed henlede opmærksomheden på at man fx i Belgien
praktiserer et familieretsligt system, hvor reel tværfaglig sagsbehandling påbegyndes indenfor 2
uger fra sagens anlæggelse ved domstolen, at domstolen er specialiseret og har hovedansvaret
for at sikre dets afgørelsers praktiske implementering i tæt samarbejde med regionale og
kommunale instanser – hvor man tilgår sagerne med en behandlingstilgang under specialiseret
psykologfaglig ledelse. En forælder har ret til, hvis dets kontakt til barn er blevet afbrudt grundet
at den anden forælder har taget ophold på krisecenter, at sagen kommer for retten indenfor 14
dage til tværfaglig behandling.
Spørgsmål
1. Vil socialministeren medvirke til at det sikres at krisecentererklæringen ikke inkluderer en
vurdering af barnets situation, men det i stedet er de regionale børnehuse, der udfærdiger
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Henvendelse af 15/5-25 fra Delebarnets Vilkår om, at retsmedicinsk screening kan erstatte krisecentererklæring fsva. børn
3022350_0003.png
en retsmedicinsk screening til brug i det familieretslige system samt at der indføres en
kommunal handlepligt, som tilsikrer udarbejdelse heraf og andre i situationen påkrævede
handlinger?
2. Vil ministeren medvirke til at det familieretslige systems processer og ansvar tilpasses
med inspiration fra lande, hvor man har taget udgangspunkt i FNs børnekonvention og
EMD-afgørelser, på en vis der har medført at tidsfaktoren ikke som aktuelt i Danmark er
stærkt problematisk. Tid er for børn en faktor af særlig betydning i familieretslig kontekst.
Med venlig hilsen
Delebarnets Vilkår
Jan Bækgaard Nielsen
Bestyrelsesformand
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Henvendelse af 15/5-25 fra Delebarnets Vilkår om, at retsmedicinsk screening kan erstatte krisecentererklæring fsva. børn
3022350_0004.png
Henvisninger
Delebarnets Vilkårs høringssvar vedrørende L66:
- https://delebarnetsvilkaar.dk/lovudkast-2024-hoeringssvar/
Delebarnets Vilkår – om krisecentererklæring
- https://delebarnetsvilkaar.dk/krisecentererklaeringen/
Delebarnets Vilkår – om retsmedicinsk screening
https://delebarnetsvilkaar.dk/retsmedicinsk-screening/
Københavns Universitet – ” Systematisk retsmedicinsk screening af børn ved mistanke om vold” -
3. plads blandt 17 nominerede projekter ved The European Crime Prevention Award 2022
- https://retsmedicin.ku.dk/forskning/retspatologi-medarbejdere/systematisk-retsmedicinsk-
screening-af-boern-ved-mistanke-om-vold/
Delebarnets Vilkår – henvendelse til SOU af 5.11.2024 ”Greb til sikring af retsvirkning”
- https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L66/bilag/5/2931149/index.htm