Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 335
Offentligt
3020153_0001.png
Hvorfor lavede vi denne spørgeundersøgelse
marts 2025
Denne spørgeundersøgelse er blevet til på baggrund af samtaler mellem en større gruppe
forældre til børn og unge med særlige behov. Mange af os oplevede en markant tilbagegang i
vores børns sager – særligt i overgangen til voksenområdet.
Vi så mangler i dokumentation, referater, dagsordener og generel sagsbehandling. Derfor
valgte vi at kontakte Forældrerådet, som hjalp med at formidle en dialog med Ingelise
Andersen og Mads Vinterby.
Ingelise var åben for at mødes og drøfte vores oplevelser, mens Mads valgte at takke nej.
Mødet med Ingelise blev en øjenåbner – det stod klart, at der var flere opgaveområder, hvor
sagsbehandlingen halter.
På baggrund af mødet blev det tydeligt, at der var behov for en mere grundig undersøgelse:
Er det enkelte sager, der er udfordret, eller er der tale om et mønster? Denne undersøgelse er
lavet for at belyse netop det.
Angående spørgsmål.
Mange af spørgsmålene er bare diagrammer med procenter. Enkelte er med uddybende svar.
Vi har valgt at tage alle de uddybende svar med, da de beskriver den måde der er blevet svaret
på.
Oversigt over spørgsmål:
1. Bor du i Dragøreller Tårnby kommune
2. Hvor tilfreds er du samlet set med kommunens håndtering af dit barns sag
3. Hvor tilfreds er du med samarbejdet mellem dagtilbud/skole og PPR/Center for Børn og
Familie/Ungecenter
4. Hvor tilfreds er du med samarbejdet mellem dagtilbud/skole og PPR/center for Børnog
Familie/Ungecenter( Det er en fejl at dette spørgsmål er kommet med to gange)
5. Er dit barn i sit respektive tilbud på fuld tid
6. I hvilken grad er du enig i følgende udsagn: 1. Jeg oplever, at møder er professionelt planlagt(fx
dagsorden, referat, overholdelse af tidsfrister, forberedte fagpersoner og aftaler om opfølgning) 2.
Jeg føler mig hørt og inddraget i beslutninger vedrørende mit barn. 3. Mit barn bliver inddraget i
beslutninger om sin egen sag og støtte.
7. Har dit barn en diagnose(r) eller en faglig vurdering af behov
8. Hvem gav først udtryk for bekymring omkring dit barn
9. Hvilke(n) udfordringer har dit barn
10. Hvor gammelt er dit barn
11. Går dit barn i?
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0002.png
12. I hvilken grad oplever du, at der er enighed mellem de forskellige fagpersoner og aktører i dit barns
netværk (fx skole,PPR, sagsbehandler, behandlere) om behov og interesser?
13. I hvilken grad har du oplevet, at sagsbehandler har tilstrækkelig viden om dit barns diagnose(r) og
behov, inden de træffer en afgørelse?
14. I hvilken grad har du haft opfattelsen af, at afgørelser træffes ud fra barnets bedste og ikke
økonomiske og praktiske hensyn?
15. I hvilken grad har du oplevet, at afgørelser var fagligt veldokumenterede?
16. Er du blevet rådgivet til af en sagsbehandler til at foretage tvivlsomme/ulovlige handlinger ift. Dit
barns sag? (fx at sygemelde sig fra arbejde for at passe barnet hjemme)
17. Har du oplevet uhensigtsmæssig brug af magt i sagsbehandlingen? (fx afvisning af dokumentation,
unødvendige forhalinger, beslutninger truffet uden partshøring, afslag på at inddrage ekstern
rådgivning eller ekspertvurdering, ikke at tage klager alvorligt)
18. Har du følt dig udsat for trusler eller aggressiv adfærd fra en sagsbehandler eller afdelingsleder?
19. Hvordan oplever du længden af sagsbehandlingen
20. Hvordan oplever du kontinuiteten i sagsforløbet? (fx overlevering, opfølgning, afrunding af sager)
21. Har du oplevet, at telefonopkald bruges til at afslutte sager eller som partshøring
22. Har du haft økonomiske udgifter i forbindelse med manglende støtte, aktivering, ydelser m.m?
23. Hvor mange udgifter i forbindelse med støtte, aflastning, aktivering, ydelser m.m har du haft?
24. Har du haft tab af arbejdsfortjeneste, som ikke har været dækket af kommunen?
25. Har du oplevet, at en særlig faggruppe har været en hindring for nødvendig hjælp til dit barn
26. Hvilke(n) faggruppe(r) har du oplevet har været en hindring for konkret hjælp nåede frem til dit
barn/familie?
27. I hvilken grad har dagtilbud/skole informeret dig om de forskellige tilbud og støttemuligheder, som
dit barn kunne få i kommunalt regi?
28. I hvilken grad er du blevet informeret om og hjulpet hen til den mulige behandling, hjælp og støtte
til dit barn i hjemmet? (fx medicinsk,psykologisk, pædagogisk,eller ergoterapi)
29. I hvilken grad oplever du, at der er overenstemmelse mellem, hvad kommunen siger og gær og dine
oplevelser
30. Har din familie modtaget stætte eller vejledning i forbindelse med dit barns udfordringer?
31. Hvordan har dit barns udfordringer og kontakten med systemet påvirket din families trivsel?
32. Hvilke områder har været mest udfordrende for din familie?
33. Har du oplevet stress, angst eller fysiske reaktioner (fx hjertebanken) i forbindelse med post eller
kontakt fra kommunen?
34. Hvis dit barn er fyldt 18 år, eller er omkring 18 år, er der lavet en overgang til ungecenter
35. Har du forslag til hvordan kommunen kan forbedre deres håndtering af sager om børn med særlige
behov
36. Er der specifikke forslag eller ændringer, som du vil anbefale
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0003.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0004.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0005.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0006.png
7.A. Hvis andet, uddyb gerne her
Nej - tiltag er taget i brug.
Det kom vi aldrig til
15 svar
Mit barn er udredt, men kun fordi vi har betalt for privat udredning.
Afventer fortsat på 5. År og er på 3. Skole (6.klasse)
Mit barn er udredt, men privat, da hverken skole eller PPR synes der var nogen problemer. Mit barn
maskerede i skolen og reagerede hjemme, hvilket er en helt kendt problematik, men som ofte ikke
anerkendes af skole og PPR
Adhd og autisme
Niveauet af vejledning fra kommunen om muligheder og tilbud og ikke mindst rettigheder som
borger til familier med handicappede barn er under alt kritik og ganske inkompetent.
To diagnoser efter kamp med kommunen
Han har fået diagnose og der er lavet faglig diagnose fra det sted hvor der er foretaget udredning.
Tårnby kommune vil bare på ingen måde rette sig efter den faglige vurdering.
Går til psykolog privat som overvejer udredning
Mit barn fik af vide at han var doven og burde læse mere
Børnehuset kbh taler ind i special tilbud. Tårnby kommune mener de kan klare det med
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0007.png
specialundervisning. Skolen mener min datter ikke behøver særlig støtte. Kun i overgange, men hun
sidder mest på kontoret.
Har indlæringsvanskeligheds diagnose, men mangler udredning for adhd eller lignende.
Har 1 diagnose og udredning for en mere
Behandlings skolen er god og lytter til både mit barn og os forældre men Kommunen er gode til at
glemme barnets liv ved ændringer som har betydning for vores barn
8.A Hvis Andet, uddyb gerne her
Endte med døgnanbringelse grundet fejlvisitering af skoletilbud.
Dagene er kortet af fra 9-14.
Der blev ikke lavet en plan da han var 17 1/2. Ej heller overdraget. Man har lukket hans sag selv om
han har et varigt handicap. Han gled ud af EUX, er taget hånd om af en fantastisk uuvejleder som
jeg selv måtte opsøge viden om, startede på FUG brækkede psykisk ned og smidt ud da han ikke
var dukket op i en måned. Nu i jobklub (hvor de spiler “forræder “ “ hvem er hvem” og har walk and
talk..(ikke jobrettede aktiviteter- men det giver noget at stå op til)og nu med tanke om et
praktikforløb. Så intet samarbejde nogle steder igennem på trods af at han har været i systemet i
kommunen i 13-14
år!!! Og nu er jeg støtten til mit “barn” på 19 med god info/inddragelse med
respekt for hans ønsker om inddragelse . Men jeg er slidt som mor, og det er gået ud over søster.
Som endte med at flytte ud under en konflikt hvor vi som familie var belastet. Men der er et før og nu
i mine besvarelser. Tilfreds nu med UU vejleder. Meget utilfreds med alt før. Ingen støtte eller
vejledning Men ingen vejledning om handicaptillæg , særlige muligheder når et kørekort skal tages,
eller anden hjælp til ham som voksen, nu hvor han skal have et selvstændigt liv.
Vores sag er gammel, men jeg udfylder alligevel det jeg kan, for det var ikke i orden.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0008.png
Sygemeldt
Det er ikke alt, vi er utilfredse med. Fx føler vi at både skole og PPR møder os med respekt. Men
indsatsen omkring vores barn med skolevægring halter. De 10 timers støtte der blev givet i starten til
at få ham i skole/danne en relation blev kun varetaget af klasselæreren, som havde meget andet at
se til også. Han er på ingen måde stabil i skole, og indsatsen pt. består i, at han er blevet revisiteret
til specialtilbuddet, som accepterer, at han kommer, når han kommer. Hvilket er meget lidt og maks.
2,5 time på varierende dage i ugen. De er søde og forstående, men hvordan hans skolegang skal
øges, er der ikke nogle bud på eller indsatser omkring.
Men har tidligere haft fravær over 30%.
Online undervisning som ikke er tilpasset behov fordi skolen er pisse ligeglade med børnenes behov
og kun planlægger ud fra egne ressourcer
Han er først nu halvandet år efter at BUC anbefalede dagsbehandlingsskole blevet bevilliget en
plads på Kirstinehøjskolen. Dette først efter bla indlæggelse på psykiatrisk akut sidste maj/juni og
skoleværing. Vi skulle ned med nakken før det blev bevilliget.
Fuld skoleværing og selvbetalt psykolog, er desuden "hjemmegående" uden indtægt, da datter ikke
kan være alene
Mit barn er nu 23 men vi har været i system i tårnby siden hun skulle starte sfo
Han er der fra 7.20 til 14.00 og fri onsdag. Indtil kommune sikkert laver det om
Selv fundet et job efter en længere depression uden at få hjælp
Min søn bor nu på et behandlingshjem uden at have afsluttet folkeskolen.
Er i skoleskift og min datter holdes hjemme indtil da. Min søn er i 1/1 støtte i skolen ude for klassen
hver dag.
På efterskole
Ung der ikke får i folkeskolen mere, men forsøgt at få støtte og hjælp fra 6. - 9. Klasse. Det var op af
bakke, og jeg måtte selv søge om forlænget tid til eksamen osv, ingen meddelte mig om de
muligheder med et barn med diagnose
Men skoleværing og begrænset deltag i SFO
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0009.png
9.A Hvis Andet, uddyb gerne her
23 svar
Søvnforstyrrelse og mental retardering
Nedsat indlærings evne, nedsat arbejdshukommelse lav iq, nonorganisk søvnløshed,
belastningsreaktion
Sproglige udfordringer, udad reagerende, temperament
Vi fik aldrig en diagnose, med der er nok noget add
Mit barn har også belastningsudløste psykoser som følge af fejlslagen inklusion i almen folkeskole
Særlig sensitiv
Muligvis autisme, generel indlærings vanskeligheder
Bipolar og PTSD
OCD
Downs
Depression
Nedsat arbejdshukommelse
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0010.png
Derudover har han depression, angst og mulig ADHD
OCD, tips, PNES
Udadreagerende, problemer med at regulere følelser, mistanke om diagnoser fra hjemmets side.
Ocd
Indlæringsvanskelighed
Sansesensitiv, specielt lyde og nye ting
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0011.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0012.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0013.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0014.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0015.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0016.png
Samme svar som ovenover. Men nemmere at se og forstå fra denne udskrivning
220.000,-
5-6000 kr
Ca 300.000kr
Meget. Da jeg måtte gå ned i tid på mit job inden jeg vidste at TAF eksisterede. Blev jeg aldrig vejledt i.
?
10.000
Alt for mange
Har jeg ikke styr på
0
0
Mange. Han var i nogle projekter som ikke blev til noget. Afslag på kugledyne
15000
Xx
Hjælpmidler + ved fravær
0
Ved ikke men mange kr
0
6.000kr.
5200
Det har jeg ikke overblik over
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0017.png
100.000 eller mere. Tør ikke regne på det
15.000
Nogle hundrede tusinde, tror jeg. Aldrig gjort det op. Men gået ned i tid, som ikke er kompenseret.
Bedsteforældre har passet ca 20 timer/uge i 6 år. Så jeg kunne arbejde.
0
Mange
Løbende massage, køreundervisning, kørsel
20.000 kr
0
Mistede alt efter paragraf 26 ikke kunne forlænges.
0
Det er svært at sige. For hvad skal man regne med. Men mange tusinde kr samt jeg har mistet mit job pga
kommunens langsommelige hjælp
Mange tusinde kroner
Ingen
Tusindvis af kroner
0
Jeg gik ned i arbejdstid, fordi jeg ikke var orienteret om mulighed for at søge taf. Da jeg senere blev
bevilget taf, blev det ikke anerkendt at mit reducerede timeantal skyldtes mit barns udfordringer.
Kun brugt fridage
0
0
Har måtte betale psykolog selv siden 2020 og det har kostet mig over 60.000 kr.
Pas
Jeg har desværre ikke en idé om det på stående fod.
Indregnet manglende indtægt,nærmer vi os efterhånden flere millioner, men vi har løbende psykolog
udgifter på kr. 26000om måneden
15000
??
Det har jeg ikke regnet ud
Min kæreste har gået hjemme uden løn og vi har selv betalt for behandling
Penge til psykologforlæb
0
30000
0
0
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0018.png
5.000 - 7.000
9500 kr
?
Kun transport og tabt arbejdsfortjeneste
Ingen
Puhaaa det har jeg ikke er overblik over
Kan ikke give et konkret beløb men vi kører ture så benzin budgetter er steget noget
Ca 150.000 kr
Mange
0
Har ikke størrelse på dette. Men 9 år overdrevne udgifter for ødelagte ting,, udskiftning af tøj og sko
grundet sensitivitet og fiksering, betalt af flekstid, ferier osv for at tage af barn og møder herom, dyre
fritidsaktiviteter, særlige madbehov
0
Det er svært at afgører i præcise tal, men min mand har mistet sit job 2 gange pga for meget fravær pga
hyppige opkald fra skolen om at vores søn skulle hentes
Udgifter til privat psykolog ca. 5000 kr.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0019.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0020.png
26.A. Hvis andet, så uddyb gerne her.
23 svar
Blev ved med at fastholde barnet i det forkerte tilbud, til trods for mistrivsel og tab af ressourcer
Sagsbehandler
Institutions leder
Mellemtrinsleder mente ikke at det var relevant at støtte var pædagogisk uddannet, og sørgede
aldrig for kontakt til specialpædagogisk konsulent for at klæde støtten på. Støtten var støtte på flere
børn og sagde efterfølgende op, da støtten ikke magtede opgaven.
Skolens ledelse
Manglende høre/tale pædagog
I vuggestue og børnehave forsøgte vi flere gange, at sige at noget var galt med vores barns
udvikling. Vi blev afvist. Vi forsøgte det overfor talepædagog og ergoterapeut. Lige lidt lyttet på. Som
5 årig får han sin diagnose på Bispebjerg. Da barnet var udredt som 5 årig blev vi sendt oral
motorisk team på Herlev sygehus af Tårnby kommune. Her de kiggede overrasket på os da Tårnby
kommune ikke længere havde en aftale der. Kommunen skulle selv have oprettet et sådant. Men det
havde kommunen ikke. Så efter at have ytret mig rystet, gav man mit barn intensiv taletræning så
han kunne tale rimeligt da han starter i 1. Klasse. Har netop læst hans vurderinger fra pædagoger,
talepæd. Og ergo. Jeg blev fanme trist over hvor fejlagtig det var Men ingen støtte til ham i skolen.
Tak for hans fantastiske lærere der løftede en stor opgave
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0021.png
Vores sag blev udskudt fordi psykologen skulle på barsel. Så ventede vi lang tid og fik en ny, men
så kom corona og alting lukkede ned. Han havde nogen gode lærere, der hjalp ham fagligt gennem
coronatiden - men vi fik aldrig en afgørelse fra kommunen.
PPR var på som stødpude mellem forældre og skole mere end som vejledning af skolen
Vi sad i en periode fast mellem psykologen/pædagogen på skolen, familierådgivningen og PPR.
Hvilket i øvrigt var de samme to personer med alle tre kasketter på. Først da de trådte ind som PPR,
kom der skred i sagen.
Ingen -Hvorfor kan jeg ikke vælge det, når det hele er gået ok? Dette er misvisende
Logopæd
(Ingen gruppe)
Lærer og støtte overholde ikke handleplan eller aftaler
Ingen - mangler som svar her
Hvordan kan det være man skal svare at der har været en hindring?
Første psykolog ville ikke udrede ham, da han hun set ham på en halv time en god dag. Glostrup
psyk var helt uenig
Sagsbehandler
Sagsbehandler og ledelsen Tårnby Kommune
Der er ikke lyttet til fagfolk. De har handlet for langsomt, som har forværret mit barns tilstand. De har
absolut manglet viden.
Ovenstående svar var på hans tidligere skole, som var en almen folkeskole
Alt er halet i langdrag. Og undskyldninger som: det er for tidligt at udrede, og vi ikke kunne få taf
fordi hun ikke var dårlig nok
Socialrådgiver på tabt arbejde
Opmærksomhed på en manglende svarmulighed i dette spørgsmål, da 4 personer har svaret
at ingen har stået som hindring
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0022.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0023.png
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0024.png
32.A. Hvis andet, uddyb gerne her
10 svar
Det er helt klart kontakten til skole, kommune og PPR samt den manglende hjælp, der har været
mest udfordrende
Vi føler vi har et skilsmisse barn med kommen, en meget dårlig skilsmisse.
Endt i skilsmisse pga omsorgstræthed
Mistet job pga manglende hjælp
Som forældre kæmper vi med stress og uro. Vi er godt slidte.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0025.png
Fysisk sygdom
Stor belastning for parforholdet og svært at fastholde et netværk med venner
Lærerne mente han var doven men ordblind - på trods af at jeg ønskede ham testet blev han det
aldrig - han fik anoreksi efterfølgende og lider idag under dårligt selvværd og manglende tro på
systemer og jeg kunne fortsætte
Skilsmisse
Endt med skilsmisse
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0026.png
35. Har du forslag til hvordan kommunen kan forbedre deres håndtering af sager
om børn med særlige behov?
36 svar
Det vigtigste er at være nysgerrige på forældres bekymringer, observationer osv. Ingen forældre
ønsker at deres børn er syge. Derudover synes jeg at der ved alle børn som fx. har over 20 %
fravær i skole burde udløse et krav om at der skal laves en handleplan. Man ved at de fleste børn
med højt fravær ender med at have en diagnose. Yderligere kunne jeg ønske mig at lærerne blev
kompetence udviklet i at bruge redskaber til at gøre det nemmere for børn med fx ADHD og autisme
at blive i den almindelige folkeskole. Det skader ikke øvrige børn fx. at indrette rum anderledes,
bruge time timer eller andet men det skader børn med diagnoser ikke at gøre det.
Fokus påtraumefokuseret behandling til børnene, hvis dette kræves.
Overholde lovgivningen. Tilbyde den psykologiske og pædagogiske støtte som hospital og læger
anbefaler
Kommunen er flaskehals - de svare ikke, de sender ikke referater, alt tager for lang tid og påvirker
yderligere barnets trivsel. Man kan ikke komme i kontakt med nogen, handleplanddr bliver ikke
evalueret eller opdateret. Tager ikke ansvar. Overholder ikke møder, gør ikke det som aftales.
Følger ikke op.
Inddragelse, vejledning , fokus på søskende, ordentlig sagsbehandling og gennemgang, rette tilbud i
kommunen eller købt. Samt overlevering(ikke lukke sagen og gøre ham rask ved et varigt handicap)
Sørg for at der er kontinuitet i valget af hjælp. Lav handleplaner der følges. Hjælp jeres borgere
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0027.png
Lytte til forældrene og tage deres udsagn/oplevelser seriøst. Generelt en mere tydelig og åben
dialog med forældrene. Det nyeste eksempel er overgangen til det nye ungecenter, som har været
helt horribel. En mail i e-Boks, hvor det ikke er tydeligt, hvem kontaktpersonen i ungecenteret
“erstatter”. Decideret fejlagtig information, når men kontakter den nye kontakt person.
Fornemmelsen af, at der ingen overlevering har været og at den nye ingen indsig t har i mit barns
udfordringer. Vi blev oplyst om, at støttekontaktpersonen ville fortsætte uændret. To uger efter kan
min datter så oplyse om, at hun skal mødes med hendes nye støttekontaktperson uden nogen
former for information til os forældre.
Opkvalificering af ledelsen over hele linjen og fokus på barnet.
Inddragelse af flere afdelinger/faggrupper til møder ved overleveringer og handleplaner. Holde ajour
møder evt telefonisk. Guide forældre til kurser og fagfolk i stedet for at forældre selv skal le de efter
disse
Der skal ansættes mere personale således at man kan håntere sager og mennesker væsentlig
hurtigere og med mere tid.
Lytte til forældrene og være åben over at barnets udfordringer ikke nødvendigvis er synlige i skolen
pga maskering. Inddrage forældre og barn i handleplaner.
De kunne starte med at følge loven og begynde at arbejde
Proaktiv rådgivning. Barnet før økonomi. Henvisning til netværksgrupper
Skolen er en kæmpe hæmsko, som trækker sagen for langt. Der gøres først noget når man banker i
bordet.
Tættere samarbejde både fagligt og økonomisk med regionerne.
At sagsbehandling ikke er brandslukning og at det ikke skal være nødvendigt at gå til ledelsen for at
få psykologhjælp
Dialog og at de begynder at stole på hvad psykiatrien og forældrene siger. Og ja at de begynder at
følge loven.
Start i god tid. Have et beredskab. Høj faglighed hos alle, dvs. brug faguddannet personale.
Generelt mere lydhør hed særlig til den forældre der står med udfordring ( har barnet boede). Har
massivt i mange år mærket at der er troet på fars udlægning og konklusioner ( selv om han slet ikke
har set den rigrige side af barnet)
Mere økonomi så der kan gøres mere individuelt for familien og deres behov
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0028.png
Fokus på uddannelse af lærer, det er dem som er tættest på barnet. Evt klæde dem på til hvem de
skal henvise til
Sagsbehandler med viden om børn med funktions nedsættelse/handicap. Så barnet ikke
sammenlignes med andre jævnalderne
Indse de har brug for hjælp til at opnå et rimeligt niveau af relevante kompetencer og begynde at
overholde loven ifht journalføringspligt og meget andet.
Forstå, at børn med særlige behov ikke er ens. Lad være med at gå efter forældrene, når noget er
svært. Lyt til forældrene. Gå efter et samarbejde. RESPEKTER forældrene og deres viden. Overhold
sagsbehandlingstiderne. Det er pinligt det vi har oplevet.
Lyt til forældrene, lægerne og psykiatrien og efterlevet deres anbefalinger. Den rette kompetence
hos medarbejderne, langsigtet investering. Ekstra hjælp til børn og unge med potentiale til at kunne
klare sig selv på sigt. Tidlig indsats, opmærksomhed og lydhørhed. Tilstrækkelig rådgivning. Hvad er
familiernes muligheder, hvilke tilbud er der uagtet, at kommunen ender med regningen. Som det er
nu, synes kommunen inhabil, når den både skal rådgive om tilbud OG sidde på kassen.
Sagsbehandlerne skal være forberedte til møderne, dvs. have sat sig ind i sagen og personerne. Og
man skal ikke føle, man starter forfra ved hvert af de hyppige skift af sagsbehandlere. Den seneste
anede ikke, hvad VISO er, det måtte jeg fortælle, på trods af vores mål er at fuldføre VISO -
rapportens anbefalinger. Det er rapporten, vi arbejder ud fra. Hvordan kan man i den position IKKE
vide, hvad VISO er? Omsorg, lydhørhed, imødekommenhed frem for alt.... ALT er kamp, og man for
systemstress og bliver syg. Børnene, som ofte starter med en diagnose, ender med at blive så
overbelastet af at være i systemet, at de ofte ender med bidiagnoser og belastningsreaktioner. Når
man endelig får tilkæmpet sig den rette hjælp, så er situationen ofte blev meget værre og behov for
hjælp udvidet, og så skal man kæmpe igen.... Rettidig omhu vil være en fordel for alle på alle
måder....
Forebyg straks og hurtigt og effektivt og dokumenteret ude på skolerne. Mis trivslen eskalerer
unødvendigt pga den første håndtering på skoler. Vi har fået meget stor hjælp i Familiehuset. Mer af
det. Ud på skolerne. Hjælp forældre, men også lærerne og deltag i trivselsarbejdet med akt.
Få skottegårdsskolen og sikkert også andre skoler til at lytte til forældrene. Når en forælder er stærkt
ordblind og barnet er en svag læser er det nok ikke dovenskab
Hjælp meget tidligere
At der tilbydes en familie “terapeut” som kan hjælpe med hvad der kan søges om af hjælp og
afdække hvad der er brug for. Også for resten af familien
Sagsbehandler bør løfte og hjælpe så forældre ikke selv skal stå med hele ansvaret for at kæmpe
for rette hjælp
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0029.png
Hurtigere behandlingstid, børnene når at få belastnings symptomer og skoleværring, kompetente
fagpersoner, forælderen burde ikke have mere viden end fagpersoner der arb med det. Tag
forældrene seriøst og lyt.
Bruge den lovgivning som eksisterer/ kursus i bl.a. diagnoser og belastninger samt mentaliserings
evne
En mulighed er, at det ikke skal være så topstyret. Lyt mere til forældre. Inddrag dem.
Tidligere opsporing. Det tog for mange år, før nogle lyttede. Det var først da alle i klassen var bange
for ham, at der blev banket i bordet.
Skolerne har en systematik, så de test faktisk hjælper børn til den hjælp de har brug for, frem for at
sige at det ikke er hjælp, da andre børn har det værre
36. Er der specifikke forslag eller ændringer, som du vil anbefale?
29 svar
Det vigtigste er at være nysgerrige på forældres bekymringer, observationer osv. Ingen forældre
ønsker at deres børn er syge. Derudover synes jeg at der ved alle børn som fx. har over 20 %
fravær i skole burde udløse et krav om at der skal laves en handleplan. Man ved at de fleste børn
med højt fravær ender med at have en diagnose. Yderligere kunne jeg ønske mig at lærerne blev
kompetence udviklet i at bruge redskaber til at gøre det nemmere for børn med fx ADHD og autisme
at blive i den almindelige folkeskole. Det skader ikke øvrige børn fx. at indrette rum anderledes,
bruge time timer eller andet men det skader børn med diagnoser ikke at gøre det.
Flere ansatte kommunen kan overholde aftaler og kan handle - de er konstant bagud og sidder med
gammel viden - som er helt væk - når man så endelig skal møde dem
Teammøder: kommune, institut/skole/forældre, barn, hospital/hospitalsinddragelse. Fange familien
min hver 3. Mdr Vejledning Og sætte navn på hvem der løser hvilke opgaver
Primær kontakt til forældre i første omgang selvom barnet er fyldt 15 år. Ændringer og informationer
til en ung med autisme og mange andre udfordringer skal kommunikeres i et forståeligt sprog og på
rette tidspunkt - ikke dumpe tilfældigt ned i eboks midt i terminsprøve-tiden skrevet i et uforståeligt
forvaltnings sprog.
Arbejde med at lytte til problemstillingen. Og vente med udokumenterede forslag, dagsordner og
referater til møderne
Vær lyttende og handle ud fra dette. Oftere opfølgning i stedet for forældre selv skal kontakte og
bede om disse. Lav handleplaner der sendes til forældre. Uddannelse/diplom til sagsbehan dlere om
diagnoser til familier med diagnosebørn
Nedsætte tiden fra udredning til resultat /handling
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0030.png
Der skal meget mere opsyn med skolen og deres indsat. Nu er de små egenrådige institutioner med
egen ledelse
Skole er en kæmpe stopklods. Det for stor forskel på den beh barn for selv om skolerne ligger i
samme kommune
Udlevering af en fysisk pjece over tilbud og rådgivning.
Fast arbejdsgang når et barn ikke trives. Referatskrivning og opfølgning på møder. Skolen bør aldrig
sammenligne barnets udfordringer med andre børns. "I får ikke hjælp, for der er andre børn der har
det værre" Bruge forældre som samarbejdspartner frem for fjende når det drejer sig om indsatser
Fælles økonomi med region
Hurtigere udmelding om at unge på 15år kan få hjælp på Ungecenter også selv de fortsat går i
folkeskole
Se på hele familien. Sørg for ordentligt dialog og at man rent faktisk bliver vejledt i hvad man kan få
af hjælp. Læg en plan sammen med familien for mindst et halvt år frem.
Ville være rart med noget mere hjælp eller oplysninger om hvor man kan få hjælp - for når man er
total nedkørt psykisk har man ikke overskud til meget man prøver bare at overleve på bekostning af
familie og især andre søskende
Til kommunen, se ovenstående. Til familier med behov; FLYT. I og jeres barn har ikke tid til Tårnby
Kommunes tempo/mgl kompetencer
Jeg vil anbefale, at de lytter og respekterer forældrene og ser det som et "fælles projekt" at få et
barn/unge godt videre. Det er i barnets , forældrenes og samfundet interesse. De skal tænke mere
langsigtet.
Jeg vil gerne anbefale at samarbejdet mellem kommune, PPR og os forældre bliver styrket, så de
reelle faglige kompetencer kommer i spil, så de kommer barnet til gode
At der er overensstemmelse mellem lovgivning, PPR, Skole, så der ikke bliver sagt forskellige ting.
Mere ro og flere kvadratmeter til børn fra vuggestue til skole Ikke mere snak om at forældre er for
grove på aula. Der skal ikke trækkes fronter op. Samarbejd bedre og lyt til forældres bekymringer.
Ellers mister de tilliden. Men sig gerne hvad de ikke må blande sig i.
Kommunen skal tage ansvar og ikke spare på PPR. Grunden til at kommunen smed PapR ud til
skolerne var jo den lange venteliste og den er IKKE blevet kortere ….såååå ressourcer og mere af
det til skolerne
Fortæl hvad man kan gå hjælp til
Hurtigere behandlingstid i skolesystem og psykiatrien
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune
3020153_0031.png
Vi er så heldige at være landet godt skolemæssigt, men det er svært at være social efter skole. For
der er intet i sport eller lign for børn med særlige behov. Ikke en gang i klubben er der en
specialpædagog som kan varetage deres behov. Så efter SFO, har de åbentbart ikke brug for
støtten efter skole..!
Se barnets behov og ikke afvis pga sparing økonomisk.
Forstår ikke de ikke fatter det koster samfundet langt mere, at de ikke handler og betaler hvad det
koster når børnene har brug for hjælp. De venter til de bliver over 18 år i mange tilfælde. Også skal
de lytte til de anbefalinger psyk kommer med, de ved trods alt mere om psykiske lidelser og hvad
der er behov for Det må aldrig handle om økonomi.
Luk Kastrupgård special spor. Eller ansæt kompetente ledere, lærere og pædagoger. De ødelagde
min dreng.
Referatskrivning og aftale nyt møde med det samme. Et skolesystem hvor forældre ikke et
tovholdere og mødeindkaldere
Afsluttende bemærkninger
Vi begyndte egentlig med ønsket om at lave en større analyse af alle svarene. Men efter at
have gennemgået resultaterne flere gange, er vi nået frem til, at det ikke er os, der skal
analysere dem.
Vi har valgt i stedet at lade svarene tale for sig selv.
Undersøgelsen blev delt bredt – ikke kun i lukkede grupper, men også i større fora. Det
betyder, at alle, der er berørt af området, har haft mulighed for at deltage. Undersøgelsen har
været åben i 14 dage, og alle svar er gengivet præcis, som de er indsendt – uden redigering
eller ændringer.
Vores primære bevæggrund var at finde ud af, om vi som familier stod med enkelte sager –
eller om der var et større mønster. Det mener vi nu, at vi har fået tydeligt afdækket. Vi håber, at
undersøgelsen bliver taget godt imod og bruges som det redskab, den er tænkt som – til
indsigt, refleksion og forhåbentlig forandring.
Af hjertet tak til alle jer forældre, der har taget jer tid til at svare. Det er et sårbart og tungt
emne for mange af os, og vi værdsætter hvert eneste svar. Vi er også meget berørte af de
forhold, I har delt, og vi har tilladt os at dele nogle af dem som citater, da det sætter ekstra
streger under, hvor vigtige jeres data er.
Der er mennesker af kød og blod bag.
De bedste hilsner
Gyrithe Blichfeldt og Birgitte Pedersen
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Henvendelse om forældreundersøgelse fra Tårnby Kommune og Dragør Kommune