Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 329
Offentligt
3019705_0001.png
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt: 12. maj 2025 14:42
Til:
[email protected]
Cc: SOU | Socialudvalget <[email protected]>;
[email protected]
Emne: 2024 - 5275 - Familieretshuset nye praksis undersøgelse
Til
Sophie Hæstorp Andersen, Social- og boligminister
Kopi:
Socialudvalget
Folketingets Ombudsmand
Vedr. Familieretshusets nye praksisundersøgelse
https://www.ft.dk/samling/20241/udvda/SOU/2119302/index.htm
Med henvisning til den nye praksisundersøgelse, som er fremlagt af Familieretshuset over for
Socialministeren og Socialudvalget, må Foreningen Far nødvendigvis fortsat påpege, at undersøgelsen ikke
bør bruges og ikke er fyldestgørende.
Vi skal her forklare hvorfor.
1. Der føres
overraskende for de fleste
ikke afgørelsesstatistik
i Familieretshuset. Foreningen Far
har anmodet herom siden opstarten den 1. april 2019, men man taler udenom. Det medfører, at de
data, der frembringes ved manuelle optællinger, ofte ikke er pålidelige, ligesom det virker
utroværdigt, at man på dette vigtige område for børn ikke ønsker at føre statistik over afgørelser.
Det er forholdsvis nemt at sikre
og har altid været det.
2. Der kigges i undersøgelsen derfor kun på en
3-måneders periode,
men hvad viser denne periode i
forhold til andre perioder
og hvad er det samlede billede? Plus er den nye optælling overhovedet
troværdig.
3. Det alvorlige
og det undersøgelsen ikke viser
er, at når hovedsageligt en mor tager ophold på et
krisecenter (hvilket kan være berettiget eller uberettiget),
træffer Familieretshusets
sagsbehandlere ikke afgørelser om kontaktbevarende samvær.
Det er altså opholdet, der er
årsagen
ikke nødvendigvis krisecentererklæringen eller henvisning til § 29 b i afgørelsen. Dette er
gentagne gange oplyst til Familieretshusets øverste ledelse, som ikke selv var klar over
sammenhængen. Det undrer derfor, at dette ikke omtales over for Socialministeren og
Socialudvalget, da det er helt afgørende. Det væsentlige tal er derfor hverken 6 eller 17
men
formentlig
52
ud af 113 sager, dvs. ca. 50 %.
Hvis mor opholder sig på krisecenter, får far ikke
bopæl eller samvær
det er virkeligheden. Der er tale om forskelsbehandling.
4. Foreningen Far ønsker, at alle voldsofre får støtte, hjælp og respekt
uanset køn. Men det fremgår
ikke af undersøgelsen, at ophold på krisecentre kan ske for både voldsofre og voldsudøvere, som
ofte behandles og beskyttes på samme vis. Det står klart, når man sidder med disse sager og ser
dokumentationen i hverdagen
bekræftet af fagpersoner, advokater og domstole. Ingen har tillid
til krisecentererklæringerne, men de bruges nu i lovgivningens §29b. Der
må ikke være en praksis,
hvor private krisecentre har udøvende og dømmende magt
som det er i dag. De er ikke i stand til
at varetage en sådan rolle, og naturligvis skal hverken krisecentre, mødrehjælpen, børns vilkår,
kvinfo eller Foreningen Far som interesseorganisationer have en sådan udøvende og dømmende
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Henvendelse af 12/5-25 fra Foreningen Far om Familieretshuset nye praksis undersøgelse
magt på noget området for børn og familier.
Sager om strafbare forhold skal behandles af politiet
og domstolene.
5. Det fremgår heller ikke, at når der ikke træffes afgørelse om kontaktbevarende samvær,
fører det i
næsten alle sager til, at far ikke får bopæl, ligeværdig eller mest tid med barnet
selvom han kan
være den bedst egnede og kærlige forælder. Der mangler derfor indsigt i de endelige afgørelser,
baseret på Familieretshusets indledende sagsbehandling
herunder sagsbehandlingstid og
kønsfordeling.
6. Undersøgelsen nævner heller ikke, at ca.
1/3 af alle samværssager
i Familieretshuset ifølge
aktindsigt omhandler påstande om psykisk vold. Kun 10 % er underrettet, 5 % politianmeldt og blot
1 % vurderes som strafbare af politiet. Der er dermed tale om
et stort misbrug af psykisk vold-
påstande
ligesom en mindre gruppe krisecenterophold sker uden konsekvenser for dem, der
mister samvær. Herved mister børn
og især fædre
kontakten langt oftere end før
Familieretshusets oprettelse. Det
skader samtidig rigtige voldsofre,
som mister hjælp og respekt
pga. misbruget.
7. Det som er helt afgørende og som undersøgelsen heller ikke fortælle, men som Familieretshuset
skal og ved ledelsesmæssigt, er at de børn som har allermest behov for deres far ligeværdigt eller
primært i livet, ofte tilhører den gruppe som ikke får kontaktbevarende samvær. Stik imod lovens
intension, fordi der ikke udføres ordentlig sagsbehandling og kontrol, men
et ophold på krisecenter
eller en udokumenteret påstand om psykisk vold er alene nok.
8. En af kerneårsagerne til de mange og lange konfliktsager i Familieretshuset og den eksplosive vækst
fra forventet 5% §7 sager under det lovforberedende arbejde til 80% allerede fra start, er
de lange
spørgeskemaer med fokus på psykisk vold og konflikter,
som blev indført 1. januar 2019 og som
har forårsaget manglende kontaktbevarende samvær. I spørgeskemaerne er det
bemærkelsesværdigt at forældrene - ikke
spørges om hvad der er positivt og godt for barnet og
anden forælder, men forældrene føres i stedet ind i konflikter, som ofte slet ikke findes, ikke
kontrolleres eller er stærkt overdrevne pga. følelser og misbrug af det familieretslige system. Det
har aktuelt ved aktindsigt vist sig at forskere som tilsyneladende privat og kommercielt tjener
penge på ”ses” samarbejdskurserne, også har deltaget i udarbejdelse af Familieretshusets
spørgeskemaerne som skaber samarbejdskonflikter under opdrag af Socialministeriet (før
ministerens tiltrædelse) og Familieretshuset. Foreningen Far tillader sig at spørge om det er bedst
for barnet eller helt forkert?
Foreningen Far
støtter, at alle reelle voldsofre får hjælp og respekt.
Skal det ske, skal sagerne håndteres af
politiet og domstolene
evt. med en hurtigt arbejdende specialenhed. Samtidig skal der sættes fokus på
misbrug og ukorrekte oplysninger, som skal
have konsekvenser.
I Danmark bliver man stillet for en
dommer inden for 24 timer ved strafbare forhold
men ikke i disse sager, hvor der
går 6–24 måneder,
og
selv gode forældre og børn
risikerer at miste kontakten.
Det er helt forkert, og vi kan gøre det langt bedre
i fællesskab.
Det stod klart, at der skete
et voldsomt misbrug
af Familieretshuset allerede efter ca. 6 måneder
den 1.
april 2019. Dette blev klart og personligt meddelt direktøren og daværende vicedirektør i Familieretshuset.
Det er blevet gentaget mange gange siden
uden handling.
Det er den virkelighed, vi oplever i Foreningen
Far
i respekt for mennesker, uanset køn.
Med venlig hilsen
Jesper Lohse
Landsformand, Foreningen Far