Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 317
Offentligt
3014959_0001.png
Til: Alle kommuner
Kopi til: Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Ankestyrelsen og KL
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1186
Doknr.
2661049
Dato
05-05-2025
Orientering om pligten til at offentliggøre sagsbehandlingsfrister på det
sociale område
Ministeriet er opmærksom på, at det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen gennem
længere tid har modtaget henvendelser om kommuners offentliggørelse af
sagsbehandlingsfrister på det sociale område efter retssikkerhedslovens § 3,
stk. 2. Ministeriet henviser til udtalelsen fra det kommunale tilsyn i
Ankestyrelsen om kommunernes pligt til at offentliggøre frister for behandlingen
af ansøgninger på det sociale område. Udtalelsen er sendt til alle landets
kommuner den 15. december 2023.
Da der fortsat ses at være en række sager i tilsynet om kommuners manglende
overholdelse af pligten til at offentliggøre sagsbehandlingsfrister, finder
ministeriet grund til at tydeliggøre reglerne og de forpligtelser, der følger af
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 354 af 2. april 2025) om
offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på det sociale område.
Det er i denne forbindelse vigtigt at bemærke, at der kan være flere måder at
offentliggøre sagsbehandlingsfrister på det sociale område, men at
kommunerne bør være opmærksomme på de principper, som fremhæves
nedenfor.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse til at fastsætte og offentliggøre
sagsbehandlingstider
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at kommunalbestyrelsen på de
enkelte sagsområder skal fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra
modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet.
Yderligere fremgår det af bestemmelsen, at fristerne skal offentliggøres, og
hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have
besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Forpligtelsen gælder for den lovgivning, som er nævnt i § 1 i bekendtgørelsen
om retssikkerhed og administration på det sociale område (bekendtgørelse nr.
306 af 22. marts 2024).
Frister for sagsbehandlingen, som kommunen har offentliggjort efter
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, gælder også for kommunens behandling af
afgørelser efter lov om social service og barnets lov, som er hjemvist af
Ankestyrelsen. Fristerne regnes fra modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse.
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 3 a, 2. og 3. pkt.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Orientering om brev til kommunerne vedr. kommunernes pligt til at offentliggøre sagsbehandlingsfrister på det sociale område, fra social- og boligministeren
3014959_0002.png
Forpligtelsen til at offentliggøre sagsbehandlingsfrist gælder ikke, hvis der i
lovgivningen er fastsat en frist for sagsbehandlingen (lovbestemt frist), eller
hvis kompetencen til at behandle ansøgningen ligger hos en anden myndighed
end kommunen.
Sagsbehandlingsfrister for de enkelte sagsområder
Efter Social- og Boligministeriets opfattelse er det ikke et krav efter
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at kommunen skal offentliggøre en frist for
sagsbehandlingen for hver enkelt lovbestemmelse, som en borger kan indgive
en ansøgning om.
Kommunen kan derfor vælge at offentliggøre frister for sagsbehandlingen, som
dækker flere lovbestemmelser eller sagsområder.
Det afgørende er, at borgeren kan orientere sig på kommunens hjemmeside
om den forventede sagsbehandlingstid i forhold til sin ansøgning om hjælp.
Vælger kommunen at offentliggøre en frist for sagsbehandlingen af hver enkelt
lovbestemmelse, hvor borger kan ansøge kommunen om hjælp og støtte, skal
kommunen sikre, at der er offentliggjort en frist for sagsbehandlingen for
samtlige bestemmelser i lovgivningen herom eller sørge for, at
sagsbehandlingsfristen for øvrige bestemmelser, der ikke offentliggøres en
særskilt frist for, i stedet er offentliggjort sammen med andre lovbestemmelser
eller sagsområder.
Det væsentlige er, at borgeren skal kunne orientere sig om fristen for
sagsbehandlingen af borgerens konkrete ansøgningssag, uanset hvordan
kommunen har valgt at inddele sagsområderne ved offentliggørelsen af
sagsbehandlingsfristerne.
Angivelse af tidsintervaller i sagsbehandlingsfristerne
Hensigten med retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, er, at den enkelte borger kan
orientere sig om den forventede sagsbehandlingstid for sin ansøgning.
Kommunen bør derfor som udgangspunkt ikke offentliggøre frister for
sagsbehandlingen med meget brede intervaller. Det vil i så fald være svært for
borgeren at forudse den reelle sagsbehandlingstid for en ansøgning.
Den reelle sagsbehandlingstid
Hvis kommunen ikke kan overholde den offentliggjorte sagsbehandlingsfrist i
borgerens ansøgningssag, skal kommunen orientere borgeren skriftligt om,
hvornår borgeren så kan forvente en afgørelse af sin ansøgning.
Kommunen har også pligt til at revidere de offentliggjorte frister for
sagsbehandlingen, hvis fristerne, evt. efter ændring af arbejdsrutiner og
arbejdsgange, over en vis periode ikke afspejler den reelle sagsbehandlingstid
i kommunen.
Med venlig hilsen
Anita Hørby
Kontorchef
Center for Jura og Internationale Opgaver
2