Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 309
Offentligt
3010196_0001.png
Marts 2025
Afrapportering af
kommunernes
brug af barnets
lov § 139 stk. 3
og 4
politiets hjælp og adgang til
hjemmet uden retskendelse
2024
- Fuldbyrdelse af afgørelser med
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15, onsdag
lukket
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside:
www.ast.dk
ISBN nr.:
978-87-7811-554-6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
INDLEDNING OG BAGGRUND
KAPITEL 1 KOMMUNERNES REGISTRERING
§ 139, stk. 3: Fuldbyrdelse af Ændring af
anbringelsessted med politiets bistand
§ 139, stk. 4: Adgang til
forældremyndighedsindehaveres bolig
4
6
7
8
KAPITEL 2 METODE
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0004.png
4
Indledning og baggrund
Formål og baggrund
Kommunerne skal løbende registrere og indberette afgørelser
efter barnets lov § 139, stk. 3, hvis politiet har bistået kommu-
nen, samt afgørelser efter § 139, stk. 4, til Ankestyrelsen.
Registrerings- og indberetningspligten har været gældende si-
den 1. juli 2020 som en del af servicelovens § 64. Ved ikraft-
trædelsen af barnets lov 1. januar 2024 foregår denne regi-
strering og indberetning nu efter barnets lov §§ 139, stk. 3 og
4. Barnets lov § 139 er en videreførelse af servicelovens § 64,
og der er ikke foretaget ændringer af lovgivningen.
Helt konkret skal kommunerne indberette:
afgørelser efter barnets lov § 139, stk. 3, om fuldbyrdelse
af afgørelse om ændring af anbringelsessted, men alene de
sager, hvor politiet bistår kommunen,
alle afgørelser efter servicelovens § 139, stk. 4, hvor kom-
munen har adgang til forældremyndighedsindehavers bolig
uden retskendelse mod behørig legitimation.
Det er fastsat i barnets lov § 139, stk. 7 og 8, at det er Anke-
styrelsens opgave at indsamle kommunernes registreringer og
udarbejde en årlig rapport på baggrund heraf.
Denne rapport indeholder kommunernes registreringer af de
pågældende afgørelser, som er effektueret i perioden den 1.
januar 2024 til og med den 31. december 2024.
I rapporten forholder sammenligninger til tidligere år sig til
servicelovens § 64, stk. 3 og 4.
§
Barnets lov § 139 - med relevans for registrerings-
forpligtigelsen
§ 139, stk. 3:
»Stk. 3. Kommunen har mod behørig legitimation og
uden retskendelse adgang til et anbringelsessted efter §
43, stk. 1, for at eftersøge og medtage et barn eller en
ung med henblik på at fuldbyrde en afgørelse efter § 98,
stk. 4, i denne lov eller efter § 24, stk. 1, jf. § 14, i lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.«
§ 139, stk. 4:
» Kommunalbestyrelsen kan, når følgende kriterier er op-
fyldt, træffe afgørelse om adgang til forældremyndig-
hedsindehaverens bolig og rum mod behørig legitimation
og uden retskendelse:
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0005.png
5
1) Adgangen til hjemmet sker som led i den børne-
faglige undersøgelse efter § 20 i denne lov eller
den ungefaglige undersøgelse efter § 31 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet og må anses
for nødvendig for at afgøre, om der er åbenbar ri-
siko for alvorlig skade på et barns eller en ungs
sundhed eller udvikling.
2) Forældrene har modarbejdet, at en vurdering af
barnets eller den unges støttebehov kan gennem-
føres med andre mere lempelige foranstaltnin-
ger.«
§ 139, stk. 5:
» Politiet yder bistand til kommunen ved udøvelsen af be-
føjelser efter stk. 2-4.«
§ 139, stk. 7:
» Fuldbyrdelse af en afgørelse omfattet af stk. 3, hvor
politiet yder bistand til kommunen efter stk. 5, skal regi-
streres og indberettes af kommunen til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen udarbejder årligt en rapport over anven-
delsen af bestemmelsen.«
§ 139, stk. 8:
» Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 4 skal regi-
streres og indberettes af kommunen til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen udarbejder årligt en rapport over anven-
delsen af bestemmelsen.«
Sammenfatning
Kommunerne har i 2024 (1. januar til den 31. december 2024)
registreret
0
afgørelser efter barnets lov § 139, stk. 3, hvor
politiet har bistået kommunen med fuldbyrdelse af ændring af
anbringelsessted og
11
afgørelser efter barnets lov § 139, stk.
4, hvor kommunen har haft adgang til forældremyndighedsin-
dehavers bolig uden retskendelse.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0006.png
6
KAPITEL 1
Kommunernes registrering
Ankestyrelsen har ansvar for at indsamle kommunernes regi-
streringer og udarbejde en årlig rapport over anvendelsen af
bestemmelserne. Kommunernes registrering af afgørelser giver
et overblik over, hvor hyppigt kommunerne benytter sig af be-
stemmelserne i § 139, stk. 3 og 4. Tabel 1 viser registrerin-
gerne fra kommunerne for perioden 2021 til 2024. Som det
fremgår af tabellen, har kommunerne ikke benyttet sig af poli-
tiets bistand til fuldbyrdelse af ændring af anbringelsessted (§
139, stk. 3) i 2024, og benyttet sig af muligheden for at få ad-
gang til forældremyndighedsindehavers hjem uden retsken-
delse 11 gange i 2024 (§ 139, stk. 4).
TABEL 1 OVERSIGT OVER KOMMUNERNES REGISTRERING AF AFGØRELSER EFTER § 139, STK.
3 (MED POLITIETS BISTAND) OG § 139, STK. 4 2021-2024
År
*2021
*2022
*2023
2024
§ 139, stk. 3 (med po-
litiets bistand)
1
2
8
0
§ 139, stk. 4
15
11
17
11
Note: *For årene 2021-2023 er registreringerne foregået efter servicelovens § 64, stk. 3 og 4, som tilsvarer barnets lov § 139 stk. 3
og 4, og der er ikke foretaget ændringer af lovgivningen.
Kilde: Kommunernes § 139, stk. 3 og 4-registreringer i perioden for årene 2021-2024. Ankestyrelsen 2025.
I den nedenstående boks er en oversigt over de spørgsmål,
der fremgår af det registreringsskema, Ankestyrelsen har ud-
viklet til kommunerne. Ud over at registrere afgørelsen skal
kommunen også svare på en række opfølgende spørgsmål om
episoden, hvor bestemmelsen kom i brug.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0007.png
7
OVERSIGT OVER SPØRGSMÅL I REGISTRERINGS-
SKEMA TIL KOMMUNERNE
Grundoplysninger
Kontaktoplysninger på indberetter
Cpr. nr. til identifikation af barn/ung
§ 139, stk. 3 (med politiets bistand)
Dato for afgørelse om ændring af anbringelsessted
Dato for effektuering af afgørelsen med politiets bistand
Har afgørelsen tidligere været forsøgt effektueret uden
politiets bistand?
Årsagen til at kommunen har bedt om politiets bistand
Anbringelsessted på tidspunktet for flytningen
Anbringelsessted umiddelbart efter flytningen
Kommunens beskrivelse af, hvordan flytningen forløb
Barnets eller den unges reaktion i situationen
Barnets eller den unges oplevelse af politiets tilstede-
værelse ved flytningen
Uddyb eventuelt barnets oplevelse af situationen
Uddyb eventuelt forældremyndighedsindehavers ople-
velse af situationen
§ 139, stk. 4
Dato for kommunens afgørelse
Dato for effektuering af kommunens afgørelse
Årsag til at kommunen har truffet afgørelse om adgang
til forældremyndighedsindehavers bolig uden retsken-
delse
Den nedenstående gennemgang af registreringerne fra kom-
munerne er struktureret efter samme rækkefølge, som spørgs-
målene fremgår i registreringsskemaet.
§ 139, STK. 3: FULDBYRDELSE AF ÆNDRING AF
ANBRINGELSESSTED MED POLITIETS BISTAND
I 2024 har kommunerne ikke registreret episoder, hvor politi-
ets bistand blev benyttet til at fuldbyrde en ændring af anbrin-
gelsessted for et barn/ung (se tabel 1).
Til sammenligning registrerede kommunerne i 2023 otte afgø-
relser efter servicelovens § 64, stk. 3, om ændring af anbrin-
gelsessted med politiets bistand.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0008.png
8
§ 139, STK. 4: ADGANG TIL FORÆLDREMYN-
DIGHEDSINDEHAVERES BOLIG
I 2024 har kommunerne registreret 11 afgørelser om at skaffe
sig adgang til forældremyndighedsindehavers hjem uden den-
nes tilladelse i forbindelse med en børne-/ungefaglig undersø-
gelse.
Til sammenligning registrerede kommunerne 17 afgørelser i
2023 efter servicelovens § 64, stk. 4.
Alder på barn/ung ved effektuering af § 139, stk. 4
I registreringerne har kommunerne angivet barnets/den unges
alder.
Figur 1 viser en fordeling af børnenes/de unges aldersgrupper
ved § 139, stk. 4-registreringer. Der er fem registreringer for
alderskategorien 0-6 år, én registrering for alderskategorien 7-
12 år og fem registreringer for alderskategorien 13-18 år.
Til sammenligning var alderen hos børnene/de unge i de 17 re-
gistreringer efter servicelovens § 64, stk. 4, i 2023 fordelt så-
ledes: Der var fire registreringer for alderskategorien 0-6 år,
én registrering for alderskategorien 7-12 år og 12 registrerin-
ger for alderskategorien 13-18 år.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0009.png
9
FIGUR 1 ALDER PÅ BØRN/UNGE VED EFFEKTUERING AF BARNETS LOV § 139, STK. 4
13-18 år; 5
sager
0-6 år; 5 sager
7-12 år; 1 sager
Note: Figuren er baseret på i alt 11 § 139, stk. 4-registreringer i 2024.
Kilde: Kommunernes § 139, stk. 4-registreringer for perioden 1. januar 2024 – 31. december 2024. Ankestyrelsen 2025.
Tid mellem afgørelse efter § 139, stk. 4 og effektuering
af afgørelsen
I alle registreringer om afgørelse efter § 139, stk. 4, foregik
effektueringen af afgørelsen samme dag, som afgørelsen blev
truffet.
Årsager til kommunernes brug af § 139, stk. 4
Kommunerne angiver følgende årsager til at have truffet afgø-
relse om at skaffe sig adgang til forældremyndighedsindeha-
vernes hjem uden retskendelse:
- I syv tilfælde er kommunen i tvivl om, om der er et
barn/ung på adressen, som har behov for hjælp
- I et tilfælde nægter forældremyndighedsindehaver at
samarbejde med kommunen om den børnefaglige/un-
gefaglige undersøgelse.
- I fire tilfælde nægter forældremyndighedsindehaver
kommunen adgang til hjemmet som led i den børnefag-
lige/ungefaglige undersøgelse
- I fire tilfælde er årsagen registreret som ”andet”
Ved de fire registreringer, hvor der er angivet ”andet” som år-
sag til, at kommunen har truffet afgørelse om adgang til foræl-
dremyndighedsindehaverens bolig uden retskendelse, har
kommunerne uddybet, at de handler om bekymringer for:
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0010.png
10
-
-
forælders psykiske tilstand,
vold i hjemmet og barnets sikkerhed, herunder bl.a. et
behov for at skabe sikkerhed for barnet, imens den bør-
nefaglige undersøgelse udarbejdes.
FIGUR 2 ÅRSAG TIL AT KOMMUNEN HAR TRUFFET AFGØRELSE OM ADGANG TIL FORÆLDRE-
MYNDIGHEDSINDEHAVERENS BOLIG UDEN RETSKENDELSE
Kommunen er i tvivl om, om der et
barn/ung på adressen, som har behov for
hjælp
Forældremyndighedsindehaver nægter at
samarbejde med kommunen om den
børnefaglige/ungefaglige undersøgelse
Forældremyndighedsindehaver nægter
kommunen adgang til hjemmet som led i
den børnefaglige/ungefaglige undersøgelse
7
1
4
Andet
4
0
5
10
Note: I registreringsskemaet er det muligt for kommunerne, at registrere flere af overstående årsager, hvorfor totalen af årsa-
ger (16) er flere end antallet af registreringer der er lavet på § 139, stk. 4 (11) - Figuren er baseret på de 11 besvarelser.
Kilde: Kommunernes § 139, stk. 4-registreringer for perioden 1. januar 2024 – 31. december 2024. Ankestyrelsen 2025.
Til sammenligning med ovenstående var årsagerne for de 17
afgørelser i 2023 fordelt således:
- I syv tilfælde var kommunen i tvivl om, hvorvidt der
befandt sig et barn/ung på adressen
- I fem tilfælde nægtede forældremyndighedsindehaver
at samarbejde med kommunen om den børnefag-
lige/ungefaglige undersøgelse
- I seks tilfælde nægtede forældremyndighedsindehaver
kommunen adgang til hjemmet som led i den børnefag-
lige/ungefaglige undersøgelse (seks tilfælde)
- I seks tilfælde beskrev kommunerne andre årsager.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0011.png
11
KAPITEL 2
Metode
For at registrere afgørelser efter § 139, stk. 3, (med politiets
bistand) og § 139, stk. 4, skal kommunerne benytte en regi-
streringsløsning, som varetages af Ankestyrelsen. Helt konkret
skal kommunerne registrere afgørelsen umiddelbart efter, at
de har truffet og effektueret den.
Konstruktion af registreringsskema
Registreringsskemaet er udarbejdet af Ankestyrelsen og kvali-
tetssikret og godkendt af Social- og Boligministeriet. Inden re-
gistreringsskemaet blev taget endeligt i brug, blev det pilotte-
stet af en række kommuner.
Skemaet er udformet med henblik på at gøre det let og hurtigt
at udfylde, og der er derfor lagt vægt på primært at benytte
prædefinerede, lukkede kategorier, hvor respondenten skal fo-
retage en afkrydsning eller vælge fra en liste.
Spørgeskemaet består dog også af et antal fritekstfelter. Hvis
respondenten eksempelvis svarer ”andet” i et spørgsmål, skal
vedkommende efterfølgende uddybe dette svar.
Registreringerne forgår i systemet SurveyXact
Kommunerne benytter SurveyXact til at registrere afgørelser
efter de pågældende paragraffer. Det foregår elektronisk ved
hjælp af et link til SurveyXact, som alle kommuner og kontakt-
personer for anbringelsesstatistikken har fået tilsendt i forbin-
delse med lovændringen trådte i kraft den 1. juli 2020. Anke-
styrelsen sender løbende påmindelsesmails til kommunerne
om at registrere afgørelserne. Når en sagsbehandler trykker på
linket, bliver vedkommende ført til et spørgeskema, som inde-
holder et antal spørgsmål alt efter, hvilken paragraf der skal
registreres.
Personen, der registrerer, skal først indtaste seks grundoplys-
ninger, som eksempelvis kontaktoplysninger, barnets cpr.nr,
etc. Herefter skal der besvares 11 yderligere spørgsmål, hvis
respondenten vil registrere en § 139, stk. 3-afgørelse, og tre
ekstra spørgsmål, hvis det er en § 139, stk. 4-afgørelse, der
skal registreres.
SurveyXact har en databehandleraftale med Ankestyrelsen og
løsningen er derfor sikker i forhold til at håndtere personføl-
somme oplysninger.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af barnets lov § 139, stk. 3 og 4, i 2024 om fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
3010196_0012.png
12
Reminder til kommuner
Kommunerne har ansvaret for løbende at registrere afgørel-
serne, men for at sikre en så høj registrering som muligt, er
der løbende i 2024, samt i januar 2025, blevet sendt remin-
der-mails. Her er alle kommuner blevet mindet om at huske at
registrere eventuelle afgørelser, der endnu ikke var blevet re-
gistreret.
Databehandling og validering
I forbindelse med registreringerne i SurveyXact har der været
et antal ikke-gennemførte besvarelser. Det vil sige registre-
ringsskemaer, som er blevet åbnet, og hvor kun et mindre an-
tal spørgsmål er blevet besvaret. I de tilfælde, hvor det har
været muligt at identificere afsenderen på registreringen (hvor
der er blevet indtastet en eller flere kontaktoplysninger), har
Ankestyrelsen fulgt op skriftligt og/eller telefonisk med den på-
gældende kommune. Rapporten indeholder udelukkende vali-
derede besvarelser. Det vil sige besvarelser, der er fuldt ud
besvarede.