Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 308
Offentligt
3009971_0001.png
Fra:
David Lodahl
Sendt:
Torsdag 10 April 2025 15:18
Til:
[email protected]; [email protected];
Emne:
Pressemeddelelse: Psykisk vold i skilsmissesager: Vi mister børn, familier og milliarder
men det kan
undgås.
PITCH TIL PRESSE
TIL REDAKTIONEN
Emne: Psykisk vold i skilsmissesager: Vi mister børn, familier og milliarder
men det kan undgås.
Kære redaktion,
Her er en pressemeddelelse med både konkrete tal og en løsning:
Alt for mange børn får unødige diagnoser, mister en rask forælder
og ender i langvarig mistrivsel. Det
skyldes ikke sygdom, men svigt og manglende koordinering mellem systemets aktører.
Vi har samlet:
• En færdig pressemeddelelse med beregninger og kilder
• En dansk model, tilpasset lovgivning, som kan beskytte barnet –
uden ny lovgivning
• Et samlet budskab: Flyt pengene, samarbejd –
og giv børnene deres liv tilbage
Start på Pressemeddelelsen:
Skilsmissesyge børn koster milliarder
og kunne være raske
(Aalborg kommune har fået fremlagt
tallenene, men har ikke kommenteret eller ændret)
Alt for mange børn i Danmark får diagnoser, de ikke fejler, mister kontakten til en rask forælder
og
betaler prisen for et system, der vælger at undlade at undersøge, hvad de reelt reagerer på.
Det handler ikke om diagnose, men om kontekst. Det børnene reagerer på, er psykisk vold
og svigt. Med
den rette hjælp i tide kunne vi redde både børn og samfund for en brøkdel af, hvad fejlen koster.
Systemets tre svigt:
Vi bruger pengene på at kompensere for svigt
i stedet for at forebygge dem. Det giver hverken trivsel eller
mening.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 308: Henvendelse af 25/5-25 fra overlæge David Lodahl om psykisk vold i skilsmissesager
3009971_0002.png
1. Silotænkning frem for børneperspektiv. Det kræver, at man arbejder sammen. Derfor holder
systemet fast
og lader barnet bære konsekvensen.
2. Økonomisk kortsigtethed En Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i en del af Børn og Unge-
forvaltningen og en autoriseret psykiatrisk børneudredning koster ca. 50.000 kr. Et støttende
ugentligt terapiforløb over 25 uger koster ca. 25.000 kr. oven i. Med korrekt indsats kunne barnet
være blevet mødt og hjulpet for under 100.000 kr. Men ét fejlbehandlet barn kan koste samfundet
over 12 millioner kr. i specialskole, tabt arbejdsevne, sygemeldinger og sagsomkostninger.
3.
Psykologisk undvigelse: Det er lettere at tolke børns symptomer som f.eks. “ADHD” eller noget
tilsvarende end at se i øjnene, at barnet er udsat for social stress og psykisk vold i hjemmet
og
reelt forsøger at tilpasse sig en umulig virkelighed.
De hårde tal for det offentliges udgifter:
Ét barn i langvarig mistrivsel kan koste samfundet over 12 mio. kr. i specialtilbud, sygemeldinger, tabt
arbejdsevne og sociale indsatser. Når én forvaltning har pengene og en anden ansvaret, havner børnene i
mellemrummet. Det er uholdbart
både menneskeligt og økonomisk.
Yderligere dokumentation for sagsantal og kompleksitet:
Specialskole: 500.000 kr./barn/år
Overførselsindkomst: 440.000 kr./forælder/år
Sygemeldinger m.v.: 50.000 kr./år
Sagsomkostninger (ret + Familieretshus): 1.000.000 kr.
Sagsomkostninger kommune over 10 år: 1.000.000 kr.
Total per barn: ca. 12.000.000 kr.
Hertil skal lægges forældrenes udgifter til de samme poster og skaden på børnene, som i stedet kunne have
været i trivsel. Hvis bare 1.250 børn
det estimerede antal der hvert år mister kontakten til en forælder
var blevet korrekt udredt og tilbudt hjælp, ville samfundet have sparet over 15 milliarder kroner.
(Kilde:
https://delebarnetsvilkaar.dk/afbrudte-kontakter/)
Dertil kommer de menneskelige gevinster: bevaret tilknytning, psykisk trivsel og en reel chance for et
almindeligt ungdoms- og voksenliv.
Det handler ikke om at finde skyld
men om at finde løsninger, før problemerne vokser.
Citat: “Vi sparer 75.000 kr. –
og mister et barn, en forælder, tilliden til systemet og millioner af
skattekroner. Det er ikke bare etisk uforsvarligt. Det er økonomisk uansvarligt.
Det kræver politisk vilje, faglig koordination og en forpligtelse til at sætte barnets tarv først. Med den
model, vi foreslår, er det ikke nødvendigt at opfinde nye systemer
kun at bruge dem, vi har, rigtigt.
SUPPLERENDE: KONKRET LØSNING
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 308: Henvendelse af 25/5-25 fra overlæge David Lodahl om psykisk vold i skilsmissesager
Dansk tilpasset model for tidlig beskyttelse og genforening ved kontaktbrud og psykisk vold
baseret på
nuværende struktur og udgiftsbesparende.
����
Formål:
I sager med kontaktbrud ses ofte to roller: den ene forælder, som barnet har afvist (den afviste forælder), og
den anden forælder, som barnet har fysisk tilknytning til
og som i nogle tilfælde har påvirket barnets
opfattelse af den førstnævnte (den påvirkende forælder). Disse betegnelser bruges konsekvent i modellen
for at sikre klarhed og forståelse.
At sikre, at børn ikke fejldiagnosticeres og fejlbehandles, men tilbydes korrekt støtte og beskyttelse ved
psykisk vold, manipulation og forældrefremmedgørelse. Modellen skal anvendes i kommuner,
Familieretshuset og Psykiatrien.
�½��
Trin 1
Afklaring af fysisk vold
Ansvarlig aktør:
Kommunens
Børn- og Familieafdeling
Modtager og registrerer i forvejen alle bekymringer eller underretninger om en forælder (den
afviste forælder).
Undersøger allerede, om der er dokumenteret fysisk vold udført af den afviste forælder. Evt. med
hjælp fra politiet og anklagemyndigheden.
Hvis ja, henvises sagen til professionel behandling i
Børnehusene,
og forældrefremmedgørelse er
ikke relevant diagnose.
Hvis nej, går man videre til næste trin.
�½��
Trin 2
Undersøgelse for psykisk vold fra den påvirkende forælder
Ansvarlig aktør:
Kommunens
PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) under Børn og unge.
Vurderer, om barnet udsættes for psykisk vold, utilbørligt psykologisk pres eller påvirkning fra den
påvirkende forælder, som kan have en interesse i hjælp til at afskære barnet fra kontakt med den
anden forælder
fx i forhold til forældremyndighed, bopæl eller sociale og økonomiske fordele.
Der screenes for følgende diagnoser:
o
o
o
T74.3
Psykisk mishandling af barn
F24
Delt vrangforestilling
F68.1
Simulering med ekstern motiv
PPR henviser til
børne- og ungdomspsykiater,
som foretager diagnosticering og vurderer
skadesomfanget.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 308: Henvendelse af 25/5-25 fra overlæge David Lodahl om psykisk vold i skilsmissesager
�½��
Trin 3
Adskillelse fra den psykologiske forstyrrelse
Ansvarlig aktør:
Børne- og Familieafdelingen under forvaltningen Job og Velfærd
har hjemmel til at
iværksætte den akutte adskillelse, når det vurderes nødvendigt på baggrund af en faglig indstilling fra
PPR
(Pædagogisk Psykologisk Rådgivning)
under Børn og Unge-forvaltningen.
Familieretshuset (FRH)
skal
herefter opretholde adskillelsen og iværksætte Trin 4.
Ved risiko for psykisk vold og/eller delt vrangforestilling skal barnet adskilles midlertidigt fra den
påvirkende forælder
præcis som barnet ville være blevet adskilt fra den afviste forælder, hvis der
havde været dokumentation for fysisk vold
og modtage støtte til at genetablere en realistisk og
selvstændig forståelse af den afviste forælder. Denne adskillelse skal altid ske med afsæt i barnets
tarv.
Formålet er at hjælpe barnet
ud af den forstyrrede virkelighed
og genetablere barnets evne til tryg
tilknytning.
Denne fase kan understøttes af et tværfagligt netværk, kontaktstøtte og løbende opfølgning. I dag
er det desværre ikke muligt, fordi
Job og Velfærd, Børn og Unge-forvaltningen
og
Familieretshuset
ikke har etableret et samarbejde eller fælles retningslinjer for dette
på trods af, at det handler om
barnets tarv.
Trin 4
Betinget samværsplan med psykologisk rehabilitering
Ansvarlig aktør:
Familieretshuset
(evt. med støtte fra Retten)
Barnet placeres hos den af
Børn- og Familieafdelingen
velundersøgte ikke voldelige
afviste
forælder.
Der etableres en
betinget samværsordning
baseret på klare psykologiske kriterier.
Den tidligere påvirkende forælder skal deltage i:
o
o
o
Psykoedukation og terapi
Kontaktstøttende forløb
Rehabilitering, der dokumenterer barnets trivsel
Samværet med den påvirkende forældre udvides igen i takt med, at barnet viser tegn på øget
trivsel, kontaktglæde og følelsesmæssig balance.
Konklusion og et alternativ
Denne model tilbyder en konkret og praksisnær vej ud af kontaktbrud og forældrefremmedgørelse
uden
at sætte barnet i en loyalitetskonflikt
eller udsætte det for unødig langvarig sagsbehandling. Den bygger
på eksisterende strukturer og faglige ansvar, men kræver koordination, og politisk vilje.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 308: Henvendelse af 25/5-25 fra overlæge David Lodahl om psykisk vold i skilsmissesager
3009971_0005.png
Et alternativ til denne model vil f.eks. være indførsel af en instans med alle ovennævnte beføjelser i én. Det
nogen kalder en børnedommer. Men det vil kræve nye strukturer og love, hvor dette kan hvile i de
eksisterende love og strukturer.
Afslutning: Brug systemet rigtigt
eller gentænk det helt fra bunden
Med venlig hilsen
David Lodahl
Læge og kernevoksenforælder
for de børn, systemet glemte
�½��
42 36 43 40
✉️
[email protected]
Slut på Pressemeddelelsen
Fra:
David Lodahl
Sendt:
Onsdag 26 Marts 2025 07:26
Til:
Lasse Frimand Jensen; Nuuradiin Salah Hussein;
Emne:
Vurdering af samfundsøkonomi ved manglende udredning en del af valgkampen
mulighed for jeres
input før pressemeddelelse
Kære Borgmester i Aalborg, Lasse Frimand Jensen (A)
@Lasse Frimand Jensen
Kære Rådmand i Aalborg for Job og Velfærd, Nuuradin Hussein (A)
@Nuuradiin Salah Hussein
Manglende udredning af få men vigtige diagnoser i kommunalt regi bliver et tema i valgkampen til
november fordi det koster meget dyrt og betyder meget for velfærd.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 308: Henvendelse af 25/5-25 fra overlæge David Lodahl om psykisk vold i skilsmissesager
3009971_0006.png
Vi har derfor udarbejdet en pressemeddelelse, som sendes ud senest op til påske
med henblik på at skabe
offentlig dialog i god tid inden Folkemødet og valgkampens opstart.
Inden vi udsender den, vil vi gerne
give jer mulighed for at komme med jeres bud på tallene, eller eventuelt præciseringer. Det vil styrke
både troværdigheden og balancen i debatten.
Baggrund:
Mange børn får i dag diagnoser
men ny forskning viser, at det ikke længere er de samme typer børn som
tidligere. Hvor man før så en tydelig genetisk årsag bag diagnosen, ser vi nu flere børn uden den genetiske
profil, som tidligere kendetegnede disse forstyrrelser. Det tyder på, at børn i dag i højere grad får en
diagnose, fordi de reagerer på mistrivsel, stress og utrygge forhold
ikke fordi de er født med en medfødt
udviklingsforstyrrelse.
Særligt i sager med uoplyste forældrekonflikter, hvor børn mister kontakt til en rask forælder uden uvildig
vurdering, ser vi eksempler på fejlbehandling, medicin uden effekt og tab af funktion
både hos børn og
forældre.
Vi forstår, det ikke er let
Vi ved, at det, vi peger på, ikke er nemt at håndtere fra kommunalt niveau. Når én forælder fremstår som
sårbar og anklager den anden for vold, aktiveres instinktiv beskyttelse. Det er menneskeligt
og det er
systemets trygge reaktion. Men det kan også føre til, at barnet isoleres fra en god og rask forælder, og at
psykisk vold og stress fejlfortolkes som udviklingsforstyrrelse.
Det kræver mod at stille spørgsmålet:
“Er der noget, vi ikke har set?”
Derfor sender vi denne henvendelse i den tro, at I faktisk ønsker at gøre det rigtige
men måske står med
en kompleks virkelighed, hvor der ikke har været rum til det endnu.
Pressemeddelelsen (udkast) er vedhæftet til jeres kommentarer inden udsendelse.
Vi håber, at I vil benytte muligheden for at komme med et fagligt eller politisk input, så vi i fællesskab kan
sikre, at tallene bliver så retvisende og anvendelige som muligt.
Hvis I ønsker en uddybende samtale, tager jeg meget gerne et møde med jer
også for at drøfte, hvordan
vi kan finde løsninger sammen.
Med venlig hilsen
David Lodahl
Læge og far
�½��
42 36 43 40
✉️
[email protected]