Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 300
Offentligt
3008121_0001.png
Baggrundsrapport for udvalgs-foretræde:
Visuel dysleksi: historisk udvikling, forskning og teknologiske løsninger
Historisk udvikling af begrebet “visuel dysleksi”
Allerede de første beskrivelser af ordblindhed omkring år 1900 gav grobund for to forklaringsspor:
Et sprogligt og et visuelt. Den britiske læge W. Pringle Morgan (1862–1934) mente, at ordblindhed
primært var en
visuel vanskelighed,
mens James Hinshelwood (1859–1919) betragtede det som en
vanskelighed med sprog/ord
fagnettverkisogn.no.
Begrebet
dysleksi
(ordblindhed) blev lanceret af
oftalmologen Rudolf Berlin i 1887, idet han undrede sig over, at nogle børn havde store
læsevanskeligheder trods normalt syn
fagnettverkisogn.no.
I midten af 1900-tallet begyndte
forskere at inddele dysleksi i underkategorier afhængigt af de primære kendetegn. Den
amerikanske neuropsykolog
Elena Boder
introducerede i 1973 en diagnostisk model, hvor
ordblinde børn blev inddelt som
dysfonetiske
(problemer med at koble bogstav og lyd) eller
dyseidetiske
(problemer med at genkende ord som visuelle helheder) – svarende til henholdsvis
auditoriske og visuelle dyslektikerepediatricneurologybriefs.com. Samme opdeling genfindes hos
den norske pioner
Hans-Jørgen Gjessing,
der allerede i 1977 skelnede mellem
auditiv dysleksi,
visuel dysleksi, audiovisuel dysleksi
samt andre kategorier
munin.uit.no.
Visuelle dyslektikere,
skrev Gjessing, har svært ved at lagre og genkalde ordbilleder, hvilket gør at de læser meget
langsomt, i staccato-rytme, og ofte forveksler ord med ens form (f.eks. “han” og “hun”) – til
gengæld staver de typisk lydret efter udtalen
munin.uit.no.
Auditoriske dyslektikere har modsat
primært lydlige vanskeligheder (forveksler bogstavlyde som p-b, t-d m.fl.)munin.uit.no. I 1980’erne
underbyggede den hollandske psykolog
D.J. Bakker
teorien om to dysleksi-typer knyttet til
hjernehalvdelene:
L-type
(language) og
P-type
(perceptual) dysleksi, afhængig af om den venstre
eller højre hjernehalvdel er underudviklet i læseprocessenpubmed.ncbi.nlm.nih.gov. Bakker
demonstrerede, at disse typer kunne afhjælpes ved henholdsvis højre- eller venstresidig
stimulering (f.eks. præsentation af ord til venstre hånd for L-dyslektikere)
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov.
I Skandinavien definerede
Torkel Høien og Ingvar Lundberg
i 1990’erne dysleksi som en
fonologisk
vanskelighed – dvs. først og fremmest et problem med at omsætte skrift til lydmunin.uit.no. Dette
syn blev fremherskende internationalt og ligger til grund for moderne diagnoseredskaber. Dog
påpegede Høien & Lundberg samtidig åbent, at også andre forhold kan spille ind; de udelukkede
ikke, at
automatiseringsproblemer eller svagt visuel ordhukommelse
kan medvirke
munin.uit.no.
Med andre ord har “visuel dysleksi” som idé en lang historik: Fra tidlige hypoteser om
ordblindhed
som et synsproblem, over 1900-tallets inddelinger i visuelle vs. auditive dysleksi-typer, til nutidens
primære fokus på sproglyds-vanskeligheder kombineret med en erkendelse af, at visuelle faktorer
også kan være relevante.
Gennembrud i Frankrig 2017: Le Floch & Ropars og Lexilens-teknologien
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
3008121_0002.png
I 2017 offentliggjorde de franske fysikere
Albert Le Floch og Guy Ropars
et opsigtsvækkende fund,
der tilbød en mulig forklaring på den visuelle komponent ved dysleksi. Ved at undersøge øjets
nethinde (retina) og især området
fovea
i den gule plet (macula) fandt de en anatomisk forskel
mellem ordblinde og normal-læsere. Hos personer
uden
dysleksi var der en tydelig asymmetri i de
to øjnes fovea: I det dominerende øje har fovea en rund (symmetrisk) form, mens fovea i det andet
øje er deformeret eller “kartoffelformet”
eye-see-mag.com.
Denne asymmetri bevirker, at hjernen
foretrækker billedet fra det ene øje og undertrykker det spejlvendte dobbeltsignal fra det andet
øje
eye-see-mag.com.
Hos
dyslektikere
derimod opdagede Le Floch og Ropars, at begge øjne
havde
identisk formet fovea
– typisk to runde “prikker” – hvilket betyder, at ingen af øjnene er
dominerende
eye-see-mag.comeye-see-mag.com.
Resultatet er, at hjernen modtager to lige
stærke, men spejlvendte billeder, som forårsager forvirring under læsning (f.eks. at bogstaver som
b
og
d
eller
p
og
q
forveksles)
eye-see-mag.com.
Forskerne målte, at der hos ordblinde opstår ca.
10 millisekunders forskydning mellem de to øjnes signaler, hvilket kan være nok til at udløse
“dobbeltbilledet”
eye-see-mag.com.
Figur 1: Skematisk fremstilling af det franske fund. Øverst ses to normal-læsende tilfælde (venstre:
højre øje dominerende, højre: venstre øje dominerende). Det dominerende øje har en rund fovea
(lilla cirkel), mens det andet øjes fovea er uregelmæssig (grøn/orange form). Nederst ses to
ordblinde tilfælde, hvor fovea i venstre og højre øje begge er runde (symmetriske). Denne
manglende asymmetri betyder, at ingen øje bliver dominerende, og hjernen modtager to
spejlvendte billeder samtidigt
eye-see-mag.com
Denne opdagelse var et gennembrud, fordi den peger på en
konkret, fysisk årsag
i øjet som
bidragende forklaring på dysleksiens læsevanskeligheder. Le Floch og Ropars’ artikel blev da også
publiceret i
Proceedings of the Royal Society B
(oktober 2017) og modtog siden en pris fra det
franske medicinske akademi for sin betydning for øjenforskningen
eye-see-mag.com.
Næste skridt var at udnytte fundet til en løsning. Le Floch og Ropars byggede et eksperimentalt
apparat – en “anti-dys”-lampe – bestående af LED-lys, der blinkede med en bestemt frekvens
eye-
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
3008121_0003.png
see-mag.com.
Tanken var, at et hurtigt stroboskopisk lys kunne
“viske” det forstyrrende
spejlbillede væk
ved at overstimulere hjernen fra det ene øje, så det andet øjes indtryk dominerer.
Denne teknologi skaber altså kunstigt en form for
fiktivt dominerende øje
ved at synkronisere
hjernen på det ene øjes billede
eye-see-mag.com.
Det franske firma
Abeye
(incubated af
optikerkæden Atol) videreudviklede idéen til et par højteknologiske briller kaldet
Lexilens®.
Lexilens-brillerne, lanceret i 2019-2020, indeholder elektroniske filtre i glassene, der ved et tryk
aktiveres og pulserer med den kalibrerede frekvens
eye-see-mag.com.
Via en tilhørende app
indstilles blinkfrekvens, lysintensitet og transparens individuelt, så de passer til brugerens fysiologi
(der tages højde for, hvor hurtigt vedkommendes hjerne skal “forfalske” et dominerende øje)
eye-
see-mag.com.
Brillerne – der også kan forsynes med almindelig synskorrektion – fremstår som et
normalt stel og vejer ca. 35 gram
eye-see-mag.com.
Samlet set illustrerer Lexilens-teknologien, hvordan en
fundamentalt ny forståelse af dysleksiens
biologi
(i dette tilfælde øjnenes symmetri) kan omsættes til et hjælpemiddel. Den franske
opdagelse fra 2017 er altså blevet omsat til et konkret værktøj, der adresserer
visuel dysleksi
ved
kilden – nemlig ved at kompensere for øjets manglende asymmetri og dermed reducere de
forstyrrende dobbelte billeder, som mange ordblinde oplever
eye-see-mag.comlexilens.dk.
Danmarks manglende anerkendelse af visuel dysleksi vs. udlandets tilgang
På trods af den voksende indsigt i visuelle faktorers betydning for læsevanskeligheder, er der i
Danmark endnu ikke nogen officiel anerkendelse af “visuel dysleksi” som en særskilt dimension.
Ordblindhed defineres officielt udelukkende som en sproglig/fonologisk indlæringsvanskelighed.
For eksempel lyder definitionen på Videncenter for Ordblindhed:
“Ordblindhed er en specifik
vanskelighed med at forbinde bogstaver med bogstavlyde”,
hvilket medfører problemer med
afkodning og stavning
cfu.phabsalon.dk.
Det primære kendetegn er netop besvær med skriftens
lydprincip, mens eventuelle andre aspekter (som synsmæssige udfordringer) slet ikke nævnes
cfu.phabsalon.dk.
Denne snævre forståelse går igen i materialer fra danske ordblinde-
organisationer. F.eks. lægger Ordblindeforeningen og Nationale Videnscentre vægt på fonologiske
test og indsatser, og termen
visuel dysleksi
optræder stort set ikke i deres publikationer eller
rådgivning
nvol.dkcfu.phabsalon.dk.
Kort sagt betragtes dysleksi i Danmark som ensbetydende
med fonologiske vanskeligheder – synsaspektet håndteres primært ved at sikre, at barnet har
briller ved behov, men ikke som en del af selve dysleksi-begrebet.
Anderledes forholder det sig i flere andre lande, hvor man har en bredere tilgang:
Storbritannien:
Her anerkendes det, at mange ordblinde oplever
”visuel stress”
eller
visuelle forstyrrelser ved læsning. Den britiske ordblindeorganisation BDA informerer om,
at nogle dyslektikere ser teksten sløre eller dobbelt, har svært ved at fastholde fokus på
linjen, oplever genskin fra bogstaverne osv.
bdadyslexia.org.uk.
Sådanne symptomer kaldes
også
Irlen syndrom
eller
scotopic sensitivity.
Britiske skoler tilbyder ofte syns-screening ud
over de sædvanlige læsetest, og der findes udbredt brug af farvede plastfolier/overlays eller
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
3008121_0004.png
farvede briller for at afhjælpe det visuelle ubehag hos ordblinde elever
bdadyslexia.org.uk.
BDA understreger godt nok, at disse hjælpemidler ikke må erstatte en faglig vurdering –
børn skal stadig have fonologisk træning – men de
anbefaler
at adressere de visuelle
vanskeligheder paralleltbdadyslexia.org.uk. Engelske optikere tilbyder derfor ofte
specialundersøgelser for “pattern-related visuel stress” og kan udskrive præcisions-
farvefiltre, hvilket ligger uden for standard synstest
bdadyslexia.org.ukbdadyslexia.org.uk.
Kort sagt anerkendes i UK, at dysleksi ofte
samlesæt
af flere dele, inkl. visuelt betingede
gener, som man aktivt afhjælper.
Frankrig:
I Frankrig er den fonologiske forklaring også fremherskende i
uddannelsessystemet, men der er åbnet op for andre perspektiver de seneste år. Det
omtalte Rennes-studie fra 2017 blev som nævnt højt anerkendt af det franske akademieye-
see-mag.com,
og Frankrig har generelt en stærk tradition for at betragte
dys-lidelser
holistisk. Faktisk indførte Frankrig allerede i 2005 en lov, der anerkender dysleksi (og
beslægtede
DYS-vanskeligheder)
som kognitive handikap, der kræver tilpasning i
undervisningen
eye-see-mag.com.
Den franske
FFDys
(Fédération Française des DYS) og
sundhedsmyndigheder støtter forskning i både neurologiske, genetiske
og
visuelle årsager.
Det er bemærkelsesværdigt, at et fransk optikerkonsortium (Atol/Abeye) har investeret
betydelige ressourcer i at bringe Lexilens ud til forbrugerne – og at markedet i Frankrig og
fransktalende lande har taget positivt imod sådanne visuelle hjælpemidler til ordblinde.
Med andre ord er man i Frankrig ikke fremmed for tanken om en
visuel komponent
i
ordblindhed, og man er villig til at afprøve ny teknologi baseret på denne antagelse.
USA:
I USA har der traditionelt været et skel mellem det etablerede uddannelsessystem og
alternative behandlingsmetoder. Den dominerende opfattelse – bl.a. formidlet af
International Dyslexia Association – er fortsat, at dysleksi er en
sproglig baseret
indlæringsforstyrrelse,
og amerikanske børnelæger har advaret mod at se dysleksi som et
synsproblem i sig selv. F.eks. har American Academy of Pediatrics udtalt, at der ikke findes
evidens for, at farvede linser “kurerer” dysleksi, da selve diagnosen skyldes sproglige
vanskeligheder, ikke øjenfejl. Omvendt er USA også hjemsted for flere private initiativer, der
netop fokuserer på det visuelle: Et kendt eksempel er
Irlen Institute,
som siden 1980’erne
har tilbudt Irlen-briller til folk med læseproblemer. Mange forældre og skoledistrikter i USA
afprøver farvefiltre og special-optometri for deres ordblinde børn, til trods for faglige
kontroverser. Med fremkomsten af Lexilens og lignende teknologi er interessen for visuelt
baserede løsninger også stigende i USA – i 2023 blev Lexilens fremhævet i amerikanske
medier som en “banebrydende” hjælp til dyslektikere
lexilens.comnewpelican.com.
Det er
dog værd at bemærke, at amerikanske eksperter fremhæver, at dysleksi formentlig er
multifaktoriel:
Ingen enkelt forklaring (hverken visuel eller fonologisk) dækker alle
tilfælde.
Professor John Stein (Oxford) kommenterede fx det franske studie med, at dysleksi
er “langt mere kompliceret end som så” – symmetriske øjne kan være en medvirkende
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
3008121_0005.png
faktor, men kan næppe ene forklare alle aspekter
differentbrains.org.
Så USA er i en fase,
hvor visuelle teorier får opmærksomhed, men endnu mangler fuld faglig konsensus.
Overordnet ser vi altså en tendens til, at
udlandet i højere grad
anerkender og undersøger de
visuelle aspekter
af dysleksi. Hvor man i Danmark holder fast i en entydig definition (bogstav-lyd-
vanskelighed) og fokuserer indsatserne derefter, har man i f.eks. Storbritannien og Frankrig en
mere pragmatisk tilgang: Hvis en del af problemet skyldes synsforstyrrelser, så adresserer man
også det. Danmark adskiller sig ved, at
visuel dysleksi ikke officielt “findes”
– man taler blot om
ordblindhed generelt, og eventuelle synsproblemer håndteres uden for dysleksi-regi (f.eks. via
almindelig øjenlæge). Dette kan skabe et gap mellem ny international forskning og dansk praksis.
Danske nøgleaktører og mangel på anerkendelse af visuel dysleksi
Flere centrale aktører i Danmark inden for ordblindeområdet har indtil nu været tilbageholdende
med at anerkende en visuel komponent som en egentlig faktor.
Ordblindeforeningen
(Dysleksiforeningen) – den største interesseorganisation for ordblinde – har traditionelt fulgt den
officielle linje. På deres informationssider fremhæves kun de fonologiske årsager; ordblindhed
forklares som en
vedvarende forstyrrelse i kodningen af skriftsprog
forårsaget af svaghed i det
fonologiske system
cfu.phabsalon.dk.
Foreningen tilbyder mange råd om IT-hjælpemidler,
kompenserende strategier og undervisning, men
ingen officielle udmeldinger
om brug af f.eks.
filtrerende briller eller specifikke synstræningsprogrammer for ordblinde. Så sent som i 2024, hvor
Lexilens blev introduceret i Danmark (via Lexilens Nordic i Aalborg), var der ingen
pressemeddelelse eller notits fra Ordblindeforeningen herom – et tegn på en vis skepsis eller af
venten.
Tilsvarende gør sig gældende for de
nationale videnscentre,
såsom
Nationalt Videncenter for
Læsning
og
Dansk Videnscenter for Ordblindhed.
Disse institutioner rådgiver kommuner og skoler
om test og indsatser. I deres publikationer er dysleksi entydigt defineret ved
ordafkodningsvanskeligheder og reduceret fonologisk kapacitet
nvol.dk.
Fx beskriver
Videnscenteret ordblindhed som vanskeligheder med at lære koblingen mellem bogstav og lyd, og
nævner at ordblindhed ofte kan optræde sammen med sproglige forståelsesvanskeligheder – men
syn
eller
visuel perception
nævnes ikke overhovedet i gennemgangen
nvol.dknvol.dk.
En søgning
på deres hjemmeside viser ingen træffere på “visuel dysleksi”. Dette indikerer, at man fortsat
ikke
betragter det visuelle som en selvstændig faktor
i diagnostik eller tiltag.
Hvorfor denne tilbageholdenhed? Dels skyldes det nok den stærke evidens, der trods alt findes for
fonologiens rolle – danske eksperter vil med rette påpege, at næsten alle ordblinde
har
fonologiske
problemer, og derfor skal disse adresseres først. Dels kan der være en metodisk konservatisme:
Man afventer flere uafhængige studier af nye påstande (såsom Le Floch & Ropars) før man ændrer
officielle definitioner. Endelig kan der ligge et ønske om at undgå at “blande” dysleksi-diagnosen
sammen med synshandicap; i Danmark bliver børn med store synsforstyrrelser i stedet henvist til
synskonsulenter, ikke læsevejledere. Resultatet er imidlertid, at
teknologier som Lexilens og nye
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
3008121_0006.png
forskningsresultater endnu ikke er integreret
i rådgivningen fra hverken Ordblindeforeningen eller
videnscentrene. Man kan sige, at Danmark halter bagefter på dette punkt. Hvor en engelsk
skolevejledning måske ville overveje både fonologisk træning
og
farvede overlay-briller, vil en
dansk vejledning typisk kun fokusere på førstnævnte. Dette til trods for at der efterhånden
foreligger
voksende evidens
for, at visuel opmærksomhed og synsrelaterede faktorer spiller en
rolle: Forskning har fx påvist, at et begrænset
visuelt opmærksomhedsspænd
(hvor mange
bogstaver man kan afkode simultant) kan bidrage til ordblindhed uafhængigt af fonologi
skrivsikkert.dk,
og at nogle ordblinde har abnorm udvikling i de
magnocellulære neuroner
i
synssystemet, hvilket giver uskarp opfattelse af bogstavers placeringskrivsikkert.dk. Disse indsigter
– samt nye hjælpemidler baseret på dem – er der endnu ringe officiel fokus på i Danmark.
Sammenfattende er
danske nøgleaktører forsigtige
med at anerkende “visuel dysleksi” som en
egentlig kategori. For dem er der
én
ordblindhed, bundet til sproglyd, og man taler måske højst
om, at nogle ordblinde også kan have behov for en tur til øjenlægen. Dette står i kontrast til
udlandet, hvor toneangivende organisationer og endda lovgivning (Frankrig) inkluderer en bredere
vifte af dysleksiens årsagsfaktorer. Den danske position kan ændre sig i fremtiden, i takt med at
evidensen for de visuelle faktorers indflydelse “hobes op” – men indtil nu er anerkendelsen ikke
officiel.
Konsekvenser af fejldiagnosticering og manglende indsats
Manglende anerkendelse af visuel dysleksi har potentielt
store konsekvenser
– både for den
enkelte ordblinde og for samfundet som helhed.
For individet
kan en ensidig diagnose betyde, at
man kun får hjælp til en del af problemet. En ordblind elev, der primært har visuelle
perceptionsvanskeligheder, risikerer at falde mellem to stole: måske opfylder han/hun ikke de
snævre kriterier for at blive testet ordblind (hvis fonologi egentlig er i orden), og får derfor slet ikke
den støtte vedkommende har brug for. Eller også får eleven godt fonologisk baseret undervisning,
men kæmper stadig med at læse, fordi bogstaverne “hopper” og linjerne flyder sammen – og dette
afhjælpes ikke, da ingen har undersøgt synsaspektet. Konsekvensen er ofte, at sådanne elever
opgiver læsningen
trods normal intelligens. De faglige nederlag tærer på selvværdet, kan føre til
skoleværing, angst og andre følgeproblemer. Studier viser, at 40–60% af personer med dysleksi
udvikler psykiske problemer som angst, depression eller ADHD-lignende symptomer, bl.a. som
følge af det vedvarende pres og nederlagene i skoleneye-see-mag.com. Fejldiagnosticering eller for
sen indsats kan altså forårsage en kaskade af sociale vanskeligheder: ungt menneske mister tiltroen
til uddannelse, måske dropper ud, får begrænset jobmuligheder osv. Knud Aarup (tidl. direktør i
Socialstyrelsen) kalder dysleksi for én af de “tre sociale dræbere” i vores samfund på linje med
ADHD og autisme – netop fordi en ordblind, der ikke får den rette hjælp i tide, alt for ofte ender i
gentagne nederlag i uddannelsessystemet og senere på passiv forsørgelse
socialraadgiverne.dk
socialraadgiverne.dk.
Aarup pointerer, at ca. hver femte ordblind elev ikke gennemfører
grundskolen, og at mange ordblinde siden hen havner i kategorien “udenfor skab” (uden job og
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
3008121_0007.png
uddannelse)
socialraadgiverne.dksocialraadgiverne.dk.
For den enkelte er dette et enormt tab –
både personligt og økonomisk.
Samfundsøkonomisk
er prisen for u-opdaget eller utilstrækkeligt behandlet dysleksi meget høj.
Internationalt er der lavet flere beregninger: I Storbritannien estimerede man allerede i 2004, at u-
diagnosticeret dysleksi kostede landet omkring
1 milliard pund om året
i form af ekstra sociale
ydelser, tabt produktivitet og udgifter til kriminalforsorg (fordi ordblinde uden hjælp oftere ender
arbejdsløse eller i fængsel)
theguardian.comtheguardian.com.
Det svarer til ca. 8-9 mia. danske
kroner årligt. En rapport fra Boston Consulting Group (2020) fandt tilsvarende, at den amerikanske
delstat Californien årligt mister ca. $12 milliarder (ca. 80 mia. DKK) pga. følge kost ved dysleksi, og
at kumulativt over et helt livsløb vil ubehandlet dysleksi koste samfundet
$1 trillion
(1.000 mia.
dollars) i den ene statmedia-publications.bcg.com. Disse astronomiske tal dækker både direkte
udgifter (specialundervisning, støtteforanstaltninger, overførselsindkomster) og indirekte (mistet
skatteindtægt fra folk, der kunne have bidraget mere med den rette uddannelse). I Danmark findes
der ikke præcis samme beregninger endnu, men nogle indikatorer kan nævnes: Ifølge Folketingets
Børne- og Undervisningsudvalg blev der alene i 2022 brugt omkring
6,5 milliarder kr.
specialundervisning relateret til læsevanskelighederft.dk. Hertil kommer prisen for de voksne, der
pga. utilstrækkelige basisfærdigheder står uden for arbejdsmarkedet. Knud Aarup anslår, at den
samlede
samfundsudgift ved “uden for skab”
– hvori ordblindhed er en betydelig faktor – kan
være op mod
150 mia. kr. årligt
når man inkluderer kontanthjælp, sundhedsudgifter, mistet
produktivitet m.m.
socialraadgiverne.dk.
Dette tal skal tages med forbehold, da det dækker flere
problematikker, men det understreger pointen:
fejldiagnosticeret eller underbehandlet dysleksi
koster milliarder.
Det socioøkonomiske rationale for at gøre noget er således stærkt. Hvis man ved en tidligere
indsats eller en bredere tilgang (f.eks. også at afhjælpe visuelle gener) kan få bare nogle af disse
unge i gang med uddannelse og job, vil investeringen hurtigt tjene sig selv ind. Som den britiske
erhvervsleder Digby Jones udtalte: At give ordblinde den rigtige hjælp tidligt “vil høste gevinster for
både individet, statskassen og samfundets konkurrenceevne”
theguardian.com.
Omvendt er prisen
for
ikke
at gøre noget enorm – både i form af menneskeligt spildte talenter og kolde kontanter.
Derfor peger eksperter på, at
tidlig opsporing
og helhedsorienteret hjælp er afgørende.
Fejldiagnosticering – f.eks. at man overser en ordblind, eller at man giver en diagnose men misser
halvdelen af problemets natur – fører til ineffektiv indsats. Det er spild af ressourcer at bruge
mange timer på fonologisk træning, hvis en elev samtidig har brug for noget så simpelt som et par
filtrerende briller for at kunne se teksten stabilt.
I et samfundsøkonomisk perspektiv kan selv dyre hjælpemidler være berettigede: Hvis Lexilens-
briller til 5.000 kr. pr. stk. kan få en ung igennem en uddannelse i stedet for at vedkommende
dropper ud, er det en mikroskopisk udgift i forhold til livslange overførsler. Som Dysleksi Instituttet
i UK påpegede, koster det £34 per skatteyder om året at lade dysleksi forblive uopdaget –
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
3008121_0008.png
Investering i korrekt diagnosticering og intervention er dermed både et socialt
og
økonomisk
imperativ.
Opsummering:
Fejldiagnosticering af ordblindhed – herunder manglende erkendelse af visuelle
dyslektikeres behov – kan have vidtrækkende konsekvenser. Individet risikerer alvorlige
uddannelsesmæssige og psykosociale tab, og samfundet mister værdifuld arbejdskraft og pådrager
sig store udgifter. Omvendt vil en mere
helhedsorienteret tilgang
til dysleksi, der inkluderer både
fonologiske og visuelle aspekter, kunne afhjælpe disse konsekvenser markant. Dette understreger
vigtigheden af at følge med i den nyeste forskning og teknologiske udvikling – såsom det franske
gennembrud – således at Danmark kan sikre alle ordblinde den bedst mulige hjælp og undgå det
enorme spild af potentiale, som fejldiagnosticering medfører.
Kilder:
Boder, E. (1973).
Developmental dyslexia: A diagnostic approach based on three atypical
reading-spelling patterns.
(Subtypes: dysfonetisk vs. dyseidætisk dysleksi)
pediatricneurologybriefs.com.
Gjessing, H.-J. (1978).
Utvikling av dysleksimodell med multiple kategorier.
(Inddeling i
auditiv, visuel, audiovisuel m.fl.)munin.uit.nomunin.uit.no.
Høien, T. & Lundberg, I. (1998/2000).
Dysleksi – definisjon og årsaker.
(Fonologisk teori,
men åbner for visuelt ortografisk hukommelsesproblem)munin.uit.no.
Bakker, D.J. (1990).
The balance model of dyslexia.
(L- og P-type dysleksi koblet til
hjernehalvdel; behandling via hemisfære-specifik stimulering)pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov.
Le Floch, A., & Ropars, G. (2017).
Left–right asymmetry of the Maxwell spot centroids in
adults without and with dyslexia, Proc. Royal Society B.
(Fransk studie: symmetrisk vs.
asymmetrisk fovea hos ordblinde vs. kontrol)lexilens.dklexilens.dk.
EyeSeeMag (2021).
Lexilens by Atol – from scientific discovery to product.
(Beskrivelse af Le
Floch & Ropars’ fund og udviklingen af Lexilens)eye-see-mag.comeye-see-mag.comeye-see-
mag.com.
British Dyslexia Association.
Visual Difficulties
(2020). (BDA’s retningslinjer om visuel stress
og hjælpemidler)bdadyslexia.org.ukbdadyslexia.org.uk.
CFU Absalon.
Hvad er ordblindhed?
(senest opdateret 2023). (Officiel dansk definition:
bogstav-lyd-vanskelighed)cfu.phabsalon.dk.
Socialstyrelsen v. Knud Aarup (2021).
Oplæg: “Tre sociale dræbere”.
(Konsekvenser af
ubehandlet ordblindhed: 5% udenfor samfundet, 150 mia. kr. årligt)socialraadgiverne.dk
socialraadgiverne.dk.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
3008121_0009.png
Dyslexia Institute UK (2004) via The Guardian.
Undiagnosed dyslexia costs £1bn annually.
(Økonomiske omkostninger ved ikke at hjælpe ordblinde)theguardian.com
theguardian.com.