Til Folketingets Socialudvalg, den 14. april 2025
Forud for
samråd den 9. maj 2025 med Social- og Boligministeren samt Indenrigs- og Sundhedsministeren
Social- og Boligministeriet oplyser ingen tidshorisont for svar om RSL § 3, stk. 2 <> § RSL § 3 a
Vi anmoder SOU om stille vores spørgsmål til Social- og Boligministeren, som vi i brev den 27. november 2024
1
har sendt til ministeriet ift. Tilsynets nye fortolkning af retssikkerhedsloven § 3, stk. 2 <> § 3 a, opfindelse af
et nyt sagsområde vi i #enmillionstemmer kalder for ”glemmekassen”.
Desværre har flere rykkere ikke ført til hverken svar eller tidshorisont herfor, og senest den 31. marts 2025
har Folketingets Ombudsmand skrevet til Social- og Boligministeriet og anmodet om en tidshorisont
2
.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet som led i det kommunale og regionale tilsyn modtog en klage fra os den
29. juni 2024
3
. Svar på denne er udsat pga. travlhed, flere gange efter vores rykkere, når ministeriets egen
frist udløb. Efter 3. rykker for tidshorisont/svar fik vi den 7. marts 2025 stillet en ny tidshorisont i udsigt på 3
måneder med begrundelsen:
”Det der skal gennemgås, er mere omfattende end ministeriet havde forventet.”
Journallisten for ekspeditioner i sagen hos ministeriet fik vi aktindsigt i den 19. marts 2025
4
. Der er ikke
foretaget sagsbehandling ud over journalisering og rykkere for svar fra os, frem til den 11. februar 2025, hvor
der er anmodet om de 15 akter hos Tilsynet, nævnt i
SOU alm. del spm. 295.
Forinden den generelle udtalelse om sagsbehandlingsfrister den 15. december 2023 havde Tilsynet i knapt 2
år været i gang med at løse den gordiske knude, ved at stille spørgsmål til kommuner og kommunalbestyrelser
om offentliggørelse af de relevante ansøgningsparagraffer.
Efter retssikkerhedsloven § 3, stk. 2 er det op til kommunalbestyrelsen af beslutte, hvordan fristerne skal
offentliggøres på hjemmesiden (serviceloven og barnets lov). Efter § 3 a skal borger let kunne finde fristen på
hjemmesiden, ikke nødvendigvis forrest på hjemmesiden, men på en oversigt eller under beskrivelse af en
ydelse, der kan ansøges om.
Tilsynet under Ankestyrelsen fik, som bekendt, klage over alle 98 kommunalbestyrelser for snart 2�½ år af
#enmillionstemmer. Ekstraordinært tildelte ressourcer i 2024 er reduceret, og fra 1. maj 2025 er der 4-5
fuldtidsansatte
5
til opgaven at føre tilsyn med 98 kommuner og 5 regioner. Ankestyrelsens ressourcer er
begrænsede ift. opgaverne. Med resultatplanen for 2024 er opfundet et nyt begreb, så man i højere grad kan
benytte sig af kommunestyrelsesloven § 48 a, og afvise indberetninger/klager om kommuners/ regioners
ulovligheder, da Tilsynet skal følge Ankestyrelsens strategi om ”et effektivt og samfundsrelevant tilsyn”.
Der har ikke været tid til at undersøge de sidste 49 kommuners hjemmesider, vi fik lovning på i november, at
det blev i starten af 2025. Til gengæld er der oprettet en ny tilsynssag på 98 kommunalbestyrelser ift.
overholdelsesprocenten af de lokalt fastsatte frister, j.nr. 25-7978
7
. Dokumentation findes hos Ankestyrelsen
selv i handicapsags-barometer 2024 om merudgifter for
børn
og
voksne,
samt #enmillionstemmers svar fra
98 kommuner på 3 udvalgte §§’er
8
.
Merudgifter
Børn
Voksne
Frist overskrides
46%
51%
Heraf > 10 uger
50%
>50%
Gennemsnit
13 uger
20 uger
Udsat frist
Få tilfælde
33%
Kilde Ankestyrelsen
14.03.2025
14.03.2025
Vores erfaringer med Tilsynet under Ankestyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet som overordnet
tilsynsmyndighed samt Social- og Boligministeriet som ressortansvarlig for borgernes retssikkerhed på
socialområdet ses på næste side. Socialministeriet vil ikke give os en tidshorisont for bevarelse af vores
henvendelse, og vi fik Folketingets Ombudsmand til at skrive til ministeriet. Det ændrede ingenting.
1