Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 292
Offentligt
3005602_0001.png
April 2025
Støtte til
forældre til
anbragte børn
og unge
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0002.png
Side 2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00
Åbningstid – telefon:
man–tirs kl. 9.00 - 15.00
onsdag lukket
tors–fre kl. 9.00 – 15.00
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-548-5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0003.png
Side 3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1: SAMMENFATNING
Formål og arbejdsspørgsmål
Hovedresultater
4
4
6
Virkemidler og muligheder som børne- og ungerådgivere oplever, de mangler i
samarbejde med forældre
8
KAPITEL 2: STØTTEPERSONER EFTER BARNETS LOV § 75
LOvboks: Barnets lov § 75
Lovboks: Kvalificerede støttepersoner
9
Lovboks: Formålet med en støtteperson jf. barnets lov § 75
10
Kommunernes erfaringer med brug af § 75 støttepersoner
9
9
11
KAPITEL 3: STØTTE TIL FORÆLDRE EFTER BARNETS LOV § 76
14
Lovboks: Barnets Lov § 76
Lovboks: Barnets lov § 32, stk. 1
Lovboks: ”Anden lovgivning” Jf. barnets lov § 76
Kommuners brug af barnets lov § 76
14
14
15
15
Lovboks: Støtte er ikke betinget af hjemgivelse eller ej20
KAPITEL 4: HANDLEPLANER EFTER BARNETS LOV §§ 77-78 21
Krav om forældrehandleplan
21
Kommuners erfaringer med forældrehandleplaner og helhedsorienterede planer
22
Revision og opfølgning af forældrehandleplaner
25
25
Lovboks: Revision af forældrehandleplan – Barnets lov § 79
KAPITEL 5: STØTTENS BETYDNING FOR SAMARBEJDET MELLEM
KOMMUNER OG FORÆLDRE
26
Overgang til barnets lov og støtte til forældre med anbragte børn
26
Virkemidler og muligheder børne- og ungerådgivere oplever, de mangler i
samarbejde med forældre
27
Kundskab om kognitive vanskeligheder og kommunikation
28
BILAG 1
BILAG 1: METODE
29
29
Formål og afgrænsning
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0004.png
Side 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0005.png
Side 5
Kapitel 1: Sammenfatning
Social- og Boligministeriet har bedt Ankestyrelsen gennemføre en undersøgelse af
kommunernes arbejde med at give støtte til forældre til børn og unge i anbringelse jf. barnets
lov §§ 75-76.
Forældre til børn i anbringelse er ofte karakteriseret ved en række udfordringer, som påvirker
deres forældrekompetencer og dermed også børnenes trivsel og udvikling. En støtte til
forældre til børn i anbringelse kan styrke forældrenes kompetencer og sikre større ro og
stabilitet omkring anbringelsen. Derudover kan støtten også muliggøre en hjemgivelse, når det
lykkedes at imødekomme de problemer hos forældrene, som var årsag til anbringelsen.
Kommunernes støtte til forældre gives efter § 75 om støtteperson og § 76 om anden støtte.
Ifølge barnets lov § 75 skal forældremyndighedsindehavere (fodnote: Når vi i omtaler § 75 og
bestemmelsen om, at forældremyndighedsindehavere skal tilbydes en støtteperson henviser vi
primært til ’forældre’. Det skal imidlertid bemærkes, at det alene er et krav til forældre med
forældremyndigheden. Fodnote slut) tilbydes en støtteperson i forbindelse med anbringelsen af
et barn. Formålet med en støtteperson er, at forældrene støttes til at acceptere anbringelsen,
at forældreskabet under anbringelsen forbedres og at styrke kontakten mellem barnet og
forældre under anbringelsen (fodnote: VEJ nr. 9148 af 15/03/2024, vejledning om anbringelse,
pkt. 275. Fodnote slut).
Hjælp og støtte til forældre efter barnets lov § 76, skal ”så vidt muligt medvirke til at løse de
problemer, som har været årsag til anbringelsen”. Støtten iværksættes med henblik på at
hjælpe forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel
hjemgivelse eller i samvær med barnet under anbringelsen (Fodnote: Barnets lov § 76.
Fodnote slut).
FORMÅL OG ARBEJDSSPØRGSMÅL
Formål og arbejdsspørgsmål
Formålet med undersøgelsen er at belyse kommuners praksis med at bevilge støtte til forældre
til anbragte børn efter barnets lov §§ 75-76. Det vil sige kommuners erfaringer med at bevilge
støtteperson eller anden støtte til forældre til anbragte børn. Derudover ser vi også på,
hvordan kommunen arbejder med forældrehandleplaner eller helhedsorienterede planer jf.
barnets lov §§ 77-78.
Undersøgelsen belyser følgende overordnede arbejdsspørgsmål:
1. Hvordan gør kommuner brug af bestemmelsen § 75 i barnets lov? Herunder hvordan
oplever de, at forældre tager imod tilbuddet om en støtteperson, og oplever de, at en
støtteperson bidrager til samarbejdet mellem myndighedsafdelingen og forældre?
2. Hvilken type støtte bliver der typisk bevilget til forældre til anbragte børn jf. barnets lov §
76? Herunder hvad karakteriserer typisk de problemer, der var årsag til anbringelsen, og som
støtten skal medvirke til at løse?
a) Hvilke hensyn vægter kommunerne i deres vurdering af behovet for støtte efter barnets
lov § 76?
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0006.png
Side 6
b) Er støtten rettet mod at hjælpe forældrene i at varetage omsorgen for barnet ved en
eventuel hjemgivelse?
c) Er støtten rettet mod at hjælpe forældrene i at varetage omsorgen for barnet i samvær
under anbringelsen?
3. Hvordan bruger kommunerne forældrehandleplaner/helhedsorienterede planer i deres
arbejde med at støtte forældrene?
4. Har overgangen fra servicelovens § 54 til barnets lov §§ 75-78 medført ændrede procedurer
i kommunernes forvaltning?
a) Har den nye lovgivning eksempelvis medført nye arbejdsgange, behov for oplæring,
kurser eller lignende?
b) Har kommunens brug af § 76 ændret sig efter ikrafttrædelsen af barnets lov og
eventuelt hvorfor?
Infoboks: Metode og datagrundlag
Interview
For at besvare arbejdsspørgsmålene har vi foretaget gruppeinterview med børne- og
ungerådgivere i syv kommuner.
Følgende syv kommuner har deltaget i undersøgelsen:
Aalborg Kommune
Assens Kommune
Billund Kommune
Glostrup Kommune
Københavns Kommune
Rødovre Kommune
Svendborg Kommune
Læs mere om metoden i bilag 1. Infoboks slut.
Afgrænsning
I undersøgelsen har vi foretaget interview med børne- og ungerådgivere, som håndterer
bevilling af støtte til forældre til anbragte børn.
Interviewene afdækker syv forskellige kommuners perspektiver, som rådgiverne har på
undersøgelsesspørgsmålene, og giver eksempler på den praksis, der udøves i de interviewede
kommuner. Vi kan derfor ikke sige, at perspektiverne eller eksemplerne er repræsentative for
alle børne- og ungerådgivere eller den generelle praksis i kommunerne.
Lovgrundlag
Lovboks: Barnets Lov §§75-78
Hjælp til barnets forældre
Støtteperson
§ 75.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at tilbyde
forældremyndighedsindehaveren en støtteperson i forbindelse med barnets eller den unges
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0007.png
Side 7
anbringelse uden for hjemmet, jf. §§ 46 eller 47 i denne lov eller § 14 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Hjælp til barnets forældre
§ 76.
Under barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47 i denne
lov eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet skal kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om støtte til forældre efter § 32, stk. 1 eller § 75 i denne lov eller efter anden
lovgivning. Støtten skal så vidt mulig medvirke til at løse de problemer, som har været årsag
til anbringelsen, med henblik på at hjælpe forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller
den unge ved en eventuel hjemgivelse eller i samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen.
Forældrehandleplan
§ 77.
Når kommunalbestyrelsen iværksætter støtte efter §§ 75 eller 76, skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en særskilt plan for støtten til forældrene.
Stk. 2.
I forbindelse med en indstilling om anbringelse uden samtykke efter § 47 af et barn
eller en ung, der har søskende under 18 år i husstanden, og hvor anbringelsen er begrundet i
omsorgssvigt eller andre alvorlige sociale forhold hos forældrene, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en forældrehandleplan efter stk. 1, uanset om forældrene har afvist at modtage
støtten efter § 75 eller 76.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde, hvor det åbenlyst er unødvendigt, undlade
at udarbejde en plan efter stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal begrunde, hvorfor der ikke
udarbejdes en plan for støtten til forældrene.
§ 78.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at kravet om en særskilt forældrehandleplan for
støtte til forældrene, jf. § 77, kan fraviges, jf. § 110, når der er tale om forældre med
komplekse og sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for
indsatserne for forældrene, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed.
Forældrene skal give samtykke til, at den særskilt plan erstattes af en helhedsorienteret plan.
Lovboks slut.
Klager over kommuners praksis
Når Ankestyrelsen modtager klagesager efter barnets lov §§ 75-78, så angår det typisk
kommunens afgørelse efter barnets lov § 75 om støtteperson til
forældremyndighedsindehaverne.
Forældrene kan have et ønske om en konkret støtteperson, men hvor kommunen har givet
afslag herpå. Forældrene kan ligeledes være uenige i kommunens skønsmæssige vurdering af,
hvor mange timer forældrene bevilges sammen med deres støtteperson.
Når der klages over afgørelser efter barnets lov § 76, kan sagerne omhandle eksempelvis
psykologsamtaler eller krisehjælp til forældrene.
HOVEDRESULTATER
Kommunernes erfaringer med brug af støtteperson jf. barnets lov § 75
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0008.png
Side 8
Variationer i, om, og i så fald hvornår, forældre tager imod en støtteperson
Kommunerne tilbyder forældremyndighedsindehaverne mulighed for at vælge en støtteperson
og opfordrer i den forbindelse til, at forældre vælger en professionel støtteperson, som for
eksempel har en socialfaglig eller pædagogisk baggrund.
Kommunerne har forskellige erfaringer med, hvornår forældre vælger at tage imod støtte.
Nogle forældre accepterer, ifølge kommunerne, støtten tidligt i anbringelsesforløbet af deres
barn/ung, mens andre først ønsker støtte senere, når de føler sig klar eller oplever en bedre
relation til kommunen. Visse forældre fravælger dog helt at tage imod tilbuddet om
støtteperson af forskellige årsager, herunder hvis der for eksempel har været et højt
konfliktniveau i anbringelsessager, hvis forældre har tidligere negative erfaringer med
kommunen, eller fordi forældre allerede har kontakt med mange andre indsatsområder.
Desuden oplever de interviewede børne- og ungerådgivere, at der fra forældres side kan være
en usikkerhed om støttepersonens funktion.
Kommuners erfaringer med brug af § 75 støttepersoner
Kommunerne oplever generelt, at støttepersoner kan bidrage positivt til samarbejdet mellem
forældre og kommunen. Støttepersoner kan fungere som brobyggere, oversættere og støtte
for forældre i kontakten med myndighederne. De hjælper forældrene med at forstå
kommunens beslutninger, forberede sig til møder og håndtere processen omkring
anbringelsen. Flere kommuner fremhæver, at støttepersoner også kan styrke forældrenes
kompetencer. Der er dog også udfordringer, når samarbejdet med støttepersonen ikke
fungerer positivt. Dette kan ske, hvis støttepersonen, som forælderen kan have valgt i sit
netværk, bliver for følelsesmæssigt involveret, eller mangler viden om de sociale og juridiske
aspekter af anbringelsen. Kommunerne vurderer generelt, at professionelle støttepersoner er
bedst til at fremme forældrenes interesser og samarbejdet med kommunen end ved brug af
støttepersoner fra forældres private netværk.
Barnets lov § 76 giver vid hjemmel for hjælp til forældre
Karakteristik af kommuners brug af barnets lov § 76 i forbindelse med en anbringelse
Børne- og ungerådgivere oplever forskelle i, hvilke tilbud kommuner giver. Nogle kommuner
tilbyder kun støttepersoner, mens andre har adgang til et bredere spektrum af indsatser,
såsom støttet samvær, familiebehandling og økonomisk støtte til samværsrelaterede udgifter.
Støtten afhænger også af forældrenes samarbejdsvilje og udviklingsmuligheder. Forældre, der
afviser støtte i starten, kan ændre holdning over tid for eksempel, hvis der skabes tillidsfulde
relationer mellem forældre og støtteperson, eller hvis der er en forventning om øget samvær
med barnet.
Forhold der har indvirkning på, hvorvidt og hvornår forældre tilbydes støtte
Tidspunktet for iværksættelse af støtte varierer blandt kommunerne. Ofte tilbydes støtte op til
en hjemgivelsesperiode eller før en afgørelse om hjemgivelse. Nogle kommuner vægter
barnets alder i vurderingen af behovet for støtte, da yngre børn kan have større behov for, at
forældrene modtager hjælp til eksempelvis misbrugsbehandling for at sikre deres trivsel under
samvær.
Der er dog begrænsninger i støttetilbuddene. Forældre kan få afslag på psykologhjælp, hvis
problemstillinger vurderes at ligge uden for barnets lovs rammer og ikke har en direkte
betydning for barnet. Ligeledes kan kommuner afslå familiebehandling, hvis der ikke er udsigt
til hjemgivelse og i stedet tilbyde støtte rettet mod samværet med barnet.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0009.png
Side 9
Kommuners brug af handleplaner efter barnets lov §§ 77-78
Kommuners erfaringer med forældrehandleplaner og helhedsorienterede planer
Kommunerne oplever, at handleplanen kan være et effektivt redskab i tilfælde, hvor der er
etableret et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem forældre og myndighed, og hvor forældre
inddrages og selv kommer med input til, hvad der skal indgå i handleplanerne. Et par af
kommunerne anvender princippet om ’åben dialog’ som har til formål at inddrage forældre ved
udarbejdelsen af handleplaner.
Manglende engagement, forståelse og samarbejde blandt forældre kan ifølge børne- og
ungerådgivere vanskeliggøre processen for at udarbejde og arbejde med handleplaner.
Derudover erfarer flere børne- og ungerådgivere, at det kan være udfordrende altid at
formulere konkrete mål i handleplanerne, da flere mål kan være livslange.
Betydninger for forældresamarbejdet
Overgang til barnets lov og støtte til forældre med anbragte børn
Overgangen fra serviceloven til barnets lov har ikke ændret børne- og ungerådgivernes praksis
for støtte til forældre til anbragte børn. Dog har barnets lovs fokus på barnets rettigheder,
forældres ansvar og inddragelse skabt et nyt mindset blandt rådgiverne, der nu i højere grad
vægter samarbejde med forældrene.
VIRKEMIDLER OG MULIGHEDER SOM BØRNE- OG UNGERÅDGIVERE
OPLEVER, DE MANGLER I SAMARBEJDE MED FORÆLDRE
Mangel på tid, høj sagsbehandlerudskiftning og begrænsede støttetilbud gør det vanskeligt at
opbygge tillid, som er afgørende for et godt samarbejde. Rådgiverne fremhæver, at adgang til
målrettet støtte og uddannelse i kommunikationsstrategier kunne forbedre dialogen med
forældre og styrke samarbejdet.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0010.png
Side 10
Kapitel 2: Støttepersoner efter barnets lov §
75
I dette kapitel udfolder vi, hvordan kommuner gør brug af § 75 i barnets lov, herunder
hvordan de oplever, at forældrene tager imod tilbuddet om en støtteperson, og om
støttepersonen bidrager til samarbejdet mellem myndighedsafdelingen og forældrene
(fodnote: Ankestyrelsen har tidligere gennemført en undersøgelse af støtte til forældre efter
servicelovens § 54: Ankestyrelsen (2021): Støtte
efter servicelovens § 54 til forældre, hvis
barn er blevet anbragt.
Fodnote slut).
Forældremyndighedsindehaverne skal tilbydes en støtteperson i forbindelse med anbringelsen
af et barn, jf. barnets lov § 75:
LOVBOKS: BARNETS LOV § 75
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at tilbyde forældremyndighedsindehaveren en
støtteperson i forbindelse med barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet, jf. §§ 46
eller 47 i denne lov eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Lovboks slut.
I vejledningen fremgår det, at formålet med støttepersoner til forældre til anbragte børn er:
LOVBOKS: FORMÅLET MED EN STØTTEPERSON JF. BARNETS LOV § 75
Formålet med en støtteperson er at medvirke til, at forældrene støttes til at acceptere
anbringelsen, at forældreskabet under anbringelsen forbedres, og at kontakten mellem barnet
og forældrene styrkes. Støttepersonen kan fortsætte i en kortere periode efter hjemgivelsen.
(…)
Støttepersonen skal give forældrene modspil, hjælpe med afklaring af spørgsmål i forhold til
den måde det offentlige system fungerer på, med forberedelse og evaluering af møder og med
at læse og forstå skriftligt materiale omkring anbringelsen (fodnote: VEJ nr. 9148 af
15/03/2024, vejledning om anbringelse, pkt. 275. Fodnote slut). Lovboks slut.
Ifølge de interviewede kommuner kan forældre, der vælger en § 75 støtte i forbindelse med
deres barns anbringelse, selv beslutte, om de ønsker en professionel støtteperson, som
kommunen eksempelvis hjælper med at finde, eller om de foretrækker en person fra deres
private netværk til at varetage rollen som støtteperson. Forældres valg af støtteperson skal
godkendes af kommunen, uagtet om det er en professionel støtteperson eller en støtteperson
fra forældres private netværk.
Ifølge vejledningen til barnets lov er det ikke tanken, at personer fra forældres nære netværk
skal have rollen som støtteperson.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0011.png
Side 11
LOVBOKS: KVALIFICEREDE STØTTEPERSONER
Det vil være hensigtsmæssigt, at kommunen udarbejder en liste over kvalificerede
støttepersoner, som forældrene kan vælge ud fra. Det er således ikke tanken, at nære
familiemedlemmer eller andre fra forældrenes nære personlige netværk vil blive udpeget som
støtteperson (fodnote: VEJ nr. 9148 af 15/03/2024, vejledning om anbringelse, pkt. 276.
Fodnote slut).
At være støtteperson efter barnets lov § 75 er ikke en beskyttet titel, der kræver en bestemt
uddannelse (fodnote: Se f.eks. Foreningen for professionelle støttepersoner,
https://psforeningen.dk.
Fodnote slut). Professionelle og kvalificerede støttepersoner har
typisk en socialfaglig eller pædagogisk baggrund.
Selv om det ikke er tanken, at forældre vælger en støtteperson fra deres eget private netværk,
kan det ske ifølge børne- og ungerådgivere. Kommunen skal godkende forældres valg af
støtteperson.
Variationer i hvornår forældre tager imod § 75 støtte
Alle kommuner udtrykker, at de tilbyder § 75 støtte til forældre ved anbringelse af et barn, og
flere rådgivere nævner, at de tidligt i forløbet, fra de begynder at overveje et potentielt
anbringelsesgrundlag, også tilbyder § 75 støtte.
Ifølge interviewkommunerne er det meget forskelligt, hvornår forældre ønsker at modtage
støtte. Nogle forældre ønsker at tage imod støtten i begyndelsen af anbringelsen for at få
støtte og vejledning om processen og blive grebet i en svær tid. Andre børne- og
ungerådgivere fortæller, at forældre kan opleve, at det er for overvældende at skulle forholde
sig til en støtteperson i starten af anbringelsen, især hvis der er tale om en anbringelse uden
samtykke. Disse forældre kan derfor have et ønske om en støtteperson senere i
anbringelsesforløbet, for eksempel fordi forældrene først senere føler sig klar til at få støtte
og/eller, at samarbejdet med kommunen bliver bedre undervejs. Alle interviewkommuner
fortæller, at de løbende gør opmærksom på § 75 støtten til de forældre, som ikke i starten af
et anbringelsesforløb, har taget imod støtten.
Forhold, der kan medvirke til, at forældre fravælger tilbuddet om en støtteperson
Børne- og ungerådgiverne oplever, at størstedelen af forældre til anbragte børn tager imod
tilbuddet om en støtteperson, men ikke alle. Nogle forældre ser, ifølge rådgiverne, ikke et
behov for en støtteperson og vurderer, at de selv kan håndtere de spørgsmål, der eventuelt
gør sig gældende i forbindelse med anbringelsen.
For andre forældre kan deres afslag være forbundet med en afvisning af støtte, som kommer
fra kommunen. Ifølge børne- og ungerådgiverne er der flere mulige karakteristika i de sager,
hvor forældre takker nej til tilbuddet om en støtteperson efter barnets lov § 75.
Sager der er præget af et højt konfliktniveau
Om der er tale om en anbringelse med eller uden samtykke kan ifølge rådgiverne også have
betydning for, hvorvidt forældre ønsker en § 75 støtteperson. Ved sager om anbringelser uden
samtykke kan konfliktniveauet i relationen mellem forældre og myndighedspersonerne opleves
højt, og forældre kan have mere modstand over for tilbuddet. Ifølge kommunerne er
modstanden mod at samarbejde med kommunen og at acceptere tilbud om støtteperson typisk
mindre i sager om anbringelse med samtykke.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0012.png
Side 12
Tidligere negative erfaringer med kommunen
Mange af børne- og ungerådgiverne har indtryk af, at forældres tidligere negative erfaringer
med kommunale myndighedspersoner kan påvirke, hvor motiverede de er for at samarbejde i
den aktuelle anbringelsessag. Tidligere negative erfaringer med kommunal myndighed kan
medvirke til, at forældre ikke ønsker at tage imod kommunens tilbud om en støtteperson.
Nogle af børne- og ungerådgiverne erfarer, at forældre, der selv har været anbragt som barn
eller ung, kan have en modstand mod at samarbejde med kommunen, i forhold til
anbringelsen af deres eget barn.
Forældre med kontakt til flere indsatsområder
Børne- og ungerådgivere påpeger, at nogle forældre i forvejen har kontaktpersoner i andre
forvaltninger, som for eksempel beskæftigelsessystemet eller gennem psykiatriske og
somatiske behandlingsforløb. Mængden af personer, man skal forholde sig til, kan derfor
opleves overvældende for nogle forældre, og de afslår af den grund tilbuddet om en § 75
støtteperson.
Usikkerhed om hvad det indebærer at have en støtteperson
Nogle af de kommunale børne- og ungerådgivere nævner, at de har indtryk af, at forældre,
som fravælger tilbuddet om en § 75 støtteperson, kan mangle indblik i, hvad det indebærer at
have en støtteperson. En fortæller det sådan:
”For jeg tror også de kan sige nej, fordi de simpelthen ikke ved, hvad det er. Hvad er
konsekvenserne af at sige ja?”
(Børne- og ungerådgiver, Assens Kommune)
Der er således vigtigt, at rådgiverne vejleder forældrene om, hvad formålet er med en
støtteperson. Nogle forældre har også indtryk af, at accept af en § 75 støtteperson fratager
dem muligheden for anden støtte efter barnets lov § 76. Det er derfor ligeledes vigtigt, at
forældre får fyldestgørende information om, at der ikke er noget principielt til hinder for, at de
kan modtage støtte efter både §§ 75 og 76 i barnets lov.
For at vise solidaritet med barnet
Ifølge børne- og ungerådgiverne er der forældre, der afviser kommunens tilbud om støtte for
på den måde at signalere over for deres barn, at det er mod deres vilje, at barnet er anbragt.
For forældre kan accept af støtte opfattes som accept af anbringelsen, og modsat er afvisning
af støtte en markering af modstand mod kommunens afgørelse om anbringelse.
KOMMUNERNES ERFARINGER MED BRUG AF § 75 STØTTEPERSONER
Børne- og ungerådgivere oplever støttepersoner som vigtige for deres samarbejde
med forældre
Formålet med støttepersoner er at støtte forældre. Børne- og ungerådgivere oplever, at
støttepersonen kan være positivt bidragende til og befordrende for samarbejdet mellem
forældre og kommune.
Støttepersonen kan være en central brobygger og oversætter
Når der er et tillidsfuldt forhold mellem forældrene og støttepersonen, kan denne være en
central brobygger i kontakten mellem forældre og kommune. Ifølge nogle af børne- og
ungerådgiverne kan der i relationen mellem støtteperson og forældre skabes mulighed for at
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0013.png
Side 13
forældrene kan ventilere eventuelle frustrationer og modstand, og hvor støttepersoner tit
formår at forklare og uddybe kommunens afgørelse på en måde, der kan være afklarende og
beroligende for forældre. At støttepersonen ikke er en myndighedsrepræsentant, er her
væsentligt. En børne- og ungerådgiver beskriver det således:
”Det vigtige er, at de nogle gange kan oversætte fordi i og med, at de ikke er en
myndighed, så får de lov på en anden måde. Det kan godt være, de sidder og siger det
nøjagtigt, som jeg gør. De kan ovenikøbet sige det på samme måde, men forældrene kan
bedre acceptere det fra dem, end de kan det fra mig, hvis det er noget, der går imod deres
egne ønsker.”
(Børne- og ungerådgiver, Københavns Kommune)
Citatet viser, at støttepersonen i sådanne tilfælde kan være gavnlig i situationer, hvor
forældrene for eksempel udviser modstand til kommunen. Støttepersonen fungerer således
som en form for oversætter, der formidler myndighedsafdelingens sprog til forældrene. På
samme måde kan støttepersonen fungere som forældrenes talerør i relation til kommunen.
Derudover peger flere af de interviewede rådgivere på, at forældre kan have gavn af en
støttepersons deltagelse i møder med kommunen. Støttepersonen kan i sådanne situationer
for eksempel være den, der hjælper forældrene til at huske, hvad forældrene har aftalt med
myndighedsafdelingen på det forudgående møde eller bidrage med opfølgende spørgsmål.
Nogle rådgivere fortæller, at de ofte oplever, at forældre med en støtteperson – sammenlignet
med forældre uden en støtteperson – også er klædt anderledes på til møder med
myndighedsafdelingen, fordi de har drøftet det med støttepersonen forud for mødet.
Støttepersonen kan bidrage til at udvikle forældrenes forældrekompetence
Når der er en tillidsfuld relation mellem forældre og støtteperson, og når støttepersonen
formår at bidrage som brobygger mellem forældre og kommune og i at ”oversætte”
kommunens beslutninger og begrundelser, kan det samlet set bidrage til at udvikle forældres
forældrekompetencer. Støttepersonens position som brobygger kan hjælpe forældrene til at
tage barnets perspektiv og sætte sig ind i barnets behov. En børne- og ungerådgiver siger det
sådan:
”Vi oplever, at de forældre, der har en støtteperson, det er udviklende for deres
forældreskab og deres samarbejdsevne ind i barnets anbringelse”
(Børne- og ungerådgiver,
Aalborg Kommune).
Støttepersoners bidrag kan være væsentligt for samarbejdsrelationen mellem forældre og
kommune og for udviklingen af forældres forældrekompetencer. Flere børne- og ungerådgivere
erfarer også, at støttepersoner kan bidrage positivt i forhold til at motivere forældre til at
acceptere støtte om indsatser efter barnets lov § 76. Børne- og ungerådgivere giver derfor
udtryk for, at de tit har fokus på samarbejdet med støttepersonerne.
Positivt når støttepersonen yder en ekstra indsats
Nogle børne- og ungerådgivere fortæller positivt om støttepersoner, som yder en ekstra
indsats for forældrene. En beskriver det sådan:
”Nogle gange så er det, der gør, at mor eller far kan få ro på, at de [støttepersonen]
overinvolverer sig lidt og tager med ned til den tandlæge. Gør de ting, som stikker lidt ud,
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0014.png
Side 14
men som faktisk gør, at hvis der er ro på forældrene, så kan der være ro på anbringelsen.
Og det synes jeg er vigtigt at have for øje (…) nogle gange at gå lidt ekstra og gøre det, der
ikke lige står firkantet, at man skal.”
(Børne- og ungerådgiver, Svendborg Kommune)
I sådan en situation er det ifølge børne- og ungerådgiveren positivt, at støttepersonen
involverer sig i forældrenes hverdag, da det kan berolige forældre i en svær situation. Børne-
og ungerådgiveren er samtidig opmærksom på, at denne form for ekstra indsats fra
støttepersonen ikke er noget, hverken forældrene eller myndighedsafdelingen kan forvente af
støttepersonerne. I interviewene fremkommer det dog, at børne- og ungerådgivere i nogle
tilfælde ser det som mere hensigtsmæssigt, at støttepersonens opgaver udvides så meget som
muligt, fremfor at bevilge støtte der omfattes af barnets lov § 76. Støttepersonen kender
sagen og forældrene og har af den grund et godt udgangspunkt for at indgå i samarbejde med
forældrene.
Infoboks: Bemærkning
Ankestyrelsen bemærker hertil, at støttepersonens opgaver kan udvides så meget som det er
muligt inden for rammerne af § 75, jf. VEJ nr. 9148 af 15/03-2024, vejledning om anbringelse,
pkt. 275. Infoboks slut.
Når samarbejdet med støttepersonen ikke fungerer positivt
Ifølge flere børne- og ungerådgivere fungerer støttepersonen ikke altid befordrende for
samarbejdet mellem forældre og kommune eller for relationen mellem børn og forældre.
Flere af børne- og ungerådgiverne fortæller, at de oplever, at det fungerer negativt, hvis
støttepersonen for eksempel opfører sig som part i sagen i stedet for at indtage rollen som
brobygger og oversætter. Det fungerer heller ikke positivt, hvis støttepersonen er for
følelsesmæssigt involveret i sagen, eller hvis støttepersonen ikke har den nødvendige indsigt i
og viden om relevante juridiske og socialfaglige problemstillinger og -indsatser. Det fortæller
børne- og ungerådgivere blandt andet i følgende interviewuddrag:
Rådgiver 1:
”Selvfølgelig er der forskel. Forældrene kan jo godt komme med nogle fra
netværket, hvor vi ikke nødvendigvis har de samme ønsker om udvikling inden for
forældrekompetencen for eksempel.”
Rådgiver 2:
”Og hvor støttepersonerne måske heller ikke helt har en forståelse af, hvad det
vil sige at være anbragt og hvor de måske er gået i følelsesmæssig alliance med den her
borger. Det kan godt være udfordrende.”
(Aalborg Kommune)
Blandt børne- og ungerådgiverne er der forståelse for, at forældrene kan ønske en
støtteperson fra deres eget netværk, som kan give emotionel støtte i den svære situation det
er, at deres barn er anbragt. Børne- og ungerådgiverne oplever dog, at professionelle
støttepersoner generelt set er bedst til at varetage forældrenes interesser og er mest
befordrende for samarbejdet mellem forældre og kommune.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0015.png
Side 15
Kapitel 3: Støtte til forældre efter barnets lov
§ 76
I dette kapitel ser vi på det juridiske grundlag for støttende indsatser til forældre, der har et
barn anbragt. Det fremgår af § 76 i barnets lov, hvilken støtte kommunen skal tilbyde. Det
gælder både, når barnet eller den unge er anbragt efter barnets lov, og hvis den unge er
anbragt efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (fodnote: De interviewede børne- og
ungerådgivere har ikke udtalt sig om anbringelser efter § 14 om lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, og eventuelle særlige problemstillinger knyttet til denne type
anbringelser behandles ikke i nærværende undersøgelse. Fodnote slut). Barnets lov § 76
gælder desuden, uanset om barnet eller den unge er anbragt med samtykke (barnets lov § 46)
eller anbragt uden samtykke (barnets lov § 47).
LOVBOKS: BARNETS LOV § 76
Under barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47 i denne lov
eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet skal kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om støtte til forældre efter § 32, stk. 1, eller § 75 i denne lov eller efter anden
lovgivning. Støtten skal så vidt mulig medvirke til at løse de problemer, som har været årsag
til anbringelsen, med henblik på at hjælpe forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller
den unge ved en eventuelt hjemgivelse eller i samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen. Lovboks slut.
Hjemmel for en bred vifte af støttemuligheder til forældre
Ud over støtteperson efter barnets lov § 75 giver barnets lov § 76 hjemmel for en række
former for anden støtte til forældre til anbragte børn, specifikt støttende indsatser efter
barnets lov § 32, men også mere generelt ”efter anden lovgivning.” (Fodnote: Barnets lov §
76. Fodnote slut).
LOVBOKS: BARNETS LOV § 32, STK. 1
Når det må anses at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller ungs særlige
behov for støtte, skal kommunen træffe afgørelse om en eller flere (…) støttende indsatser
(...)
Støttende indsatser jf. barnets lov § 32 kan for eksempel være:
Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet (nr. 2)
Udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den unge eller for hele familien
(nr. 3)
Familiebehandling eller behandling af barnet eller den unge (nr. 5)
Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk pædagogisk støtte
(nr. 8). Lovboks slut.
Barnets lov § 32, stk. 1, giver i kombination med barnets lov § 76 hjemmel for at træffe
afgørelse om en række støttende indsatser, såsom praktisk, pædagogisk støtte i hjemmet,
familiebehandling eller en fast kontaktperson som en del af forældrestøtten.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0016.png
Side 16
Afgørelser efter barnets lov § 32, stk. 1, træffes med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren, jf. barnets lov § 32, stk. 2.
LOVBOKS: ”ANDEN LOVGIVNING” JF. BARNETS LOV § 76
Kommunen skal ligeledes være opmærksom på, om der skal gives støtte efter anden
lovgivning, f.eks. om alkohol- eller stofmisbrugsbehandling, en arbejdsmarkedsindsats eller
andet, der kan medvirke til, at forældrene kan støttes i at spille en positiv rolle for barnet.
Hjælp efter anden lovgivning kan også omfatte kompenserende eller støttende indsatser til
forældre med nedsat funktionsevne, eksempelvis i form af personlig og praktisk hjælp,
hjælpemidler eller boligindretning efter servicelovens bestemmelser. Vejledningen til barnets
lov eksemplificerer, hvad støtte efter ”anden lovgivning” kan være. Her nævnes økonomisk
støtte efter barnets lov § 35, støtte til alkoholbehandling, en arbejdsmarkedsindsats eller
andet, ”der kan medvirke til, at forældrene kan støttes i at spille en positiv rolle for barnet.
(…)
Hjælp efter anden lovgivning kan også omfatte kompenserende eller støttende indsatser til
forældre med nedsat funktionsevne, eksempelvis i form af personlig og praktisk hjælp,
hjælpemidler eller boligindretning efter servicelovens bestemmelser (fodnote: VEJ nr. 9148 af
15/03/2024, vejledning om anbringelse, pkt. 279. Fodnote slut). Lovboks slut.
Vejledningens eksemplificering af, hvilken støtte i henhold til barnets lov § 76 ”anden
lovgivning” kan være, indikerer, hvor forskelligartede støttende indsatser der er hjemmel for. I
vejledningen specificeres økonomisk støtte efter barnets lov § 35, støtte til alkoholbehandling
og en arbejdsmarkedsindsats, men der gives også mulighed for andre uspecificerede indsatser,
”der kan medvirke til, at forældrene kan støttes i at spille en positiv rolle for barnet.” Det
mulige handlingsrum og hjemmelsgrundlag udvides yderligere med formuleringen om, at
hjælpen også kan omfatte forskellige former for handicapkompenserende støtte til forældre
med nedsat funktionsevne.
Lovgivningen giver dermed kommunerne vid mulighed for, med udgangspunkt i barnets lov §
76, at træffe afgørelser om mange forskellige typer støtte til forældre til anbragte børn og
unge.
Formålet med barnets lov § 76 kan karakteriseres som vidtrækkende og giver kommunerne et
juridisk grundlag for at bevilge omfattende og forskelligartet støtte til forældre til anbragte
børn og unge.
KOMMUNERS BRUG AF BARNETS LOV § 76
Den vide lovgivningsmæssige ramme afspejles ikke entydigt i interviewene, hvor børne- og
ungerådgivere beskriver, hvilken støtte de i praksis bevilger forældre til anbragte børn og
unge.
Det påpeges i interviewene, at kommunens størrelse, økonomi og det generelle udbud af og
organisering af velfærdsydelser i kommunen kan have betydning for, hvilken støtte forældre til
anbragte børn kan tilbydes (fodnote: Børne- og ungerådgiveres erfaringer er her
sammenfaldene med centrale pointer i Lausten, M. & A.G. Andreasen (2021):
Karakteristik af
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0017.png
Side 17
udsatte forældre, 2019.
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Fodnote slut).
Forskelle i kommuners muligheder for at bevilge støtte til forældre efter barnets lov
§ 76
Af interviewene bliver det tydeligt, at der er store variationer kommunerne i mellem, i forhold
til hvilken støtte de har adgang til og kan tilbyde forældre, ud over tilbud om støtteperson jf.
barnets lov § 75. Børne- og ungerådgivernes beskrivelser af kommunernes mulige praksisser
spænder fra udsagn som:
”Vi har ikke haft mange reelle tilbud til forældre, andet end støttepersoner.”
(Børne- og
ungerådgiver, Svendborg Kommune)
Til:
”Vi kan faktisk trække på hele viften af muligheder, men selvfølgelig er der nogle vi bruger
mere end andre, fordi de er mere generelle.”
(Børne- og ungerådgiver, Aalborg Kommune)
En børne- og ungerådgiver fra en tredje kommune beskriver det således:
”Vi bruger næsten ikke § 76. Vi er en lille kommune, med få tilbud.”
(Børne-og
ungerådgiver, Billund Kommune)
I denne kommune er det en støtteperson, jf. barnets lov § 75, der i første omgang bliver
tilbudt forældrene. Derudover, fortæller Billund Kommune, har de mulighed for støttet
samvær, og at forældrene kan få samtaler med en krisepsykolog i akutte eller særligt svære
sager.
Andre kommuner udtrykker i interviewene, at de har praksis for at tilbyde en bredere vifte af
de indsatser, der lovmæssigt er mulighed for.
Typer af støtte som kommuner bevilger i praksis
Interviewkommunerne beskriver bestemte typer af støtte, jf. barnets lov § 76, som de i
praksis bevilger til forældre til anbragte børn. Den støtte, der nævnes, uafhængig af omfang
og hyppighed, er følgende:
Indsatser efter
barnets lov § 32, stk. 1,
er de støttende indsatser, der i interviewene
beskrives som de mest anvendte, om end der er store forskelle i, hvor hyppigt de forskellige
indsatser bliver bevilget. Indsatser, der omtales, er:
Familiebehandling
Familierådgivning/familiekonsulenter
Kontaktperson til familien
Psykolog/krisepsykolog
Barnets lov § 35
kan anvendes i forbindelse med økonomisk støtte til udgifter som led i
effektuering af samvær mellem forældre og børn (typisk til transport og aktiviteter under
samvær) eller i forbindelse med særlige anledninger i barnets liv.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0018.png
Side 18
Støttet samvær
nævnes af flere børne- og ungerådgivere som eksempel på støtte til
forældre. Samværsstøtte vil juridisk ikke forstås som værende efter barnets lov § 76, men
reguleres af barnets lov § 104, stk. 3, hvilket også er, hvad Ankestyrelsen ser i sager, hvor
der er truffet afgørelse om støttet samvær.
Familiebehandling
er den støttende indsats, der er mest udbredt i de interviewede
kommuners tilbud til forældre, men det er ikke specificeret, hvad familiebehandlingen består
af. Familiebehandling dækker over forskellige typer indsatser. Overordnet set er formålet at
øge forældres forældrekompetencer og at styrke en positiv relation mellem forældre og barn.
Formålet med familiebehandling kan også være at støtte forældre i nogle praktiske gøremål.
Hvad familiebehandling i praksis indebærer, kan derfor variere afhængig af, hvilke
problemstillinger støtten skal afhjælpe og af udbyders tilgang (fodnote: Ankestyrelsen har i
december 2024 offentliggjort en
kortlægning af kommunernes brug af familiebehandling,
som viser, hvad familiebehandling består af i landets kommuner, og hvordan kommunerne
arbejder med at sikre, at familiebehandlingen matcher familiens behov. Fodnote slut).
Flere rådgivere nævner også, at samværskonsulenter til støttet samvær mellem barn og
forældre også er hyppigt anvendt. Støtten er rettet mod barnet men inkluderer forældre.
Når forældre modtager misbrugsbehandling, sker det ifølge nogle af interviewkommunerne
ikke med hjemmel i barnets lov § 76, men med udgangspunkt i serviceloven eller
sundhedsloven (fodnote: Børne- og ungerådgivernes erfaringer med hvilken type støtte de i
praksis bevilger, følger i hovedtræk samme mønster som Ankestyrelsens undersøgelse fra
2021 viser (Ankestyrelsen (2021):
Støtte efter servicelovens § 54 til forældre, hvis barn er
blevet anbragt.)
Fodnote slut).
Forhold, der har indvirkning på, hvorvidt og hvornår forældrene tilbydes støtte
Fælles for kommunernes praksis er, at tilbud om støtte efter barnets lov § 76 sker på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af forældres problemstillinger, og at støtten
bidrager til barnets trivsel og udvikling ved at øge forældrenes forældrekompetencer. Selv om
kommunerne gennemgående anbringer med hjemgivelse som mål, nævner flere af rådgiverne,
at fokus især er på den støtte, der bidrager til at støtte samværet mellem barn og forældre
under anbringelsen.
Udover at der ifølge børne- og ungerådgivere er forskelle i, hvilke støttende indsatser
kommunerne har at tilbyde forældre til anbragte børn, spiller også andre forhold ind såsom
vurderingen af forældres udviklingsmuligheder. Derudover er de støttende indsatser betinget
af, at forældrene accepterer at tage imod dem.
Vurderingen af forældres udviklingsmuligheder
Det er gennemgående for alle interview, at børne- og ungerådgiverne beskriver forældrenes
situation som præget af komplekse problemstillinger. Støtten skal bidrage til at øge forældres
forældrekompetence – på lang sigt i forhold til en mulig hjemgivelse af barnet, og på kort sigt,
bidrage til at understøtte og kvalificere samværet mellem barn og forældre i
anbringelsesperioden.
Forud for en afgørelse om anbringelse af et barn skal kommunen udarbejde en børnefaglig
undersøgelse, jf. barnets lov § 20. De forhold, der kan begrunde, at forældrene kan have
behov for støtte, bør derfor allerede være kortlagt i forbindelse med den børnefaglige
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0019.png
Side 19
undersøgelse (fodnote: VEJ nr. 9148 af 15/03/2024, vejledning om anbringelse, pkt. 279.
Fodnote slut). Nogle af børne- og ungerådgiverne fortæller, at der heri kan være faglige
vurderinger af, hvorvidt det på undersøgelsestidspunktet vurderes muligt at udvikle
forældrenes forældrekompetence. En decideret undersøgelse af forældrekompetence kan også
indgå som bilag til den børnefaglige undersøgelse.
Vurderingen af forældrenes udviklingsmuligheder har betydning for, hvilken støtte kommunen
vurderer, at det er relevant at tilbyde, og hvornår kommunen vurderer det som
hensigtsmæssigt.
Støtte forudsætter samarbejde fra forældre
Børne- og ungerådgiverne erfarer, at der er store forskelle i, hvornår forældre ønsker at tage
imod støtte i anbringelsesforløbet.
Anbringelser kan strække sig over flere år, og forældres ønske om at tage imod støtte kan
ændre sig over tid (fodnote: En analyse fra KL viser, at anbringelser, som blev afsluttet i 2022,
varede i gennemsnit 4,6 år. I 2022 var den gennemsnitlige foreløbige anbringelsesvarighed for
igangværende anbringelser 5,2 år (KL (2024).
Førstegangsanbragte og anbringelsesvarighed.
Analysenotat.
Fodnote slut). Flere kommuner beskriver, at forældre særligt i starten af
anbringelsesforløbet kan være afvisende over for at samarbejde med kommunen og modtage
den støtte, de tilbydes. Børne- og ungerådgiverne peger her på flere faktorer, de erfarer kan
have indvirkning på forældres indstilling:
Forældres relation til og oplevelse af støttepersonen:
Støttepersonen kan motivere
forældrene til at modtage anden støtte.
Relationen mellem forældre og børne- og ungerådgivere:
Oparbejdelse af tillidsfulde
relationer kan være en forudsætning for, at forældre ønsker at tage imod støtte.
Hvis forældrene opfatter, at
accept af støtte giver mulighed for mere samvær med barnet.
Udsigt til hjemgivelse af barnet:
Hvis forældre har en opfattelse af, at accept af støtte øger
muligheden for hjemgivelse af barnet.
Tidspunkt for iværksættelse af støtte i anbringelsesforløbet
Blandt interviewkommunerne er der variationer i, hvornår i anbringelsesforløbet de har praksis
for at iværksætte støtte til forældrene. Nogle børne- og ungerådgivere fortæller, at det især er
i hjemgivelsesperioden, eller når man forventer en snarlig afgørelse om hjemgivelse, at
kommunen sætter ind med støttetiltag som familierådgivning, psykolog m.m.
Lovboks: Hjemgivelsesperiode jf. Barnets lov § 100
En hjemgivelsesperiode kan vare op til 6 måneder, jf. barnets lov § 100, stk. 3. Ankestyrelsen
slår fast i principafgørelse 96-13, at kommunen skal træffe afgørelse om hjemgivelsesperiode,
uanset om barnet eller den unge er frivilligt eller tvangsmæssigt anbragt uden for hjemmet.
Kommunen kan undlade at træffe afgørelse om hjemgivelsesperiode, hvis der foreligger
særlige forhold (fodnote:
Ankestyrelsens principafgørelse 96-13 om hjemgivelsesperiode -
hjemgivelse - anbringelsesgrundlag.
KEN nr. 9756 af 28/06/2013.
www.retsinformation.dk.
Fodnote slut). Lovboks slut.
Enkelte rådgivere peger på, at det i nogle tilfælde ville være hensigtsmæssigt at tilbyde
forældre støtte, jf. barnets lov 76,
før
der er truffet en afgørelse om hjemgivelse.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0020.png
Side 20
Desuden påpeger nogle rådgivere, at barnets alder også har betydning for, i hvilket omfang
kommunen sætter ind med støttetiltag. En rådgiver fortæller nærmere:
”Det er måske nemmere at gå ind og sige ’vi har brug for misbrugsbehandling fordi far ikke
skal dukke fuld op til samvær da hans femårige barn bliver skadet af det’. Den 16-årige kan
vælge at sige ’det bliver ikke i dag far’. Og det er jo sådan lidt, ’hvorfor skal den 16-årige
nøjes med et dårligt eller intet samvær frem for en forældre, der faktisk bliver hjulpet?”
(Børne- og ungerådgiver, Københavns Kommune)
Forældre får ikke altid bevilget den støtte, de ønsker
Alle de interviewede børne- og ungerådgivere giver udtryk for, at de sjældent oplever, at
forældre får afslag på deres ønsker om støtte efter barnets lov § 76 (fodnote: I en kommune
fik forældre afslag på deres ønske om at den bevilligede ydelse skulle leveres af en ekstern
leverandør. Kommunens praksis er, at forældre tilbydes ydelser leveret af interne
leverandører, hvis disse er til rådighed. Afslaget var følgelig ikke knyttet til bevilling af den
støttende indsats, men til hvem der skulle levere ydelsen. Fodnote slut). Børne- og
ungerådgiverne fortæller dog, at der er undtagelser.
Forældre kan få afslag på ønsket om psykologbehandling
Der er forskellig praksis i kommunerne i forhold til at bevilge psykologbehandling med
udgangspunkt i barnets lov § 76. En kommune giver udtryk for, at de bevilger
psykologsamtaler, hvis det afhjælper forældrenes problemstillinger:
”Nogle gange har forældre behov for psykologsamtaler for at kunne tage imod støtte, for at
kunne komme videre i deres udvikling af forældrekompetencer.” (Børne-
og ungerådgiver,
Rødovre Kommune)
I vejledningen hedder det, at kommunen kan bevilge støtte efter anden lovgivning, ”der kan
medvirke til, at forældrene kan støttes i at spille en positiv rolle for barnet.” (Fodnote: VEJ nr.
9148 af 15/03/2024, vejledning om anbringelse, pkt. 279. Fodnote slut).
Lovboks: Støtte efter anden lovgivning
Kommunen skal ligeledes være opmærksom på, om der skal gives støtte efter anden
lovgivning, f.eks. om alkoholbehandling, en arbejdsmarkedsindsats eller andet, der kan
medvirke til, at forældrene kan støttes i at spille en positiv rolle for barnet. Hjælp efter anden
lovgivning kan også omfatte kompenserende eller støttende indsatser til forældre med nedsat
funktionsevne, eksempelvis i form af personlig og praktisk hjælp, hjælpemidler eller
boligindretning efter servicelovens bestemmelser (fodnote: VEJ nr. 9148 af 15/03/2024,
vejledning om anbringelse, pkt. 279. Fodnote slut). Lovboks slut.
I visse kommuner er praksis, at de som udgangspunkt giver afslag på forældres ønske om
psykologsamtaler, hvis problemstillingerne bunder i det, som en af børne- og ungerådgiverne
karakteriserer som ”forældres egne problematikker”. Forældre får i sådanne tilfælde afslag på
bevilling af psykologbehandling som støtte jf. barnets lov § 76, såfremt deres psykologiske
problemer knytter sig til oplevelser i deres egen opvækst eller voksenlivet i øvrigt. I stedet
opfordres forældre til at få en henvisning til psykologbehandling via egen læge, og at
behandlingen tilgås i voksenregi i sundhedssektoren.
Ingen udsigt til hjemgivelse som begrundelse for afslag på ønsket om
familiebehandling
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0021.png
Side 21
En kommune beskriver, at de har givet afslag på en families ønske om familiebehandling under
anbringelsen med den begrundelse, at der ikke var nogen udsigt til hjemgivelse af barnet, og
at det var ”svært at give familiebehandling, når barnet ikke var der.” I stedet fik familien
støtte ind i samværet med barnet.
LOVBOKS: STØTTE ER IKKE BETINGET AF HJEMGIVELSE ELLER EJ
Uanset om der er mulighed for, at forældrene på sigt kan varetage omsorgen for barnet eller
den unge, og barnet eller den unge dermed kan hjemgives til forældrene eller ej, spiller
forældrene ofte en vigtig rolle for barnet eller den unge. Støtten kan derfor også iværksættes
med henblik på at støtte forældrene i at have samvær med barnet eller den unge eller på
anden måde bidrage til at sikre en positiv udvikling for barnet eller den unge (fodnote: VEJ nr.
9148 af 15/03/2024, vejledning om anbringelse, pkt. 279. Fodnote slut). Lovboks slut.
Børne- og ungerådgivere erfarer også, at det kan være svært at motivere forældre til at
modtage støtte, hvis det er fastlagt, at barnet ikke kommer til at blive hjemgivet.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0022.png
Side 22
Kapitel 4: Handleplaner efter barnets lov §§
77-78
I nærværende kapitel belyser vi, hvordan de interviewede børne- og ungerådgivere udarbejder
og gør brug af forældrehandleplaner og helhedsorienterede planer efter barnets lov §§ 77 og
78.
KRAV OM FORÆLDREHANDLEPLAN
Når kommunen iværksætter støtte til forældre efter barnets lov §§ 75 eller 76, skal kommunen
udarbejde en plan for støtten, jf. barnets lov § 77.
Lovboks: Forældrehandleplan jf. Barnets lov § 77
Når kommunalbestyrelsen iværksætter støtte efter §§ 75 eller 76, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en særskilt plan for støtten til forældre.
Stk. 2.
I forbindelse med en indstilling om anbringelse uden samtykke efter § 47 af et barn
eller en ung, der har søskende under 18 år i husstanden, og hvor anbringelsen er begrundet i
omsorgssvigt eller andre alvorlige sociale forhold hos forældrene, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en forældrehandleplan efter stk. 1, uanset om forældrene har afvist at modtage
støtten efter §§ 75 eller 76.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde, hvor det er åbenlyst unødvendigt, undlade
at udarbejde en plan efter stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal begrunde, hvorfor der ikke
udarbejdes en plan for støtten til forældre. Lovboks slut.
I Social- og Boligstyrelsens anbefalinger om samarbejde og støtte til forældre med børn i
anbringelse, understreges, at forældrehandleplanen så vidt muligt skal udarbejdes sammen
med forældrene. Formålet med planen er at understøtte, at støtten er situationsspecifik og
handlingsanvisende i relation til de konkrete forældres situation.
Infoboks: Forældrehandleplanen kan understøtte den tilpassede støtte
”Børne- og ungerådgiveren skal sammen med forældrene lave en plan for den støtte, der
sættes i værk (jf. barnets lov, § 77-78). En forældrehandleplan kan understøtte, at støtten er
og fortsat vil være situationsspecifikt og handlingsanvisende. Ved at tilrettelægge støtten efter
forældrenes konkrete og individuelle behov og gøre den handlingsorienteret, vil forældrene
opleve, at støtten er relevant, og at de får målrettet hjælp og dermed kan opnå deres mål i
forældrehandleplanen. Det vil styrke deres motivation for at modtage støtten.”
Social- og Boligstyrelsen (2024):
Anbefalinger om samarbejd og støtte til forældre med børn i
anbringelse.
Infoboks slut.
En forældrehandleplan kan erstattes af en helhedsorienteret plan, når der er tale om forældre
med komplekse og sammensatte problemer, og hvor der er behov for koordination af
indsatserne for forældrene.
Lovboks: Barnets lov § 78: Helhedsorienteret plan
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at kravet om en særskilt forældrehandleplan for støtte til
forældrene, jf. § 77, kan fraviges, og at forældrene i stedet tilbydes en helhedsorienteret plan
for en forælder eller begge forældre, jf. § 110, når der er tale om forældre med komplekse og
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0023.png
Side 23
sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne for
forældrene, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Forældrene skal give
samtykke til, at den særskilte plan erstattes af en helhedsorienteret plan. Lovboks slut.
Forældrene skal give samtykke til, at den særskilte plan erstattes af en helhedsorienteret plan.
KOMMUNERS ERFARINGER MED FORÆLDREHANDLEPLANER OG
HELHEDSORIENTEREDE PLANER
Varierende erfaringer med handleplanens betydning i praksis
Det varierer, hvorvidt børne- og ungerådgiverne oplever forældrehandleplanen som et relevant
og nyttigt redskab.
Forældrehandleplanen skal som udgangspunkt laves sammen med forældrene, men det kan
variere om forældrene ønsker at indgå i at udarbejde forældrehandleplanen. Hvorvidt børne-
og ungerådgiverne oplever forældrehandleplanen som et nyttigt arbejdsredskab, hænger
derfor sammen med, hvor bidragende forældrene er i udarbejdelsen af handleplanens mål og
beskrevne virkemidler.
Når forældrene aktivt bidrager i udarbejdelsen af mål og virkemidler, kan
forældrehandleplanen blive et godt redskab i samarbejdet mellem forældre og børne- og
ungerådgivere. En rådgiver beskriver for eksempel:
”Forældrehandleplanen er nærmest en kontrakt for samarbejdet, og den kan justeres hele
tiden. Den er hele tiden i proces”
(Børne- og ungerådgiver, Aalborg Kommune)
Børne- og ungerådgivere har også blik for, hvorfor det kan være svært for forældrene at
deltage i udarbejdelsen af forældrehandleplaner. En siger det sådan:
”Jeg tror, at det kan blive ubehageligt for nogle af de forældre, som er meget benægtende
over for, at deres barn skal anbringes. De har ikke lyst til at læse ting om, hvad de burde
gøre og kan lære, for det minder dem om, at de fejler.”
(Børne- og ungerådgiver,
Københavns Kommune)
Nogle børne- og ungerådgivere oplever, at det kan være svært for forældrene at se
intentionen med en forældrehandleplan, og hvorfor de skal være med til at udarbejde en
sådan. I sådanne tilfælde sætter flere af børne- og ungerådgiverne spørgsmålstegn ved
handleplanernes funktion, og hvem forældrehandleplanen er til gavn for, hvis forældre ikke
ønsker at få udarbejdet en sådan.
Inddragelse af forældre i udarbejdelsen af forældrehandleplaner
Forældrehandleplanen skal så vidt muligt udarbejdes i samarbejde med forældrene. Der er
forskellige praksisser blandt de interviewede børne- og ungerådgiverne for, hvordan det sker.
Nogle fortæller, at børne- og ungerådgivere og forældre mødes for at drøfte indholdet af en
forældrehandleplan, og at det herefter er rådgiverens ansvar at udarbejde et udkast og sende
det i partshøring hos forældrene. I andre tilfælde deltager forældre sammen med en eventuel
støtteperson og med rådgivere i udarbejdelsen af forældrehandleplanen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0024.png
Side 24
Kommunen skal udarbejde en forældrehandleplan, når der ydes støtte efter barnets lov §§ 75-
76. Under særlige forhold kan kommunen undlade at udarbejde en forældrehandleplan eller en
helhedsorienteret plan.
Lovboks: Tilfælde hvor kommuner kan undlade at udarbejde en forældre – eller
helhedsorienteret plan
Efter § 77, stk. 3, i barnets lov, kan kommunen undlade at udarbejde en forældrehandleplan,
hvis det er åbenlyst unødigt. Her skal åbenlyst unødigt forstås således, at der skal være en
tydelig og stærk grund til, at der ikke vil opnås en positiv effekt ved at udarbejde en
forældrehandleplan.
Som eksempel på situationer, hvor det er åbenlyst unødigt at udarbejde en plan, er
situationer, hvor forældrene er ude af stand til at modtage hjælp, og forældrehandleplanen
eller den helhedsorienterede plan jf. barnets lov § 78 derfor ikke vil have en effekt. Det kan
f.eks. skyldes alvorlige sociale problemer, som svære alkohol- eller misbrugsproblemer. Det
samme er tilfældet, hvis det ikke er muligt at få kontakt til forældrene. Er denne tilstand
midlertidig, kan der efterfølgende udarbejdes en forældrehandleplan efter § 77, stk. 1
(fodnote: VEJ nr. 9148 af 15/03/2024, vejledning om anbringelse, pkt. 285. Fodnote slut).
Lovboks slut.
Forældres manglende lyst til at samarbejde om forældrehandleplaner eller forældres
manglende forståelse af formålet med handleplanerne fratager ikke kommunen forpligtelsen til
at udarbejde forældrehandleplaner, såfremt forældrene modtager støtte efter barnets lov §§
75-76.
Forskellige tilgange i forhold til konkretisering af mål i forældrehandleplaner
Forældrehandleplanen skal indeholde mål for den støtte, der sættes i værk, og den skal
konkret beskrive, hvilken forandring der skal kunne ses hos forældrene (fodnote: Kapitel 5 i
”Håndbog i barnets lov”. Fodnote slut).
Infoboks: Fastsættelse af mål
”Forældrehandleplanen skal indeholde mål for den støtte, der sættes i værk, med henblik på at
støtte forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel
hjemgivelse eller støtte dem i samvær under anbringelsen. Et mål skal konkret beskrive, hvad
det er for en forandring, der skal kunne ses hos forældrene.” Kilde: Social- og Boligstyrelsen
(2023) ”Håndbog om barnets lov”, s. 78).
Infoboks slut.
I interview med børne- og ungerådgivere udtrykker de, at der er variationer i, hvordan
rådgivere, og forældre arbejder med konkretiseringen af forældrehandleplanens mål. En
børne- og ungerådgiver siger følgende om sin tilgang til udformningen af
forældrehandleplanens mål:
”Selvfølgelig må det godt være målbart, men for mig må det godt være lidt overordnet, så der
også er noget luft ind i selv at kunne arbejde med elastikken. Og der er det også meget
forskelligt blandt socialrådgivere. Jeg er mere ’fluffy’ i min måde at arbejde på, og så er der
andre, der gør noget anderledes.”
(Børne- og ungerådgiver, Svendborg Kommune)
Rådgiveren lægger dermed vægt på, at nogle mål i forældrehandleplaner gerne må være mere
overordnede, mens andre mål fortsat er konkrete og målbare.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0025.png
Side 25
Også andre børne- og ungerådgivere beskriver en praksis, hvor målene i forældreplanerne er
langsigtede og overordnede, og hvor samarbejdet med forældre ikke nødvendigvis har de
udarbejdede forældrehandleplaner som omdrejningspunkt. Det illustreres af følgende citat:
”Vi [rådgiverne] arbejder tæt sammen også med forældrene. Vi sidder ikke så meget og
forholder os til at nå målene, for mange af dem er jo livslange. Det er livslange processer,
så vi følger mere med i, hvordan det går.”
(Børne- og ungerådgiver, Glostrup Kommune)
Flere kommuner beskriver, hvordan forældrehandleplanen kan være et godt redskab for
forældre og rådgivere, når en række forudsætninger er opfyldte:
at der er tillid mellem forældre og rådgivere
at forældre ønsker at samarbejde med kommunen
at forældre oplever sig inddraget i arbejdet med forældrehandleplanen
at målene er konkrete og ikke for overordnede.
Når alt dette er på plads, kan forældrehandleplanen opleves som følgende:
”Det er et godt redskab fordi den hele tiden stiller skarpt på, at vi skal have dialog. Vi skal
være i dialog. Og når forældrene lykkes med nogle af de små ting, så bliver de jo også rigtig
stolte ’det kunne jeg klare’ og det er jo sådan nogle ting, der også er med til at løfte
forældrene.”
(Børne- og ungerådgiver, Aalborg Kommune)
Også andre børne- og ungerådgivere beskriver handleplanen som et godt redskab i de tilfælde,
hvor forældrene har været med til at formulere målbare mål, hvilket bidrager til, at forældre
kan udvikle sig og få en succesoplevelse.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde – men ikke nødvendigvis
helhedsorienterede planer
Nogle børne- og ungerådgivere fortæller, at de har gode erfaringer med at have et tværfagligt
og tværsektorielt samarbejde i arbejdet med forældrehandleplaner. En måde at håndtere det
på er ved netværksmøder med fagprofessionelle fra forskellige sektorer, der er involveret i
familiens situation.
Enkelte af kommunerne, der indgår i undersøgelsen, udtrykker, at de følger principperne for
”Åben dialog” i deres forvaltningspraksis og kontakt med borgere. Principperne i ”Åben dialog”
skal bidrage til og understøtte, at kommunen har en helhedsorienteret og derved tværfaglig og
tværsektoriel tilgang til borgere, og at borgeren er i centrum for de aktiviteter og planer, der
igangsættes.
Infoboks: Åben dialog
Åben Dialog er en netværksorienteret, helhedsorienteret tilgang, der inddrager relevante
fagprofessionel-le og private netværk i forhold til borgerens situation. Inddragelse af
netværkene sker på baggrund af borgerens ønske. Som noget af det grundlæggende i Åben
Dialog, vægter alle udsagn lige, og den professionelle rolle er ikke at søge løsninger, men at
give et fagligt perspektiv som kan supplere borgerens eget og resten af netværkets
perspektiver. Kilde: Social- og Boligstyrelsen,
www.sbst.dk.
Infoboks slut.
Det tværfaglige arbejde fylder ikke lige meget i alle de syv kommuner, der indgår i
undersøgelsen. En børne- og ungerådgiver siger:
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0026.png
Side 26
”Egentlig så tror jeg, at vi er for dårlige til at arbejde tværfagligt. Det tænker jeg, vi
generelt er i kommunerne, ikke kun i vores kommune.” (Børne- og ungerådgiver,
Svendborg Kommune)
Et tværfagligt og tværsektorielt samarbejde kan opleves som en forudsætning for en
helhedsorienteret tilgang til forældres komplekse livssituationer, men betyder ikke, at
forældrehandleplanen erstattes af en helhedsorienteret plan. I interviewene omtales ikke
erfaringer med helhedsorienterede planer.
REVISION OG OPFØLGNING AF FORÆLDREHANDLEPLANER
Alle de interviewede rådgivere fortæller, at de løbende følger op på de udarbejde
forældrehandleplaner, men der er variationer i, hvor ofte og i hvilket omfang kommunerne
laver opfølgning. Fælles for de interviewede børne- og ungerådgivere er deres fremhævelse af,
at behovet for opfølgning og revision er individuelt og betinget af planens indhold.
En plan, der har konkrete mål med en kort tidshorisont, kræver en hurtigere revision og
opfølgning end en plan, hvor målene er mere overordnede, generelle og langsigtede. For nogle
børne- og ungerådgivere ses forældrehandleplanen nærmest som en kontrakt for samarbejdet
med forældrene, og den kontrakt kan fortløbende revideres. Børne- og ungerådgivere
beskriver her, at det kan give forældre større medansvar, en oplevelse af inddragelse og i
bedste fald en følelse af ’empowerment’.
LOVBOKS: REVISION AF FORÆLDREHANDLEPLAN – BARNETS LOV § 79
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde at revidere en udarbejdet plan for støtten til forældre efter
§§ 77 eller 78, når der er behov for det, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal, senest 3 måneder efter at barnet eller den unge har fået
ophold uden for hjemmet, tilbyde en revision af forældrehandleplanen eller af relevante dele af
den helhedsorienterede plan.
Stk. 3. Har kommunalbestyrelsen foretaget en revision efter stk. 1 eller 2, skal
kommunalbestyrelsen herefter med højst 12 måneders mellemrum foretage en vurdering af,
om der er behov for at tilbyde en revision af planen eller af relevante dele af den
helhedsorienterede plan. Lovboks slut.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0027.png
Side 27
Kapitel 5: Støttens betydning for
samarbejdet mellem kommuner og forældre
I interviewene er børne- og ungerådgivere adspurgt, om overgangen fra servicelov til barnets
lov har medført ændringer i deres tilgang til og praksis vedrørende at tilbyde støtte til forældre
til anbragte børn. Tilsvarende blev de givet muligheden for at reflektere over, hvorvidt der er
virkemidler eller redskaber, de savner, i arbejdet med at støtte forældre til anbragte børn.
Disse to spørgsmål er temaer i dette kapitel.
OVERGANG TIL BARNETS LOV OG STØTTE TIL FORÆLDRE MED
ANBRAGTE BØRN
Barnets lov bidrager til holdningsændring
Overgangen fra serviceloven til barnets lov indebærer ingen ændringer i det retslige grundlag
for støtte til forældre til anbragte børn. Overgangen fra serviceloven til barnets lov har, ifølge
de interviewede børne- og ungerådgivere, ikke medført ændringer i deres praksis i forhold til
at tilbyde eller bevilge støtte til forældre til anbragte børn.
”Barnets lov er gammel vin på nye
flasker”,
som en børne- og ungerådgiver formulerer det (Aalborg Kommune), med henvisning
til, at når det gælder lovteksten i barnets lov om støtte til forældre til anbragte børn, så er den
identisk med lovteksten i serviceloven.
Fokus i barnets lov på barnets rettigheder, børnesyn og understregningen af forældres ansvar
for deres børn, har dog ifølge flere børne- og ungerådgivere indvirkning på, hvordan de møder
forældre, selv om deres bevillingspraksis ikke er ændret.
”Lovteksten i forhold til forældre er
den samme, men i vejledningen er det inddragelse, inddragelse, inddragelse”,
fortæller en
børne- og ungerådgiver (Aalborg Kommune).
Fokus i barnets lov på inddragelse, forstået som deltagelse af børn og forældre i hele
processen, kan opleves som nyt for mange og på den måde, har barnets lov bidraget til
”et
ændret mindset”,
som en børne- og ungerådgiver formulerer det (Svendborg Kommune). For
andre er barnets lovs vægtning af inddragelse sammenfaldende med øvrige principper for
kommunens tilgang til samarbejde med borgere, såsom ’Åben dialog’.
”Det er positivt, at det fælles udgangspunkt med barnets lov er barnet. Det er et stort signal at
sende familier”,
siger en anden børne- og ungerådgiver (Assens Kommune). Andre børne- og
ungerådgivere omtaler barnets lovs vægtning af sproget, der anvendes i planer og afgørelser
som betydningsfuldt, ikke blot for barnet, men også for forældre. En børne- og ungerådgiver
siger:
”Når afgørelsen er skrevet til barnet, så kan det forhåbentlig også hjælpe forældre til at få
forståelse for, hvorfor afgørelserne er som de er. Det kan gøre det nemmere for forældre, at
sætte sig ind i og mentalisere over barnets situation.”
(Børne- og ungerådgiver, Billund
Kommune).
Forældres forståelse af barnets situation og begrundelser for afgørelser kan være befordrende
for deres motivation for at samarbejde med kommunen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0028.png
Side 28
Forældres motivation for samarbejde kan påvirkes af barnets ret til at sætte
samværet på pause
Efter barnets lov er det nu muligt for barnet selv at ønske, at samværet med forældre eller
netværk suspenderes. Samværet kan suspenderes i en periode på op til 8 uger jf. barnets lov
§ 103, stk. 2. Det kan, ifølge en børne- og ungerådgiver, betyde, at forældre kan frygte at
gøre noget, der får barnet til at ønske at sætte samværet på pause. Denne frygt kan ifølge
rådgiveren betyde, at forældre kan opleve sig mere pressede til at samarbejde med
kommunen og til at tage imod støtte.
VIRKEMIDLER OG MULIGHEDER BØRNE- OG UNGERÅDGIVERE OPLEVER,
DE MANGLER I SAMARBEJDE MED FORÆLDRE
Børne- og ungerådgiverne er adspurgt, om de oplever, at der er redskaber eller muligheder,
de mangler i samarbejdet med forældre til anbragte børn. Her omhandler deres svar først og
fremmest kommunens ressourcer og organisering af arbejdet og i mindre grad de juridiske
rammer, som barnets lov sætter.
Tilgang til en bred vifte af støtte
Det varierer, hvilke muligheder kommunerne har for at tilbyde støtte til forældre, og hvilken
praksis der er for at benytte de muligheder i den enkelte kommune. Hvorvidt tilbud om støtte
virker fremmende for forældres samarbejde med kommunen under anbringelse, varierer også
ifølge børne- og ungerådgiverne.
Det gennemgående indtryk er, at børne- og ungerådgiverne understreger, at det idéelle er, at
man har en bred vifte af støtte til forældre til anbragte børn. Ud over de støttende indsatser,
der omtales i barnets lov § 32 i kombination med barnets lov § 76, beskrives også ønsket om
at kunne tilbyde andre typer støtte. Et eksempel på dette er tilbud om familie- eller
forældreskoler, hvor flere forældre i fællesskab kunne lære og få indsigt i, hvilke krav og
forventninger der er til forældrerollen, og hvad der typisk kræves, for, at barnet hjemgives.
Tid til at opbygge tillidsfulde relationer
Børne- og ungerådgiverne erfarer, at det kan tage tid at opnå tillid fra forældre i
anbringelsessager. Forældres indstilling til at samarbejde med kommunen om
anbringelsesforløbet kan for mange ændres over tid i takt med, at de får bearbejdet de
følelsesmæssige reaktioner, vrede og sorg, som anbringelsen af deres barn kan medføre. Tid
er essentielt, men er også noget, som børne- og ungerådgivere oplever, at de mangler. De
ønsker mere tid til sagsbehandling, mere tid til relationsarbejde og samarbejde med forældre.
Nogle peger også på, at det ville være hensigtsmæssigt for samarbejdsrelationen med
forældre, at de som børne- og ungerådgivere havde tid til og opgavemæssig mulighed for at
være direkte involveret i for eksempel familiebehandling. Andre peger på betydningen af det
modsatte, og at det kan være nemmere for forældre at modtage støtte, når disse leveres af
eksterne leverandører og ikke af kommunens egne ansatte i eksempelvis Familiehuset.
Samarbejde kræver tillid, tillid kræver tid, og tid opleves som en mangelvare for mange af
børne- og ungerådgiverne. Mulighederne for at opbygge gode samarbejdsrelationer med
forældrene udfordres også af, at der typisk er stor udskiftning blandt børne- og
ungerådgiverne. Mange forældre har derfor erfaret hyppige skift af sagsbehandlere, hvilket
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0029.png
Side 29
kan besværliggøre bestræbelserne på at skabe tillidsfulde samarbejdsrelationer mellem
forældre og kommune.
KUNDSKAB OM KOGNITIVE VANSKELIGHEDER OG KOMMUNIKATION
Nogle børne- og ungerådgivere oplever, at kommunikationen og samarbejdet yderligere kan
kompliceres, når forældre har udtalte kognitive vanskeligheder og psykiske eller psykiatriske
udfordringer. Flere efterspørger derfor bedre viden om og uddannelse i interaktions- og
kommunikationsstrategier i relation til forældre, hvor denne type udfordringer gør sig
gældende.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0030.png
Side 30
Bilag 1: Metode
I dette kapitel beskrives undersøgelsens metode.
FORMÅL OG AFGRÆNSNING
Formålet med undersøgelsen er at belyse kommuners praksismed at bevilge støtte til forældre
til anbragte børn efter barnets lov §§ 75 til 76, det vil sige kommuners erfaringer med at
bevilge støtteperson eller anden støtte til forældre til anbragte børn, og hvordan kommunen
arbejder med forældrehandleplaner eller helhedsorienterede planer jf. barnets lov § 77-78.
Undersøgelsen omfatter ikke forældres egne erfaringer med at modtage eller efterspørge
støtte fra det offentlige i forbindelse en anbringelse af deres børn og unge.
Undersøgelsen er bestilt af Social- og Boligministeriet.
Interview med udvalgte kommuner
Undersøgelsens arbejdsspørgsmål er besvaret på baggrund af semistrukturerede kvalitative
interview med børne- og ungerådgivere, der alle har erfaringer med at arbejde med
anbringelser af børn og støtte til forældre til anbragte børn og unge. I undersøgelsen indgår
syv udvalgte kommuner med deltagelse af 2-3 børne- og ungerådgivere fra hver kommune.
Interviewene blev udført i oktober 2024. Et af interviewene blev gennemført online, mens de
resterende blev gennemført ved fysisk tilstedeværelse i et lokale stillet til rådighed af
kommunen. Interviewene varede 90 minutter (med undtagelse af online-interviewet, der blev
afsluttet efter 80 minutter).
Kriterier for valg af kommuner
I udvælgelsen af kommuner, der blev inviteret til at deltage, har vi vægtet diversitet i
kommunestørrelse, geografisk placering og andel anbragte børn og unge i forhold til alle 0-17-
årige i kommunen.
Følgende syv kommuner har deltaget i undersøgelsen:
Aalborg Kommune
Assens Kommune
Billund Kommune
Glostrup Kommune
Københavns Kommune
Rødovre Kommune
Svendborg Kommune
På landsplan er 1 pct. af alle 0-17-årige anbragt uden for hjemmet (fodnote: VIVE,
Anbragte
børn i Danmark - vive.dk.
Fodnote slut). I de deltagende kommuner er mellem 0.5 -1.6 pct. af
kommunens 0-17-årige anbragt uden for hjemmet (fodnote: Social-, Bolig- og
Ældreministeriet i svar til Folketingets Socialudvalg 27.2.23 (ministeriets egene beregninger
baseret på tal fra Danmarks Statistik). Fodnote slut).
Temaer for interview
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Orientering om offentliggørelse af Ankestyrelsens undersøgelse af støtte til forældre til anbragte børn
3005602_0031.png
Side 31
Vi har udarbejdet en semistruktureret interviewguide med udgangspunkt i
arbejdsspørgsmålene, som blandt andet har fokus på rådgivernes erfaringer med:
Forældres brug af støtteperson efter barnets lov § 75 og betydningen dette kan have for
samarbejdet med kommunen
At bevillige støtte efter barnets lov § 76
At udarbejde forældrehandleplaner/helhedsorienterede planer i samarbejde med forældre,
jf. barnets lov § 77-78
Hvorvidt barnets lov har medført ændringer i arbejdet med at støtte forældre til anbragte
børn.
Databehandling og høring
Alle interview er optaget på diktafon og efterfølgende transskriberet. Interviewene er
efterfølgende analyseret tematisk med udgangspunkt i temaerne i interviewguiden. Formålet
med den kvalitative analyse er at identificere mønstre og særlige opmærksomhedspunkter i
informanternes fortællinger i de enkelte interview og på tværs af interviewene.
Alle interviewpersoner har haft egne citater og udsagn i høring, hvor de har haft mulighed for
at komme med rettelser til egne citater og udsagn.