Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 286
Offentligt
3002922_0001.png
Sagsnr.
2025 - 247
Doknr.
992200
Dato
08-04-2025
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af barnets lov
Af
social- og boligministeren
tiltrådt af
[…]:
Til § 1
1)
Det under
nr. 1
foreslåede
§ 171 b, stk. 1,
affattes således:
»§ 171 b.
Kommunalbestyrelsen skal i sager, hvor det overvejes at anbringe
et barn eller en ung uden for hjemmet, og hvor der som led i en undersøgelse
eller vurdering efter §§ 22, 23, 27, § 51, stk. 1, nr. 2, eller § 67, stk. 4, nr. 3 i
denne lov eller efter §§ 31, 32 eller § 34, stk. 2, nr. 4, i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet indgår en psykologisk undersøgelse
eller vurdering af et barn, en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver, som ellers kunne være foretaget ved en
standardiseret psykologisk test, i stedet for en sådan test anmode den særlige
enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold om
udredning efter § 166. 1. pkt. finder anvendelse, hvor et barn, en ung, en
kommende forælder eller en forældremyndighedsindehaver er født eller
opvokset i Grønland eller i øvrigt vurderes at have en tæt tilknytning til
grønlandsk sprog, kultur og værdier. Ved vurderingen efter 2. pkt. skal der
bl.a. lægges vægt på den enkeltes eller familiens egen beskrivelse og
opfattelse af tilknytningen. 1-3. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved
kommunalbestyrelsens behandling af sager om adoption af et barn eller en
ung.«
[Præcisering af anvendelsesområdet, herunder at målgruppen også omfatter
personer, der i øvrigt vurderes at have en tæt tilknytning til grønlandsk sprog,
kultur og værdier]
2)
Det under
nr. 1
foreslåede
§ 171 c, stk. 1,
affattes således:
»§ 171 c.
Kommunalbestyrelsen skal anmode den særlige enhed med
ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold om at gennemgå alle
igangværende anbringelser, der ikke er behandlet efter § 171 b, hvor der er
eller må antages at have været anvendt en standardiseret psykologisk test i
forbindelse med undersøgelser og vurderinger efter §§ 22, 23, 27, § 51, stk. 1,
nr. 2, eller § 67, stk. 4, nr. 3, i denne lov, §§ 50, 51, § 59, stk. 1, nr. 2, eller § 68
a, stk. 4, nr. 3, i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16.
august 2023, eller §§ 31, 32 eller § 34, stk. 2, nr. 4, i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet. 1. pkt. finder anvendelse, hvor et barn, en ung, en
kommende forælder eller en forældremyndighedsindehaver er født eller
opvokset i Grønland eller i øvrigt vurderes at have en tæt tilknytning til
grønlandsk sprog, kultur og værdier. Ved vurderingen efter 2. pkt. skal der bl.a.
lægges vægt på den enkeltes eller familiens egen beskrivelse og opfattelse af
tilknytningen. «
[Præcisering af anvendelsesområdet, herunder at målgruppen også omfatter
personer, der i øvrigt vurderes at have en tæt tilknytning til grønlandsk sprog,
kultur og værdier]
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 286: Ændringsforslag til L 139 (Om oprettelse af en særlig enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold, der skal anvendes i visse børnesager), fra social- og boligministeren
3002922_0002.png
3)
Efter det under
nr. 1
foreslåede
§ 171 c, stk. 1,
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Finder den særlige enhed, at anvendelsen af en standardiseret
psykologisk test har ført til en misvisende vurdering, skal den særlige enhed
udarbejde en sammenfattende vurdering af dette til brug for
kommunalbestyrelsens eller Ungdomskriminalitetsnævnets vurdering af, om
sagen skal genoptages.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 171 d, stk. 3,
ændres »samt om« til:
»herunder krav til«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indsættes et nyt § 171 b. stk. 1,
i barnets lov, hvor det fastsættes, at kommunalbestyrelsen skal anmode om
bistand fra den særlige enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og
kulturelle forhold, når der er overvejelser om at anbringe et barn eller en ung,
der kommer fra en familie hvor barnet, den unge, en kommende forælder eller
en forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i Grønland. Med
bestemmelsen foreslås det, at enheden skal anvendes, når der som led i en
børnefaglig eller ungefaglig undersøgelse vurderes at være behov for at få
foretaget en psykologisk undersøgelse eller vurdering efter barnets lov eller lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Bistanden fra enheden foreslås efter
§ 171 b, stk. 1, at omfatte den del af den psykologiske undersøgelse eller
vurdering, der ellers kunne være foretaget ved brug af en standardiseret
psykologisk test.
Med ændringsforslaget foreslås i 1. pkt. en præcisering af, at pligten til at
anvende den særlige enhed ud over ved undersøgelser eller vurderinger efter
§§ 22 og 27 eller § 51, stk. 1, nr. 2, i barnets lov eller § 31 eller § 34, stk. 2, nr.
4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, også vil omfatte psykologiske
undersøgelser og vurderinger, jf. § 23 eller § 67, stk. 4, nr. 3, i barnets lov eller
§ 32 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, der kan indgå som en del af
grundlaget for en afgørelse eller indstilling om anbringelse efter barnets lov
eller lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Anvendelsesområdet for
inddragelse af den særlige enhed vil fortsat være afgrænset til sager, hvor
kommunalbestyrelsen vurderer, at der er behov for at foretage psykologiske
vurderinger eller undersøgelser som led i oplysningen af sagen og til de dele af
en psykologisk undersøgelse eller vurdering, som ellers kunne være foretaget
ved brug af en standardiseret psykologisk test.
Det bemærkes, at psykologiske undersøgelser eller vurderinger, der indgår i en
indstilling om afgørelse om permanent anbringelse, jf. § 67, stk. 4, nr. 1, i
barnets lov, ligeledes vil være omfattet af kravet om anvendelse af den særlige
enhed, idet sådanne undersøgelser og vurderinger vil skulle foretages som led
i børne- eller ungefaglige undersøgelser, der vil være omfattet af enhedens
anvendelsesområde. Det vil være en forudsætning herfor, at betingelserne for
anvendelsen af den særlige enhed i øvrigt er opfyldt.
Den foreslåede præcisering vil indebære, at det som noget nyt vil fremgå
udtrykkeligt af det foreslåede § 171 b, stk. 1, i barnets lov, at når der som led i
en børnefaglig undersøgelse, der gennemføres under ophold på en institution
eller indlæggelse på et sygehus, eller som indgår som led i en indstilling om
permanent anbringelse, udarbejdes psykologiske vurderinger eller
undersøgelser, vil de dele af den psykologiske vurdering eller undersøgelse,
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 286: Ændringsforslag til L 139 (Om oprettelse af en særlig enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold, der skal anvendes i visse børnesager), fra social- og boligministeren
3002922_0003.png
der ellers kunne foretages ved brug af standardiserede psykologiske tests,
skulle gennemføres med bistand fra den særlige enhed uden brug af
standardiserede psykologiske tests.
Kommunalbestyrelsen vil i alle tilfælde i dialog med den særlige enhed skulle
vurdere og afklare, om der ud over enhedens bistand vil være behov for, at
kommunalbestyrelsen indhenter andre oplysninger eller iværksætter
supplerende undersøgelser eller vurderinger som led i den samlede oplysning
af sagen.
Den foreslåede præcisering vil også omfatte tilfælde, hvor Ankestyrelsen af
egen drift træffer afgørelse efter § 151 i barnets lov om, at
kommunalbestyrelsen skal gennemføre en børnefaglig undersøgelse efter § 23
i barnets lov under barnets eller den unges ophold på institution eller
indlæggelse på et sygehus. Den foreslåede præcisering vil ligeledes omfatte
de tilfælde, hvor Ungdomskriminalitetsnævnet træffer afgørelse efter § 32 i lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet for så vidt angår gennemførelse af en
ungefaglig undersøgelse under barnets eller den unges ophold på institution
eller indlæggelse på et sygehus. Herved sikres, at Ankestyrelsen, når der er
åbenbar risiko for alvorlig skade på et barns eller en ungs sundhed eller
udvikling, vil kunne sikre den fornødne oplysning af forholdene, som grundlag
for overvejelser om anbringelse uden for hjemmet.
Ankestyrelsen vil dog ikke med bestemmelsen få adgang til at kunne træffe
afgørelse om anbringelse efter § 151, stk. 2 eller 3, i barnets lov, hvis der i
oplysningsgrundlaget for en sådan afgørelse indgår psykologiske vurderinger
eller undersøgelser, hvor der er anvendt standardiserede psykologiske tests af
et barn eller en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver fra en familie med grønlandsk baggrund.
Det bemærkes, at såvel formanden for børne- og ungeudvalget som direktøren
for Ankestyrelsen fortsat vil kunne træffe foreløbige afgørelser om anbringelse
uden for hjemmet, jf. § 143 i barnets lov, som af hensyn til barnets eller den
unges øjeblikkelige behov ikke kan afvente, at sagen behandles i børne- og
ungeudvalget, idet der ikke er forudsætning om, at der ved sådanne afgørelser
skal foreligge en børnefaglig undersøgelse som grundlag for afgørelsen.
Endelig bemærkes, at med ”overvejes at anbringe” sigtes der ikke kun til
situationer, hvor kommunalbestyrelsen overvejer at igangsætte en
anbringelsessag, men også situationer, hvor sagen er sat i gang, herunder
situationer hvor der er truffet en afgørelse om anbringelse, der er indbragt for
Ankestyrelsen eller domstolene. § 171 b vil således finde anvendelse, indtil
anbringelsesafgørelsen er endelig. De pågældende myndigheder vil i sådanne
tilfælde
ligesom i andre tilfælde, hvor der opstår tvivl om
oplysningsgrundlaget
skulle vurdere, om der er grundlag for at træffe
afgørelse uden henvisning til de dele af oplysningsgrundlaget, hvor der som led
i vurderinger eller undersøgelser har indgået brug af standardiserede
psykologiske tests, eller om der er behov for at anmode kommunalbestyrelsen
om yderligere oplysninger, herunder med bistand fra den særlige enhed med
henblik på at sikre, at sagen er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes
afgørelse i sagen.
Den foreslåede præcisering har til formål at sikre tydelige rammer for, hvornår
kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at anmode om bistand til udredning
fra den særlige enhed.
Den foreslåede præcisering vil ikke indebære ændringer i, at det vil være
kommunalbestyrelsen, som vil skulle indhente samtykke til anvendelsen af den
særlige enhed i sager omfattet af den foreslåede præcisering, jf. lovforslagets §
171 d, stk. 1 og 2.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 286: Ændringsforslag til L 139 (Om oprettelse af en særlig enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold, der skal anvendes i visse børnesager), fra social- og boligministeren
3002922_0004.png
Med ændringsforslaget foreslås i 2. pkt. en nyaffattelse af beskrivelsen af
målgruppen, som vil være omfattet af anvendelsesområdet for inddragelse af
den særlige enhed. Det foreslås, at målgruppen vil skulle omfatte familier, hvor
barnet, den unge, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i Grønland. Dette er i
overensstemmelse med det fremsatte lovforslag. Det foreslås videre, at
målgruppen også vil omfatte familier, hvor barnet, den unge, den kommende
forælder eller forældremyndighedsindehaveren i øvrigt vurderes at have en tæt
tilknytning til grønlandsk sprog, kultur og værdier.
Det foreslås videre med ændringsforslagets 3. pkt., at der ved vurderingen
efter 2. pkt. bl.a. vil skulle lægges vægt på den enkeltes eller familiens egen
beskrivelse og opfattelse af tilknytningen.
De foreslåede ændringer vil indebære, at kommunalbestyrelsen også i tilfælde,
hvor hverken barnet, den unge, den kommende forælder eller
forældremyndighedsindehaveren er født eller opvokset i Grønland, vil skulle
anmode om bistand fra den særlige enhed til at foretage psykologiske
vurderinger og undersøgelser, som ellers vil kunne foretages ved en
standardiseret psykologisk test, jf. 1. pkt., hvis der er tale om familier, hvor
barnet, den unge, den kommende forælder eller
forældremyndighedsindehaveren i øvrigt vurderes at have en tæt tilknytning til
grønlandsk sprog, kultur og værdier. De foreslåede ændringer vil dermed
kunne indebære en mindre udvidelse af målgruppen for anvendelsesområdet
for inddragelse af den særlige enhed, idet der kan være tilfælde, hvor personer
er vokset op i et grønlandsk miljø og dermed har opnået en tæt tilknytning til
grønlandsk sprog, kultur og værdier, uden at de er født eller opvokset i
Grønland.
Det vil bero på en konkret vurdering, om den pågældende person kan anses
for at være omfattet af det foreslåede krav til kommunalbestyrelsen om
inddragelse af den særlige enhed i visse sager om anbringelse af et barn eller
en ung. Ændringsforslaget vil ikke indebære ændringer i, at det vil være VISO,
der træffer den endelige vurdering og afgørelse om udredning, jf. § 168 i
barnets lov. Ændringsforslaget vil heller ikke
indebære ændringer i, at VISO’s
afgørelse om ydelser, efter § 168 i barnets lov ikke kan indbringes for en anden
administrativ myndighed.
Forud for, at kommunalbestyrelsen oversender en anmodning om bistand til
VISO, vil kommunalbestyrelsen skulle foretage en indledende afklaring af, om
der er tale om en familie med grønlandsk baggrund. Kommunalbestyrelsen vil i
en sådan indledende afklaring, når der ikke er tale om en familie, hvor barnet,
den unge, en kommende forælder eller forældremyndighedsindehaver er født
eller opvokset i Grønland, bl.a. skulle lægge vægt på barnets, den unges, den
kommende forælder eller forældremyndighedsindehaverens egen opfattelse og
beskrivelse af tilknytningen til grønlandsk sprog og oprindelig grønlandsk kultur
og værdier.
Kommunalbestyrelsen vil ligeledes kunne inddrage og lægge vægt på andre
familiemedlemmers opfattelse og beskrivelse af tilknytningen. Det vil f.eks.
kunne være relevant i forhold til at belyse forholdene for et yngre barn.
Kommunens indledende afklaring af, om der i øvrigt kan være tale om en
familie med tæt tilknytning til grønlandsk sprog, kultur og værdier, vil dermed
skulle foretages i dialog med barnet, den unge, den kommende forælder eller
forældremyndighedsindehaveren og eventuelt anden familie.
Kommunalbestyrelsen vil kunne inddrage viden fra fagpersoner eller andre,
som har viden om barnets, den unges, den kommende forælder,
forældremyndighedsindehaverens eller familiens forhold.
Kommunalbestyrelsen vil ligeledes kunne inddrage den særlige enhed i den
indledende afklaring af, om der kan være tale om en familie omfattet af
målgruppen for bestemmelsen.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 286: Ændringsforslag til L 139 (Om oprettelse af en særlig enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold, der skal anvendes i visse børnesager), fra social- og boligministeren
3002922_0005.png
VISO’s vurdering vil skulle foretages
på baggrund af de af kommunen
fremsendte sagsoplysninger ud fra samme overvejelser og med inddragelse af
barnet, den unge, den kommende forælder eller
forældremyndighedsindehaveren og eventuelle andre relevante parter i
fornødent omfang. VISO vil dermed i afgørelsen bl.a. skulle lægge vægt på
barnets, den unges, den kommende forælders eller
forældremyndighedsindehaverens egen opfattelse og beskrivelse af
tilknytningen til grønlandsk sprog, kultur og værdier. Der vil også, f.eks. hvis
der er tale om yngre børn, kunne lægges vægt på andre familiemedlemmers
opfattelse og beskrivelse af tilknytningen. VISO vil videre kunne inddrage andre
oplysninger i sagen og dialogen med kommunalbestyrelsen og den eller de
pågældende borgere, inden VISO træffe afgørelse om bistand fra den særlige
enhed.
Kommunalbestyrelsen bør være særlig opmærksom på behovet for at vurdere,
om grønlandske børn, unge, kommende forældre eller
forældremyndighedsindehavere, der selv henvender sig om bistand fra
enheden, kan være omfattet af målgruppen for udredning i VISO.
De med ændringsforslaget foreslåede bestemmelser i § 171 b, stk. 1, 2. og 3.
pkt., i barnets lov om fastlæggelse af, hvornår der er tale om en grønlandsk
familie, vil alene gælde for anvendelsesområdet for § 171 b i barnets lov.
Ændringsforslaget har til formål også at sikre adgang til udredning fra den
særlige enhed for børn, unge, kommende forældre og
forældremyndighedsindehavere, der har en tæt tilknytning til grønlandsk sprog,
kultur og værdier, men som ikke er født eller opvokset i Grønland.
Ændringsforslaget har dermed også til formål at sikre, at tilbuddet om
udredning i den særlige enhed også i disse tilfælde vil skulle træde i stedet for
brug af standardiserede psykologiske tests, idet sådanne tests ikke er tilpasset
grønlandsk sprog og kultur, og der derfor er risiko for, at resultaterne af
sådanne tests ikke vil give en retvisende beskrivelse af barnets eller den unges
udfordringer eller den kommende forælder eller
forældremyndighedsindehavers kompetencer til at varetage omsorgen for
barnet eller den unge.
Baggrunden for de foreslåede ændringer i 2. og 3. pkt. er således
i
overensstemmelse med intentionen i lovforslaget
et ønske om dels at sikre
retssikkerheden i de mest indgribende sager på børneområdet, dels at sikre, at
der ikke utilsigtet sker forskelsbehandling ved psykologiske undersøgelser og
vurderinger af børn og unge og af forældrekompetence i grønlandske familier
på grund af manglende viden eller inddragelse af fornøden ekspertise om
grønlandske forhold.
Det er i den forbindelse vurderingen, at der henset til den særlige situation,
grønlændere i Danmark befinder sig i, herunder de historiske omstændigheder
der gør sig gældende i forhold til grønlændere i Danmark, inden for rammerne
af Danmarks internationale forpligtelser vil kunne indføres en ordning, hvor
brugen af standardiserede psykologiske tests, der ikke er tilpasset grønlandsk
sprog og kultur, erstattes af andre former for undersøgelser og vurderinger, der
er målrettet sager i grønlandske familier. Det forudsættes i den forbindelse, at
det på anden vis vil være muligt at foretage et tilstrækkelig og kvalificeret
undersøgelse i de konkrete sager.
Ændringsforslaget vil ikke indebære ændringer i, at udredningen fra den
særlige enhed vil skulle sammenfattes i en konklusion, som skal indgå som en
del af grundlaget for kommunalbestyrelsens, børne- og ungeudvalgets eller
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 286: Ændringsforslag til L 139 (Om oprettelse af en særlig enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold, der skal anvendes i visse børnesager), fra social- og boligministeren
3002922_0006.png
Ændringsforslaget vil dermed heller ikke indebære ændringer i, at det fortsat vil
være kommunalbestyrelsen, børne- og ungeudvalget eller
Ungdomskriminalitetsnævnet, der vil skulle træffe de fornødne afgørelser om
hjælp og støtte efter henholdsvis barnets lov eller lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet på baggrund af den samlede, helhedsorienterede
børnefaglige eller ungefaglige undersøgelse.
Endelig foreslås med ændringsforslaget til 4. pkt., at reglerne i 1-3. pkt.
tilsvarende finder anvendelse ved kommunalbestyrelsens behandling af sager
om adoption af et barn eller en ung.
Forslaget vil dreje sig om situationer, hvor kommunalbestyrelsen overvejer, om
det vil være bedst for et barn eller en ung at vokse op i en ny familie, fordi
forældrene er ude af stand til at tage sig af barnet eller den unge. Vurderer
kommunalbestyrelsen, at adoption vil være bedst for barnet eller den unge, at
barnets eller den unges forældre ikke vil give samtykke til adoptionen efter § 7 i
adoptionsloven, og at adoptionen vil kunne gennemføres uden samtykke efter
§ 9, stk. 2-4, i adoptionsloven, og hvor kommunalbestyrelsen derfor efter § 70 i
barnets lov indstiller til børne- og ungeudvalget, at barnet eller den unge
adopteres uden samtykke.
I så fald vil indstillingen efter § 70, stk. 2, i barnets lov bl.a. skulle indeholde
børnefaglige undersøgelser m.v. efter §§ 20 eller 26 i barnets lov eller efter §
31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Foretages disse
undersøgelser med henblik på adoption, vil det foreslåede 4. pkt. betyde, at de
foreslåede 1.-3. pkt. vil finde anvendelse, hvis der som led i undersøgelsen
foretages psykologiske undersøgelser eller vurderinger, der ellers kunne være
foretaget ved en standardiseret psykologisk test.
Forslaget har til formål at tydeliggøre, at pligten til at anvende den særlige
enhed også omfatter undersøgelser m.v., der indgår i en indstilling om adoption
efter § 70 i barnets lov.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indsættes et nyt § 171 c, stk. 1,
i barnets lov, hvor det fastsættes, at kommunalbestyrelsen skal anmode den
særlige enhed om bistand til gennemgang af igangværende anbringelser i
familier, hvor et barn, en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i Grønland, og hvor der er
eller må antages at have været anvendt en standardiseret psykologisk test i
forbindelse med undersøgelser eller vurderinger efter nærmere angivne
bestemmelser i barnets lov eller lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Hvis den særlige enhed finder, at anvendelsen af en standardiseret
psykologisk test har før til en misvisende vurdering, skal den særlige enhed
udarbejde en sammenfattende vurdering til brug for kommunalbestyrelsens
eller Ungdomskriminalitetsnævnets vurdering af, om afgørelsen om
anbringelse skal genoptages.
Med ændringsforslaget foreslås anvendelsesområdet for § 171 c, stk. 1,
præciseret i 1. pkt., så det fremgår udtrykkeligt, at kommunalbestyrelsen vil
skulle anmode den særlige enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og
kulturelle forhold om at gennemgå alle igangværende anbringelser, der ikke er
behandlet efter den foreslåede § 171 b, hvor der er eller må antages at have
været anvendt en standardiseret psykologisk test i forbindelse med
undersøgelser og vurderinger efter §§ 22, 23, 27, § 51, stk. 1, nr. 2, eller § 67,
stk. 4, nr. 3, i barnets lov, §§ 50, 51, § 59, stk. 1, nr. 2, eller § 68 a, stk. 4, nr. 3,
i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august 2023, eller
§§ 31, 32 eller § 34, stk. 2, nr. 4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Det vil hermed fremgå udtrykkeligt, at kommunalbestyrelsen også vil skulle
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 286: Ændringsforslag til L 139 (Om oprettelse af en særlig enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold, der skal anvendes i visse børnesager), fra social- og boligministeren
3002922_0007.png
anmode om gennemgang af sager, der opfylder betingelsen om, at der er eller
kan have været anvendt en standardiseret psykologisk test, i psykologiske
undersøgelser eller vurderinger. der er foretaget efter § 23 i barnets lov, eller
som indgår i indstillinger om permanent anbringelse efter § 67, stk. 4, nr. 3, i
barnets lov, eller efter de tilsvarende tidligere gældende bestemmelser i § 51,
eller § 68 a, stk. 4, nr. 3, i lov om social service eller efter § 32 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Det bemærkes, at psykologiske
undersøgelser og vurderinger, der har indgået som led i en indstilling om
afgørelse om permanent anbringelse, jf. § 67, stk. 4, nr. 1, i barnets lov eller
efter den tidligere gældende § 68 a, stk. 4, nr. 1, i lov om social service
ligeledes vil være omfattet af kravet om anvendelse af den særlige enhed, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Forslaget vil ikke indebære ændringer i, at den særlige enheds gennemgang af
sager alene vil omfatte den del af undersøgelsen eller vurderingen, hvor der
har eller kan have indgået brug af standardiserede psykologiske tests, eller
ændringer i, at der alene kan anmodes om bistand til gennemgang af
igangværende anbringelser.
Forslaget vil heller ikke indebære ændringer i, at kommunalbestyrelsen som
udgangspunkt vil skulle indhente samtykke, jf. de ved lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede § 171 d, stk. 1 og 2, i barnets lov.
Med ændringsforslaget foreslås i 2. pkt. en nyaffattelse af beskrivelsen af
målgruppen, som vil være omfattet af anvendelsesområdet for inddragelse af
bistand fra den særlige enhed. Det foreslås, at målgruppen vil skulle omfatte
familier, hvor barnet, den unge, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i Grønland. Dette er i
overensstemmelse med det fremsatte lovforslag. Det foreslås videre, at
målgruppen også vil omfatte familier, hvor barnet, den unge, den kommende
forælder eller forældremyndighedsindehaver i øvrigt vurderes at have en tæt
tilknytning til grønlandsk sprog, kultur og værdier.
Det foreslås videre med ændringsforslagets 3. pkt., at der ved vurderingen
efter 2. pkt. bl.a. vil skulle lægges vægt på den enkeltes eller familiens egen
beskrivelse og opfattelse af tilknytningen.
Om betydningen af de foreslåede 2. og 3. pkt. henvises til bemærkningerne til
de ved ændringsforslagets nr. 1 foreslåede tilsvarende bestemmelser i § 171 b,
stk. 1, 2. og 3. pkt.
Det bemærkes, at den ved lovforslaget foreslåede bestemmelse i § 171 c, 2.
pkt., om situationer, hvor anvendelsen af en standardiseret psykologisk test har
ført til en misvisende vurdering, foreslås indsat i bestemmelsen som et nyt stk.
2, jf. ændringsforslagets nr. 3.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indsættes en ny § 171 c i
barnets lov, hvor det i stk. 1 fastsættes, at kommunalbestyrelsen skal anmode
den særlige enhed om bistand til gennemgang af igangværende anbringelser i
familier, hvor et barn, en ung, en kommende forælder eller en
forældremyndighedsindehaver er født eller opvokset i Grønland, og hvor der er
eller må antages at have været anvendt en standardiseret psykologisk test i
forbindelse med undersøgelser eller vurderinger efter nærmere angivne
bestemmelser i barnets lov eller lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Hvis den særlige enhed finder, at anvendelsen af en standardiseret
psykologisk test har før til en misvisende vurdering, skal den særlige enhed
udarbejde en sammenfattende vurdering til brug for kommunalbestyrelsens
eller Ungdomskriminalitetsnævnets vurdering af, om afgørelsen om
anbringelse skal genoptages.
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 286: Ændringsforslag til L 139 (Om oprettelse af en særlig enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle forhold, der skal anvendes i visse børnesager), fra social- og boligministeren
3002922_0008.png
Med ændringsforslaget foreslås indsat et nyt stk. 2, i den foreslåede § 171 c,
om, at finder den særlige enhed, at anvendelsen af en standardiseret
psykologisk test har ført til en misvisende vurdering, vil den særlige enhed
skulle udarbejde en sammenfattende vurdering af dette til brug for
kommunalbestyrelsens eller Ungdomskriminalitetsnævnets vurdering af, om
sagen skal genoptages. Den foreslåede ændring er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2, og der er ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer i
forhold til lovforslagets § 171 c, stk. 1, 2. pkt.
Den foreslåede ændring vil indebære, at når den særlige enhed finder, at
anvendelsen af en standardiseret psykologisk test har ført til en misvisende
vurdering i sagen, skal den særlige enhed udarbejde en sammenfattende
vurdering af dette til brug for den ansvarlige myndigheds vurdering af sagen.
Det vil således være op til den ansvarlige myndighed at foretage en konkret
vurdering af, om der i den enkelte sag er tale om nye oplysninger af betydning
for sagen, og om sagen derfor skal genoptages. Hvis det vurderes, at sagen
skal genoptages, vil der herefter i praksis skulle træffes de fornødne afgørelser
om udfaldet af denne vurdering. Det vil, afhængigt af forholdene i sagen,
eksempelvis kunne være en afgørelse om iværksættelse af en ny børnefaglig
undersøgelse, om hjemgivelse barnet eller den unge, eller iværksættelse eller
ændring af indsatser eller forhold under anbringelsen, herunder samvær.
Afgørelser om sådanne indsatser m.v. vil kunne påklages efter reglerne herom
i barnets lov og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Træffes der alene
afgørelse om, at sagen skal genoptages eller om, at sagen ikke
skalgenoptages, vil en sådan afgørelse kunne indbringes for Ankestyrelsen
efter de gældende regler herom i barnets lov eller lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indsættes en ny § 171 d i
barnets lov, hvor social- og boligministeren i stk. 3 bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om behandlingen af sager efter §§ 171 b og 171 c og om
sammensætning m.v. af den særlige enhed med ekspertise i grønlandske
sproglige og kulturelle forhold, samt om enhedens viden og kompetencer i
forhold til tværkulturel psykologi og grønlandsk sprog og kultur.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en sproglig præcisering, så det
tydeliggøres, at der er tale om at social- og boligministeren herunder kan
fastsætte krav til enhedens viden og kompetencer i forhold til tværkulturel
psykologi og grønlandsk sprog og kultur.
Ændringsforslaget indebærer ikke indholdsmæssige ændringer.
8