Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 222
Offentligt
2995671_0001.png
Dansk Erhverv
Foretræde for socialudvalget
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Præsentation fra Dansk Erhverv ifm. foretræde den 27/3-25 om forslag til, hvordan kvaliteten og professionalismen på botilbud kan styrkes
2995671_0002.png
Socialområdet i tal
Fordeling af tilbud på det specialiserede
socialomrdet
Ikke-offentlige sociale tilbud har
bedre score end offentlige tilbud i
43
57
6 ud af 7
kvalitetsindikatorer
som Socialtilsynet har vurderet
leverandører, som leverer højt
specialiserede indsatser, er
ikke-offentlige
leverandører
49 %
af VISO-
Offentlige tilbud
Ikke offentlige tilbud
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Præsentation fra Dansk Erhverv ifm. foretræde den 27/3-25 om forslag til, hvordan kvaliteten og professionalismen på botilbud kan styrkes
2995671_0003.png
Styrk kvaliteten, ansvarligheden og
professionalismen på det
specialiserede socialområde.
I Danmark er størstedelen af de sociale botilbud –
uanset om de er kommunale,
regionale, selvejende eller private
– kendetegnet ved høj faglighed og ansvarlig
drift.
Alligevel bliver tilliden til området udfordret af enkelte alvorlige sager om
ulovligheder og svigt.
Det er uacceptabelt og underminerer tilliden til et område, hvor tusindvis af
fagfolk hver dag gør en forskel for samfundets mest sårbare borgere.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Præsentation fra Dansk Erhverv ifm. foretræde den 27/3-25 om forslag til, hvordan kvaliteten og professionalismen på botilbud kan styrkes
2995671_0004.png
Udfordringer med akuttilbud
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Præsentation fra Dansk Erhverv ifm. foretræde den 27/3-25 om forslag til, hvordan kvaliteten og professionalismen på botilbud kan styrkes
2995671_0005.png
5 konkrete forslag
1.
Grundigere godkendelsen og opfølgning med nye tilbud.
Der skal være en højere indstigning for nye tilbud.
Undgå brodne kar –
akuttilbud og herberger
2. Alle sociale tilbud skal have den faglige indsats godkendt.
Det gælder også akut-tilbud og særforanstaltninger.
3. Socialtilsynet og retssikkerheden skal styrkes.
Der skal være klare rammer og juridisk bindende vejledninger for
socialtilsynets arbejde.
4. Tilsynene skal fokusere på kvalitet og trivsel.
Socialtilsynet skal fokusere på kvalitet i indsatserne. Det personrettet tilsyn
skal styrkes, så kommunerne oftere sikrer at borgerne er i trivsel.
5. Økonomisk gennemsigtighed er en del af svaret.
Gennemsigtighed i alle tilbuds økonomi vil give indblik i hvordan
skattekronerne forvaltes i alle sociale botilbud.
Gennemsigtighed i en ny takstmodel
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Præsentation fra Dansk Erhverv ifm. foretræde den 27/3-25 om forslag til, hvordan kvaliteten og professionalismen på botilbud kan styrkes
2995671_0006.png
Fokus på ikke-godkendte
akut-tilbud:
En økonomisk bæredygtig model for hele feltet med to elementer:
1. Godkendelse af den faglige indsats i alle akutpladser:
Sociale tilbud, der tilbyder akutte løsninger efter Serviceloven eller Barnets Lov, skal deres
indsats godkendes af Socialtilsynet for at sikre kvalitet og faglighed.
2. Fasttrack-model for boliggodkendelse
Akutboliger skal kunne godkendes administrativt inden for 3 uger baseret på
dokumentation (billeder, plantegninger mv.). Efterfølgende fysisk godkendelse skal ske
inden for 6 måneder.
Forslaget sikrer, at børn og unge i akutte situationer hurtigt får adgang til egnede løsninger
med høj kvalitet, samtidig med at det understøtter fleksibilitet og bæredygtighed for de private
og selvejende aktører.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Præsentation fra Dansk Erhverv ifm. foretræde den 27/3-25 om forslag til, hvordan kvaliteten og professionalismen på botilbud kan styrkes
2995671_0007.png
Branchens ansvar
Dansk Erhverv ønsker at fremme gennemsigtighed, kvalitet og ansvarlighed i indsatserne
samt tilvejebringelsen af et mere faktabaseret beslutningsgrundlag for offentlige indkøbere
på velfærdsområdet.
Det er afgørende, at branchestandarden er værdiskabende for virksomheden, de kommuner,
der køber ydelser og de borgere og pårørende, der får hjælp.
Derfor er vi i gang udvikle et redskab, der kan bidrage til at sikre høj kvalitet og
gennemsigtighed i indsatserne.
7