Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2992531_0001.png
Social- og Boligministeriet
Udsatte Børn
Sagsnummer 2024 - 6749
IAS
Den gældende bekendtgørelse kan findes her:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/263
14. marts 2025
Bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge
I medfør af § 4, stk. 5, § 5, stk. 4, § 11, stk. 7, § 14, stk. 4, § 15, stk. 4, § 16, stk. 8, § 16 b, stk.
3, § 17, stk. 2, § 18, stk. 2, § 21, stk. 5, og § 23, stk. 8, i lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1006 af 30. august 2024, § 61, stk. 2, § 62, stk. 4, § 63, stk. 3, og § 64, stk. 2,
i barnets lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024, § 15, stk. 3, og § 16, stk. 3, i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. lov nr. 1705 af 27. december 2018, og § 5, stk. 12, og § 7, stk. 6, i
lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 908 af 3. juli 2024, § 62 m, stk. 5, § 62 n, stk. 5, og § 62 o, stk.
6, i udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af. 2. september 2024, og efter forhandling med
justitsministeren og udlændinge- og integrationsministeren fastsættes
:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1. Denne bekendtgørelse finder anvendelse for anbringelsessteder for børn og unge efter § 43, stk. 1, i
barnets lov.
Stk. 2.Ved
følgende anbringelsessteder forstås:
1) Opholdssted og døgninstitution efter § 43, stk. 3, i barnets lov: Et åbent anbringelsessted.
2) Delvis lukket døgninstitution og delvis lukket afdelinger på åbne døgninstitutioner efter § 43, stk. 3, i
barnets lov: En døgninstitution eller afdeling, hvor der er i perioder kan ske tilbageholdelse i form af
aflåsning af yderdøre og vinduer eller fysisk tilbageholdelse, jf. § 61 i barnets lov.
3) Sikrede døgninstitutioner efter § 43, stk. 3, i barnets lov: En døgninstitution med en eller flere afdelinger,
hvor det er tilladt at have yderdøre og vinduer konstant aflåst, jf. § 62 i barnets lov.
4) Særligt sikrede afdelinger efter § 43, stk. 3, i barnets lov: En afdeling på en sikret døgninstitution, der
fysisk er adskilt fra de øvrige sikrede afdelinger på døgninstitutionen, og hvor rammerne gør, at afdelingen
kan modtage børn eller unge, der har et mere vidtgående behov for hjælp og støtte grundet mere omfattende
problemer end de børn og unge, der placeres på afdelinger i den sikrede døgninstitution, jf. § 63 i barnets
lov.
Stk. 3.
Ved følgende begreber forstås:
1) Opholdsrum: Et værelse, skabe eller andre rum, som barnet eller den unge råder over.
2) Genstande i opholdsrummet: Møbler og andre løse genstande, f.eks. kommoder, opbevaringsbokse,
tasker og poser.
Kapitel 2
Rammer for ophold på anbringelsessteder
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
§ 2.
Ophold på et anbringelsessted efter § 43, stk. 1, i barnets lov skal være påbegyndt før barnets fyldte 18.
år, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Ophold på et anbringelsessted efter § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov kan i medfør af § 74 a, stk. 1, i
straffeloven påbegyndes efter det fyldte 18. år.
Obligatorisk husorden
§ 3.
En husorden efter § 4, stk. 2, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, fastsat af lederen på en
delvis lukket døgninstitution, en delvis lukket afdeling på en døgninstitution, en sikret døgninstitution eller
en særligt sikret afdeling, jf. § 43, stk. 3, i barnets lov skal være skriftlig og skal som minimum indeholde
regler og retningslinjer for børnene og de unge om følgende:
Vækketid mellem kl. 06 og 09 i hverdagene.
Vækketid mellem kl. 08 og 11 i weekender.
Sengetid mellem kl. 21 og 23 i hverdagene.
Sengetid mellem kl. 22 og 24 i weekender.
Ro på værelserne mellem sengetid og vækketid, jf. nr. 1-4.
Mødepligt til undervisning, behandling og andre fastlagte aktiviteter.
God adfærd på fællesarealer, forstået som adfærd der ikke er til gene for fællesskabet eller for børnenes og
de unges sikkerhed og tryghed, og en adfærd med fravær af uacceptabel sprogbrug, og hvor voldelig,
krænkende og larmende adfærd er uacceptabel.
Forbud mod indtagelse og besiddelse af alkohol og euforiserende stoffer.
Rygeforbud, med undtagelse af nærmere bestemte udendørs arealer på institutionens område.
Besøg, herunder tidsrum, varighed, og god adfærd for de besøgende.
Stk. 2.
På delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner efter § 43, stk.
3, i barnets lov skal husordenen jf. stk. 1, desuden indeholde regler om begrænsninger for besiddelse og
brug af mobiltelefoner og andet elektronisk kommunikationsudstyr, herunder at børnene og de unge som
udgangspunkt skal aflevere mobiltelefoner i forbindelse med aktiviteter, der kræver deres fulde
opmærksomhed, herunder undervisning, behandling og andre fastlagte aktiviteter.
Stk. 3.
På sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger efter § 43, stk. 3, i barnets lov skal hus-
ordenen, jf. stk. 1, desuden indeholde regler om, at telefonsamtaler og anden elektronisk kommunikation
kun må finde sted på nærmere afgrænsede områder på institutionen og i bestemte tidsrum. Husordenen kan
endvidere indeholde regler om, at børnene og de unge skal aflevere deres egne mobiltelefoner og andet
elektronisk kommunikationsudstyr til personalet, som kan opbevare det under anbringelsen.
Stk. 4.
Regler og retningslinjer om vækketider og sengetider i stk. 1, nr. 1-4, kan fraviges i ferieperioder.
Stk. 5.
Lederen eller dennes stedfortræder kan beslutte, at reglerne i husordenen, jf. stk. 1-4, kan fraviges
for det enkelte barn eller den enkelte unge, når særlige forhold taler herfor.
Anvendelse af rusmiddeltest med samtykke
§ 4.
Et forudgående generelt samtykke til anvendelse af rusmiddeltest efter § 5 i lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge skal være informeret, frivilligt og udtrykkeligt. Samtykket kan afgives mundtligt
eller skriftligt og skal afgives til anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder.
Stk. 2.
Samtykke efter stk. 1 afgives for en tidsubegrænset periode, men kan altid tilbagekaldes af barnet
eller den unge samt af forældremyndighedsindehaveren til børn under 12 år, jf. § 5, stk. 1, i lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge, eller af den uledsagede mindreårige udlændings repræsentant, jf.
udlændingelovens § 56 a, stk. 1, jf. udlændingelovens § 62 n, stk. 5.
Stk. 3.
Tilbagekaldelse af et generelt samtykke skal ske udtrykkeligt til anbringelsesstedets leder eller
dennes stedfortræder eller i deres fravær til det øvrige personale.
Stk. 4.
Forældremyndighedsindehaveren eller den uledsagede mindreårige udlændings repræsentant, jf.
udlændingelovens § 56 a, stk. 1, skal orienteres om de tilfælde, hvor der er anvendt en rusmiddeltest,
herunder om testens resultat. Barnets eller den unges handlekommune, jf. 9 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, skal ligeledes orienteres med henblik på at sikre overensstemmelse
med barnets plan efter § 91 i barnets lov eller ungeplanen efter § 108 i barnets lov.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
Stk. 5.
Aflæggelse af rusmiddeltest skal altid ske efter almindelige sundhedsfaglige forskrifter herfor.
Kapitel 3
Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
Tilbageholdelse i forbindelse med eller under en anbringelse
§ 5
Ved afgørelse om tilbageholdelse af et barn eller en unge efter § 11 i lov om voksenansvar over for
anbragte børn og unge træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om varigheden af tilbageholdelsen, inden for
den maksimale periode på 14 dage der kan ske tilbageholdelse, jf. § 11, stk. 6, i lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge.
Stk. 2.
Personalet på et anbringelsessted efter § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov kan inden for de rammer om
tilbageholdelse, som kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om, efter § 11, stk. 6, i lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge, i en konkret situation tilbageholde barnet eller den unge.
Stk. 3.
Tilbageholdelse efter § 11 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge kan alene ske ved, at
barnet eller den unge fastholdes fysisk for at forhindre vedkommende i at forlade anbringelsesstedet.
Delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner
§ 6.
Børn og unge, der efter afgørelse fra kommunalbestyrelsen, jf. § 12 i lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge, tilbageholdes på en delvis lukket døgninstitution eller på en delvis lukket afdeling på en
døgninstitution ud over 24 timer, skal have mulighed for at opholde sig udendørs i mindst 1 time dagligt.
Stk. 2.
Børne- og ungeudvalget og Ungdomskriminalitetsnævnet kan i ganske særlige tilfælde dispensere
fra aldersgrænsen for anbringelse på en delvis lukket døgninstitution eller delvis lukket afdeling på en
døgninstitution, jf. § 61, stk. 1, i barnets lov, og i § 15, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet,
i forhold til børn under 12 år.
Sikrede døgninstitutioner
§ 7.
Børne- og ungeudvalget og Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse om at anbringe et barn
eller en ung, der er fyldt 12 år, på en sikret døgninstitution, jf. § 62, stk. 1, og § 98 i barnets lov, §§ 62 n
eller 62 x, stk. 1, i udlændingeloven, og § 16, stk. 1, og § 21, stk. 1, i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, når der forud herfor foreligger en afgørelse om anbringelse uden for hjemmet efter
§§ 46 eller 47 i barnets lov, kapitel 9 b eller 9 c i udlændingeloven eller § 14 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet. Børne- og ungeudvalget og Ungdomskriminalitetsnævnet kan i ganske særlige
tilfælde dispensere fra aldersgrænsen, jf. 1. pkt., i forhold til børn under 12 år.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, træffe afgørelse om, på hvilken
institution/afdeling anbringelse på en sikret døgninstitution skal finde sted.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i forlængelse af en strafferetlig afgørelse om ophold, der træder i stedet
for varetægtsfængsling efter § 765 i lov om rettens pleje, træffe afgørelse om at anbringe et barn eller en
ung på en sikret døgninstitution, hvor opholdet træder i stedet for varetægtsfængsling, jf.
§ 62, stk. 2, nr. 1, i barnets lov. Kommunalbestyrelsen skal herunder træffe afgørelse om, på hvilken
institution/afdeling anbringelsen skal finde sted.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan i forlængelse af en strafferetlig afgørelse om ophold som led i afsoning
efter § 78, stk. 1, i lov om fuldbyrdelse af straf m.v. træffe afgørelse om at anbringe et barn eller en ung på
en sikret døgninstitution, jf. § 62, stk. 2, nr. 2, i barnets lov, herunder om på hvilken institution/afdeling
anbringelsen skal finde sted. Kommunalbestyrelsens afgørelse om anbringelse på en sikret døgninstitution
skal tiltrædes af Kriminalforsorgen.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal i forlængelse af en strafferetlig afgørelse om ungdomssanktion efter
straffelovens § 74 a træffe afgørelse om, på hvilken institution/afdeling anbringelsen skal finde sted, når det
følger af dommen, at barnet eller den unge skal anbringes på en sikret døgninstitution, jf. § 62, stk. 2, nr. 3, i
barnets lov.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0004.png
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan i forlængelse af en strafferetlig afgørelse om ungdomssanktion efter
straffelovens § 74 a, træffe afgørelse om, at barnet eller den unge skal forblive i, overføres til eller
tilbageføres til en sikret døgninstitution, jf. § 62, stk. 2, nr. 3, i barnets lov.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal altid oplyse forældremyndighedsindehaveren om anbringelsen på en
sikret døgninstitution, og så vidt det er muligt, inden denne anbringelse sker.
Særligt sikrede afdelinger
§ 8.
Ved afgørelse om anbringelse på en særlig sikret afdeling, efter § 63 i barnets lov skal
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, på hvilken særligt sikret afdeling anbringelse skal finde sted.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal altid orientere forældremyndighedsindehaveren om anbringelse i en
særligt sikret afdeling, og så vidt det er muligt, inden denne anbringelse sker.
Varighed af ophold på sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger når anbringelsen
sker efter barnets lov, udlændingeloven eller lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
§ 9.
Ophold på en sikret døgninstitution må, når anbringelsen sker efter § 62, stk. 1, nr. 1 eller 2, i barnets
lov, § 62 n, stk. 2, nr. 1 eller 2,
i udlændingeloven,
§ 62 x, stk. 1, i udlændingeloven, jf. § 62, stk. 1, nr. 1
eller 2, i barnets lov, eller § 16, stk. 1, nr. 1 eller 2, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, højst vare
3 måneder. Kommunalbestyrelsen kan for børn og unge, der er fyldt 15 år, dispensere fra den maksimale
opholdsperiode, jf. 1. pkt., for en ny periode på højst 3 måneder, hvis betingelserne for anbringelsen på en
sikret døgninstitution fortsat er opfyldt. Dispensationsmuligheden er ikke begrænset til én ny periode. For
børn og unge, der ikke er fyldt 15 år kan der efter 2. pkt. alene dispenseres for én ny periode på højst 3
måneder, jf. 1. pkt.
Stk. 2.
Ophold på en sikret døgninstitution må, når anbringelse sker efter § 62, stk. 1, nr. 3, i barnets lov, §
62 n, stk. 2, nr. 3, i udlændingeloven, § 62 x, stk. 1, i udlændingeloven, jf. § 62, stk. 1, nr. 3, i barnets
lov, eller § 16, stk. 1, nr. 3, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, for børn og unge, der er fyldt
15 år, højst vare 6 måneder og for børn og unge, der ikke er fyldt 15 år, højst vare 3 måneder.
Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra den maksimale opholdsperiode, jf. 1. pkt., hvis betingelserne for
anbringelsen på en sikret døgninstitution forsat er opfyldt. For børn og unge, der er fyldt 15 år, kan der efter
2. pkt. alene dispenseres fra 6 måneders grænsen for én ny periode på højst 6 måneder. For børn og unge,
der ikke er fyldt 15 år, kan der efter 2. pkt. alene dispenseres for én ny periode på højst 3 måneder.
Stk. 3.
Ophold på en særligt sikret afdeling må, når anbringelsen sker efter § 63, stk. 1, i barnets lov, § 62
o, stk. 2, i udlændingeloven, § 62 x, stk. 1, i udlændingeloven, jf. § 63, stk. 1, i barnets lov, eller § 17, stk. 1,
i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, og der foreligger et grundlag for anbringelse på en sikret
døgninstitution efter § 62, stk. 1, nr. 1 eller 2, i barnets lov, § 62 n, stk. 2, nr. 1 eller 2, i udlændingeloven, §
62 x, stk. 1, i udlændingeloven, jf. § 62, stk. 1, nr. 1 eller 2, i barnets lov, eller § 16, stk. 1, nr. 1 eller 2, i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, højst vare 3 måneder, jf. dog stk. 4. Kommunalbestyrelsen
kan for børn og unge, der er fyldt 15 år, dispensere fra den maksimale opholdsperiode, jf. 1. pkt., for en ny
periode på højst 3 måneder, hvis betingelserne for anbringelsen på en særligt sikret afdeling fortsat er
opfyldt. Dispensationsmuligheden er ikke begrænset til én ny periode. For børn og unge, der ikke er fyldt 15
år, kan der efter 2. pkt. alene dispenseres for én ny periode på højst 3 måneder.
Stk. 4.
Ophold på en særligt sikret afdeling må, når anbringelse sker efter § 63, stk. 1, i barnets lov, § 62 o,
stk. 2, i udlændingeloven, § 62 x, stk. 1, i udlændingeloven, jf. § 63, stk. 1, i barnets lov, eller § 17, stk. 1, i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, og der foreligger et grundlag for anbringelse på en sikret
døgninstitution efter § 62, stk. 1, nr. 3, i barnets lov, § 62 n, stk. 2, nr. 3, i udlændingeloven, § 62 x, stk. 1, i
udlændingeloven, jf. 62, stk. 1, nr. 3, i barnets lov, eller § 16, stk. 1, nr. 3, i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, for børn og unge, der er fyldt 15 år, højst vare 6 måneder og for børn og unge, der
ikke er fyldt 15 år, højst vare 3 måneder. Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra den maksimale
opholdsperiode, jf. 1. pkt., hvis betingelserne for anbringelsen på en særligt sikret afdeling fortsat er opfyldt.
For børn og unge, der er fyldt 15 år, kan der efter 2. pkt. alene dispenseres fra 6 måneders grænsen for én ny
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
periode på højst 6 måneder. For børn og unge, der ikke er fyldt 15 år, kan der efter 2. pkt. alene dispenseres
for én ny periode på højst 3 måneder.
Stk. 5.
I beregningen af opholdstiden på den sikrede døgninstitution eller særligt sikrede afdeling efter stk.
1-4 medregnes ikke den tid, hvor barnet eller den unge uden tilladelse har været fraværende fra
døgninstitutionen, hvis der er tale om fravær i en sammenhængende periode på mere end 24 timer.
Stk. 6.
Efter forlængelse, jf. stk. 1-4, må den samlede varighed af ophold på en sikret døgninstitution og
særligt sikret afdeling, for børn og unge, der er fyldt 15 år, ikke overstige 12 måneder. For børn og unge,
der ikke er fyldt 15 år, må den samlede varighed af ophold på en sikret døgninstitution og en særligt
sikrede afdeling, ikke overstige 9 måneder.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om varighed af ophold på en sikret døgninstitution og en
særligt sikret afdeling, når afgørelsen er truffet efter § 62, stk. 1, nr. 1-3, eller § 63, stk. 1, i barnets lov, § 62
n, stk. 2, eller § 62 o, stk. 2, i udlændingeloven, § 62 x, stk. 1, i udlændingeloven, jf. § 62, stk. 1, nr. 1-3, i
barnets lov, eller § 16, stk. 1, eller § 17, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om ophør af et barns eller en ungs anbringelse på en sikret
døgninstitution eller en særligt sikret afdeling, når afgørelsen er truffet efter § 62, stk. 1, nr. 1-3, eller § 63,
stk. 1, i barnets lov, § 62 n, stk. 2, eller § 62 o, stk. 2, i udlændingeloven, § 62 x, stk. 1, i udlændingeloven,
jf. § 62, stk. 1, nr. 1-3, i barnets lov, eller § 16, stk. 1, eller § 17, stk. 1, i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Varighed af ophold på sikrede døgninstitutioner når anbringelsen sker som led i strafferetlige forhold
§ 10.
Ophold på en sikret døgninstitution må, når anbringelse sker som led i afsoning, jf. § 78, stk. 1, i lov
om fuldbyrdelse af straf m.v., efter § 62, stk. 2, nr. 2, i barnets lov højst vare 14 måneder.
Stk. 2.
Ophold på en sikret døgninstitution må, når anbringelsen sker som led i en idømt foranstaltning, jf.
straffelovens § 74 a, efter § 62, stk. 2, nr. 3, i barnets lov sammenlagt højst vare 12 måneder. Ophold på en
sikret døgninstitution sammenlagt med ophold på et opholdssted eller en døgninstitution anbringelsessted ,
jf. § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov, må højst vare 18 måneder. Ved ny kriminalitet kan retten dog forlænge
foranstaltningen, herunder længstetiderne, med indtil 6 måneder, jf. straffeloven § 74 a, stk. 2.
Stk. 3.
I beregningen af opholdstiden på den sikrede døgninstitution efter stk. 1 og 2 medregnes ikke den
tid, hvor barnet eller den unge uden tilladelse har været fraværende fra døgninstitutionen, hvis der er tale om
fravær i en sammenhængende periode på mere end 24 timer.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om ophør af et barns eller en ungs anbringelse på en sikret
døgninstitution, når afgørelsen er truffet efter § 62, stk. 2, nr. 2, i barnets lov. Kommunalbestyrelsen træffer
tillige afgørelse om ophør af en ungs anbringelse på en sikret døgninstitution, når anbringelse er sket efter §
62, stk. 2, nr. 3, i barnets lov, dog inden for de rammer der er fastsat i dommen.
Aflåsning af værelser om natten på sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger
§ 11.
Det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med en sikret døgninstitution eller en særligt
sikret afdeling, jf. § 2 i lov om socialtilsyn og regler fastsat i medfør af § 2, stk. 6, i lov om socialtilsyn, kan
give tilladelse til at aflåse værelserne om natten af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn.
Stk. 2.
Hvis tilladelse efter stk. 1 udnyttes, skal børnene og de unge kunne komme i kontakt med personalet
i det tidsrum, hvor værelset er aflåst.
Stk. 3.
Tilladelse efter stk. 1 kan alene gives generelt til aflåsning af værelser og ikke til et enkelt barns
eller ungs værelse.
Isolation på sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger
§ 12.
Ved isolation på en sikret døgninstitution eller en særligt sikret afdeling efter § 14, stk. 1, i lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge, skal der løbende føres tilsyn med barnet eller den unge for at sikre,
at barnet eller den unge ikke gør skade på sig selv. Der skal være mulighed for, at barnet eller den unge kan
tilkalde personalet på institutionen eller afdelingen under hele isolationen.
Stk. 2.
Ved isolation af børn og unge med psykiske lidelser skal der i umiddelbar forbindelse med
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
beslutningen herom tilkaldes en psykiatrisk speciallæge, der er tilknyttet afdelingen, eller hvis dette
ikke er muligt en alment praktiserende læge. Lægen skal via løbende tilsyn tage stilling til, hvorvidt en
indlæggelse af den pågældende på en børne- og ungdomspsykiatrisk afdeling er nødvendig.
Ophold uden for sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger samt adgang til frisk luft
§ 13.
Under ophold på en sikret døgninstitution eller i en særligt sikret afdeling kan institutionens leder
tillade, at barnet eller den unge beskæftiges uden for døgninstitutionen.
Stk. 2.
Børn og unge, der er anbragt på en sikret døgninstitution eller en særligt sikret afdeling ud over 24
timer, skal have adgang til at opholde sig udendørs mindst 1 time dagligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen i barnets eller den unges handlekommune kan efter indstilling fra
institutionens leder træffe afgørelse om, at barnet eller den unge under sit ophold på en sikret
døgninstitution eller en særligt sikret afdeling, jf. § 62, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2, nr. 2, eller § 63 i barnets lov,
§ 16, stk. 1, eller § 17 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, for en kortere periode kan tage ophold
uden for institutionen eller afdelingen, hvis opholdet sker under tæt kontakt med voksne. Afgørelse herom
kan for unge, der er anbragt som led i en afsoning efter § 78, stk. 1, i lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. §
62, stk. 2, nr. 2, i barnets lov kun iværksættes med samtykke fra Kriminalforsorgen.
Stk. 4.
For unge, der er anbragt på en sikret døgninstitution, jf. § 62, stk. 2, nr. 1 og 3, i barnets lov i
stedet for varetægtsfængsling efter retsplejelovens § 765 eller i henhold til ungdomssanktion efter
straffelovens § 74 a, stk. 1, gælder reglerne i bekendtgørelse om udgangstilladelse m.v. til personer, der er
anbragt i hospital eller institution i henhold til strafferetlig afgørelse eller i medfør af et farlighedsdekret.
Screening af børn og unge på sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger
§ 14.
Børn og unge, der er anbragt på sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger efter § 62,
stk. 1-2, eller § 63, stk. 1, i barnets lov, eller § 16, stk. 1, eller § 17, stk. 1, i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, og som ikke allerede har fået foretaget en psykiatrisk udredning, skal tilbydes
screening med henblik på at få afdækket et eventuelt behov for psykiatrisk udredning, jf. § 64, stk. 1, i
barnets lov.
Stk. 2.
Screeningen, jf. stk. 1, forudsætter samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og barnet eller
den unge, der er fyldt 15 år.
Stk. 3.
I forbindelse med anbringelsen fremsender kommunen til den sikrede døgninstitution eller særligt
sikrede afdeling sagsakter, der har relevans for screeningen.
Stk. 4.
Screeningen skal være påbegyndt senest 1 måned efter anbringelsen på den sikrede døgninstitution
eller den særligt sikrede afdeling.
Stk. 5.
Screeningen skal foretages af en psykolog, en sygeplejerske med kendskab til psykiatri eller en
person med lignende baggrund eller efteruddannelse. Screeningen skal have et omfang og en kvalitet, der
kan angive, om der er behov for en psykiatrisk udredning.
Ophold på sikrede døgninstitutioner for udlændinge under 15 år uden lovligt ophold i Danmark i forbindelse
med frihedsberøvelse
§ 15.
Ophold for udlændinge under 15 år uden lovligt ophold i Danmark kan finde sted på en sikret
døgninstitution på baggrund af politiets afgørelse om frihedsberøvelse efter § 36 i udlændingeloven eller
§ 16 i hjemrejseloven. Politiet giver det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med den sikrede
døgninstitution, jf. § 2 i lov om socialtilsyn og regler fastsat i medfør af § 2, stk. 6, i lov om socialtilsyn,
meddelelse om afgørelsen.
Stk. 2.
Ophold efter stk. 1 skal være så kortvarigt som muligt. Opholdet må højst vare 3 døgn efter
frihedsberøvelsens iværksættelse. Hvis en udlænding, der er frihedsberøvet efter § 36 i udlændingelovens
§ 36 eller § 16 i hjemrejseloven, har været fremstillet for retten, jf. udlændingelovens § 37, vil rettens
bestemmelse om opholdets varighed dog være gældende. Det samlede ophold på en sikret døgninstitution
må dog højst vare 2 måneder.
Stk. 3.
Bestemmelserne i §§ 4-10, 14, 15 a, 16-16 c og 19-24 i lov om voksenansvar for anbragte børn og
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
unge finder anvendelse for udlændinge under 15 år uden lovligt ophold i Danmark, der har ophold efter stk.
1.
Kontrol med brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation
§ 16.
Personalet på et anbringelsessted efter § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov kan uden retskendelse foretage
kontrol af et barn eller en ungs brevveksling, telefonsamtale og anden kommunikation med nærmere
angivne personer uden for institutionen, når børne- og ungeudvalget har truffet afgørelse herom efter § 15,
stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge. Ved anden kommunikation efter 1. pkt. forstås
kommunikation via elektronisk kommunikations- og spilleudstyr.
Stk. 2.
Åbning af indgående og udgående breve og anden skriftlig henvendelse kan kun finde sted med
samtykke fra og i overværelse af barnet eller den unge. Kontrol af telefonsamtaler i form af medhør kan kun
finde sted med samtykke fra barnet eller den unge. Hvis medhør finder sted, skal den person, med hvem
telefonsamtalen føres, gøres opmærksom herpå.
Stk. 3.
Ønsker barnet eller den unge ikke, at et indgående brev eller en anden skriftlig henvendelse åbnes
og læses, kan dette uåbnet returneres til afsenderen, tilintetgøres eller slettes. Afsenderen skal orienteres
herom. Ønsker barnet eller den unge ikke, at et udgående brev eller anden skriftlig henvendelse åbnes,
tilintetgøres brevet eller henvendelsen.
Stk. 4.
Ønsker barnet eller den unge ikke, at der sker medhør ved en indgående telefonsamtale, kan
telefonsamtalen afbrydes med en forklaring herom til den, der har ringet op. Ønsker barnet eller den unge
ikke, at der sker medhør ved en udgående telefonsamtale, føres samtalen ikke.
Stk. 5.
Stk. 1-4 gælder ikke for breve, telefonsamtaler og andre henvendelser til og fra offentlige
myndigheder og til og fra en eventuel advokat, jf. § 15, stk. 2, i lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge.
Undersøgelse af person og opholdsrum
§ 17.
Inden en undersøgelse af et barns eller en ungs person eller opholdsrum efter § 16, stk. 1-3, i lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge foretages, har barnet eller den unge ret til at få oplyst grunden til, at
undersøgelsen iværksættes, medmindre særlige omstændigheder taler imod dette.
Stk. 2.
Der skal altid deltage mindst 2 ansatte ved undersøgelsen af barnets eller den unges person
eller opholdsrum efter § 16, stk. 1 og 2, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge. Hvis særlige
omstændigheder gør det nødvendigt, kan undersøgelsen dog gennemføres af en enkelt ansat. Der må
ikke være andre børn eller unge til stede under undersøgelsen af barnets eller den unges person eller
opholdsrum.
Stk. 3.
Undersøgelsen af, hvilke effekter barnet eller den unge har i sin besiddelse på sin person, må kun
undtagelsesvis foretages og overværes af personer af et andet køn end barnet eller den unge.
Stk. 4.
Hvis en undersøgelse af barnets eller den unges opholdsrum indebærer en gennemgang af barnets
eller den unges genstande i opholdsrummet, skal barnet eller den unge have tilbud om at overvære
undersøgelsen eller efterfølgende straks have gennemgået undersøgelsen og dens resultat, medmindre
særlige omstændigheder taler mod dette. Tilbuddet om gennemgang af undersøgelsen kan eventuelt gives
skriftligt samtidig med en orientering om, at undersøgelsen har fundet sted.
vi
Tilbageholdelse af effekter
§ 18.
Hvis effekter, som tilhører et barn eller en ung på et anbringelsessted efter § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets
lov, tages i bevaring efter § 16, stk. 7, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, skal
anbringelsesstedet udfærdige en liste over de effekter, der tilbageholdes. Barnet eller den unge skal
orienteres om tilbageholdelsen og have udleveret en kopi af listen.
Stk. 2.
Hvis en effekt tilhører anbringelsesstedet, kan den umiddelbart inddrages.
Pligten til brug af døralarmer på værelserne på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
afdelinger på døgninstitutioner, samt sikrede døgninstitutioner, sikrede og særligt sikrede afdelinger
§ 19.
Beslutningen om anvendelse af døralarmer på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede
afdelinger på døgninstitutioner, samt sikrede døgninstitutioner, sikrede og særligt sikrede afdelinger, jf. § 16
b, stk. 2, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge skal træffes, når det er nødvendigt for at sikre, at
ordensbestemmelser overholdes, eller når en eller flere af følgende betingelser er opfyldt:
1) Når det af hensyn til barnets eller den unges egen sikkerhed eller sikkerheden for de øvrige børn eller
unge, personalet eller andre, der opholder sig på døgninstitutionen, er nødvendigt.
2) Når der på døgninstitutionen har været fysiske konflikter mellem børnene eller de unge, der gør
fortsat ophold på fællesarealerne uforsvarligt.
3) Når det kan forhindre risikosituationer i at udvikle sig til fysiske konflikter, overgreb eller lignende.
4) Når der er konkret mistanke om rømningsrisiko for et barn eller en ung.
Stk. 2.
Pligten til at anvende døralarmer, jf. stk. 1 gælder ikke i perioder, hvor sikrede døgninstitutioner
eller særligt sikrede afdelinger har tilladelse til at aflåse værelserne om natten, jf. § 11.
Anvendelse af personlige alarm- eller pejlesystemer over for børn og unge med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne
§ 20.
Ved vurderingen af, om betingelserne i § 17, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
om anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer over for anbragte børn og unge med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne er opfyldt, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der foreligger følgende:
1) Den nødvendige faglige dokumentation for den pågældendes nedsatte funktionsevne.
2) En gennemgang af, hvilke pædagogiske metoder der har været forsøgt anvendt forud for ansøgningen
om anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem, herunder oplysninger om hvordan metoderne
har vist sig utilstrækkelige til at opnå formålet.
3) En gennemgang af, hvilke pædagogiske metoder der sideløbende med anvendelse af et personligt alarm-
eller pejlesystem vil blive anvendt til at forsøge at gøre barnet eller den unge i stand til at færdes uden
for anbringelsesstedet på egen hånd.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved afgørelse efter § 17, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn
og unge, om anvendelse af et alarm- eller pejlesystem sikre, at barnets eller den unges synspunkter tillægges
passende vægt i overensstemmelse med den pågældendes alder, modenhed og funktionsevne, jf.
§ 3, stk. 2, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan give godkendelse til anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesy-
stem for en periode af højst 4 måneders varighed. Perioden skal fastsættes på baggrund af en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde. Anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem skal ophøre, hvis
betingelserne for godkendelsen ikke længere er opfyldt.
Stk. 4.
Adgangen til at træffe afgørelse om anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem efter
§ 17, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge omfatter ikke udstyr, som er egnet til
kontinuerligt at overvåge barnets eller den unges færden.
Kapitel 4
Særligt om besøgs-, brev- og telefonkontrol m.v. for unge i varetægtssurrogat
§ 21.
For unge, der efter § 765 i retsplejeloven er anbragt i varetægtssurrogat på en sikret døgninstitution
efter § 43, stk. 3, i barnets lov kan politiet foretage kontrol med besøg, brevveksling, telefonsamtaler og
anden kommunikation, når kontrollen sker som led i politimæssige foranstaltninger efter retsplejeloven, jf. §
18 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge. Ved anden kommunikation efter 1. pkt. forstås
kommunikation via elektroniskkommunikations- og spilleudstyr.
Stk. 2.
Den unge har ret til ukontrolleret brevveksling m.v. med og besøg af en repræsentant fra den unges
handlekommune samt det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
socialtilsyn og regler fastsat i medfør af § 2, stk. 6, i lov om socialtilsyn.
Stk. 3.
Den unge har endvidere ret til ukontrolleret brevveksling m.v. med domstolene,
Procesbevillingsnævnet, forsvareren, anklagemyndigheden, justitsministeren, politiet, Folketingets
Ombudsmand, Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Den Europæiske Komité til Forebyggelse af
Tortur og Umenneskelig og
Nedværdigende Behandling og Straf, FN’s Menneskerettighedskommission,
FN’s Komité for Barnets Rettigheder og FN’s Komité mod Tortur.
Stk. 4.
Udover de myndigheder m.v., der er nævnt i stk. 3, har den unge ret til ukontrolleret brevveksling
m.v. med andre offentlige myndigheder og med medlemmer af Folketinget.
Stk. 5.
En ung med udenlandsk statsborgerskab har tillige ret til ukontrolleret brevveksling m.v. med
hjemlandets diplomatiske eller konsulære repræsentanter, medmindre politiet af hensyn til
varetægtsfængslingens øjemed
modsætter sig det på grund af ganske særlige omstændigheder. Hvis politiet har fastsat brevkontrol efter §
772, stk. 1, i retsplejeloven, sendes brevene gennem politiet.
Stk. 6.
Politiet kan af hensyn til varetægtsfængslingens øjemed modsætte sig, at en ung i varetægtssurrogat
fører telefonsamtaler eller anden kommunikation. Politiet kan endvidere stille krav om, at telefon- samtaler
og anden kommunikation overhøres. Ved anden kommunikation forstås kommunikation via elektronisk
kommunikations- og spilleudstyr.
Stk. 7.
Den unge skal underrettes om politiets beslutning efter stk. 6 og kan forlange den forelagt for retten
til afgørelse, jf. retsplejelovens § 773.
Kapitel 5
Registrering og indberetning, tilsyn og klageadgang Registrering og indberetning
§ 22.
Ved magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter §§ 8-14, 16 og 19 i lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge samt ved magtanvendelse i øvrigt skal anbringelsesstedets leder
eller dennes stedfortræder eller den specialiserede plejefamilie inden for 72 timer registrere hændelsen på
det indberetningsskema, der fremgår af bilag 1, 2 eller 3..
Stk. 2.
Barnet eller den unge, der har været involveret i episoden, der udløste magtanvendelsen, skal
gøres bekendt med registreringen, jf. stk. 1, og have lejlighed til at ledsage denne med sin egen redegørelse
for episoden.
Stk. 3.
Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den specialiserede plejefamilie skal uden
ugrundet ophold og senest indenfor 72 timer, jf. stk. 1, sende kopi af indberetningsskemaet til
kommunalbestyrelsen i barnets eller den unges handlekommune, jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, eller til Udlændingestyrelsen samt orientere
forældremyndighedsindehaveren eller den uledsagede mindreårige udlændings repræsentant, jf.
udlændingelovens § 56 a, stk. 1.
Stk. 4.
Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den specialiserede plejefamilie skal senest
ved udgangen af første hverdag i den nye måned indsende kopi af indberetningsskemaerne sammen med
eventuelle relevante kommentarer til det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf.
§ 2 i lov om socialtilsyn og regler fastsat i medfør af § 2, stk. 6, i lov om socialtilsyn.
Stk. 5.
Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder skal endvidere senest orientere den kommunale
eller regionale driftsherre ved udgangen af første hverdag i den nye måned , hvis indgrebet har fundet sted
over for et barn eller en ung i et kommunalt eller regionalt tilbud.
Stk. 6.
Socialtilsynet skal gennemgå de indkomne indberetningsskemaer og vurdere, om de giver anledning
til tilsynsmæssige tiltag.
§ 23.
Hvis der er begrundet mistanke om, at der er foretaget en handling, der er undergivet påtale, herunder
et eventuelt strafansvar, skal anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den specialiserede
plejefamilie straks registrere hændelsen på det skema, der fremgår af bilag 1, 2 eller 3, og uden ugrundet
ophold sende indberetning herom til det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. §
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0010.png
2 i lov om socialtilsyn og regler fastsat i medfør af § 2, stk. 6, i lov om socialtilsyn. Socialtilsynet skal
vurdere, om indberetningen giver anledning til tilsynsmæssige stiltag, samt overveje om der er behov for at
rette henvendelse til politiet.
Stk. 2.
Barnet eller den unge, der har været involveret i episoden, der udløste magtanvendelsen, skal
gøres bekendt med registreringen, jf. stk. 1, og have lejlighed til at ledsage denne med sin egen redegørelse
for episoden.
Stk. 3.
Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder eller den specialiserede plejefamilie skal
samtidig med indberetningen til socialtilsynet sende kopi af denne til kommunalbestyrelsen i barnets eller
den unges handlekommune, jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, eller
til Udlændingestyrelsen samt orientere forældremyndighedsindehaveren eller den uledsagede mindreårige
udlændings repræsentant, jf. udlændingelovens § 56 a, stk. 1.
Stk. 4.
Anbringelsesstedets leder eller dennes stedfortræder skal endvidere orientere den kommunale eller
regionale driftsherre, hvis indgrebet har fundet sted over for et barn eller en ung i et kommunalt eller
regionalt tilbud.
Klageadgang og oplysningspligt
§ 24.
Afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen efter denne bekendtgørelse kan indbringes for Anke-
styrelsen.
Stk. 2.
Lederen af et anbringelsessted efter § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov skal i forbindelse med en
anbringelse oplyse barnet eller den unge samt forældremyndighedsindehaveren eller den uledsagede
mindreårige udlændings repræsentant, jf. udlændingelovens § 56 a, stk. 1, om deres rettigheder i relation til
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, herunder adgangen til at klage til henholdsvis
Ankestyrelsen og kommunalbestyrelsen, jf. § 23, stk. 2 og 3, i lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge. Der skal endvidere informeres om reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, hvis barnet eller den unge er anbragt efter §§ 46 eller 47 i barnets lov.
Stk. 3.
Barnets eller den unges handlekommune, jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, skal i forbindelse med en anbringelse i en specialiseret plejefamilie, jf. § 43, stk. 1, nr. 3, i
barnets lov oplyse barnet eller den unge samt forældremyndighedsindehaveren om deres rettigheder i
relation til magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, herunder adgangen til at klage til
henholdsvis Ankestyrelsen og kommunalbestyrelsen, jf. § 23, stk. 2 og 3, i lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge.
§ 25.
Det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med et anbringelsessted efter § 43, stk. 1, i
barnets lov, jf. § 2 i lov om socialtilsyn og regler fastsat i medfør af § 2, stk. 6, i lov om socialtilsyn,
skal oplyse de anbragte børn og unge om adgangen til at henvende sig anonymt til socialtilsynet om
bekymrende forhold på anbringelsesstedet, jf. § 11 i lov om socialtilsyn.
Kapitel 6
Ikrafttræden
§ 26.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025. .
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 263 af 15. marts 2024 om voksenansvar for anbragte børn og unge ophæves.
Social- og Boligministeriet, den XXXX
Sophie Hæstorp Andersen
/ Astrid Leschly Holbøll
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0011.png
Bilag 1
Børne- og ungehjem, herunder delvis lukkede afdelinger eller døgninstitutioner, sikrede
døgninstitutioner eller særligt sikrede afdelinger på sikrede døgninstitutioner
Registrering og indberetning af magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten
i henhold til
bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge
Bilag 1
Børne- og ungehjem
DET ER ALENE OPLYSNINGERNE I DE BLÅ FELTER, DER SKAL UDFYLDES OG INDBE-
RETTES
Alle blå felter skal udfyldes. Der kan kun registreres ét indgreb per indberetningsskema.
Det bemærkes, at lovhenvisninger, med mindre andet fremgår direkte af skemaet, er til lov
om voksenansvar for anbragte børn og unge. Henvisninger til bekendtgørelse (bekg) er til
bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge.
1. Generelle oplysninger om institutionen
Institutionens navn
Adresse
Type af anbringelses-
Privat børne- og unge-
Delvis lukket afdeling på døgninstitution
sted
hjem (opholdssted)
Delvis lukket døgninstitution
Åbent børne- og unge-
Sikret døgninstitution
hjem (døgninstitution)
Driftsherre
Lederens navn
Stedfortræders navn
Kommunalt tilbud
Særlig sikret afdeling på sikret døgninstitution
Regionalt tilbud
Privat tilbud
2. Oplysninger om den/ de involverede ansatte
Oplysninger om de(n) ansatte, der foretog indgrebet
Stilling og navn
Stilling
Navn
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0012.png
3. Oplysninger om barnet /den unge
Navn
Alder
Dato for anbringelse på institutionen / opholdsste-
det:
Evt. afdeling, hvor barnet den unge er anbragt:
Anbragt af
Børne- og ungeudvalget/kommunalbestyrel-
Sen
efter barnets lov
efter udlændingeloven
4. Dato, tid og sted for indgrebet
Indgreb påbegyndt
Dato
Indgreb afsluttet
Dato
5. Sted for indgrebet
På anbringelsesstedets matrikel
Indgrebet er
foregået
På intern skole
Uden for anbringelsesstedets matrikel
Nærmere angi- Fx den unges værelse, opholdsrum. Ved indgreb uden for anbringelsesstedets matri-
velse af sted:
kel angives adresse eller stedets betegnelse.
Retten
Ungdomskriminalitetsnævnet
Kl.
Kl.
6. Oplysninger om indgrebet
Angiv type af indgreb, som blev foretaget
Afværgehjælp, ved at fastholde og/eller føre for
Undersøgelse af person og / eller opholdsrum
at afværge beskadigelse af ting, jf. lovens § 8.
ved bestemte grunde til mistanke, jf. lovens § 16
stk. 1.
Fysisk magtanvendelse, ved at fastholde og /
eller føre, fordi barnet eller den unge var til fare
□ Undersøgelse af person og / eller opholdsrum
for sig selv eller andre, jf. lovens § 9, stk. 2.
mhp. at inddrage en mobiltelefon og andet
elektronisk kommunikations- og spilleudstyr eller
fratage alkohol efter § 16, stk. 2
□ □Fysisk magtanvendelse, ved at fastholde og /
eller føre, når det er nødvendigt for at fratage
Effekter taget i bevaring, jf. lovens § 16, stk. 7.
barnet eller den unge euforiserende stoffer eller
Påhør eller overvågning af telefon og internet
alkohol efter § 9, stk. 3 eller inddrage en
eller afbrydelse eller forhindring af adgang til te-
mobiltelefon og andet elektronisk
kommunikations- og spilleudstyr efter § 9, stk. 4. lefon og internet for unge, anbragt som led i en
strafferetlig dom eller kendelse, jf. lovens § 19.
Fysisk magtanvendelse, ved at fastholde og /
eller føre, når barnet eller den unge overtræder
regler i en husorden fastsat efter lovens § 4, stk.
Magtanvendelse i øvrigt.
2, og magtanvendelsen er nødvendig for at bringe
overtrædelsen til ophør på sikret døgninstitution,
12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0013.png
delvis lukket døgninstitution eller delvis lukket
afdeling på sikret døgninstitution, jf. lovens § 9,
stk. 5.
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0014.png
Tilbageførelse ved rømning, og hvor der har væ-
ret risiko for, at barnet eller den unge ville skade
sig selv eller andre, jf. lovens § 10.
Tilbageholdelse med fysisk magt i forbindelse
med eller under en anbringelse inden for rammer
fastsat af kommunalbestyrelsen, jf. lovens § 11 og
bkg. § 4, stk. 3, jf. stk. 1.
Tilbageholdelse ved aflåsning af døre og vind-
uer på delvis lukket døgninstitution eller delvis
lukket afdeling, jf. lovens § 12, stk. 4.
Fastholdelse ved fysisk magt på delvis lukket
døgninstitution eller delvis lukket afdeling, jf. lo-
vens § 13, stk. 3.
Isolation på sikret døgninstitution eller særlig
sikret afdeling, jf. lovens § 14, stk. 1.
Beskriv kort og begrund nødvendigheden af indgrebet
Beskriv og begrund nødvendigheden af indgrebet.
7. Inddragelse af barnet eller den unge
Barnets eller den unges redegørelse for forløbet er ved-
lagt indberetningen.
Ja
Nej
Ja
Nej
Hvis nej, har barnet fået lejlighed til at udtale sig
ELLER hvis redegørelse ikke er vedlagt
Kort resume af barnet eller den unges opfattelse af forløbet og af registreringen, og som er godkendt
af barnet eller den unge. Dato og tidspunkt for barnets eller den unges godkendelse af resumeet skal
angives.
8. Lederens / stedfortræderens vurdering af indgrebet og kommentarer til registreringen
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0015.png
9. Dato og klokkeslæt samt leders eller stedfortræders underskrift
Dato:
Kl:
Underskrift
Registrering af indberetning og orientering
Kopi af indberetningsskema
Sendt dato:
Til barnets eller den unges handlekommune
Til socialtilsynet
Til beliggenhedskommunen ved indgreb på intern
skole
Orientering om
episoden
Dato:
Til kommunal eller regional driftsherre
Til forældremyndighedsindehaveren eller den
uledsagede mindreåriges repræsentant
Eventuelle supplerende oplysninger til intern brug på anbringelsesstedet
Det er op til det enkelte anbringelsessted om nedenstående oplysninger skal udfyldes.
a. Eventuelt medarbejdernes refleksion og supplerende oplysninger
Beskriv, hvorvidt der ved refleksion er elementer i forløbet, der eventuelt kunne være håndteret
anderledes.
Sendt kl:
b. Eventuelle supplerende oplysninger
Supplerende oplysninger af betydning for indgrebet
Beskriv forhold af betydning for episoden, fx hændelser i den senere tid i barnets/den unges liv eller
særlige forhold på anbringelsesstedet.
Opfølgning i forhold til barnet/den unge.
Beskriv hvordan der er fulgt op på episoden ift. barnet eller den unge.
Opfølgning i personalegruppen.
Beskriv hvordan hændelsen/indgrebet er evalueret/planlægges evalueret i personalegruppen.
Fremtidige planlagte eller iværksatte indsatser
Beskriv hvorvidt og hvordan der som opfølgning på episoden er planlagt eller iværksat indsatser for
at forebygge lignende situationer fremover.
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0016.png
Opfølgning i forhold til andre børn og unge, der har overværet magtanvendelsen
Beskriv hvorvidt og hvordan der er fulgt op over for andre børn og unge, der har overværet episoden.
Andre supplerende oplysninger eller kommentarer
16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0017.png
Bilag 2
Specialiserede plejefamilier
Registrering og indberetning af magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten
I henhold til
bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge
Bilag 2
Specialiserede plejefamilier
DET ER ALENE OPLYSNINGERNE I DE BLÅ FELTER, DER SKAL UDFYLDES OG INDBE-
RETTES
Alle blå felter skal udfyldes. Der kan kun registreres ét indgreb per indberetningsskema.
Det bemærkes, at lovhenvisninger er til lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
1. Generelle oplysninger
Kontrakthavende pleje-
forælders navn
Adresse
2. Oplysninger om hvem der foretog indgrebet
Navn
3. Oplysninger om barnet /den unge
Navn:
Alder:
Dato for anbringelse i plejefamilien:
Anbragt af
Børne- og ungeudvalget/kommunalbestyrelsen
Ungdomskriminalitetsnævnet
4. Dato, tid og sted for indgrebet
Indgreb påbegyndt
Dato
Indgreb afsluttet
Dato
5. Sted for indgrebet
I hjemmet
Indgrebet er
foregået
Uden for hjemmet
Kl.
Kl.
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0018.png
Nærmere angi- Fx den unges værelse, opholdsrum. Ved indgreb uden for plejefamiliens hjem
velse af sted:
angives adresse eller stedets betegnelse.
6. Oplysninger om indgrebet
Angiv type af indgreb, som blev foretaget?
Afværgehjælp, ved at fastholde og/eller føre for at afværge beskadigelse af ting, jf. lovens § 8.
Magtanvendelse i øvrigt
Beskriv kort og begrund nødvendigheden af indgrebet
Beskriv og begrund nødvendigheden af indgrebet.
7. Inddragelse af barnet eller den unge
Barnets eller den unges redegørelse for forløbet er ved-
lagt indberetningen.
Hvis nej, har barnet fået lejlighed til at udtale sig
Ja
Nej
Ja
Nej
ELLER hvis redegørelse ikke er vedlagt
Kort resume af barnets eller den unges opfattelse af forløbet og af registreringen, og som er godkendt
af barnet eller den unge. Dato og tidspunkt for barnets eller den unges godkendelse af resumeet
anføres.
8. Plejeforælderens vurdering af indgrebet og kommentarer til registreringen
9. Dato og plejeforældres underskrift
Dato:
Underskrift
10. Registrering af indberetning og orientering
Kopi af indberetningsskema
Sendt dato:
Sendt kl:
18
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0019.png
Til barnets eller den unges handlekommune
Til socialtilsynet
Orientering om episoden
Dato:
19
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0020.png
Til forældremyndighedsindehaveren eller den
uledsagede udlændings repræsentant
Eventuelle supplerende oplysninger til internt brug på anbringelsesstedet
Det er valgfrit for den specialiserede plejefamilie om nedenstående oplysninger udfyldes
a. Eventuel refleksion og supplerende oplysninger
Beskriv, hvorvidt der ved refleksion er elementer i forløbet, der eventuelt kunne være håndteret
anderledes.
b. Eventuelle supplerende oplysninger
Supplerende oplysninger af betydning for indgrebet
Beskriv forhold af betydning for episoden, fx hændelser i den senere tid i barnets/den unges liv eller
særlige forhold i den kommunale plejefamilie.
Opfølgning i forhold til barnet/den unge.
Beskriv hvordan I som plejefamilie har fulgt op på episoden ift. barnet eller den unge.
Opfølgning i plejefamilien.
Beskriv hvordan hændelsen/indgrebet er evalueret/planlægges evalueret af plejeforældrene.
Fremtidige planlagte eller iværksatte indsatser
Beskriv hvorvidt og hvordan plejefamilien som opfølgning på episoden har planlagt eller iværksat
foranstaltninger for at forebygge lignende situationer fremover.
Opfølgning i forhold til andre børn og unge, der har overværet magtanvendelsen
Beskriv hvorvidt og hvordan der er fulgt op over for andre børn og unge, der har overværet episoden.
Andre supplerende oplysninger eller kommentarer
20
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0021.png
Bilag 3
Undersøgelse af person og opholdsrum på sikrede døgninstitutioner eller særligt sikrede afdelinger
ved anbringelse, besøg eller fravær
Registrering og indberetning af magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten
I henhold til
bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge
Bilag 3
Undersøgelse af person og opholdsrum på sikrede døgninstitutioner eller særligt sikrede afde-
linger ved anbringelse, besøg eller fravær
DET ER ALENE OPLYSNINGERNE I DE BLÅ FELTER, DER SKAL UDFYLDES OG INDBE-
RETTES
Alle blå felter skal udfyldes. Der kan kun registreres ét indgreb per indberetningsskema.
Det bemærkes, at lovhenvisninger, med mindre andet fremgår direkte af skemaet, er til lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge.
1. Generelle oplysninger om institutionen
Institutionens navn
Adresse
Lederens navn
Stedfortræders navn
2. Oplysninger om den/de involverede ansatte
Oplysninger om de(n) ansatte, der foretog indgrebet
Stilling og navn
Stilling
3. Oplysninger om barnet/den unge
Navn:
Alder:
Anbragt af
Børne- og ungeudvalget/kommunalbestyrel-
sen
efter barnets lov
efter udlændingeloven
Retten
Ungdomskriminalitetsnævnet
Navn
21
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0022.png
4. Dato og tidspunkt for indgrebet
Dato og tidspunkt
Dato
Kl.
5. Oplysninger om indgrebet
Undersøgelse af opholdsrum ved anbringelse, besøg eller fravær, jf. lovens § 16, stk. 3.
Klap uden på tøjet og undersøgelse af lommer og sko samt aftagning af overtøj, hovedbeklædning
og sko, jf. lovens § 16, stk. 5.
Kropsvisitation i form af undersøgelse af kroppens overflader, jf. lovens § 16, stk. 5.
Effekter taget i bevaring, jf. lovens § 16, stk. 7.
Beskriv kort og begrund nødvendigheden af indgrebet
Beskriv og begrund nødvendigheden af indgrebet.
6. Inddragelse af barnet eller den unge
Barnets eller den unges redegørelse for forløbet er ved-
lagt indberetningen.
Hvis nej, har barnet fået lejlighed til at udtale sig
Ja
Nej
Ja
Nej
ELLER hvis redegørelse ikke er vedlagt
Kort resume af barnets eller den unges opfattelse af forløbet og af registreringen, og som er godkendt
af barnet eller den unge. Dato og tidspunkt for barnets eller den unges godkendelse af resumeet
anføres.
7. Lederens/stedfortræderens vurdering af indgrebet og kommentarer til registreringen
8. Dato og klokkeslæt samt leders eller stedfortræders underskrift
Dato:
Kl:
Underskrift
22
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Orientering om ekstern høring af revideret bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge, fra social- og boligministeren
2992531_0023.png
Registrering af indberetning og orientering
Kopi af indberetningsskema
Til barnets eller den unges handlekommune
Til socialtilsynet
Orientering om episoden
Til kommunal eller regional driftsherre
Til forældremyndighedsindehaveren eller den
uledsagede mindreåriges repræsentant
Sendt dato:
Sendt kl:
Dato:
23