Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 210
Offentligt
UDKAST
Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del - Bilag 210
Offentligt
Social- og Boligministeriet
Center for Jura og Internationale Opgaver
2024-9442/LTH
19. marts 2025
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven
(Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Da-
nish International Adoption)
§1
I lov nr. 679 af 11. juni 2024 om ændring af adoptionsloven (Håndtering af
konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption) foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »1. juli 2025« til: »1. januar 2027«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 16. januar 2024 offentliggjorde Danish International Adoption (DIA),
at organisationen ville foretage en kontrolleret afvikling af sine aktiviteter i
relation til formidling af international adoption. DIA var på det tidspunkt
den eneste organisation i Danmark, der havde tilladelse til formidling af in-
ternational adoption.
Dette medførte behov for etablering af lovhjemmel til, at Ankestyrelsen, der
varetager en række opgaver i relation til national og international adoption,
i en periode midlertidigt ville kunne varetage
DIA’s arbejde med formidling
af international adoption, såfremt DIA ikke kunne eller ville varetage sine
adoptionsformidlende opgaver.
Denne hjemmel blev etableret ved lov nr. 679 af 11. juni 2024 om ændring
af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish
International Adoption). Det blev imidlertid bestemt i loven, at hjemlen til
at overlade varetagelse af international adoptionsformidling til Ankestyrel-
sen bortfalder pr. 1. juli 2025.
Den 31. oktober 2024 afsluttede DIA sit arbejde som adoptionsformidlende
organisation. Som følge heraf ændrede social- og boligministeren adopti-
onsbekendtgørelsen sådan, at Ankestyrelsen midlertidigt
overtog DIA’s op-
gaver med adoptionsformidling pr. 1. november 2024.
Social- og Boligministeriet er i færd med at overveje, hvordan den interna-
tionale adoptionsformidling til Danmark bedst organiseres med henblik på
at håndtere de udfordringer, som international adoptionsformidling står over
for i dag. Indtil der er taget stilling til den fremtidige tilrettelæggelse af in-
ternational adoptionsformidling i Danmark, og denne løsning er implemen-
teret, er det nødvendigt at sikre, at den gældende midlertidige ordning kan
fortsætte efter den 1. juli 2025.
Med lovforslaget foreslås det derfor at udskyde bortfaldet af Ankestyrelsens
hjemmel til at varetage opgaven med international adoptionsformidling ind-
til den 1. januar 2027. Dette vil betyde, at den nuværende midlertidige adop-
tionsformidling vil kunne fortsætte indtil den 1. januar 2027, mens en løs-
ning for den fremtidige adoptionsformidling søges vedtaget og implemen-
teret.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
UDKAST
2. Udskydelse af bortfaldet af Ankestyrelsens hjemmel til at varetage inter-
national adoptionsformidling
2.1. Gældende ret
Efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august
2019, kan social- og boligministeren give en privat organisation tilladelse
til at yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark,
når organisationen opfylder betingelserne i §§ 30 a og 30 b samt i de for-
skrifter, der er fastsat i medfør af § 30 c (adoptionsformidlende organisa-
tion). Bestemmelsen indebærer, at der alene kan drives international adop-
tionsformidlende virksomhed i Danmark, dvs. formidling i Danmark til
adoption af børn, der ikke har bopæl i Danmark, i privat regi efter tilladelse
fra social- og boligministeren. Bestemmelsen giver således ikke ministeren
hjemmel til at overlade international adoptionsformidling til offentlige myn-
digheder.
International adoptionsformidling omfatter navnlig samarbejde med uden-
landske adoptionsorganisationer og myndigheder, vejledning til adoptanter
om valg af afgiverland (dvs. det land, hvor et barn under 18 år har bopæl før
adoptionen), klargøring af adoptionsansøgernes sag til udsendelse til det
valgte afgiverland, udsendelse og løbende opfølgning på sagens forløb og
status i udlandet.
Fra og med 2015 var Danish International Adoption (DIA) den eneste adop-
tionsformidlende organisation i Danmark, der havde tilladelse efter § 30,
stk. 1, i adoptionsloven. Ud over selve adoptionsformidlingen var DIA i
kraft af sine akkrediteringsvilkår pålagt at udføre andre opgaver med nær
forbindelse til adoptionsformidlingen. Det drejede sig om afsendelse af op-
følgningsrapporter til afgiverlandene i de sager, hvor der er gennemført en
adoption af et udenlandsk barn til Danmark.
Herudover fulgte det af akkrediteringsvilkårene, at DIA skulle varetage de
opgaver vedrørende Post Adoption Service (PAS-opgaver), som Danmark
efter Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om
samarbejde med hensyn til internationale adoptioner (herefter Haageradop-
tionskonventionen) er forpligtet til at varetage. Det drejer sig navnlig om
understøttelse af den adopteredes ret til kendskab til egen historie, i form af
at yde bistand i forbindelse med anmodning om aktindsigt, tilbagerejser,
kontakt til relevante aktører i udlandet, kontakt til biologisk slægt m.v.
DIA meddelte den 16. januar 2024, at den ville foretage en kontrolleret af-
vikling af sine adoptionsformidlende aktiviteter.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
UDKAST
Da der ikke var andre adoptionsformidlende organisationer i Danmark,
medførte denne meddelelse behov for at etablere hjemmel til, at Ankesty-
relsen, der varetager en række opgaver i relation til national og international
adoption, indtil videre kunne varetage de opgaver, som en adoptionsformid-
lende organisation med tilladelse efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven skal
varetage.
Denne hjemmel blev etableret ved § 1 i lov nr. 679 af 11. juni 2024 om
ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af
Danish International Adoption), hvorved der i adoptionsloven som § 30, stk.
3, blev indsat en bestemmelse, hvorefter social- og boligministeren kan fast-
sætte regler om at give Ankestyrelsen tilladelse til som adoptionsformid-
lende organisation at yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bo-
pæl i Danmark. Social- og boligministeren kan endvidere fastsætte regler
om Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om varetagelsen af
opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder bistand efter adoption
(Post Adoption Service), og om betaling og opkrævning af gebyr for adop-
tionshjælp. §§ 31 b-31 f og 31 h-31 j finder ikke anvendelse for Ankestyrel-
sen som adoptionsformidlende organisation.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2023-24, tillæg A, L 187 som fremsat, side 6-7, at tilladelsen til Ankestyrel-
sen til at virke som adoptionsformidlende organisation vil kunne begrænses
tidsmæssigt og til bestemte sager. Det var således forventningen, at social-
og boligministeren ville give tilladelse til Ankestyrelsen til at virke som
adoptionsformidlende organisation fra det tidspunkt, hvor DIA måtte op-
høre med sin adoptionsformidlende virksomhed, indtil der er opnået klarhed
over den fremtidige tilrettelæggelse af international adoption til Danmark.
Muligheden for at give en sådan tilladelse skulle alene anvendes, såfremt
det var nødvendigt. Tilladelsen forventedes endvidere begrænset til alene at
vedrøre verserende sager hos DIA, dvs. sager hvor ansøgeren pr. 16. januar
2024 var opført på ventelisten hos DIA til international adoption, både sa-
ger, hvor der var sket matchning mellem et udenlandsk barn og en adoptant,
og sager, hvor der ikke var sket matchning.
Samtidig fremgår det af lovbemærkningerne, at social- og boligministeren
blev bemyndiget til at fastsætte regler om varetagelsen af opgaver knyttet til
adoptionsformidling, herunder fremsendelse af opfølgningsrapporter til af-
giverlandene og varetagelse af de PAS-opgaver, som DIA hidtil havde va-
retaget.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
UDKAST
De almindelige regler i adoptionsloven vil finde anvendelse for Ankestyrel-
sen som adoptionsformidlende organisation. Lovens § 30, stk. 3, 3. pkt., be-
tyder dog, at lovens §§ 31 b-31 f og 31 h-31 j ikke vil finde anvendelse i
forhold til Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation. Det skyl-
des, at de nævnte bestemmelser omhandler Ankestyrelsens tilsyn med den
adoptionsformidlende virksomhed, og det vil derfor ikke være hensigtsmæs-
sigt, at bestemmelserne finder anvendelse for Ankestyrelsen som adoptions-
formidlende organisation.
Samlet set sikrer § 30, stk. 3, i adoptionsloven varetagelsen af presserende
opgaver på området for internationale adoptioner
i perioden efter DIA’s af-
vikling, og indtil der er opnået klarhed over fremtiden for formidling af in-
ternationale adoptioner til Danmark, og denne løsning er implementeret.
Den 31. oktober 2024 afsluttede DIA sit arbejde som adoptionsformidlende
organisation. Som følge heraf ændrede social- og boligministeren ved be-
kendtgørelse nr. 1120 af 29. oktober 2024 om adoption reglerne om behand-
ling af sager om formidling af international adoption sådan, at Ankestyrel-
sen midlertidigt
overtog DIA’s opgaver
med adoptionsformidling, herunder
PAS-opgaverne, pr. 1. november 2024. Disse regler er videreført i den gæl-
dende adoptionsbekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1755 af 30. december
2024.
I forbindelse med Ankestyrelsens overtagelse af formidlingsopgaven iværk-
satte Social- og Boligministeriet et intensiveret tilsyn hermed. Tilsynet er
iværksat som en del af Social- og Boligministeriets departementale tilsyn
med de underliggende myndigheders opgavevaretagelse og interne admini-
stration.
Efter § 2, stk. 1, i nr. 679 af 11. juni 2024 om ændring af adoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adop-
tion) trådte loven i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Efter
bestemmelsens stk. 2 ophæves § 30, stk. 3, i adoptionsloven den 1. juli 2025.
Bestemmelsen i § 2, stk. 2, er en såkaldt solnedgangsklausul, og efter be-
mærkningerne til den er den begrundet i, at § 30, stk. 3, i adoptionsloven
alene har til formål at udgøre et sikkerhedsnet for de verserende sager, der
var på
DIA’s venteliste pr. 16. januar 2024, indtil der er identificeret løsnin-
ger med hensyn til den fremtidige tilrettelæggelse af international adoption
til Danmark. Der henvises til Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 187
som fremsat, side 7-8.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
UDKAST
2.2. Social- og Boligministeriets overvejelser
Social- og Boligministeriet er i færd med at overveje, hvordan den interna-
tional adoptionsformidling til Danmark bedst organiseres med henblik på at
håndtere de udfordringer, som international adoptionsformidling står over
for i dag. Samtidig skal både adopterede og adoptanter fortsat have tilbud
om Post Adoption Service (PAS).
Mens der tages stilling til den fremtidige tilrettelæggelse af formidling af
international adoption i Danmark, er det nødvendigt at sikre, at den gæl-
dende midlertidige ordning ikke bortfalder den 1. juli 2025 sådan, at der dels
fortsat kan formidles børn til de adoptanter, der pr. 16. januar 2024 var op-
ført på ventelisten hos DIA, og dels fortsat kan tilbydes PAS til de adopte-
rede. Den aktuelle midlertidige varetagelse af international adoptionsfor-
midling bør således fortsætte indtil den 1, januar 2027, mens en løsning for
den fremtidige adoptionsformidling søges vedtaget og implementeret.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at § 2, stk. 2, i lov nr. 679 af 11. juni 2024 om ændring af
adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish In-
ternational Adoption) ændres således, at Ankestyrelsens hjemmel til at va-
retage opgaven med international adoptionsformidling først bortfalder den
1. januar 2027.
Forslaget vil betyde, at 30, stk. 3, i adoptionsloven ikke vil blive ophævet
pr. 1. juli 2025, men først pr. 1. januar 2027. Dermed vil Ankestyrelsen
skulle fortsætte sit arbejde med international adoptionsformidling indtil den
1. januar 2027, mens en løsning for den fremtidige adoptionsformidling sø-
ges vedtaget og implementeret.
Social- og Boligministeriet vil fortsat skulle føre tilsyn med Ankestyrelsens
varetagelse af formidlingsopgaven.
For nærmere om betydningen af forslaget henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Det vurderes, at lovforslaget vil medføre merudgifter på 3,1 mio. kr. i 2025
(perioden 1. juli til 31. december) og 6,3 mio. kr. i 2026.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
UDKAST
Merudgifterne vedrører for det første ressourceforbrug, der ligger ud over
de gebyrer, som adoptanterne betaler for at søge om at få formidlet et uden-
landsk barn til adoption.
For det andet vedrører merudgifterne de opgaver, som Ankestyrelsen vil
skulle varetage i tilknytning til adoptionsformidlingen. Det drejer sig for det
første om overholdelse af forpligtelsen til at sende opfølgningsrapporter til
de lande, som børn adopteres fra. For det andet drejer det sig om overhol-
delse af forpligtelsen til at yde Post Adoption Services, der navnlig består i
bistand til adopterede til at finde deres rødder.
Merudgifterne vedrørende 2025 finansieres ved omprioritering inden for
Social- og Boligministeriets ramme.
Merudgifterne vedrørende 2026 finansieres hovedsageligt ved ompriorite-
ring af midler, der hidtil har været afsat til international adoptionsformid-
ling. De resterende merudgifter på 2,8 mio. kr. for 2026 finansieres på fi-
nansloven for 2026.Da lovforslaget alene vil medføre forlængelse af den
gældende midlertidige tilrettelæggelse af formidling af international adop-
tion, vil det ikke have implementeringskonsekvenser for de involverede
myndigheder, og det vil heller ikke have digitaliseringsrelaterede konse-
kvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. marts 2025 til den 25. marts
2025 (14 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
2992085_0008.png
UDKAST
Adoption og Samfund, Adoption og Samfund Ungdom, Adoptionsnævnet,
Adoptionspolitisk Forum, Adoptionstrekanten, Advokatsamfundet, Against
Child Trafficking, Amnesty International, Ankestyrelsen, Børnerådet, Da-
nish Korean Rights Group (DKRG), Danske Advokater, Danske Familiead-
vokater, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked
og Indenrigsanliggender (Grønland), Familieretshuset, Familier for Evigt
Bevar international adoption, Foreningen af Advokater og Advokatfuld-
mægtige, Institut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet (Færøerne),
Koreaklubben, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Retspoli-
tisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Syddansk Universitet (Juri-
disk Institut), Tænketanken Adoption, Aalborg Universitet (Juridisk Insti-
tut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut) og Åbenhed i Adoption.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen
Efter de gebyrer, som adoptan-
terne betaler for at søge om at få
formidlet et udenlandsk barn til
adoption, og omprioriteringer in-
den for Social- og Boligministeri-
ets ramme, herunder ompriorite-
ring af midler, der hidtil har været
afsat til international adoptions-
formidling, vil lovforslaget med-
føre merudgifter på 2,8 mio. kr. i
2026.
Ingen
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
2992085_0009.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved § 1 i lov nr. 679 af 11. juni 2024 om ændring af adoptionsloven (Hånd-
tering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption),
blev der i adoptionsloven som § 30, stk. 3, blev indsat en bestemmelse, hvor-
efter social- og boligministeren kan fastsætte regler om at give Ankestyrel-
sen tilladelse til som adoptionsformidlende organisation at yde adoptions-
hjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark. Social- og boligmi-
nisteren kan endvidere fastsætte regler om Ankestyrelsens
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
UDKAST
adoptionsformidlende aktiviteter, om varetagelsen af opgaver knyttet til
adoptionsformidling, herunder bistand efter adoption (Post Adoption Ser-
vice), og om betaling og opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. §§ 31 b-
31 f og 31 h-31 j finder ikke anvendelse for Ankestyrelsen som adoptions-
formidlende organisation.
Efter § 2, stk. 1, i lov nr. 679 af 11. juni 2024 trådte loven i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Efter bestemmelsens stk. 2 ophæves § 30,
stk. 3, i adoptionsloven den 1. juli 2025.
Efter bekendtgørelse nr. 1120 af 29. oktober 2024 om adoption overtog An-
kestyrelsen den internationale adoptionsformidling, herunder PAS-opga-
verne, pr. 1. november 2024.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til de almindelige be-
mærkninger, punkt 2.1.
Det foreslås, at i
§ 2, stk. 2,
i lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering
af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption)ændres
»
1. juli 2025
«
til:
»
1. januar 2027
«.
Forslaget vil betyde, at 30, stk. 3, i adoptionsloven ikke vil blive ophævet
pr. 1. juli 2025, men først pr. 1. januar 2027. Dermed vil Ankestyrelsen
skulle fortsætte sit arbejde med international adoptionsformidling, herunder
PAS-opgaverne, efter den 1. juli 2025.
Forslaget vil ikke ændre de gældende rammer for den midlertidige interna-
tionale adoptionsformidling. Dette vil bl.a. betyde, at der fortsat kun vil
blive formidlet børn fra udlandet til adoption i Danmark til adoptanter, der
pr. 16. januar 2024 var opført på ventelisten hos DIA. Der vil således fortsat
ikke blive optaget
nye ansøgere til international adoption.
Social- og Boligministeriet vil fortsat skulle føre tilsyn med Ankestyrelsens
varetagelse af formidlingsopgaven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Til § 3
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
UDKAST
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Grønland.
Adoptionsloven gælder ikke for Grønland, men efter lovens § 41 kan den
sættes i kraft for Grønland, hvilket er sket, jf. anordning nr. 410 af 21. april
2010 om ikrafttræden for Grønland af forskellige love om ændring af adop-
tionsloven.
Loven vil ikke kunne sættes i kraft for Færøerne, da Færøerne har overtaget
sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder adoption.
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
2992085_0012.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 679 af 11. juni 2024 om
ændring af adoptionsloven (Hånd-
tering af konsekvenserne ved afvik-
ling af Danish International Adop-
tion) foretages følgende ændring:
§2
1.
§ 2, stk. 2,
ophæves.
Stk. 1.
Stk. 2.
§ 30, stk. 3, i adoptionslo-
ven som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, ophæves den 1. juli 2025.
12