Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 341
Offentligt
3075156_0001.png
Notat
22. september 2025
J.nr. 2025 - 988
Kontor: ISK/MAJ/MOA
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak og
tobaksrelaterede produkter (omarbejdning), jf. KOM 2025(580), og forslag til ændring af
Rådets direktiv om ændring af direktiv (EU)2020/262 for så vidt angår den generelle ord-
ning for punktafgifter på tobak og tobaksrelaterede produkter, jf. KOM 2025(581).
Der er tale om et nyt notat. Notatet oversendes også til Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 16. juli 2025 fremsat forslag om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet og
ændring af cirkulationsdirektivet. Der er tale om en forslagspakke, der samlet set har til formål at revidere
de eksisterende minimumssatser på traditionelle tobaksprodukter og indføre harmoniserede afgiftskategorier
og minimumssatser for nye tobaks- og nikotinprodukter. Herudover foreslås både nye tobaks- og nikotin-
produkter og råtobak omfattet af den såkaldte generelle ordning for punktafgifter i EU. Samtidig med, at
der indføres en registreringsfritagelse for tobaksdyrkere samt deres organisationer og sammenslutninger i den
generelle ordning for punktafgifter, forudsat at de ikke er involveret i omdannelsen af tørret tobak til forar-
bejdet tobak.
I Danmark er der punktafgifter på hovedparten af de produkter, som foreslås omfattet af tobaksbeskat-
ningsdirektivet. Punktafgifterne på tobaks- og nikotinprodukter administreres af Skatteforvaltningen.
Omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet og ændringerne i cirkulationsdirektivet (dvs. direktivet om
den generelle ordning) vil bl.a. indebære, at der skal oprettes nye afgiftskategorier i Skatteforvaltningens it-
systemer, og at en række nye produkter vil blive omfattet af den generelle ordning for punktafgifter i EU.
Det indebærer bl.a., at virksomheder, der fremstiller, forarbejder, indfører, modtager eller afsender de om-
fattede produkter skal bruge it-systemet Excise Movement and Control System (EMCS). Forslaget vur-
deres at medføre begrænsede administrative konsekvenser for Skatteforvaltningen, såfremt opdateringer til
EMCS-systemet kan foretages i forbindelse med en faseopdatering af systemet.
Forslaget lægger op til, at de nye regler finder anvendelse fra den 1. januar 2028. Der foreslås dog over-
gangsperioder for indfasning af minimumsafgifterne på visse produkter.
De foreslåede direktivændringer vil kræve ændringer i tobaksafgiftsloven, forbrugsafgiftsloven og tobaksaf-
giftsbekendtgørelsen og medføre ændringer for så vidt angår registrering, cirkulation af produkter og admi-
nistration for både Skatteforvaltningen og erhvervslivet. Det skyldes, at afgifter, der i dag alene er reguleret
Initialer: AOv, EC, JoK,
NAC, ELo
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0002.png
på nationalt niveau, vil blive harmoniseret på tværs af EU og omfattes dermed også af den generelle ordning
for punktafgifter.
Forslaget vurderes samlet set at medføre statslige merindtægter på ca. 1 mia., kr. årligt og en samfundsøko-
nomisk gevinst på ca. 700 mio. kr. årligt. Dette afspejler øgede moms- og afgiftsindtægter fra hjemtaget
grænsehandel og grænsehandelsforvridninger for forbrugerne.
Det vurderes, at ingen af de eksisterende danske afgifter på de omfattede produkter skal forhøjes ved direk-
tivets ikrafttrædelse. De vil dog forventeligt skulle forhøjes på sigt i takt med indekseringen. Kommissionen
foreslår dog en afgift på væsker til e-cigaretter uden nikotin, hvilket der i dag ikke er afgift på i Danmark.
Regeringen støtter generelt omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet og ændringen af cirkulationsdi-
rektivet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 16. juli 2025 fremsat forslag om omarbejdning af tobaksbeskat-
ningsdirektivet. Den fremsatte pakke består af dels forslag til omarbejdning af Rådets di-
rektiv 2011/64/EU om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak (herefter
”forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet”),
der efter gældende ret fast-
sætter minimumsniveauet og strukturen for afgifterne på en række forarbejdede tobakspro-
dukter (cigaretter, cigarer og cigarillos og røgtobak) og dels af forslag til ændringer i Rådets
direktiv (EU) 2020/262 om den generelle ordning for punktafgifter (omarbejdning) (her-
efter ”cirkulationsdirektivet”),
der fastsætter de generelle regler for administrationen af af-
gifter på bl.a. tobak.
Kommissionen fremlagde i februar 2020 en evaluering af Rådets direktiv 2011/64/EU om
punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak
(herefter ”det
gældende tobaks-
beskatningsdirektiv”). EU-Kommissionen kom frem til, at det gældende tobaksbeskat-
ningsdirektiv ikke længere er effektivt eller tidssvarende. Det skyldes hovedsageligt, at de
gældende minimumssatser ikke eller kun i begrænset omfang er blevet ændret i de senere
år og derfor har mistet deres indvirkning på skattepolitikkerne i de fleste EU-lande, og at
en række nye produkter (bl.a. opvarmet tobak, væsker til e-cigaretter og nikotinprodukter)
ikke er harmoniseret, og at mange EU-lande har indført nationale afgifter på produkterne.
På den baggrund vedtog Rådet i juni 2020 rådskonklusioner, som pålagde Kommissionen
at fremsætte et forslag til revideret tobaksbeskatningsdirektiv.
Kommissionen fremlagde i 2021 ”Europe’s Beating Cancer Plan”,
der indeholder et mål
om, at mindre end 5 pct. af EU’s
befolkning benytter tobaksprodukter i 2040, og hvor
Kommissionen selv fremhævede omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet som et
centralt værktøj i kampen mod tobaksforbrug.
Cirkulationsdirektivet fastsætter reglerne om bevægelsen af EU-harmoniserede punktaf-
giftspligtige varer på tværs af EU og indeholder bl.a. regler om, hvornår og af hvem punkt-
afgift af disse varer skal betales. Baggrunden for forslaget til ændringer til cirkulationsdirek-
tivet er bl.a., at de nye produkter, herunder fx råtobak, bliver omfattet af reglerne om
Side 2 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0003.png
bevægelse af punktafgiftspligtige varer i EU og af overvågnings- og kontrolsystemet
Excise
Movement and Control System (EMCS).
Forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet og forslaget om ændringer i cir-
kulationsdirektivet er fremsat med hjemmel i artikel 113 i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Øko-
nomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
Forslaget er fremsat i dansk sprogversion den 4. september 2025.
3. Formål og indhold
Formålet med omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet er at sikre det indre markeds
funktionsdygtighed, fremme sundhed og bidrage til at nå målene i
”Europes’s
Beating Can-
cer Plan” samt at styrke kampen mod svig og skatteunddragelse og derved opretholde EU-
landenes indtægter.
Formålet med ændringen af cirkulationsdirektivet er bl.a. at omfatte nye tobaks- og niko-
tinprodukter i den generelle ordning for harmoniserede punktafgifter. Herudover undtages
tobaksdyrkere samt deres organisationer og sammenslutninger, der ikke er involveret i om-
dannelsen af tørret tobak til forarbejdet tobak, fra hovedreglen om, at virksomheder, der
fremstiller afgiftspligtige varer (i dette tilfælde råtobak), skal registreres som oplagshaver.
Kommissionen vurderer, at ca. 15.000 virksomheder i EU dyrker tobak, og at ca. 50 virk-
somheder står for omdannelsen af tørret tobak til forarbejdet tobak. Det betyder dermed,
at omkring 15.000 virksomheder i EU undtages registrering, hvilket skal reducere forslagets
administrative byrder.
Med omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet opdateres og fremtidssikres direkti-
vet. Det giver sig særligt til udtryk på to områder: 1) Udvidelse af hvilke produkter, der er
omfattet af direktivet, og 2) fastsættelse af strukturen og niveauet for minimumssatserne.
Produkter omfattet af direktivet
Der udvikles hele tiden nye produkter, som ikke er omfattet af de eksisterende afgiftskate-
gorier. Med forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet omfattes en række
nye produkter af direktivet, og der indsættes bredere opsamlingskategorier, som skal sikre,
at eventuelle nye produkter automatisk bliver afgiftspligtige, så der ikke opstår konkurren-
ceforvridning.
Der lægges op til, at følgende afgiftskategorier fremover omfattes af direktivet:
-
Forarbejdet tobak:
o
Cigaretter
o
Cigarer
o
Cigarillos
o
Finskåret røgtobak til rulning af cigaretter
o
Anden røgtobak
Side 3 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0004.png
-
-
o
Vandpibetobak
(ny)
o
Opvarmet tobak
(ny)
o
Anden forarbejdet tobak
(ny, opsamlingskategori)
Tobaksrelaterede produkter
(ny)
o
Væsker til e-cigaretter (både med og uden nikotin)
(ny)
o
Nikotinposer
(ny)
o
Andre nikotinprodukter
(ny, opsamlingskategori)
Råtobak
(ny)
Minimumssatser
Forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet indeholder også en markant
forhøjelse af minimumssatserne for de eksisterende produktkategorier samt forslag til mi-
nimumssatser for de produktkategorier, som foreslås omfattet af direktivet. For at undgå,
at minimumssatserne bliver udhulet af prisudviklingen over tid, foreslås det, at minimums-
satserne bliver forbrugerprisindekseret. Det foreslås konkret, at det for minimumssatserne
for alle de omfattede produkter gælder, at hele minimumssatsen bliver forbrugerprisindeks-
reguleret. For at tage højde for forskelle i købekraft på tværs af medlemsstater foreslås det
desuden, at en tredjedel af minimumssatsen bliver købekraftsindekseret.
I forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet lægges der op til, at minimums-
satserne skal revideres hvert tredje år. Den foreslåede indeksering indebærer, at satserne
bliver prisindekseret på baggrund af udviklingen i forbrugerpriserne i EU de foregående tre
år, samt at en tredjedel af minimumssatsen bliver indekseret på baggrund af købekraftsin-
dekset fra det foregående år.
Med forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet gives Kommissionen hjem-
mel til at vedtage gennemførelsesforanstaltninger, der ændrer unionens minimumssatser.
Forslaget lægger op til, at de nye regler skal finde anvendelse fra 1. januar 2028.
De foreslåede minimumssatser for cigaretter, finskåret røgtobak, råtobak og e-cigaretter vil
være gældende fra denne dato. Minimumssatserne for de øvrige produkter er omfattet af
en overgangsperiode:
For cigarer, cigarillos, anden røgtobak, vandpibetobak, opvarmet tobak og anden forarbej-
det tobak foreslås der en fireårig overgangsperiode, hvor punktafgiften øges efter to år.
For nikotinposer og andre nikotinprodukter foreslås der en fireårig overgangsperiode, hvor
punktafgiften øges efter 2 år svarende til 50 pct. af minimumssatserne.
Forslaget til ændringer i cirkulationsdirektivet vil medføre, at de nye afgiftskategorier også
bliver omfattet af den generelle ordning for de harmoniserede punktafgifter. Reguleringen
angår bevægelsen af afgiftspligtige varer på tværs af EU. Den primære betydning heraf er,
at virksomhederne skal benytte it-systemet EMCS, når de sender varer mellem Danmark
og andre EU-lande. I forslaget til ændring af cirkulationsdirektivet foreslås det, at tobaks-
dyrkere samt deres organisationer og sammenslutninger, fritages fra de krav, der normalt
Side 4 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0005.png
gælder for virksomheder, der fremstiller afgiftspligtige varer. Fritagelsen er betinget af, at
virksomheden ikke er involveret i omdannelsen af tørret tobak til forarbejdet tobak.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet og ændring af cirkulationsdi-
rektivet kræver høring af Europa-Parlamentet. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke
udtalelser fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet, at der
i overensstemmelse med nærhedsprincippet kun kan reguleres på EU-niveau, hvis de på-
tænkte mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af EU-landene alene og bedre kan gen-
nemføres på EU-plan på grund af omfanget eller virkningerne af den foreslåede handling.
Kommissionen anfører, at fælles EU-regler er nødvendige af forskellige årsager. Næsten
alle medlemsstater har bekæmpet udhulingen af EU’s minimumssatser ved at øge deres
nationale afgifter på de produkter, der allerede er omfattet af direktivet. Herudover har
manglen på EU-regulering af de nye produkter ført til forskellige beskatningsordninger i
medlemsstaterne, hvilket har skabt administrative vanskeligheder. Herudover har en stor
andel af tobakshandlen grænseoverskridende karakter. Ved en øget harmonisering nedbrin-
ger man, ifølge Kommissionen, grænsehandel og ulovlig handel. Dertil kommer, at man
undgår en fragmentering af det indre marked, og dermed nedbringes de administrative byr-
der for virksomheder og administrationer, da produkterne fremover vil blive beskattet på
samme måde på tværs af EU. Dette gælder særligt i forhold til de produkter, som i dag ikke
er omfattet af direktivet, men som er reguleret nationalt i mange medlemsstater.
Kommissionen anfører i forslaget om ændringer i cirkulationsdirektivet, at i overensstem-
melse med nærhedsprincippet, kan forslagets målsætninger ikke i tilstrækkelig grad opfyldes
af EU-landene og kan derfor bedre gennemføres på EU-plan.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt. Re-
geringen bemærker, at beskatning af tobak og tobaksrelaterede produkter på de væsentligste
punkter bør være harmoniseret af hensyn til borgernes sundhed, virksomheder med græn-
seoverskridende aktiviteter og skattemyndighedernes kontrol mv.
6. Gældende dansk ret
I Danmark er der afgift på hovedparten af de produkter, der foreslås omfattet af direktivet.
Afgifterne på cigaretter, groft- og fintskåret røgtobak samt cigarer, cerutter og cigarillos er
reguleret i tobaksafgiftsloven. Herudover er det i tobaksafgiftsbekendtgørelsen fastsat, at
vandpibetobak og opvarmede tobaksprodukter skal beskattes som enten groft- eller finskå-
ret røgtobak, afhængig af karakteristikaene af det enkelte produkt.
I tobaksafgiftsloven er det fastsat, at det kun er virksomheder, der fremstiller afgiftspligtige
varer, der må erhverve og handle med råtobak. Råtobak er ikke afgiftspligtigt i sig selv. Hvis
virksomheden har mindre råtobak på sit lager, end der skulle være efter virksomhedens
Side 5 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0006.png
regnskab, skal der dog betales et beløb svarende til afgiften af de varer, der kunne fremstilles
af den manglende råtobak.
Afgifterne på røgfri tobak, nikotinholdige væsker og nikotinprodukter er nationale afgifter
og er reguleret i forbrugsafgiftsloven.
Efter gældende ret er der ikke afgift på væsker til e-cigaretter uden nikotin.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet og ændring af cirkulationsdire-
kivet vil indebære, at der skal foretages justeringer i tobaksafgiftsloven og tobaksafgiftsbe-
kendtgørelsen for at sikre, at afgiftskategorierne i dansk ret afspejler de foreslåede afgifts-
kategorier. Hertil kommer, at der skal tages stilling til, om råtobak skal pålægges afgift, eller
om det blot skal indgå i de administrative regler, jf. nedenfor.
Herudover vil forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet og ændringer i
cirkulationsdirektivet indebære, at afgifterne på og de administrative regler om røgfri tobak,
nikotinholdige væsker og nikotinprodukter skal flyttes fra forbrugsafgiftsloven til tobaks-
afgiftsloven og tobaksafgiftsbekendtgørelsen.
Forslaget vil medføre, at afgiften på røgfri tobak skal omlægges til en opsamlingskategori
for anden forarbejdet tobak i øvrigt.
I dansk ret er afgiften på nikotinprodukter en opsamlingsbestemmelse, som omfatter niko-
tinposer. I direktivet lægges der op til, at der indføres en særskilt afgiftskategori for niko-
tinposer og en yderligere opsamlingskategori for nikotinprodukter i øvrigt. Hertil kommer,
at den foreslåede afgiftsstruktur er anderledes end den danske afgiftsstruktur. Den danske
afgift for nikotinprodukter beregnes pr. mg nikotin. Med forslaget lægges der op til, at afgift
for nikotinposer beregnes pr. kg (og dermed af vægten i stedet for af nikotinindholdet), og
at nikotinprodukter i øvrigt pålægges en afgift, der udgør 50 pct. af detailsalgsprisen inkl.
alle afgifter. Forslaget vil således medføre, at afgiftsstrukturen for nikotinposer og nikotin-
produkter i øvrigt skal omlægges.
Endelig vil forslaget medføre, at der skal indføres en afgift på væsker til e-cigaretter uden
nikotin, samtidig med at grænsen for de differentierede afgiftssatser for nikotinholdige væ-
sker skal ændres fra 12 mg nikotin pr. ml til 15 mg nikotin pr. ml.
Herudover indebærer forslaget til ændringer i cirkulationsdirektivet, at der skal foretages
ændringer af tobaksafgiftsloven og tobaksafgiftsbekendtgørelsen, så tobaksdyrkere samt
deres organisationer og sammenslutninger, fritages fra de krav, der normalt gælder for virk-
somheder, der fremstiller afgiftspligtige varer. Skatteministeriet er dog ikke bekendt med,
at der for nuværende er tobaksdyrkning i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Side 6 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0007.png
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at mindske prisforskellen på de omfattede varer mellem Danmark og
udlandet. Dette vil reducere danskeres tilskyndelse til at grænsehandle, hvilket forventes at
medføre, at en del af grænsehandlen med de omfattede varer hjemtages. Det vil øge de
statslige indtægter fra moms og tobaks- og nikotinafgifter som følge af den øgede handel i
Danmark. Det forventes desuden at medføre en øget omsætning i dansk detailhandel.
Det vurderes, at ingen af de eksisterende danske afgifter på de omfattede produkter skal
forhøjes ved direktivets ikrafttrædelse. De vil dog forventeligt skulle forhøjes på sigt i takt
med indekseringen. Kommissionen foreslår dog en afgift på væsker til e-cigaretter uden
nikotin, hvilket der i dag ikke er afgift på i Danmark.
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et merprovenu på ca. 1 mia. kr.
årligt, hvoraf langt størstedelen skønnes at komme fra afgift på cigaretter,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skønnede årlige provenukonsekvenser ved reviderede minimumssatser
Mio. kr. (2026-niveau)
Cigaretter
1)
Røgtobak
2)
Nikotinposer
2)
Nikotinvæsker
2) 3)
I alt
4)
Samlet provenu
5)
950
10
60
0
1.000
Anm.: Provenuet er opgjort med virkning fra 2028. Som følge af afrunding summer de viste subtotaler ikke nødvendigvis til
totalen. 1) Afrundet til nærmeste 50 mio. kr., 2) Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. 3) Afgifter på væsker til e-cigaretter uden
nikotin er ikke medregnet, da der ikke er afgift på disse varer i Danmark. Hertil kommer, at det er forventningen, at den
primære brug af væsker til e-cigaretter uden nikotin er med smag, hvilket er ulovligt at markedsføre i Danmark. 4) Afrundet
til nærmeste 100 mio. kr. 5) Afgifter på de øvrige tobaksprodukter, dvs. cigarer, cigarillos, cerutter og røgfri tobak, er ikke
medregnet. Dette skal ses i lyset af, at provenuet fra afgifterne på disse produkter (på ca. 50 mio. kr. i 2024) er beskedent
sammenlignet med afgifterne på cigaretter og røgtobak.
Under forudsætning af, at forslagets medfølgende systemændringer kan foretages som en
del af den regelmæssige faseopdatering for EMCS, og at forslaget træder i kraft den 1. ja-
nuar 2028, skønnes det at medføre administrative omkostninger i Skatteforvaltningen sva-
rende til 2,5 mio. kr. (1,9 årsværk) i 2027, 1,9 mio. kr. (2,2 årsværk) i 2028-2029 og 1,3 mio.
kr. (1,4 årsværk) årligt og varigt fra og med 2030.
De administrative omkostninger kan henføres til justeringer af arbejdsgange og it-systemer
som følge af, at flere produkter omfattes, og at nogle produkter skal håndteres anderledes
end i dag.
Ændringer til EMCS, der foretages som del af faseopdateringer, er inkluderet i kontrakten
med systemleverandøren. Da forslaget er under forhandling, og det derved ikke er afklaret,
om ændringen af EMCS foretages som del af faseopdateringen, skal de administrative om-
kostninger tages med det forbehold.
Side 7 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0008.png
Forslaget skønnes at kræve minimum 12 måneders implementering i Skatteforvaltningens
systemer fra vedtagelse af dansk lovgivning til ikrafttrædelse.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for
de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmel-
ser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre en samfundsøkonomisk gevinst på
ca. 700 mio. kr. årligt (2026-niveau). Dette afspejler øgede moms- og afgiftsindtægter fra
hjemtaget grænsehandel og grænsehandelsforvridninger for forbrugerne. Hertil kommer
forbrugernes omstillingsgevinst.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at direktivforsla-
get medfører administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv. Vurderingen er foretaget
på baggrund af oplysninger fra Skatteministeriet.
Skatteministeriet har oplyst, at der ikke i selve tobaksbeskatningsdirektivet er informations-
forpligtelser eller oplysningskrav for virksomhederne, men at disse følger af cirkulationsdi-
rektivet som også foreslås ændret med forslagspakken. De berørte brancher er tobaks- og
nikotinbranchen.
De administrative konsekvenser består bl.a. i, at de nye afgifter vil blive omfattet af de EU-
harmoniserede regler for varernes cirkulation. Det betyder, at reglerne om registrering, cir-
kulation af varer og administration af afgifterne skal følge EU-reglerne på området. For de
produkter, der allerede er national afgift på, vil den største ændring være, at virksomhederne
fremover vil skulle anvende EMCS ved B2B-forsendelser til og fra andre EU-lande. EMCS
skal således bruges af virksomhederne, når de importerer varerne fra andre registrerede
virksomheder i andre EU-lande, eller hvis de eksporterer varerne til virksomheder i andre
EU-lande. Den præcise hyppighed af disse forsendelser kan være alt fra et par gange om
ugen til et par gange om måneden.
Der vil være ca. 40 virksomheder, der som noget nyt skal anvende EMCS. Det er ikke
muligt at oplyse den forventede omkostning herved.
For e-væsker uden nikotin vil forslagene indebære, at virksomheder, der producerer eller
importerer disse varer, skal registreres, afregne afgift og bruge EMCS.
For så vidt angår stempelmærker kan det oplyses, at danske virksomheder allerede i dag
skal bestille stempelmærker efter behov, hvorfor dette ikke forventes at medføre øgede
krav til virksomhederne.
På baggrund af ovenstående har det ikke været muligt at kvantificere det nærmere omfang
af de administrative byrder, som følger af forslaget om omarbejdning af
Side 8 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0009.png
tobaksbeskatningsdirektivet. Det skal imidlertid understreges, at forslaget medfører øgede
byrder for danske private virksomheder.
OBR gør opmærksom på, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser
herunder også admi-
nistrative konsekvenser
vurderes igen i forbindelse med eventuel implementering i dansk
lovgivning.
Skatteministeriet bemærker i tillæg til ovenstående, at forslagspakken samlet set vil ensrette
afgiftslovgivningen på tværs af EU, herunder bl.a. definitionen af afgiftspligtige produkter,
afgiftsstrukturen og de administrative regler. Derfor forventes det, at forslagspakken over-
ordnet vil gøre afgiftslovgivningen på det indre marked lettere at sætte sig ind i, håndtere
og administrere for virksomheder, der handler på tværs af EU.
Konsekvenser for EU-budgettet
Kommissionen har parallelt med forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirekti-
vet
foreslået en ændring af ordningen for EU’s
egne indtægter. Heri foreslås der indført en
ny egen indtægt, som baseres på 15 pct. af mængden af forarbejdet tobak og tobaksrelate-
rede produkter, der overgår til forbrug i medlemslandene. Bidraget beregnes ved at gange
denne mængde med den minimumssats, der gælder for hvert medlemsland i tobaksbeskat-
ningsdirektivet fra punktafgift på tobak.
Forslaget om ændring af EU’s egne indtægter er
ikke juridisk betinget af, at omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet vedtages. Så-
fremt det konkrete bidrag til EU’s egne indtægter vedtages som led i MFF-forhandlingerne,
kan omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet dog have betydning for, hvor stor en
del af EU-bidraget der baseres på mængden af forarbejdet tobak og tobaksrelaterede pro-
dukter, der overgår til forbrug i medlemslandene frem for medlemslandenes BNI. Der hen-
vises i den forbindelse til det udvidede grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag
til EU’s flerårige
finansielle ramme for 2028-2034
indtægtssiden (KOM(2025) 574), som
blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 10. september 2025.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sundhedsmæssige konsekvenser
EU-Kommissionen forventer, at forslaget vil have positive sundhedsmæssige konsekven-
ser på EU-plan. Det forventes, at de generelt øgede minimumssatser på EU-plan samt til-
føjelsen af yderligere produktkategorier vil reducere efterspørgslen efter tobaksprodukter
og tobaksrelaterede produkter i EU.
8. Høring
Forslagspakken er sendt i høring hos interessenter og erhvervslivet den 18. juli 2025 med
frist for afgivelse af høringssvar den 25. august 2025. Høringen er foretaget på baggrund
af den engelske sprogversion af forslaget. Der er modtaget høringssvar fra BECIG, Dansk
Erhverv, Dansk Selskab for Folkesundhed, De Samvirkende Købmænd, Dansk Industri,
European Cigar Manufacturers Association, European Smoking Tobacco Assosiation,
FSR
danske revisorer, Fødevareforbundet NNF, GEjSER, Hjerteforeningen, JTI Dan-
mark, Kræftens Bekæmpelse, Lungeforeningen, Lægeforeningen, Nikotinbranchen,
Side 9 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0010.png
Nærbutikkernes Landsforening, Philip Morris, Scandinavian Tobacco Group, The Euro-
pean Smoking Tobacco Association og Tobaksproducenterne.
BECIG anfører, at afgiften på tobaks- og nikotinprodukter bør svare til risikoprofilen ved
at anvende produkterne, hvilket ifølge BECIG ikke er tilfældet i forslaget. BECIG anfører
herudover, at indførelsen af en afgift på væsker til e-cigaretter uden nikotin vil stimulere
selvblanding og det sorte marked med risiko for folkesundheden. Endvidere påpeger BE-
CIG, at det foreslåede krav om anvendelse af EMCS for e-cigaretter vil sætte specialfor-
retninger under pres, og at EMCS-kravet kun er relevant ift. store tobaksproducenter, og
ikke på markedet for e-cigaretter, der består af mange små producenter. Endelig bemærker
BECIG, at der skal udvises varsomhed med at opsætte nye systemer på e-cigaretmarkedet.
Dansk Erhverv (DE) støtter formålet med det foreslåede direktiv og anbefaler, at afgif-
terne følger anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne, således at afgiftsstrukturen ind-
rettes på en sådan måde, at de mest skadelige produkter også bliver de sværest tilgængelige.
DE støtter en gradvis forhøjelse af tobaks- og nikotinafgifterne som et middel til at redu-
cere forbruget. DE vurderer, at risikoen for øget grænsehandel og illegal handel mindskes
væsentligt, når minimumsafgifterne harmoniseres på EU-plan. Ensartede afgiftsniveauer
i hele EU vil skabe mere lige konkurrencevilkår og reducere incitamentet til at købe eller
indføre tobaks- og nikotinvarer uden om de lovlige salgskanaler. I relation til de foreslåede
ændringer af de tekniske regler for EU-beskatningen finder DE det afgørende, at der etab-
leres overgangsordninger, der giver hele værdikæden
fra producenter til detailled
til-
strækkelig tid til at omstille sig. Overgangsordningerne bør udformes således, at tobaks-
og nikotinproducenter ikke stilles bedre end detailhandlen, eksempelvis i forhold til lager-
håndtering og tilbagetrækning af produkter. Ensartede rammer for alle aktører vil bidrage
til at sikre fair konkurrence og en smidig implementering af de nye regler.
Dansk Selskab for Folkesundhed (DSFF) støtter forslaget om højere minimumsafgifter,
som tager højde for købekraft, omfatter råtobak og bidrager til prisharmonisering på tværs
af medlemslande. DSFF ser det også som et vigtigt skridt, at nye produkter
herunder
syntetisk nikotin og nikotinanaloger
indgår i forslaget. Dertil anbefaler DSFF, at 1) af-
gifterne hæves yderligere og fastsættes ens for alle tobaks- og nikotinprodukter, fx pr. stk.
for opvarmet tobak og uafhængigt af nikotinstyrke for e-cigaretter, 2) grænsehandel be-
grænses, så der højst kan indføres 100 cigaretter (og tilsvarende for andre produkter), 3)
onlinesalg af tobak og nikotin forbydes i hele EU, 4) overgangsperioden forkortes bety-
deligt, så prisstigningerne hurtigt kan bidrage til målene i ”Europe’s Beating Cancer Plan”.
De Samvirkende Købmænd (DSK) støtter det generelle sigte med omarbejdningen af to-
baksbeskatningsdirektivet og ændring af cirkulationsdirektivet. DSK vurderer, at en rigtig
udtænkt fælles og opdateret afgiftsstruktur kan bidrage til at bekæmpe illegal handel og
tobaksrelateret kriminalitet, mindske økonomisk skævvridning mellem medlemslande og
begrænse unaturlig høj grænsehandel. Dertil mener DSK, at der er behov for en opdate-
ring af cirkulationsdirektivets vejledende mængder for at sikre sammenhæng mellem sund-
heds- og afgiftspolitik. DSK foreslår konkret at den vejledende mængde for cigaretter
sænkes fra 800 stk. til 200 stk., hvilket ifølge DSK vil fjerne incitamentet til systematisk
Side 10 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0011.png
privat grænsehandel, styrke skattemyndighedernes mulighed for at skelne mellem legitimt
privatforbrug og misbrug, og bidrage til, at den nationale regulering ikke udhules af åbne
bagdøre i fællesreglerne.
Dansk Industri (DI) påpeger, at beskatning af tobak og nikotin bør afspejle forskellene i
produkternes karakter, herunder fx forbrug hos unge og betydning for folkesundhed. DI
mener, at de foreslåede forhøjelser er ekstreme og uden tilstrækkelig begrundelse i Kom-
missionens konsekvensanalyse. Dertil mener DI, at de ekstreme afgiftsforhøjelser vil
fremme ulovlig produktion og forbrug. DI finder, at forslaget undergraver det indre mar-
ked ved at harmonisere afgiftsprincipper, som kun følges af et mindre antal medlemssta-
ter. Endeligt finder DI, at koblingen til EU’s egne indtægter har skabt udbredt forvirring
og bør afklares, så omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet kan gennemføres med
større gennemsigtighed.
European Cigar Manufacturers Association (ECMA) påpeger, at ikke alle tobaksprodukter
er ens, fx er cigarer og cigarillos ifølge EMCA fortsat de dyreste produkter på EU-marke-
det, hvilket viser forskellen mellem cigarer og cigarillos og andre tobaksprodukter. Ifølge
ECMA er cigarer og cigarillos ikke substitutter til cigaretter. ECMA anbefaler, at man
opretholder en fornuftig og proportionel afgiftsforskel mellem cigarer og cigarillos og an-
dre tobaksprodukter. ECMA anbefaler, at man udvider overgangsperioden for lande med
lavere minimumssatser til minimum 4-8 år for at undgå markedsforstyrrelser. Endvidere
anbefaler ECMA, at man fastholder en fælles afgiftskategori for cigarer og cigarillos. En-
delig støtter ECMA, at der etableres en harmoniseret kategori for råtobak til det formål at
kunne overvåge cirkulationen af råtobak på tværs af EU. EMCA anfører i den forbindelse,
at der ikke skal indføres en reel minimumsafgift på råtobak.
European Smoking Tobacco Assosiation (ESTA) påpeger, at forslaget og konsekvensana-
lysen beror på misforståelser, bl.a. at tobaksbeskatning skulle være det vigtigste instrument
til at nedbringe tobaks- og nikotinforbrug, hvilket ESTA ikke finder dokumentation for i
konsekvensanalysen. ESTA mener, at forslaget i væsentlig grad undervurderer virkningen
af de foreslåede minimumsniveauer på ulovlig handel, og fremhæver, at uoverkommeligt
høje punktafgiftssatser fører til øget forbrug af ulovlige varer. Forslaget tager ikke højde
for, hvordan små og mellemstore europæiske producenter påvirker det europæiske to-
baksmarked, men tager hovedsageligt udgangspunkt i fire multinationale selskaber uden
for EU og fabriksfremstillede cigaretter. ESTA vurderer, at de foreslåede minimumsni-
veauer følger af nogle få medlemsstaters mislykkede skattepolitikker, og at disse få med-
lemsstaters politikker ikke har formået at reducere tobaks- og nikotinforbruget, hvilket er
et hovedmål med forslaget. Endelig har ESTA mange kritikpunkter af konsekvensanaly-
sen, der bl.a. synes at være skrevet for at understøtte forudbestemte politiske løsningsmo-
deller snarere end, at de politiske løsningsmodeller følger resultaterne af analysen. Derud-
over tager konsekvensanalysen ikke højde for, hvordan forslaget påvirker små og mellem-
store virksomheder i andre sektorer end e-cigaretter.
FSR
danske revisorer har for nuværende ingen bemærkninger.
Side 11 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0012.png
Fødevareforbundet NNF anerkender behovet for at beskytte unge mod nikotinafhængig-
hed og styrke folkesundheden. Fødevareforbundet NFF finder det imidlertid afgørende,
at reguleringen afbalanceres med hensynet til danske arbejdspladser. Fødevareforbundet
NFF kan ikke støtte afgiftsforslag, der ensidigt rammer bestemte produktkategorier, der
undergraver beskæftigelsen, eller ikke hviler på solid dokumentation. Fødevareforbundet
NFF anbefaler at fastholde de nuværende afgifter for cigarer, cigarillos og pibetobak, da
disse produkter forbruges i mindre grad end cigaretter, og derved udgør et mindre folke-
sundhedsmæssigt problem. Fødevareforbundet NFF støtter ikke en fuld harmonisering
af afgifter på nye tobaks- og nikotinprodukter på EU-niveau, da harmoniseringen vil
ramme små, specialiserede produktionsmiljøer uforholdsmæssigt hårdt. Endeligt støtter
Fødevareforbundet NFF forslaget om at inkludere råtobak i EU’s EMCS-system
for at
sikre sporbarhed og modvirke ulovlig produktion. Fødevareforbundet anfører i den for-
bindelse, at en minimumsafgift på 0 euro er afgørende.
GEjSER anbefaler, at der arbejdes for en risikobaseret afgiftstilgang, hvor afgiftssatserne
differentieres efter produkternes sundhedsskadelige profil. Det indebærer, at traditionelle
cigaretter belastes mest, mens røgfri, skadesreducerende alternativer som e-cigaretter be-
lastes markant mindre. GEjSER anfører, at afgift på væsker til e-cigaretter uden nikotin
tilskynder til selvblanding hos forbrugerne, der potentielt kan udgøre en række sikkerheds-
og sundhedsrisici. GEjSER anbefaler, at væsker til e-cigaretter uden nikotin undtages fra
det harmoniserede afgiftskrav. Disse produkter besidder ikke tobaksvarers skadespoten-
tiale eller afhængighedsskabende egenskaber, og en afgift herpå vil ikke gavne folkesund-
heden. Til gengæld vil en afgiftsfritagelse for væsker til e-cigaretter uden nikotin under-
støtte udfasning af nikotinbrug og fastholde tidligere rygere i et røgfrit liv uden tilbagefald.
GEjSER anfører endvidere, at SMV’er udgør
hjørnestenen i e-cigaretmarkedet. GEjSER
opfordrer til, at der i direktivet eller den nationale lovgivning indbygges fleksibilitet for
SMV’er –
fx i form af lempeligere administrative krav, mulige mængdebaserede afgiftslet-
telser eller mindst en længere overgangsperiode før fuld ikrafttræden.
Hjerteforeningen mener, at højere afgifter på tobak og tobaksprodukter er positivt, da det
mindsker incitamentet til at købe tobak og tobaksprodukter og dermed bidrager positivt
til bedre folkesundhed i Danmark. Brugen af andre nikotinprodukter end røgtobak stiger,
særligt blandt unge, og de sundhedsskadelige effekter er veldokumenterede. Hjertefor-
eningen mener derfor, at det er positivt, at disse produkter nu også omfattes. Hjertefor-
eningen bakker således op om omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet. Hjertefor-
eningen mener, at reglerne om vejledende mængder for privates indførsel bør revideres,
således at der kun må indføres maks. 100 stk. pr. person. Hjerteforeningen anbefaler end-
videre, at implementeringen sker hurtigere end direktivets fastsatte tidsgrænse på fire år.
JTI Danmark bakker op om EU-Kommissionens forslag om at udvide tobaksbeskatnings-
direktivets område til nye produkter og etableringen af separate punktafgiftskategorier for
væsker til e-cigaretter, tobaksfri nikotinposer til oral brug og opvarmede tobaksvarer, un-
derstøttet af utvetydige definitioner. Dette vil bidrage til at sikre en harmoniseret behand-
ling i hele EU og gøre op med regulatorisk uklarhed i det indre marked. JTI Danmark
udtrykker imidlertid bekymring for, at de minimumssatser, som Kommissionen har
Side 12 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0013.png
foreslået, er for høje for alle produktkategorier, og risikerer at medføre en stigning i illegal
handel på det indre marked, hvilket vil have en negativ effekt på folkesundheden. JTI
anbefaler herudover, at købekraftsindekseringen bør anvendes på hele minimumssatsen,
og ikke kun 1/3 af minimumssatsen, samtidig med at den skal være på frivillig basis. End-
videre anbefaler JTI, at minimumsafgifterne indrettes på en sådan måde, at der tages højde
for risikoen ved produkterne. JTI Danmark vurderer desuden, at indtægterne, som Kom-
missionen har estimeret, er overvurderede og ikke vil blive realiseret, hvis forhøjelserne af
minimumssatserne gennemføres som planlagt. Endelig finder JTI Danmark det rimeligt,
at medlemslandene får større fleksibilitet til fastsætte deres egne regler for grænseoverskri-
dende handel.
Kræftens Bekæmpelse bakker op om forslaget om omarbejdningen af tobaksbeskatnings-
direktivet, der medfører højere minimumsafgifter, indregner købekraften og omfatter rå-
tobak. Kræftens Bekæmpelse mener, at direktivet vil bidrage til harmonisering af prisen
på tobak og nikotin på tværs af EU's medlemslande. Dertil finder Kræftens Bekæmpelse
det positivt, at direktivet tager højde for stigningen i brug af nye tobaks- og nikotinpro-
dukter, blandt børne og unge, og inkluderer disse produkter i såvel tobaksbeskatningsdi-
rektivet som cirkulationsdirektivet. Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at minimumsafgif-
terne forhøjes yderligere, og at der indføres samme afgiftsniveau for alle tobaks- og niko-
tinprodukter, således at afgiften i videst muligt omfang beregnes ens. Kræftens Bekæm-
pelse anbefaler yderligere, at grænsehandlen reduceres yderligere ved, at det højest bliver
tilladt at indføre 100 cigaretter og øvrige tobaks- og nikotinprodukter til privat brug. En-
delig anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at implementeringen sker hurtigere end den fore-
slåede overgangsperiode på fire år.
Lungeforeningen støtter, at direktivet forhøjer minimumsafgifterne på tobak og nikotin
for at sikre prisharmonisering på tværs af EU’s medlemsstater. Prisharmoniseringen vil
løfte prisniveauet generelt i EU, så færre vil begynde at bruge produkterne, og samtidig
mindskes incitamentet til grænsehandel. Lungeforeningen så dog gerne, at minimumsaf-
gifterne blev hævet yderligere og med samme afgiftsniveau på tværs af produktkategorier,
så forbruget ikke blot flytter sig fra ét produkt til et andet. Lungeforeningen finder det
også positivt, at direktivet tager højde for det stigende antal nikotinafhængige unge, og
fremover omfatter andre former for tobaks- og nikotinprodukter. Det vil mindske mulig-
heden for at udnytte smuthuller i lovgivningen og tiltrække børn og unge via nye, attraktive
produkter og nye kemiske varianter af nikotin. Endeligt opfordrer Lungeforeningen til
væsentligt at afkorte den periode, der går, før direktivet træder i kraft.
Lægeforeningen støtter Kommissionens forslag til omarbejdning af tobaksbeskatningsdi-
rektivet, og ser det som et vigtigt skridt til at beskytte folkesundheden i EU. Det er et
afgørende fremskridt, at e-cigaretter, nikotinposer og opvarmet tobak omfattes, da det
mindsker risikoen for substitution til billigere alternativer. Lægeforeningen opfordrer dog
til, at priserne på tværs af produktkategorier sidestilles, så fx nikotinposer og e-cigaretter
ikke fremstår som billigere alternativer til cigaretter. Lægeforeningen bakker op om højere
minimumspriser for afgifter i hele EU, som vil løfte prisniveauet i mange medlemslande
og dermed reducere antallet af brugere. Lægeforeningen opfordrer dog til yderligere
Side 13 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0014.png
forhøjelser, idet de fastsatte minimumsniveauer ikke forventes at give nævneværdige pris-
stigninger i alle lande. Lægeforeningen støtter, at afgifterne fremover automatisk reguleres
med inflation og landenes købekraft, og at råtobak underlægges kontrol gennem EMCS.
Lægeforeningen anfører, at overgangsperioden bør være stram og ikke forlænges, så de
højere satser hurtigt får effekt
særligt af hensyn til børn og unge.
Nikotinbranchen mener, at afgifter på nydelsesprodukter grundlæggende bør reflektere
potentialet for reduceret risiko i forhold til brandbare produkter. Det er på denne bag-
grund Nikotinbranchens holdning, at der bør være mærkbar forskel i afgiftssatserne for
røgfrie tobaks- og nikotinprodukter i forhold til cigaretter og andre røgprodukter. Niko-
tinbranchen mener, at høje skatteudløste prisjusteringer kan afskrække voksne rygere fra
at overveje alternative røgfri tobaks- og nikotinprodukter. Nikotinbranchen mener, at de
satser, som EU-Kommissionen har foreslået for alle produkttyper, er for høje og vil af-
holde rygere fra at overveje risikoreducerede produkter, drive forbrugere over i det illegale
marked, svigte i forhold til indtægtsgenerering og samtidig styrke dynamikkerne i den ille-
gale handel. Nikotinbranchen skriver, at der ikke er nogen dokumentation for, at røgfrie
nikotinprodukter fører til rygning. Nikotinbranchen bakker op om forslaget for så vidt, at
det opdeler røgfrie nikotinprodukter i klare kategorier med utvetydige definitioner og in-
debærer separate afgiftskategorier. Nikotinbranchen mener, at alle røgfrie nikotinproduk-
ter bør have en specifik afgift frem for en værdibaseret sats. Afslutningsvist opfordrer
Nikotinbranchen til, at hjemlen til at afgiftsfritage varer, der destrueres under administra-
tivt tilsyn, ikke fjernes fra tobaksbeskatningsdirektivet, da hjemlen ikke
som anført i
forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet
er dækket af hjemler i cirku-
lationsdirektivet. Der er således ikke tale om, at den samme hjemmel findes i begge direk-
tiver.
Nærbutikkernes Landsforening mener ikke, at forslaget vil sikre funktionen af det indre
marked. Det skyldes, at forslaget vil øge tilskyndelsen til grænsehandel på baggrund af
stærkt forhøjede afgifter. Nærbutikkernes Landsforening finder ikke, at forslaget i tilstræk-
kelig grad vil sikre
et højt beskyttelsesniveau af folkesundheden og bidrage til ”Europe’s
Beating Cancer Plan”. Det skyldes, at forslaget eksplicit stiler mod at undgå substitution
fra cigaretter til nye røgfri tobaks- og nikotinprodukter, som er markant mindre belastende
end røgprodukter. Endeligt mener Nærbutikkernes Landsforening ikke, at forslaget vil
styrke kampen mod snyd og skatteunddragelse og sikre medlemsstaternes provenu. Det
skyldes, at forslaget vil øge tilskyndelsen til illegal handel på baggrund af stærkt forhøjede
afgifter.
Philip Morris opfordrer til, at afgifternes niveau hænger sammen med produkternes ska-
devirkninger. Philip Morris foreslår, at opvarmet tobak defineres som
”produkter
uden
forbrænding”,
og at definitionen af cigaretter ændres, så den omfatter
produkter, der er
”beregnet til at blive røget”, og anbefaler, at opvarmet kategori er den dominerende kate-
gori, hvis der er overlap mellem definitionerne. Philip Morris foreslår også, at det bekræf-
tes, at medlemsstaterne har mulighed for at vælge mellem, om opvarmet tobak skal be-
skattes efter vægt eller efter antal enheder. Philip Morris foreslår endelig, at bestemmelser
om, at minimumsniveauer skal fastsættes for at udligne afgiftsforskelle udgår, og at EU-
Side 14 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0015.png
Kommissionens delegerede beføjelser begrænses til kun at omfatte inflationsjusteringer
dette for at bevare medlemsstaternes finanspolitiske suverænitet og princippet om ”risi-
koproportionel beskatning” (dvs. produkter med lavere sundhedsrisiko end cigaretter be-
skattes lavere end cigaretter).
Scandinavian Tobacco Group (STG) mener ikke, at forslaget tager højde for forskellene
på de respektive tobaks- og nikotinprodukter. Derved risikerer man at underminere stats-
lige indtægter, øge illegal handel og svække den national regulering af markedet. STG an-
befaler, at man arbejder for en balanceret og forskningsbaseret omarbejdning af forslaget,
hvor der skelnes mellem de forskellige produktkategorier og ikke
bruges en ”one-size-fits-
all”-tilgang.
Tobaksproducenterne værdsætter den øgede harmonisering og oprettelsen af separate ka-
tegorier til e-cigaretter, nikotinposer og opvarmede tobaksprodukter. Det vil medvirke til
at sikre større regulatorisk klarhed og bedre forudsætninger for regelefterlevelse. Tobaks-
producenterne indvender dog, 1) at de foreslåede afgiftssatser er for høje (især for østeu-
ropæiske medlemsstater) og risikerer at øge mængden af illegale produkter på det indre
marked, 2) at de estimerede merindtægter er overvurderede og næppe realiseres ved de
foreslåede afgiftsstigninger, og 3) at ignorering af købekraftforskelle mellem medlems-
lande er problematisk, især ved fastsættelse af 2/3 af afgifterne i nominelle termer. I for-
hold til nr. 1) har Tobaksproducenterne uddybet, at forskellene i medlemsstaternes nuvæ-
rende satser ikke ligger over, hvad der kan forventes i et velfungerende indre marked, og
at en korrekt sammenligning af afgiftsbyrden for forbrugere i medlemsstaterne skal fore-
tages ud fra købekraftsparitet. I forhold til nr. 2) har Tobaksproducenterne uddybet, at
Kommissionen har baseret sine beregninger på en forkert priselasticitet for cigaretter, og
derfor vil de estimerede ekstra indtægter ikke blive realiseret. I forhold til nr. 3) har To-
baksproducenterne uddybet, at hele afgiften bør købekraftsindekseres. Tobaksproducen-
terne støtter en harmoniseret tilgang til at overvåge bevægelserne af rå og halvforarbejdet
tobak inden for og ind i EU med henblik på at bekæmpe ulovlig handel. Tobaksprodu-
centerne gør opmærksomme på, at forslaget om at fjerne tobaksbeskatningsdirektivets
hjemmel til at afgiftsfritage varer, der destrueres under administrativt tilsyn, ikke
som
anført i forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet
er dækket af hjemler
i cirkulationsdirektivet. Der er således ikke tale om, at den samme hjemmel findes i begge
direktiver.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er der stor opbakning til forslaget.
Et enigt ministerråd vedtog i 2020 rådskonklusioner, hvor man efterspurgte fremsættelsen
af et revideret tobaksbeskatningsdirektiv. En stor del af EU-landene har i december 2024
efterspurgt over for Kommissionen, at omarbejdningen skulle indgå i Kommissionens ar-
bejdsprogram. I maj 2025 efterspurgte en stor gruppe EU-lande igen forslaget over for
Kommissionen.
Side 15 af 16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat om omarbejdningen af EU's tobaksbeskatningsdirektiv
3075156_0016.png
Der må dog forventes modstand fra nogle af de lande, som fx har meget lave minimums-
satser, eller hvor større tobaksproducenter har etableret produktion. Der er generelt meget
stærke erhvervsinteresser, som forsøger at påvirke behandlingen af forslaget.
Forslagspakken indeholder ændring af cirkulationsdirektivet, som indeholder de vejledende
mængder for privates indførsel i direktivets artikel 32. Det kan derfor forventes, at nogle
lande vil foreslå, at artikel 32 ændres, fx med henblik på, at de vejledende mængder bliver
lavere, eller at de nye produktkategorier også omfattes af bestemmelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget om omarbejdning af tobaksbeskatningsdirektivet og
forslaget til ændringer i cirkulationsdirektivet. Regeringen har været med til at efterspørge
omarbejdningen af tobaksbeskatningsdirektivet ad flere omgange og vil prioritere at opnå
fremdrift i forhandlingerne om forslaget både under og efter dansk EU-formandskab i an-
det halvår af 2025.
Regeringen synes, at det er vigtigt, at særligt børn og unge beskyttes mod tobaks- og niko-
tinprodukter.
Regeringen finder det positivt, at forslaget omfatter alle relevante varekategorier. Dette vil
dels bidrage til at de berørte tobaks- og nikotinprodukter bliver behandlet ens på tværs af
EU-lande,
og dels vil produkterne også skulle omfattes af EU’s overvågnings-
og kontrol-
system, EMCS.
Regeringen støtter generelt de højere minimumssatser i EU, som kan føre til en øget har-
monisering af afgiftsniveauet og som følge deraf en lavere grad af grænsehandel. Det er
positivt, hvis minimumssatserne medfører, at afgifterne i øvrige lande nærmer sig de ni-
veauer, som der er i Danmark.
Regeringen finder det positivt, at forslaget forventes at have positive statsfinansielle og
samfundsøkonomiske konsekvenser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 16 af 16