Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 337
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del - Bilag 337
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2025-4160
Forslag
til
Lov om ændring af emballageafgiftsloven
(Nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027
m.v.)
§1
I emballageafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 361 af 1. april 2025, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 2, 4
og
6,
indsættes efter »udgør for beholdere«: », jf. dog stk.
7«.
2.
I
§ 2
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Fra og med den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2027
udgør afgiften i medfør af § 2, stk. 2, 4 og 6, dog 0 kr. pr. stk. For denne
periode skal de virksomheder, der er omfattet af 1. pkt., ikke foretage angi-
velse af denne afgift, og § 9 finder ikke anvendelse med hensyn til de varer,
som denne afgift vedrører. Virksomheden skal dog opgøre en eventuel la-
gerbeholdning af disse varer den 1. januar 2028.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
3070697_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
3.1.
Indledning
Baggrund
Lovforslagets hovedpunkter
Nedsættelse af den volumenbaserede emballageaf-
gift i 2026 og 2027
Gældende ret
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Økonomiske konsekvenser og implementerings-
konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
3.1.1.
3.1.2.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
1. Indledning
Det foreslås at nedsætte den volumenbaserede emballageafgift til 0 kr. i
2026 og 2027. Formålet med forslaget er at kompensere erhvervslivet for,
at producentgebyret, der indføres den 1. oktober 2025, bliver højere end for-
ventet.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
2. Baggrund
Forslaget om at nedsætte den volumenbaserede emballageafgift til 0 kr. i
2026 og 2027 skal kompensere erhvervslivet for, at producentgebyret, der
indføres den 1. oktober 2025 i forbindelse med det udvidede producentan-
svar og implementeringen af emballagedirektivet, bliver højere end forven-
tet.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om afgift af visse emballager, poser, en-
gangsservice og pvc-folier (herefter emballageafgiftsloven), at der svares
afgift til statskassen af salgsemballager og multipak med et rumindhold på
under 20 liter for en række varer, som er oplistet i § 1, stk. 1, nr. 1 og 2.
Det fremgår af § 1, stk. 2, 1. pkt., at emballager, der er omfattet af det obli-
gatoriske pant- og retursystem, jf. bekendtgørelse nr. 540 af 22. maj 2017
om pant på og indsamling m.v. af emballager til visse drikkevarer, er fritaget
for afgift. Fritagelsen gælder dog ikke for emballager, der har fået dispen-
sation fra at være omfattet af pant- og retursystemet, jf. 2. pkt.
Det fremgår af emballageafgiftslovens § 2, stk. 1, at beholdere af karton
eller af laminater af forskellige materialer er omfattet af afgiften efter stk. 2,
hvis beholderen er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, stk. 1,
nr. 1, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1. Disse varer omfatter
spiritus, jf. litra a, vin, jf. litra b, og frugtvin og færdigblandet gløgg bestå-
ende af rødvin og gløggekstrakt, jf. litra c. Afgiftssatsen i stk. 2 varierer på
baggrund af beholderens rumindhold og udgør for beholdere 1) med et rum-
indhold under 10 cl 0,09 kr. pr. stk., 2) med et rumindhold ikke under 10 cl
og ikke over 40 cl 0,17 kr. pr. stk., 3) med et rumindhold over 40 cl, men
ikke over 60 cl 0,28 kr. pr. stk., 4) med et rumindhold over 60 cl, men ikke
over 110 cl 0,56 kr. pr. stk., 5) med et rumindhold over 110 cl, men ikke
over 160 cl 0,83 kr. pr. stk., 6) med et rumindhold over 160 cl 1,1 kr. pr. stk.
Det fremgår af § 2, stk. 3, at beholdere af andre materialer end dem, der er
nævnt i stk. 1, er omfattet af afgiften efter stk. 4, hvis beholderen er beregnet
til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, eller er påfyldt varer
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1. Afgiftssatsen i stk. 4 varierer også på baggrund
af beholderens rumindhold og udgør for beholdere 1) med et rumindhold
under 10 cl 0,14 kr. pr. stk., 2) med et rumindhold ikke under 10 cl og ikke
over 40 cl 0,28 kr. pr. stk., 3) med et rumindhold over 40 cl, men ikke over
60 cl 0,45 kr. pr. stk., 4) med et rumindhold over 60 cl, men ikke over 110
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
cl 0,89 kr. pr. stk., 5) med et rumindhold over 110 cl, men ikke over 160 cl
1,34 kr. pr. stk., 6) med et rumindhold over 160 cl 1,78 kr. pr. stk.
Det fremgår af § 2, stk. 5, 1. pkt., at hvis beholderen er beregnet til at blive
påfyldt varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2, eller er påfyldt varer omfattet af §
1, stk. 1, nr. 2, er beholderen omfattet af afgiften efter stk. 6. Disse varer
omfatter øl, jf. litra a, mineralvand, limonade og andre varer, som indeholder
kulsyre, jf. litra b, blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med spiri-
tus, som har et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, jf. litra c, andre
gærede drikkevarer og blandinger af gærede drikkevarer samt blandinger af
ikkealkoholdige drikkevarer med gærede drikkevarer, hvis drikkevarens el-
ler blandingens alkoholindhold er på 10 pct. vol. eller derunder, jf. litra d,
og mineralvand, vand, limonade, iste og lignende drikkevarer, som er umid-
delbart drikkeklare, og som er uden kulsyre, jf. litra e.
Det fremgår af emballageafgiftslovens § 2, stk. 5, 2. pkt., at der ikke skal
betales volumenbaseret afgift af beholdere, der er beregnet til at blive på-
fyldt varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer omfattet
af § 1, stk. 1, nr. 2, litra e, og som ikke indgår i pant- og retursystemet.
Afgiftssatsen i stk. 6 varierer også på baggrund af beholderens rumindhold
og udgør for beholdere 1) med et rumindhold under 10 cl 0,06 kr. pr. stk.,
2) med et rumindhold ikke inder 10 cl og ikke over 40 cl 0,11 kr. pr. stk., 3)
med et rumindhold over 40 cl, men ikke over 60 cl 0,18 kr. pr. stk., 4) med
et rumindhold over 60 cl, men ikke over 110 cl 0,36 kr. pr. stk., 5) med et
rumindhold over 110 cl, men ikke over 160 cl 0,53 kr. pr. stk., 6) med et
rumindhold over 160 cl 0,71 kr. pr. stk.
Det fremgår af emballageafgiftslovens § 7 a, stk. 3, 1. pkt., om afgift af va-
rer, der modtages fra udlandet, at de registrerede virksomheder, der er nævnt
i stk. 1, efter udløbet af hver afgiftsperiode skal angive mængden af de varer,
virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften heraf til Skat-
teforvaltningen. Angivelsen og betalingen sker efter §§ 2-8 i opkrævnings-
loven. Det fremgår af § 7 a, stk. 3, 2. pkt., at afgiftsperioden er måneden.
Det fremgår af emballageafgiftslovens § 7 a, stk. 4, at for andre varemodta-
gere sker angivelsen og betalingen efter § 9, stk. 1, 3 og 4, i opkrævnings-
loven.
Det fremgår af emballageafgiftslovens § 9, stk. 1, at fremstillingsvirksom-
heder skal føre regnskab over fremstillingen af afgiftspligtige varer, tilgan-
gen af uberigtigede varer og udleveringen af afgiftspligtige varer.
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
Det fremgår af § 9, stk. 2, at andre oplagshavere skal føre regnskab over
tilgang af uberigtigede varer og udlevering samt forbrug af afgiftspligtige
varer.
Det fremgår af emballageafgiftslovens § 10, at oplagshavere efter udløbet
af hver afgiftsperiode skal angive mængden af de varer, hvoraf virksomhe-
den skal betale afgift, jf. §§ 4 og 5, og indbetale afgiften for afgiftsperioden
til Skatteforvaltningen. Angivelsen og betalingen sker efter reglerne i §§ 2-
8 i opkrævningsloven.
Det fremgår af opkrævningslovens § 2, stk. 1, 3. pkt., at for hver afregnings-
periode og for hver skat eller afgift m.v. skal der indgives en angivelse med
de oplysninger, som følger af reglerne i den enkelte skatte- og afgiftslov.
Det fremgår af opkrævningslovens § 2, stk. 2, 1. pkt., at angivelser vedrø-
rende de i bilag 1, liste A, nævnte love skal indgives til Skatteforvaltningen
senest den 15. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden. Em-
ballageafgiftsloven fremgår af bilag 1, liste A, nr. 8.
3.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den 30. august 2022 blev der indgået Aftale om Udvidet producentansvar
for emballage og engangsplastprodukter mellem regeringen (Socialdemo-
kratiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Alternativet, som fast-
lægger organisering, ansvars- og rollefordeling mellem producenter og
kommuner, rammer for fastsættelse af producenternes betaling for affalds-
indsamling og affaldsbehandling mv.
Aftalen danner rammerne for implementering af det udvidede producentan-
svar i Danmark, som alle EU-medlemslande er forpligtede til at implemen-
tere, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/852 af 30. maj
2018 om ændring af direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald.
Det udvidede producentansvar træder i kraft den 1. oktober 2025 i Danmark,
jf. § 120, stk. 2, i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2025
om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage samt
øvrigt affald der indsamles med emballageaffald. Det udvidede producent-
ansvar betyder, at producenter er økonomisk ansvarlige for deres emballage,
når det bliver til affald, og at de skal afholde alle omkostninger, der er nød-
vendige for at nå EU-fastsatte genanvendelsesmål.
5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
Kommunerne skal indsamle emballageaffaldet sammen med andet hushold-
ningsaffald på samme måde som i dag, og producenterne skal betale kom-
munerne for indsamling af emballageaffald gennem et producentgebyr.
Før indførelse af det udvidede producentansvar blev affaldshåndteringen fi-
nansieret gennem opkrævning af affaldsgebyrer hos den enkelte husstand.
Med producentansvaret reduceres borgernes affaldsgebyr for håndteringen
af husholdningsaffald, mens producenterne overtager finansieringen af ud-
gifterne til håndtering af husholdningernes emballageaffald via producent-
gebyret.
Producentgebyret og dermed de direkte erhvervsøkonomiske byrder ved
indførelse af det udvidede producentansvar for emballage, der blev estime-
ret ved indgåelse af den politiske aftale, har imidlertid vist sig at være bety-
deligt større end forudsat.
For at afbøde dette foreslås det bl.a. at nedsætte den volumenbaserede em-
ballageafgift til 0 kr. i 2026 og 2027. Den volumenbaserede afgift varierer i
dag efter materiale, varegruppe og rumindhold og udgør mellem 0,06 kr. pr.
beholder og 1,78 kr. pr. beholder.
En stor del af afgiftsgrundlaget for den volumenbaserede emballageafgift
udgøres desuden af drikkevareemballager som vin- og spiritusflasker, som
også er omfattet af det udvidede producentansvar.
Det foreslås derudover, at der for de virksomheder, for hvilke afgiften udgør
0 kr. pr. beholder i perioden fra og med den 1. januar 2026 til og med den
31. december 2027, ikke skal foretages angivelse af denne afgift for denne
periode.
Da afgiften foreslås nedsat til 0 kr. i 2026 og 2027, vil der ikke være nogen
afgift at angive over for Skatteforvaltningen, og det ville unødigt ulejlige
virksomhederne, hvis de for denne periode skulle indgive en såkaldt 0-an-
givelse. Derfor foreslås det, at det udtrykkeligt fastslås, at der ikke skal ind-
gives angivelser for afregningsperioderne for de 2 år. Afregningsperioden
er kalendermåneden, jf. opkrævningslovens § 2, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslåede vil medføre, at der bl.a. ikke skal foretages angivelse af den
volumenbaserede emballageafgift for perioden fra og med den 1. januar
2026 til og med den 31. december 2027 som anført i emballageafgiftslovens
§ 7 a, stk. 3 og 4, og § 10, og opkrævningslovens § 2, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås derudover, at emballageafgiftslovens § 9 om regnskab ikke fin-
der anvendelse med hensyn til de varer, som afgiften i § 2 vedrører, for de
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
virksomheder, for hvilke afgiften udgør 0 kr. pr. beholder i perioden fra og
med den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2027. Dette gælder for
afregningsperioderne i 2026 og 2027.
Hvis en virksomhed, der er omfattet af § 2 om den afgift, der foreslås at
skulle være 0 kr. i 2026 og 2027, eksempelvis i december 2027 fremstiller
afgiftspligtige varer eller modtager uberigtigede varer, der er omfattet af §
2, og som f.eks. først udleveres i 2028, skal virksomheden dog føre regnskab
efter § 9 med hensyn til disse varer. Det skyldes, at den relevante afreg-
ningsperiode i så fald ligger i 2028.
Det foreslås endelig, at virksomheder, for hvilke afgiften udgør 0 kr. pr. be-
holder i perioden fra og med den 1. januar 2026 til og med den 31. december
2027, skal opgøre en eventuel lagerbeholdning af varerne den 1. januar
2028. Formålet med dette er at sikre, at Skatteforvaltningen bl.a. kan kon-
trollere, om afgiftsfritagelsen har været berettiget.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at en nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift til
0 kr. i 2026 og 2027 vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 130
mio. kr. i 2026 og 125 mio. kr. i 2027 (2026-niveau) samt et mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 115 mio. kr. i 2026 og 110 mio. kr. i 2027
(2026-niveau). Der skønnes ingen nævneværdig varig provenuvirkning af
forslaget.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for kommuner
og regioner.
5.2. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes for nuværende isoleret set at medføre administrative
omkostninger for Skatteforvaltningen svarende til 0,1 mio. kr. i 2025 og en
administrativ besparelse på 0,5 mio. kr. i 2026 og 0,4 mio. kr. i 2027.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringsmæssige konsekvenser
for kommuner og regioner.
5.3. Digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslaget vurderes at overholde de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
7
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
Lovforslagets del vedrørende nedsættelse af den volumenbaserede emballa-
geafgift sikrer overensstemmelse med princip nr. 1 om enkle og klare regler,
idet det fremgår af lovteksten, at de omfattede virksomheder ikke skal fore-
tage angivelse af denne afgift, og at emballageafgiftslovens § 9 om regnskab
ikke finder anvendelse med hensyn til denne afgift.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at medføre økonomiske eller administrative om-
kostninger for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
En nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027 vur-
deres umiddelbart ikke at have nævneværdige klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
En nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift vurderes at have
begrænsede negative miljø- og naturmæssige konsekvenser i form af øgede
affaldsmængder og kan vanskeliggøre opfyldelsen af mål og forpligtelser
om bl.a. genanvendelse af emballage, som er fastsat i en række EU-direkti-
ver og -forordninger om affald. Det har ikke været muligt at kvalificere ef-
fekten yderligere.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget vil i perioden fra den 22. september 2025 til den
20. oktober 2025 (29 dage) være i høring. Forslaget sendes først i offentlig
høring umiddelbart inden fremsættelsen, da det er hensigten, at ændringen
træder i kraft den 1. januar 2026. Det har været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Affald Plus, Akademikerne, Aluminium Danmark, Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd, ARI (Affalds- og ressourceindustrien un-
der DI), Biobrændselsforeningen, Biogas Danmark, Blik- og Rørarbejder-
forbundet, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Branche-
foreningen Cirkulær, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Bran-
cheforeningen for Flaskegenbrug, Brancheforeningen for Skov, Have og
Park-Forretninger,
Brintbranchen,
Bryggeriforeningen,
0Business
8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
3070697_0009.png
UDKAST
Danmark, CEPOS, DAKOFA, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Frie
Autocampere, Danmarks Jordbrugsforskning, Danmarks Naturfrednings-
forening, Danmarks Skibskredit, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Offshore, Dansk Retursystem A/S, Dansk Skovforening,
Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater,
Danske Halmleverandører, DANVA, Det Økologiske Råd, DI, DI Trans-
port, Digitaliseringsstyrelsen, Drivkraft Danmark, DTL, Eksportrådet, Em-
ballageIndustrien, Energi Danmark, Energinet, Energistyrelsen, Erhvervs-
styrelsen
Område for Bedre Regulering (OBR), FH - Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation, Finans Danmark, Finansforbundet, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Rådgivende Ingeni-
ører, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Forsikringsmæg-
lerforeningen, Forsyningstilsynet, Frie Funktionærer, FSR - danske reviso-
rer, GAFSAM, GRAKOM (erhvervs- og arbejdsgiverorganisation inden for
grafisk kommunikation, medier og markedsføring), Green Power Denmark,
Greenpeace Danmark, HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR, HORESTA,
Justitia, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kræftens Bekæm-
pelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Le-
derne Søfart, Ledernes Hovedorganisation, Lokale Pengeinstitutter, Miljø-
styrelsen, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Nationalt Cen-
ter for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordisk Folkecenter for Ved-
varende Energi, Nærbutikkernes Landsforening, Plastindustrien, Rejsear-
bejdere.dk, SEGES Innovation P/S, Serviceforbundet, Sikkerhedsstyrelsen,
SKAD - Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark, Skatteanke-
forvaltningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Søfartsstyrelsen,
TEKNIQ, Vedvarende Energi, VELTEK, Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark, VisitDenmark, WWF, Ældre Sagen, Økologisk Landsforening og
Økonomistyrelsen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regio-
ner
Negative konsekvenser/merud-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis
nej, anfør »Ingen«)
Det skønnes, at en midlertidig ned-
sættelse af den volumenbaserede
emballageafgift til 0 kr. i 2026 og
2027 vil medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 130 mio. kr. i
9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
3070697_0010.png
UDKAST
2026 og 125 mio. kr. i 2027 (2026-
niveau) samt et mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 115 mio.
kr. i 2026 og 110 mio. kr. i 2027
(2026-niveau).
Implemente-
Ingen.
ringskonse-
kvenser for stat,
kommuner og
regioner
Lovforslaget vurderes for nuvæ-
rende isoleret set at medføre admi-
nistrative omkostninger for Skatte-
forvaltningen svarende til 0,1 mio.
kr. i 2025 og en administrativ bespa-
relse på 0,5 mio. kr. i 2026 og 0,4
mio. kr. i 2027.
Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringsmæssige konse-
kvenser for kommuner og regioner.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Ingen.
Ingen.
Administrative Ingen.
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Administrative Ingen.
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Lovforslaget skønnes ikke at med-
føre økonomiske eller administra-
tive omkostninger for erhvervslivet.
Ingen.
En nedsættelse af den volumenbase-
rede emballageafgift i 2026 og 2027
vurderes umiddelbart ikke at have
nævneværdige klimamæssige kon-
sekvenser.
En nedsættelse af den volumenba-
serede emballageafgift vurderes at
have begrænsede negative miljø-
og naturmæssige konsekvenser i
form af øgede affaldsmængder og
kan vanskeliggøre opfyldelsen af
mål og forpligtelser om bl.a. genan-
vendelse af emballage, som er
10
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
3070697_0011.png
UDKAST
fastsat i en række EU-direktiver og
-forordninger om affald. Det har
ikke været muligt at kvalificere ef-
fekten yderligere.
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de fem princip-
per for imple-
mentering af er-
hvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant
omfang også
gælder ved im-
plementering af
ikke-erhvervs-
rettet EU-regu-
lering) (sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
11
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de al-
mindelige bemærkninger i lovforslaget.
Det foreslås, at der i
§ 2, stk. 2, 4
og
6,
efter »udgør for beholdere« », ind-
sættes: », jf. dog stk. 7«
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med dette lovforslags § 1,
nr. 2, hvor det foreslås at indsætte et nyt stk. 7, hvorefter afgiften udgør 0
kr. pr. beholder i perioden fra og med den 1. januar 2026 til og med den 31.
december 2027.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de al-
mindelige bemærkninger i lovforslaget.
Det fremgår af emballageafgiftslovens § 2, at beholdere, der er beregnet til
at blive påfyldt varer omfattet af § 1, stk. 1, eller er påfyldt varer omfattet af
§ 1, stk. 1, er omfattet af afgiften i henholdsvis § 2, stk. 2, 4 eller 6. Afgifts-
satsen afhænger af materialet, varegruppen efter § 1 og af rumindholdet.
Det foreslås at indsætte et nyt stykke som emballageafgiftslovens
§ 2, stk.
7.
Det foreslås i
stk. 7, 1. pkt.,
at fra og med den 1. januar 2026 til og med 31.
december 2027 udgør afgiften i medfør af § 2, stk. 2, 4 og 6, dog 0 kr. pr.
stk.
Det foreslåede vil medføre, at den volumenbaserede emballageafgift, der
fremgår af emballageafgiftslovens § 2, nedsættes til 0 kr. pr. beholder fra og
med den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2027. Den volumen-
baserede afgift varierer i dag efter materiale, varegruppe og rumindhold og
udgør mellem 0,06 kr. pr. beholder og 1,78 kr. pr. beholder.
Formålet med den foreslåede ændring er at afbøde, at producentgebyret og
dermed de direkte erhvervsøkonomiske byrder ved indførelse af det
Side 12/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
udvidede producentansvar for emballage, der blev estimeret ved indgåelse
af den politiske aftale, har vist sig at være betydeligt større end forudsat.
Dette skyldes, at kommunernes udgifter til håndtering af affald er steget si-
den indgåelse af den politiske aftale.
Det foreslås i
stk. 7, 2. pkt.,
at for denne periode skal de virksomheder, der
er omfattet af 1. pkt., ikke foretage angivelse af denne afgift, og § 9 finder
ikke anvendelse med hensyn til denne afgift.
Da afgiften foreslås nedsat til 0 kr. i 2026 og 2027, vil der ikke være nogen
afgift at angive over for Skatteforvaltningen, og det ville unødigt ulejlige
virksomhederne, hvis de for denne periode skulle indgive en såkaldt 0-an-
givelse. Derfor foreslås det, at det udtrykkeligt fastslås, at der ikke skal ind-
gives angivelser for afregningsperioderne for de 2 år. Afregningsperioden
er kalendermåneden, jf. opkrævningslovens § 2, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslåede vil medføre, at der bl.a. ikke skal foretages angivelse af den
volumenbaserede emballageafgift for perioden fra og med den 1. januar
2026 til og med den 31. december 2027 som anført i emballageafgiftslovens
§ 7 a, stk. 3 og 4, og § 10, og opkrævningslovens § 2, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslåede vil også medføre, at emballageafgiftslovens § 9 om regnskab
ikke finder anvendelse for de virksomheder, for hvilke afgiften udgør 0 kr.
pr. beholder i perioden fra og med den 1. januar 2026 til og med den 31.
december 2027. Dette gælder for afregningsperioderne i 2026 og 2027.
Hvis en virksomhed, der er omfattet af § 2 om den afgift, der foreslås at
skulle være 0 kr. i 2026 og 2027, eksempelvis i december 2027 fremstiller
afgiftspligtige varer eller modtager uberigtigede varer, der er omfattet af §
2, og som f.eks. først udleveres i 2028, skal virksomheden dog føre regnskab
efter § 9 med hensyn til disse varer. Det skyldes, at den relevante afreg-
ningsperiode i så fald ligger i 2028.
Det foreslås i
stk. 7, 3. pkt.,
at virksomheden dog skal opgøre en eventuel
lagerbeholdning af disse varer den 1. januar 2028.
Det foreslåede vil medføre, at virksomheder, for hvilke afgiften udgør 0 kr.
pr. beholder i perioden fra og med den 1. januar 2026 til og med den 31.
december 2027, skal opgøre en eventuel lagerbeholdning af varerne den 1.
januar 2028. Formålet med dette er at sikre, at Skatteforvaltningen bl.a. kan
kontrollere, om afgiftsfritagelsen har været berettiget.
Side 13/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Side 14/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
3070697_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I emballageafgiftsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 361 af 1. april
2025, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 2. ---
Stk. 2.
Afgiften af de beholdere, der
1.
I
§ 2, stk. 2, 4
og
6,
indsættes ef-
er nævnt i stk. 1, udgør for beholdere ter »udgør for beholdere«: », jf.
dog stk. 7«.
Kr. pr.
stk.
1) med et rumindhold 0,09
under 10 cl
2) med et rumindhold 0,17
ikke under 10 cl og ikke
over 40 cl
3) med et rumindhold 0,28
over 40 cl, men ikke
over 60 cl
4) med et rumindhold 0,56
over 60 cl, men ikke
over 110 cl
5) med et rumindhold 0,83
over 110 cl, men ikke
over 160 cl
6) med et rumindhold 1,1.
over 160 cl
Stk. 3.
---
Stk. 4.
Afgiften af de beholdere, der
er nævnt i stk. 3, udgør for beholdere
Kr. pr.
stk.
Side 15/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
3070697_0016.png
UDKAST
1) med et rumindhold 0,14
under 10 cl
2) med et rumindhold 0,28
ikke under 10 cl og ikke
over 40 cl
3) med et rumindhold 0,45
over 40 cl, men ikke
over 60 cl
4) med et rumindhold 0,89
over 60 cl, men ikke
over 110 cl
5) med et rumindhold 1,34
over 110 cl, men ikke
over 160 cl
6) med et rumindhold 1,78.
over 160 cl
Stk. 5.
---
Stk. 6.
Afgiften af de beholdere, der
er nævnt i stk. 5, udgør for beholdere
Kr. pr.
stk.
1) med et rumindhold 0,06
under 10 cl
2) med et rumindhold 0,11
ikke under 10 cl og ikke
over 40 cl
3) med et rumindhold 0,18
over 40 cl, men ikke
over 60 cl
4) med et rumindhold 0,36
over 60 cl, men ikke
over 110 cl
5) med et rumindhold 0,53
over 110 cl, men ikke
over 160 cl
6) med et rumindhold 0,71.
over 160 cl
2.
I
§ 2
indsættes som
stk. 7:
Side 16/17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 337: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027)
3070697_0017.png
UDKAST
»Stk. 7.
Fra og med den 1. ja-
nuar 2026 til og med den 31. de-
cember 2027 udgør afgiften i med-
før af § 2, stk. 2, 4 og 6, dog 0 kr.
pr. stk. For denne periode skal de
virksomheder, der er omfattet af 1.
pkt., ikke foretage angivelse af
denne afgift, og § 9 finder ikke an-
vendelse med hensyn til de varer,
som denne afgift vedrører. Virk-
somheden skal dog opgøre en
eventuel lagerbeholdning af disse
varer den 1. januar 2028.«
Side 17/17