September 2025
Kontroller mod kædesvig viser
fejl i 9 ud af 10 tilfælde
I perioden fra 2020 til 2024 fandt Skattestyrelsen
fejl eller svig i 9 ud af 10 kontroller mod kædesvig.
Det har ført til udsendte opkrævninger for over 4
mia. kr.
Langt de fleste virksomheder i Danmark overholder de danske skatteregler. Der
er dog nogle virksomheder, der bevidst forsøger at undgå at betale skat og
moms ved at benytte kæder af underleverandører, stråmandsvirksomheder og
fiktive fakturaer. Undervejs i kæderne bliver det uklart, hvem der reelt har udført
et stykke arbejde, modtaget betaling og dermed rettelig skal betale skat og
moms. Det kaldes for kædesvig.
Skattestyrelsen samarbejder med en række andre myndigheder, herunder poli-
tiet, om at bekæmpe skatteøkonomisk kriminalitet, fx kædesvig. I kontrollerne
har styrelsen fokus på at afdække hele kæden af virksomheder og deres skatte-
og momsbetalinger med henblik på at stoppe og forebygge svig.
I perioden fra 2020 til 2024 har Skattestyrelsen gennemført knap 12.000 kon-
troller i indsatsen mod kædesvig, og i gennemsnit har styrelsen fundet fejl i 9 ud
af 10 kontroller i perioden fra 2020 til 2024,
jf. figur 1.
Alene i 2024 har styrelsen
gennemført ca. 2.400 kontroller.
Figur 1. Antal kontroller og træfprocent for kædesvig, 2020-2024
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
1.936
0
2020
2021
2022
Antal kontroller
2023
Træfprocent
2024
2.287
2.445
2.738
2.381
91%
91%
91%
89%
90%
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
90 pct.
Gennemsnitlig træfprocent
Skattestyrelsen har de seneste fem år
fundet fejl i 90 pct. af knap 12.000
kontroller mod kædesvig.
Anm.: (1) Tallene stammer fra kontrolprojektet ”Kædesvig” og kan derfor også indgå som delmængde af
kontrolindsatser i andre publikationer eller afrapporteringer. (2) Der kan være forskelle ift. tidligere
publiceret data grundet fx efterregistrering eller omregistrering af sager. (3) De mange kontroller i 2023 i
forhold til øvrige år skyldes primært, at der i 2023 var afsat flere ressourcer til kontrolopgaven.
Kilde: Skattestyrelsen.
De kontrollerede virksomheder udvælges ud fra en vurdering af risiko og væ-
sentlighed, fx størrelse på sagen, gengangere eller ud fra henvendelser fra